• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1774
تعداد نظرات : 506
زمان آخرین مطلب : 3514روز قبل
شعر و قطعات ادبی
tara59 - عمومی
"مقتول سید خلیل عالی نژاد" و ثنای علی و"زخمه تنبور".............
................

مولا امیر المومنین مولا امیر المومنین …

ای وجه رب العالمین هو یا امیر المومنین

ای قبله ی اهل یقین هو یا امیر امومنین

مولا امیر المومنین مولا امیر المومنین

راه طلب پویم تو را

در هر کجا جویم تو راااا

در هر نفس گویم چنین هو یا امیر المومنین

مولا امیر المومنین مولا امیر المومنین

خیل ملائک لشگرت

تاج ولایت بر سرت

ملک حقت زیر نگین هو یا امیر المومنین

مولا امیر المومنین مولا امیر المومنین

تو جان پاک مصطفی

دست تو از قول خدا

آیات قرآن مبین هو یا امیر المومنین

آیات فرقان مبین گویا امیر المومنین

مولا امیر المومنین مولا امیر المومنین

اول تویی آخر تویی

داور تویی ناصر تویی

بر اولین و آخرین گو یا امیر المومنین

مولا امیر المومنین مولا امیر المومنین

از بحر خدمت روز و شب

استاده با عجز و ادب

در درگهت روح الامین هو یا امیر المومنین

سوی محبان کن نظر

محفوظشان داراز خطر

ای حب تو حسن حسین هو یا امیر المومنین(hesne hesin)

خیل ملائک لشگرت

تاج ولایت بر سرت

ملک حقت زیر نگین هو یا امیر المومنین

راه طلب پویم تو را

در هر کجا جویم تو را

در هر نفس گویم چنین هو یا امیر المومنین

اول تویی آخر تویی

یاورتویی ناصر تویی

بر اولین و آخرین گو یا امیر المومنین

دارد صغیر بی نوا

بر آستانت التجام

نگذارش از مهنت غمین هویا امیر المومنین

مولا امیر المومنین مولا امیر المومنین





دم همه دم یا مولا هم دم دم یا مولا

(dam hame dam ya mola ham dame dam ya mola)

حیدر صفدر مولا

خواجه ی قنبر مولا

دم همه دم یا مولا هم دم دم یا مولا

ساقی کوثر مولا

فاتح خیبر مولا

دم همه دم یا مولا هم دم دم یا مولا

قاضی محشر مولا

سید و سرور مولا

دم همه دم یا مولا هم دم دم یا مولا

یار پیامبر مولا

مرشد و رهبر مولا

دم همه دم یا مولا هم دم دم یا مولا

طیب و طاهر مولا

باطن و ظاهر مولا

دم همه دم یا مولا هم دم دم یا مولا

قادر و قاهر مولا

حاظر و ناظر مولا

دم همه دم یا مولا هم دم دم یا مولا
 
چهارشنبه 18/5/1391 - 10:14
شعر و قطعات ادبی
موسیقی +18 سال

شعر های ناب ناب ...........

باصدای شهید سید خلیل عالی نژاد شنیدنی است............

............................

من از آنکه گردم به مستی هلاک به آئین مستان بریدم به خاک

به آب خرابات غسلم دهید پس آنگاه بر دوش مستم نهید


به تابوتی از چوب تــــــــاکم کنید به راه خرابات خاکم کنید


مریزید بر گور من جز شراب میارید در ماتمم جز رباب


مبادا عزیزان که در مرگ من بنالد به جز مطرب و چنگ زن

تو خود حافظ سر زمستی متاب که سلطان نخواهد خراج از خراب
چهارشنبه 18/5/1391 - 10:11
جهانگردی

جشنواره "حبابهای صابونی " در مسكو با استقبال خوب مردم روسیه همراه بود 

فستیوال حباب های صابونی در روسیه! www.taknaz.ir

فستیوال حباب های صابونی در روسیه! www.taknaz.ir

فستیوال حباب های صابونی در روسیه! www.taknaz.ir

فستیوال حباب های صابونی در روسیه! www.taknaz.ir

جشنواره حبابهای صابونی

فستیوال حباب های صابونی در روسیه! www.taknaz.ir

فستیوال حباب های صابونی در روسیه! www.taknaz.ir

فستیوال حباب های صابونی در روسیه! www.taknaz.ir


چهارشنبه 18/5/1391 - 10:6
جهانگردی
كشورهای اسكاندیناوی در صدر شادترین كشورهای دنیا

زیر آسمان نروژ:
معیارهای "شاد بودن" جمعیت یك كشور در چیست؟! چه عواملی در شكل گیری یك جامعه شاد موثرتر هستند؟! آیا داشتن سرمایه ملی یا داشتن پول و درآمد سرشار به تنهایی می تواند گویای شادی باشد یا عوامل دیگری هم باید لحاظ شوند؟! آیا نرخ تورم و بیكاری می توانند به تنهایی شاخص های ارزیابی شادی ملی باشند؟! اینها پرسش هایی است كه پاسخ شان را می توانید در مطلب زیر كه تفسیر و برداشتی آزاد از مقاله ی مجله مشهور آمریكایی "فوربس" در زمینه شادترین كشورهای دنیاست بیابید.

در اوایل ماه ژانویه سال 2011 میلادی،مجله مشهور آمریكایی فوربس Forbes فهرست 110 كشور دارای شادترین مردم دنیا را منتشر كرد كه در آن كشور "نروژ" شادترین كشور جهان قلمداد شده بود.
در این تحقیق جامع كه توسط انستیتوی تحقیقاتی LEGATUM انجام شده است،به ترتیب كشورهای نروژ،دانمارك،فنلاند،استرالیا،نیوزیلند،سوئد،كانادا،سوئیس،هلند و آمریكا شادترین مردم دنیا را دارند و بعد از آنها،كشورهای ایرلند،ایسلند،انگلستان،اتریش،آلمان و بلژیك در رده‌های 11 تا 16 كشورهای شاد دنیا قرار دارند.این تحقیقات كشورهای جهان را در سال 2010 در 110 رتبه طبقه‌بندی كرده است كه این میزان 90 درصد جمعیت كل جهان را پوشش می‌دهد.
با توجه به ضعیف بودن شاخص های ارزیابی شادی در كشورمان،ایران در این رده بندی جهانی در رده 92 ام از میان 110 كشور قرار دارد.براساس نتایج بدست آمده،كشور ایران در سه شاخص اقتصادی،تحصیلات و سلامتی در سطح "متوسط" ارزیابی شده و در شاخص های كارآفرینی،حكومت و اداره كشور،امنیت فردی و اجتماعی وتامین اجتماعی در سطح "ضعیف" جای گرفته است.رده های پس از ایران تا رده های قعر جدول به ترتیب متعلق به كشورهای مالی،سنگال،كامبوج،بنگلادش،تانزانیا،رواندا،اوگاندا،سودان،زامبیا،كامرون،موزامبیك،كنیا،یمن،
نیجریه،
اتیوپی،آفریقای مركزی،پاكستان و زیمباوه می باشد.

 



معیارهای انتخاب شادترین كشورها

معیارهای مختلفی از جمله رضایت از كسب و كار، میزان سطح سلامت جامعه،وضعیت تأمین و امنیت اجتماعی،وضعیت اقتصادی،داشتن دموكراسی
،داشتن وقت آزاد،نداشتن درد و رنج،داشتن توانایی مراقبت از خود،بودن در كنار دوستان و خانواده و بیان نظرات شخصی در خانه و جامعه بدون ترس و بدون احساس ناامنی،داشتن فرصت تحصیل رایگان و همچنین امكان بروز خلاقیت و كارآفرینی جزو معیارهایی بود كه این مجله برای ارزیابی خود جهت معرفی شادترین كشورها مد نظر قرار داده بود.بدیهی است برای "شاد" قلمداد نمودن جمعیت یك كشور مجموعه كاملی از این معیارها هستند كه تاثیرگذار هستند و نه لزوما یك یا چندتا از آنها! هرچقدر تحقق این معیارها بیشتر باشد،ارزیابی ما از شاد بودن افراد آن جامعه نیز منطقی تر و به واقعیت نزدیك تر خواهد بود.

نفش پول و وضعیت اقتصادی

همیشه تصور عموم بر این است كه پول شادی می‌آورد و با پول ما می‌توانیم هر چه كه نیاز داریم خریداری كنیم،لباس‌های خوب بپوشیم و غذاهای خوب مصرف كنیم
اما تحقیقات نشان می‌دهد كه عواملی مهمتر از پول هم در شادی تأثیر می‌گذارند.اینكه افراد بتوانند در جامعه خود ایده ی خود را بدون هیچگونه مانع و مشكلی وارد بازار كسب و كار كنند و از آن كسب رضایت خاطر كنند و یا اینكه تا چه اندازه افراد جامعه در بیان نظرات سیاسی خود آزاد هستند در تعیین میزان شادی مردم از زندگی شان تاثیر خواهد داشت.كشور "نروژ" از این جهت یكی از كشورهای شاد جهان محسوب می شود كه "میزان تولید ناخالص داخلی" در این كشور 52,012 دلار در سال است یعنی وضعیت اقتصادی و میزان درآمدها كاملا رضایت كننده است،آزادی اندیشه و بیان در ابعاد وسیعی مورد توجه است،امكان تحصیلات رایگان و زمینه بروز و رشد خلاقیت های فردی وجود دارد،تامین و امنیت اجتماعی برای همگان محفوظ است و بطور كلی تمامی معیارهای یك جامعه شاد در یك جا جمع هستند.

نقش میزان جمعیت بر وضعیت اقتصادی
شاید با خودتان بگویید كه میزان جمعیت و در نتیجه میزان درآمد سرانه هر نفر خیلی مهم است یعنی بطور مثال كشور نروژ با در اختیار داشتن منابع سرشار نفت و گاز و انرژی تنها در حدود 5 میلیون جمعیت دارد(طبق آخرین آمارها) كه بیشتر آنها هم در بخش جنوبی نروژ زندگی می كنند ولی بطور مثال كشورهای آلمان،فرانسه،كانادا،آمریكا و یا استرالیا به مراتب جمعیت بیشتری دارند.مثلا در كشور آلمان با 81 میلیون جمعیت،میزان تولید ناخالص داخلی آن 36,033 دلار در سال است و یا كشور فرانسه با 65 میلیون جمعیت دارای میزان تولید ناخالص داخلی 34,077 دلار در سال می باشد.همچنین میزان تولید ناخالص داخلی برای كشور كانادا با 34 میلیون جمعیت، 39,057 دلار در سال است درحالیكه برای كشور آمریكا با 312 میلیون جمعیت، 46,860 دلار در سال و برای استرالیا با 23 میلیون جمعیت، 39,699 دلار در سال می باشد.بدیهی است جمعیت زیاد منجر به تنوع فرهنگی،نژادی و جغرافیایی می شود كه خود به پیچیدگی برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی برای دولت آن كشور می افزاید.كشور نروژ را از این نظر می توان با كشور نیوزلند مقایسه نمود كه با جمعیتی تقریبا یكسان(4.3 میلیون نفر)،دارای میزان تولید ناخالص داخلی 26,966 دلار در سال است.
*نكته مهم
توجه داشته باشید كه میزان تولید ناخالص داخلی یا Gross Domestic Product كه به اختصار GDP نامیده می شود، گویای ارزش اقتصادی مجموعه كالاها و خدمات تولیدی در یك كشور در یك مقطع زمانی مشخص(معمولا یك سال) می باشد و میزان تولید ناخالص داخلی سرانه یك كشور اغلب به معنای "استاندارد زندگی" یك كشور قلمداد می شود.روشهای مختلفی برای محاسبه تولید ناخالص داخلی ملی وجود دارد كه محاسبه مجموع ارزش افزوده،محاسبه از دیدگاه مصرف و محاسبه از دیدگاه درآمد سه روش متداول آن هستند.معمولا در تعیین سطح استاندارد زندگی یك كشور میزان تولید ناخالص داخلی سرانه بر اساس میزان قدرت خرید مردم GDP-PPP موردنظر قرار می گیرد.اعداد و ارقام ذكر شده در بالا همگی بر اساس همین شاخص هستند.


چقدر و چگونه كار می كنیم؟!
یكی دیگر از معیارها، "میزان ساعت كاری در هفته" است، به طوری كه در كشورهای اسكاندیناوی عموم مردم بطور معمول كمتر از 38 ساعت در هفته كار می كنند و از زندگی خود رضایت خاطر دارند ولی در كشورهایی نظیر كشور "چین" مردم بیش از ‌47 ساعت در هفته كار می كنند اما همچنان از زندگی می نالند و از نوع زندگی خود ناراضی هستند.
همچنین در كشورهای اسكاندیناوی،بخاطر وجود سیستم سوسیالیستی،پرداخت مالیات های هدفمند و در نتیجه شكل گیری بیمه ها و اتحادیه های مختلف كارگری موجب می شود فرد در هنگام بیكاری از حدود 80 درصد حقوق ماهیانه خود در این برهه ی بحرانی از زندگی خود بهره مند شود در حالیكه در سایر كشورها معمولا تامین اجتماعی كارآمدی برای این زمان اندیشیده نشده است و فرد بیكار تا زمان یافتن شغل جدید از حمایت خاصی برخوردار نمی شود.


نقش تورم و نرخ بیكاری در كشور
تورم و بیكاری مهمترین شاخص هایی هستند كه گویای وضعیت اقتصادی یك كشور می توانند باشند.نرخ بیكاری در دانمارك 2 درصد، در نروژ 3.4 درصد و در هلند 4.3 درصد است اما این میزان بر اساس اعلام وزارت كار آمریكا در این كشور هم اكنون 9.1 درصد تخمین زده شده است.با همه ی اینها در كشور "نپال" نرخ تورم 11% و نرخ بیكاری 46% است ولی بطور باورنكردنی بیش از 50% از جمعیت این كشور از زندگی خود ابراز رضایت خاطر می كنند و 81% از آنها نیز دارای حساب بانكی امن هستند! اما با این وجود،عدم وجود آزادی های سیاسی و یا نبود شاخص های دموكراسی در نپال واقعیت هایی ست كه وجود دارند و نمی توان از آنها برای شاد قلمداد نمودن افراد آن كشور چشم پوشی نمود!


نقش كارآفرینی و سخت كوشی در پیشرفت اقتصادی
كشورهای دانمارك و سوئد از نظر كارآفرینی در رده های اول و دوم دنیا جای دارند.77% دانماركی ها و 84% درصد سوئدی ها بر این عقیده هستند كه سخت كوشی و كار زیاد موجب پیشرفت كشور آنها می شود.این در حالیست كه كشور آمریكا از این نظر در رده سوم دنیا قرار دارد ولی تقریبا 90% از آمریكایی ها (نه نفر از هر ده نفر) سخت كوشی و كار زیاد را معادل درآمد بیشتر می دانند.با این همه،آمریكا كشوری است كه از نظر كارآفرینی همچنان در جایگاه قابل قبولی قرار دارد.تنها در زمان بحران اقتصادی سال 2009 میلادی،دولت این كشور 558,000 شغل جدید را در هر ماه بوجود آورد كه 27,000 شغل بیشتر از سال 2008 میلادی بود.
كشور "چین" از نظر سخت كوشی و كارآفرینی الگوی خوبی برای دنیا می تواند باشد. كشور چین از نظر امنیت اجتماعی و سلامت در رده 92 ام جهان قرار دارد و از نظر آزادی های فردی قبل از عربستان سعودی و زیمباوه در رده 102 ام دنیاست در حالیكه از نظر پیشرفت های اقتصادی در رده نخست جهان قرار گرفته است.اما با همه ی اینها و بخاطر اینكه شادی یك كشور مجموعه ای از عوامل و معیارها را دربر می گیرد،از دیدگاه خوشبختی و شاد بودن در رده 58 ام دنیا قرار دارد.


نقش وضعیت آب و هوایی
بر طبق استانداردهای تحقیقات علمی انجام شده توسط انستیتو لگاتوم، "وضعیت آب و هوایی" جزو شاخص های تعیین شاد بودن افراد یك كشور درنظر گرفته نمی شود ولی اگر این عامل را هم درنظر بگیریم،باز هم كشورهای اسكاندیناوی معیارهای قدرتمندتری برای شاد بودن در اختیار دارند.معیارهایی كه بطور مثال در كشور آمریكا نمی توان یافت.داشتن وقت آزاد بیشتر،ثبات و احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی،امكان تحصیل رایگان و خدمات و بیمه درمانی كارآمد برای همگان از جمله معیارهایی هستند كه كشورهای شمال اروپا را از سایر كشورهای دنیا متفاوت می سازند.


كشورهای برتر از دیدگاه هر شاخص
اگر بخواهیم بصورت جداگانه كشورهای دنیا را بر اساس معیارها و شاخص های معرفی شده دسته بندی كرده باشیم، رده های بالای جدول به ترتیب متعلق به كشورهای زیر است:

اقتصاد Economy:
نروژ،سوئیس،هلند،دانمارك،كانادا،سنگاپور،سوئد،استرالیا،فنلاند،هنگ كنگ،ژاپن،اتریش،آلمان و آمریكا


كارآفرینی و ایجاد موقعیت های شغلی Enterpreneurship:
دانمارك،سوئد،آمریكا،فنلاند،انگلستان،نروژ،ایرلند،سنگاپور،ایسلند،كانادا،سوئیس،هلند،استرالیا ،نیوزیلند و آلمان

حكومت و سیستم اداره كشور Governance:
سوئیس،دانمارك،آمریكا،نیوزیلند،كانادا
،سوئد،فنلاند،استرالیا،انگلستان،هلند،سنگاپور،نروژ،اتریش،
ایرلند و آلمان

تحصیلات و آموزش Education:
نیوزیلند،استرالیا،فنلاند،نروژ،دانمارك
،ایسلند،تایوان،كره جنوبی،آمریكا،سوئد،اسپانیا،كانادا،هلند،
فرانسه و ایرلند

سلامتی و وضعیت بهداشت و درمان عمومی Health:
آمریكا،ایسلند،سوئیس،نروژ،ژاپن،آلمان،فرانسه،اتریش،سوئد،فنلاند،كانادا،بلژیك،هلند،ایرلند،
استرالیا،اسلوونی و دانمارك

امنیت فردی و اجتماعی Safety and Security:
ایسلند،نروژ،فنلاند،ایرلند،سنگاپور،دانمارك،نیوزیلند،سوئد،اسلوونی،تایوان،ژاپن،سوئیس،استرالیا
هنگ كنگ،اتریش و كانادا
آزادی فردی Personal Freedom:
كانادا،نروژ،نیوزیلند،استرالیا،سوئد،دانمارك،ایرلند،ایسلند،آمریكا،بلژیك،اوروگوئه،فنلاند،هلند،آلمان
،انگلستان،هنگ كنگ،فرانسه،اسپانیا و سوئیس

تامین اجتماعی Social Capital:
نروژ،دانمارك،نیوزیلند،استرالیا،هلند،سوئیس،فنلاند،كانادا،انگلستان،ایرلند،سوئد،آمریكا،مراكش،
ایسلند،اتریش،آلمان،اسرائیل،عربستان سعودی،بلژیك و تایلند

اگر علاقمند هستید كه كشورهای دنیا را بر اساس معیارهای مختلفی كه در بالا به برخی از آنها اشاره شد دسته بندی و مرتب سازی كنید،می توانید به اینجا بروید و روی هر ستون كه كلیك كنید،فهرست مورد دلخواه شما مرتب خواهد شد.اگر هم می خواهید نسخه PDF كامل را داشته باشید می توانید از اینجا دانلود كنید.


منابع و پیوندهای مربوط:
جدول كامل شادترین(خوشبخت ترین) كشورهای دنیا
سایت انستیتو لگاتوم LEGATUM
مقاله مجله فوربس درباره شادترین كشورهای دنیا


تهیه،تنظیم و نگارش: علی مهدی پور

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:57
اهل بیت
مقام امیر المومنین از نگاه ادیان دیگر

مقام امیرالمومنین ازنگاه ادیان دیگر

جبران خلیل جبران
كه از علمای بزرگ مسیحیت، مرد هنر و صاحب ذوق بدیعی است لب به ستایش علی گشوده و چنین می گوید:" به عقیده من علی بن ابیطالب ( پس از پیامبر) نخستین مرد از قوم عرب است كه وجودش، همه فضائل كامل بودن را در قوم خویش دمید و آهنگ آن را به گوش مردمی رسانید كه پیش از آن مانند آن را نشنیده بودند و در بین تاریكی های جاهلیت از روش روشن او متحیر ماندند؛ پس كسی كه طریق علی را پسندید به فطرت سلیم بازگشت و آن كه از باب خصومت وارد شد جاهیلت را ترجیح داد."جبران معتقد بود كه:" دو طایفه شیفته روش علی بودند یكی خردمندان پاكدل و دیگری نیكو سرشتان با ذوق، علی بن ابیطالب شهید عظمت خویش گشت او از دنیا رفت در حالی كه نماز بر زبانش جاری و دلش از شوق خدا لبریز بود. مردم عرب، حقیقت مقام او را درك نكردند تا گروهی از مردم كشور همسایه آنها( ایران) برخاسته، این گوهر گرانبها را از سنگ تشخیص داده و او را شناختند."
جبران اضافه می كند كه:" علی (ع) مانند پیغمبران درگذشت، مقام و شأن او در بصیرت و بینایی چون پیغمبران، مختص شهر، بلد، قوم، زمان و مكان نبوده و شخصیتی بین المللی داشت."
جبران همیشه نام علی (ع) را در مجالس خاص و عام به زبان می آورد، تعظیم می كرد و می گفت علی از جهان رفت درحالی كه هنوز رسالتش را به كمال، تبلیغ نكرده بود.
شبلی شمیل
دانشمندی است كه در سال 1335 هجری درگذشت، وی شاگرد برجسته مكتب داروین بود و نخستین كسی است كه نظریه" قوه" را در شرق منتشر كرد سپس برخلاف مكتب استاد خود كه فردی الهی بود، به انكار مقدسات و جهان ماوراء طبیعت برخاست وتا لحظه مرگ از مكتب مادیگری پیروی نمود.وی با اصراری كه در انكار توحید داشت، در برابر شخصیت علی ( ع) سرتعظیم فرود آورده و در مورد او چنین می گوید:" امام و پیشوای انسان ها علی بن ابیطالب بزرگ بزرگان و یگانه نسخه ای است كه با اصل خود «پیامبر( ص)» مطابق است هرگز اهل شرق و غرب، سخنرانی نظیر او در گذشته و حال ندیده است."
میخائیل نعیمه
كه از دانشمندان مسیحی است در مقدمه ای كه بر كتاب " صوت العدالة الانسانیة" نوشته درباره حضرت علی (ع) چنین می گوید:" پهلوانی امام( ع) تنها در میدان جنگ نبود بلكه او در روشن بینی، پاكدلی، بلاغت، سحر بیان، اخلاق فاضله، شور ایمان، بلندی همت، یاری ستمدیدگان و ناامیدان، متابعت حق و راستی و بالجمله در همه صفات پهلوان بود. اگر چه مدت زیادی از حضور او گذشته، اما هر گاه بخواهیم بنیاد زندگی نیكو و سعادتمندی را بگذاریم باید به روش او رجوع كرده و دستور و نقشه را از او بگیریم."- " جرج جرداق"مسیحی، نویسنده معروف لبنانی در كتاب " صوت العدالة الانسانیة " درباره علی ( ع) چنین می نویسد: ای دنیا چه می شد اگر همه نیروهایت را در هم می فشردی و دوباره شخصیتی مانند علی با آن عقل، قلب ، زبان و شمشیر نمودار می كردی؟"
كارلایل
فیلسوف انگلیسی، هر گاه به نام علی (ع) می رسید بزرگی علی چنان او را به وجد می آورد و نیروی عظمت آن حضرت چنان تحریكش می كرد كه از بحث علمی بیرون می شد و بی اختیار شروع به مدیحه سرایی او می كرد، او درباره علی چنین می گوید: " ما نمی توانیم علی را دوست نداشته باشیم و به وی عشق نورزیم زیرا هر چه خوبی هست كه ما آن را دوست داریم همه در علی جمع است. او جوانمرد شریف و بزرگواری بود كه دلش سرشار از مهر و عطوفت و دلیری بود، از بشر شجاع تر، اما شجاعتش آمیخته با مهر و عطوفت و لطف و احسان بود.پیش از رحلت خود درباره قاتلش از او نظر خواستند، فرمود: اگر زنده ماندم خود می دانم چه كنم و اگر درگذشتم اختیار با شماست، اگر می خواهید او را قصاص كنید یك ضربت بیشتر به او نزنید و اگر عفو كنید به تقوا نزدیك تر است."
لامنس
یك كشیش بلژیكی است كه در زبان عربی و تاریخ عرب مهارت داشت. او درباره علی (ع) می گوید:" برای عظمت علی این بس كه تمام اخبار و تواریخ علمی اسلامی از او سرچشمه می گیرد. او حافظه و قوه شگفت انگیزی داشت. علمای اسلام از مخالف و موافق، از دوست و دشمن مفتخرند كه گفتار خود را به علی مستند دارند چرا كه گفتار او حجیت قطعی داشت، او باب مدینه علم بود و با روح كلی پیوستگی تام داشت.
مادام دیالافوا"،
در مقام تعریف حضرت علی (ع) چنین می نویسد:" احترام علی (ع) در نزد شیعه به منتها درجه است و حقاً هم باید این طور باشد زیرا این مرد بزرگ علاوه بر جنگ ها و فداكاری هایی كه برای پیشرفت اسلام كرد، در دانش، فضائل ، عدالت و صفات نیك بی نظیر بود و نسلی پاك و مقدس نیزاز خود باقی گذارد. فرزندانش نیز از او پیروی كردند و برای پیشرفت مذهب اسلام مظلومانه تن به شهادت دادند. علی(ع) كسی است كه در قضاوت به منتها درجه عدالت رفتار می كرد و در اجرای قوانین الهی اصرار و پافشاری داشت. علی كسی است كه اعمال و رفتارش نسبت به مسلمانان منصفانه بود، او كسی است كه تهدید و نویدش قطعی بود. "
مادام دیالافوا
در ادامه این بحث می گوید:" چشمان من گریه كنید، اشك های خود را با آه و ناله من مخلوط نمایید و برای اولاد پیامبر كه مظلومانه شهید شدند، عزاداری كنید."- " پطروشفسكی" استاد دانشگاه لنینگراد می گوید:" علی (ع) تا سرحد شور و عشق پای بند دین، صادق و راستگو بود... و مقام صفات اولیاءالله در وجودش جمع بود."
میخائیل نعیمه، نویسنده صاحب نظر و متفكر انسانی مسیحی عرب:
" هیچ مورخ و نویسنده ای هر اندازه هم كه از نبوغ و رادمردی ممتاز برخوردار بوده باشد، نمی تواند قیافه كاملی از انسان بزرگی مانند علی(ع) در مجموعه ای كه حتی دارای هزار صفحه باشد، ترسیم نماید و دورانی پر از رویدادهای بزرگ مانند دوران او را توضیح بدهد. تفكرات و اندیشه های آن مرد عرب و گفتار و كرداری را كه میان خود و پروردگارش انجام داده است، نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است. تفكرات ، ایده ها و گفتار و كردار او خیلی بیش از آن بوده است كه با دست و زبان و قلم وی بروز كرده و در تاریخ ثبت شده است."(10)
- خلیفه دوم می گوید:" تعجب من ازاین كه علی بن ابیطالب برتمام مسائل علمی، قضائی و فقهی احاطه دارد ، نیست ، بلكه تعجب من ازاین است كه اوهرگونه سؤال مشكلی را درهرموردی كه باشد بلافاصله وفوری وبدون اندیشه وتامل جواب می دهد."(11)
- عبدالفتاح عبدالمقصود، ( نویسنده و دانشمند مشهور مصری) می نویسد:
" پس از محمد (ص) كسی را ندیده ام كه شایسته باشد پس از او قرار گیرد، یا بتواند در ردیفش بیاید، جز پدر فرزندان پاك و برگزیده پیغمبر( علی بن ابی طالب) و من در این سخن به طرفداری تشیع وارد نشده ام، بلكه این رایی است كه حقایق تاریخ به آن گویاست. او، برترین مردی است كه مادر روزگار تا پایان عمر خود چون او نزاید، و اوست كه هرگاه هدایت طلبان به جستجوی اخبار و گفتارش برآیند، از هر خبری برای آنان شعاعی می درخشد، آری او مجسمه ای از كمال است كه در قالب بشریت ریخته شده است."(12)
- جبران خلیل جبران( نویسنده معروف مسیحی) می نویسد:" علی از جهان درگذشت، در حالیكه شهید عظمت خود شد. در حالی كه نماز میان دو لبش بود و دلش از شوق پروردگار لبریز بود. عرب حقیقت مقام و قدر علی را نشناخت، تا از میان همسایگان پارسی آنان، مردمی به پا خاستند و بین گوهر و سنگ ریزه را فرق گذاشتند. "(13)
- بارون كاردایفو ( دانشمند فرانسوی) می نویسد:
" علی مولود حوادث نبود، بلكه حوادث را او به وجود آورده بود، اعمال او مخلوق فكر وعاطفه و مخیله خود اوست، پهلوانی بود كه درعین دلیری ، دلسوز و رقیق القلب، و شهسواری بود كه در هنگام رزم آرایی، زاهد از دنیا گذشته بود. به مال و منصب دنیا اعتنایی نداشت و در حقیقت ، جان خود را فدا نمود. روحی بسیار عمیق داشت كه ریشه آن ناپیدا بود و در هر جا خوف الهی آن را فرا گرفته بود. "(14)
در حقیقت باید گفت، سخن گفتن درباره علی (ع) ، ابرمرد جهان اسلام و انسانیت ، كاری است بس دشوار و سنگین كه هر كس را توان قلم رسایی و سخن گفتن درباره آن نیست. علی(ع) وجودی است چند بعدی و جامع اضداد؛ شجاع است و پرصلابت ، سخنوری است بلیغ و فصیح. در محراب عبادت ، عابدی است، گریان و لرزان و زاهدی است خدا ترس. حاكمی است مدیر، سیاستمداری است مدبر و بخشنده ، ایثارگری است توانا، رهبری است قاطع ، پیوسته با حق است و حق با او، در اجرای حق پر صلابت و سخت گیر، خصم ظالمان است و یاور مظلومان. او امیرمؤمنان است و سرور عارفان و در عین حال پناهگاه یتیمان و بی سرپرستان و ستم دیدگان، دلی دارد جوشان از عواطف انسانی و ترحم به زیردستان، در عین قدرت و سخاوت ، ژنده پوشی است كارگر و كشاورز، حكیمی است بصیر و داوری است دادگر و بی گذشت . به راستی كه شناخت گوشه ای از این دریای ناپیدا و اسوه فضیلت و تقوا و دانش ، برای كسی امكان ندارد، مگر خدایی كه خالق اوست و پیغمبری كه مربی و معلم اوست و اولاد طاهرینش (ع) كه پرورش یافتگان مكتب اویند.(15)
امام علی(ع) ، بنده راستین حق بود كه حجاب های نور را در نوردیده و به محبوب خویش پیوسته بود . علی(ع) همان شخصی است كه پا بر شانه پیامبر گذاشت و بت های جاهلیت را شكست، او همان شیرمردی است كه در لیلة المبیت در بستر پیامبر خوابید و نقشه شوم كفار را نقش برآب كرد، او كه گنجینه اسرار خدایی است، خود را با فرودست ترین انسان ها یكسان می بیند، با آن ها هم سفره می شود و در كنار تنورشان می نشیند، آتش را به جان می خرد تا برای كودكان یتیم كه گمان می كنند علی از یادشان غافل مانده است، نانی تهیه كند، شب هنگام تنها و بی یاور، انبان آذوقه و آرد را بر شانه می گذارد و به صورت ناشناس خانه به خانه درها را به صدا در می آورد تا فقیران با شكم گرسنه سر بر بالین نگذارند.
علی (ع) اگر رنگ خدا نمی داشت و مردی الهی نبود، فراموش شده بود. علی (ع) نه تنها با كشته شدنش نمرد، بلكه زنده و زنده تر شد.

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:17
طنز و سرگرمی

فرهنگ لغت حیف نون ! (طنز)

این فرهنگ لغت یکمی با بقیه فرق میکنه !

یعنی برداشتی که از کلمه میشه یه جورایی متفاوته

در ادامه با بعضی از این کلمات آشنا میشویم

فرهنگ لغات حیف نون ! (طنز) - www.RadsMs.com

 

جدول : کسی که نیاکانش علاف باشند را گویند

Saturday : روز جهانی ساطور

کراچی : پس تکلیف ناشنوایان چه میشود ؟

سه‌پایه : ۳ تا آدم باحال که همیشه پایه هر حرکتی‌ هستند

وانت : اینترنت آزاد و بدون فیلتر

Category: این گربه کدوم گوریه؟

Morphine: باید بیشتر فین کنی

Keyboard: چه کسی برنده شد؟

MissCall: دختر نا بالغ را گویند

Freezer: حرف مفت

نلسون ماندلا:نلسون اون وسط گیر کرده

کته ماست : آن گربه مال ماست

مشروبات : روبات مشهد رفته

 

نرگس : موجود مذکری که مرتب حدس می زند

کدبانو: دختر خانمی مجرب در نقشه کشی با نرم افزار اتوکد

چهار محال بختیاری : ممکن نیست عدد ۴ برای شما شانس بیاورد

کالسکه: هنگامی که یک اصفهانی یک میوه ی کال میخورد

جاسبی : فقط باش

سوغاتی : بسیار عصبانی

عجبشیر : احساس رضایت از مطبوع بودن شیر

مانیکور – پدیکور : دو برادر نابینا به نام مانی و پدرام

کولر:زمانی که یک لر به مکانی رفته باشد و بین ما نباشد

کامران : راننده کامیون

مهران : شخصی که در هوای مه آلود رانندگی می کند

روبوسی : پارچه ای که روی بوس می کشند

Superman : مرد بقال !

کنتس : به اصفهانی یعنی این سیگار کنت است

بیگلی بیگلی : پدربزرگ بروسلی، بزرگ خاندان لی‌

پسمانده : پ نه پ رفته!

Diamond Ring : داییمون زنگ زد

مناجات : انواع و اقسام مونا

کره حیوانی : بیچاره ناشنواست

کلکته : بین گربه ها کل افتاده

خاموش : موش نپخته

مزدور : نوعی موز که در مناطق دور می روید

دیپلماتیک : فرد دیپلمه ای که ماتیک زده

واویلا : ویلایی که درش به روی همه باز است

چاقو ضامن دار : در شیراز، به شخص فربه‌ای که یکی‌ از اهالی محل ضمانتش را کند گویند

گوگولی : فرزند بروس لی و گوگوش!

مکار : کسی که تخصص اپل دارد!

سه شنبه 17/5/1391 - 10:33
طنز و سرگرمی

فرهنگ لغات حیف نون!(طنز) (سری دوم)

این فرهنگ لغت یکمی با بقیه فرق میکنه !

یعنی برداشتی که از کلمه میشه یه جورایی متفاوته

در ادامه با بعضی از این کلمات آشنا میشویم

فرهنگ لغات حیف نون - (طنز)(سری دوم) -www.RadsMs.com

کاج : نمایندگی انتشارات گاج در دوبی

هشتگرد : ۵

وایمکس : درنگ چرا؟

شیردان : آنکه شیر خوب را از بد تمیز می دهد

البرز: عربها به « پرز » گویند

چرا عاقل کند کاری‌:‌ یک ضرب المثل شیرازی.

هردمبیل: جایی که در آن بابت هر چیزی قبض صادر میشود

غیرتی: هر نوع نوشیدنی به جز چای

قرتی : نوعی چای که با قر و حرکات موزون سرو میشود

پنهانی : قلمی که جای جوهر با عسل مینویسد

مختلف : مرگ مغزی

کره حیوانی : بیچاره ناشنواست

کراچی : پس تکلیف ناشنوایان چه میشود ؟

یک کلاغ چهل کلاغ : نبردی ناجوانمردانه بین کلاغ‌ها

اسلواکی : نرم و خرامان گام برداشتن

نیکوتین : نوجوانی خوش سیرت

تهرانی: تیکه های هلوی باقیمانده ته آبمیوه

قمقمه : پَ ن پَ قم هالیووده

 

زنبوردار : کسی که همسر بلوند دارد

کاشمری : در آرزوی ازدواج … …

ژنتیک : ژنی که عامل اصلی تیک زدن در انسان می باشد

خورشت بامیه : مسئولیت پختن خورشت بر عهده من است

خراب : نوعی نوشیدنی حاوی تکه های کوچک خر

خلوص : خروس خونه ی علی دایی اینا

گشتاور: یک سری همسایه نخاله که به هنگام برگزاری مهمانی‌های شبانه پلیس را خبر می کنند.

کلیمانجارو : علی دایی خطاب به کریم باقری: کریم اونجارو نگا

ﮐﻮﺭﺗﺎﮊ: پوﺩﺭ ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﻳﻲ تاژ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎﻳﺎﻥ

ﻧﻠﺴﻮﻥ ﻣﺎﻧﺪﻻ: ﻧﻠﺴﻮﻥ ﺍﻭﻥ ﻭﺳﻂ ﮔﯿﺮ ﮐﺮﺩﻩ

ﺷﻬﺎﺏ ﺣﺴﻴﻨﻲ: ﺷﻬﺎﺑﻲ ﻛﻪ ﺷﺒﻬﺎﻱ ﻣﺤﺮﻡ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ

ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ: (ﻓﯿﻞ ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ)ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ ﮐﻪ ﻓﯿﻠﯽ ﺑﯿﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ

Saturday : ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺳﺎﻃﻮﺭ

سه شنبه 17/5/1391 - 10:32
طنز و سرگرمی

لغت معنی حیف نون (طنز)(سری چهارم)

 

فرهنگ لغات حیف نون - (طنز)(سری دوم) -www.RadsMs.com

 

MissCall =دختر نا بالغ را گویند

Damn You All = دم همتون گرم

Suspicious =به لهجه اصفهانی: ساس از بقیه ی حشرات جلو تر است

Johnny Depp =قاتل افسرده

Acer =ای آقا!

Welcome =دهن لق

Manual =من و بقیه

Accessible =عکس سیبیل

Refer =فر کردن مجدد مو

See you later =لات تر به نظر میای

 

 

 

 

Good Setting= آن سه چیزِ نیک را گویند: گفتار نیک – کردار نیک – پندار نیک

Piece of a man who owns a locker = مرتیکه لاکردار

Above Border = فرامرز

Insecure = این سه نابینا

Business=اشاره به بوزینه در گویش اصفهانى

Legendary = دارهٔ محافظت از لجن و کثافات شهری

Subsystem = صاحب دستگاه

Velocity =شهری که مردم آن از هر موقعیتی برای ولو شدن استفاده می‌‌کنند

Comfortable = بفرمایید سر میز

Long time no see = دارم لونگ می‌‌پیچم، نگاه نکن

Cambridge = شهری که تعداد پلهایش انگشت شمار است

Categorize = نوعی غذای شمالی که با برنج و گوشت گراز طبخ می‌‌شود

Jesus =در اصفهان به بچه گویند که دست به چیز داغ نزند

Hairkul = آنکه روی شانه‌‌هایش مو دارد

Watergate =دروازه دولاب

UNESCO= یونس کجاست؟

Finland = سرزمینی که مردمانش مشکل گرفتگی بینی‌ دارند

Latino = لات بازی ممنوع

Godzilla = خدای استفاده کردن از مرورگر موزیلا

Savage Blog = ساوجبلاغ

Betamethasone = منطقه اى در معرض بتا و از این دست امواج

سه شنبه 17/5/1391 - 10:31
امر به معروف و نهی از منکر

شبکه‏‌‌‌های اجتماعی و ترویج بدحجابی

شبکه‌های اجتماعی سهم مناسبی در رساندن پیغام ناتوی فرهنگی به جوان‌های ما دارند. به خاطر اینکه چیزهایی را می‌گویند که جوان‌های ما دوست دارند. دو سه فیلم واقعی و جالب نشان می‌دهند و در کنار آن ده‌ها نکته‌ دروغ و کذب به خورد جوانان می‌دهند.
گرداب- شبکه‌های اجتماعی سهم مناسبی در رساندن پیغام ناتوی فرهنگی به جوان‌های ما دارند. به خاطر اینکه چیزهایی را می‌گویند که جوان‌های ما دوست دارند. حرف‌های دل جوان‌ها را می‌زنند. دو سه فیلم واقعی و جالب نشان می‌دهند و در کنار آن ده‌ها نکته‌ دروغ و کذب به خورد جوانان می‌دهند.

از اهداف اصلی هجوم گسترده‌ ناتوی فرهنگی و شبیخون بی‌امان جنگ نرم حجاب است که نماد اصلی و ارزش واقعی انقلاب اسلامی است. متأسفانه مسئله‌ بدحجابی در جامعه از مرز هشدار گذشته و با هجوم بی‌امان شبکه‌های ماهواره‌ای و ناتوی فرهنگی در جنگ نرم به مرز بحران رسیده است. در خصوص بررسی دلایل بدحجابی در جامعه و راهکارهای مقابله با آن با دکتر "مجید ابهری" به گفت‌‌و‌‌گو نشسته‌‏ایم.
 
در حال حاضر وضعیت جامعه را از نظر حجاب چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟
مسئله‌ی بدحجابی در جامعه از مرز هشدار گذشته و با هجوم بی‌امان شبکه‌های ماهواره‌ای و ناتوی فرهنگی در جنگ نرم به مرز بحران رسیده است. اگر بخواهیم در این مقطع سکوت کنیم، سال آینده نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
 
از نظر شما مهم‌ترین دلایل کم رنگ شدن حجاب و عفاف در جامعه‏‌ اسلامی ما چیست؟
بدحجابی حاضر نتیجه‌ 30 سال کم‌کاری نهادهای فرهنگی است. در حال حاضر یکی از اهداف اصلی هجوم گسترده‌ ناتوی فرهنگی و شبیخون بی‌امان جنگ نرم حجاب است که نماد اصلی و ارزش واقعی انقلاب اسلامی است. در 30 سال گذشته ما دچار پرکاری فرهنگی بیرونی و کم‌کاری فرهنگی درونی شده‌ایم؛ یعنی، تربیت مذهبی جای خودش را به آموزش مذهبی داده است و علی‌رغم وجود همایش‌ها، مقالات و اقلام مشابه، متأسفانه حرکتی قابل توجه و محسوس در طراحی و عرضه‌ لباس مناسب اسلامی نکرده‌ایم.
 
هنوز مصادیق بدحجابی به درستی تعریف نشده است. معلوم نیست رنگ مورد قبول برای پوشاک و استاندارد دانشگاه‌ها، ادارات و مراکز غیردولتی باید از سوی چه نهادی تعریف شود. نیروی انتظامی نیرویی بازدارنده برای حفظ امنیت جامعه است. برای تعریف بدحجابی و مصادیق آن و همچنین ارائه‌ طرح‌های مورد قبول باید وزارت ارشاد و سازمان‌های مرتبط با امور زنان، مثل مرکز امور زنان و خانواده، شورای فرهنگی زنان و نهادهای دولتی و غیر دولتی دیگر وارد میدان شوند و از وجود طراحان شایسته در این زمینه استفاده کنند.
 
بدحجابی حاضر نتیجه‌ 3 محور فرهنگی و رفتاری است:
 
- هجوم گسترده‌‌ شبکه‌های ماهواره‌ای در تربیت و استخدام مانکن‌های خیابانی برای زشتی‌زدایی از آرایش‌های غیرمتعارف و حجاب‌های مانکنی.
 
- عدم آگاهی بعضی از دختران و زنان از اینکه مانکن‌های خیابانی الگوی رفتاری مناسبی برای آن‌ها نیستند، بلکه این گروه افرادی هستند برای آنکه شاکله‌ استوار حجاب را با رفتارهای غیراخلاقی بشکنند.
 
- والدین و خانواده‌هایی که در مقابل ارزش‌های اخلاقی و معیارهای دینی کم‌توجه هستند و در رابطه با ظاهر فرزندان خود هیچ گونه اظهار نظر یا دخالتی نمی‌کنند.
 
 
مهم‌ترین تأثیرات منفی بدحجابی در جامعه چیست؟
بدحجابی باعث تضعیف مبانی عفت، اخلاق و ارکان زناشویی سالم، ورود خیانت به خانواده‌ها، تحریک جنسی جوانان و بروز رفتارهای غیرمتعارف و ناهنجار جنسی از سوی بعضی از مردان می‌شود. بسیاری از تجاوزها، آدم‌ربایی‌ها، زورگیری‌ها و قتل‌ها ناشی از مناظر تحریک‌کننده‌ بعضی از زنان و دختران است.
 
نقش خانواده را در این میان چطور می‌بینید؟
خانواده اصلی‌ترین الگوی رفتاری جامعه است. وقتی می‌بینیم یک مادری حجاب دارد، ولی دخترش با ظاهر آن چنانی در جامعه حاضر می‌شود، یعنی خانواده کارکرد مناسبی نداشته است. اگر حجاب خوب است، باید دخترش را هم تشویق به حجاب کند. خانواده‌ها با رفتارهای ثابت خودشان می‌توانند اصلی‌ترین و مناسب‌ترین الگوی رفتاری برای فرزندانشان باشند.
 
نظر شما در خصوص برخورد با پدیده‌ بدحجابی در سطح جامعه چیست؟ سیاستگذاران عرصه‌ حجاب و عفاف برای مقابله با این معضل اجتماعی چه ساز و کاری باید تدارک ببینند؟
به نظر می‌رسد برخورد با این پدیده‌ فرهنگی نباید محدود به فصل، ماه یا روز خاص و معینی باشد. حرکت علیه بدحجابی باید یک حرکت مستمر فرهنگی باشد، چرا که هجوم علیه حجاب، عفاف و اخلاق جامعه یک حرکت موزیانه‌ زیرسطحی، غیرمحسوس، مکرر و مستمر است. از طرف دیگر، استفاده از اهرم اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ابزار اصلی پیشگیری از رفتارهای ضد اخلاقی در جامعه باید عمومیت پیدا کند و مردمی شود.
 
در یک کلام، 30 سال تجربه اینجانب در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی و پژوهش‌ها و فعالیت‌های متعدد در این باره به اینجانب می‌گوید که تا زمانی که اکثریت مردم پای کار نیایند، نهادهای دولتی یا غیردولتی به تنهایی قادر به برخورد با سونامی بدحجابی نیستند.
 
بنابراین مقابله با هجمه‌ نرم دشمن باید با ابزارهای مشابه و با توانایی و قدرتمندی متوازن و موازی باشد؛ یعنی، برخورد با این گونه رفتارهای غیر اخلاقی که عفت جامعه را هدف گرفته‌اند باید قاطعانه، قانونی، فرهنگی و با زیربناهای استوار باشد. این بار دیگر عفت و اخلاق جامعه هدف قرار گرفته است؛ یعنی، فقط موضوع مانتو و روسری مطرح نیست، بلکه هدف آن‌ها از این هجمه‌ نرم دور کردن زنان از عفت، پاکدامنی و اخلاق اسلامی و ایرانی است. آن‌ها قصد دارند نسل نوجوان و جوان ما را به بیراهه‌ فنا و بی‌هدفی بکشانند.
 
باید برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشیم و از رفتارهای مقطعی که باعث کشاندن دختران و زنان به موضع انفعالی می‌شود خودداری کنیم. بدحجابی یک رفتار ضد فرهنگی است و باید با روش‌های فرهنگی با آن مقابله کنیم.
 
برخوردهای انتظامی روش‌های مقطعی است. نیروی انتظامی به خاطر تعدد وظایف و فشار کاری نمی‌تواند به طور مستمر با یک رفتار ضد اجتماعی برخورد کند؛ بنابراین نهادهای فرهنگی، مخصوصا نهادهای علمی و دانشگاهی، باید از نیروی انتظامی حمایت کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم تا دیرتر از این نشده و مسائل ضد اخلاقی پیکره‌ جامعه را فر انگرفته است، در سیستم امر به معروف از افراد کارشناس و متخصص استفاده شود و با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در ابعاد مختلف هنری، مثل شعر، کتاب، تئاتر، سینما، سریال و سایر زمینه‌ها با این رفتارهای غیر اخلاقی مبارزه شود.
 
یعنی از نظر شما در برخورد با پدیده‌ بدحجابی در سطح جامعه باید از روش‌های فرهنگی استفاده کنیم؟ نظر شما در خصوص برخوردهای سلبی چیست؟
قطعا برخورد سلبی هم لازم است، ولی به تنهایی مؤثر نیست. اگر مؤثر بود تا امروز تغییر محسوسی به وجود آمده بود. عملکردهای سلبی در مقابل کسانی که مجریان برنامه‌های ناتوی فرهنگی هستند از ضرورت‌های اساسی جامعه است، اما این نوع برخورد نباید با همه‌ جوانان صورت بگیرد. بخشی از بدحجابی‌ها سازماندهی‌شده و با برنامه‌ریزی هستند و باید با آن‌ها برخورد شود.
 
عملکرد گشت ارشاد برای برخوردهای مقطعی عیبی ندارد. برای اینکه بعضی‌ها حساب کار دستشان بیاید، خوب است، ولی عملکردی نیست که بتواند یک ناهنجاری فرهنگی را اصلاح کند. گفته بودند که از افراد تحصیل‌کرده و دارای سوابق فرهنگی و اجتماعی استفاده می‌کنند تا بتوانند رفتار‌های ضداجتماعی را اصلاح کنند. مسلما اگر از چنین افرادی استفاده کنند، اثر این طرح خیلی بیشتر خواهد بود.
 
از نگاه رفتارشناسی، پدیده‌ بدحجابی چه دلایل و ریشه‌هایی دارد؟
یکی از دلایل و ریشه‌های بدحجابی رقابت‌جویی بعضی از خانم‌هاست. برخی از خانم‌ها، بدون ارزیابی اینکه بدحجاب‌ها چه هدف و منظوری از این کارشان دارند، فقط برای تقلید و برتری‌جویی از آن‌ها پیروی می‌کنند. دلیل دیگر بدحجابی جلب توجه است. حدود 60 درصد از کسانی که بدحجاب هستند دچار نارسایی و یا ناهنجاری رفتاری‌اند و می‌خواهند جلب توجه کنند، وگرنه آرایش غیرمتعارف و پوشیدن لباس‌هایی که باعث تحریک غریزه‌ جنسی مردان می‌شود هیچ مبنا و اساس دیگری ندارد. حجاب و عفاف می‌تواند تضمین‌کننده‌ دوام، سلامت و طراوت روابط زناشویی سالم باشد.
 
به نظر شما چند درصد از روی تقلید و خودنمایی بدحجاب هستند؟
 50 درصد از آن‌ها از روی تقلید و احساس خودنمایی این کار را می‌کنند و 10 درصدشان مانکن‌هایی هستند که در جهت نهادینه کردن بدحجابی و رفتارهای غیراخلاقی در جامعه تلاش می‌کنند.
 
از نظر شما شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها چقدر در بدحجابی مؤثر بوده‌اند؟
بسیار زیاد. ما به جای اینکه شبکه‌های اجتماعی جذاب برای جوانان ایجاد کنیم، شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب را فیلتر کردیم و این کار بیشتر باعث تحریک جوانان شد. شبکه‌های اجتماعی سهم مناسبی در رساندن پیغام ناتوی فرهنگی به جوان‌های ما دارند. به خاطر اینکه چیزهایی را می‌گویند که جوان‌های ما دوست دارند. حرف‌های دل جوان‌ها را می‌زنند. دو سه فیلم واقعی و جالب نشان می‌دهند و در کنار آن ده‌ها نکته‌ دروغ و کذب به خورد جوانان می‌دهند.
 
فکر می‌کنم جوان‌های ایرانی به لحاظ تعداد اعضا در فیس‌بوک رتبه‌ چهارم را داشته باشند. جوان دنبال مسائل هیجان‌انگیز و واقعیت‌ها می‌گردد. وقتی که ما به او نمی‌گوییم، در فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب دنبال این مسائل می‌گردد.
 
رفتار افراد سرشناس را در خصوص بدحجابی چگونه تبیین می‌کنید؟
هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و حتی بسیاری از زن‌هایی که الگوی رفتاری جامعه هستند خودشان حجاب مناسب و ظاهر متعارفی ندارند. این‌ها الگوهای منفی اخلاقی در جامعه هستند. تعارض رفتاری بعضی از هنرپیشه‌ها باعث گسترش بدحجابی و رفتارهای غیرمتعارف در بین دختران جامعه می‌شود.
 
در صورت ادامه‏ این وضعیت، آینده‌‏ جامعه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
مسلما با ادامه‏ این وضعیت جامعه‌ آینده‌ به لحاظ اخلاقی سالم نخواهد بود. به نظر من در این میان اتحادیه‌ پوشاک هم بی‌تقصیر نیست. امروز وارد کردن پوشاک غربی و ترکیه‌ای یکی از ارکان ترویج بدحجابی در جامعه است.
 
آقای دکتر چه راهکارهایی برای مقابله با این مشکلات پیشنهاد می‌‌کنید؟
ایجاد شبکه‌های مشابه، ایجاد سرگرمی‌های سالم برای جوان‌ها، ایجاد روابط دوستانه و فرهنگی با جوان‌ها، دوری از رفتارهای خشونت‌آمیز و رفتارهایی که جوان‌ها را به موضع انفعال و لجبازی می‌کشد و رفتارها زیرزمینی می‌شود و آن وقت غیرقابل کنترل و خطرناک‌تر می‌شود.
 
رسانه‌ها باید روش‌های شفافی را در پیش بگیرند و به جای اینکه چادری‌ها را یک قشر خاص بدانند، باید بشارت فرهنگی را در حجاب قرار بدهند. هنرپیشه‌های ما باید با حجاب کامل در جامعه ظاهر شوند. فیلم‌ها و سریال‌هایی که تولید می‌شوند باید مبیّن حجاب و عفاف در جامعه باشد. برای بانوان باحجاب باید امتیازاتی در جامعه قائل شوند و در یک جمله به جای پرکاری فرهنگی بیرونی پرکاری فرهنگی درونی را انتخاب کنند.

منبع: برهان
سه شنبه 17/5/1391 - 0:5
اخبار

وضعیت جالب شبكه‌های اجتماعی در هلند

هلند از نظر نفوذ شبكه‌های اجتماعی توییتر و لینك‌دین در جایگاه اول كشورهای جهان است، با این وجود شبكه اجتماعی بومی این كشور جایگاه خود را به عنوان اولین شبكه‌ اجتماعی در هلند حفظ كرده است.
به گزارش گرداب به نقل از ایسنا، شركت تحقیقاتی كامسكار اعلام كرد: «وضعیت بازار شبكه‌های اجتماعی در هلند بسیار جالب توجه و پر از داستان‌های جذاب است.»

در گزارش این شركت آمده است، هلند یكی از معدود بازار‌هایی است كه در آن شبكه‌ اجتماعی بومی "هیوس" جلوتر از فیس‌بوك است.

نكته جالب توجه دیگر بازار شبكه‌های اجتماعی در هلند این است كه هلند از نظر نفوذ شبكه‌های توییتر و لینك‌دین در جایگاه اول جهان است.

در ماه مارس سال 2011، استقبال از شبكه‌های اجتماعی در هلند با 18 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته روبه‌رو بود و در این ماه 11.5 میلیون كاربر از شبكه‌های اجتماعی بازدید كردند.

بازدید كاربران اینترنتی از شبكه‌های اجتماعی در ماه مارس 96 درصد از ترافیك آنلاین در هلند را به خود اختصاص داد.

شبكه اجتماعی هیوس با 7.6 میلیون بازدید‌كننده در ماه مارس پیشتاز شبكه‌های اجتماعی در هلند است، این درحالی است كه فیس‌بوك در این ماه 6.6 میلیون بازدید‌كننده داشته است. توییتر و لینك‌دین با بیش از سه میلیون بازدید‌كننده در رده‌های سوم و چهارم قرار دارد.
سه شنبه 17/5/1391 - 0:2
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته