• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1272روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

برخی بیماری ها در افراد تنها به دلیل نقص ژنتیکی نیست بلکه گاهی مشکلات پیرامون محل زندگی می تواند دردسرهایی بزرگ به وجود بیاورد.

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،تحقیقات جدید کارشناسان نشان می دهد استفاده از ماشین لباسشویی می تواند باعث ناباروری در افراد شود.

لباس ها مواد آلاینده شیمیایی در هوا و محیط زیست را جذب می کنند و با شستشو توسط پودرهای ماشین لباسشویی که دارای مواد سمی و حساسیت زا هستند، آلودگی وارد جریان های آبی شده و به این ترتیب آب رودخانه ها و دریا ها آلوده می شود.

مواد آلاینده معمولاً ازوسایلی چون مبلمان، کامپیوتر، لوازم الکترونیکی و بویژه وسایلی که دارای اجزای پلاستیکی فتالات هستند به لباس ها چسبیده و با شستشو و ورود به آبهای آزاد می توانند اکوسیستم محیطی را آلوده کرده و باعث بروز مشکلاتی همچون کاهش احساسات، ناباروری و ضریب هوشی کم در نوزادان شوند.

تحقیقات کارشناسان دانشگاه تورنتو نشان داده است که پنبه و پارچه های از جنس پلی استر می تواند به میزان زیاد آلودگی وارد محیط زیست کند و حیوانات نیز تحت تاثیر مواد شیمیایی موجود در الیاف صنعتی پارچه ها قرار می گیرند.

تحقیقات دانشمندان انگلیسی به تازگی نشان داده است که نوعی الیاف صنعتی در صنایع نخ ریسی یکی از عوامل تاثیر گذار در آلودگی دریاها است زیرا در اجزای آن الیاف پلی استر به کار رفته و هنگام شستشو وارد آب می شود.

فتالات ها به عنوان ماده شیمیایی بسیار خطرناک در انواع کفپوش ها، ظروف و لیوان های یکبار مصرف ، البسه، افشانه ها، پتو ، لحاف ، رنگ دیوارها و بسیاری از وسایل و ملزومات زندگی امروزه وجود دارند و به همین ترتیب نرخ باروری در جوامع بویژه کشورهای صنعتی افزایش یافته است.

کارشناسان بر این اساس به افراد توصیه می کنند برای حفظ سلامت حتی الامکان از محصولات شیمیایی در زندگی خود کمتر استفاده کنند، استفاده بیش از حد از افشانه ها و پودرهای لباسشویی بیش از حد نیاز لباس می تواند باعث بازگشت بیماری به اعضای خانواده شود.

زنان باردار و نیز افرادی که دچار بیماری آلرژی و یا مشکلات باروری هستند بهتراست از مایع لباسشویی که قابلیت تحریک پذیری و آلودگی کمتر محیط زیست را دارند استفاده کنند تا دچار حساسیت و مشکلات آلرژیک نشوند. 

يکشنبه 24/5/1395 - 10:47
سلامت و بهداشت جامعه

برخی عادات در شما وجود دارند که بدون اینکه بدانید ممکن است به زیبایی اندام و سلامت‌تان ضربه بزنند. لازم است بدانید که سبک زندگی‌تان چه اتفاقاتی را در بدن‌تان رقم خواهد زد.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از مجله سیب سبز ، چیزی که تقریبا همه ما می‌دانیم این است که اگر به‌طور منظم ورزش کنید، میوه و سبزیجات تازه بخورید و هرگز از چکاپ سالانه غافل نشوید، همیشه احساس خوبی خواهید داشت. اما اگر در حال حاضر احساس خوب و اندام متناسبی دارید، لزوما به معنای آن نیست که عادات به ظاهر خوب روزانه، شما را برای همیشه سلامت نگه می‌دارند.

برخی عادات در شما وجود دارند که بدون اینکه بدانید ممکن است به زیبایی اندام و سلامت‌تان ضربه بزنند. لازم است بدانید که سبک زندگی‌تان چه اتفاقاتی را در بدن‌تان رقم خواهد زد. برخی از این عادات به هیچ عنوان به نظر نمی‌رسند که مضر باشند اما با مطالعه این متن، از اشتباهات رایجی که به صورت روزانه مرتکب می‌شوید، آگاه شده و می‌توانید از پیامدهای آن جلوگیری کنید.

چای نمی‌نوشید

چای سبز خواص چربی‌سوزی دارد. محققان این خاصیت را به وجود ترکیبات کاتچین در چای سبز نسبت می‌دهند. کاتچین‌ها گروهی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که با افزایش سوخت‌وساز بدن باعث چربی‌سوزی می‌شوند و به‌تدریج ظرفیت چربی‌سوزی کبد را افزایش می‌دهند. اگرچه میزان زیاد و افراطی چای توصیه نمی‌شود اما از فواید آن هم بی‌بهره نمانید.

به‌موقع نمی‌خوابید

به گزارش بنیاد ملی خواب، بسیاری از افراد به اندازه کافی نمی‌خوابند. این عادت با گذشت زمان موجب افزایش وزن، اضطراب، افسردگی و مقاومت در برابر انسولین می‌شود و ممکن است به دیابت نوع۲، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی منجر شود. خواب شبانه به تولید هورمون‌های چربی‌سوز کمک می‌کند، بنابراین باید 7 یا 8 ساعت در شب بخوابید. بهتر است در ساعات پایانی شب تلفن همراه‌تان را کنار بگذارید و با خیال راحت بخوابید.

به رژیم غذایی جدید خود عادت نکرده‌اید

اگر تمام امیدتان را بر رژیم غذایی پالئو یا برنامه‌های غذایی کم‌کربوهیدرات نهاده‌اید، بهتر است مراقب باشید. اغلب رژیم‌هایی که در آنها بخشی از مواد غذایی کنار گذاشته می‌شوند، از تعادل لازم برخوردار نیستند. به‌علاوه، کسانی که از این رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به سوء‌تغذیه خواهند بود. پس بهتر است برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب با متخصص تغذیه مشورت کنید و بعد تصمیم بگیرید.

غذاهای حجیم می‌خورید

صرف اینکه وعده غذایی شما سالم است، به این معنا نیست که نباید اندازه لقمه‌های خود را کنترل کنید. به یاد داشته باشید، حتی غذاهای مفید هم کالری دارند و نباید در خوردن افراط کنید. نصف بشقاب باید با سبزیجات پر شود و در نصف دیگر آن از پروتئین، غلات و مقداری چربی استفاده شود.
آزمایش سوء‌تغذیه نمی‌دهید

خیلی‌ها به‌صورت سالانه تست کلسترول و دیابت را انجام می‌دهند؛ اما توجهی به علائم فیزیکی سوء‌تغذیه نمی‌کنند. میشل لوی، متخصص تغذیه اهل اورنج کانتی کالیفرنیا، معتقد است که افراد باید به‌طور مرتب سطح ویتامین‌D بدن‌شان را چک کنند. بسیاری از افراد به لحاظ منایع ویتامین‌ها و مواد آلی دچار کمبود هستند، بدون اینکه نشانه‌ای از آن را بروز دهند.

چربی سالم نمی‌خورید

مصرف چربی‌های ترانس، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، افزایش وزن و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر از مصرف آنها خودداری کنید، منطقی خواهد بود. اما همه چربی‌ها مضر نیستند. مصرف چربی‌های سالم مانند بذر کتان و دانه‌ها کمک می‌کند که سالم‌تر باشید. مصرف چربی نه تنها به جذب ویتامین‌ها کمک می‌کند، بلکه شما را تا مدت‌ها سیر نگه می‌دارد. آجیل‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نحوه پخت غذا در رستوران را نمی‌پرسید

سرآشپزها معمولا از چربی و نمک برای بهبود طعم مواد غذایی استفاده می‌کنند، اما این مواد لزوما در منوی غذا عنوان نمی‌شوند. اگر می‌خواهید مراقب غذاهایی باشید که می‌خورید، بهتر است از نحوه پخت غذاها در رستوران نیز مطلع شوید.

سدیم را نادیده می‌گیرید

آیا هیچ‌وقت به مقدار سدیم موجود در بسته‌بندی مواد غذایی توجه می‌کنید؟ اغلب اوقات، کسانی که مشکل تغذیه ندارند، از خواندن برچسب مواد غذایی چشم‌پوشی می‌کنند. آمریکایی‌ها به‌طور متوسط ۵۰درصد بیشتر از مقدار مجاز روزانه نمک مصرف می‌کنند. بخش عمده این سدیم از غذاهای فرآوری شده مانند پنیر محلی، همبرگر گیاهی و سس سالاد به‌دست می‌آید.

زیاد نوشیدنی‌های شیرین و گازدار می‌خورید

استفاده از نوشیدنی‌هایی که در قوطی‌های پلاستیکی تولید می‌شوند را کاهش دهید. در تهیه قوطی سودا از بیسفنول‌‌ای که یک استروژن مصنوعی است، استفاده می‌شود؛ بنابراین بهترا ست از بسته‌بندی محصولی که می‌خرید و سلامت و بهداشت آن مطمئن شوید تا سلامت‌تان را به خطر نیندازید.

همیشه میان‌وعده‌های بدون چربی می‌خرید

اگر هر بار هوس شیرینی کردید، یک میان‌وعده کم‌چرب بخرید، ممکن است به خود آسیب بزنید. مواد غذایی رژیمی نه تنها قند زیادی دارند، بلکه در تهیه شیرینی مصنوعی موجود در این مواد از ترکیباتی استفاده می‌شود که شما را سیر نمی‌کنند. در این شرایط، احتمال دارد بیش از حد نیاز کالری مصرف کنید، بنابراین باید حواس‌تان به همه چیز باشد، هم چربی و هم قند و کالری.

با یک بطری پلاستیکی آب می‌نوشید

هیدراته ماندن از اهمیت بسیاری برخوردار است، به‌همین دلیل هیچ‌وقت از همراه داشتن یک بطری آب معدنی غافل نمی‌شوید. نوشیدن آب کافی در طول روز به هر کسی توصیه می‌شود، اما بهتر است به جای بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف از بطری‌هایی با قابلیت استفاده مجدد استفاده کنید. بیسفنول ای ماده اصلی مواد پلاستیکی غیراستاندارد است که روی باروری زنان و مردان اثرگذار بوده و باعث چاقی می‌شود. شاید حتی باورتان نشود که اگر به این نکات توجه نکنید حتی آب خوردن هم می‌تواند باعث چاقی شما شود.

غذاهای ارگانیک نمی‌خورید

افراد در طول زندگی خود سموم زیادی را از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی دریافت می‌کنند که به‌تدریج منجر به چاقی می‌شوند. بسیاری از این سموم از طریق آفت‌کش‌ها و هورمون‌هایی که در تهیه و تولید گوشت به کار گرفته می‌شوند، وارد بدن می‌شوند، بنابراین بهتر است از میوه، سبزیجات و گوشت بدون هورمون استفاده کنید.

بیش از حد، سریع غذا می‌خورید

احتمالا سرتان شلوغ است و مجبورید سریع غذا بخورید. اما این کار مانع از کاهش وزن می‌شود، چون به معده‌تان فرصت نمی‌دهید غذای مصرفی را پردازش کند. این ترفند خوب است که بشقاب خود را به دو بخش تقسیم کنید. نیمه اول را بخورید و ۳۰‌دقیقه به کار دیگری بپردازید. پس از ۳۰‌دقیقه بازگردید و نیمه دوم بشقاب را بخورید.

میان‌وعده‌های سالم را در دسترس خود نمی‌گذارید

با در‌ دسترس گذاشتن میان‌وعده‌های سالم خود را برای یک روز شلوغ و غیر‌قابل پیش‌بینی آماده کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید در میز کار یا ماشین خود آجیل بدون نمک، سیب، موز یا نوشیدنی‌های پروتئینی داشته باشید.

بلافاصله پس از پایان کار روی کاناپه دراز می‌کشید

حتما بعد از یک روز طولانی در محل کار دوست دارید تا رسیدن زمان خواب روی کاناپه دراز بکشید، حتی اگر می‌خواهید کتاب بخوانید یا به‌صورت آنلاین خرید کنید، یافته‌های به‌دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد به‌ازای هر دو ساعت تماشای تلویزیون، خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی به میزان ۱۵تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد.

به اندازه کافی پروتئین نمی‌خورید

مصرف پروتئین کافی به دو دلیل مهم است؛ پروتئین سیر‌کننده است، در‌نتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کند، به‌علاوه به حفظ عضلات کمک می‌کند. هر قدر عضلات بیشتری داشته باشید، چربی بیشتری می‌سوزانید، حتی اگر در حالت استراحت باشید. حفظ توده عضلانی تا حد زیادی به ورزش کردن بستگی دارد، اما تا حدی نیز به مصرف پروتئین وابسته است.

در باشگاه وزنه نمی‌زنید

عضلات سوخت‌وساز بدن را باوجود افزایش سن بالا نگه می‌دارند. اما این عضلات با افزایش سن تحلیل می‌روند، در‌نتیجه سوخت‌وساز بدن به مرور تضعیف می‌شود. برای مقابله با این مشکل، توصیه می‌شود در باشگاه وزنه بزنید. با این کار هیکلی نخواهید شد، بلکه همیشه لاغر و خوش‌اندام باقی خواهید ماند.

به کالری‌های خالی در رستوران‌ها توجه نمی‌کنید

اگر برای غذا خوردن بیرون بروید، خود را درمعرض دریافت کربوهیدرات‌های اضافی قرار خواهید داد. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بهتر است از راهبرد مناسبی پیروی کنید؛ مثلا می‌توانید بین نان و کربوهیدرات و دسر تنها یکی را انتخاب کنید.

همیشه محتویات بشقاب‌تان را تمام می‌کنید

لزومی ندارد که همیشه تمام موادغذایی داخل بشقاب خود را بخورید. خصوصا زمانی که در رستوران غذا می‌خورید و حجم غذایی که داخل بشقاب وجود دارد دست شما نیست. همیشه تا ۸۰درصد از ظرفیت معده‌تان غذا بخورید و سپس دست بکشید. به یاد داشته باشید که همیشه می‌توانید یک میان‌وعده سرشار از پروتئین بخورید. 

يکشنبه 24/5/1395 - 10:45
سلامت و بهداشت جامعه

بعد از پایان یک کنفرانس یا جلسه بهتر است سریع به دستشویی بروید. گاهی اوقات نگه داشتن ادرار خود خوب است، اما نگه‌داشتن طولانی مدت و همیشگی آن می‌تواند موجب مشکلات جدی مانند عفونت دستگاه ادراری و عفونت مثانه شود.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از عصر ایران، روز تازه‌ای شروع شده است، اما شما از قبل خود را در معرض خطرهایی قرار داده‌اید که حتی متوجه آن نشده‌اید. در این مقاله ما اشتباهات رایج روزانه‌ای که سلامت شما را به خطر می‌اندازد را معرفی کرده‌ایم:

۱.صورت خود را لمس می‌کنید.

شما نمی‌توانید از این کار دست بکشید. با توجه به نظر محققان موسسه ملی بهداشت، مردم به طور متوسط نزدیک به چهار بار در هر ساعت صورت خود را لمس می‌کنند. این کار چرا یک مشکل است؟ با توجه به گفته‌های محققان دانشگاه آریزونا میز کار شما در هر اینچ مربع صدها بار بیشتر باکتری از صندلی توالت در ساختمان اداری دارد، بنابراین هنگام استراحت شما دست خود را بر روی یک سطح میکروبی قرار می‌دهید و سپس آنها را به پیشانی و صورت خود می‌مالید، این کار احتمال بیمار شدن و جوش زدن را افزایش می دهد، همچنین مالیدن صورت یا دست زدن به آن می‌تواند به سادگی به یک بیماری به نام آکنه مکانیکا منجر شود، مالش منافذ پوست می‌تواند باعث مسدود شدن آن شود و نتیجه آن جوش زدن تا ۲ هفته بعد است.

۲. به صندلی خود می‌چسبید.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن طولانی‌مدت برای سلامتی بسیار مضر است. علاوه بر افزایش خطر چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی و حتی مرگ را در پی دارد. یک مطالعه جدید دانشگاه نورث وسترن می‌گوید هر یک ساعت اضافی نشستن بر روی صندلی در روز در حدود ۵۰ درصد خطر از کار افتادگی از لحاظ فیزیکی را افزایش می‌دهد. از همه بدتر، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نشستن طولانی‌مدت می‌تواند تندرستی شما را حتی اگر روزانه ورزش می‌کنید را به خطر بیندازد. هر ۳۰ یا ۶۰ دقیقه یکبار برای چند دقیقه از صندلی خود بلند شوید.

۳. شبکه‌های اجتماعی را چندین بار در روز چک می‌کنید.

عادت چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی می‌تواند رابطه‌ی شما را به خطر بیندازد. محققان در شیلی دریافتند کسانی که اغلب از شبکه‌های‌ اجتماعی استفاده می‌کنند در طول ۱۲ ماه در مقایسه با کسانی که از آن چشم‌پوشی می‌کنند نزدیک به دو برابر بیشتر در مورد ترک همسر خود خود فکر می‌کنند.شبکه‌های اجتماعی ممکن است جرقه حسادت را بین شریک زندگی شما را بزند و باعث می‌شود که راحت‌تر از همیشه به خیانت فکر کنید.

۴. در میز کار خود غذا می‌خورید.

انگشتان کثیف و ظرف غذا یا کیسه‌های خالی تنقلات بر روی میز نشانه اشتباهی است که شما در پشت کامپیوتر خود غذا می‌خورید. کمر شما نیز ممکن است شواهدی از این کار را ارائه کند. محققان دانشگاه لیورپول دریافتند که مردم در حالی که حواس پرت هستند و وعده‌های کامل غذایی یا میان‌وعده می‌خورند، کالری بیشتری مصرف می‌کنند که اثرات آن در روز بعد نیز ادامه پیدا می‌کند. هنگام غذا خوردن چند وظیفه‌‌ای را ترک کنید. حواس پرتی را در ساعات غذاخوردن کاهش دهید و فقط بر روی غذای خود تمرکز کنید، اگر روی غذا خوردن تمرکز داشته باشید به احتمال زیاد غذای متناسبی می‌خورید و پرخوری نخواهید کرد.

۵. چشمان خود می‌مالید.

مالش چشم باعث ابتلا به یک بیماری به نام کراتوکونوس می‌شود، ضعیف شدن تدریجی و نازک شدن قرنیه از عواقب آن است که باعث از دست دادن بینایی می‌شود که نمی توان توسط لنز، عینک و یا عمل لیزیک آن را اصلاح کرد. اگر شما از لنز استفاده می‌کنید، مالیدن آن ممکن است باعث شود لنز در زیر پلک شما گیر کند اما خوشبختانه ساختار آن مانع از به طور کامل رفتن آن به پشت چشم شما می‌شود، اما احتمال اینکه در آن‌جا گیر کند وجود دارد. اگر شما تجربه خارش، خشکی، یا با لنز مشکل دارید با چشم پزشک خود صحبت کنید. دکتر می‌تواند در صورت وجود مشکل به شما کمک کند.

۶. فضای کاری شما به هم ریخته است.

وضعیت میز شما می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. در یک مطالعه در دانشگاه مینه سوتا، شرکت کنندگان در دو فضای اداری مرتب و تمیز و یا به‌‌هم‌ ریخته زمان خود را سپری کردند. ده دقیقه بعد از آنها با یک سیب و یک شکلات پذیرایی شد. ۶۷% از افرادی که در دفتر مرتب بودند سیب را برداشتند، در حالی که ۸۰ درصد از کسانی که در فضای کاری آشفته بودند شکلات را انتخاب کردند. محیط مناسب شما را برای برای تصمیم گیری خوب که می‌دانید برای شما بهتر است تشویق می‌کند.

۷. ادرار خود را نگه می‌دارید.

بعد از پایان یک کنفرانس یا جلسه بهتر است سریع به دستشویی بروید. گاهی اوقات نگه داشتن ادرار خود خوب است، اما نگه‌داشتن طولانی مدت و همیشگی آن می‌تواند موجب مشکلات جدی مانند عفونت دستگاه ادراری و عفونت مثانه شود و حتی می‌تواند با تضعیف ماهیچه‌های درگیر در کنترل مثانه به بی اختیاری منجر شود. 

يکشنبه 24/5/1395 - 10:37
سلامت و بهداشت جامعه

افراد می توانند در مرحله نخست به راحتی برگه آزمایش دریافتی از آزمایشگاه را بخوانند.

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از میزان ، بسیاری از افراد پس از انجام آزمایش‌های پزشکی و دریافت برگه نتایج، علاقه‌مندند پیش از بازگشت نزد پزشک برای مطلع شدن از معنا و مفهوم اعداد و حروف اختصاری متعدد و ظاهرا عجیب و غریب، بدانند که حداقل برخی از این حروف و اعداد به چه امری اشاره دارد. این نوشتار راهنمای کمابیش طولانی‌ای از توضیحات مرتبط در همین زمینه است که در شماره‌های آینده نیز دنباله آنها از نظر خواهد گذشت.

آزمایش‌های روتین

الف. آزمایش خون

ب. آزمایش ادرار

ج. آزمایش مدفوع: گایاگ و کشت مدفوع

سایر آزمایشات غیر جزء آزمایش‌های معمول نبوده و در مورد بیماران خاص استفاده می‌شود، مانند: آزمایش مایع نخاع، آزمایش خلط، آزمایش کشت تراشه، سایر آزمایشات

انواع آزمایش‌های خون

RBC مخفف کلمه «سلول‌ قرمز خون» است. سلول‌های قرمز یا همان گلبول‌های قرمز، در واقع اصلی‌ترین قسمت خون و عامل رنگ قرمز آن هستند. خود این رنگ قرمز به دلیل وجود ماده‌ای به نام هموگلوبین است که کمک می‌کند گلبول‌ قرمز، اصلی‌ترین وظیفه خود یعنی حمل و نقل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن را انجام دهد. به طور خلاصه می‌شود گفت: گلبول‌های قرمز وسیله حمل و نقل اکسیژن از ریه به بقیه سلول‌های بدن هستند.مقادیر طبیعی: بین 7/4 تا 1/6 میلیون در هر میکرولیتر خون. این عدد برای خانم‌ها مقداری کمتر و در کودکان مقداری بیشتر است.

گلبول قرمز به طور طبیعی بعد از تولید در مغز استخوان 120 روز در خون زندگی می‌کند و در آخر عمر خود خرد شده و به عناصر سازنده‌اش تبدیل می‌شود. مقدار ‌RBCها طی بارداری به طور طبیعی کمی کمتر نشان داده می‌شود، چون حجم مایع خون افزایش پیدا کرده است.

عدد RBC در واقع مقدار دقیق گلبول‌های قرمز در 1میلی‌لیتر خون محیطی است. بسته به آزمایشگاه و نوع کیت مورد استفاده، ممکن است مقیاس شمارش این سلول فرق کند. خوردن داروهایی مثل کلرامفنیکل هم باعث کاهش RBC می‌شود.هماتوکریت یا HCT هم یکی از مقادیر اندازه‌گیری گلبول قرمز است. به طور کلی «هم» به معنی آهن است و هرجا در هر کلمه‌ای آمد، حتما آن کلمه ارتباطی با گلبول قرمز دارد. هماتوکریت درصدی از حجم کلی خون است که از گلبول قرمز ساخته شده و با اندازه‌گیری قسمت قرمز رسوب خون در لوله آزمایش نسبت به کل ارتفاع خون اندازه‌گیری می‌شود. به خاطر بیماری‌ها و شرایط مختلفی که می‌توانند اندازه‌گیری RBC و Hgb را با اشکال مواجه کنند،HCT هم اندازه‌گیری می‌شود تا به طور مستقیم نشان‌دهنده اندازه هموگلوبین و گلبول قرمز در خون باشد.

این عدد معمولا با درصد نشان داده می‌شود. مقادیر طبیعی: اعداد بین 42 تا52درصد برای آقایان و 37 تا 47درصد برای خانم‌ها طبیعی به حساب می‌آید. در خانم‌های باردار درصد بالاتر از 33 طبیعی است. محدوده خطر HCT بالاتر از 60 درصد و پایین‌تر از 15 درصد است، که باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد.

بیماری‌هایی که باعث به وجود آمدن شکل‌های غیرطبیعی گلبول قرمز می‌شوند (مثل بیماری گلبول قرمز داسی‌‌شکل) مقدار هماتوکریت را تغییر می‌دهند. وقتی مقدار گلبول سفید به شدت بالا باشد، بر مقدار هماتوکریت موثر است. در صورت طبیعی بودن اندازه‌های گلبول قرمز، مقدار هماتوکریت 3 برابر هموگلوبین است. هماتوکریت را نباید بلافاصله بعد از خون‌ریزی شدید اندازه‌گیری کرد.

سه حرف WBC مخفف «سلول‌های سفیدخون» و نشان‌دهنده گلبول‌های سفید است. اندازه‌گیری مقدار گلبول‌های سفید خون یکی از روش‌های اصلی تعیین وجود عفونت در بدن است، چون این سلول‌ها که جزو سیستم دفاعی بدن هستند، در شرایط بیماری‌های عفونی و غیرعفونی واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند.

شمارش سلول‌های سفیدخون دو جزء دارد. یکی مقدار کلی گلبول‌های سفید در یک میلی‌لیتر خون و دیگر شمارش جز به جزء این سلول‌ها، چون گلبول‌ سفید خود متشکل از پنج نوع مختلف است که کم و زیاد شدن هرکدام از این انواع معنی خاص خود را دارد. کلمه «diff» که در جلوی CBC به معنی آزمایش خون نوشته می‌شود درخواست برای شمارش همین انواع مختلف گلبول‌سفید است. مقادیر طبیعی: در بزرگسالان و بچه‌های بالاتر از 2 سال مقدار گلبول‌سفید بین5 تا10هزار در هر میلی‌لیتر خون طبیعی است. محدوده خطر:WBC کمتر از 2500 و بیشتر از 30 هزار. هرکدام نشان‌دهنده بیماری‌هایی هستند که می‌توانند گاهی خطرناک باشند.

عمل اصلی گلبو‌ل‌سفید مبارزه با عفونت و حذف عوامل خارجی و مزاحم است و در مواقع آلرژ‌ی‌ها هم این سلول‌ها مسوول بروز واکنش هستند. تغییر هر کدام از انواع WBC معنی خاص خود را دارد و ممکن است نشان‌دهنده عفونت با میکروب، ویروس و یا حتی استرس باشد. فعالیت شدید بدنی و ورزش سنگین هم برای مدتی باعث بالا رفتن تعداد WBC در خون می‌شود. بارداری و زایمان هم این مقدار را افزایش می‌دهند.

هموگلوبین در برگه‌های آزمایش مختلف ممکن است به صورت‌های مختلف HGB، Hg، یا Hgb نوشته شود. هم اینها مخفف کلمه هموگلوبین، یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده گلبول‌ قرمز است. این ماده که در آن آهن به کار رفته، خود از اسید آمینه تشکیل شده و جایگاه‌های مختلفی برای ترکیب با اکسیژن دارد. هموگلوبین در جایی که اکسیژن زیاد وجود دارد با آن ترکیب می‌شود و در محیط کم اکسیژن آن را آزاد می‌کند. اندازه‌گیری مقدار کلی هموگلوبین در واقع نوعی نشان‌هنده تعداد گلبول‌های قرمز است. مقادیر طبیعی: مقدار طبیعی برای آقایان بین 14 تا 18 گرم در هر دسی‌لیتر است و برای خانم‌ها مقادیر بین12تا 16 گرم در هر دسی‌لیتر طبیعی. محدوده خطر: هموگلوبین زیر 5 و بالای 20 مقادیر بحرانی به حساب می‌آیند و حتما نیازمند رسیدگی فوری هستند.

مقدار هموگلوبین در بارداری کاهش می‌یابد چون با اینکه خون‌سازی کمی بیشتر شده حجم مایعات بدن و خون بالا رفته و مقدارکلی هموگلوبین در هر دسی‌لیتر آن کاهش می‌یابد. زندگی در ارتفاع هم به خاطر نیاز بیشتر بدن به اکسیژن و کمبود اکسیژن محیط باعث تولید بیشتر هموگلوبین می‌شود. در طحال اغلب سلول‌های پیرخون تخریب می‌شوند. بزرگ شدن طحال یعنی تخریب بیشتر سلول‌ها و به همین دلیل به دنبال آن کاهش RBC و Hgb رخ می‌دهد.

حروف اختصاصی در هر آزمایش:

FBS: قند خون ناشتا

MCHC: غلظت متوسط هموگلوبین

WBC: شمارش گلبول‌های سفید

RBC: شمارش گلبول‌های قرمز

HB: همو گلوبین

HC: هماتوکریت (درصد گلبول‌های قرمز در خون)

HCV: حجم متوسط گلبول‌های قرمز

HCH: مقدار متوسط هموگلوبین در گلبول‌های قرمز

R.D.W: ضریب تغییرات اندازه‌گیری گلبول‌های قرمز

PLT: شمارش پلاکت‌ها

PTE: درصد پلاکت‌ها

MPV: حجم متوسط پلاکت‌ها

MCH: وزن متوسط هموگلوبین

MCV: حجم متوسط هموگلوبین

M/E: نسبت سلول‌های زاینده گلبول سفید به قرمز

RDW: پهنای گلبول قرمز در منحنی

UA: تجزیه کامل ادرار (PH، رنگ، بو،توده‌های متراکم)

TGs: تری‌گلیسیرید (چربی که باعث رسوب در رگ‌هاو عروق می‌شود)

HCG: تست حاملگی

FSB: آزمایش قند خون 

يکشنبه 24/5/1395 - 10:35
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

ترشی و شورهای خانگی سالم هم می توانند در صورت مصرف به اندازه برای سلامت بدن مفید باشند و از بروز بسیاری از بیماری های مزمن و مرگبار جلوگیری به عمل آورند.

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان ، نوعی شور خانگی به همراه غذای اصلی در بین اهالی کشور آلمان وجود دارد که برای سلامت بدن و جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و ابتلا به سرطان بسیار مفید است.

گفتنی است، طرز تهیه این شور بسیار آسان است و مردم کشور آلمان به دلیل مصرف آن همراه غذاهای خود از سلامتی بیشتری نسبت به مردمان سایر کشورهای جهان برخوردار هستند.

 

 

 

 

 

برای درست کردن این شور تنها کافی است کلم را به قطعات دلخواه تقسیم کرده و آنگاه در محلول آب و نمک قرار داده، در بطری محتوی کلم و آب نمک را محکم بسته و در جای خنک قرار داده تا فرآیند تخمیر کلم انجام شود.
پس از 10 روز این شور برای مصرف آماده است و بویژه می توان آن را به همراه انواع غذاهای گوشتی مورد استفاده قرار داد تا فرآیند تخمیر غذا سریع تر صورت گیرد و از تبدیل گوشت به مواد سمی در روده جلوگیری شود.
این شور همچنین می تواند نقش مکمل درمانی برای افرادی باشد که دچار مشکل لاغری ژنتیکی هستند، زیرا در روده این افراد باکتری های مفید به میزان کم وجود دارد و مصرف مواد غذایی تخمیرشده می تواند باعث کندی در روند کاهش وزن شده و علاوه بر تقویت باکتری های مفید روده موجب افزایش سوخت و ساز و ایجاد تعادل در وزن بدن شود.
متخصصان حوزه سلامتی مصرف این چاشنی را به دلیل کمی کالری و فیبر فراوان یک خوراکی مفید برای رفع گرسنگی، هضم غذا و تقویت قوای بدنی می دانند.

به دلیل ویژگی جالب شباهت ذائقه بین اهالی دو کشور ایران و آلمان، مردم ایران نیز به خوردن چاشنی همراه با وعده های اصلی غذایی خود عادت دارند. چاشنی خانگی آلمانی می تواند با اندکی تغییر مطابق با طبع غذایی ایرانی ها در کنار غذا مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها پیشگیری کرد. 

شنبه 23/5/1395 - 12:21
سلامت و بهداشت جامعه

آیا می‌دانید 10 تا 15 درصد زنان در دنیا به سردرد میگرنی مبتلا هستند؟ البته شایع‌ترین سردردها ناشی از اضطراب، استرس و فشارهای عصبی هستند که شیوع آن معمولا میان زنان و مردان یکسان است. اما آمار ابتلای خانم‌ها به سردردهای میگرنی بیش از مردان است.

 

 

 

 

 

جالب است بدانید سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های دوران بارداری است. از یک سردرد خفیف که با استراحت بهبود می‌یابد، گرفته تا یک سردرد شدید توام با علائم دیگر که ممکن است نشانه‌ای از وضعیت‌های خطرناک باشد. به همین دلیل یکی از آموزش‌هایی که همیشه به مادران باردار داده می‌شود این است که سردرد را جدی بگیرند و همیشه در صورت ابتلا به آن به پزشک معالج خود گزارش دهند.

البته به گفته دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان، معمولا بیشتر بارداران طی 16 هفته اول بارداری، یک سردرد خفیف را تجربه می‌کنند که به درمان‌های معمول پاسخ می‌دهد و گذراست و شدت آن هم چندان زیاد نیست. به بیان دیگر، سردرد‌های مربوط به بارداری بدون هیچ علامت دیگری هستند و فشار خون مادر و سایر بررسی‌های وی طبیعی است. این سردرد‌ها اهمیتی ندارند وپس از پایان سه ماهه اول به خودی خود بهبود می‌یابند.

سردردهای غیر‌خطرناک در سه ماهه اول بارداری

به‌نظر می‌رسد به علت تغییرات هورمونی و تغییرات جریان خون در مغز، بخصوص در سه‌ماهه اول بارداری، شاهد سردرد در بارداران هستیم.

این متخصص با بیان مطلب فوق به جام‌جم می‌افزاید: استراحت، خواب کافی، رژیم غذایی مناسب، ورزش‌های سبک، اجتناب از استرس‌های شدید روحی و جسمی، پرهیز از مصرف دخانیات، نوشابه‌های گازدار، مواد محرک و موادغذایی تند در بهبود این سردردها موثرند.

دکتر فرشته نادری، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب نیز با تاکید بر این که در بارداری نیز مانند هر زمان دیگری شخص می‌تواند مبتلا به سردرد شود به جام‌جم توضیح می‌دهد: پدیده‌هایی که در این امر دخیل هستند مانند زمان غیر بارداری شامل نور، سر و صدا و بویایی می‌شوند. حملات ناشی از سردردهایی که از نوع میگرن بدون او را (اختلالات حسی ـ بینایی) باشند، در حدود 60 تا 70 درصد از خانم‌های باردار کاهش می‌یابند و جای نگرانی ندارند. به طور کل در هر سردردی باید به علائم هشدار و خطر توجه کرد. فراموش نکنید افرادی که سابقه میگرن داشته‌اند، ممکن است با باردارشدن سردردهایشان افزایش یا کاهش یابد.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید می‌کند: سردرد‌ها ممکن است در سه ماهه اول کمی بیشتر تظاهر کنند که علت آن افزایش سطح هورمون‌هاست، ولی در سه ماهه دوم و سوم معمولا بهبود دارند و سیر ثابتی را طی می‌کنند. بجز پدیده هورمونی که در سردرد زمان بارداری موثر است، بقیه عوامل محرک سردرد مانند زمان غیر بارداری است .

باردارانی که سردرد می‌گیرند

توجه داشته باشید سردرد میگرنی ممکن است حتی به دلیل استرس، شرایط محیطی گرم یا پرنور، خستگی، بی‌خوابی یا موادغذایی هیستامین‌دار مثلا تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی شروع شود.

دکتر لاهوتی با بیان مطلب فوق می‌افزاید: بنابراین خانم‌هایی که قبلا سابقه میگرن داشته‌اند و حالا می‌خواهند باردار شوند، بهتر است قبل از اقدام به بارداری به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا علت میگرن آنها مشخص و از آن دوری شود، زیرا در دوران بارداری امکان افزایش شدت و تکرار این سردردها وجود دارد که به مسکن‌های معمولی هم جواب نمی‌دهند. مثلا اگر کسی با قرار گرفتن در نور شدید آفتاب یا شلوغی دچار سردرد می‌شود، بهتر است مراعات کند تا در دوران بارداری گرفتار این سردردهای شدید نشود تا مجبور شود از مسکن استفاده کند.

دکتر نادری نیز اظهار می‌کند: خانم‌های بارداری که سردرد از نوع میگرن بدون اورا دارند معمولا روند بهبود را هنگام حاملگی حس می‌کنند؛ ولی در میگرن با اورا، تغییری در شدت و تعداد حملات طی حاملگی ایجاد نمی‌شود.

قرص‌های ضد بارداری سردرد می‌آورد

چرا گفته می‌شود مصرف قرص‌های ضد بارداری در بروز سردردهای تنشی در زنان موثر است؟

دکتر نادری پاسخ می‌دهد: تاثیر قرص ضد بارداری در سردرد متفاوت است. مصرف این قرص‌ها در بعضی از انواع میگرن‌های قاعدگی به عنوان درمان استفاده می‌شود، ولی در عده‌ای از خانم‌ها هم ممکن است با شروع این قرص‌ها سردرد‌ها افزایش یابد. تاثیر متفاوت این قرص‌ها به علت تفاوت فیزیولوژیک در خانم‌ها ست. در واقع این تفاوت فیزیولوژیک منجر به اثرات متفاوت این قرص‌ها در خانم‌ها می‌شود.

خطر مسمومیت بارداری را جدی بگیرید

برخلاف سردرد‌های سه ماهه اول بارداری که اهمیت بالینی چندانی ندارند، سردردهای سه ماهه سوم بارداری همیشه زنگ خطری برای سایر بیماری‌ها هستند و نمی توان ساده از کنار آنها گذشت.

دکتر لاهوتی در این باره با تاکید بر این که مهم‌ترین وضعیتی که ممکن است با سردرد سه ماهه سوم بارداری همراه باشد، مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) است، توضیح می‌دهد: مسمومیت بارداری وضعیتی است که در آن معمولا فشار خون مادر بالاست و غالبا دفع پروتئین از ادرار وجود دارد. در این شرایط ممکن است همه ارگان‌های بدن ازجمله کبد و کلیه هم در گیر شوند. اهمیت سردرد در مسمومیت بارداری این است که ممکن است مقدمه تشنج مادر باردار باشد. به همین دلیل سردرد در بارداری یک علامت مهم و خطرناک است .

درمان بدون عارضه سردرد بارداری

به گفته دکتر نادری، شکی وجود ندارد که بهترین روش برای درمان سردرد در دوران بارداری استفاده از روش‌های غیردارویی مانند خواب کافی و منظم، دوری از گرسنگی، وعده‌های غذایی سالم و کم حجم در وعده‌های متناوب، پیاده روی منظم، ریلکسیشن و کاهش استرس است.

البته می‌توان از استامینوفن ساده نیز بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای بر جنین سود برد. بسیاری از داروهای دیگر هم وجود دارند که با نظارت پزشک متخصص بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای قابل استفاده هستند.

دکتر لاهوتی نیز تاکید می‌کند: علت سردرد هرچه باشد و شدت آن هرچقدر هم خفیف باشد و در هر زمانی از بارداری که باشد باید به پزشک گزارش شود. فقط پزشک است که پس از اخذ شرح حال و انجام معاینه و در صورت لزوم آزمایشات لازم می‌تواند تشخیص دهد آیا سردرد مادر باردار نیاز به پیگیری و درمان خاص دارد یا این که با درمان‌های حمایتی و اطمینان خوب می‌شود . 

شنبه 23/5/1395 - 11:52
سينمای ایران و جهان

رئیس انجمن اپتومتری ایران «عینک» را بسیار بهتر از «لنز چشمی» عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم ، علی میرزاجانی رئیس انجمن اپتومتری ایران در پاسخ به این پرسش که آیا لنز چشمی بهتر است یا عینک اظهار داشت: مسلماً عینک بهتر از لنز چشمی است بطوریکه خود ما که اپتومتریست هستیم از عینک استفاده می‌کنیم.

میرزاجانی در نشستی در این زمینه نیز عنوان کرده بود «کارهای غیرمجاز در عینک‌فروشی بدتر از قاچاق تریاک است، متاسفانه یکی از اعضای هیئت نظارت بر اصناف باعث همیشگی این مشکل عینک و حرفه چشم‌پزشکی در ایران است، متاسفانه نظارت بر روند عینک‌فروشی‌ها ضعیف است زیرا معاونت درمان وزارت بهداشت همیشه درگیر اختلافات با وزارت صنعت است، متاسفانه هم‌اکنون 3 هزار واحد غیرمجاز عینک‌فروشی وجود دارد و به بهانه فروش عینک آفتابی عینک طبی و لنز نیز می‌فروشند و این مشکلات به دلیل مداخلات ارائه مجوز توسط وزارت صنعت صورت می‌پذیرد».

رئیس انجمن اپتومتری ایران همچنین با انتقاد از وضعیت نابسامان عینک در کشورمان اظهار داشت: «همانطور که در گذشته سلمانی‌ها دندان می‌کشیدند، صنف عینک‌سازی نیز داشتیم که پس از ورود دانشگاه به این علوم هنوز به صورت موروثی در این صنف فعالیت می‌کنند و بیشتر مشکلات مردم نیز با این صنف است».

وی با تشریح مشکلات پلمپ برخی از عینک‌فروشی‌های غیرمجاز عنوان کرد: «مثلا وزارت بهداشت 9 ماه طول می‌کشد یک عینک‌فروشی را پلمپ کند. آنها هم در همان زمان پلاک مغازه را جابه جا می‌کند و به نوعی این پلمپ بی‌اثر می‌شود و واقعا وضع عینک در کشور ما نابسامان است». 

شنبه 23/5/1395 - 11:41
سلامت و بهداشت جامعه

در زندگی روزانه، به دلایل گوناگون از جمله ترافیک یا سایر مشغله‌ها، معمولاً اکثر ما این قانون را رعایت نمی‌کنیم، اما به راستی فواید خوردن شام در ساعات اولیه شب، به جز تناسب اندام و کاهش وزن چیست؟ در ادامه مطلب، به برخی فواید رعایت این قانون اشاره می‌کنیم.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا، دنیای تغذیه نوشت: سوزش معده‌ای که در نتیجه خوردن غذا در ساعات پایانی شب باشد، مانع خواب آرام شما در طول شب می‌شود. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که اخبار مربوط به سلامت و تناسب اندام را پیگیری می‌کنند، حتماً تاکنون بارها از پزشکان و متخصصان تغذیه شنیده‌اید که باید شام را پیش از ساعت ۷ شب خورد.

۱- کمک به کنترل وزن
در ساعات پایانی روز، معمولاً افراد میل به خوردن غذاهای پرکالری و از لحاظ غذایی کم ارزش دارند که عموماً هم در خوردن آن‌ها زیاده‌روی می‌کنند.
همچنین اگر شما در طول روز وعده‌ای را حذف کرده باشید یا خوردن شام را به تأخیر اندازید، برای سیر شدن خود حجم بیشتری غذا می‌خورید و در نتیجه کالری بیشتری دریافت می‌کنید. همه این موارد زمانی که با حذف وعده بعدی – یعنی وعده صبحانه – همراه شود، منجر به عکس‌العمل بدن شما به هورمون انسولین ترشح‌شده می‌شود که نتیجه آن افزایش ذخیره‌های چربی در بدن و اضافه‌وزن خواهد بود.

۲-کاهش سوزش معده
سوزش معده یا قلب نوعی حس گرفتگی در سینه، درست پشت قفسه سینه است که ممکن است با خم شدن یا دراز کشیدن بدتر شود. به گفته متخصصان، یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد این سوزش، پرهیز از خوردن وعده‌های غذایی حجیم و پرچرب در ساعات پایانی شب است. خوردن شام در ساعات اولیه شب به دستگاه گوارش شما زمان کافی برای هضم غذا را می‌دهد و خطر افزایش اسید معده و برگشت اسید به مری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

این واقعه که متخصصان آن را با عنوان رفلاکس اسید معده می‌شناسند، معمولاً با سوزش معده و قلب همراه است. دراز کشیدن پس از خوردن غذا سوزش معده و برگشت اسید را بیشتر می‌کند. به همین دلیل وجود چند ساعت فاصله زمانی بین خوردن غذا و دراز کشیدن می‌تواند در کاهش سوزش معده بسیار موثر باشد.

۳- خوابی آرام‌تر
سوزش معده‌ای که در نتیجه خوردن غذا در ساعات پایانی شب باشد، مانع خواب آرام شما در طول شب می‌شود. دل درد نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که هنگام خواب برای فردی که دیروقت شام خود را میل کرده است به وجود می‌آید.
مصرف بیش از حد مایعاتی مانند آب، نوشابه، شیر یا حتی غذاهای آب‌دار مانند سوپ باعث می‌شود شما مجبور شوید در طول شب چندین بار برای خالی کردن مثانه خود از خواب بیدار شوید، اما توجه داشته باشید که رفتن به رختخواب با معده خالی و با گرسنگی نیز به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و این موضوع نیز می‌تواند به نوبه خود در خواب اختلال ایجاد کند.

به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند افراد قبل از خواب یک میان‌وعده کم حجم و سبک مصرف کنند. غلات آماده مصرف همراه با شیر کم چرب، یا ماست با کمی نان، از جمله گزینه‌های مناسب هستند.

۴- انرژی بیشتر
شروع روز با یک صبحانه خوب و کامل و خوردن وعده‌های مقوی در طول روز نه تنها میزان انرژی شما را افزایش می‌دهد، بلکه عملکرد مغز و اعصاب را نیز بهبود می‌بخشد، اما به تعویق انداختن وعده‌های غذایی نه تنها انرژی شما را کاهش می‌دهد، بلکه باعث پایین آمدن قند خون شما نیز می‌شود و احساس خستگی و کسلی را برای شما ایجاد می‌کند. برای پیشگیری از چنین وضعیتی، سعی کنید وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌های خود را به موقع و منظم مصرف کنید.

یکی دیگر از دلایل افزایش انرژی ناشی از خوردن شام در ساعات اولیه شب، آرامش بیشتری است که فرد هنگام خواب تجربه می‌کند. خواب آرام شب قبل، باعث افزایش انرژی در روز بعد شده و انگیزه فرد برای ورزش و کنترل وزن بیشتر می‌شود.

چند راهکار برای کاهش میل به خوردن در ساعات پایانی شب

_ درست پس از شام دندان‌های خود را مسواک بزنید. این کار هم برای بهداشت دهان و دندان شما مناسب است، هم مزه خمیردندان طعم غذاهایی که بعد از آن خورده می‌شود را تغییر می‌دهد و در نتیجه میل به خوردن غذا را کاهش می‌دهد.

_ دمنوش‌های گیاهی بنوشید. اگر دوست دارید هنگام تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در اینترنت یک چیزی بخورید، دم نوش گیاهی بنوشید. با این کار هم به اصطلاح دهانتان مشغول است، هم کالری اضافی وارد بدن خود نمی‌کنید و هم از خواص متعدد دمنوش‌های گیاهی بهره‌مند می‌شوید.

_ برای صرف شام زمان تعیین کنید. حتی می‌توانید ساعت خود را کوک کنید تا مثلاً یک ساعت قبل از ساعت ۷ شب به شما یادآوری کند که برای خوردن شام خود یک ساعت دیگر بیشتر فرصت ندارید.

_ برنامه غذایی خانواده را در صورت لزوم تغییر دهید. شاید لازم باشد به دلیل مشغله کاری اعضای خانواده، از قبل برای نوع و ساعت شام برنامه‌ریزی کنید. 

شنبه 23/5/1395 - 11:39
سلامت و بهداشت جامعه

بخوانید و بدانید تا به شنوایی خود آسیبی نرسانید

 
 
جام جم سرا- بدن ما، موم گوش را برای به دام انداختن گرد و غبار و دیگر ذرات کوچک درست می‌کند و مانع رسیدن آن‌ها به پرده گوش و ایجاد آسیب یا عفونت در آن می‌شود. این موم یا جرم، هم گوش را چرب می‌کند و هم خاصیت ضد باکتریایی دارد؛ پس با این خاصیت‌ها، بهترین روش‌هایی که برای پاک کردن و نظافت گوش توصیه می‌شود چیست؟
 
 
 
 
 
 

موم در گوش همه ساخته می‌شود ولی مقدار و نوع آن مانند صفاتی مثل رنگ مو و قد، ژنتیکی است. موم گوش خشک می‌شود و با گرد و غبار و چیزهایی که در خود به دام انداخته است، ‌از گوش بیرون می‌آید. بیشتر اوقات موم گوش متعاقب جویدن یا حرکات دیگر فک در کانال گوش حرکت می‌کند و از گوش خارج می‌شود. البته این موم در کانال گوش‌هایی که کوچک هستند یا شکل عجیبی دارند، ‌بسختی حرکت می‌کند و همین سختی حرکت باعث فشرده شدن موم می‌شود. افرادی که از گوش‌بند یا سمعک استفاده می‌کنند نیز دچار مشکل فشردگی موم گوش می‌شوند.
بسیاری از افراد به تمیز کردن گوش‌ها نیازی ندارند چون خودش تمیز می‌شود اما برخی از وسایل دیگر بهره می‌برند که باید بدانند استفاده از چیزهایی مانند گوش‌پاک‌کن یا گیره سر، باعث تجمع موم و بسته شدن گوش می‌شود. در واقع، این کار فقط موم گوش را بیشتر به داخل گوش می‌فرستد و ممکن است حتی به گوش آسیب برساند.
اگر این علائم را دارید، احتمالا موم گوش شما فشرده شده است و باید به پزشک مراجعه کنید: احساس پر بودن گوش‌ها، درد گوش، مشکل در شنوایی که هر روز بد‌تر می‌شود، زنگ زدن گوش (وزوز کردن گوش)، خارش گوش، ترشح از گوش، بو دادن گوش و سرگیجه.
البته عوامل دیگری هم ممکن است این علائم را ایجاد کنند پس قبل از شروع درمان‌های خانگی، باید مطمئن باشید که این علائم در اثر فشرده شدن موم گوش ایجاد شده‌اند. بدین منظور، اول باید گوش خود را به پزشک یا شنوایی‌سنج نشان دهید تا او با وسیله‌ای به نام اتوسکوپ درون آن را ببیند و بگوید که آیا فشردگی موم باعث گرفتگی گوش شده است یا نه. پزشک ممکن است این موم را در مطب و به وسیله مکش، ‌ شستشو یا دستگاهی به نام کورت، تمیز کند یا این‌که از شما بخواهد در خانه قبل از بیرون کشیدن موم، از محصولات نرم‌کننده گوش استفاده کنید.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

برای تمیز کردن گوش‌ها در خانه باید موم‌هایی را که می‌بینید، با پارچه تمیز کنید. همچنین می‌توانید مقداری محلول سرومنولیتیک (محلول‌های حل‌کننده موم) در کانال گوش بریزید. این محلول حاوی روغن معدنی، روغن بچه، گلیسیرین، قطره گوش آب‌اکسیژنه، هیدروژن پراکسید و محلول نمکی است. اگر موم با این محلول خارج نشد، می‌توانید گوش را شست‌وشو دهید.
بعد از حل شدن موم با محلول، با استفاده از یک سرنگ می‌توان گوش را با آب یا محلول نمکی شستشو داد. از دستگاه‌های مکشی که تبلیغات آن‌ها را در تلویزیون یا ماهواره دیده‌اید، استفاده نکنید؛ آن‌ها برای همه موثر نیستند و استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.
برای اینکه از فشرده شدن موم گوش جلوگیری کنید، ‌هر چیزی را برای تمیز کردن داخل گوش نکنید. از گوش پاک‌کن فقط برای تمیز کردن بیرون گوش استفاده کنید. اگر مشکل حادی با موم گوش دارید و باید بیش از یک‌بار در سال آن را خارج کنید، ‌از پزشک بخواهید بهترین راه را نشانتان بدهد. (Deafness/ سلامت)

 

 
شنبه 23/5/1395 - 11:32
سلامت و بهداشت جامعه

وزوز گوش یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کاهش شنوایی، اختلالات مربوط به گوش و افزایش فشارخون است البته گاهی نیز به دلیل آب‌رفتگی، وجود جرم و سرماخوردگی نیز مشاهده می‌شود. تحقیقات نشان داده است‌ درصد بالایی از افرادی که به وزوز گوش مبتلا هستند کمبود ویتامین B١٢ دارند.

 

 

 

 

جام جم سرا: برای درمان صدای گوش و وزوز ایجاد شده در آن بهتر است کنجد، لوبیا، جو پرک شده، آبنبات نرم، انگور، چغندر، هویج، کنگر و لیمو بیشتر مصرف کنند.
همچنین غذاهای حساسیت‌زا و داغ، پرادویه یا چرب باید در رژیم غذایی این افراد کاهش یابد و مصرف قهوه، چای و نوشیدنی‌های دارای کافیین نیز به شدت کم شود.
به‌طورکلی در مواقع گوش‌درد بهتر است از مصرف گوشت و تخم‌مرغ و پیاز خودداری شود و معده سبک باشد. همچنین جوشانده سرکه و گل‌سرخ را می‌توان در زمانی که در گوش صدای وزوز می‌آمد، چکاند.
کمی روغن هسته هلو، روغن بادام یا آب بابونه نیز برای رفع وزوز گوش موثر است و مکمل‌های غذایی که دارای ویتامین A،B و E هستند نیز برای درمان وزوز گوش توصیه می‌شود.

تحقیقات نشان داده ‌درصد بالایی از افرادی که به وزوز گوش مبتلا هستند کمبود ویتامین B١٢ دارند این ویتامین در غلات، موز، سبزیجات و محصولات لبنی وجود دارد. روغن ماهی، سبزیجات فیبردار و میوه‌هایی مانند پرتقال، زردآلو، طالبی و هویج نیز سرشار از ویتامینA هستند که برای رفع این عارضه توصیه می‌شوند.(علی حسینی - متخصص طب سنتی/شهروند) 

شنبه 23/5/1395 - 11:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته