• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 1346772

پرسش

سلام و خسته نباشید
رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: إِنَّ الرَّجُلَ لَیَكُونُ لَهُ الدَّرَجَةُ عِنْدَ اللَّهِ لَا یَبْلُغُهَا بِعَمَلِهِ. حتَی ُبْتَلَى بِبَلَاءٍ فِی جِسْمِهِ فَیَبْلُغُهَا بِذَلِكَ
اولا بفرمایید آیا این حدیث صحیح و معتبر است؟ و ضمنا بفرمایید مقصود از این حدیث چیست؟ یعنی خداوند بنده ای که لایق بهشت است ولی گناهانی دارد که امکان ورود به بهشت را ندارد با ابتلای به گرفتاری و مصیبت ها و یا امراض جسمانی در دنیا تنبیه می کند تا پس از مرگ او را وارد بهشت کند؟ اگر کسی گناهانی داشته باشد چطور لایق بهشت است؟ ممنون

پاسخ

با سلام و عرض تحیت.
دوست محترم!
این روایت در کتاب «الدعوات» (از قطب راوندی، ص 172، ح 483) آمده است ولی بدون سند و بدون ذکر نام راویان است.
در منابع طراز اول روایی شیعی و حتی در رده های بعدی هم وجود ندارد. لذا یک تک روایت است.
همه این ها بر ضعف این روایت می افزاید و تا موقعی که از صدور حدیث از معصوم، اطمینان پیدا نکرده ایم نمی توانیم آن را به معصوم نسبت دهیم. در این جا نیز چنین است.
بر فرض صحت صدور و سند روایت، قطعا منظورش هر گناهی و یا هر فردی نیست. بلکه فردی منظور است که همیشه تلاشش را کرده تا تقوا را رعایت کند و با عمل به واجبات و ترک محرمات، دیندار واقعی باشد. از طرفی گناهی منظور است که از روی غفلت و لحظه ای اتفاق افتاده است یعنی لغزش جزیی یا موردی، نه کسی که گناه را از روی عمد و اگاهی انجام می دهد و یا آن را تکرار می کند.
و یا حتی می توان گفت چه بسا ناظر به مواردی است که شخص، بدون اختیار و بدون توجه و آگاهی، حقی را از کسی ضایع کرده و اصلا اصلاع ندارد و الا حتما در صدد جبرانش بر می آمد.
بنابر این؛ بر فرض صحت چنین روایتی، ناظر به هر کسی و هر گناهی نیست.
پیروز باشید.
موسسه ذکر ـ قم.
باستانی.
 

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : دوشنبه 5/7/1400 | پاسخ : شنبه 10/7/1400 | | ليسانس | 39 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 386 بار

تگ ها : گناه بهشت بیماری امتحان

مشاوره های مرتبط

سلام علیکم
روایات هست که گناه فقر می آورد
آیا این امر ناظر بر جوامع مسلمین است چون خیلی از افراد را همه مان میشناسیم که غرق در فسادند(یا غیرمسلمانان حتی) ولی از تمکن مالی خیلی خوبی برخوردارن آیا منظور این است که یکی از عواملی که موجب فقر می شود کثرت گناه است ولی لزوما یا حتمی نیست؟
با تشکر

سلام و عرض ادب...
کسی ک قصد ترک گناهاشو داره و سالها براش تلاش میکنه؛ اما هیچ وقت موفق نمیشه؛ چون تو درونش نیرویی ب نام اراده نیس...
حالا بعد سالها به خداوند بدبینی عمیقی پیدا کرده؛ یعنی به این نتیجه رسیده ک خداوند به هر کسی اجازه ترک گناه نمیده؛ اگه اجازه بده دیگه پاکی و ناپاکی، خوبی و بدی، مومن وکافر، شهید و قاتل، بهشت وجهنم و خیلی چیزای دیگه معنی ندارن، وهمه چی از ارزش میفته...
حالا تکلیف چه!؟ این آدم تکلیفش چیه!؟

با سلام، من ۱۰ سال بیماری داشتم که با خانه نشینی میشد آن را تحمل کرد، با نظر پزشک که مشکل کامل رفع می شود عمل جراحی کردم و متاسفانه دکتری که عمل کرده بود باعث ایجاد مشکل دیگر شد که آن را هم میشد تحمل کرد ولی در شرایطی که سنم کم بود و زخم عفونت و قارچی شده بود خسته شدم و تصمیم گرفتم مجدد عمل کنم که خیلی بدتر شد و پس از آن عمل ۳ عمل جراحی دیگر هم شدم که آنها بصورت فوری و بدون حق انتخاب من انجام شد و الان شرایط و تحمل درد و زندگی برایم غیرقابل تحمل شده است. حال نمیدانم تصمیم من در این مشکلات دخیل بوده نفرین شدم یا خواست خداوند بوده است؟ آیا درد کشیدن تا آخر عمر بدون انجام هیچ فعالیتی باعث رسیدن من به کمال خواهد شد؟! به عنوان مثال لاله و لادن که سالم بودند و خودشان انتخاب کردند که ریسک عمل را بپذیرند و فوت شدند آیا گناهی مرتکب شدند؟ نظر دین در مورد این موارد چیست؟

با سلام
بنده نذر كرده ام كه اگر فلان گناهی را انجام دهم تعدادی روزه بگیرم ولی بعد از چند مدت كه به نظر خود عمل كردم دیگر خسته شدم و با خود گفتم كفاره اش را میدهم و همچنان به گناه خود ادامه میدهم و با خود میگویم كفاره اش را میدهم حال چكار كنم كه دوباره به نظر خود عمل كنم و حالت باز دارنده ای باشد برای گناه

سلام علیکم در احادیث درباره بی نماز داریم که اگر کسی بی نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند مثل این است که هفتاد پیامبر را کشته است* یا اینکه اگر لبخندی به بی نماز بزند مثل این است که هفتاد مرتبه خانه کعبه را خراب کرده است آیا این احادیث صحیح السند است اگر صحیح است حال به توجه به این اوصاف مثلا اگر با بی نمازی برخود میکنیم مخصوصا اگر فامیل نزدیک باشد تکلیف ما چیست ؟ آیا فقط بیشتر از یک سلام خیلی معمولی و سرد نباید کاری دیگر برایش انجام بدهیم یا حتی آیا اصلا به او سلام هم کنیم یا خیر ؟ حتی اگر کاری یا چیزی از ما بخواهد ؟یا حتی اگر برادر یا خواهر زاده یا برادر زاده ما باشد چطور ؟
البته باتوجه به این که خداوند عالمیان در آیه 8 سوره ممتحنه مراوده و نیکی کردن با مشرکین و کفاری که با ما سر جنگ ندارند را اجازه داده است حال با توجه به اینکه مشرک یا کافر از بی نماز بدتر است حال این دو آیه و حدیث چگونه قابل جمع است ؟
به نظر شما در صورتی که احادیث معتبر باشد آیا دلیلش این نمی تواند باشد که همان طور که مسلمان زمانی که مسیحی یا یهودی میشود دیگر حرمتی ندارد و مرتد به حساب می آید ولی اگر از قبل مسیحی میبود مرتد واقع نمی شد حال آیا حکم کسی که نماز را ترک کرده آیا این می تواند باشد که چون نماز را ترک کرده است یک نوع کافر به حساب می آید و برای همین اینگونه با او رفتار می شود چون در احادیث هم داریم که عبید بن زرارة می گوید : از امام صادق (ع ) از سخن خدای عز و جل «هر کس به ایمان کافر شود به تحقیق عملش نابود شده و او در آخرت از زیانکاران است »( المائدة (5)، آیه 5) پرسیدم ، فرمود: ترک کردن نماز است چنان نمازی که به آن اقرار کرده است .»( بحارالأنوار ج : 79 ص : 219)
سند حدیث کسی که بی نمازی را طعامی دهد
*لئالی الاخبار ص 395
*جامع‏الأخبار ص : 74
*کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب بخش ترک عمدی نماز قسمت مهمترین واجب الهی

UserName