• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 5028
تعداد نظرات : 1664
زمان آخرین مطلب : 3961روز قبل
دعا و زیارت
  

( یا مقلب القلوب و الابصار؛ یا مدبر اللیل و النهار؛ یا محول الحول و الاحوال؛ حول حالنا ال احسن الحال )

 عرض ارادت به ساحت قدسی مولای منتظران و امام عارفان – امای که روزی قیام خواهد کرد و زمستان جهان را به بهار عالم تبدیل می کند – از جمله وظایف ماست و البته در شروع سال میمنت خاصی خواهد داشت. 

 

تقدیم به آن حجت غایب از نظر: سلام بر شما ای راهنمای منتظران! سلام بر شما آن لحظه که به نماز می ایستی، لحظه ای که قنوت می خوانی و لحظه ای که به رکوع و سجده می روی!  سلام بر شما وقتی که تشهد و سلام می خوانی! سلام بر شما آن لحظه که از کنار کعبه پیام ظهور تقدیم منتظران می کنی! سلام بر شما ای راهنمای منتظران! سلام بر شما آن لحظه که به نماز می ایستی، لحظه ای که قنوت می خوانی و لحظه ای که به رکوع و سجده می روی!  سلام بر شما وقتی که تشهد و سلام می خوانی! سلام بر شما آن لحظه که از کنار کعبه پیام ظهور تقدیم منتظران می کنی! ای عزیز! دیر زمانی است که منتظرانت  چشم بر آستان ظهور دوخته و آمدنت را چشم انتظارند. جهان در تاریکی ظلم و جهالت لحظه ها را تاریک تر از لحظه قبل می پیماید؛ انسان ها تشنه ی عدالتی هستند دور از معادلاتی که سیاستمداران سلطه جوی جهان برای آنان رقم می زنند؛ جرعه ای از این عدالت ناب الهی ارزانی عالمیان کن! ای موعود! وعده ی ظهورت روشنی بخش دل های مضطربی است که در تیررس بی عدالتی، مدعیان عدالت در عسرت و سختی قرار گرفته اند؛ این روشنی را تحقق بخش! بشارت ظهورت را هر صبح با دعای عهد به استقبال می رویم؛ ای عزیزتر از جان ما! بشتاب که جهان در انتظار توست. قرآن کریم: (( پروردگارا، از آسمان مائده ای بر ما بفرست؛ تا برای اول و آخر ما، عیدی باشد و نشانه ای از (محبت) تو؛ و به ما روزی بده (زیرا) تو بهترین روزی دهندگانی )) – (توضیح: متاسفانه آدرس آیه نوشته نشده بود.) ای عزیز! دیر زمانی است که منتظرانت  چشم بر آستان ظهور دوخته و آمدنت را چشم انتظارند. جهان در تاریکی ظلم و جهالت لحظه ها را تاریک تر از لحظه قبل می پیماید؛ انسان ها تشنه ی عدالتی هستند دور از معادلاتی که سیاستمداران سلطه جوی جهان برای آنان رقم می زنند؛ جرعه ای از این عدالت ناب الهی ارزانی عالمیان کن! ای موعود! وعده ی ظهورت روشنی بخش دل های مضطربی است که در تیررس بی عدالتی، مدعیان عدالت در عسرت و سختی قرار گرفته اند؛ این روشنی را تحقق بخش! بشارت ظهورت را هر صبح با دعای عهد به استقبال می رویم؛ ای عزیزتر از جان ما! بشتاب که جهان در انتظار توست. قرآن کریم: (( پروردگارا، از آسمان مائده ای بر ما بفرست؛ تا برای اول و آخر ما، عیدی باشد و نشانه ای از (محبت) تو؛ و به ما روزی بده (زیرا) تو بهترین روزی دهندگانی )) – (توضیح: متاسفانه آدرس آیه نوشته نشده بود.) 
چهارشنبه 13/9/1387 - 18:14
دعا و زیارت

ای كه می پرسی نشان عشق چیست ؛ عشق چیزی جز ظهور مهر نیست

عشق یعنی مهر بی چون و چرا ؛ عشق یعنی كوشش بی ادعا

عشق یعنی مهر بی اما ، اگر ؛ عشق یعنی رفتن با پای سر

عشق یعنی دل تپیدن بهر دوست ؛ عشق یعنی جان من قربان اوست

عشق یعنی خواندن از چشمان او ؛ حرفهای دل بدون گفتگو

عشق یعنی عاشق بی زحمتی ؛ عشق یعنی بوسه بی شهوتی

عشق ، یار مهربان زندگی ؛ بادبان و نردبان زندگی

عشق یعنی دشت گلكاری شده ؛ در كویری چشمه ای جاری شده

یك شقایق در میان دشت خار ؛ باور امكان با یك گل بهار

در خزانی برگریز و زرد و سخت ؛ عشق تاب آخرین برگ درخت

عشق یعنی روح را آراستن ؛ بی شمار افتادن و برخاستن

عشق یعنی زشتی زیبا شده ؛ عشق یعنی گنگی گویا شده

عشق یعنی مهربانی در عمل ؛ خلق كیفیت به زنبور عسل

عشق یعنی گل به جای خار باش ؛ پل به جای اینهمه دیوار باش

عشق یعنی یك نگاه آشنا ؛ دیدن افتادگان زیر پا

زیر لب با خود ترتم داشتن ؛ بر لب غمگین تبسم كاشتن

عشق ، آزادی ، رهایی ، ایمنی ؛ عشق زیبایی ، زلالی ، روشنی

عشق یعنی تنگ بی ماهی شده ؛ عشق یعنی ماهی راهی شده

عشق یعنی آهویی آرام و رام ؛ عشق صیادی بدون تیر و دام

عشق یعنی برگ روی ساقه ها ؛ عشق یعنی گل به روی شاخه ها

عشق یعنی از بدیها اجتناب ؛ بردن پروانه از لای كتاب

در میان این همه غوغا و شر ؛ عشق یعنی كاهش رنج بشر

ای توانا ، ناتوان عشق باش ؛ پهلوانا ، پهلوان عشق باش

ای دلاور ، دل به دست آورده باش ؛ در دل آزرده منزل كرده باش

عشق یعنی تشنه ای خود نیز اگر ؛ واگذاری آب را بر تشنه تر

عشق یعنی ساقی كوثر شدن ؛ بی پر و بی پیكر و بی سر شدن

عشق یعنی خدمت بی منتی ؛ عشق یعنی طاعت بی جنتی

گاه بر بی احترامی ، احترام ؛ بخشش و مردی به جای انتقام

عشق را دیدی خودت را خاك كن ؛ سینه ات را در حضورش چاك كن

عشق آمد خویش را گم كن عزیز ؛ قوت ات را قوت مردم كن عزیز

عشق یعنی مشكلی آسان كنی ؛ دردی از درمانده ای درمان كنی

عشق یعنی خویشتن را گم كنی ؛ عشق یعنی خویش را گندم كنی

عشق یعنی نان ده و از دین مپرس ؛ در مقام بخشش از آیین مپرس

هركسی او را خدایش جان دهد ؛ آدمی باید كه او را نان دهد

در تنور عاشقی سردی مكن ؛ در مقام عشق نامردی مكن

لاف مردی میزنی مردانه باش ؛ در مسیر عاشقی افسانه باش

دین نداری مردمی آزاده باش ؛ هرچه بالا میروی افتاده باش

در پناه دین ، دكانداری مكن ؛ چون به خلوت میروی كاری مكن

عشق یعنی ظاهر باطن نما ؛ باطنی آكنده از نور خدا

عشق یعنی عارف بی خرقه ای ؛ عشق یعنی بنده ی بی فرقه ای

عشق یعنی آنچنان در نیستی ؛ تا كه معشوقت نداند كیستی

عشق یعنی ذهن زیباآفرین ؛ آسمانی كردن روی زمین

عشق گوید مست شو گر عاقلی ؛ از شراب غیرانگوری ولی

هركه با عشق آشنا شد مست شد ؛ وارد یك راه بی بن بست شد

كاش در جانم شراب عشق باد ؛ خانه جانم خراب عشق باد

هركجا عشق آید و ساكن شود ؛ هرچه ناممكن بود ممكن شود

در جهان هر كار خوب وماندنیست ؛ رد پای عشق در او دیدنیست

شعرهای خوب دیوان جهان ؛ سر عشق است و سرود عاشقان

سالک .آری.عشق رمزی در دل است.شرح و وصف عشق کاری مشگل است

عشق یعنی شور هستی در کلام: عشق یعنی شعر: مستی. والسلام

  
چهارشنبه 13/9/1387 - 18:3
دعا و زیارت
 

در آرزوی جــشن ظــهور

 

 

نـگاه كـنید داره مـی یـاد / مَـهدی مـا از راه دور

عـمامه سـبزی داره /  پـیراهنی از جـنس نـور

عـود  و اسـفند و دود كـنید / بـتركه چـشم حـسود

سـوار اسـب سـفیدش /  مـی رسه تـا حـد حـجاز

هـمه بـیاین بـا هـم بـریم  / واسـه حـرف و راز و نـیاز

صـورت مـهربون داره / چـشمای پـر از عـاطفه

بـا صـوت اَنـا الـمَهدی اش / بـرده مـنو تـو خـاطره

یـاد روزای انـتظار / كـه بـرده صـبر و قـرار

تـو مـهدیه ها مـیرفتیم / مـی نـشستیم چـشم انـتظار

هـمه بـاهـم گـریه كـردیم / چـه شـبایی دعـا كـردیم

فـرزند نـُدبه اُمـده / هـر جـمعه را نـُدبه كـردیم

یـكی بـا پـای بـرهنه / بـا پـیرهن پـاره پـاره

یـكی مـیگه كـه سـینه ام / از عـشق اون چـاكه چـاكه

یـكی گـلاب پـاش گـرفته / بـا دسـتای بـی طـاقتش

تـا بـپاشه رو صـورته / مَــهدی نـاز فاطـمه

هـمه شـدن تـو جـنب و جـوش / بَـربَط و نـی اَنـدر خـروش

خـرما هـاشـو نـذر مـی كـنه / پـیرمـرد خـرمـا فـروش

تـوگُـل فـروشی هـلهله اسـت / هـدیه مـیده هـرگُـل فـروش

شـیرنی فـروشی غـلغله اسـت / جـشن مـیگیره شـیرنی فـروش

خـیاط خـوب مـحله / یـه پـیرهن سـفیدی دوخـت

كـفاش خـبره مـحل / دو نَـعلِین سـاده ای دوخـت

بَـزاز خـوب شـهر مـون / دَسـتار سـبز رنـگی بـرید

واسـه ذولجناح آقـا / بـاغبونی شـبدری چـید

هـمه مَـداحا پـشته هـم / یـه مَـدحی از آقـا بـگن

نـه فـقط از مَـدح آقـا / از قـصه انـتظار بـگن

بَـه بَـه عـجب حـالی داره / چـه نـوا و سـازی داره

چـه بـوی یـاسی پـیچیده / كـسی تـا حـالا نـشنیده

هـمه داریم بـا هـم مـیریم / مـقصد مـا سـوی حـجاز

مَـهدی جـون مـا اُومده / بِـریم واسـه راز و نـیاز

كـبوترا بـال بـال زنـون / بـالای سـر آقـامون

پـروانه هـا بـا الـتماس / رو شـونه هـای آقـامون

نـگاه كـنید داره مـی یاد / مَـهدی مـا از راه دور

عـمامه سـبزی داره / پـیراهنی از جـنس نـور

عُـود و اسـفند و دود كـنید / بـتركه چـشم حَـسود

 

 

«مـرید مـهدی»

  
چهارشنبه 13/9/1387 - 18:1
دعا و زیارت
 

«لَوْ قامَ الْمَهْدِىُّ لاََنكَرَهُ النّاسُ، لاَِنَّهُ یَرْجِعُ اِلَیْهِم شابّاً وَ هُمْ یَحْسَبُونَهُ شَیْخاً كَبیراً.»( منتخب الاثر، ص 258)

«چون حضرت مهدى علیه السلام قیام نماید، مردم او را انكار كنند، زیرا او را پیرى بزرگ سال مى پندارند، ولى او به صورت جوان به سوى آن ها بر مى گردد.»

 

 

از ویژگى هاى گل نرجس علیها السلام این كه مرور ایّام و گذران شب ها بر جسم مطهّرش اثر نمى گذارد، او امام «عصر» و «زمان» است پیش از زمان و پیشواى زمان است، و بر زمین و زمان احاطه كامل و تسلط شامل دارد. برتر از زمان و فراتر از مكان است، بلكه به وجود آن حضرت، آسمان و زمین و گردش ایام و لیالى، استوار و برقرار است.

 

 

«بِوُجُودِه ثَبَتَتِ الاَْرْضُ وَ السَّماءُ.»( به یمن وجودش زمین و آسمان استوار مانده است)

آسمان و زمین و لیل و نهار به ولایش چنین گرفته قرار

 

 

پس اگر اراده آن جناب كه همان مشیت پاك الهى است بر آن تعلق گیرد كه گذران زمان در وجود مسعود او اثر نگذارد، باید كه زمانه، اسلحه خویش  را زمین بگذارد و سر تسلیم بر آستان حضرتش فرود آرد كه اطاعت امام علیه السلام بر همه چیز و همه كس به وجوب تكوینى و تشریعى واجب است.

 

 

و بدین جهت آن عزیز با عمرى طولانى اما سیماى جوان و نورانى و در چهره اى چهل ساله یا كمتر ظاهر خواهند شد، و به همین خاطر بسیارى از مردم، حضرتش را انكار مى كنند، زیرا بعد از گذشتن زمانى طولانى او را پیرى سالخورده مى پندارند و در شمار جوانانش نمى انگارند، و این نیز بحر امتحانى است كه جز مؤمنین توان عبور از آن را ندارند.(1)

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــ

1 ــ «لو قد خرج القائمعلیه السلام بعد أن أنكره كثیر من الناس، یرجع شاباً موفّقاً، فلا یثبت علیه إلاّ كلّ مؤمن» بحار الانوار ج 52 ص 319 حدیث 20.

  
چهارشنبه 13/9/1387 - 17:58
دعا و زیارت

« اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْـدى، اَلـَّذى یَفْتَحُ اللهُ بِه مَشارِقَ الاَْرْضِ و مَغـارِبَـها.»( الزام الناصب، ص 127)

«مهدى از فرزندان من است، همان كه خداوند به وسیله او مشرق ها و مغرب هاى زمین را فتح خواهد كرد.»

 

 

چون دوران پادشاهى او فرا رسد و هماى سلطنت مهدوى پر گشاید و بر فراز آسمان عزّت به پرواز در آید، بال هاى رحمت او بر گوش تا گوشه عالم سایه خواهد افكند، و گیتى به دست حق پرستش فتح خواهد شد(منتخب الأثر: ص 470)، و عروس پریشان دین بعد از روزگارى دوباره بر محمل سامان خواهد نشست، و دیو باطل و ظلم از این عالم رخت بر خواهد بسته به سرزمین نیستى سفر خواهد كرد(روزگار رهائى: ج1 ص500)، و دیگر زمین خداوند از وجود لاشخورهاى گناه و معصیت پاك خواهد شد، و عدل و عدالت جایگزین آن مى گردد.(1)

 

 

در آن هنگام خداوندگار عالمیان بدون خوف و ترس پرستش مى شود و «یَكُونُ الدّینُ للهِِ»(2) و فقط شریعت خاص از خداوند خواهد بود و این وعده حقّى است كه قابل تكذیب نخواهد بود.

 

 

(ذلِكَ وَعْدٌ غَیْرُ مَكْذُوب»

(این وعده اى است كه دروغ نخواهد بود. سوره هود: 65)

 

 

«اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا وَعْدَ اللهِ الَّذى ضَمِنَهُ.)

(سلام بر تو اى وعده خداوند كه تحقق آن را ضمانت فرموده! مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین)

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــ

1 ــ «اما تحبون أن یظهرالله عزوجل الحق والعدل فى البلاد ویحسن حال عامة الناس ویجمع الله الكلمة ویؤلّف بین القلوب المختلفة، ولا یعصى الله فى أرضه» بحارالانوار ج 52 ص 128 حدیث20.

2 ــ یعنى: و دین مخصوص خداوند گردد. سوره بقره: 193.

چهارشنبه 13/9/1387 - 17:54
دعا و زیارت

 

«اِذا قامَ قائِمُ الِ مُحَمَّد عَلَیْهِمُ السَّلامُ حَكَمَ بَیْنَ النّاسِ بِحُكْمِ داوُدَ، فَلا یَحْتاجُ اِلى بَیِّنَة، فَیُلْهِمُهُ اللهُ تَعالى، فَیَحْكُمُ بِعِلْمِه.»( بحار الانوار ج 52 ص 339 حدیث 86)

«آن گاه كه قیام كننده آل محمّد علیهم السلام بپاخیزد، درمیان مردم به حكم داود حكم نماید، و نیازى به شاهد و بیّنه ندارد، بلكه خداوندگار بلند مرتبه او را الهام مى كند و او به علم خویش عمل خواهد كرد.»

آن زمان كه حضرت داود على نبیناوآله وعلیه السلام به حكم ( وَ آتَیناهُ الحِكْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ)( یعنى: دانش داورى عادلانه به او دادیم . سوره ص: 20) منصب حكمرانى و قضاوت را به دست گرفت، دو نفر كه بر سر عده اى گوسفند كارشان به اختلاف كشیده بود، در محضرش بیان ادّعا كردند و آن حضرت بدون این كه از آن ها شاهدى طلب كند به صدور حكم الهى اقدام نمود. ولى در اندك زمانى متوجه شد كه آمدن این دو نفر نزد او دستورى بوده از طرف خداوند متعال تا داود را امتحان نمایند و نمى بایست داود بدون خواستن شاهد و بینه حكم مى نمود.( تفسیر المیزان: ج 17 ص 20 سوره ص)

آرى داود را گفتند كه حكم بدون طلب شاهد مخصوص خلیفه دیگرى است كه وعده آمدنش در زبور، مزبور است(سوره انبیاء: 105)، و فقط اوست كه بدون بیّنه حكم خواهد فرمود.

اگر چه اجداد طاهرینش همگى سینه هاشان مخزن اسرار و علوم خداوندى بود و آگه از اسرار غیب و نهان بودند، اما امر الهى چنان صادر شده بود كه در میان مردم به واسطه شاهد، بیّنه، سوگند و امورى كه در قضاوت معتبر است حكم نمایند، اما از ویژگى هاى سلطان عصر علیه السلام در زمان ظهور، آن است كه در میان مردم به علم معبودى و حكم داودى حكم خواهد نمود و از كسى طلب بیّنه و شاهد نخواهد كرد و نیازى به بیّنه ندارد.

آرى او خود شاهد است و حاكم و به « عین الله الناظرة» مى بیند و به «حكم الله المرضىّ» حكم مى كند و با «ید الله الباسطه» اجراى حكم مى نماید، انشاء الله.

  
چهارشنبه 13/9/1387 - 17:53
دعا و زیارت
 
  

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:

«

 

«اِنَّ اَبى لَبِسَ دِرْعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ كانَتْ تَسْحَبُ عَلَى الاَْرْضِ، وَ اِنّى لَبِسْتُها فَكانَتْ وَ كانَتَ، وَ اِنَّها تَكُونُ مِنَ القائِمِ، كَما كانَت مِن رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه مُشَمَّرَةٌ.»( بحار الانوار، ج 52 ص 319 حدیث 20)

« پدرم زره رسول خدا صلى الله علیه و آله را پوشید، روى زمین كشیده مى شد، و من پوشیدم، همان طور بود، و آن زره براى حضرت قائم زیبنده مى باشد، همان طور كه براى رسول الله صلى الله علیه و آله اندازه و زیبنده بود.»

 

 

اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام حاكى از آن است كه قامتِ چون قیامت رسول اعظم اسلام صلى الله علیه و آله را دو زره مخصوص بود، یكى زرهى كه بعد از آن بزرگوار، نشان امامت كبرى و خلافت عظماى جانشینان آن حضرت مى باشد و ویژگى اش آن است كه فقط بر قامت امام هر زمان و خلیفه راستین پیامبر، راست و درست مى آید، و دیگرى چون بپوشد قامتش كوتاه باشد یا بلند، یك وجب از او بلندتر خواهد بود و نزد

 

 

ائمه هُدى علیهم السلام امامى بعد از امام چرخیده تا به محضر مقدس امام عصر علیه السلام رسیده.( علامه مجلسى(رحمه الله)، عین الحیاة بحث امامت، تنویر ششم، بعضى از صفات و علامات امام) ولى زره دیگر رسول خدا صلى الله علیه و آله آن است كه حتى بر قامت مبارك ائمه علیهم السلام نیز استوار نمى شد و مقدارى از قامتشان بلندتر بود، و این زره بعد از رسول گرامى اسلام، مخصوص قامت سرو گل زیباى نرگس است، كه چون بر قامت او آراسته شود بر او راست و درست و استوار آید و صحنه اى از قامت سرو گونه آن پیك آخرین الهى و پیامبر بزرگ خدا بر پرده روزگار مصوّر خواهد شد و خاطرات گام هاى استوار و خرامان آن سرور بزرگ، زنده خواهد شد كه این زاده رسول خدا صلى الله علیه و آله و محمّدى دیگر است. صلوات الله علیهم اجمعین.

  

  

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:

«اِنَّ اَبى لَبِسَ دِرْعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ كانَتْ تَسْحَبُ عَلَى الاَْرْضِ، وَ اِنّى لَبِسْتُها فَكانَتْ وَ كانَتَ، وَ اِنَّها تَكُونُ مِنَ القائِمِ، كَما كانَت مِن رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه مُشَمَّرَةٌ.»( بحار الانوار، ج 52 ص 319 حدیث 20)

« پدرم زره رسول خدا صلى الله علیه و آله را پوشید، روى زمین كشیده مى شد، و من پوشیدم، همان طور بود، و آن زره براى حضرت قائم زیبنده مى باشد، همان طور كه براى رسول الله صلى الله علیه و آله اندازه و زیبنده بود.»

 

 

اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام حاكى از آن است كه قامتِ چون قیامت رسول اعظم اسلام صلى الله علیه و آله را دو زره مخصوص بود، یكى زرهى كه بعد از آن بزرگوار، نشان امامت كبرى و خلافت عظماى جانشینان آن حضرت مى باشد و ویژگى اش آن است كه فقط بر قامت امام هر زمان و خلیفه راستین پیامبر، راست و درست مى آید، و دیگرى چون بپوشد قامتش كوتاه باشد یا بلند، یك وجب از او بلندتر خواهد بود و نزد

 

 

ائمه هُدى علیهم السلام امامى بعد از امام چرخیده تا به محضر مقدس امام عصر علیه السلام رسیده.( علامه مجلسى(رحمه الله)، عین الحیاة بحث امامت، تنویر ششم، بعضى از صفات و علامات امام) ولى زره دیگر رسول خدا صلى الله علیه و آله آن است كه حتى بر قامت مبارك ائمه علیهم السلام نیز استوار نمى شد و مقدارى از قامتشان بلندتر بود، و این زره بعد از رسول گرامى اسلام، مخصوص قامت سرو گل زیباى نرگس است، كه چون بر قامت او آراسته شود بر او راست و درست و استوار آید و صحنه اى از قامت سرو گونه آن پیك آخرین الهى و پیامبر بزرگ خدا بر پرده روزگار مصوّر خواهد شد و خاطرات گام هاى استوار و خرامان آن سرور بزرگ، زنده خواهد شد كه این زاده رسول خدا صلى الله علیه و آله و محمّدى دیگر است. صلوات الله علیهم اجمعین.

  

اِنَّ اَبى لَبِسَ دِرْعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ كانَتْ تَسْحَبُ عَلَى الاَْرْضِ، وَ اِنّى لَبِسْتُها فَكانَتْ وَ كانَتَ، وَ اِنَّها تَكُونُ مِنَ القائِمِ، كَما كانَت مِن رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه مُشَمَّرَةٌ.»( بحار الانوار، ج 52 ص 319 حدیث 20)

« پدرم زره رسول خدا صلى الله علیه و آله را پوشید، روى زمین كشیده مى شد، و من پوشیدم، همان طور بود، و آن زره براى حضرت قائم زیبنده مى باشد، همان طور كه براى رسول الله صلى الله علیه و آله اندازه و زیبنده بود.»

 

 

اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام حاكى از آن است كه قامتِ چون قیامت رسول اعظم اسلام صلى الله علیه و آله را دو زره مخصوص بود، یكى زرهى كه بعد از آن بزرگوار، نشان امامت كبرى و خلافت عظماى جانشینان آن حضرت مى باشد و ویژگى اش آن است كه فقط بر قامت امام هر زمان و خلیفه راستین پیامبر، راست و درست مى آید، و دیگرى چون بپوشد قامتش كوتاه باشد یا بلند، یك وجب از او بلندتر خواهد بود و نزد

 

 

ائمه هُدى علیهم السلام امامى بعد از امام چرخیده تا به محضر مقدس امام عصر علیه السلام رسیده.( علامه مجلسى(رحمه الله)، عین الحیاة بحث امامت، تنویر ششم، بعضى از صفات و علامات امام) ولى زره دیگر رسول خدا صلى الله علیه و آله آن است كه حتى بر قامت مبارك ائمه علیهم السلام نیز استوار نمى شد و مقدارى از قامتشان بلندتر بود، و این زره بعد از رسول گرامى اسلام، مخصوص قامت سرو گل زیباى نرگس است، كه چون بر قامت او آراسته شود بر او راست و درست و استوار آید و صحنه اى از قامت سرو گونه آن پیك آخرین الهى و پیامبر بزرگ خدا بر پرده روزگار مصوّر خواهد شد و خاطرات گام هاى استوار و خرامان آن سرور بزرگ، زنده خواهد شد كه این زاده رسول خدا صلى الله علیه و آله و محمّدى دیگر است. صلوات الله علیهم اجمعین.

  

  

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:

«اِنَّ اَبى لَبِسَ دِرْعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ كانَتْ تَسْحَبُ عَلَى الاَْرْضِ، وَ اِنّى لَبِسْتُها فَكانَتْ وَ كانَتَ، وَ اِنَّها تَكُونُ مِنَ القائِمِ، كَما كانَت مِن رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه مُشَمَّرَةٌ.»( بحار الانوار، ج 52 ص 319 حدیث 20)

« پدرم زره رسول خدا صلى الله علیه و آله را پوشید، روى زمین كشیده مى شد، و من پوشیدم، همان طور بود، و آن زره براى حضرت قائم زیبنده مى باشد، همان طور كه براى رسول الله صلى الله علیه و آله اندازه و زیبنده بود.»

 

 

اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام حاكى از آن است كه قامتِ چون قیامت رسول اعظم اسلام صلى الله علیه و آله را دو زره مخصوص بود، یكى زرهى كه بعد از آن بزرگوار، نشان امامت كبرى و خلافت عظماى جانشینان آن حضرت مى باشد و ویژگى اش آن است كه فقط بر قامت امام هر زمان و خلیفه راستین پیامبر، راست و درست مى آید، و دیگرى چون بپوشد قامتش كوتاه باشد یا بلند، یك وجب از او بلندتر خواهد بود و نزد

 

 

ائمه هُدى علیهم السلام امامى بعد از امام چرخیده تا به محضر مقدس امام عصر علیه السلام رسیده.( علامه مجلسى(رحمه الله)، عین الحیاة بحث امامت، تنویر ششم، بعضى از صفات و علامات امام) ولى زره دیگر رسول خدا صلى الله علیه و آله آن است كه حتى بر قامت مبارك ائمه علیهم السلام نیز استوار نمى شد و مقدارى از قامتشان بلندتر بود، و این زره بعد از رسول گرامى اسلام، مخصوص قامت سرو گل زیباى نرگس است، كه چون بر قامت او آراسته شود بر او راست و درست و استوار آید و صحنه اى از قامت سرو گونه آن پیك آخرین الهى و پیامبر بزرگ خدا بر پرده روزگار مصوّر خواهد شد و خاطرات گام هاى استوار و خرامان آن سرور بزرگ، زنده خواهد شد كه این زاده رسول خدا صلى الله علیه و آله و محمّدى دیگر است. صلوات الله علیهم اجمعین.

  

چهارشنبه 13/9/1387 - 17:46
دعا و زیارت

 

«فَیَبْعَثُ اللهُ الْفِتْیَةَ مِنْ كَهْفِهِمْ مَعَ كَلْبِهِمْ»( بحارالانوار ج 53 ص 85)

« پس خداوند آن جوانان را از پناهگاهشان هم راه با سگشان بر  مى انگیزد.»

 

 

بسیار زیباست! حیرت انگیز و خیره كننده! عجیب و شگفت آور! این صحنه ظهور را مى گویم! ملاقات اوّلین با آخرین، زندگان با مردگان، احیا با اموات.

 

 

آرى از عترت طاهره علیهم السلام چنین رسیده:

«در ماه جمادى الثانى و مقدارى از رجب، بارانى بر سر مردم فرو مى ریزد كه چشم روزگار مانند آن را تماشا نكرده، آن گاه خداى قادر متعال گوشت و بدن اهل ایمان را از میان قبرهاشان به سانِ شاخه گلى مى رویاند. بر مى خیزند و خاك از موهاى سرشان مى افشانند.»( اعلام الورى ص 432، بحارالانوار ج 52 ص 337)

 

 

آن جوانمردان هفتگانه كهف با آن سگ با وفاشان زنده مى گردند و مردانى از گذشتگان از پشت كوفه به آن پیشواى حق پرستان مى پیوندند، كه شمار آن ها بالغ بر 27 نفر خواهد بود. پانزده تنشان از قوم حضرت موسایند، آنان كه به حق گرویدند و به سوى او هدایت كردند و 7 تن یاران غار، آن جوان مردان آرمیده در كهف و حضرت یوشع بن نون، و آن نمونه ایمان و برگزیده مسلمان یعنى حضرت سلمان و آن محبوب حضرت بارى جناب ابودجانه انصارى و آن ثابت قدم استوار، مرد راستى و داد حضرت مقداد و شمشیر خداى اقدس اقدر جناب انور مالك اشتر رضوان الله تعالى علیهم اجمعین.(1)

 

 

و اینان یاران و هواداران و سرداران مُلك ملكوتى آن مقتداى حق پرستان و آرمان یكتا پرستان حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه خواهند بود.

جان بى مقدار ما فداى راهشان و سر و پیكرمان، خاكِ راهى كه این عزیزان بر آن گام مى نهند.

 

 

1 ــ « یخرج مع القائم(علیه السلام) من ظهر كوفة سبع و عشرون رجلاً خمسة عشر من قوم موسى (علیه السلام) الذین كانوا یهدون بالحق وبه یعدلون، و سبعة من أهل الكهف، و یوشع بن نون و سلمان و ابودجانة الانصارى و المقداد و مالك الاشتر فیكونون بین یدیه أنصاراً و حكّاماً. » بحار الانوار ج 53 ص 91 ح 95.

  
چهارشنبه 13/9/1387 - 17:43
بیماری ها


مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا :

مهمترین كار دندان ها، جویدن است. اگر بتوانیم غذا را به خوبی بجویم، ‌از خوردن غذا بیشتر لذت خواهیم برد. اگر غذا خوب جویده شود، هضم غذا راحت تر انجام می شود و مشكلات گوارشی كمتری خواهیم داشت .

همه دوست دارنــد كه دنـــدان های سـالم و دهان خوشبو داشته باشند. بوی بد دهان، علاوه براینكه موجب دوری اطرافیان می شود، برای خود ما نیز آزار دهنده است. هر چند بسیاری از بیماری ها، مثل گلودرد،  سینوزیت و بیماری های داخلی می توانند موجب بوی بد دهان شوند، اما یكی از دلایل بوی بد دهان، باقی ماندن
ذرات غذا در بین دندان ها و رشد میكروب ها روی آن است. اولین اقدام برای برطرف كردن بوی بدن دهان، پیشگیری از خرابی دندان ها و عفونت های لثه است.


با رعایت بهداشت دهــان و دندان ها، دچار عفونت های لثه و دندان ها نمی شویم. این نوع عفونت ها را نباید كم اهمیت دانست؛ زیرا عفونت های لثه و دندان به
دهان محدود نمی شوند و ممكن است از طریق خون، به سایر قسمت های بدن مثل قلب برسند و باعث آسیب آنها شوند.

برای داشتن دندان های سالم، مراقبت از دندان ها باید از ابتدای زندگی آغاز شود. هریك از ما برحسب اینكه چقدر بهداشت دهان و دندان هایمان را رعایت كرده
باشیم.
ممكن است تعدادی دندان سالم ، پركرده ، روكش شده و دندان مصنوعی داشته باشیم .در هر سنی با داشتن دندان طبیعی یا مصنوعی وحتی بدون دندان ، بایدبهداشت دهان را رعایت كنیم .

پس ببینیم كه چگونه باید از دندان ها مراقبت كرد؟

1-مراقبت از دندان های طبیعی

برای مراقبت از دندان های طبیعی انجام كارهای زیر ضروری است:

 ·  در صورت پوسیدگی دندان ، هرچه سریعتر برای درمان آن به دندانپزشك مراجعه كنید.

 ·  حتی اگر فكر می كنید هیچ مشكلی ندارید ، سالی یك بار برای معاینه به دندانپزشك مراجعه كنید.

 ·  روزی یك بار با استفاده از نخ دندان ، سطح بین دندان ها را تمیز كنید.نخ دندان را قبل از مسواك زدن استفاده كنید. در این صورت لای دندان ها طی مسواك زدن بهتر شسته می شود.

 

روش صحیح استفاده از نخ دندان

* قبل از استفاده از نخ دندان، دست ها را با آب و صابون بشویید .

* حدود 35 سانتیمتر از نخ دندان را ببرید.


*
دو طرف نخی را كه بریده اید، به دور انگشت وسط هر دو دست بپیچید. 

 

*سه انگشت آخر را ببندید و حدود 2 تا 5/2 سانتی متر از نخ را در میان دو انگشت شست و سبابه قرار دهید. 

 

 


*
 نخ دندان را به آرامی و مطابق شكل به صورت رفت وبرگشت در فضای بین دندان ها حركت دهید.

*  با باز كردن تدریجی نخ از دور انگشت وسط، از قسمت های تمیز نخ استفاده كنید.

شیار بین لثه ودندان، محل مناسبی برای گیر كردن مواد غذایی و تشكیل جرم دندانی است . تمیز كردن این ناحیه از دندان ها در پیشگیری ازبیماری های لثه بسیار موثراست .

 

 ·  حداقل روزی 2 بار مسواك بزنید. بهتر است مسواك زدن بعد از خوردن غذا باشد.

 ·  موهای مسواك نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد. بهتر است از مسواك  نوع متوسط استفاده كنید.

 ·  بعد از مسواك زدن ، مسواك را با آب بشویید تا بقایای خمیر دندان و مواد غذایی داخل آن نماند.

 ·  هر چند وقت یكبار مسواك را عوض كنید. مسواكی كه موهای آن خمیده یا نا منظم شده و یا رنگ آن تغییر كــرده باشد ، اصلاً مناسب نیست. معمولاً از یك مسواك بیشتر از 3 یا 4 ماه نمی توان استفاده كرد. 

 

 ·  از نمك خشك یا جوش شیرین برای مسواك كردن یا شستن دندان ها با انگشت استفاده نكنید. این مواد خشك باعث ساییدگی دندان می شوند.

 ·   پس از مسواك زدن لثه های خود را با انگشت ماساژ دهید.

 ·  اگر در موقع مسواك زدن، لثة شما خونریزی می كند، مسواك زدن را قطع نكنید و به دندانپزشك مراجعه كنید.

سلامتی دندان ها در سلامتی سایر قسمت های بدن موثر است .

 

طریقة صحیح مسواك زدن

* برای سطح بیرونی و داخلی دندان، مسواك را به طور مایل در محل اتصال لثه و دندان قرار دهید و به صورت جاروب كردن از سمت لثه به طرف لبة دندان مسواك را حركت دهید.

 

*  برای سطح جوندة دندان مسواك را با كمی فشار روی این سطح به جلو و عقب ببرید.

 

* برای سطح داخـلی دندان های جلــو، مسـواك را به صورت عمودی روی لثه و سطح داخلی دندان ها قرار داده و به سمت لبة دندان هاحركت دهید.

 

بسیاری از ما علاوه بردندان های طبیعی ، تعدادی دندان روكش شده ، دندان كاشته شده ویا دندان مصنوعی ثابتی كه به وسیلة گیره به دندانهای كناری وصل شده باشد داریم .تمیز كردن این دندان ها نیز مانند دندان های طبیعی است. اما نخ كشیدن ومسواك زدن این دندان ها باید بادقت وتوجـــه بیشتری انجام شود؛ زیرا احتمال گیركردن خرده های غذا در بین این دندان ها بیشتر است .

 

بیماری های دهان ودندان قابل پیشگیری هستند.
 

2- مراقبت از دندان های مصنوعی

دندان های مصنوعی نیز مانند دندان های طبیعی، نیازمند مسواك زدن و مراقبت هستند. اگر دندان مصنوعی تمیز نشود، ممكن است باعث ایجاد عفونت های مختلف، مانند «برفك دهان» شود.

برای شستن آن دسته از دندان های مصنوعی كه می توان آنها را ازدهان خارج كرد به نكات زیر توجه كنید:

·  دندان های مصنوعی را حداقل یك بار در روز  از دهان خارج كرده و با مسواك نرم بشویید.

·  به خاطر داشته باشید كه خمیر دندان برای شستن دندان های مصنوعی مناسب نیست. برای شستن دندان های مصنوعی
از
مایع ظرفشویی استفاده كنید. پس از آن دندان مصنوعی را به خوبی با آب بشویید.

·  بعد از خارج كردن دندان مصنوعی از دهان، لثه ها و زبان خود را با یك مسواك نرم بشویید. سپس لثه ها را با انگشت ماساژ دهید.

 

 ·  شب ها دندان های مصنوعی را از دهان خارج كرده و در یك ظرف آب یا آب نمك تمیز قرار دهید. اگر دندان های مصنوعی در هوا خشك شوند یا در آب خیلی داغ قرار داده شوند، خراب خواهند شد.

 ·   در موارد زیر حتماً به دندانپزشك مراجعه كنید:

-         اگر دندان مصنوعی شل است.

-         اگر دندان مصنوعی به لثه فشار می آورد.

-         اگر در هر قسمت از دهان زخم به وجود آمده است.

-         اگرقسمتی از دندان مصنوعی شكسته است.

-         اگر نمی توانید با دندان مصنوعی غذا بخورید.

-         اگربعد از خارج كردن دندان مصنوعی از دهان احساس می كنید لثة شما برجسته است.

بی دندانی

اگر اصلاً دندان ندارید، باز هم برای جلوگیری از عفونت لثه بهداشت دهان  را رعایت كنید.

·  با یك مسواك نرم وكمی خمیر دندان لثه ها و سطح روی زبان را بشویید.پس از آن لثه ها را با انگشت ماساژ دهید.

·  هر چه سریعتر برای گذاشتن دندان مصنوعی اقدام كنید.

هر زخمی در دهان را جدی بگیرید و به دندانپزشك مراجعه كنید.
 

خشكی دهان

خشكی دهان یكی از مشكلاتی است كه موجب می شود جویدن و قورت دادن غذا سخت شود و مزة غذاها را كمتر احساس كنیم.

علت خشكی دهان چیست ؟

با افزایش سن به طور طبیعی ترشح آب دهان كم می شود.

مصرف داروهای مدر (زیاد كنندة ادرار) و داروهای آرام بخش نیز دهان را خشك می كند.

گـــــرفتگی بینی و نفس كشیدن با دهان به خصوص هنگام خواب موجب خشكی دهان می شود.

كشیدن سیگار نیز یكی از علت های خشكی دهان است.

 برای برطرف شدن خشكی دهان چه كنیم؟

·  نصف قاشق چایخوری نمك را در یك لیوان آب حل كنید و چندین بار در طول روز دهان خود را با این محلول آب نمك رقیق بشویید.

·  حداقل 6 تا 8 لیوان مایعات ترجیحاً آب ساده در طول روز بنوشید.

·  در طول روز با نوشیدن كم كم و جرعه جرعة آب، دهان خود را مرطوب نگهدارید.

·  قبل از خوردن غذا، دهان خود را با آب بشویید و یا كمی آب بنوشید. خیس شدن دهان به راحت تر شدن جویدن غذا و قورت دادن لقمه كمك می كند.

· از مصرف خودسرانة دارو خودداری كنید.

· از كشیدن سیگار یا سایر دخانیات مثل قلیان و چپق خودداری كنید.

· 
میوه ها و سبزی های تازه را بیشتر مصرف كنید.

.  
به پزشك مراجعه كنید .
 

دهان و دندان ها نقش مهمی در خوردن غذا ، هضم غذا و صحبت كردن دارند. بنابر این  مراقبت از آنها ضروری است.

هریك از ما برحسب مراقبتی كه تاكنون از دندان هایمان كرده ایم ممكن است دندان طبیعی ، ترمیم شده یامصنوعی داشته باشیم كه همة آنها باز هم نیازمند مراقبت هستند .

خشكی دهان یكی از مشكلات دورة سالمندی است كه با مصرف كافی مایعات مخصوصاً آب ساده وكنار گذاشتن سیگار و سایر دخانیات می توان آن را كمتر كرد.با مراقبت صحیح دندان ها از دوران كودكی بسیاری از مشكلات شایع دهان ودندان ها در دورة سالمندی وجود نخواهد داشت .پس مراقبت از دندان ها را به كودكان بیاموزیم و خود ما نیز برای حفظ سلامت دندان ها تلاش كنیم.در فصل بعد باراه های مقابله با مشكل «یبوست» و«بی اختیاری ادرار» آشنا می شویم . می خواهیم بدانیم برای كاهش این مشكلات چه باید كرد؟

 

چهارشنبه 13/9/1387 - 10:22
دنیای گیاهان و حیوانات

سهم آلمان از رشته کوه‌های آلپ بین دریاچه بودن و برشتسگاردن قرار دارد و بخش کوچکی از این رشته کوه به شمار می‌رود که محدود است به آلپ‌های آلگو، بایرن و برشتسگاردن. در منطقهٔ کوهستانی آلپ دریاچه‌هایی دل‌فریب هم‌چون کونیگ در برشتسگاردن و مناطق توریستی پرطرف‌داری مانند گارمیشپاتن – کیرشن و میتنوالد جلب‌نظر می‌کنند.














































رشته کوه‌های بلند و گاه کم‌ارتفاع با جلگه‌های مرتفع، تپه‌ها، کوه‌پایه‌ها و دریاچه‌ها و دشت‌های باز در کنار هم قرار گرفته‌اند. آلمان از شمال تا جنوب به پنج ناحیهٔ بزرگ طبیعی تقسیم می‌شود.
سرزمین‌های پست در شمال با دریاچه و تپه‌ماهورها، با مراتع و باتلاق‌ها و هم‌چنین کشت‌زارهای حاصل‌خیز تا آستانهٔ ارتفاعات مرکزی دامن می‌گسترد. از جمله خلیج‌های این منطقه می‌توان از خلیج نیدرراین، خلیج وست فالی و زاکسن – تورینگی نام برد. نزدیک به سواحل دریای شمال تعداد زیادی جزیره وجود دارد مانند بورکوم، نوردرنی، سیلت و هلگولاند. در دریای بالتیک جزایر روگن، هیدنزه و خمارن قرار دارند. بخشی از سواحل دریای بالتیک شنی و مسطح و بخشی دیگر صخره‌ای و مرتفع است. میان دریای شمال و بالتیک زمین‌هایی با تپه‌های کم ارتفاع وجود دارند که «سوییس هولشتاین» نامیده می‌شوند.
رشته‌کوه‌های میانه، شمال آلمان را از جنوب آن جدا می‌کند. درهٔ راین وسطی و مناطق پرنشیب هسن راه‌های طبیعی هستند که شمال و جنوب را به هم وصل می‌کنند. از جمله کوه‌های بخش مرکزی عبارت‌اند از هونزروک، ایفل، تانوس و وستروالد. در قلب آلمان کوه‌های هارتس قرار دارند. در شرق می‌توان از جمله از جنگل‌های بایرن، کوه‌های فیشتل و کوه‌های ارتس نام برد.
در حاشیه مناطق پست راین علیا، جنگل سیاه، اشپسارت و شوبیش آلب قرار دارند. مهم‌ترین محور ارتباطی در مسیر شمال – جنوب راه خود را در دل دره‌ای تنگ از میان کوه‌های راین شیفر می‌گشاید.
دامنهٔ کوه‌های آلپ در جنوب آلمان از تپه و ماهورها و ساحل دریاچه‌های بزرگ در جنوب و هم‌چنین جلگه‌های وسیع شنی و تپه‌های بایرن سفلی و منطقهٔ کم عمق رود دانوب سر بر می‌کشد. شاخص طبیعت این منطقه باتلاق‌ها، تپه‌های گنبدمانند و دریاچه‌هایی هم‌چون خیم و اشتارن برگ و دهکده‌هایی کوچک است.
سهم آلمان از رشته کوه‌های آلپ بین دریاچه بودن و برشتسگاردن قرار دارد و بخش کوچکی از این رشته کوه به شمار می‌رود که محدود است به آلپ‌های آلگو، بایرن و برشتسگاردن. در منطقهٔ کوهستانی آلپ دریاچه‌هایی دل‌فریب هم‌چون کونیگ در برشتسگاردن و مناطق توریستی پرطرف‌داری مانند گارمیشپاتن – کیرشن و میتنوالد جلب‌نظر می‌کنند.
چهارشنبه 13/9/1387 - 9:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته