• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1249روز قبل
آرایشی و زیبایی
تحقیقات حاکی از آن است که بیشتر شامپوهای موجود در بازار شیمیایی و حاوی موادی سرطان‌زا هستند به همین دلیل بهتر است در خانه خودمان شامپو بسازیم.
 به گزارش جام جم سرا ، تحقیقات بسیاری حاکی از این است که مواد کشنده و سرطان‌زایی همچون دی اتانولامین در بیشتر شامپوهای موجود در بازار وجود دارد که صدمات زیادی را به سلامتی پوست و مو می‌رساند و می‌تواند سبب ریزش مو، حساسیت چشم و پوست شود. به همین علت بهتر است به جای استفاده از این شامپوها از شامپوهای غیر سمی و طبیعی استفاده کنیم.
در اینجا طرز تهیه شامپو خانگی و طبیعی را برای شما آماده کرده‌ایم که طرز تهیه آن بسیار آسان و سریع است:
مواد لازم برای تهیه شامپو خانگی و طبیعی
دو سوم فنجان صابون کاستیا
2 قاشق چای خوری روغن زیتون یا روغن بادام
10 تا 15 قطره از برخی روغن‌های لازم
نصف فنجان شیر نارگیل
طرز تهیه :
روش تهیه شامپو در خانه بسیار آسان‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید و وقت شما را نیز زیاد نمی‌گیرد. برای این کار کافی است چند ماده را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید و آن‌ها را در یک بطری یا جای خالی شامپوهای قبلی بریزید. یادتان باشد که بطری را تکان دهید و به طور منظم از آن استفاده کنید و در این مدت به هیچ وجه از شامپوهای دیگر استفاده نکنید. در صورت استفاده صحیح پس از مدتی متوجه خواهید شد که موهایتان سالم‌تر، درخشان‌تر و در عین حال طبیعی‌تر از قبل می‌شود.
منبع: Healthy Food House
سه شنبه 31/1/1395 - 9:56
سلامت و بهداشت جامعه

شایعاتی که درباره سلامت مرغ‌های موجود در بازار دهان به دهان می‌چرخد یا خون‌مردگی‌های بعضی قسمت‌های گوشت مرغ سوالاتی هستند که پاسخ روشن و مشخصی برای‌شان پیدا نمی‌شود.
 
 به گزارش جام جم سرا ، ایرانی‌ها به داشتن انواع و اقسام کباب‌ها در فرهنگ غذایی‌شان معروف هستند. در این میان جوجه‌کباب چون مشکلات آماده‌سازی و طبخ کباب کوبیده را ندارد، محبوب‌تر هم هست. اما این تنها مورد مصرفی گوشت مرغ نیست.
شیوه‌های مختلف طبخ آسان و خوش‌خوراک بودن مرغ باعث شده تا به غذای روزانه و فوری عده بسیاری از مردم تبدیل شود. اما گاهی بعضی مشکلات لذت خوردن این گوشت لذیذ را کم می‌کنند.

شایعاتی که درباره سلامت مرغ‌های موجود در بازار دهان به دهان می‌چرخد یا خون‌مردگی‌های بعضی قسمت‌های گوشت مرغ سوالاتی هستند که پاسخ روشن و مشخصی برای‌شان پیدا نمی‌شود. دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه، درباره سلامت گوشت مرغ و مشکلاتی که آن را تهدید می‌کند، اطلاعات کافی می‌دهد.

مرغ سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر چند وقت یک بار درباره سلامت گوشت مرغ موجود در بازار شایعاتی به گوش می‌رسد که موجی از نگرانی مردم را به‌دنبال می‌آورد. این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌شود گوشت سالم و ناسالم را از روی ظاهرشان تمییز دهیم؟ اساسا چنین امکانی وجود ندارد و نمی‌شود باتوجه به مشخصات ظاهری مرغ سلامتش را تشخیص داد. تنها راه‌حل این است که یکسری نکات را در خرید مرغ رعایت کنید:

* مرغ را از مراکز معتبر و شناخته شده‌ای تهیه کنید که مطمئن هستید ذبح بهداشتی و سالمی دارند.

* حتی‌الامکان سعی کنید مرغ بسته‌بندی شده بخرید.

