• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 14188
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : توبه نصوح چه موقعي محقق مي شود؟
پاسخ : توبه نصوحتوبه اي است كه فرد واقعاً عزم بر ترك گناه داشته باشد، حال ممكن است اين توبه در مورد همه گناهان صورت بگيرد و ممكن است در موردبرخي از گناهان . ولي ترديدي نيست كه توبه نصوح واقعي و كامل با عزم جدي بر ترك معصيت محقق مي گردد.;
کد سوال : 14189
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : وصيت نامه شرعي چيست ؟
پاسخ : - وصيتنامه شرعي نوشته اي است كه در آن بدهكاري شخص نويسنده ، نسبت به حق الله و حق الناس ياطلب هايي كه موجب تضييع حقوق وراث مي گردد، ذكر شود؛ به عنوان مثال نماز و روزه هايي كه بايد قضا شود يا پولي كه ديگران از وي مي خواهند وبايد از اموال او پرداخت شود اين مقدار از وصيت ، واجب است و آنچه به عنوان نصيحت هاي اخلاقي و ...ذكر مي گردد يا نسبت به انجام هزينه هاي بعد از مرگ در امور خير سفارش مي شود - مشروط بر اين كه بيشتر از يك سوم كل اموال وصيت كننده نباشد - مستحب مي باشد .از نظر شرعي در وصيتنامه ،ثبت محضري يا پر نمودن وصيت نامه هاي چاپي لازم نيست ولي براي اين كه بعداً در اجرا دچار اشكال نشود و داراي پشتوانه قانوني باشد، نوعي محكم كاري محسوب مي گردد .;
کد سوال : 14190
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا كساني كه به نيت قرب به خدا دست به گناه يا جنايتي بزنند،پاداششان دوزخ است ؟ آيا نيت تنها شرط پاداش و جزاست يا خير؟
پاسخ : كسي كه عمل خلافي را براي رضاي خدا انجام دهد اگر شرايط زير را دارا باشد داراي ( ( حسن فاعلي ) ) است و ( ( قبح فعلي ) ) و به جهت حسن فاعلي معذب نيست : 1 ) واقعا" عملش بر طبق رضاي خدا باشد بدون كمترين دخالت هواي نفساني . 2 ) وظايف شرعي خود؛ يعني تحقيق طبق اصول صحيح اسلامي در مساله مورد عمل را انجام داده و بر اساس تعصب هاي كر و كور و ناسنجيده اقدام به عمل نكرده باشد .3 ) در مسير راه شناسي و تحقيق خود قصورا" اشتباه كرده و نسبت به اشتباه و ناآگاهي خود مقصر نباشد .4 ) عملي كه انجام مي دهد بر خلاف ضوابط عمومي شرع و عقل و فطرت كه براي هر كس شناخته شده است نباشد .5 ) بر اساس ظن و گمان و پندار عمل نكند× بلكه راهي كه برگزيده نتيجه قطعي تحقيقاتش باشد .چنين كساني اگر به اشتباه گرايند از طايفه ( ( مرجون لامرالله ) ) هستند و ( ( عسي ان يرحمهم ربهم ) ) . ;
کد سوال : 14191
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : عوامل بي توجهي به فطرت چيست ؟
پاسخ : اگر به آياتي كه خداشناسي فطري را مطرح مي كنند دقت نماييم ، به راحتي مي توانيم دليل اين كه برخي در همه حال به فكر خدا نيستند و بعضي ديگر به كلي منكر خدا مي شوند را دريافت . به صورت اجمال مي توان موارد ذيل را براساس آيات قرآن موانع بي توجهي به معرفت فطري قلمداد كرد : 1- نسيان ( ( ولا تكونوا كالذين نسوالله فاساهم انفسهم ؛ و مانند كساني نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا خودشان را فراموششان ساخت ) ) ، ( حشر، آيه 19 - توبه ، آيه 67 ) . از اين آيه و آيات مشابه آن مستفاد مي گردد كه كافران پيشينه معرفت نسبت به خداوند دارند ولي در حال كفر، خدا را فراموش كرده و از ياد برده اند و ميل نسيان بستر انكار خدا يا فكر او نبودن مي شود.2- توجه به علل و اسباب مادي ( ( فاذا ركبوا في الفلك دعوالله مخلصين له الدين فلما نجاهم الي البر اذاهم يشركون ؛ پس هرگاه در كشتي سوار شوند، خداي را با اخلاص و پاك ديني [ يكتاگريي ] بخوانند و چون به سوي خشكي برهاندشان ، آن گاه شرك مي ورزند ) ) ، ( عنكبوت ، آيه 65 ) . اين آيه با لحن خاصي مي گويد در واقع قطع اميد از ساير علل و اسباب موجب مي شود انسان متوجه مسبب الاسباب گردد و آن معرفت فطري كه در عمق جانش خفته است بيدار گردد .از اين آيه و آيات مشابه به خوبي استفاده مي شود كه توجه به آنچه اطراف انسان را احاطه كرده و آدمي را به خود مشغول داشته است ، عامل عمده بي توجهي به معرفت فطري او نسبت به خداوند است. 3- رفاه و آسايش ( ( قل ارايتكم ان اتيكم عذاب الله او اتتكم الساعه اغيرالله تدعون ان كنتم صادقين ؛ بگو به نظر شما، اگر عذاب خدا شما را در رسد، يا رستاخيز شما را دريابد، اگر راستگوييد كسي غير از خدا را مي خوانيد؟ ) ) ، ( انعام ، آيه 40 و همينطور آيات 41 و43 ) . اين آيه نشانگر آن است كه فطرت انسان در تنگناها و شدايد همچون قيامت يا زمان مرگ بيدار و آشكار مي گردد،ازاين رو مي توان استفاده كرد كه رفاه و آسايش ، زمينه پوشيدگي فطرت را فراهم مي آورد.4- دوستي با شيطان ( ( ولاضلنهم ولامنينهم ولامرنهم فليبتكن اذان الانعام و لامرنهم فليغيرن خلق الله و من يتخذ الشيطان ولياًمن دون الله فقد خسر خسراناً مبيناً؛ ( شيطان گفت ... ) و آنان را سخت گمراه و دچار اندوه هاي دور و دراز خواهم كرد و وادارشان مي كنم تاگوش هاي دام ها را شكاف دهند و وادارشان مي كنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند و هر كس به جاي خدا، شيطان را دوست گيرد، قطعاًدستخوش زيان آشكاري شده است ) ) ، ( نسا، آيه 119 ) . تغيير در آفريده خدا خروج از حكم فطرت و خداشناسي فطري است ( الميزان ، ج 5، ص 85، علامه طباطبايي ) و اين در سايه دوستي با شيطان است ، اگر كسي با شيطان دوست بود اين خلق الله ( خداشناسي فطري ) در او تغيير كرده و به عدم توجه به خدا و يا انكار او منجر خواهد شد .به هر حال خداوند به ما نزديك است و اين ما هستيم كه با كردار خود او را در دوردست ها مي جوييم : آنچه حق است اقرب از حبل الوريد=تو فكنده تيرفكرت را بعيد=اي كمان و تيرها برساخته =صيد نزديك و تو دورانداخته =هر كه دوراندازتر او دورتر=وزچنين گنج است او مهجورتر= ( مثنوي ، دفتر ششم ، ابيات 2353 - 2355 ) ;
کد سوال : 14192
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا اجتناب از ريا مي تواند باعث ترك برخي از مستحبات شود؟
پاسخ : براي ترك ريا بهتر است حتي الامكان انسان عبادت هاي مستحبي را در نهان و خفا انجام دهد ولي در صورت عدم امكان لازم نيست ترك عبادت كند× بلكه بهتر است به آن مبادرت ورزد ولي همواره اخلاص در نيت را پاس بدارد و براي آن كه از گزند سخنان فريبنده ديگران ايمن باشد بايد اين حقيقت را در نظر گيرد كه اين چند لحظه عبادات تو خالي ما در برابر عظمت معبود و در مقايسه با عبادات اولياي راستين الهي به قدر بال مگسي ارزش ندارد و بلكه مايه سرافكندگي ما روسياهان است و تنها لطف خداست كه همين اندك را به ما ارزاني داشته و اگر آن را قبول كند هم لطف اوست نه شايستگي عمل ما .;
کد سوال : 14193
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چگونه مي توان با امام زمان ( عج ) صحبت كرد؟
پاسخ : به طور كلي بايد توجه داشت كه آنچه از ما خواسته شده و شارع مقدس به ما دستور داده است ، اعتقاد به امام زمان ( عج ) و دعا براي سلامتي و فرج آن بزرگوار و بعضي ادعيه و زيارات وارده است و از ما صحبت كردن با امام زمان ( عج ) ويا نامه نوشتن براي آن بزرگوار خواسته نشده است . در بعضي كتب دعا، دستوراتي براي خواب ديدن و يا نامه حاجت نوشتن ذكر شده است. در كتاب باقيات الصالحات كه در حاشيه مفاتيحالجنان در باب ششم در خواص بعضي سور و آيات و غيره ، تحت عنوان ( ( جهت خواب ديدن پيغمبر ( ص ) و يا امام ( عج ) يا والدين يا يكي از مردگان خود ) ) دستوري را ذكر نموده است ولي سندمعتبري براي آن نقل ننموده است و نيز در تتمه ملحقات مفاتيحالجنان كه در پايان مفاتيح چاپ شده است ، تحت عنوان رقعه اي كه براي حاجت مي نويسند و در آب جاري يا چاهي مي اندازند، دستوري براي نامه حاجت نوشتن را ذكر نموده است كه براي آن نيز سند معتبري نقل نموده است. شهيد دستغيب در كتاب ( ( داستان هاي شگفت ) ) نقل مي نمايد كه براي امام زمان ( عج ) نامه نوشته و آن را به آقاي بهجت داده است كه در آب روان بياندازد .پس از اين كه آقاي بهجت نامه را در آب روان مي اندازد نامه در جاي خود مي ماند وحركت نمي كند .يكي دو بار اين مطلب تكرار مي شود و آقاي بهجت نامه را گرفته و به آقاي دستغيب برمي گردانند .آقاي دستغيب اين طور نتيجه گرفته است كه مصلحت نبوده كه آن حاجت برآورده شود.منظور اين است كه عمل به اين دعاها و يا نوشتن نامه خدمت حضرت لزوماً به معناي برآمدن مقصود نيست و البته حضرت اشراف علمي به ما دارند و كارها و اعمال و رفتار ما براي آن بزگوار آشكار است و اين كه به ياد آقا باشيم و آن بزرگواردر نزد ما عزيز باشد به اين معنا است كه آقا به ياد ماست و در نزد ايشان عزيز هستيم. خداوند امام زمان ( عج ) را از همه ما راضي و خشنود قرار بدهد و در فرج آن بزرگوار تعجيل فرمايد و همه ما را از شيعيان ودوستداران و موالي و ياران حضرتش قرار دهد.;
کد سوال : 14194
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : با توجه به اين كه شيطان انسان را فريب مي دهد خود شيطان را در تمرد از دستور خدا چه كسي فريب داده است ؟
پاسخ : اول ، درست است كه شيطان انسان را فريب مي دهد؛ اما : اولاً فريب خوردن انسان تنها از ناحيه شيطان نيست ؛ بلكه هواي نفس و اميال و خواهش هاي دروني و شهوات خود او نيزدر اين امر موثر است. ثانياً شياطين گوناگوني كه در فريب انسان نقش دارند، به غير از آن شيطاني هستند كه در لغزاندن حضرت آدم دخيل بوده است واز او با عنوان ( ( ابليس ) ) نام برده شده است. دوم ، همان طور كه در فريب انسان تنها عامل بيروني نقش ندارد و عامل دروني ( نفس اماره ) نيز در كار است ، ظاهراً درفريب و گمراهي ابليس ، تكبر او نسبت به حضرت آدم و حسادت او نسبت به آن حضرت دخيل بوده است. براي آگاهي بيشتر ر.ك : چهل حديث امام خميني ، ح 5 و 6.;
کد سوال : 14195
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : براي اينكه جز اصحاب امام زمان ( عج ) باشيم ، بايد چه راهي را طي كنيم ؟
پاسخ : شما بحمدالله هدفي والا را براي زندگي خود برگزيده ايد و از دلمشغولي هاي بيهوده اي كه برخي به آن گرفتاراند آزاد شده ايد .از اين بابت بايستي به شما تبريك گفت ،چرا كه شما از گردنه مهمي عبور كرده ايد و راهي را كه ديگران پس از عمري به آن مي رسند، شما اكنون به آن رسيده ايد.آرمان خواهي شما و كوششتان براي دفاع از اسلام و حق و حقيقت توفيقي الهي است كه نصيب شما شده است و بايد خدا را بر آن بسيار شاكر باشيد و با تقويت دايمي آن درحفظ اين مقام بكوشيد .براي اين كه ان شاالله در زمره اصحاب امام زمان ( عج ) باشيم لازم است دو سير راانجام دهيم : الف ) سير نظري ؛ يعني شناخت صحيح و اساسي دين و پيراستن از آنچه غيردين است . اين كار با تدبير عالمانه در قرآن و روايات ماثور از اهل بيت ( ع ) حاصل مي گردد.هم چنين با مطالعه دقيق و برنامه ريزي شده كتاب هايي كه اهل فن و اسلام شناسان درمورد اسلام نوشته اند ( مانند كتاب هاي شهيد مطهري ، علامه طباطبايي ، علامه حسن زاده آملي و ...). ب ) سير عملي ؛ اين كار با تقيد به احكام ظاهري شريعت و به جا آوردن آداب انجام مي پذيرد .اهتمام به واجبات و پرهيز از محرمات بزرگترين ركن اين حركت است. مراعات تقوا در همه شوون فردي و اجتماعي ، بزرگ ترين عامل قرب انسان به خداوند واولياي او است . خواندن دعاي عهد در هر روز و آماده بودن واقعي براي ظهور امام زمان ( عج ) از جمله موحبات اتصال به آن عروهالوثقي است . مسلماً كسي كه اين چنين شد از اصحاب آن حضرت خواهد بود؛ چرا كه ( ( من احب قوماً فهو منهم ؛ كسي كه دوستدارمردمي باشد از جمله آنان محسوب خواهد شد ) ). ;
کد سوال : 14196
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چه كنيم تا رابطه ما با امام زمان ( عج ) قوي تر شود و دوستدار واقعي ايشان شويم ؟
پاسخ : مهمتر از همه چيز آن است كه وظايف خودرا در برابر آن حضرت بشناسيم و به انها عمل بكنيم در اين صورت است كه آن حضرت نيز دوستدار ما خواهندبود و لطف و عنايت افزون تري نسبت به ما خواهند داشت . آن چه بيش ازهمه آن وجود شريف و مقدس از ما انتظار دارند اين است كه در همه اموررضاي حق تعالي را در نظر بگيريم و كوچك ترين قدمي برخلاف فرامين قرآن و اسلام برنداريم . از طرف ديگر خود را همواره سرباز فداكار آن حضرت بدانيم و در همه جا براي حفظ دين و آرمان مقدس آن حضرت تلاش و جانفشاني كنيم و در حد توان محيط خانه مدرسه دانشگاه اداره و...را به فضايي ديني و معنوي تبديل نموده و كشور درون نفس و جامعه برون رامركز حاكميت تقوا كنيم . دعا براي فرج آن حضرت و آماده سازي خود وجامعه در اين راستا نيز از وظايف است . خواندن دعاهايي مثل دعاي عهدزيارت آل ياسين و ...نيز خوب است . ;
کد سوال : 14197
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چه كنيم تا رابطه ما با امام زمان ( عج ) قوي تر شود و دوستدار واقعي ايشان شويم ؟
پاسخ : مهمتر از همه چيز آن است كه وظايف خودرا در برابر آن حضرت بشناسيم و به انها عمل بكنيم در اين صورت است كه آن حضرت نيز دوستدار ما خواهندبود و لطف و عنايت افزون تري نسبت به ما خواهند داشت . آن چه بيش ازهمه آن وجود شريف و مقدس از ما انتظار دارند اين است كه در همه اموررضاي حق تعالي را در نظر بگيريم و كوچك ترين قدمي برخلاف فرامين قرآن و اسلام برنداريم . از طرف ديگر خود را همواره سرباز فداكار آن حضرت بدانيم و در همه جا براي حفظ دين و آرمان مقدس آن حضرت تلاش و جانفشاني كنيم و در حد توان محيط خانه مدرسه دانشگاه اداره و...را به فضايي ديني و معنوي تبديل نموده و كشور درون نفس و جامعه برون رامركز حاكميت تقوا كنيم . دعا براي فرج آن حضرت و آماده سازي خود وجامعه در اين راستا نيز از وظايف است . خواندن دعاهايي مثل دعاي عهدزيارت آل ياسين و ...نيز خوب است . ;