• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 227
تعداد نظرات : 173
زمان آخرین مطلب : 5101روز قبل
ایرانگردی
جاذبه های گردشگری خوزستان 

نویسنده : منصور قنواتی-مدیریت شعب استان خوزستان

خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ در ب‍ح‍ث‌ ج‍‍اذب‍ه‌‌ها‌ی‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ ب‍‍ا ب‍رخ‍ورد‌ار‌ی‌ ‌از پ‍ی‍ش‍ن‍ی‍ه‌‌ا‌ی‌ ‌غ‍ن‍‍ی‌ ‌از ت‍م‍دن‍‍ه‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ‌ای‍ر‌ان‌ زم‍ی‍ن‌ ج‍‍ای‍گ‍‍اه‌ خ‍‍اص‍‍ی‌ د‌ارد و ج‍‍ا‌ی‌ ج‍‍ا‌ی‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ ‌از ش‍وش‌ و ش‍وش‍ت‍ر و ‌ای‍ذه‌ گ‍رف‍ت‍ه‌ ت‍‍ا ب‍‍ه‍ب‍‍ه‍‍ان‌ و م‍س‍ج‍دس‍ل‍ی‍م‍‍ان‌ و ‌ا‌ه‍و‌از ک‍ه‌ ‌ه‍ر ی‍ک‌ ن‍ش‍‍ان‍‍ی‌ ‌از ‌ه‍وی‍ت‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ ‌ای‍ن‌ م‍رز و ب‍وم‌ ر‌ا ب‍ر ت‍‍ارک‌ خ‍ود د‌ارن‍د، ب‍‍ازدی‍د ک‍ن‍ن‍دگ‍‍ان‌ ‌ع‍لاق‍ه‌ م‍ن‍د ب‍ه‌ ‌ای‍ن‌ ج‍‍اذب‍ه‌‌ها ر‌ا ب‍ه‌ گ‍رم‍‍ی‌ پ‍ذی‍ر‌ا ‌ه‍س‍ت‍ن‍د.

ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌ای‍ذه‌ و‌اق‍‍ع‌ در م‍ن‍طق‍ه‌ ک‍و‌ه‍س‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ش‍م‍‍ال‌ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ در 205 ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ش‍م‍‍ال‌ ش‍رق‌ ‌ا‌ه‍و‌از، م‍رک‍ز ‌ای‍‍ال‍ت‌ ‌آی‍‍اپ‍ی‍ر در دوره‌ ‌ای‍لام‍ی‍‍ان‌ ب‍وده‌ و ی‍ک‍‍ی‌ ‌از م‍وزه‌‌ها‌ی‌ ب‍‍ی‌ ن‍ظی‍ر س‍ن‍گ‌ ن‍گ‍‍اره‌ ‌ای‍ر‌ان‌ و ج‍‍ه‍‍ان‌ م‍ح‍س‍وب‌ م‍‍ی‌ ش‍ود. ب‍ی‍ش‍ت‍ر ‌آث‍‍ار دی‍دن‍‍ی‌ و ب‍‍ا ‌ارزش‌ ‌ای‍ذه‌ ک‍ه‌ در دوره‌ پ‍‍ارت‌ه‍‍ا ن‍ی‍ز ‌از ش‍‍ه‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍‍ه‍م‌ ‌ای‍ر‌ان‌ زم‍ی‍ن‌ ب‍وده‌ ‌اس‍ت‌ ، ب‍ه‌ ص‍ورت‌ ن‍گ‍‍ارک‍ن‍ده‌ وگ‍ن‍ج‍ی‍ن‍ه‌‌ها‌ی‌ ج‍‍اوی‍د‌ان‌ ن‍ق‍ش‌ ب‍رج‍س‍ت‍ه‌‌ه‍‍ا ب‍ر دل‌ ک‍وه‌ ‌ه‍س‍ت‍ن‍د ک‍ه‌ ‌از ور‌ا‌ی‌ ق‍رن‌ها‍‍، ‌اس‍ت‍و‌ار و پ‍رش‍ک‍وه‌ ‌ه‍م‍چ‍ن‍‍ان‌ ‌ای‍س‍ت‍‍اده‌ ‌ان‍د و ‌ع‍ظم‍ت‌ ‌آنها گ‍وی‍‍ی‌ گ‍ذر زم‍‍ان‌ ر‌ا ب‍ه‌ س‍خ‍ره‌ گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌.

"ک‍ول‌ ف‍ره‌ " و‌اق‍‍ع‌ در ‌ه‍ش‍ت‌ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ش‍م‍‍ال‌ ش‍رق‌ دش‍ت‌ ‌ای‍ذه‌ ، "‌اش‍ک‍ف‍ت‌ س‍ل‍م‍‍ان‌ " در ج‍ن‍وب‌ ش‍‍ه‍ر ‌ای‍ذه‌ ، ش‍ی‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ س‍ن‍گ‍‍ی‌ ک‍ه‌ ی‍‍ادم‍‍ان‍‍ی‌ ‌از ش‍ج‍‍ا‌ع‍‍ان‌ ب‍خ‍ت‍ی‍‍ار‌ی‌ و "خ‍ون‍گ‌ ‌اژدر" ی‍‍ادم‍‍ان‍‍ی‌ ‌از دوره‌ ‌ای‍ل‍ی‍م‍‍ای‍ی‍د‌ه‍‍ا ب‍ه‌ ش‍م‍‍ار م‍‍ی‌ رون‍د، ‌ازج‍م‍ل‍ه‌ ‌آث‍‍ار دی‍دن‍‍ی‌ ‌ای‍ن‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌ه‍س‍ت‍ن‍د.

در ‌ای‍ن‌ ن‍گ‍‍ارک‍ن‍ده‌‌ها، ‌ع‍ب‍‍ادت‍گ‍‍اه‌ ن‍‍ارس‍ی‍ن‍‍ا (‌از خ‍د‌ای‍‍ان‌ ‌ایلام‍‍ی‌ ) ص‍ح‍ن‍ه‌‌های‍‍ی‌ ‌از ن‍ی‍‍ای‍ش‌ ش‍‍ا‌ه‍‍ان‌ ، ق‍رب‍‍ان‍‍ی‌ ک‍ردن‌ ب‍ر‌ا‌ی‌ خ‍د‌ای‍‍ان‌ و ‌آی‍ی‍ن‌‍‍‌ها‌ی‌ م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی‌ و ‌غ‍ی‍رم‍ذ‌ه‍ب‍‍ی‌ ر‌ا ب‍ر س‍ی‍ن‍ه‌ خ‍ود ب‍ه‌ ی‍‍ادگ‍‍ار د‌ارد.

‌اش‍ک‍ف‍ت‌ س‍ل‍م‍‍ان‌ (ن‍ی‍‍ای‍ش‍گ‍‍اه‌ ت‍‍اری‍ش‍‍ا) درب‍رگ‍ی‍رن‍ده‌ چ‍‍ه‍‍ارن‍ق‍ش‌ ب‍رج‍س‍ت‍ه‌ ‌ای‍لام‍‍ی‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ن‍ی‍‍ای‍ش‌ "‌ه‍‍ان‍‍ی‌ " پ‍‍ادش‍‍اه‌ م‍ح‍ل‍‍ی‌ ‌آی‍‍اپ‍ی‍ر ب‍ه‌ ‌ه‍م‍ر‌اه‌ وزی‍ر و خ‍‍ان‍و‌اده‌ ‌اش‌ ر‌ا ب‍ه‌ ن‍م‍‍ای‍ش‌ گ‍ذ‌اش‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌ . خ‍ون‍گ‌ ‌اژدر ی‍‍ا ت‍ن‍گ‌ ن‍وروز‌ی‌ ن‍ی‍ز ن‍ق‍ش‌ ب‍رج‍س‍ت‍ه‌ ‌ا‌ی‌ ‌از زم‍‍ان‌ ‌ای‍لام‍ی‍‍ان‌ م‍رب‍وط ب‍ه‌ ح‍دود چ‍‍ه‍‍ار ‌ه‍ز‌ار س‍‍ال‌ پ‍ی‍ش‌ ‌از دور‌ان‌ ‌ای‍لام‍ی‍‍ان‌ و "خ‍ون‍گ‌ ک‍م‍‍ال‌ ون‍د" و "خ‍ون‍گ‌ ی‍‍ار‌ع‍ل‍‍ی‌ ون‍د" ن‍ی‍ز ن‍ش‍‍ان‌ ‌از دور‌ان‌ ‌اش‍ک‍‍ان‍ی‍‍ان‌ ب‍ر پ‍ی‍ش‍‍ان‍‍ی‌ د‌ارن‍د.

ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ب‍‍ه‍ب‍‍ه‍‍ان‌ در ج‍ن‍وب‌ ش‍رق‍‍ی‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ ن‍ی‍ز ب‍‍ا ب‍‍اف‍ت‍‍ی‌ زی‍ب‍‍ا و ک‍‍ه‍ن‌ ‌آث‍‍ار‌ی‌ ‌ه‍م‍چ‍ون‌ شه‍ر "‌ارج‍‍ان‌ " ی‍‍ادم‍‍ان‌ دوره‌ ‌ای‍لام‍‍ی‌ ، پ‍ل‌ "س‍‍اس‍‍ان‍‍ی‌ خ‍ی‍ر‌آب‍‍اد" ی‍‍ادم‍‍ان‌ دوره‌ پ‍ی‍ش‌ ‌از ‌اس‍لام‌ ، ‌آت‍ش‍ک‍ده‌ "خ‍ی‍ر‌آب‍‍اد"، ک‍‍ارو‌ان‍س‍ر‌ا‌ی‌ "دژ م‍‍ه‍ت‍‍اب‍‍ی‌ " ی‍‍ادم‍‍ان‌های‌ دوره‌ س‍‍اس‍‍ان‍‍ی‌ ، ح‍م‍‍ام‌ "ب‍خ‍ت‌ خ‍‍ان‌ " و خ‍‍ان‍ه‌ "ن‍ج‍ف‌ خ‍‍ان‌ " از آثار دوره‌ پ‍‍ه‍ل‍و‌ی‌ و م‍ق‍ب‍ره‌‌ها‌ی‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اده‌ ‌اب‍‍اذر و ب‍ش‍ی‍ر و ن‍ذی‍ر ر‌ا در خ‍ود ج‍‍ا‌ی‌ د‌اده‌ ‌اس‍ت‌ .

ق‍دی‍م‍‍ی‌ ت‍ری‍ن‌ پ‍ل‌ ج‍‍ه‍‍ان‌ ب‍ه‌ ن‍‍ام‌ پ‍ل‌ "س‍‍اس‍‍ان‍‍ی‌ " ن‍ی‍ز در دزف‍ول‌ ق‍ر‌ار د‌ارد ک‍ه‌ ‌ه‍ن‍وز ‌ع‍ب‍ور و م‍رور ب‍ر رو‌ی‌ ‌آن‌ در ج‍ری‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌ .

‌آر‌ام‍گ‍‍اه‌ "ی‍‍ع‍ق‍وب‌ ل‍ی‍ث‌ "، م‍ق‍ب‍ره‌ "ح‍زق‍ی‍ل‌ ن‍ب‍‍ی‌ (ص‌ )"، "س‍ب‍زق‍ب‍‍ا" ب‍ر‌ادر ‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا(‌ع‌ )، ب‍ق‍‍ع‍ه‌ "ش‍‍اه‌ رک‍ن‌ ‌ال‍دی‍ن‌ "، ب‍ق‍‍ع‍ه‌ "رودب‍ن‍د" و ب‍ق‍‍ع‍ه‌ "م‍ح‍م‍دب‍ن‌ ج‍‍ع‍ف‍ر طی‍‍ار" در دزف‍ول‌ ‌از ج‍م‍ل‍ه‌ ‌آث‍‍ار دی‍ن‍‍ی‌ ‌ای‍ن‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌ه‍س‍ت‍ن‍د.

ش‍‍ه‍ر ش‍وش‌ درش‍م‍‍ال‌ ‌غ‍رب‌ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ ، ش‍‍ه‍ر‌ی‌ ‌اس‍ت‌ ب‍‍ا ق‍دم‍ت‌ چ‍ن‍د ‌ه‍ز‌ار س‍‍ال‍ه‌ ک‍ه‌ ت‍‍اری‍خ‌ ، ن‍‍ام‌ ‌آن‌ ر‌ا ب‍ه‌ ‌ع‍ن‍و‌ان‌ ن‍خ‍س‍ت‍ی‍ن‌ خ‍‍اس‍ت‍گ‍‍اه‌ ش‍‍ه‍رن‍ش‍ی‍ن‍‍ی‌ و ی‍ک‍ج‍‍ان‍ش‍ی‍ن‍‍ی‌ در ‌ای‍ر‌ان‌ ب‍ه‌ ث‍ب‍ت‌ رس‍‍ان‍ده‌ ‌اس‍ت‌ .

‌ای‍ن‌ ش‍‍ه‍ر ح‍دود دو‌ه‍ز‌ار و 400 س‍‍ال‌ پ‍ی‍ش‌ ، م‍رک‍ز و پ‍‍ای‍ت‍خ‍ت‌ دو ‌ام‍پ‍ر‌اطور‌ی‌ ب‍زرگ‌ و م‍ت‍م‍دن‌ ‌ای‍لام‌ و ‌ه‍خ‍‍ام‍ن‍ش‍‍ی‌ ب‍وده‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ف‍رم‍‍ان‌ ج‍‍ه‍‍ان‍‍ی‌ ح‍ق‍وق‌ ب‍ش‍ر ک‍وروش‌ ک‍ب‍ی‍ر در ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ی‍‍اف‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌ . ب‍ق‍‍ای‍‍ا‌ی‌ دور‌ان‌ ب‍‍اش‍ک‍وه‌ ش‍وش‌ دروی‍ر‌ان‍ه‌‌ها‌ی‌ چ‍‍ه‍‍ارت‍پ‍ه‌ "‌آک‍روپ‍ل‌ "، ت‍پ‍ه‌ "‌آپ‍‍اد‌ان‍‍ا"، ش‍‍ه‍ر "ش‍‍ا‌ه‍‍ی‌ "، ش‍‍ه‍ر"ص‍ن‍‍ع‍ت‍گ‍ر‌ان‌ ی‍‍ا پ‍ی‍ش‍ه‌ ور‌ان‌ " ب‍ه‌ ج‍‍ا‌ی‌ م‍‍ان‍ده‌ ‌اس‍ت‌ . م‍ق‍ب‍ره‌ "د‌ان‍ی‍‍ال‌ ن‍ب‍‍ی‌ (‌ع‌ )" ق‍ل‍‍ع‍ه‌ ش‍وش‌ "ش‍‍ه‍ر ش‍‍ا‌ه‍‍ی‌ "، "ک‍‍اخ‌ ش‍‍اوور" وم‍‍ع‍ب‍د ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ "چ‍‍غ‍‍ازن‍ب‍ی‍ل‌ " ‌از م‍‍ه‍م‍ت‍ری‍ن‌ ‌آث‍‍ار ‌ای‍ن‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ب‍ه‌ ش‍م‍‍ار م‍‍ی‌ ‌آی‍ن‍د.

ش‍‍ه‍ر س‍ه‌ ‌ه‍ز‌ار س‍‍ال‍ه‌ دور‌ان‍ت‍‍اش‌ (م‍‍ع‍ب‍د چ‍‍غ‍‍ازن‍ب‍ی‍ل‌ ) در ن‍زدی‍ک‍‍ی‌ ش‍‍ه‍ر ک‍ن‍ون‍‍ی‌ ش‍وش‌ ‌از ‌آث‍‍ار ث‍ب‍ت‌ ش‍ده‌ ج‍‍ه‍‍ان‍‍ی‌ ف‍‍ه‍رس‍ت‌ ی‍ون‍س‍ک‍و م‍‍ی‌ ب‍‍اش‍د ک‍ه‌ ش‍ک‍وه‌ و ‌ع‍ظم‍ت‌ خ‍‍اص‍‍ی‌ د‌ارد.

ش‍وش‍ت‍ر، ش‍‍ه‍ر س‍‍ازه‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌آب‍‍ی‌ ش‍گ‍ف‍ت‌ ‌آور و گ‍ن‍ج‍ی‍ن‍ه‌ م‍‍ه‍ن‍دس‍‍ی‌ ‌آب‌ ‌ای‍ر‌ان‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‌ در خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ ح‍ک‍‍ای‍ت‌ دی‍گ‍ر‌ی‌ د‌ارد ک‍ه‌ ‌آس‍ی‍‍اب ها و ‌آب‍ش‍‍ار‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌آن‌ در ک‍ن‍‍ار ب‍‍اف‍ت‌ ق‍دی‍م‍‍ی‌ خ‍‍اص‌ ب‍‍ا م‍ح‍ل‍ه‌‌ها و خ‍‍ان‍ه‌‌ها‌ی‌ ق‍دی‍م‍‍ی‌ ش‍وش‍ت‍ر و‌اق‍‍ع‌ در 95 ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ش‍م‍‍ال‌ ‌ا‌ه‍و‌از ن‍ی‍ز گ‍و‌اه‌ ت‍‍اری‍خ‌ ک‍‍ه‍ن‌ ‌ای‍ن‌ س‍رزم‍ی‍ن‌ ‌اس‍ت‌ .

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:51
تاریخ
لسفه عید نوروز در ایران باستان 

نویسنده : سمانه رفتاری- اداره روابط عمومی

«نوروز» كهنسال‌ترین آیین ملی در جهان است كه جاودانه مانده و یکی از عوامل تداوم فرهنگ ایرانیان (آرین‌های جنوبی) می‌باشد. آیین‌های برگزاری این جشن بزرگ در عصر حاضر با سه هزار سال پیش تفاوت چشمگیر نكرده و به همین دلیل عامل وحدت فرهنگی ساكنان ایران‌زمین به شمار می‌رود كه آن را در هر گوشه از جهان كه باشند، یكسان برگزار می‌كنند و بزرگ می‌دارند و به همین جهت است كه اندیشمندان «نوروز» را مظهر پایدار هویت و ناسیونالیسم ایرانی خوانده اند كه مورخان در قوه محركه اش تردید ندارند؛ زیرا كه در طول تاریخ نیروی عظیم و كارآیی‌های فراوان آن را درك كرده‌اند.

نوروز، هدف‌های آن و وقایعی كه در طول قرون و اعصار در این روز روی داده است در خور توجه فراوان است. در بسیاری از آثار گذشته نگاران، از جمله در تاریخ طبری، شاهنامه فردوسی و آثار بیرونی، نوروز به جمشید، شاه افسانه‌ای و درپاره‌ای دیگر به کیومرث نسبت داده شده و آن را به دلیل آغاز بهار، برابر شدن روز و شب و از سر‌گرفته‌شدن درخشش خورشید و اعتدال طبیعت، بهترین روز در سال دانسته اند.

به نوشته برخی از مورخان بر پایه افسانه‌ها، سه هزار سال پیش در چنین روزی، جمشید از كاخ خود در جنوب دریاچه ارومیه (منطقه باستانی حسنلو) بیرون آمد و عمیقاً تحت تأثیر آفتاب درخشان، و خرمی و طراوت محیط قرار گرفت و آن روز را «نوروز»، روز صفا، پاك شدن زمین از بدی‌ها و روز سپاسگزاری از خداوند بزرگ نامید و خواست كه از آن پس، بدون وقفه، هر سال در این روز آیین ویژه‌ای برگزار شود.

سرآغاز جشن نوروز، روز نخست ماه فروردین (روز اورمزد) است و چون برخلاف سایر جشن‌های ایران باستان، برابری نام ماه و روز را به دوش نمی‌کشد، بر سایر جشن‌ها‌ی ایران باستان برتری دارد. در مورد پیدایی این جشن افسانه‌های بسیار رواج یافته، اما آن‌چه نوروز را رازآلود کرده، آیین‌های بسیاری است که روزهای قبل و بعد از آن انجام می‌گیرد.

نوروز واژه‌ای است مركب از دو جزء كه روی هم به معنای روز نوین است و بر نخستین روز از نخستین ماه سال خورشیدی آن گاه كه آفتاب به برج حمل انتقال می‌‌‌یابد گذارده می‌شود. عظمت نوروز را از نقش‌های تخت جمشید گرفته تا آثار ادبی و هنری گوناگون عربی و فارسی در همه جا می‌توان یافت. یكی از كهن‌ترین و بزرگ‌ترین منابعی كه به جشن‌ها و افسانه‌ها و آیین‌های مربوط پرداخته است، كتاب «آثار الباقیه» اثر ابوریحان بیرونی (متوفی 440 هجری قمری) است.

? بیرونی در تعریف نوروز نقل می‌كند: "نخستین روز است از فروردین ماه و از این جهت روز نو نام كردند، زیرا كه پیشانی سال نو است و آنچه از پس اوست از این پنج روز همه جشن‌هاست.

"مورخان و محققان درباره جایگاه نوروز با هم اختلاف دارند به نظر می‌رسد آریایی‌ها از مهاجرت به فلات ایران و هم مرز شدن با تمدن میان‌رودان سال را به دو قسمت تقسیم می‌‌كردند كه هر یك با انقلابی شروع می‌شد و دو جشن نوروز و مهرگان سرآغاز این دو انقلاب بودند، یعنی هنگام انقلاب تابستانی جشن نوروز گرفته می‌شد و زمان انقلاب زمستانی جشن مهرگان پاس داشته می‌شد.

برخی نیز معتقدند كه جشن‌ نوروز و مهرگان جشنی بوده‌ است كه در ایران قبل از ورود آریایی‌ها وجود داشته است و اقوام قبل از آریائی‌ها كه در فلات ایران ساكن بوده‌اند به آن عمل می‌كردند.

"نوروز" را ایرانیان گرامی می‌دارند و آیینی است كهن كه گرچه طی هزاران سال دگرگون شده،‌ اما هرگز از میان نرفته و از سوی اقوام و مذاهب مختلفی كه در سرزمین ایران حضور پیدا كرده‌‌اند، مهر تأیید خورده است.

بیرونی می‌نویسد:«سال نزد فارسیان چهار فصل بود ... بر حسب این فصول عیدهایی داشتند كه به اهمال در كبیسه روز این عیدها جابه‌جا می‌شد. از جمله این اعیاد یكی روز اول فروردین ماه یعنی نوروز بود. چنین به نظر می‌رسد كه پنج روز نخستین سال « نوروز عامه» یعنی جشن همگانی بود و « نوروز خاصه» یعنی جشن پادشاهان و بزرگان بوده است.

با توجه به این كه عباسیان بیش از پنج سده نفوذ سیاسی و دینی خود را در جهان اسلام - با فراز و نشیب بسیار - حفظ كردند، می‌توان دریافت كه بزرگداشت نوروز از سوی خلفای این سلسله تا چه حد در استمرار و گسترش آن تأثیر گذار بوده است.

همچنین خاندان‌های بزرگ ایرانی چون سامانیان و دیلمیان و آل زیاد به نگهداری و پاسداری سنن ملی دلبستگی فراوان داشتند و به هنگام نوروز به روش نیاكان خود مردم را بار عام می‌دادند و آداب دیرین را معمول می‌داشتند. شهریاران صفوی هم در اجرای مراسم جشن نوروز كوشش بسیار می‌كردند و مردم نیز تشریفات عید را به جای آوردند.برگزاری جشن نوروز در دوره صفویه به ‌ویژه با نگاه به احادیثی كه محدثین بزرگ این دوره همچون علامه مجلسی درباره نوروز نقل كرد‌ه‌اند، قابل ارزیابی است. چنین می‌نماید كه در این دوره - همچون زمان حاضر - نوروز صبغه‌ای كاملاً اسلامی یافته بود و تفكیك عناصر باستانی و اسلامی در این آیین باشكوه كاری دشوار می‌نمود.

رسوم نوروزی ایرانیان باستان

رویش جوانه‌ها: از چند روز مانده به نوروز ایرانیان باستان دانه‌ها را که عبارت بودند از گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، نخود، کنجد، باقلا، کاجیله، ذرت، و ماش به شماره‌ی هفت ـ نماد هفت امشاسپند‌ـ یا دوازده “شماره‌ی مقدس برج‌ها” در ستون‌هایی از خشت خام بر می‌آوردند و بالیدن هر یک را به فال نیک می‌گرفتند و بر آن بودند که آن دانه در سال نو موجب برکت و باروری خواهد بود.

هفت سین و خوان نوروزی: عدد هفت از دیرزمان در نزد ایرانیان (و در بیشتر ادیان) عدد مقدسی بوده است. سابقه و پیشینه سفره هفت سین بسیار کهن است و به دوره ساسانیان باز می گردد. برخی کارشناسان، مبنای هفت‌سین را چیدن هفت سینی یا هفت قاب بر خوان نوروزی می‌دانند که به آن هفت سینی می‌گفتند و بعدها با حذف (ی) به صورت هفت‌سین در آمد.

چیزهای روی سفره عبارت بود از آب و سبزه (نماد روشنایی و افزونی)، آتشدان(‌نماد پایداری نور و گرما که بعد‌ها به شمع و چراغ مبدل شد)، شیر (نماد نوزایی و رستاخیز و تولد دوباره)، تخم مرغ (نماد نژاد و نطفه)، آیینه (نماد شفافیت و صفا)، سنجد (نماد دلدادگی و زایش و باروری)، سیب (نماد رازوارگی عشق)، انار (نماد تقدس)، سکه‌های تازه ضرب (نماد برکت و دارندگی)، ماهی (نماد برج سپری شده‌ی اسفند)، نارنج (نماد گوی زمین)، گل بید مشک که گل ویژه‌ی اسفند ماه است و گلاب که بازمانده‌ی رسم آبریزان یا آبپاشان است، نان پخته‌شده از هفت حبوب، خرما، پنیر، شکر، بَرسَم (شاخه‌هایی از درخت مقدس انار، بید، زیتون، انجیر در دسته‌های سه، هفت یا دوازده‌تایی) و کتاب مقدس.

چهارشنبه سوری، جشن پیشواز نوروز: ایرانیان باستان نور را مظهر ایزدی می دانستند و خورشید و آتش را به دلیل آنکه منابع نور و روشنایی بودند گرامی می داشتند. چهارشنبه‌سوری که از دو کلمه‌ی چهارشنبه (منظور آخرین چهارشنبه‌ی سال) و سوری همان “سوریک” فارسی و به معنای سرخ می‌باشد و در کل به معنای چهارشنبه‌ی سرخ، مقدمه‌ی جدی جشن نوروز بود. در بسیاری از نقاط ایران جشن چهارشنبه سوری با آیین و رسوم گوناگون برگزار می‌شد که حکایت از شکوه این جشن باستانی داشت اما آنچه از تمامی این رسوم برمی آید آن است که آتش‌افروزی در میان تمامی اقوام این سرزمین، نشانه پیروزی و سرور و شادمانی است.

مردم غروب ‌هنگام، بوته‌ها را به تعداد هفت یا سه (نماد سه منش نیک) روی هم می‌گذاشتند و خورشید که به تمامی پنهان می‌شد، آن را بر می‌افروختند تا آتش سر به فلک کشیده جانشین خورشید شود، آتش می‌توانست در بیابان‌ها و رهگذرها و یا بر صحن و بام خانه‌ها افروخته شود. وقتی آتش شعله می‌کشید از رویش می‌پریدند و ترانه‌هایی که در همه‌ی آن‌ها خواهش برکت و سلامت و بارآوری و پاکیزگی بود، می خواندند.

مراسمی چون بلاگردانی، کوزه شکستن و اسپند دود کردن، شال اندازی، تخم‌مرغ‌شکنی، بخت گشایی، گردو شکستن، فال‌گیری، پختن آش مراد، قاشق زنی و تهیه آجیل چهارشنبه‌سوری از جمله رسوم نمادین جشن چهارشنبه سوری بوده‌است.

موسم آفرینش جهان: بارش باران‌های بهاری، برآمدن شکوفه‌ها و برگ آوردن درختان، طولانی شدن روزها و ساعات روشنایی، گذشتگان را بر این اعتقاد راسخ کرده بود که نوروز، زمان پیدایش و آفرینش جهان است.

تحویل سال نو : به هنگام تحویل سال، همه اعضای خانواده جامه‌های تازه خود را پوشیده و دور سفره هفت‌سین گرد می‌آمدند. پدربزرگ و مادربزرگ در بالای سفره و پس از آن‌ها پدر و مادر و فرزندان در کنار سفره می‌نشستند. عقیده بر این است که به هنگام تحویل سال همگی باید به آینه نگاه کنند و پس از آن بزرگ‌ترین فرد خانواده قرآن را برداشته و اندکی از آن را می‌خواند. قبل از تحویل سال، همه اعضای خانواده دعای تحویل سال را بارها زیر لب زمزمه می‌کردند:

یا مقلب القلوب والابصار

یا مدبر اللیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال

حول حالنا الی احسن الحال

از دیگر عقاید این بود که آینه‌ای را به صورت خوابیده در سفره قرار داده و تخم‌مرغی را روی آن قرار داده و می‌گفتند که به هنگام تحویل سال این تخم‌مرغ تکان می‌خورد. این عقیده از آن‌جا سرچشمه می‌گیرد که قدما می‌گفته‌اند کره زمین بر روی شاخ گاوی قرار گرفته‌است و هر گاه که گاو خسته می‌شود، کره زمین را از یک شاخش به سمت دیگر پرتاب می‌کند و این مواقع همان زمان تحویل سال است.

هنگام تحویل سال توپی شلیک می‌شد که از صدای آن همه متوجه تحویل سال نو می‌شدند و آن‌گاه همگی به روبوسی مشغول شده و فرارسیدن سال جدید را به یکدیگر تبریک می‌گفتند و پس از آن‌که بزرگ‌ترها عیدی‌های کوچک‌ترها را که معمولاٌ سکه و یا اسکناس بوده‌است از لای قرآن کریم درآورده و به آن‌ها می‌دادند. پس از آن، بسته به هنگام تحویل سال که اگر روز باشد، فوراٌ افراد کوچک‌تر فامیل به دیدن بزرگ‌ترها رهسپار می‌شدند و معمولاٌ ناهار یا شام روز اول عید را در منازل بزرگان خویش صرف می‌کردند. قدیم رسم بر این بوده که در روز اول عید باید رشته‌پلو خورد تا به این وسیله در سال جدید سررشته کارها دستشان آمده و تا پایان سال از دستشان خارج نشود.

? ششم فروردین، نوروز بزرگ: روز ششم فروردین ماه نزد ایرانیان، قرب و منزلت ویژه ای داشت و آن را «عید بزرگ» یا «نوروز بزرگ» نام نهاده بودند و وقایع و حوادث گوناگونی را به آن روز نسبت داده بودند.

آن گروه از ایرانیان باستان که روز اول فروردین را روز آغاز آفرینش می پنداشتند، معتقد بودند خداوند در این روز از آفرینش جهان آسوده شد. همچنین در باور اساطیری مردم ایران زمین، در این روز کیخسرو که به پادشاهی رسیده بود و از کار این جهان غمگین گشته بود و آرزوی دنیای دیگر را داشت، موفق می شود پس از5 روز عبادت به دنیایی دیگر عروج کند. این گروه از مردمان این روز را روزی می دانند که سعادت را میان مردم زمین تقسیم می کنند و آن را روز امید نام نهادند.

از دیگر وقایع نسبت داده شده به این روز می توان به پیدایی ایران زمین در این روز اشاره کرد. در چنین روزی فریدون جهان را میان سه پسرش سلم و تور و ایرج تقسیم کرد.آرش کمانگیر در این روز مرز بین ایران و توران را با پرتاب تیری تعیین کرد و جانش را در این راه از دست داد. در این روز خداوند در پیکر انسان جان دمید. تمامی این روایات به ششمین روز فروردین نسبت داده شده است و از همین رو، این روز را «نوروز بزرگ» نام نهاده بودند.

? جشن آب ریزگان و سنت شست و شو: آب و لزوم بارش همواره مساله‌ای بوده است که در آیین‌های نوروزی مورد توجه و تقدس قرار گرفته است. در سفره نوروزی و هفت سین، آب از جمله اقلام عمده است. در تمامی رسوم نوروزی، کاشت سبزه، شست و شو، غسل، پاشیدن آب و سبزه به آب دادن، آب نقش مهمی ایفا می‌کند و در تمامی این رسوم عقیده ای وجود دارد که برای سال جدید باران و آب کافی که مظهر آبادانی است آرزو کنند.

در میان ایرانیان کهن مرسوم بوده است که هنگام سپیده دم نوروز، مردم از خواب برمی خاستند و با آب قنات یا حوض خود را شسته و گاهی با پاشیدن آب جاری، خود را متبرک کرده و از دفع آفات و بلایا دور می کردند. رسم آب ریزان نیز از همین کار شست و شوی نشأت می گیرد. گروهی گفته اند علت این کار آن بوده که زمانی در ایران برای مدت‌ها باران نبارید و ناگهان بارانی سخت باریدن گرفت. در آن زمان مردم با پاشیدن آب در زیر این باران خود را متبرک می کردند و این رسم از آن پس در ایران ماندگار شد و هر سال مردمان در چنین روز با پاشیدن آب بر یکدیگر، باریدن باران را گرامی می دارند.

سیزده بدر، جشن بدرقه نوروز: جشن سیزده بدر از مهمترین رسوم مشترک در میان تمامی اقوام ایرانی بوده است. ایرانیان غم و غصه و خمودگی را در این روز ناپسند می دانستند و همگی با پناه بردن به طبیعت می خواستند سیزده بدر را هر چه زودتر پایان رسانده و به زندگی عادی خود بازگردند. رسم سبزه به آب دادن در این روز که نمادی از آبادانی طبیعت و آب است از جمله رسوم نمادین در روز سیزده بدر است.

آیین‌ها و رسم‌های مردم فرآیند الزامات و نیازهای درهم تنیده مادی و معنوی، در پیوند جغرافیایی و شیوه‌های تولید و ساختارهای اقتصادی دوره‌ای مختلف‌اند که برحسب ضرورت پیوسته در حال تغییرند و به مقوله‌هایی که در ژرفا معنا دارند پاسخ می‌دهند.

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:50
اخبار
پیام رسان های نوری

-- آشنایی با شیوه های انتقال اطلاعات به وسیله امواج --

ارتباط نوری در دهه 1970 با ابداع تلگراف نوری آغاز شد. هر چند در سال 1880 نیز «الكساندر گراهام بل» یك سیستم تلفن نوری را به ثبت رساند، ولی این اختراع مانند اختراع قبلی اش یعنی تلفن معمولی نبود و به صورت یك اختراع تجربی باقی ماند و هرگز تحقق پیدا نكرد. یك دانشمند آلمانی به نام «ون هیل» و یك دانشمند انگلیسی به نام «هاپكینز» در سال 1945 مقاله هایی را در مورد «بسته های تصویری» منتشر كردند. گزارش «هاپكینز» به بسته های تصویری از فیبرهای بدون پوشش مربوط می شد، در حالی كه گزارش «ون هیل» درباره بسته های ساده یی از فیبرهای دارای پوشش شیمیایی بود، به طوری كه یك فیبر ساده را با یك پوشش شفاف از ماده یی مخصوص می پوشاند. در نهایت این دانشمند آلمانی به خاطر گفت وگو با یك فیزیكدان نوری امریكایی تحت تاثیر قرار گرفت و اختراع بسیار مهمی ارائه كرد كه به نام كابل فیبر نوری دارای پوشش معروف شد. این در حالی بود كه هیچ كدام از فیبرهایی كه تا آن زمان تهیه می شدند، پوششی نداشتند. «ون هیل» یك فیبر برهنه از شیشه یا پلاستیك را با یك پوشش شفاف از ماده یی مخصوص پوشاند و با این كار از سطح انعكاس كلی در برابر آلودگی ها محافظت كرد و تا حد زیادی تداخل بین فیبرها را نیز از بین برد. تا سال 1960 از فیبرهای نوری پوشش دار با تضعیفی معادل یك دسی بل در هر متر استفاده می شد كه برای كاربردهای پزشكی كاملاً مناسب بود ولی برای استفاده در ارتباطات به هیچ وجه مناسب نبود. یك سال بعد «اسنیتزد» امریكایی توضیحی نظری در مورد فیبری منتشر كرد كه هسته آن به حدی كوچك بود كه می توانست نور را تنها با یك موج حمل كند. این پیشنهاد برای یك وسیله پزشكی كه به جست وجو در داخل بدن انسان می پرداخت، مناسب به نظر می رسید، ولی مشكل مهمی كه داشت این بود كه افت نوری این فیبر بالابود و در مسافت های بسیار طولانی و در ارتباطات راه دور قابل استفاده نبود. در سال 1964 یك دانشمند امریكایی دیگر نیاز به یك شكل خالص تر از شیشه را برای كمك به كاهش افت نوری فیبر، تشریح و در ضمن استاندارد افت نوری آن را نیز تعیین كرد. محققان شركت corning glass در تابستان سال 1970 آزمایش های مهمی را انجام داده و ماده یی فوق العاده خالص با نقطه ذوب بالاو افت نوری مناسب پیدا كردند. آنها در نهایت سیم فیبرهای نوری یا همان «فیبرهای موج بر نوری» را ابداع كردند كه توانایی آنها در حمل و نقل اطلاعات، 65 هزار برابر سیم های مسی بود. اطلاعات از طریق این سیم ها توسط الگویی از امواج نوری حمل می شد كه رمزگشایی آنها حتی در مقصدی كه هزاران كیلومتر دورتر قرار داشت، به سادگی امكان پذیر بود.
كارشناسان این شركت مشكل افت نوری را نیز حل كردند. آنها در اصل با استفاده از «تیتانیوم» در هسته فیبر، افت نوری را به حداقل رساندند. سرانجام دو سال بعد هم توانستند فیبر چندحالتی را با ناخالصی ژرمانیوم ابداع كنند كه افت نوری آن به چهار دسی بل در هر كیلومتر می رسید و بسیار قدرتمندتر از فیبر مركب با تیتانیوم بود. در سال 1973 فرآیندی شیمیایی با نام «رسوب سازی با بخار اصلاح شده» را برای تولید فیبر ابداع كردند. این فرآیند پیشگام تولید تجاری كابل های فیبر نوری است. در همان سال اولین ترافیك تلفنی زنده از طریق یك سیستم فیبر نوری كه با سرعت شش مگابایت در ثانیه كار می كرد توسط شركت General Sonic در كالیفرنیا نصب و آزمایش شد. سپس نمونه دیگری نیز در شهر شیكاگو مورد استفاده قرار گرفت. این در حالی است كه هر زوج فیبر نوری می تواند اطلاعاتی معادل 670 كانال صوتی را حمل كند.
امروزه بیش از 80 درصد ترافیك اطلاعاتی و صوتی راه دور در جهان توسط كابل های فیبر نوری حمل می شود. موارد استفاده و تقاضا برای فیبر نوری به شدت افزایش یافته و كاربردهای بی شماری پیدا كرده است. نمونه یی از این كاربردها انتقال صدا یا تصویر به مسافت های زیاد است. شركت های بین المللی و سازمان های دولتی نیز برای انتقال اطلاعات مالی و داده ها از فیبر نوری استفاده می كنند زیرا به سیستم های قابل اطمینان نیاز دارند.
شركت های تلویزیونی كابلی نیز از فیبر برای تحویل سرویس های دیتا و ویدئوی دیجیتال استفاده می كنند. سیستم های ترابری هوشمند مانند بزرگراه های مجهز به چراغ های راهنمایی هوشمند از سیستم های سنجش از راه دور مبتنی بر فیبر نوری بهره می برند. عملكرد فیبر نوری نیز به این صورت است كه مقدار نوری كه می توان از طریق زاویه پذیرش خارجی به یك هسته تزریق كرد با كارایی فیبر نوری مورد نظر متناسب است، یعنی هرچه مقدار نور قابل تزریق به هسته بیشتر باشد، نور بیشتری به گیرنده خواهد رسید.
كابل های فیبر نوری از سه نوع ماده ساخته می شوند: كابل های شیشه یی، كابل های پلاستیكی و كابل های PCS Plastic Clad Silica)). كابل فیبر نوری شیشه یی دارای كمترین تضعیف است و گسترده ترین كاربرد را دارد. شیشه مورد استفاده در آن از جنس دی اكسید سیلیكون یا كوارتز گداخته فوق العاده شفاف است. در طول فرآیند ساخت آن ناخالصی هایی به شیشه خالص افزوده می شود. كابل فیبر نوری پلاستیكی نیز دارای بیشترین تضعیف و دارای هسته و پوسته پلاستیكی و نسبتاً ضخیم است. مهم ترین مزیت كابل های شیشه یی و پلاستیكی هزینه ساخت و بهره برداری آنهاست و مورد پسند آن دسته از افرادی است كه با مشكلات بودجه یی مواجه اند. لازم به توضیح است این كابل ها فقط برای محیط های مخصوص قابل استفاده هستند زیرا به راحتی قابل اشتعال اند، البته قابلیت مقاومت بالایی نیز دارند.
كابل فیبر نوری PCS چیزی بین شیشه و پلاستیك است یعنی دارای یك هسته شیشه یی و یك پوسته پلاستیكی است و البته معایبی نیز دارد: به عنوان مثال در حلال های آلی حل نمی شود، در نتیجه میان نصب كنندگان لینك محبوبیتی ندارد و در هر نوع محیطی نیز قابل استفاده نیست. البته بهبودهایی نیز در وضعیت آن به وجود آمده است.هم اكنون به دلیل سرعت بالای انتقال نور از آن در زمینه های مختلف علم استفاده می شود كه دامنه كاربردهای آن با پیشرفت دانش به شدت در حال گسترش است و در آینده یی نزدیك زمینه های مختلفی را دربر خواهد گرفت.

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:48
موبایل
Google Goggles چیه؟!!! 89/02/20
ارتقای سرویس جست‌وجوی تصویری Google Goggles به دارندگان تلفن‌های هوشمند آندرویدی امكان می‌دهد با گرفتن تصویر از اطلاعات موجود به زبان‌های خارجی، ترجمه فوری از آن را دریافت كنند.

ایسنا، برنامه جست‌وجوی تصویری Google Goggles به روز شده تا دربردارنده امكانات جدیدی باشد كه این برنامه را قادر می‌سازد واژه‌های یك زبان بیگانه را فورا شناخته و به زبان مورد نظر كاربر برگرداند. 
این غول جست‌وجو مدعی است كه این اقدام پایان مشكلات گردشگران برای خواندن فهرست‌های غذای خارجی خواهد بود؛ 
این سرویس از تصاویری كه با دوربین‌های كیفیت بالای موجود در بیش‌تر تلفن‌های هوشمند گرفته می‌شوند، برای ارایه نتایج جست‌وجوهای اینترنتی استفاده می‌كند. بنابراین كاربران می‌توانند با گرفتن عكس و كلیك برروی گزینه جست‌وجو اطلاعاتی در مورد موضوع موردنظرشان مشاهده كنند. 
اكنون كادر "منطقه مورد علاقه" این برنامه می‌تواند برای انتخاب متن، مورد استفاده قرار بگیرد و این برنامه سپس زبان متن را شناخته و برای ترجمه آن گزینه‌ای در اختیار كاربر قرار می‌دهد. گوگل می‌گوید این برنامه برای شناسایی زبان بیگانه مورد نظر، بهترین عملكرد را دارد. 

گزینه‌های ترجمه در حال حاضر از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی پشتیبانی می‌كند و گویا گوگل قصد دارد این ویژگی شناسایی را به زبان‌های دیگری كه برمبنای حروف لاتین و غیرلاتین هستند، گسترش دهد. 

این شركت هم‌چنین می گوید نسخه جدید 1.1 گاگلز دارای پایگاه داده بزرگ‌تری برای شناسایی اشیا، رابط كاربری بهبودیافته و قابلیت انجام جست‌وجوهای تصویری با استفاده از تصاویر موجود در گالری تلفن برخوردار است. 

گاگلز و برنامه‌های معروف به "واقعیت افزوده" بخشی از برنامه‌های جدیدی هستند كه هدف آن‌ها استفاده از اطلاعات گردآمده در دنیای واقعی برای افزودن آن‌ها به اطلاعات دیجیتالی و ارائه نتایج بر اساس مكان كاربر است؛ با این همه هنوز بیش‌تر این برنامه‌ها مورد استفاده متداول قرار نگرفته‌اند. 
این سرویس در سال 2009 راه‌اندازی شد و پیش از این به كاربران تلفن‌هایی كه با سیستم عامل آندروید گوگل كار می‌كردند امكان می‌داد با استفاده از دوربین تلفن خود از اشیاء مورد نظر عكس بگیرند و این برنامه با مقایسه عناصر عكس با پایگاه داده تصاویرش، هنگامی كه همتایی برای آن می‌یافت، نام آنچه را كه كاربر در جست‌وجوی آن بود، اعلام كرده و فهرستی از نتایج مربوط را از طریق صفحات وب مرتبط و گزارش‌های خبری فراهم می‌كرد.

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:44
خاطرات و روز نوشت

خاطره‌ای از نوروز 85 در یزد

در ایام تعطیلات نوروز 85 به عنوان راهنمای تور، از طرف اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد، درباره تاریخچه و مشخصات بنای مسجد جامع یزد برای مسافران و گردشگران نوروزی توضیح می‌دادم. در بین جمعیت آقای جوانی با خانواده‌اش حضور داشتند كه با احترام و تواضع خاصی سوال‌های خوبی را مطرح می‌كرد و من جواب می‌دادم.

در انتهای بحث برای تشكر و خداحافظی نزد من آمد و من كه از متانت ، ادب، علاقه و كنجكاوی وی خوشم آمده بود، گفتم:«خوش به حال سازمانی كه نیروی جوان و خوش فكری مثل شما دارد، راستی شما در كجا مشغول هستید؟» او با لبخندی حاكی از رضایت جواب داد: «من كارمند بانك مسكن هستم» و خداحافظی كرد.

با شنیدن این نام فوق‌العاده خوشحال شدم و برای چنین همكارانی به خود بالیدم و خدا را شكر كردم.

سید فضل ا... موسوی – مدیریت شعب استان یزد

شب پایان سال و كسری صندوق 7 میلیون تومانی

شعبه كوچك و معایب كمبود جا در این گونه شعب مدنظر همكاران باشد؛ تا خاطره ای را كه در ادامه می خوانید بهتر درك كنید.

سال 87 تقریبا از یك ماه قبل از پایان سال با زحمت دایره ماشین‌های محاسب (خدمات نوین) مدیریت شعب و تلاش فراوان همكاران آن قسمت‌ قرار شد شعب خیلی زودتر از سال‌های قبل عملیات پایان سال را اجرا كنند... ولی آن شب ما حدودا تا ساعت 9 كه بسیاری از شعب عملیات پایانی را اجرا كرده بودند دنبال اختلاف صندوق كلی شعبه به مبلغ تقریبا 7 میلیون تومان بودیم. اعصاب همه به هم ریخته بود. هر چه سند نقدی و حتی انتقالی بود دهها بار كنترل شد و هیچ سرنخی پیدا نشد. معاون شعبه از همه ما سوال می‌كرد كه چیزی یادمان می آید یا نه؟ چند بار ازرییس دایره خدمات بانكی پرسید كه چقدر پول از پولرسان گرفته و چقدر توی ATM‌ گذاشته؟ باز هم موردی پیدا نشد. راه حل آخر تماشای فیلم دوربین‌ها بود، زمانی كه معاون شعبه می‌خواست از پشت میز كارش بلند شود و سراغ دوربین‌ها برود ناگهان متوجه كمد پشت سرش شد كه یك گونی پلاستیكی از لای درب آن بیرون زده بود. درب كمد را باز كرد و دید كه ای دل غافل!!!

داستان از این قرار بود كه رییس دایره خدمات بانكی پس از گذاشتن وجه مورد نیاز در ATM اضافه آن را داخل گونی پشت سر معاون روی زمین گذاشته بود. بعد هم به علت كمبود جای شعبه ناچارا گونی پول را در كمد گذاشته و این موضوع را فراموش كرده بود!

الغرض، پول‌ها پیدا شد و همگی یك نفس راحت كشیدیم و كلی هم خندیدیم و تازه از آن لحظه ثبت ریز صندوق و عملیات پایان روز شعبه را آغاز كردیم.

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:42
سياست

وجردی در گفت وگو با فارس:
صدور قطعنامه علیه ایران اقدامی سیاسی و تحت فشار آمریكاست

خبرگزاری فارس: رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، آن را یك اقدام سیاسی، غیرمنطقی و غیرقابل قبول و تحت فشار آمریكا دانست.

 
 
 
فارس از دوبلین گزارش می‌دهد- 10
متكی: منتظر حركت بعدی ایران در برابر تصویب قطعنامه باشید

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه كشورمان تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت را حركتی رو به عقب خواند.

 
دبیر شورای عالی امنیت ملی:
راه تقابل با ملت‌ها پرهزینه و بی‌فایده است

خبرگزاری فارس: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ راه تقابل با حقوق ملت‌ها، راهی بن‌بست، ناكام و برای رهروان آن، پرهزینه و بی‌فایده خواهد بود.

 
آمریكا نتوانست اجماع ایجاد كند
تركیه و برزیل به قطعنامه شورای امنیت رای منفی و لبنان رای ممتنع داد

خبرگزاری فارس: تركیه و برزیل علیرغم تصویب قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به آن رای منفی دادند و لبنان نیز از دادن رای به این قطعنامه خودداری كرد.

 
/تكرار/ در پی پخش برنامه «یك نكته از هزاران»؛
رئیس سازمان آموزش و پرورش تهران از ضرغامی قدردانی كرد

خبرگزاری فارس: زكریا یازرلو رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و گروهی از رؤسای این سازمان، در پیامی از رئیس سازمان صداوسیما به‌ خاطر پخش برنامه «یك نكته از هزاران» در سال‌روز زعامت ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) قدردانی كردند.

 
پوتین‌: تحریم‌ها علیه ایران بی تاثیر است

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر روسیه امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به منظور توقف برنامه هسته‌ای این كشور را غیرمؤثر ارزیابی كرد.

 
آمریكا، روسیه و فرانسه به نامه ایران درباره بیانیه تهران پاسخ دادند

خبرگزاری فارس: آمریكا، روسیه و فرانسه بعد از ظهر امروز در نامه‌های جداگانه به نامه ایران درباره بیانیه تهران پاسخ دادند.

 
آیت‌الله یزدی:
مقام معظم رهبری در 14 خرداد تكلیف همگان را مشخص كردند

خبرگزاری فارس: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر از من بپرسند چه قضاوتی درباره نماز جمعه 14 خرداد دارید، می‌گویم سخنان مقام معظم رهبری تعیین تكلیف برای تمام اقشار جامعه بود و كسی نیست كه بگوید، نمی‌داند چه باید بكند.

 
مدیر كل سیاسی وزارت كشور:
نماینده رسمی هیچ حزبی برای اخذ مجوز راهپیمایی به وزارت كشور مراجعه نكرد

خبرگزاری فارس: مدیر كل سیاسی وزارت كشور در خصوص برخی خبرها درباره درخواست مجوز برای راهپیمایی در سالگرد انتخابات توضیحاتی را ارائه داد.

 
همایش فصل عبرت‌ها و بصیرت‌ها-5
اظهارات عباسی درباره 9 اصل دموكرات‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی

خبرگزاری فارس: حسن عباسی گفت: مركز استراتژیك دموكرات‌ها و مؤسسات وابسته به آن دقیقا چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سندی را با عنوان «كدام راه به ایران» روی سایت قرار دادند كه در آن 9 اصل برای مقابله با جمهوری اسلامی تدوین شده بود.

 
خزاعی:
صدور قطعنامه راه تعامل را از مسیر طبیعی خود منحرف می‌كند

خبرگزاری فارس: نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به تلاش‌ها برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت گفت كه از نظر دولت و ملت ایران این اقدام عجولانه، راه تعامل را از مسیر طبیعی خود منحرف می‌كند.

 
جنبش عدم تعهد:
استفاده‌ صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و چرخه سوخت برای ایران محترم شمرده شود

خبرگزاری فارس: جنبش عدم تعهد در بیانیه‌ای دیپلماسی و گفت‌و‌گو را تنها راه برای حل بلندمدت موضوع هسته‌ای ایران دانست و خواستار مشاركت تمامی كشورهای عضو در این خصوص شد.

 
تكمیلی/همایش فصل عبرت‌ها و بصیرت‌ها-4
صفارهرندی: برخی سیاسیون علنا عمله آمریكا شدند

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم گفت: كسانی عمله اقداماتی شدند كه منفعتی را به آمریكا می‌رساند و این افراد دانسته یا ندانسته به این اقدامات و همراهی با آمریكا دست زدند.

 
یك مسئول در سازمان ملل:
سازمان ملل دستاوردهای پزشكی ایران را به جهان منعكس می‌كند

خبرگزاری فارس: هماهنك كننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: سازمان ملل تلاش می‌كند تا یافته‌ها و دستاوردهای مثبت جمهوری اسلامی ایران در زمینه كنترل این سه بیماری را به جهانیان نشان دهد.

 
فارس از دوبلین گزارش می‌دهد - 8
تاكید وزیر خارجه ایرلند در حل دیپلماتیك موضوع هسته‌ای ایران

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ایرلند بر ضرورت حل موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب معاهده NPT و از طرق گفت‌وگوهای دیپلماتیك تاكید كرد.

 

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:29
ورزش و تحرک

 
/همگام با جام جهانی 2010 - آفریقای جنوبی/
كاروان تیم ملی اسپانیا نامه تهدیدآمیز دریافت كرد

خبرگزاری فارس: ملی‌پوشان اسپانیا مستقر در كمپ دانشگاه پوچفستروم از گروهكی ناشناس نامه تهدید دریافت كردند.


به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از اسپورت كاتالونیا، برخی بازیكنان تیم ملی اسپانیا در كیف ورزشی خود نامه‌های مشابهی را رویت كرده‌اند كه باعث شده هراس و دلهره‌ای خاص در میان بازیكنان ایجاد كند.
در این نامه هیچ اشاره‌ای به نام گروه تهدید كننده نشده اما در پایان هر كدام شعار "زنده باد آفریقا " دیده می‌شود.

پس از انتشار این خبر جمعیت نیروهای امنیتی در اطراف كمپ شمال غربی به دو برابر افزایش پیدا كرده و با این كه این نامه‌ها می‌تواند كاملا غیر رسمی و به نوعی شیطنت‌آمیز باشند جای هیچ ریسكی را برای پلیس آفریقای جنوبی باقی نمی‌گذارد.

چند حادثه كوچك و بزرگ از روز گذشته تا كنون صفحه پاك امنیت در جام جهانی را خدشه دار كرده اما هیچ یك در سطحی نبوده‌اند كه واكنش مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی را در پی داشته باشد
پنج شنبه 20/3/1389 - 2:26
اخبار
با حكم سعیدلو
فتح الله زاده سرپرست باشگاه استقلال شد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان تربیت بدنی در حكمی علی فتح الله زاده را به عنوان سرپرست موسسه فرهنگی ورزشی استقلال منصوب كرد.


به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه خبری ورزش ایران، در حكم علی سعیدلو برای فتح الله زاده آمده است: با توجه به سوابق و تجربیات جنابعالی بدین وسیله به سمت سرپرست موسسه فرهنگی ورزشی استقلال منصوب می شوید.
لازم است تا تعیین اعضاء جدید هیات مدیره كه به زودی انتخاب خواهند شد نسبت به رسیدگی امور موسسه اهتمام نمایید.
امید است با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از همكاری كلیه نیروهای توانمند در پیشبرد اهداف ورزشی موسسه استقلال موفق و موید باشید.
پنج شنبه 20/3/1389 - 2:25
ورزش و تحرک
علی دایی بازیكنان مازاد پرسپولیس را اعلام كرد؛
كلاه‌كج، زارعی، آرفی، نیك ‌نفس و... در لیست فروش قرمز‌ها

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: ورزشی - فوتبال

لیست فروش بازیكنان پرسپولیس برای فصل دهم لیگ برتر فوتبال اعلام شد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اعلام باشگاه پرسپولیس و بر طبق نظر علی دایی، عادل كلاه‌كج، مجتبی زارعی، اشپیتم آرفی، سعید حلافی، ضیاالدین نیك نفس، اكبر صغیری و مهران فرضیات بازیكنانی هستند كه در لیست مازاد تیم فوتبال پرسپولیس جای دارند.

 

گفتنی است این بازیكنان یك سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارند كه با صلاحدید كادر فنی از این تیم جدا خواهند شد.

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:24
ورزش و تحرک
هیچ کس توصیه‌ای به من نکرد
علی کریمی:
اگر اختلاف داشتم، تمدید نمی‌کردم
با رضایت کامل و به خواست خودم تمدید کردم

 


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: ورزشی - فوتبال

بازیكن تیم فوتبال استیل‌آذین با تکذیب اخبار و شایعات منتشر شده درباره‌ی اجبار در تمدید قراردادش با این باشگاه گفت: حضور من در باشگاه استیل آذین و دیدار با مسئولان این باشگاه تنها به خواست شخصی خودم بوده و هیچ کس در این رابطه علی کریمی را مجبور به کاری نکرده است.

علی کریمی در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: متاسفانه عده‌ای می خواهند برای تیم ما حاشیه درست کنند اما مطمئنا نمی توانند آرامش را از استیل آذین بگیرند. من به خواست خودم راهی باشگاه شدم و هیچ کس توصیه‌ای به من نکرد. باز هم تاکید می کنم با هیچ کس اختلافی ندارم و به زور کاری را انجام نداده‌ام.

وی ادامه داد: من روز یک‌شنبه در دفتر باشگاه حاضر شدم، با مدیرعامل و رئیس هیات مدیره دیدار و گفت وگویی داشتم و بعد از توافقی که حاصل شد قراردادم را امضاء کردم. نمی دانم دلیل انتشار این اخبار و شایعات چیست و چطور می توان یک بازیکن را مجبور به امضای قرارداد یا مذاکره و دیدار با مسئولان باشگاه کرد؟ اگر با کسی در این باشگاه مشکل داشتم طبیعتا در استیل‌آذین نمی‌ماندم اما، من در اینجا شرایط خوبی دارم و هیچ اختلافی بین اعضای تیم و مسئولان باشگاه وجود ندارد. با رضایت کامل و به خواست خودم قراردادم را تمدید کردم.

 

کریمی که موثرترین بازیکن استیل آذین در فصل گذشته رقابت های لیگ برتر بود با اشاره به تلاش های صورت گرفته در باشگاه گفت: مسئولان باشگاه تلاش خوبی انجام دادند و بازیکنان خوبی جذب شده‌اند. امیدوارم پاسخ تلاش‌ها و زحمات هدایتی و آجورلو را بدهیم. امیدوارم تیم در این فصل نتیجه بگیرد و انتظارات را برآورده کند.

پنج شنبه 20/3/1389 - 2:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته