• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    واژه :
ايراد تبعيض اين بود كه با اينكه موجودات با ذات حق نسبت متساوي‏ دارند ، چرا مختلف و متفاوت آفريده شده‏اند ؟ چرا يكي سياه است و ديگري‏ سفيد ؟ يكي زشت است و ديگري زيبا ؟ يكي كامل است و ديگري ناقص ؟ چرا يكي فرشته است و ديگري انسان و سومي حيوان و چهارمي نبات و پنجمي جماد ؟ چرا به عكس نشد ؟ چرا حيوان ، ف ...
حل مشكل   فلسفه اسلامي مسأله نظام احسن و اشكال شرور، از مهم‏ترين مسائل فلسفه است و چنان‌كه‏ در بخش نخست توضيح داديم اين مسأله در شرق و غرب موجب پيدايش‏ فلسفه‏هاي " ثنويت "، "ماديگري" و " بدبيني " گرديده است . كمتر كسي است كه به اين مسأله توجه نكرده باشد و درباره آن سخن ...
طرح بحث عدل بشري و عدل الهي ما افراد بشر ، فردي از نوع خود را كه نسبت به ديگران قصد سوئي ندارد ، به حقوق آنها تجاوز نمي‏كند ، هيچگونه تبعيضي ميان افراد قائل نمي‏گردد ، در آنچه مربوط به حوزه حكومت و اراده اوست با نهايت بيطرفي به همه به‏ يك چشم نگاه مي‏كند ، در مناقشات و اختلافات افراد ديگر ، طرفدار م ...
مقدمه در بحث عدل الهي نوشته‌هاي فراواني وجوددارد و علماي زيادي دست به قلم برده‌اند ولي به جرأت مي‌توان گفت كه نوشته‌ي استاد علامه‌ي شهيد, مرتضي مطهري(حشره‌الله مع‌الانبياء و الاولياء) هم چون خورشيدي فروزان در ميان اين نوشته‌ها مي‌درخشد و منبعي پايان ناپذير براي كليه‌ي كساني است كه در اين راه قلم ز ...
اراده و مشيت الهي يكي از صفات كمال خداوند صفت مشيت و اراده است، چنان كه مريد از اسماء الهي به شمار آمده است. در قرآن كريم در مورد خداوند واژه ‎ هاي مشيت، اراده و مريد به كار نرفته است، ولي در آيات بسيار واژه ‎ هاي: شاء الله، يشاء الله، اراد الله، أردنا، يريد الله و نريد به كار رفته است. با توجه به ...
سميع، بصير، مدرك در آيات قرآن، خداوند به سميع و بصير وصف شده است. [1]   چنان كه در روايات نيز اين دو صفت به عنوان صفات جمال الهي وارد شده است، در اين كه مقصود از سميع و بصير چيست دو قول است، يكي اين كه مقصود علم خداوند به مسموعات و مبصرات است، و ديگري اين كه صفات جداگانه ‎ اي مي ‎ باشند [2] . قول نخ ...
حيات الهي يكي از صفات كمال خداوند صفت حيات است، چنان كه اسم حي از اسماء جمال الهي است. اسم حي در آياتي از قرآن كريم بر خداوند اطلاق شده است و غالباً با اسم يا صفت قيوم همراه گرديده است. چنان كه مي ‎ فرمايد: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» [1] در يك آيه خداوند به عنوان زنده ‎ اي ...
اختيار و قدرت الهي قدرت و توانايي از صفات كمال وجودي است و خداوند كه همة كمالات وجودي را داراست، صفت قدرت را نيز دارد، بنابراين خداوند قادر و تواناست. در ثبوت اين صفت براي خداوند اختلافي وجود ندارد. ولي در اين كه حقيقت قدرت چيست و قلمرو قدرت الهي كدام است؟ اقوال مختلف وجود دارد. حقيقت قدرت در تعريف ...