• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 76
تعداد نظرات : 61
زمان آخرین مطلب : 4573روز قبل
آموزش و تحقيقات
دانشمندان و محققان عاشق شدن رو به سه مرحله تقسیم کردن:   دانشمندان و محققان عاشق شدن رو به سه مرحله تقسیم کردن . اول کشش جنسی که قاعدتأ دوره کوتاهی است. دوم، حس جسمی - عاطفی که آدم در این دوران در عالم هپروت غوطه ور می شه و در اصل یواش یواش احساس عشق از دید علم روانشناسی امروزی شکل می گیره.
مرحله سوم عاشق شدن، تعهد طولانی مدته. در این رابطه یعنی مرحله سوم دکتر پرتوی تبار دکتر روانشناس در لندن می گن که فرق نمی کنه مال کدوم کشور باشی یا تابع کدوم فرهنگ این سه مرحله بر همه وارده . . .

وقتی که حس عشق نسبت به کسی در ما شکل می گیره کاملتر و کاملتر میشه و با کاملتر شدنش، از داغ بودنش کمتر میشه ولی عشق عمیقتر میشه .

عجیبه که در جایگاه اصلی حس عشق و عاطفه که در مغز ما هست هم این تکامل عملا انجام میشه. اوایل رابطه ، سطح مغز درعواطف ما نقش داره و بعد با عمیقتر شدن احساس ما جالبه که قسمتهای داخلی و عمیق مغز درگیرعاطفه میشن، یعنی منطقه سنترال لوب که داخل مغز در مرکزشه و شکل نعل اسبه .

نتیجه چند آزمایش که نشون میده در ملاقات اول چه چیزهائی باعث میشه که بگیم بیقرار یا الفرار . . .

اصولا بین 90 ثانیه تا 4 دقیقه بیشتر طول نمی کشه که قلبا حس کنیم که از یکی خوشمون می یاد یا نه ؟

در این مدت زمان کوتاه نتیجه این است که:

55 درصد حرکات یکنفر باعث جذب یا فرار ما میشه.
38 درصد، تن صدا و سرعت حرف زدن.
و7 درصد محتوای صحبت ها می تونه تأثیر مثبت یا منفی بگذاره.

تأثیر کارساز نگاه
روانشناس نیویورکی پروفسور آرتور آرون که در مورد "" عاشق شدن"" تحقیق میکنه، به این نتیحه رسیده که نگاه تأثیر کارسازی در عاشق شدن داره .

این پروفسور از دوغریبه خواست که تما م رازهای زندگیشون رو برای همدیگه تعریف کنن. این مرحله از آزمایش چهارساعت و نیم طول کشید .

بعد پروفسور ازشون خواست که به مدت 4 دقیقه به چشمهای هم زل بزنن. بعد از چند بار تکرار این آزمایش با افراد متفاوت خیلی از زوجها اعتراف کردن که شدیدا به طرف مقابلشون جذب شده بودن. حتی دو تا از اون غریبه ها بعدا با هم عروسی کردن.

اصولا وقتی که ما از لحاظ جنسی ذوق زده میشیم چشمهامون بزرگتر میشه.

هورمون هایی که در مراحل عاشق شدن دست دارن

مرحله اول: کشش جنسی یا شهوت
هوس و خواستن که عاملشون هورمونهای مردانه تستوسترون و هورمون زنانه استروژن هستند.
این هورمونها هستند که باعث میشن آدم دنبال جنس مخالف بره ..

مرحله دوم: دل باختن
از این مرحله است که واقعأ عشق پا می گیره . د راین مرحله است که آدم نمی تونه به چیز دیگه ای جز معشوقش فکر کنه. از علامات این مرحله از دست رفتن اشتها و بی خوابی هستش چون بیشتر سعی فرد اینه که ساعات روز رو به طرف مقابل فکر کنه . در مرحله جذ ب، گروهی از سلولهای عصبی ما یعنی نیورو ترنزمیترها که اسمشون "" مونو آمینوز"" هستش نقش مهمی رو بازی میکنن .

دوپامین نوعی ماده شیمیایی که از مغز تولید میشه. نوره پاین فرین
Norepinephrine یا همین آدرنالین که باعث میشه عرق کنیم و قلبمون سریع بزنه .

سروتونین : یکی از مهمترین مواد شیمیائی عشقه و اون چیزیه که ممکنه موقتا ما رو دیوونه کنه .

مرحله سوم: دل بستن
این سومین مرحله عشق و درازمدت ترینش. البته اگر یک رابطه بخواد ادامه پیدا کنه وارد این مرحله خواهد شد .این مرحله از عشق که ماندنیه مراحل قبلی کوتاه مدتن. علتش هم اینه که دو مرحله اول عشق هوس و جذب آدم رو از کار و زندگی میندازه برای همین قرار نیست که دائمی باشه چونکه از دید طبیعت باعث نابودی شخص میشه .

این احساسه که زوجها رو به هم متعهد می کنه و باعث میشه با هم بمونن. هورمونهایی که در این مرحله بوسیله سیستم عصبی آزاد میشه. هورمونهایی که باعث میشه دو نفر بهم وفادار بمونن .

اوکسیتوسین: این هورمون ماده شیمیایی هستش که غده هیپوتالاموس ترشحش میکنه. این هورمون کمک میکنه که رابطه پایدار بشه. این هورمون زمان بارداری هم در خانمها تولید میشه که به ساخته شدن شیر کمک میکنه و حس تعلق مادر و فرزند رو قوت میبخشه . در عین حال این هورمونی که در زمان آمیزش در مغز ترشح میشه و حس تعلق رو در دو نفر تشدید میکنه .

واسوپرسین: هورمونی که در رابطه دراز مدت در دو نفر تولید میشه این هورمون فعالیتهای کلیه رو کنترل میکنه و حس ایثار رو درفرد مقابل ایجاد میکنه .

چرا اصلا انسان احتیاج به یک همدم از جنس مخالف داره ؟
آیا یک الگوی همگانی برای زن ایده ال و مرده ایده ال هست ؟
تو انتخاب طرف مقابلمون چه چیزهایی نقش دارن ؟

زمانی که یک نفر رو به عنوان زوجمون انتخاب می کنیم، گویا اول ناخودآگاهانه کسی رو انتخاب می کنیم که از نظر ژنتیکی شبیه به خودمون باشه.

عجیبه که گویی ظاهر یک شخص تا حدی میتونه گویای ساختمان ژنتیکی اون فرد باشه. مثلا چهره هایی که طرف چپ و راست صورتشون قرینه نیستند، بیشتر احتمال داره که دارای مشکلات ژنتیکی و مادرزادی باشند.

دراین زمینه مطالعاتی که شده نشون میده مردها، بخصوص دنبال زنهایی می گردن که دو طرف صورتشون با هم قرینه است .

باز به نظر میاد که مردهاغیر از قرینگی صورت، به شکل اندام جنس مخالف هم ناخوداگانه توجه میکنن. مطالعات نشون داده که مردها بیشتر جذب خانمهایی میشن که تناسب قطر کمر به پهنای باسنشون 0.7 هستش. این رو می تونین با تقسیم اندازه کمر به اندازه باسنتون حساب کنین .

شاید علت این نوع سلیقه مشترک در جنس مرد، از اونجایی ریشه گرفته که وقتی زنها وارد سنین بالاتر میشن دور کمرشون چربی جمع میشه و کمرشون پهنتر میشه. بنابراین تناسب ""هفت دهم"" به هم میخوره و ناخوداگاه این تصور رو در ذهن مردها ایجاد میکنه که این زن دیگه بارور نیست .

برای اینکه از نگرانی در بیان این رو هم بدونین که "" تناسب هفت دهم در زن چاق یا لاغر فرق نمی کنه و یکسانه.

ولی مسئله انتخاب زوج زنها با مردها خیلی فرق میکنه برای زنها قرینگی صورت مرد زیاد مهم نیست. ولی چیزی که مهم بنظر میاد توانایی مرد در فراهم کردن غذا و نگهداری از بچه های آیندشون نقش مهمتری رو بازی میکنه تا که ظاهرشون .

مردهای پولدار یا قدرتمند، چه از نظر جسمی و چه از نظر موقعیت مالی واجتماعی، همونقدر بین خانمها طرفدار دارن که لئوناردو دوکاپریو در فیلم تایتانیک!؟

تحقیقات نشون داده که ما کسی رو ترجیح میدیم که به خودمون شباهت داشته باشه و یک نسبتی هم بین این اجزای بدن در زوجها هست. بین اندازه ریه ها، بلندی انگشت وسط دست، درازای لاله گوش .و اندازه کلی گوش ها. قطر گردن و مچ دست و میزان سوخت و ساز بدن
 
سه شنبه 8/10/1388 - 11:53
كودك

جه فکر کنی که میتوانی, چه نمیتوانی, در هر صورت حق با شماست. "هنری فورد"


می‌گویند: لئوناردو داوینچی در شب‌های بارانی لكه‌هایی را كه روی دیوار‌ها بر اثر رطوبت نقش می‌بست، تماشا می‌كرد و به توصیف تصاویری كه می‌دید، می‌پرداخت و حتی آنها را نشان می‌داد. همین طور در ترك‌های دیوار، چین و شكن آب‌های راكد را مشاهده می‌كرد یا در ابرها، تصاویر و مناظری را می‌دید. شاید خود ما هم بازی ابرها را در دوران كودكی به یاد داشته باشیم كه چگونه در روزهای ابری به آسمان نگاه می‌كردیم و نام حیوان یا منظره‌ای را می‌گفتیم و هر یك در ابرها به دنبالش می‌گشتیم و آن كس كه زودتر آن را پیدا می‌كرد، برنده می‌شد. نگاه لئوناردو داوینچی و بازی‌های كودكانه شما نشان از تخیل و خلاقیت می‌باشد همراه با تخیل، خلاقیت در سال‌های اول زندگی كودك و سپس در سایر زمینه‌ها و فعالیت‌های او قابل مشاهده است. مطالعات انجام شده حاكی از آن است كه اوج خلاقیت در حدود 30 سالگی است. پس از آن در همان حد باقی مانده یا بتدریج كاهش پیدا می‌كند. لذا توجه به مساله آفرینش‌های ذهنی در دوره كودكی، نوجوانی و جوانی فوق‌العاده حائز اهمیت است.در دنیای پیچیده كنونی كه شاهد رقابت‌های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تكنولوژی و منابع قدرت هستیم، افراد تیز هوش و خلاق و صاحبان  اندیشه نو و تفكر واگرا به مثابه گرانبهاترین سرمایه، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد. هر قدر جهانی كه در آن زندگی می‌كنیم پیچیده‌تر می‌شود. نیاز به شناسایی و پرورش ذهن‌های خلاق و آفریننده بیشتر و شدیدتر می‌گردد. به همین دلیل در شرایط كنونی مساله خلاقیت از مهم‌ترین مسائل در قلمرو خانواده، مدرسه و جامعه می‌باشد. از آن جایی كه به نظر غالب روان‌شناسان خلاقیت در سال‌های اول زندگی كودك ظهور می‌كند و در آغاز؛ با تخیل همراه است بدون تردید تخیل از مهم‌ترین عواملی است كه تفكر خلاق را ممكن می‌سازد.ارتباط بین خلاقیت و تخیلخلاقیت و تخیل در عین حال كه یكی نیستند ولی كاملا با هم ارتباط دارند. خلاقیت غالبا مستلزم كاربرد تخیل است. به نظر فروید تفكر خلاق شكل عالی تخیلات آزاد و بازی‌های دوره كودكی است. به عقیده او سرچشمه خلاقیت را باید در تجربیات دوره كودكی جستجو نمود، زیرا چگونگی تجارب دوران خردسالی در ظهور اندیشه‌های نوفوق‌العاده موثر است. در هر حال باید اذعان داشت كه از مهم‌ترین عواملی كه تفكر خلاق را ممكن می‌سازد، تخیل است. از جمله ویژگی‌های مشترك میان افراد خلاق كه مورد قبول همه روان‌شناسان و محققان این رشته است، وجود قدرت تخیل فوق‌العاده در نزد همه كودكان و بزرگسالان خلاق است. در ادامه  برای این رابطه فقط به یك مثال اشاره می‌شود.

چسب لباس كه كار دكمه را می‌كند و بسیار راحت‌تر از دكمه بستن است در نتیجه مشاهدات مبدع آن خلق شد. او هنگامی كه از مزرعه‌ای می‌گذشت دید كه خار و خسك به لباسش چسبیده است. او از این مشاهده با استفاده از تخیلش مدلی برای بستن لباس ابداع كرد. بسیاری از افراد در طول سال‌ها می‌دانستند كه خار و خسك چه خاصیتی دارد ولی او اولین كسی بود كه كاربرد گسترده‌تر آن را دید. او با استفاده از خلاقیتش مشاهداتش از خار و خسك را به لباسش ارتباط داد.
اهمیت تخیل وخلاقیت در كودكانوقتی كه به هنگام سخن گفتن از تربیت فرزندان بر تشویق خلاقیت و تخیل آنان تاكید می‌كنیم فقط به خاطر آینده جامعه نیست، بلكه وضعیت فعلی كودكان نیز مد نظر است. با تشویق خلاقیت و تخیل، كودكان بهتر می‌توانند به روابط تازه و درك تازه از پدیده‌ها دست یابند. كودكان خرد سال طبیعتا در مورد افراد و جهان پیرامون خود كنجكاوند و می‌خواهند ارتباط خود را با آن‌ها بدانند. كودكان به كمك تخیل می‌توانند از زمان حال به گذشته و آینده و آنچه خواهد شد فراتر بروند. آنان از جهان حسی خود در لحظه رها می‌شوند. كودكان از طریق كوشش‌های خلاقه و پر تخیل خود افكار خود را بیان می‌كنند برای مثال، از طریق نقاشی و طراحی زیبایی و ارزش جاودانی را تجربه می‌كنند. درباره مفاهیم تازه می‌اندیشند و آن‌ها را می‌آفرینند. مشكلات را حل می‌كنند و در این كار مسلط می‌شوند. عزت نفس پیدا می‌كنند. مثلا از طریق شناختن هویت خود آنان می‌توانند تصور و دیدی از جهان داشته باشند كه متعلق به خودشان است. ما می‌توانیم با بررسی و كاوش در بیان خلاقانه و تخیلی كودكان بفهمیم درباره جهان خود چه می‌دانند، چه چیزی را مهم می‌دانند و چگونه آن را بیان می‌كنند.

كودكان در سنین مختلف جلوه‌هایی از خلاقیت را از خود نشان می‌دهند. در این جا سعی می‌شود به برخی از فعالیت‌ها و بازی‌های كودكان كه در آن تخیل و خلاقیت تواما ظهور می‌یابند، اشاره شود.
جان دارپنداریجان‌دار پنداری تمایلی است كه ضمن آن كودك سعی می‌كند به اشیای بی جان شعور بدهد. در واقع كودكان خردسال اطلاعات و تجارب زیادی ندارند تا تفاوتی بین اشیای جان دار و بی‌جان قائل شوند. كودك تصور می‌كند همان گونه كه خودش محیط اطراف را درك نموده، با آن ارتباط برقرار می‌كند، اشیاء و پدیدهای دیگر نیز همانند او عمل می‌كنند. خیلی مشكل است كه بگوییم تفكر جان‌دار پنداری به این دلیل شروع می‌شود كه كودكان خردسال قادر نیستند تصورات ذهنی خود را به زبان بیاورند، لذا باید افكار آنان در عمل به نمایش درآید. اندیشه جان پنداری در حدود 2 سالگی شروع شده، در سنین 4 تا 5 سالگی به اوج خود می‌رسد و پس از آن با سرعت كاهش یافته، در آستانه ورود كودك به مدرسه از بین می‌رود. مسلما كودكان سنین كودكستانی و پیش دبستانی، در خانواده از زمینه مساعدی برای تمایل به داشتن اندیشه جاندار پنداری برخوردارند.

خانواده كودكان را تشویق می‌كند كه برنامه‌های تلویزیونی، بخصوص برنامه‌های كودك را تماشا نمایند، برنامه‌هایی كه در آن اسباب بازی‌ها، گل‌ها، حیوانات، ستاره‌ها واشیای مختلف مثل آدم‌ها رفتار كرده، حرف می‌زنند. زمانی هم كه پدر و مادر كودكان را از لگد زدن به در و دیوار منع كرده، یا مثلا می‌گویند: «استكان را پرت نكن، دردش می‌آید»، اندیشه جاندار پنداری را در آنها تقویت می‌كنند.

بدون تردید جاندارپنداری یا حیات بخشی به پدیده‌ها یا اشیای بی‌روح، برای كودكان نوعی احساس خوشایند و رضامندی درونی را به همراه دارد. جاندارپنداری بازی‌های آنها را بانشاط‌تر می‌كند، بخصوص در دورانی كه كودكان نمی‌توانند با اطرافیان بازی كنند. زمانی كه كودك با كسب مهارت‌های اجتماعی می‌تواند با دیگران ارتباط بیشتری برقرار كند، رغبت او به بازی با اسباب بازی كمتر می‌شود. جاندارپنداری نه تنها مانعی برای رشد مهارت‌های اجتماعی نیست، بلكه كودك با نشان دادن احساس همدلی و همدردی با اشیایی كه آنها را در تخیل خود جاندار می‌پندارد، می‌آموزد كه با دیگران در موقعیت‌های مختلف چگونه رفتار كند. وقتی كه كودك با لالایی عروسك خود را می‌خواباند، ترس او از تنهایی كاهش می‌یابد.
بازی نمایشی در بازی نمایشی كه اغلب به بازی ساختگی و قصه گونه (باور كنید كه همین طور است) معروف است، كودك از اسباب بازی‌ها به جای آدم‌ها و حیوانات استفاده می‌كند. بازی نمایشی همانند جاندارپنداری است و به هنگام شروع مدرسه، كودكان رغبت كمتری به این بازی نشان می‌دهند. در واقع زمانی كه قدرت استدلال كودك بیشتر می‌شود، گرایش او به بازی‌های ساختگی به حداقل می‌رسد و تخیل و اندیشه خلاق كودك به طرف چیزهای دیگر سوق می‌یابد. استون و چرچ الگوهای بازی نمایشی كودكان را به این صورت توصیف كرده‌اند:

1- برای كودك 2 ساله یك قطعه آجر می‌تواند به جای عروسك، قطار، ساختمان یا گاو باشد.

2- برای بچه 5 ساله یك قطعه آجر از وسایل ساختمان سازی محسوب می‌شود و با آن ایستگاه قطار یا ماشین درست می‌كند.

در بازی‌های نمایشی، كودك با خلاقیت خود از هر چیزی استفاده می‌كند و صدای مورد نظر را هم از خودش در می‌آورد.
بازی‌های سازندهبازی‌های سازنده شكل بسیار مطلوبی از خلاقیت كودكان است. عمدتا به هنگام ورود به مدرسه علاقه كودكان به بازی‌های دراماتیك بتدریج كاهش یافته، به بازی‌های سازنده بیشتر روی می‌آورند. البته این بدان معنا نیست كه بازی‌های سازنده با خاتمه یافتن بازی‌های دراماتیك آغاز می‌گردد، بلكه بازی‌های سازنده خیلی زود و حتی غالبا زودتر از بازی‌های دراماتیك شروع می‌شود.

یكی از دلایل این امر كه بازی‌های سازنده بخصوص در سنین قبل از دبستان از اشكال بسیار جالب و دوست داشتنی خلاقیت می‌باشد، این است كه در این بازی كودك می‌تواند بدون همبازی مدت‌ها سرگرم بوده، لذت ببرد. در بازی‌های دراماتیك غالبا كودك نیاز به همبازی‌هایی دارد كه بعضی از نقش‌ها را عهده‌دار شوند مثلا نقش پدر یا مادر را بازی كنند. گرچه كودكان از عروسك‌ها نیز برای همین منظور بهره می‌گیرند، اما این بازی در صورتی لذت بخش تر خواهد بود كه كودك لااقل یكی دو نفر همبازی داشته باشد. از متداولترین اشكال بازی سازنده می‌توان از كشیدن نقاشی و ساختن چیزهای مختلف نام برد. انتخاب موضوع نقاشی یا ساختن چیزهای مختلف از گل، خمیر، آجر، سنگ، كاغذ، تخته و غیره به عوامل گوناگون از جمله قدرت تخیل و خلاقیت كودكان بستگی دارد. كشیدن تصاویر چیزهایی كه كودك به یاد می‌آورد و یا چیزهایی كه دوست دارد، بیانگر ذهن خلاق اوست. بازی‌های سازنده قدرت تخیل و خلاقیت كودك را تقویت نموده، موجبات بهداشت روانی و لذت بخش حیاتی او را فراهم می‌كند.
همبازی‌های تخیلیدوست یا همبازی تخیلی می‌تواند، یك شخص، یك حیوان و یا چیزی باشد كه كودك در ذهن خود خلق كرده، تا همدم و همبازی او باشد. در بسیاری از بازی‌ها، كودك دوست دارد كه یك همبازی داشته باشد تا از بازی لذت بیشتری ببرد. زمانی كه كودك همبازی دلخواه ندارد، در ذهن خود یك همبازی تخیلی بوجود می‌آورد. در شرایطی نیز كه كودك تجارب  ناخوشایندی از بازی كردن با سایر كودكان دارد و یا این كه به لحاظ كمرویی فوق‌العاده قدرت برقراری ارتباط با دیگران را ندارد، همبازی تخیلی را به همبازی واقعی ترجیح می‌دهد. غالبا دوستان تخیلی بچه‌ها، كودكانی هستند همجنس و همسن و سال خودشان كه برای آنها اسم‌هایی هم تعیین می‌كنند. ویژگی دوست یا همبازی تخیلی این است كه هر وقت كودك بخواهد حاضر است، همبازی تخیلی كاملا مطیع كودك است، هرچه او بخواهد انجام می‌دهد و هر زمان كه اراده كند حضور دارد. همبازیهای تخیلی در نزد كودكان فوق‌العاده تیز هوش، بیشتر از كودكانی است كه از نظر هوشی در حد متوسط قرار دارند. در واقع داشتن یك همبازی تخیلی، خود نشانه‌ای از قدرت خلاقیت كودك است و به همین دلیل برای كودكان عقب مانده ذهنی، این مساله نمی‌تواند مورد چندانی داشته باشد. خیالبافیخیالبافی شكل دیگری از بازی ذهنی است كه در آن كودك خودش را در عالم خیال رها می‌كند. در این بازی ذهنی (فانتزی) كودك خود را به گونه‌ای می‌پندارد كه دوست دارد. اگر خیالبافی كودكان كه عمدتا موضوعات آن از رسانه‌های جمعی، رادیو، تلویزیون و سینما سرچشمه می‌گیرد، كنترل نشود می‌تواند خطرناك باشد.دروغ‌های عجیب و غریب یكی دیگر از جلوه‌های بسیار متداول خلاقیت در میان كودكان، گفتن دروغ‌های عجیب و غریب یا به اصطلاح دروغ‌های شاخ‌دار است. بدیهی است این نوع دروغ‌ها با دروغ گفتن آدم‌های بزرگسال كاملا متمایز و متفاوت است. در این جا كودك هرگز نیت تقلب، كتمان حقیقت یا فریب دیگران را ندارد و به آنچه كه می‌گوید واقعا و به روشنی باور دارد. بسیاری از این قبیل دروغ‌های بچگانه و باورنكردنی، از خیالبافی سرچشمه می‌گیرد. در عالم خیال كودك خودش را در هر موضعی كه تمایل دارد، قرار می‌دهد و به لحاظ لذتی كه از این حالت می‌برد بسیار مشتاق است تصورات او در عالم واقع نیز رخ می‌دهد، لذا آنچه را كه می‌خواهد باشد به زبان می‌آورد و نه آنچه را كه واقعا هست!

این نوع دروغ‌های تخیلی در سنین 4 و 5 سالگی به اوج خود رسیده، بتدریج همراه با رشد ذهنی كودك و گسترده شدن دامنه اطلاعات وی بطور قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌یابد و بندرت پس از ورود به مدرسه قابل مشاهده است. در هر حال واكنش بزرگسالان نسبت به این كودكان كه بسیار مهم نشانی از قدرت تخیل و خلاقیت آنهاست، هرگز نباید تنبیه‌گرانه باشد، و هیچ وقت نیز نباید دروغهای تخیلی كودكان را حمل بر نیت سوء آنها كرد.
سه شنبه 8/10/1388 - 11:48
کامپیوتر و اینترنت

چگونه برای وب بنویسیم

 

نویسنده آنلاین می‌تواند با استفاده از شیوه‌های گوناگون با مخاطبان خود ارتباط برقرار كند.
وبلاگ‌ها، ویكی‌ها و گروههای مباحثه با ایجاد محیط نوشتاری غیر رسمی و تعاملی فاصله میان نویسنده و خواننده را از بین می‌برند. از این فرصت استفاده كنید و با تمیز، پویا و محاوره‌ای نوشتن مطلب‌تان به آنها چنان احساس راحتی را القا كنید كه تصور كنند در لابه‌لای كلمات شما با دوست نزدیكشان سخن می‌گویند.

بلاگ نویسی
بلاگرهای بزرگ از روی اطلاع و استناد شخصی و با صدای زنده و صادق سخن می‌گویند. آنها با ارسال پست‌هایی كه خواننده را به اظهار نظر ترغیب می‌كند فضای مناسبی برای ایجاد محاوره های مولد به وجود می‌آورند .
برای نوشتن یك وبلاگ خوب در مورد موضوعاتی بنویسید كه درموردشان اطلاعات كافی دارید و به آنها علاقه مندید. در مورد موضوع، خوب تحقیق كنید و گزارش‌هایتان را خوب بنویسید. مهارت‌های مقاله نویسی‌تان را به خدمت بگیرید و با استفاده از راوی اول شخص خواننده را به فضایی راحت، صادقانه و پركشش ببرید. وقتی چیزی را نمی‌دانید از اذعان به بی‌اطلاعی نترسید. بلاگرهای بزرگ پست خود را جمله آغازین یك مكالمه می‌بینند نه سخن پایانی.

ویكی ها
ویكی ها نهایت كار با گروه‌های كاری هستند. از استفاده از اول شخص اجتناب كنید و نوشته‌های‌های خود را با لحن و جریان مقاله موجود همگون سازید. ویكی‌ها به طور معمول جای اظهار نظرهای شخصی و تحلیل نیستند. حقایق و موارد بحث انگیز را با زبان واضح شسته رفته و بی طرف بیان كنیم.

گروههای گفتگو
اداره یك گروه مباحثه خوب مثل میزبانی یك برنامه رادیویی است. سئوال‌هایی مطرح نكنید كه جوابشان بله یا خیر باشد. از حكایت‌های شخصی افراد بپرسید. درك كنید كه مردم گهگاه نیاز به پرسه زدن و درد و دل كردن دارند. اما سعی كنید پیش از آنكه از موضوع اصلی منحرف شوید، رشته بحث را دوباره در دست بگیرید و مهم‌تر از همه تحرك بحث را حفظ كنید.
هیچ كس نمی‌تواند یك گروه مباحثه را 24 ساعته و 7 روز هفته فعال نگاه دارد. شما برای حفظ گروه‌تان به كمك اعضای گروه و نرم افزارتان نیازمندید. اما می‌توانید با پرسش‌ها و اظهارنظرهای حساب شده مثال خوبی برای دیگر اعضای گروه باشید.

چند پند كلی
هرچه كوتاهتر بهتر: خوانندگان نویسندگانی را می‌پسندند كه وقتشان را هدر نمی‌دهند . برای بیان افكارتان از زبان ساده و مستقیم استفاده كنید. این نوع بیان به مراتب ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌كند تا نمایش كلمات و اصطلاحات قلنبه سلمبه‌ای كه سر كلاس‌های كسالت آور ادبیات به خوردمان می‌دادند.

افعال معلوم: "انجام بده"؛ نه "انجام داده خواهد شد". جملات مجهول را برای زمانی نگه دارید كه فاعل را نمی‌شناسید. مثل گزارش‌هایی كه از دادگاهها و جرائم تهیه می‌كنید. حتی در آن صورت هم سعی كنید تا حد امكان ماجرا را با افعال معلوم بیان كنید.

افعال شدید: بهترین افعال آنهایی هستند كه حركت را نشان می‌دهند. اگر حین نوشتن متوجه شدید كه زنجیره‌ای از افعال ارتباطی ضعیف به كار برده‌اید، لحظه ای درنگ كنید و درباره حركت و اتفاقی كه در پست‌تان روی می‌دهد بیندیشید و یك‌بار دیگر مطلب‌تان را فقط با استفاده از اسم و فعل چرك نویس كنید تا به واژگان بهتری برای مطلبتان برسید.

منابع استنادی: اگر به خوانندگان منبع اطلاعاتتان را معرفی نكنید بسیاری از آنها تصور می‌كنند كه آن را از خودتان درآورده‌اید. شما كه این كار را نكرده اید، نه؟ مشخص ساختن منبع برای شما اعتبار ایجاد می‌كند چون به خوانندگان این حس را می‌دهد كه شما چیزی برای پنهان كردن ندارید و هر زمان كه لازم باشد می‌توانند كار شما را چك كنند.

هایپرلینك كردن مفهومی: مطالب آنلاین باید به حالت شاخه‌ای ارائه شوند تا خواننده اجازه پیدا كند از یك مطلب به مطلب دیگری رفته و محتوایی مكمل یا با جزئیات بیشتر، بسته به میزان علاقه‌مندی خود، پیدا كند. تقریبا همه كارهای روزنامه نگاران منبع دارد . اما در شرایط آنلاین برای نویسنده این امكان وجود دارد كه خواننده را مستقیما به منابع مكمل لینك بدهد. در زمانی كه گزارش می‌دهید URLهای منابع را یادداشت كنید و سپس با استفاده از هایپرلینك آنها را درمطلب‌تان جا دهید. سعی كنید تا حد ممكن از آوردن خود URL ها خودداری كنید و عبارت "اینجا را كلیك كنید" را استفاده نكنید. شما می‌توانید با كمی حوصله اسامی مناسبی برای هر URL پیدا كنید.

قالب بندی: با استفاده از لیست ها، سرتیترهای توپر و دیگر ابزار قالب بندی HTML به صفحات‌تان رنگ و لعاب دهید.

URL تك موضوعی: اگر در سایت‌تان از سیستم های تبلیغاتی موضوعی مثل Google Ad Sense استفاده می‌كنید، با محدود كردن هر URL به یك موضوع می‌توانید به نرم افزار كمك كنید تا مناسب‌ترین آگهی های مرتبط با موضوع صفحه شما را انتخاب كند.

كنترل دیكته: همیشه دیكته كلماتتان را دستی و یا با استفاده از نرم افزارهای كنترل دیكته چك كنید.

دوشنبه 7/10/1388 - 18:34
ادبی هنری
دوشنبه 7/10/1388 - 18:31
دعا و زیارت
اسحاق ابن عمار از امام صادق (ع) نقل می کندکه امام فرمودند: اخلاق هدیه ای است که خداوند به مخلوق خود داده است که برخی از مردم اخلاق آنه ذاتی است وبرخی اخلاقشان اکتسابی است؛اسحاق می گوید گفتم کدام گروه بهتر است؟ امام پاسخ دادند: صاحب اخلاق ذاتی مجبور است وصفاتی که از او ظاهر می شود قهری است وغیر از آن نمی تواند باشد اما صاحب اخلاق اکتسابی خود را به اطاعت و فرمان برداری وادار می کند بنا بر این فضیلت دومی بیشتر است.
دوشنبه 7/10/1388 - 18:3
آموزش و تحقيقات

مراقبت از گیاهان آپارتمانی - پپرومیا

پپرومیا از گیاهان همیشه سبز و از خانواده ی پیپراسه (فلفلی ها) PIPERACEAE می باشد. دارای گونه های مختلف و اغلب دارای برگ گوشتی و نیمه گوشتی و جثه ای کوچک هستند. بیش از چهارصد گونه از این خانواده شناخته شده، منشأ این گیاهان، آمریکای جنوبی (برزیل) و آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی و به طور کلی مناطق گرمسیری است؛ حتی دیده شده که در مناطق گرمسیر روی تنه درختان می روید.

این گیاه اگرچه رشد سریعی ندارد، ولی در هر شرایطی در آپارتمان پرورش می یابد. معمولاً آنها را در تراریوم و باغ شیشه ای یا مجموعه ی گل های یک سبد پرورش می دهند.

اگرچه تعداد انواع این خانواده بسیار زیاد است، ولی فقط تعداد محدودی مورد توجه قرار گرفته و در آپارتمان ها پرورش داده می شوند و خاک آنها بایستی خاک پیت (خاک جنگل) باشد تا به خوبی رشد کند.

با توجه به شکل ظاهری و نحوه ی رشد، آنها را به سه گروه تقسیم نموده اند:

گروه اول: بوته ای که دارای دمبرگ های قرمز هستند و بعضی نیز برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند .

گروه دوم: دارای ساقه های بلند و قرمز رنگ هستند و بعضی ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی دارند و لبه ی برگ ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است .

گروه سوم: گروه بالا رونده که به داربست یا قیم بسته می شوند و بالا می روند، یا این که از اطراف گلدان آویزان می شوند و دارای ساقه های قرمز و برگ های ظریف نقره ای و بعضی دارای برگ های سبز آبدار هستند و بخصوص برای گلدان های آویز بسیار مناسبند.

نگهداری

گیاه پپرونیا یك ساقه گل دهنده با شاتون های سبز رنگ تولید می كند كه ارزش زینتی ندارد. زمانی كه این گیاه به گل می رود كیفیت برگ ها و زیبایی گل های آن كمتر می شود. با حذف ساقه های گل دهنده می توان گیاه را به طور مرتب به حالت رویشی و نونهالی مشاهده كرد.

حرارت : این گیاه به سرمای زیاد مقاومت ندارد و حداکثر می تواند در زمستان 15 درجه سانتیگراد را تحمل نماید و در فصل رشد دمای 24 – 30 درجه برای آن بسیار مناسب است.

نور: مناطق پرنور یا نیمه سایه اطاق که دور از تابش مستقیم خورشید باشد، مناسب است. این گیاه در زیر اشعه ی چراغ فلورسنت پژمرده می شود.

آبیاری : این گیاه نیاز چندانی به آب ندارد. همیشه مقدار زیادی آب در برگ های آن وجود دارد و سطح خاک گلدان بین دو آبیاری باید کاملاً خشک شود، ولی نباید آبیاری آنقدر به تعویق بیفتد که برگ ها پژمرده شوند. در زمستان به آب ولرم نیاز دارد و مقدار آبیاری باید خیلی کمتر باشد.

ریشه آن سطحی است و گسترش چندانی ندارد و در هوای آلوده، زرد و خشک می شود. در صورت آب دادن زیاد اطراف یقه ساقه، موجب پوسیدگی آن می گردد.

رطوبت هوا : میزان رطوبت لازم حدود 50 درصد است. چنانچه رطوبت و حرارت و سرما از حد خود تجاوز نماید، لکه هایی بر روی سطح برگ ظاهر می گردد و برگ را بی حس می کند و برگ می افتد.

* هر دو ماه یک مرتبه سطح خاک گلدان را خراش دهید تا هوا به داخل آن نفوذ کند و در فصل بهار گلدان را در فضای آزاد در محلی سایه قرار دهید تا حالت طبیعی خود را به دست آورد.

خاک : هر اندازه قابلیت نفوذ خاک بیشتر باشد، ریشه و ساقه از پوسیدگی محفوظ خواهد بود. برای تهیه خاک، یک قسمت پیت، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه استفاده کنید و کف گلدان مقداری ماسه و سنگریزه بریزید.

تکثیر : پپرونیای ابلق یا سفید با قلمه های بذر و ساقه تكثیر می¬ شود؛ پپرونیای سبز با قلمه¬ های برگ و ساقه تكثیر می شود. پپرونیای معمولی که گیاهی است با برگ های چروكیده، كاملاً متفاوت با گیاهان دیگر این خانواده است و آن را به كمك برگ های كاملش تكثیر می كنند.

دستور کلی برای تکثیر: در بهار و تابستان از قلمه ی یک ساله گیاه استفاده نمایید. قلمه را به میزان 4- 5 سانتیمتر در ماسه ی شسته فرو کنید و در محلی که دمای آن 18 درجه باشد، در تاریکی قرار دهید. در مورد انواع گوشتی آن، برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه شسته بریزید؛ پس از مدتی از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می گردد.

زمان مناسب برای تغییر گلدان، فصل بهار است و خاک مناسب برای آن مخلوطی از خاک چوب و تورب و ماسه است. گلدان را باید در محل کاملاً روشن و دور از اشعه ی مستقیم آفتاب قرار داد. در این صورت سنبله گل سفید یا کرم رنگی تولید می کند.
دوشنبه 7/10/1388 - 11:30
دعا و زیارت
 

شانه های زخمی اش را هیچ كس باور نداشت

بار غربت را كسی از روی دوشش بر نداشت

در نگاهش كوفه كوفه غربت و دلواپسی

عابر دلخسته جز نتهائیش یاور نداشت

بامهای خانه های مردم بیعت فروش

وقت استقبال از او جز سنگ و خاكستر نداشت

می چكید از مشك هاشان جرعه جرعه تشنگی

نخل هاشان میوه ای جز نیزه و خنجر نداشت

سنگها كمتر به پیشانی او پا می زدند

نسبتی نزدیك اگر با حضرت حیدر نداشت

روی گلگون و لبی پر خون و چشمانی كبود

سرنوشتی بین نامردان از این بهتر نداشت

سر سپردن در مسیر سربلندی سیره اش

جز شهادت آرزوی دیگری در سر نداشت

دخترش با دیدن بازارهای كوفه گفت

خوب شد بابای من در دست انگشتر نداشت

 

                    كاروان دل(یوسف رحیمی)

دوشنبه 7/10/1388 - 9:46
آموزش و تحقيقات

 اكثر روغن های گیاهی مایع مقدار بسیار كمی اسید چرب اشباع و به ندرت ایزومرهای ترانس دارند، در حالی كه روغن های جامد حاوی مقدار زیادی چربی اشباع و ایزومر ترانس هستند.
بدون شك یك علت عمده ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ، شیوه نامناسب زندگی از جمله تغذیه نامناسب است. نكته مهم اینكه زمینه این بیماری ها از دوران كودكی در بدن شكل می گیرد. تمایل به مصرف غذاهای چرب، شور، برشته، سرخ شده و دودی از كودكی شكل می گیرد و ذائقه ما را می سازد که عوض كردن آن در بزرگسالی مشكل است.

روغن های مایع به دلیل داشتن چربی غیر اشباع برای مصرف بهتر از روغن جامد هستند؛ مثل روغن ذرت، آفتابگردان، زیتون، کانولا(گلزا) و سویا.

روغن ها و چربی ها نقش مهمی در تغذیه ما دارند . اگر چه مصرف زیاد آنها خطر اضافه وزن و بیماری های قلبی و عروقی و بعضی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد، ولی وجود مقدار كافی از روغن و چربی در رژیم
غذایی برای سلامت بدن ضروری است. روغن های گیاهی مایع با دارا بودن مقادیر كافی از اسیدهای چرب غیر اشباع و نداشتن كلسترول ، مناسب تر از روغن جامد هستند.

برای سرخ کردن مواد غذایی، هیچ وقت از روغن مایع استفاده نکنید ، زیرا سریعاً اکسیده شده و تولید مواد سرطان زا می کنند. برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی و در صورت نداشتن، از روغن جامد استفاده کنید.

لازم به ذكر است كه روغن های نباتی جامد ابتدا به صورت مایع هستند و در كارخانه های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت، آنها را هیدروژنه یا جامد می كنند . در این فرایند اسیدهای چرب روغن، اشباع شده و به همین دلیل به این روغن ها اشباع شده می گویند. روغن های جامد مدت بیشتری قابل نگهداری هستند، حرارت را بهتر تحمل می كنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع برای سلامت
بدن زیان آورند. چربی های اشباع در ایجاد بیماری های قلبی-عروقی، سکته قلبی و افزایش چربی های خون نقش زیادی دارند. علاوه بر این، جریان هیدروژنه كردن اسیدهای چرب ترانس هم كه ضرر مضاعفی برای سلامت دارد، در این روغن ها بوجود می آید. اسیدهای چرب ترانس در ایجاد سرطان نقش دارند. به همین دلیل روغن های جامد اگر چه برای سرخ كردن در حرارت زیاد، بهتر از روغن های مایع معمولی هستند، اما بطور كلی در لیست غذاهای خطرناك قرار می گیرند.

اخیراً صنایع تولید روغن، تلاش مؤثری را برای تولید روغن های كم ترانس شروع كرده اند. این روغن ها بصورت نیمه جامد هستند(مثل روغن مخصوص سرخ کردنی) و گاهی اوقات یكنواخت نبوده و قسمت مایع در روی ظرف روغن بیشتر است. اگر شكل ظاهری روغن بدین صورت بود، دلیل بر فساد روغن نیست و بهتر است آن را قبل از مصرف كاملاًَ هم بزنیم. هر چه ایزومر ترانس روغن كمتر باشد، روغن سالم تر است، ولی كمتر حرارت را تحمل می كند. بنابراین از روغن های مایع برای سرخ كردن مواد
غذایی با درجه بالا استفاده نكنید.

روغن های نباتی جامد به دلیل هیدروژنه شدن باعث ایجاد سرطان و به دلیل داشتن چربی غیراشباع باعث گرفتگی عروق خونی و ایجاد بیماری های قلبی می شوند.

موقع خرید باید به برچسب روغن توجه كنید. اگر میزان ایزومرترانس زیر 10 درصد باشد، می توانید به عنوان یك روغن خوب از آن استفاده كنید. روغن های مایع اگر چه متفاوتند، ولی اكثر آنها درجه حرارت بالا را تحمل نمی كنند و می سوزند و در جریان سرخ كردن تبدیل به مواد سرطان زا می شوند. بنابراین برای سرخ کردن مواد
غذایی از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. علاوه بر این روغن های مایع به نور و شرایط نگهداری بسیار حساس هستند و باید آنها را در ظروف غیر شفاف، كاملاً در بسته، دور از تابش نور و در درجه حرارت پایین نگهداری كرد.

دوشنبه 7/10/1388 - 9:36
خواستگاری و نامزدی

دو نعمت است که هیچوقت به فواید آنها بطور کامل پی نمی بریم

 صحت و سلامتی جسم

آسایش و آرامش و امنیت خاطر روحی

دوشنبه 7/10/1388 - 9:33
بیماری ها

چه غذایی بخوریم تا سالم بمانیم ؟ ( راهنمای حفظ ارزش مواد غذایی )

شرط اصلی سالم زیستن ، داشتن تغذیه صحیح است . تغذیه صحیح یعنی رعایت 2 اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه . به این معنی که به مقدار کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن در غذای روزانه استفاده کنیم و این مقدار مورد نیاز ، انواع مواد غذایی که در چهار گروه اصلی غذایی معرفی می شوند را در بر گیرد .

چهار گروه اصلی غذایی عبارتند از :

- گروه نان و غلات

- گروه گوشت ، حبوبات ، تخم مرغ و مغزها

- گروه شیر و لبنیات

- گروه میوه ها و سبزی ها

در هر یک از این گروهها مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا یکسانی وجود دارد که می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد . مقدار مورد نیاز از هر یک از این گروهها در هرم غذایی مشخص می شود .

برای اینکه ارزش مواد غذایی این گروهها را حفظ کرده و از یک تغذیه صحیح و سالم که جوابگوی احتیاجات بدن باشد برخوردار بود ، بایستی به نکات زیر توجه کرد :

- بهتر است برنج را به صورت کته مصرف کنید .

- بیشتر از نانهای حاوی سبوس (نان جو و سنگک) استفاده کنید .

- طوری برنامه ریزی کنید که در غذا از مواد مختلفی استفاده شود . مثلا به جای مصرف پلوی ساده ، از مخلوط با حبوباتی مثل عدس ، ماش ، لوبیا و یا سبزی هایی مثل شوید ، هویج ، نخود سبز ، لوبیا سبز و ... استفاده کنید .

- حتی الامکان از شیرهای پاستوریزه شده کم چربی ( 5/2 درصد یا کمتر ) استفاده کنید .

- در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه ، به شیر تازه مقداری آب اضافه کرده و حداقل 5 دقیقه انرا بجوشانید .

- حتی الامکان از پنیرهای پاستوریزه استفاده کنید و در صورت استفاده از پنیرهای محلی تازه ، باید حتما آنرا به مدت 2 تا 3 ماه در آب نمک نگهداری کرده و بعد از این مدت مصرف کنید .

- از بستنی های پاستوریزه استفاده کنید .

- قبل از مصرف هر نوع کشک ، مقداری آب به آن اضافه کرده و حداقل 5 تا 10 دقیقه در حال به هم زدن بجوشانید .

- پیش از پختن گوشت قرمز ، چربی های سفیدی را که به چشم می خورد جدا کنید . همچنین بهتر است پوست مرغ قبل از پختن کنده شود ، چون بسیار چرب و مضر است .

- چربی و کلسترول مغز ، زبان و کله پاچه زیاد است ، در مصرف اینگونه مواد غذایی افراط نکنید .

- برای پختن مواد گوشتی بهتر است از دستگاه زودپز استفاده کرد ، اگر زودپز در اختیار ندارید ، گوشت را با آب کم و شعله کم بپزید .

- بهتر است بیشتر از گوشتهای سفید مانند ماهی و مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید .

- اگر بخواهید گوشت یخ زده را آب پز کنید ، باید بلافاصله بعد از خارج کردن از فریزر ، آنرا بپزید و اگر به هر دلیلی می خواهید گوشت از حالت یخ زده خارج شود ، آنرا 24 ساعت قبل از طبخ از فریزر خارج و در یخچال بگذارید .

- بهتر است تا حد امکان از سرخ کردن مواد غذایی خودداری کنید و در صورت امکان از روش های کباب کردن استفاده کنید و در صورت نیاز به سرخ کردن ، - بهتر است از روغن های مخصوص سرخ کردنی که به حرارت مقاوم ترند استفاده کنید . باید توجه داشت که هیچگاه روغن خیلی داغ نشود و دود نکند ، زیرا در روغنی که زیاد داغ شده و یا دود از آن بلند می شود ، سمومی به وجود می آید که برای بدن بسیار خطرناک است . همچنین از روغنی که یکبار حرارت دیده ، نباید مجددا استفاده کرد .

- روغنی که برای پختن غذا استفاده می شود ، بهتر است روغن مایع باشد . بهترین روغن مایع برای مصرف ، روغن کلزا ( کانولا ) و برای تهیه سالاد ، روغن زیتون است .

- کلسترول زرده تخم مرغ زیاد است ، بهتر است بیشتر از 3 عدد در هفته از آن استفاده نشود .

- انواع مغزها ( گردو ، بادام ، فندوق ، پسته و ... ) میان وعده های خوبی برای تامین پروتئین ، انرژی و آهن است . سعی کنید جهت کودکانتان به جای مواد غذایی مضر و با ارزش غذایی پایین ( مانند انواع پفک ، چیپس ، شکلات و ... ) از این میان وعده ها استفاده کنید .

- میوه ها و سبزی ها را در رژیم روزانه خود به مقدار بیشتری قرار دهید و قبل از مصرف آنها را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید .

- میوه هایی را که پوست آنها خوردنی است ، در صورت اطمینان از شستشو با پوست مصرف کنید .

- وقتی پوست میوه را جدا کردید ، از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری کنید ، زیرا ویتامین ها و بخصوص ویتامین C آن از بین می رود .

- سبزی ها را بهتر است بصورت خام مصرف کرد و در صورت نیاز به پختن ، باید ابتدا آب را جوش آورده و سپس سبزی را به آن اضافه کرد و نباید آنرا بیشتر از 20 دقیقه پخت و در هنگام پخت آن ، حتما باید درب ظرف را بگذارید . باید توجه داشته باشید که برای پختن سبزی از آب کم استفاده کرده و آب حاصل از پختن سبزی را در غذا استفاده کنید .

- اگر غذاهایی که با سبزی درست می شوند دو بار گرم شوند ، ویتامین های خود را از دست می دهند ، بنابراین بهتر است غذاهای سبزی دار برای یک وعده تهیه شوند .

- سبزی را باید قبل از خرد کردن به خوبی شست ، چون اگر سبزی خرد شده شسته شود ، ویتامین های خود را از دست می دهد .

- از مصرف نوشیدنی هایی مثل نوشابه های گازدار ، چای ، قهوه ، انواع آبمیوه های صنعتی و پودرهای آماده تهیه شربت و ... خودداری کرده و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید و به جای انها از نوشیدنیهای سالم تر مثل آب ساده ، شیر ، آب میوه تازه و دوغ کم نمک استفاده کنید .
دوشنبه 7/10/1388 - 9:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته