• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
با احترام حرف شما کاملا اشتباه و فقط نظر شخصیه، بنده خودم کارشناس ارشد تاریخ هستم، بجز درهشهر و هلیلان تمام استان ایلام کردهای اصیل میباشند ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/2/1394 - 21:55
ناشناس
من دره شهری هستم باید خدمتت عرض کنم ۹۰درصد مردم دره شهر لک زبانن و لرهای دره شهر اصالتا همه لرستانین و یا تبعید شدن اینجا یا برای کار اومدن اینجا .امادر کل شباهت لری با لکی خیلی کمه حتی از لحاظ فرهنگیم با هم تفاوت داریم پس انقد قاطع حرف نزن هنوز درست نتونستی زبانها و شهرها رو بشناسی مردم دهران لک نداره لر و عرب و کردن لکی دره شهر خیلی نزدیک به کردیه و فرهنگمونم شبیه کرداس نه لرا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 28/1/1394 - 19:13
ناشناس
سلام بر تمامی کردها لرهاو لکها...از اینکه لکها شاخه ای با اهمیت، نترس، شجاع و غیرتمند از کردها هستنند شکی نیست اما اختلاف بر سر این است که ایا لرها جزء کردها هستند یا خیر؟برای یافتن پاسخ لازم است کتابهای تاریخی مطالعه شود از جمله کتاب ایلام و تمدن دیرینه آن نوشته ایرج افشار سیستانی... ویا اینکه با مسافرت ومصاحبه با مردمان ساکن در روستاها و بررسی وضعیت شکلی وقیافه و آناتومی بدنی از قبیل شکل صورت بینی پشت سر شعر و ادبیات و مراسمهای مختلف و اوازهای متداول قدیمی انان ویا اینکه بررسی خانوادهای به تعداد چند خانوار بدور از رادیو وتلفزیون و در دامنه کوها می توان فهمید که کرد ،لر و لک همگی یکی هستنند ویا در حقیقت لر ها شاخه ای از کردها هستنن ...ریشه زبان فارسی کردی است به کرد بودنتان افتخار کنید ...همه جای ایران سرای من است...همدلی از همزبانی بهتر است...زنده باد نسل کردها ما باید کاری کنیم که کردهای عراق، ترکیه ،سوریه و سایر نقاط کره زمین خود را ایرانی بدانند و روزی به ایران عزیز ملحق شوند وایرانی داشته باشیم مملو از قوم کرد ،با گرایشها وشاخهایی چون ،لر، لک،و دست در دست سایر اقوام ایرانی... زنده باد ایران و زنده باد اسلام زنده باد شریعت محمد ...یک وکیل دادگستری از ایلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 5/1/1394 - 19:38
ناشناس
تو ایلام دره شهریها لر هستند اونم نه همشون .دره شهر قبلا جز لرستان بوده بعد از تقسیمات کشوری یکی از شهرستانهای ایلام شده .بقیه لرهای استان که تعدادشون هم زیاد نیست اکثرا کسایی هستن که از استانهای دیگه اومدن ایلام. اکثر ایلامیها کرد هستن.نمیدونم چرا لرزبانهای عزیز اصرار دارن ما رو از هویتمون دور کنن.همونطور که شما نسبت به لر بودنتون تعصب دارین ما هم این حق رو داریم که به هویت خودمون تعصب داشته باشدم .اگه خود من واقعا لر بودم با افتخار میگفتم که لر هستم دلیلی برای انکارش نمیدیدم .بازم میگم ما ایلامیها کرد هستیم. کردکرد کرد کرد کرد..................
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 10/10/1393 - 1:32
ناشناس
ملکشاهی ها لر هستند ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مردم از خنده خدا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 10/10/1393 - 1:16
ناشناس
امیر ایلام
درود بر کرد و کرد زبان ایلام کردستان کرماشان لرستان کرد عراق کرد سوریه کرد ترکیه شمال خوزستان وتمام کردهای سراسر دنیا زنده باد کرد با غیرت کرد با فرهنگ کرد با اصالت کرد باقدمت وکرد تاریخ ایران سرافراز باشید ایلام من
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/9/1393 - 23:31
ناشناس
سلام بر همه دوستان بع عرض میرسانم که بر اساس مطالعات وتحقیقاتی که بنده در این زمینه انجام داده ام اکثریت مردم ایلام قسمتی از عراق بخشهایی از خوزستان استان لرستان ودرصدی از کرماشان کرد هستند ودر اصل فعل وکلمه اختلافی نیست اما در نحوه ادای آنها مقداری تغییر هست علی هستم ملکشاهی ساکن ایلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/9/1393 - 23:28
ناشناس
برای خودت گفتی علی جون ما ایلامی ها کرد کلهر زبان هستیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 23/8/1393 - 16:44
گراوند
زبان و گویش به تنهایی عامل شناخت قومیت نیست چراکه قابل تغییر است و بسته به رخدادهای تاریخ تغییر می کند بنابراین هویت قومی ربطی به زبان و گویش مشترک ندارد .بیشترین عامل اشتراک هویت قومی ارتباطات کهن قومی بین مردم است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/8/1393 - 15:46
ایران من
گویش و زبان تنها یکی از عوامل قومیت .البته گویش ایلامی چیزی بین گویش لری و کردی هست اما مردم ایلام از قومیت بزرگ لر و تمدن ایلامیان هستیم و ربطی به قوم کرد نداریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/8/1393 - 11:47
ناشناس
دوستان با کمی اطلاعات زبانشناسی میشود فهمید ایلامی ها کرد هستند و گویش لکی نیز یکی از گویش های زبان کردی است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 16/8/1393 - 16:4
aras
ایلام
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

برای تأییدپذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد.
این مقاله مربوط به شهر ایلام است، برای تمدن ایلام، ایلام (تمدن) را ببینید.

ایلام
ئیلام
کشور ایران
استان ایلام
شهرستان ایلام
بخش مرکزی
نام(های) قدیمی ردین، ده‌بالا، حسین‌آباد
مردم
جمعیت ۱۷۲،۲۱۳ نفر[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۴۲۷ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه ۲۳ درجهٔ سانتی‌گراد
میانگین بارش سالانه ۶۲۰ میلی‌متر
روزهای یخبندان سالانه ۴۰ روز
اطلاعات شهری
ره‌آورد بِژی برساق - کُله کنجی - شِله کینه -
پیش‌شماره تلفنی ۰۸۴۱
تابلوی خوش‌آمد به شهر
خوه ش هاتی
مختصات و ارتفاع
ایلام بر ایران واقع شده‌است

ایلام
روی نقشه ایران
۳۳.۳۸° شمالی ۴۶.۲۶° شرقیمختصات: ۳۳.۳۸° شمالی ۴۶.۲۶° شرقی
ایلام (به کردی: ئیلام) به یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان ایلام است. جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی برابر با ۱۷۲،۲۱۳ نفر بوده‌است.[۱] ایلام در عهد باستان نام‌های بسیاری مانند آلامتو، اریوجان، ماسبذان داشته
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/8/1393 - 1:4
دهلرو
جناب شوهان سلام
براساس منابع تاریخ 100% مردم استان ایلام که در واقع تا چند دهه گذشته بخشی از لرستان بوده است از قوم لر و بیش از 50% در مردم استان کرمانشاه نیز از قوم لر هستند .در استانهای کرمانشاه شهرهای پاوه-جوانرود و روانسر و کامیاران تقریباً 100% از قوم کرد هستند -جمعیتی بسیار زیادی از شهر کرمانشاه هم خود را از قوم پارس می دانند -خواهشاً در صورت امکان بفرمایید کدام یک از شهرها و روستاهای ایلام اصالت کردی دارند -
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/8/1393 - 15:52
شوهان
من شوهان و لر زبانم
به لر بودنم بی نهایت مفتخرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 1/8/1393 - 21:38
ناشناس
ایول برادر کردم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 29/7/1393 - 1:42
ایران من = ایلام من
جناب ناشناس اگر شما یک کتاب که حداقل مربوط به 50 سال پیش باشد و در آن مردم ایلام را کرد ثبت کرده من گفته هات رو قبول می کنم.(نه کتاب های جعلی که بویژه 10 سال گذشته توسط برخی افراد مغرض نوشته شده باشد)
جناب ناشناس واژه کرد به معنی صحرا گرد و چادر نشین است که در تاریخ به همه ایلاتی که به شیوه چادر نشینی در فلات ایران زندگی می کرده اند اطلاق می شده. این واژه در مورد همه کوچنشینان بلوچ-فارس-کرمان-سوریه و لرستان کاربرد داشته و ربطی به قومیت کرد ندارد( منبع ویکی پدیا)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/7/1393 - 15:4
ایران می = ایلام من
ما لرها یکی از کهن ترین اقوام متمدن دنیا در جنوب غرب ایران بوده ایم.این قوم با داشتن تمدن ایلام کهن که عصر برنز را ایجاد نمودند یکی از نقاط عطف زندگی بشری را به دنیا ارئه کردند-این تمدن بعد از تمدن سومریان دومین تمدن کهن شناخته شده بشری است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/7/1393 - 9:59
ایران من= ایلام من
منابع تاریخی متعددی آشکارا بر لر بودن كلهرها صحه گذاشته است،
میزا خانلر خان اعتصام الملك، نایب اول وزارت امور خارجه در كتابش (صفحه 71 سفرنامه میرزا خانلرخان اعتصام الملك)، كلهرها را با هویت لر ثبت كرده است -در سفرنامه اش (سفرنامه عتبات ناصرالدین شاه قاجار)، اهالی اطراف سرپل ذهاب را لر ثبت می كند او در صفحه ی 82 كتابش از سنگ سفیدی در حوالی سرپل ذهاب می گوید كه لرها – كه اهالی آن منطقه می باشند .
شهر ایلام یکی از مراکز حکمان لرستان بوده است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/7/1393 - 8:32
شوهان
یکی از واقعیتهای مشهود در غرب ایران این است که استان کم جمعیت ایلام ترکیبی از اقوام لُر و کرد می باشد.اقوامی که در قیاس با سایر اقوام ایرانی هم بیشترین ارتباط و هم اشتراک فرهنگی را دارا هستند ولی این ارتباطات و اشتراکات را نمی توان شاهدی برای انکار هویت یکی از آنها دانست، چرا که در عین این اشتراکات هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را نیز دارا می باشند.حال اینکه کی کرد است و کی لُر در حوصله بحث ما نمی گنجد فقط همین را باید ذکر کنم که بسیاری از نویسندگان کُرد(سورانی و کرمانج) مردمان ساکن کرمانشاهان و مناطق همجوار نظیر ایلام را لُر و گویش های آنها را در دسته گویش های لُری که خود یکی از چهار دسته اصلی گویشهای کردی محسوب می شود، قرار داده اند.البته اعتبار این دسته بندی جای بحث فراوان دارد که در حوصله این بحث نمی گنجد.
همانطور که ذکر شده در حال حاضر در ایلام کنونی دو هویت قومی لُر و کرد قابل تشخیص است که سالیان سال در کناریکدیگر روزگار گذرانده اند.حال با توجه به اشاعه هویت طلبی قومی که یکی از مشخصه های عصر حاضر خصوصاً در خاور میانه است مرزبندی این دو قوم در ایلام در حال برجسته شدن است،حرکتی که در سه دهه اخیر بسیار سرعت داشته است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/7/1393 - 19:32
علی
تمام ایلام لر است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/7/1393 - 15:10
سیفی
طوائف خلیل وند، کناری وند، کوگر، گراوندی، باولگ که شکی در لر بودنشون نیست! پسوند وند خودش گویا ترین مرز بین لر و کرده! بیشتر طوایف لر اسمشون به وند ختم میشه و این در کردها خیلی کم دیده شده!
در رابطه با شوهان بیشتر تحقیق کن! به حرف رسانه گوش نده به حرف تبلیغ گوش نده تاریخ بخون!

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/7/1393 - 23:2
گراوند
دیگه بحث علمی رو به نهایت رسوندی برادر!
قومیت صرفا یک خون یا یک زبان نیست!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/7/1393 - 22:43
lak kurd
خنده دار ترین چیز اینه که برخی برادران لک از تفاوت ساختار لکی با لری آگاهی ندارند ... یک ویژگی گرامر زبان "اراگتیو" است که در برخی از زبان ها مثل "باسکی" وجود دارد ... به این معنی در فارسی "آب خوردم" در لکی "اوم هوارد" میبنیم که ما شناسه (م) را به اسم میچسبانیم نه به فعل بر خلاف لری و فارسی ...ممکن است فارسی بر تغییر لغات ما اثرگذاشته باشد ولی ساختار حفظ میشود ... "اراگتیو" در لهجه های "سورانی" "هورامی" و "کورمانی" هم دیده میشود ...در زبان شناسی ساختار مهم است نه لغات ...فرانسه و انگلیسی ۶۰% لغاتشون ریشه "نورمن" دارند ولی ساختا شون فرق میکنه و به همین دلیل دو زبان جدا هستند ...دوستان اینجا سخن از اختلاف اقوام نیست بلکه تفاوت زبان است چرا لر های عزیز ناراحت میشوند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/7/1393 - 3:8
لک کردستان
تمام لهجه های کردی اصیل هستند و کسی بر دیگری ارجحیت ندارد. زنده باد کورمانج و سوران و کلهر و لک و فیلی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/7/1393 - 3:5
لکستانی
من لک الشتری هستم واز اینکه زبان مردم لکستان لکی که شاخه ای از کردی جنوبی است شکی نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/7/1393 - 0:59
ناشناس
باسلام من به ایلام سفر نکردم ولی طبق تحقیقاتی که کردم اکثریت مردم ایلام کرد هستن ودراین شکی نیست در طول تاریخ کتابهای زیادی در مورد کردها وطوایف آن نوشته شده است می توانید مطالعه فرماید لرها شاخه ای از کردها هستن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 24/5/1393 - 0:9
دهلرانی
دوست خوب همین که شوهان ها رو لر میدونی دیگه جای هیچ صحبتی رو باقی نمیذاری من دهلرانی هستم و کرد حالا آبدانان و دره شهر یه چیزی داخل دهلران هم کم و بیش لر هست بیست سال از خدا عمر گرفتم هنوز یک نفر ملکشاهی لر یا اصلا غیر از کرد ندیدم .... وا عجبا....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/4/1393 - 11:57
عارف دهلرانی
سلام خدمت دوستان عزیز با احترام به همه قول میدم بهترین و کاملترین نظر را من بدهم. چون از پدر و مادری دهلرانی و مشخصا کرد هستم و در اندیمشک شهری با جمعیت بالای لر زندگی میکنم و در کرمانشاه شهر کلهرها درس میخوانم و زیاد به ایلام هم میروم دوستان هم خوابگاهی کرد زیادی از آذربایجاتن گرفته تا کردستان و ایلام و ... دارم پس از همه بهتر میدونم چه خبره.
استان ایلام تماما کرده به جز اندک لرهای دره شهر و آبدانان و اندکی عرب. کسانی که ما دهلرانی ها را لک یا لر میدونند خواهش میکنم فقط یکبار به این شهر بروند و یک بار به پاوه یا مریوان که اکثرا کردهای اصیل اورامی هستند بروند تا متوجه شباهت زیاد این دو گویش از زبان کردی بشوند من خودم تا قبل از دانشگاه نمیدونستم چقدر لهجه های ما شبیه هستند. با احترام خدمت همه کرمانشاهی ها باید بگم تو اونجا نصف شهر فارسی حرف میزنند و باقی هم کردیشون نصفش فارسیه در حالی که تو استان ایلام تو بعضی از شهرها مثل ملکشاهی حتی تو مدرسه هم کردی حرف میزنند. کلی خدمتتون بگم با همه ی گویش ها و لهجه های کردی سروکار داشته ام و بدون اغراق ما ایلامی ها بعد از سورانی های آذربایجان و شمال کردستان دومین گویش غلیظ کردی رو داریم و خیلی هم افتخار میکنیم.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/4/1393 - 11:48
امیر
به نظرم کاملا مشخص و واضح است که حدود 80 درصد مردم استن ایلام کرد هستند و به یکی گویشهای مختلف کردی جنوبی تکلم میکنند و اون بقیه 20 درصد استان هم از عزیزان عرب و لر و لک هستند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/3/1393 - 18:28
ناشناس
درود بر لک لر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 13/3/1393 - 9:29