* حین خرید مرغ، به تاریخ تولید آن دقت کنید. اگر بیش از 72ساعت از تولید مرغ گذشته باشد، آن را نخرید. آن مرغ دیگر طبیعی یا ارگانیک نیست.

آیا به مرغ‌ها هورمون تزریق می‌شود؟

چند سالی است شایعه شده که به برخی از مرغ‌های موجود در بازار هورمون‌هایی تزریق می‌شود تا رشد ظاهری بهتری پیدا کنند.

همچنین گفته می‌شود که مصرف این هورمون‌ها برای انسان مضر است و او را دچار بیماری می‌کند. واقعیت این است که با رشد جمعیت جهان دیگر تولید غذاهای طبیعی و ارگانیک عملا ممکن نیست، اما استفاده از هورمون هم توجیه منطقی ندارد چراکه تهیه هورمون در سطح گسترده هزینه گزافی روی دست تولیدکننده می‌گذارد و اصلا برایش مقرون به‌صرفه نیست. بنابراین بعید است دست به کاری بزند که برایش توجیه مالی ندارد. حالا حتی بر فرض اینکه هورمون به مرغ تزریق شده باشد باز هم آسیب جدی به مصرف‌کننده وارد نمی‌شود. به دلیل اینکه هورمون‌ها نیمه عمر دارند.

یعنی هورمون‌ها عمر چند روزه دارند و تا زمانی که به مصرف برسند، اثر خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند. مقدار باقی‌مانده هم جذب نمی‌شود و از بدن دفع می‌شود.

گوشت مرغ در معرض چه آلودگی‌هایی قرار دارد؟

هیچ کدام از مشکلاتی که برای گوشت مرغ شمرده می‌شوند به اندازه وجود آنتی‌بیوتیک، سلامت را تهدید نمی‌کند. در صورتی که بدن مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک را به شکل مستمر دریافت کند، کم‌کم میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند. از همین روست که بعضی می‌گویند در گذشته اگر آنتی‌بیوتیک می‌خوردم، بیماری‌ام به سرعت بهبود پیدا می‌کرد، اما حالا دیگر این دارو اثر سابق را روی من ندارد و انگار تاثیرش را از دست داده است! در چنین شرایطی می‌توان گفت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها عادت کرده‌اند و باوجود آنها دیگر ازبین نمی‌روند.

علاوه بر این گوشت مرغ یکی از مستعدترین انواع گوشت در آلوده شدن به‌حساب می‌آید. دو باکتری شیگلا و سالمونلا نوع عمده باکتری‌هایی هستند که در صورت مصرف مشکلات متعددی را برای فرد به‌وجود می‌آورند. ازجمله اینکه ممکن است فرد دچار ناراحتی‌های گوارشی نظیر تهوع و استفراغ شود.

پای مرغ قابل خوردن است؟

در بسیاری از کشورها خوردن پای مرغ بخشی از فرهنگ غذایی به حساب می‌آید و نسبت به آن اشتیاق نشان می‌دهند، چراکه پای مرغ منبع غنی پروتئین، کلسیم و فسفر است. اما در جامعه ما مصرف این غذا هنوز آن‌طور که باید و شاید جا نیفتاده است. به جای آن دل و جگر مرغ به وفور در منازل و رستوران‌ها پخته و خورده می‌شود. درحالی که از نظر علم تغذیه خوردن دل و جگر مرغ مفید نیست و توصیه می‌شود تا حد امکان از خوردن آنها اجتناب شود، چون در صورت وجود آلودگی کبد مرغ مرکز تجمع خواهد بود.

با خون‌مردگی مرغ چه باید کرد؟

گاهی حین شست‌وشو یا پخت در بعضی قسمت‌های گوشت مرغ خون دیده می‌شود. این خون، در واقع خون‌مردگی است که بر اثر وارد آمدن ضربه فیزیکی به مرغ ایجاد شده است یا نوعی آلودگی است که تنها در یک بخش از گوشت مرغ بروز کرده است. دانستن این نکته خالی از فایده نیست که نه تنها ممکن است در گوشت مرغ خون‌مردگی وجود داشته باشد، بلکه در گوشت انواع و اقسام پرندگان خون‌مردگی به چشم می‌خورد بنابراین جای نگرانی نیست.

تنها کاری که باید بکنید این است که آن قسمت به‌خصوص از گوشت را که خون دارد، ببرید و دور بیندازید. در این مورد نباید سهل‌انگاری شود یا تنها به شست‌وشو قناعت کنید چون خون‌مردگی به هر دلیل طبیعی و غیرطبیعی هم که ایجاد شده باشد، باز قابل خوردن نیست.

آیا باید پوست مرغ را کند؟

بعضی عادت دارند که مرغ را با پوست می‌پزند و در مقابل عده‌ای آن را آلوده می‌انگارند و حین شستن، از گوشت جدایش می‌کنند. همیشه این سوال ذهن‌ها را به خود مشغول می‌کند که آیا پوست مرغ قابل مصرف است و صحیح است که همراه مرغ پخته شود یا نه. پاسخ به این سوال به اطلاعات اولیه‌ای از مرغ نیاز دارد. اگر از بهداشت، سلامت و ارگانیک بودن مرغ اطمینان دارید، پوست آن هم آلوده نیست و پخته شدنش همراه گوشت ضرری ندارد.

اما اگر از ارگانیک بودن مرغ مطمئن نیستید، بهتر است پیش از پخت، پوست را جدا کنید و دور بیندازید. چون اگر مرغ مشکلی داشته باشد، پوست آن هم از آلودگی در امان نخواهد بود. ضمن اینکه در پوست مرغ چربی‌های متعددی وجود دارد و از قضا می‌تواند محل تجمع آلودگی هم باشد.

مصرف مکرر مرغ چه ضرری می‌رساند؟ 

رعایت تنوع غذایی یکی از اصول تغذیه سالم است. بعضی افراد به دلایل مختلف تعداد دفعات زیاد و متوالی گوشت مرغ مصرف می‌کنند و از مصرف دیگر منابع پروتئین بازمی‌مانند. توصیه می‌شود حتی کسانی که گوشت مرغ را خیلی دوست دارند و با ذائقه‌شان جور است، در هفته حداکثر سه تا چهار بار بیشتر مرغ نخورند. منابع پروتئینی کم نیستند. مثلا پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ از پروتئین مرغ بیشتر است.

انواع حبوبات که در گذشته در غذاهای سنتی به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گرفت به‌دلیل مصرف غذاهای جدید دیگر چندان مصرف نمی‌شوند. سویا هم پروتئین دارد هم کلسترول خون را کاهش می‌دهد. وقتی تنوع غذایی ایجاد می‌شود بدن از تمام این مواد غذایی -که ساده‌تر و خوش‌خوراک‌تر از مرغ هم هستند- بهره لازم و کافی را می‌برد.

روش صحیح پخت مرغ چیست؟

برای پخت گوشت مرغ روش‌های مختلفی مانند کبابی کردن، سرخ کردن، بخارپز و آبپز کردن وجود دارد. اما آیا همه این روش‌ها، روش‌های سالمی هستند؟

- بهترین روش برای پخت گوشت مرغ، آبپز یا بخارپز کردن آن است. اما باید مراقب باشید مرغ بیش از حد نپزد، چون ممکن است ویتامین‌های گروه B از بین بروند. هرچه برش‌های مرغ کوچک‌تر باشند زودتر مغزپخت می‌شوند و به زمان کمتری نیاز دارند. بهتر است گوشت مرغ حداقل 20دقیقه در دمای حدود 100درجه قرار بگیرد.

- خیلی‌ها به‌کرات جوجه‌کباب درست می‌کنند که از نظر علمی شیوه طبخ سالمی نیست. گوشت مرغ را روی سوخت‌های فسیلی مانند زغال نپزید. استفاده از شعله گاز برای پخت بر سایر سوخت‌ها ارجحیت دارد. اصولا توصیه بر این است که گوشت را کبابی نکنید چون چربی‌هایی که در گوشت و پوست مرغ وجود دارد، می‌سوزد و ترکیبات سرطان‌زا تولید می‌کند.

- سعی کنید کمتر گوشت مرغ را در روغن سرخ کنید. مصرف روغن و گوشت سرخ کرده توصیه نمی‌شود. به‌ویژه برای کسانی که مشکل چربی خون دارند.

- برای پخت گوشت می‌توانید از مایکروفر استفاده کنید. بعضی نگران این مساله هستند که مبادا اشعه‌های مایکروفر سلامت غذا را به‌مخاطره بیندازد. لازم به ذکر است تا به حال هیچ تحقیق علمی این نکته را تایید نکرده است بنابراین این روش پخت از روش‌های کبابی و سرخ کردن بسیار بهتر و سالم‌تر است. می‌توانید مرغ را در کوتاه‌ترین زمان و به اندازه‌ای که لازم است در مایکروفر بگذارید تا بپزد.
منبع : سیب سبز
شنبه 28/1/1395 - 16:27
بیماری ها
به گزارش جام جم سرا ، گاهی اوقات ما تلاش زیادی می کنیم تا با خوردن قرص نعناء و یا مسواک بوی بد دهانمان را به خصوص در مواردی که سیر یا تنقلاتی مانند چیپس خورده ایم از بین ببریم اما با این حال بوی بد دهان را با معرفی یک دستورالعمل ساده می توانید از بین ببرید.
دستور العمل تهیه:
نصف یک قاشق چایخوری پودر دارچین
نصف یک قاشق غذاخوری عسل
۲ عدد لیمو
طرز تهیه:
در یک کاسه عسل و دارچین را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و پس از آن مخلوط را تاجایی هم بزنید که عسل به طور کامل در آب حل شود سپس آب لیموها را به این معجون اضافه کنید و دوباره هم بزنید پس از آماده شدن این نوشیدنی را در یک ظرف شیشه ای با درپوش ریخته و آن را در یخچال نگه داری کنید.
زمانی که دهانتان بوی بدی می دهد این معجون را در دهانتان نگه داشته و سپس آن را ببلعید.
عسل و دارچین دارای خواص ضد باکتریایی هستند و به همین دلیل با نگهداشتن این معجون در دهان وخوردن آن باکتری‌ها که بوی ناخوشایند در دهان و معده ایجاد کرده اند ازبین می روند علاوه بر این عسل طعم مطلوبی را به این معجون می‌بخشد.
گفتنی است، این معجون نه تنها بوی بد دهان را ازبین می برد بلکه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.
منبع: healthy foodteam
شنبه 28/1/1395 - 16:22
بیماری ها


شاید شما با افرادی مواجه شده باشید که وقتی با آنها شروع به صحبت می‌کنید، بوی دهان آنها آنقدر آزاردهنده است که مانع نزدیک شدن به آنها و گاه ارتباط کلامی مناسب می‌شود. بوی بد دهان معمولا شرایط مزمنی است که دهان فرد بوی بد می‌دهد. این حالت معمولا به دلیل ماده غذایی خاصی که فرد می‌خورد، عدم رعایت بهداشت دهان، بیماری یا عوامل خاص دیگری ایجاد می‌شود.
  
به گزارش جام جم سرا ، بارزترین نشانه تنفس بدبو، بوی بد دهان است که غالبا توسط طرف مقابل به فرد مبتلا گفته شده یا گاه نیز خود فرد متوجه چنین مشکلی می‌شود. به همراه بوی بد دهان، احساس طعم نامطلوب، خشکی یا نوعی پوشش سفید رنگ روی زبان از جمله نشانه‌های بوی بد دهان است. معمولا بوی بد دهان به دنبال ماده غذایی خورده شده، استعمال مواد دخانی، عدم رعایت بهداشت دهان، مشکلات بهداشتی و سلامت، خشکی و عفونت دهان، مشکلات دندانی و مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود.
بموقع اقدام کنید
از آنجایی که یکی از علل اصلی ایجاد بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان‌هاست، رعایت برخی اصول ساده براحتی می‌تواند مانع از بروز بوی بد دهان شود. مسواک زدن منظم دندان‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی کاهش بوی بد دهان داشته باشد. پزشکان توصیه می‌کنند هنگام مسواک زدن دندان‌ها، مسواک زدن زبان را فراموش نکنید، زیرا این کار باعث برداشته شدن جرم‌های تشکیل شده روی زبان نیز می‌شود. به‌طور کلی، مسواک زدن بوی ایجاد شده در دهان به دلیل مصرف موادغذایی مختلف را کاهش می‌دهد. همچنین برای معاینه دندان‌ها به دندانپزشکی مراجعه کنید تا در صورت وجود پوسیدگی، نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. ترک سیگار یا استفاده از آدامس نیکوتین‌دار نیز می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد یا آن را کاهش دهد.
مرطوب نگه‌داشتن دهان با آشامیدن آب و جویدن آدامس یا آبنبات بدون قند برای تحریک ترشح بزاق بسیار مفید است. استفاده از دهان‌شویه به‌طور موقت بوی بد دهان را از بین می‌برد ولی علت زمینه‌ای آن را از بین نمی‌برد. اما در این میان، جویدن آدامس نعنایی یا جعفری از جمله درمان‌های طبیعی از بین برنده بوی بد دهان به شمار می‌رود. اگر بوی بد دهان به‌دلیل بیماری‌های جسمی از قبیل عفونت سینوس‌ها، دیابت یا برگشت اسید معده ایجاد شده باشد، گام اول برای از بین بردن بوی بد دهان، درمان عامل زمینه‌ای بیماری است. در افرادی که از خشکی دهان رنج می‌برند، دندانپزشک برای درمان این حالت، بزاق مصنوعی تجویز می‌کند.
مواد غذایی: غذایی که افراد می‌خورند اولین منبع ایجاد بوی بد دهان است. برخی مواد غذایی مانند سیر، پیاز، غذاهای پرادویه، ادویه‌های رنگی مانند کاری، برخی پنیرها، ماهی و نوشیدنی‌های اسیدی مانند قهوه باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود. در بیشتر مواقع، بوی بد دهان که بر اثر مصرف ماده غذایی خاصی ایجاد شده، گذراست و پس از مدتی از بین می‌رود. برخی غذاها با گیر افتادن لابه‌لای دندان‌ها با بالا رفتن احتمال رشد باکتری‌های دهانی، عامل ایجاد بوی بد می‌شود.
رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر کم کربوهیدرات عامل تنفس با بوی «کتون» یا میوه هستند. این نوع رژیم‌های غذایی باعث می‌شود بدن از سوختن چربی‌ها برای تأمین انرژی خود استفاده کند. محصول نهایی این انرژی کتون‌‌ها هستند که بویی شبیه بوی میوه در دهان ایجاد می‌کند.
محصولات دخانی: کشیدن سیگار و استفاده از سیگار حاوی نیکوتین، برخی مواد شیمیایی را در دهان باقی می‌گذارد. سیگار کشیدن سایر بیماری‌ها را نیز پدید می‌آورد که از آن جمله می‌توان به بیماری لثه یا سرطان‌های دهانی اشاره کرد.
عدم رعایت بهداشت: زمانی که فردی مرتب مسواک نمی‌زند یا نخ دندان استفاده نمی‌کند، ذرات غذا در دهان و بین دندان‌ها باقی می‌ماند و فاسد می‌شود و بوی بد دهان را به‌دنبال دارد. مراقبت نکردن از بهداشت دهان و دندان می‌تواند باعث تشکیل پلاک‌ در دهان شود که بوی بدی را ایجاد می‌کند. تشکیل پلاک در دهان همچنین به بروز بیماری لثه منجر می‌شود. در صورتی که التهاب لثه درمان نشود باعث ایجاد بیماری‌های لثه خواهد شد.
بیماری‌های زمینه‌ای: عفونت‌های سینوسی، ذات‌الریه، گلودرد و سایر عفونت‌های گلو، سنگ لوزه، برفک، التهاب برونش‌های ریه، ترشح پشت حلق، دیابت، برگشت اسید معده، عدم تحمل لاکتوز، سایر مشکلات معده و برخی بیماری‌های کبدی یا کلیوی با بوی بد دهان در ارتباط‌ هستند.
خشکی دهان: خشکی دهان یکی از علل بد بو شدن دهان به‌شمار می‌رود. بزاق دهان به مرطوب شدن آن کمک و دهان را تمیز می‌کند. زمانی که بدن بزاق کافی ترشح نمی‌کند، بوی بد دهان ایجاد می‌شود. خشکی دهان به‌دلیل بروز مشکل در غدد بزاقی، اختلالات بافت اتصالی، برخی داروها یا تنفس از راه دهان ایجاد می‌شود.
عفونت‌های دهانی: محفظه دهان، بیماری لثه یا دندان‌های به هم چسبیده نیز از علائم بوی بد دهان محسوب می‌شود.
سیم‌کشی دندان‌ها: گیر افتادن ذرات غذا بین دندان‌ها و سیم‌کشی بین دندان‌ها باعث رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی بد دهان می‌شود. سیم‌کشی‌هایی که به صورت لق در دهان قرار گرفته باشند، احتمال بروز زخم یا عفونت‌های دهان را افزایش داده و بوی بد دهان را ایجاد می‌کند.
داروها: بسیاری از داروها شامل آنتی‌هیستامین‌ها و ادرارآورها و برخی دیگر از داروها نیز ممکن است باعث خشکی دهان شوند.
بوی بد دهان هنگام صبح: بوی بد دهان هنگام صبح یکی از علل شایع به شمار می‌رود. تولید بزاق هنگام خواب متوقف می‌شود و این کار به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند و بوی بد دهان را به دنبال دارد.
بارداری: بارداری به خودی خود باعث تنفس بد بو نمی‌شود، ولی حالت تهوع و ویار صبحگاهی در طول دوران بارداری می‌تواند بوی بد دهان را ایجاد کند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی، کم‌آبی و خوردن غذاهای مختلفی که به دنبال ویار مصرف می‌شود ممکن است در دوران بارداری بوی بد دهان را به دنبال داشته باشد.
از دیگر علل بوی بد دهان می‌توان به مصرف الکل، مقادیر بالای مکمل‌‌های ویتامین و گیر افتادن اشیاء در بینی به ویژه در کودکان اشاره کرد.


چهارشنبه 25/1/1395 - 9:21
سلامت و بهداشت جامعه


عملکرد مغز و دستگاه عصبی خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنید با خون و ویژگی‌های آن مرتبط است؛ حتی نوع گروه خونی هم می‌تواند در سبک زندگی شما تاثیر بگذارد. واقعیت این است که هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم گروه خونی‌مان را انتخاب کنیم.
 تصویر روانشناسی گروه‌های خونی 
به گزارش جام جم سرا ، به خاطر نوع آنتی‌ژنی که روی گلبول‌های قرمز خون‌مان قرار گرفته، بدون اینکه بدانیم در معرض بعضی آسیب‌های احتمالی هستیم. اما در این میان، بخش مهمی از کار دست خودمان است. ما با انتخاب سبک زندگی‌مان می‌توانیم تاثیر بد گروه‌های خونی را افزایش دهیم و با دیدن نیمه‌پر لیوان، آب بیشتری درون آن بریزیم.
در این مطلب، ابتدا سراغ ویژگی‌های مختلف افراد دارای گروه‌های خونی مختلف رفته‌ایم و در بخشی دیگر، راه‌حل‌هایی را برای غلبه بر مشکلات هر گروه خونی بیان کرده‌ایم. توصیه‌های ما را جدی بگیرید چون داده‌های‌مان را از سایت رسمی دکتر «پیتر دادامو»، پزشک درمان‌های طبیعی ترجمه کرده‌ایم.
گروه A زود عصبانی می‌شوند
افراد دارای گروه خونی A هورمون کورتیزول بیشتری در بدن‌شان ترشح می‌شود. این هورمون باعث ایجاد استرس می‌شود. به همین دلیل به چنین افرادی توصیه شده تا ورزش‌هایی مثل یوگا را برای کاهش تشویش‌شان‌ انجام دهند. کسانی که گروه خونی‌شان A باشد، احتمالا زودتر عصبی می‌شوند و دیرتر از دیگران اعصاب‌شان آرام می‌شود.
گروه B مراقب قلب‌شان باشند
بنابر تحقیقاتی که در سال 2012 در دانشگاه هاروارد انجام شد، افراد با گروه خونی غیر O بیشتر از دیگران در معرض مشکلات قلبی و عروقی قرار می‌گیرند و از بین این گروه‌ها نیز آنهایی که گروه خونی‌شان AB باشد، بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. شانس ابتلای این گروه نسبت به دیگران 23 درصد بیشتر است. دکتر «لوکی» استاد دپارتمان تغذیه‌ این دانشگاه می‌گوید: «با وجود اینکه مردم نمی‌توانند گروه خونی‌شان را تعیین کرده یا آن را تغییر دهند، این تحقیقات به فیزیولوژیست‌ها کمک می‌کند تا ویژگی‌هایی که باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود را پیدا کنیم.»
AB گروه فراموشکاران
نتیجه ‌تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد، کسانی که گروه خونی‌شان AB باشد، 82 درصد بیشتر از دیگران در معرض مشکلات مربوط به یادآوری خاطرات یا اتفاقات هستند. این افراد از نظر زبانی و تمرکز هم نسبت به گروه‌های خونی دیگر ضعیف‌تر عمل می‌کنند.
یکی از دلایل اصلی این ویژگی به خاطر پوشش‌های پروتئینی به نام فاکتور انعقادی شماره هشت روی گلبول‌های قرمز آنهاست که احتمالا باعث کاهش جریان خون در مغز می‌شود.
دکتر «ماری کاشمن»، سرپرست یک گروه تحقیقاتی در زمینه‌ گروه‌های خونی می‌گوید: «از آنجایی که فاکتور انعقادی شماره هشت به طور مستقیم با نوع گروه خونی افراد مرتبط است، احتمالا ارتباطی بین گروه خونی و اختلال‌های خاص خونی وجود دارد.»
گروه O نگران سرطان نباشند!
گروهی از محققان دانشگاه «یل» که درباره‌ عفونت‌های باکتریایی مطالعه می‌کنند، می‌گویند: «احتمال بالایی وجود دارد که افراد دارای گروه خونی O نسبت به دیگران کمتر در خطر ابتلا به سرطان معده قرار داشته باشند. این نتیجه براساس تحقیقاتی گرفته شده که روی نوع خاصی از باکتری‌ها انجام شده است.
باکتری هلیکوباکتر پیلوری که در روده‌ انسان زندگی می‌کند، نقش مهمی در ابتلا به سرطان معده دارد؛ بنابراین تحقیقات، کسانی که گروه خونی‌شان به جز O باشد، خون‌شان ویژگی‌هایی دارد که به رشد این باکتری‌ها کمک می‌کند. دارندگان گروه خونی O چنین ویژگی را ندارند و خیال‌شان بابت سرطان معده باید راحت‌تر باشد.
چطور با مشکلات گروه خونی‌مان کنار بیاییم؟
دکتر «پیتر دادامو» پزشک درمان‌های طبیعی در وب‌سایتش به افراد در هر گروه خونی توصیه‌هایی کرده است. سفارش‌های او به‌راحتی نوشتن برنامه‌ کار روزانه یا ارتباط داشتن با دوستان است؛ کارهای ساده‌ای که خیلی راحت می‌توان آنها را انجام داد
گروه O
- برای خودتان هدف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعیین کنید تا فشار کاری‌تان کمتر شود.
- سعی کنید هر کاری را آرام‌آرام انجام دهید و با یک دست چند هندوانه برندارید.
- همه‌جور مواد خوراکی بخورید؛ حتی شده به صورت اسنک و میان‌وعده.
- غذای‌تان را آرام‌آرام بخورید. بعد از اینکه غذا را داخل دهان‌تان قرار دادید چنگال را کنار بشقاب‌تان بگذارید و خوراک را سر فرصت بجوید.
- تصمیم‌های خیلی بزرگی را که با پول‌های هنگفت مرتبط هستند و استرس‌تان را بیشتر می‌کنند، نگیرید.
- وقتی عصبی هستید، یک حرکت فیزیکی انجام دهید؛ مثلا ورزش کنید.
- دست‌کم چهار بار در هفته، روزی 13 تا 45 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.
- مصرف شکر را کمتر کنید، تنباکو و سیگار را هم دور بریزید.
گروه A
- مثل آدم‌های خلاق زندگی کنید.
- برای انجام کارهای روزانه برنامه داشته باشید.
- دیرتر از ساعت 11 شب به تختخواب نروید و روزانه بیشتر از هشت ساعت بخوابید. زیاد در بیدار شدن معطل نکنید و زود از تختخواب بیرون بروید.
- در طول ساعت‌های کاری، دو بار و هر بار به مدت 12 دقیقه ورزش‌های کششی انجام داده یا کمی قدم بزنید. تنفس عمیق را هم فراموش نکنید.
- اول روزتان را با یک خوراک پر از پروتئین آغاز کنید اما شب‌ها خوراک پروتئینی کمتری بخورید.
- وقتی عصبی هستید، چیزی نخورید.
- خوراک‌های کم‌حجم اما مقوی بخورید.
- سه بار در هفته و هر بار به مدت 30 تا 40 دقیقه در ورزش‌های آرامش‌بخش مثل یوگا شرکت کنید.
- برنامه‌های منظمی برای چکاب قلب و سرطان داشته باشید.
- همیشه خوراک‌تان را خیلی خوب بجوید. این کار به هضم بهتر خوراک کمک می‌کند.
گروه B
- چیزی که می‌خواهید به دست بیاورید را تجسم کنید. شما قدرت تخیل خوبی دارید و با این توانایی به چیزهایی که دنبالش هستید، می‌رسید.
- روزانه حداقل 20 دقیقه در برنامه‌های خلاقانه که تمرکز شما را می‌طلبد، شرکت کنید.
- شب‌ها زودتر از ساعت 11 به تختخواب بروید و روزی هشت ساعت بخوابید. خواب به بهبود گردش خون شما کمک می‌کند.
- در طول استراحت‌های روزانه‌تان از مدیتیشن برای آرام شدن استفاده کنید.
- کسانی که این گروه خونی را دارند، ذاتا آدم‌های اجتماعی هستند. در برنامه‌های اجتماعی مختلف شرکت کنید و از آنها لذت ببرید.
- دارندگان این گروه خونی، شانس بیشتری برای ابتلا به زوال عقل دارند. بیشتر از قبل ورزش‌های ذهنی مثل حل کردن جدول را انجام دهید. می‌توانید آموختن یک زبان تازه را هم امتحان کنید.
گروه AB
- ارتباطات اجتماعی‌تان را گسترش دهید اما از محیط‌های خیلی رقابتی کنار بکشید.
- یک برنامه‌ جمع و جور از هدف‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت‌تان فراهم کنید تا سرتان بی‌خودی شلوغ نشود.
- برنامه‌های‌تان را طوری بچینید که مجبور نباشید در یک زمان چند هندوانه بردارید.
- دو بار در هفته و هر بار حدود 45 تا 60 دقیقه را به ورزش‌های کششی، مدیتیشن و یوگا اختصاص دهید.
- در فعالیت گروهی که اطراف‌تان می‌بینید شرکت کنید و ارتباط‌تان با دیگران را از دست ندهید. شما ذاتا آدمی اجتماعی هستید.
- کاری را که به تنهایی انجام داده و از آن لذت می‌برید انتخاب کنید. شما از انجام کارها یا ورزش‌های انفرادی لذت می‌برید.
- در میان کارهای روزانه‌تان فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید. این کار به شما انرژی بیشتری می‌بخشد.
A و B گروه آرام‌ترین‌ها
به طور کلی ساختار آنتی‌ژن افراد نشان می‌دهد که چه مقدار هورمون در بدن آنها ترشح می‌شود. افرادی با گروه خونی A و B معمولا آدم‌های آرام‌تری هستند؛ اگر هم گاهی عصبی می شوند، زیاد به خودشان سخت نمی‌گیرند و راحت‌تر از دیگران آرام می‌شوند. دارندگان این گروه خونی با ورزش‌های آرام‌بخشی مثل یوگا میانه‌ بهتری دارند. اهالی گروه AB هم شرایط بهتری دارند. وضع ایمنی بدن افراد در گروه‌های خونی A و B وضع بهتری دارد که با ورزش هم شرایط بهتری پیدا می‌کند.
منبع : مجله زندگی ایده آل

دوشنبه 23/1/1395 - 10:3
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته