• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 320
تعداد نظرات : 31
زمان آخرین مطلب : 3595روز قبل
نماز
درباره تلفظ «ص» در «اللّه الصمد» ـ كه در حال نماز قرائت مى شود ـ اختلاف است; بعضى مى گویند: حرف «صاد» یعنى «اللّه الصمد»; ولى بعضى مى گویند: تلفظ آن به صورت «سْ» یعنى «اللّه السّمد» است كه تماس سر زبان با بالاى دهان مى باشد; لطفاً بفرمایید كدام درست است؟

حرف «صاد» مانند «س» تلفظ مى شود; در عین حال، صدا پر حجم و درشت مى شود و فرقى بین حرف «ص» در «الصمد» و سایر كلمات نیست. درباره طریقه تلفظ حرف «ص» چند دیدگاه وجود دارد. براى آگاهى بیشتر مى توانید به كتاب معرفى شده در پاورقى رجوع كنید.[1]
[1]. ر.ك: سیدمحسن موسوى بلده، حلیة القرآن، ج1، ص19 ـ 21; ج2، ص33 و 41.

سه شنبه 30/2/1393 - 7:26
نماز
منظور از آیه 110 سوره اسراء: (لاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَ لاَ تُخَافِتْ بِهَا); نمازت را با آواز بلند مخوان و بسیار آهسته اش مكن. چیست؟                       بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر (و هم چنین تسبیحات اربعه) را آهسته بخوانند.[1]
یكى از دلیل هاى مراجع در این مسئله روایاتى است كه از معصومین(علیهم السلام) رسیده و در كتاب هاى فقهى بررسى شده است.[2] هم چنین فتواى فقها در این مسئله ربطى به این آیه ندارد، چون جهر و اخفاتى كه در این مسئله وجود دارد، غیر از جهر و اخفاتى است كه در آیه از آن نهى شده است; آنچه در نماز صبح و مغرب و عشا فقها فرموده اند جوهر داشتن صداست، نه بلند كردن صدا و آنچه در نماز ظهر و عصر فرموده اند، جوهر نداشتن صدا است، نه آن كه حتى خود انسان هم صدایش را نشنود.[3] ولى آنچه در آیه مطرح شده غیر از این دو است مى فرماید: نمازت را به آواز بلند مخوان و بسیار آهسته اش مكن و میان این و آن راهى میانه جوى.
پس آیه ربطى به این مسئله فقهى ندارد، بلكه از افراط و تفریط در بلند خواندن و آهسته خواندن نهى مى كند.[4]
    ممكن است مقصود آیه این باشد كه: همه نمازها را بلند نخوان و یا همه را آهسته نخوان، بلكه راه میانه را انتخاب كن و بعضى نمازها را بلند و بعضى را آهسته بخوان. بنابراین هیچ منافاتى بین فتواى فقها در این مسئله با آیه مذكور وجود ندارد.[5]
[1]. امام خمینى، توضیح المسائل، مسئله 992 و 1007.
[2]. نجفى، جواهر الكلام، ج9، ص364 ـ 369; عاملى، وسائل الشیعة، ج6، ص82 ـ 86، باب 25 و 28، ابواب القرائة فى الصلاة.
[3]. امام، تحریرالوسیله، ج1، ص166، مسئله 11، القول فى القرائة.
[4]. محمد حسین طباطبایى، ترجمه المیزان، سید محمدباقر موسوى همدانى، ج 13، ص 312; همان، تفسیر نمونه، ج12، ص328.
سه شنبه 30/2/1393 - 7:25
نماز
آیا مى توان بدون تكان دادن لب ها و از ته دل نماز خواند؟

خیر، زیرا یكى از واجبات نماز «ذكر» است. «ذكر» همان عبارت ها، جمله ها، كلمات و حروف خاصى است كه در جاى جاى نماز باید ادا شود و این امر بدون تكان دادن زبان و لب ها محقق نمى شود. بلكه اگر كسى استثناءً لال است احكام ویژه خود را دارد; مثلاً با اشاره باید نماز بخواند و... .
خداوند متعال مى فرماید: (لاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَ لاَ تُخَافِتْ بِهَا)[1]; نمازت را با آواز بلند مخوان و بسیار آهسته اش مكن.
    بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر (و هم چنین تسبیحات اربعه) را آهسته بخوانند.[2]
    از مجموع آیه فوق و فتواى فقهاى بزرگ استفاده مى شود كه نماز باید خوانده شود و تمامى حروف از مخارج خودش ادا شود. بنابراین چون نمى توان بدون حركت زبان و لب ها حروف و كلمات را ادا كرد نماز خواندن به این شكل یا از ته دل باطل است.[3]
[1]. اسراء، آیه110.
[2]. امام خمینى، توضیح المسائل، مسئله 992 و 1007.
[3]. ر.ك: امام خمینى، تحریرالوسیله، ج1، ص166، مسئله 11.


سه شنبه 30/2/1393 - 7:22
نماز
چرا در نمازها یك ركوع و دو سجده انجام مى دهیم؟

روایات اسلامى به نكته هایى در همین زمینه اشاره كرده اند كه به نمونه اى از آنها اشاره مى كنیم:
    1. از امام صادق(علیه السلام) در پاسخ به همین پرسش، نقل شده است كه فرمودند: چون نماز عبارت است از ركوع و سجود و تفاوتى میان این دو نیست، لكن چون ركوع عمل شخص ایستاده و سجده عمل شخص نشسته مى باشد و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است، از این رو مى بایست عمل نشسته دو چندان شود تا با عمل ایستاده برابر گردد، لذا سجده تكرار مى شود تا با تعداد ركوع برابر شود.[1]

    2. هنگامى كه پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) به معراج تشریف بردند، بادیدن عظمت پروردگار، به سجده رفتند. هنگامى كه سر از سجده برداشتند بار دیگر عظمت پروردگار را دیدند و به سجده رفتند، از این جهت دو سجده در نماز واجب شد.[2]
    3. فردى از امیرالمؤمنین على(علیه السلام) پرسید: معناى دو سجده چیست؟ حضرت فرمودند: سجده اوّلى تأویلش این است كه وقتى سر برخاك مى گذارى یعنى خدایا! از همین خاك مرا خلق كردى و چنان چه سربرداشتى یعنى از همین خاك مرا بیرون آورى، وقتى براى بار دوم سر بر خاك نهادى معنایش این است كه خداوندا! مرا به همین خاك دوباره باز خواهى گرداند و چون سربرآورى یعنى از همین خاك دوباره خارج خواهى ساخت.[3] قرآن نیز به همین مطلب اشاره دارد(طه، آیه 55).
[1]. ر.ك: شیخ صدوق، علل الشرایع، ج1، ص262.
[2]. ر.ك: شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج4، ص680; عبدالله جوادى آملى، اسرار الصلاة، ص61.
[3]. ر.ك: همان، علل الشرایع، ج2، ص336.

سه شنبه 30/2/1393 - 7:18
نماز
به چه دلیل خواندن قرآن در ركوع و سجود مكروه است؟

كراهت خواندن قرآن در ركوع و سجود به علت این است كه در روایات از آن نهى شده از جمله: حضرت على(علیه السلام) مى فرماید: چند نفر نباید قرآن بخوانند، ركوع كننده و سجده كننده در نماز، كسى كه در دست شویى و حمام است، كسى كه جنب است ]و[، زنانى كه عذر شرعى دارند.[1]
[1]. ر.ك: همان، وسائل الشیعه، ج6، ص246 و شیخ صدوق، خصال، ص357.

سه شنبه 30/2/1393 - 7:16
نماز
چراشیعیان برخاك سجده مى كنند؟ فلسفه استفاده ازمهر چیست؟ آیا درقرآن آیه اى در این باره وجود دارد؟                 (وَ للَّهِ یَسجُدُ مَن فى السمَوَتِ وَ الأَرْضِ طوْعاً وَ كَرْهاً وَ ظِـلــلُهُم بِالْغُدُوِّ وَ الاَصالِ)[1]; تمام كسانى كه در آسمان ها و زمین هستند -از روى اطاعت یا اكراه- و هم چنین سایه هایشان، هر صبح و عصر براى خدا سجده مى كنند.
    همه مسلمانان اتفاق نظر دارند بر این كه سجده بر زمین و آن چه از آن مى روید ]به استثناى خوردنى ها و پوشیدنى ها[ جایز است، اما آن چه در آراى فقهاى مذاهب پنج گانه مورد اختلاف واقع شده، سجده بر اشیاى دیگرى علاوه بر زمین و روییدنى ها است;[2] بنابراین چه شیعه و چه اهل سنت زمین را محل سجده مى دانند، لكن شیعه معتقد است كه در حال نماز باید بر زمین یا آن چه كه از آن مى روید (مشروط به آن كه خوردنى یا پوشیدنى نباشد) سجده كرد و سجده بر غیر این دو در حال اختیار صحیح نیست. مستند شیعه روایت هایى است كه فقها به آنها استناد كرده اند.[3]
    در میان اهل سنت نیز روایت هاى بسیارى به چشم مى خورد كه بر وجوب سجده بر زمین دلالت دارند،[4]ولى در این میان روایت هایى وجود دارد كه بر جواز سجده بر غیر زمین نیز دلالت دارد و شیعه آنها را بر موارد ضرورت و موارد خاصى هم چون ناتوانى، سرما، گرما و مانند آن حمل مى كنند، ولى اهل سنت آن را به نحو مطلق و در همه موارد مى دانند.[5]در حدیثى از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده كه فرمودند: (جُعِلَتْ لى الأرض مسجداً و طهوراً); زمین براى من محل سجده و طهارت (تیمم) قرار داده شده.[6]از امام صادق(علیه السلام) نیز روایتى در این زمینه وارد شده است.[7]
    سیره مسلمانان نیز در زمان حضرت رسول اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) سجده بر زمین مسجد بود كه از سنگ ریزه ها مفروش شده بود. آنان هنگام گرمى هوا كه سجده بر سنگ هاى داغ مشكل بود. سنگ ریزه ها را به دست مى گرفتند تا خنك شود و به هنگام نماز بر آن سجده كنند.[8]
    این احادیث همگى گواه آن است كه مسلمانان در ابتدا بر سنگ و خاك سجده مى كردند و آنان هرگز بر فرش و لباس و گوشه عمامه سجده نمى كردند، ولى بعدها به پیامبر ابلاغ شد كه بر حصیر و بوریا نیز مى توان سجده كرد. روایت هاى متعددى از سجده پیامبر بر حصیر و بوریا حكایت مى كند.[9] بر این اساس، شیعه امامیه پیوسته بدین اصل مقید بوده كه تنها فقط مى توان بر زمین و یا روییدنى هاى غیر خوردنى و... سجده كرد; افزون براین بى تردید وقتى مسلمانان بالاترین قسمت بدن خود یعنى پیشانى را بر پست ترین اشیاى زمین قرار مى دهند، نهایت تواضع و فروتنى و عبودیت را در برابر خداوند یكتا به نمایش مى گذارند. در روایات نیز آمده است كه «سجده» بر خاك نهایت تواضع را مى رساند.[10]
    بنابراین براى ابراز نهایت عبودیت و بندگى در مرحله نخست هیچ چیز سزاوارتر از سجده بر زمین نیست و پس از آن آن چه در زمین مى روید، اما پوشیدنى ها و خوردنى ها چون مربوط به امور دنیوى اند و در واقع معبود دنیاپرستان هستند نمى توانند بیانگر عبودیت و بندگى در برابر خداوند یكتا باشند.از این روست كه شیعه سجده را تنها بر زمین و آن چه بر آن مى روید جایز دانسته و روییدنى ها، پوشیدنى ها و خوراكى ها را استثنا كرده است و علت این كه مهر را براى سجده انتخاب كرده، این است كه اولا: مهر، موضوعیت ندارد واز آن جا كه پیدا كردن زمین پاك و آماده براى سجده گاهى مشكل است، مهرى از خاك ساخته مى شود، تا همیشه در دست رس انسان باشد.
    ثانیاً: تربت امام حسین(علیه السلام) از میان آن چه سجده بر آن صحیح است، داراى خصوصیت بوده و بر اساس روایات و سیره عملى اهل بیت(علیهم السلام)بر دیگر خاك ها، سنگ، چوب و مانند آن، ترجیح داده شده است.[11111] در روایتى در استحباب سجده مى خوانیم: (لایسجد الاّ على تربة الحسین(علیه السلام)); امام صادق(علیه السلام) سجده نمى كرد مگر بر تربت امام حسین(علیه السلام).[9] آن چه گفته شد، در روایات آمده بود، در قرآن كریم آیه اى كه درباره سجده بر خاك نازل شده باشد وجود ندارد، و پاسخ این پرسش و امثال آن بر اساس روایت هاى اسلامى و سیره عملى پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) به دست مى آید.
    اگر چه كتاب هر دو فرقه (شیعه و سنى) قرآن است، ولى همان طور كه مى دانید در قرآن غالباً به كلیات مسایل پرداخته شده و تفسیر قرآن و شرح جزییات احكام به عهده پیامبر(صلى الله علیه وآله) و... گذاشته است. از آن جا كه منابع و طریق حدیثى اهل سنّت با ما تا حدود زیادى متفاوت است، آنان تنها از رسول خدا و صحابه روایت مى كنند، ولى شیعه از رسول خدا و امامان(علیهم السلام) حدیث نقل مى كنند. لذا گاهى اختلاف هایى در جزئیات احكام و تفسیر آیات پیش مى آید كه بررسى بطلان یا صحت گفتار و روش آنها، مجال دیگرى را مى طلبد.
[1]. رعد، آیه15.
[2]. ر.ك: محمد جواد مغنیه، الفقه على المذاهب الخمسة، ص 99.
[3]. ر.ك: همان، وسایل الشیعة، ص343; محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج82، ص147.
[4]. ر.ك: هندى، كنز العمال، ج7، ص459 و سنن بیهقى، ج1، ص104 ـ 106 و... .
[5]. ر.ك: نجفى، جواهرالكلام، ج8، ص37 ـ 411.
[6]. صحیح بخارى، ج1، ص91، كتاب تیمم، حدیث 2.
[7]. وسائل الشیعة، ج3، باب1، از ابواب «ما یسجد علیه»، حدیث 1.
[8]. مسند احمد، ج3، ص327، حدیث جابر.
[9]. مسند احمد، ج6، ص179 و... .
[10]. ر.ك: همان، وسایل الشیعة، ج5، ص344.
[11]. ر.ك: همان، وسایل الشیعة، ج3، ص6ـ7; شیخ عباس قمى، سفینة البحار، ج1، باب تاء، ص121ـ122.
[12]. همان، وسائل الشیعة، ج5، ص366، ح6809.
سه شنبه 30/2/1393 - 7:14
نماز
چرا وقتى انسان، نماز مى خواند، باید سر خود را بر مهر بگذارد؟ در صورتى كه مهر، همانند بت است؟ چرا خداوند شىء مخصوصى را براى سجده كردن خویش، قرار نداده است؟

با توجه به آیه 15 رعد، معیار در تشخیص این كه سجده، براى خدا یا غیرخدا (مانند بت و امثال آن) است، نیت و انگیزه شخص سَجده كننده است. این موضوع با آن چه بر آن سجده مى كنند هیچ ارتباطى ندارد; در صورتى كه این عمل به انگیزه عبادت و كرنش در برابر خداوند، انجام شود (رعد، آیه15 و حج، آیه77) سجده براى خدا است. ممكن است شخصى بر خاك پیشانى بساید، ولى چون نیتش غیرخدا بوده، عملش چیزى جز شرك و بت پرستى نیست.[1]
    سجده بر زمین است; یعنى بر سنگ و خاك. از آن جا كه در همه جا، خاك تمیز و پاك یافت نمى شود، مقدارى خاك به صورت مهر ساخته شده است.
سنگ و خاك «مسجود علیه» است نه «مسجود له» (بر آن سجده مى شود، به آن سجده نمى شود). گاه به غلط تصور مى شود كه شیعه براى سنگ سجده مى كند! در حالى كه او، بسان همه مسلمانان، تنها براى خدا سجده كرده و به عنوان اظهار خضوع و تذلل در پیشگاه الهى، پیشانى به خاك مى ساید.[2]
در پایان لازم به یادآورى است، مهر باید ساده ساخته شود، بنابراین كسانى كه مهرهایى را به صورت مجسمه و مانند آن مى سازند، كارشان از روى نادانى است و مستند شرعى ندارد.

[1]. ر.ك: جعفر سبحانى، الاعتصام بالكتاب و السنة، ص6ـ75; سید محمد حسین طباطبایى، تفسیر المیزان، ج11، ص320 و 324 و 332.
[2]. ر.ك: جعفر سبحانى، منشور عقاید امامیه، ص271.

سه شنبه 30/2/1393 - 7:12
نماز
نظر قرآن درباره انجام دادن سجده زیاد چیست؟

قرآن كریم، یكى از ویژگى هاى «عباد الرحمن» (بندگان خاص خداوند) را چنین معرفى مى فرماید: (وَ عِبَادُ الرَّحْمَـنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الاَْرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَـهِلُونَ قَالُواْ سَلَـمًا * وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَ قِیَـمًا )[1]; بندگان خاص خداوند رحمان آنها هستند، كه با آرامش و بى تكبر، بر زمین راه مى روند و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند، به آنها سلام مى گویند ]و با بى اعتنایى و بزرگوارى مى گذرند[  آنها كسانى هستند كه شبان گاه، براى پروردگارشان، سجده و قیام مى كنند.

    جمله «یبیتون» دلیل بر این است كه آنها شب را با سجود و قیام به صبح مى آورند، كه منظور بخش قابل ملاحظه اى از شب است و یا اگر تمام شب باشد، در بعضى از مواقع چنین است. سجده هاى فراوان و طولانى در دل شب، از ویژگى هاى بندگان خاص الهى است، كه در این آیه به آن اشاره شده است.

    در سوره انسان، آیه 25 و 26 آمده است: (وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِیلاً * وَ مِنَ الَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُو وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَوِیلاً ); و نام پروردگارت را هر صبح و شام به یاد آور و در شبان گاه براى او سجده كن و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى.
[1]. فرقان، آیه63 و 64.

سه شنبه 30/2/1393 - 7:8
نماز
اگر انسان بدون لب زدن به آیه اى كه سجده واجب دارد نگاه كند و در ذهن خود آن را مرور كند سجده بر او واجب مى شود؟

با نگاه كردن به آیاتى كه سجده واجب دارند، سجده بر انسان واجب نمى شود، بلكه در هر یك از چهار سوره «والنجم»، «اقرء» «الم تنزیل» و «حم سجده» یك آیه سجده وجود دارد كه اگر انسان آن را بخواند یا به آن گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فوراً سجده كند و اگر فراموش كرد، هر وقت یادش آمد باید سجده كند.[1]
[1]. بنى هاشمى، توضیح المسائل مراجع، 1093، ص 615، فتاواى امام خمینى.

سه شنبه 30/2/1393 - 7:4
نماز
سجده هاى واجب باچه علامتى مشخص شده است؟    آیاباید به طرف قبله انجام داد؟    در سجده چه ذكرى باید گفته شود؟

در برخى قرآن ها، سجده هاى واجب با علامت «سجده واجبه»، در كنار صفحه قرآن، روبه روى آیه سجده، مشخص شده است امّا در برخى قرآن ها مشخص نشده است و انسان باید موارد و احكام آن را طبق نظر مرجع تقلید خود یاد بگیرد و در قرآن خود مشخص نماید تا در وقت تلاوت، سجده واجب از او فوت نشود.[1]
    در سجده واجب قرآن روبه قبله بودن لازم نیست و یك سجده كفایت مى كند.آیه یا دعاى خاصى واجب نیست، بلكه بنابر نظر مبارك حضرت امام خمینى: «هرگاه انسان، در سجده واجب قرآنى، پیشانى را به قصد سجده بر زمین بگذارد، اگر چه ذكر نگوید، كافى است و گفتن ذكر، مستحب است و بهتر است بگوید:
(لا اله الاّ اللهُ، حقّاً حقّاً، لا اله الاّ اللهُ ایماناً و تصدیقاً، لا اله الاّ اللهُ، عبودیةً و رقّاً، سجدتُ لك یا ربِّ تعبّداً و رقّاً، لامستنكفاً و لامستكبِرًا بَلْ اَنَا عبدٌ ذلیلٌ خائفُ مستجیرٌ.)[2]
[1]. ر.ك: بنى هاشمى، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص615، مسئله 1093، رساله امام خمینى.
[2]. ر.ك: امام خمینى، رساله توضیح المسائل، مسئله 1098.

سه شنبه 30/2/1393 - 7:1
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته