عنوان :
ترجمه و تحقيق (الامثال في القرآن, ابن قيّم الجوزيه)
نويسنده :
مرتضي ذي قيمت
سال :
1372
استاد :
سيد محمد باقرحجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران مركزي
موضوع :
چکيده : در اين پژوهش به ترجمه و تحليل الامثال في القرآن ابن قيم الجوزيه پرداخته شده و از اين موضوعات بحث شده است: جايگاه مثل در علوم قرآني و ادبيات عرب ، تعريف مَثَل در لغت و اصطلاح، ويژگيهاي مثل، اقسام مثل و امثال قرآني، تأليفات پيرامون امثال، و شخصيت علمي ابن قيم الجوزيه.
عنوان :
ترجمه جز سي ام از كتاب (البيان في علوم القرآن)
نويسنده :
علي اصغر عابدي
سال :
1372
استاد :
فيروز حريرچي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران مركزي
موضوع :
چکيده : البيان في علوم القران ، تأليف ابوالبركات ابن الانباري از نحويان قرن ششم هجري است . در اين كتاب به وجوه احتمالي اعراب قرآن كريم پرداخته شده است . در اين پاياننامه بخشي از اين كتاب كه مربوط به اعراب آيات جزء سيام قرآن است، ترجمه شده و موارد ضروري توضيح داده شدهاند.
عنوان :
تحليلي از قصص قرآن
نويسنده :
محمدتقي ملبوبي
سال :
1372
استاد :
صادق آئينه وند
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
چکيده : در اين پايان نامه قصص قرآن مورد بررسي قرار گرفته و در آن موضوعات زيرمطرح شده است : مفهوم و تاريخچه پيدايش قصه، قصه و ريشه آن، ديدگاه علم و دين در زمينه قصه،قصه و عرب ، قصه در قرآن، گسترده قصه ، تحليي كلي از قصص قرآن و علل استفاده از قصه، اهداف قصص قرآني، ويژگيهاي قصص قرآني، تفاوت قصههاي قران و عهدين، راز تكرار در قصههاي قرآن، احسن القصص ، منابع قصص قرآن.
عنوان :
تحقيق در نخستين تفسير فارسي موجود موسم به (ترجمه ي تفسير طبري
نويسنده :
شاهرخ محمدبيگي
سال :
1372
استاد :
سيد محمد باقرحجتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
چکيده : مباحث در اين پايان نامه عبارتند از: ترجمه ي قرآن و بررسي آراي مخالفان آن, اهداف و منابع نگارش اين تفسير, روش ترجمه ي آيات و متن آن, بررسي تطبيقي اين تفسير با تفسير طبري, برسي جايگاه اهل بيت (ع) و خلفا در اين تفسير, نويسنده طي اين پژوهش چنين نتيجه گرفته است كه تفسير مذكور عليرغم نام ظاهريش صرفاً ترجمه ي تفسير طبري نيست؛ بلكه از منابع ديگر نيز در آن استفاده شده است.
عنوان :
تحقيق د راستعارات و كنايات قرآن و جمع آوري و شرح آنها در 15 جزء قرآن
نويسنده :
محمد چوپان پسند آباد
سال :
1372
استاد :
سيد محمد باقرحجتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
چکيده : اصل اين است كه لفظ را در همان معناي وضعي استعمال كنيم؛ ولي اگر انسان مجبور به استعمال هر لفظ فقط در معناي وضعي خود باشد, مي بايست در هر لحظه دست به آفرينش صدها لغت جديد بزند و اين كار تقريباً غير عملي است, لذا براي بيان احساسات و عواطف خود, گاهي لفظي را با تركيبي در معناي جديد و يا به خاطر علاقه در معناي ديگر استعمال مي كند. اگر اين علاقه, علاقه مشابهت به همراه قرينه ي مانعه بود, آن استعمال را استعاره گويند. استعاره با دروغ, غلط, مجاز مرسل و تشبيه و مشاكله فرقهايي ممتاز دارد. استعاره به اعتبار مستعارله, مستعارمنه و جامع به اقسامي تقسيم مي شود. كنايه در لغت عبارت است از پوشيده سخن گفتن و در اصطلاح استعمال لفظ در معناي حقيقي و اراده ي لازم معنا. گاهي كنايه دال بر صفت, گاهي دال بر موصوف و گاهي دال بر نسبت است. كنايه به اعتبار وسايط هم تقسيماتي دارد. كنايه با مجاز مرسل به علاقه لازم و ملزم, سبب و مسبب و تفسير عرفاني و تفسير باطني فرقهايي ممتاز دارد. از طرف ديگر, با رسم و خاصه مركبه ي منطق و معناي صحيح باطن قرآن مرتبط است. كنايه را مي توان يكي از معاني نزديك باطن قرآن دانست. زيرا باطن همان طوريكه از روايات و منابع ديگر استفاده مي شود عبارت است از فهم بالاتري از ظواهر الفاظ قرآن و كنايه در حقيقت چنين است. استعاره و كنايه در فلسفه با عنوان (اعتباريات) مطرح مي شوند و چون اعتباريات با حقايق ارتباط ندارند, نبايد در برهان مورد استفاده واقع شوند. در ادامه, تمامي استعارات و كنايات ذكر شده در دوازده منبع مهم جمع أوري و در جدولي فهرست و سپس شرح شده اند و هر مورد در جداولي با تقسيمات مربوط تطبيق شده اند.
عنوان :
تحقيق پيرامون دعا در قرآن و نهج البلاغه
نويسنده :
شهين قهرمان ايزدي
سال :
1372
استاد :
سيد مرتضي آيت الله زاده شيرازي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
چکيده : در مقدمه ي پايان نامه بين دعاهاي اسلام بالاخص دعاهاي شيعه با ادعيه ي ديگر اديان مقايسه شده و در بخشهاي مختلف آن مطالب در زير آمده است: 1) أيات قرأني برحسب معاني دعا؛ 2) انواع نيايشگران و اقسام دعا؛ 3) محتواي دعاهاي قرآن؛ 4) آداب و شرايط استجابت و فوايد دعا؛ 5) نظريات دانشمندان غير ايراني د رزمينه دعا؛ 6) دعاهاي نهج البلاغه.
عنوان :
تأويل و ضوابط آن نزد شيعه
نويسنده :
محسن حسين زاده باجگيران
سال :
1372
استاد :
مرتضي ايرواني
دانشگاه :
دانشگاه فردوسي مشهد
موضوع :
چکيده : اين پايان نامه از يك مقدمه و هفت فصل تشكيل شده است. عناوين فصول هفتگانه عبارتند از: تفسير, تفسير به رأي, منشأ خطا در تفسير , مصادر تفسير شيعه, باطن در قرآن, تأويل و ضوابط آن.
عنوان :
تأويل قرآن
نويسنده :
مصطفي شيرنگي
سال :
1372
استاد :
حسين مصطفوي
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق (ع)
موضوع :
چکيده : قرآن به عنوان اصلي ترين سند اسلامي از زمان ظهور تا به حال مورد بهره برداري مسلمانان قرار گرفته است. هر كسي مي كوشد تا عمل و گفته خويش را مطابق با آن بگرداند اما در عمل, در بسياري از موارد قرآن را همسو با عقايد و اعمال خويش گردانيده اند. لذا آنچه مهم مي نمايد اين است كه تأويلات قرآن با چه ملاك و معياري مي بايست صورت بگيرد. به نظر مي رسد هنوز آن طور كه بايد و شايد كندوكاوي در تشخيص اين ملاكها صورت نگرفته است. از همين رو, شاهد تشتت فراوان در تأويلات قرآن در بين علماي اسلامي هستيم. اين پايان نامه ناظر به همين موضوع است. مطالب اين پايان نامه عمدتاً حول دو محور است: 1) تأويل قرآن چيست ؟ 2) علم به تأويل قرآن د رنزد كيست؟ در هر موضوعي ابتدا نظريات مطرح شده و سپس به بيان نظر صحيح و بعد از آن به ارزيابي نظريات پرداخته شده است.
عنوان :
پژوهشي درباره ي تناسب آيات و سوره
نويسنده :
عبدالهادي فقيهي زاده
سال :
1372
استاد :
سيد محمد باقرحجتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
چکيده : مجموعه نگري به آيات, راهي براي فهم مقاصد سوره ها است. پيش گرفتن اين راه منوط به آن است كه پاره هاي گوناگون قرآن كريم د رارتباط با هم برآورد شوند ..و د رنظم دادن آنها توقيف و وحي را نقش آفرين قلمداد كنيم. همخواني بخشهاي قرآن, نخست در سطح آيات يك سوره قابل بررسي است و سپس در سطح سوره ها. (تناسب قرآن) از جنبه تاريخي, به باور داشتن توقيفي بودن ترتيب آيه ها و سوره ها متكي است. گردآوري قرآن در دوران زندگاني پيامبر اكرم (ص) واقعيتي است كه تاريخ و حديث به آن گواهي مي دهد؛ اما با عنايت به اختلاف مصاحف نخستين در ترتيب سور و نيز انتساب جمع فعلي به عثمان, به هيچ روي نمي توان در تنظيم سوره ها به توقيف شرعي معتقد گشت. بر اين اساس و با ژرف انديشي د رمحتواي پيام هر يك از سوره ها بايد گفت: هر سوره متشكل از محور يا محورهاي كلي خاصي است كه آيات, گرداگرد آنها جمع آمده و گوياي معاني اي هماهنگ و منسجم آند بعضي از دانشمندان كه از اين دريچه به سوره ها نگريسته اند به معاني گرانباري دست يافته اند. نمونه هاي بسياري از اين دست, د رالميزان في تفسير القرآن, في ضلال القرآن و الاساس في الميزان آمده است. سوره ها در افاده معاني خود به سوره هاي قبلي و بعدي وابستگي ندارند. تمامي سوره ها دربرآوردن هدف عمومي قرآن با هم مشتركند و همگوني دارند. چنين همگونيهايي, قطعاً به سوره هاي متوالي نمي توانند اختصاص داشته باشند. به هر تقدير, برخي محققان معتقدند كه مطالب قرآني بكلي از هم گسيخته و ناهماهنگ اند و هيچ ارتباطي ميان آنها ملحوظ نيست. اين توهم از آنجاست كه به بعضي خصوصيات قرآن, همچون نزول تدريجي آيات و روش مزجي د ربيانات قرآني و نيز دسته اي عوامل بيروني, مانند زمينه ها و اسباب النزول, توجه كافي نشده است.
عنوان :
تجسم اعمال از نظر قرآن و روايات
نويسنده :
محمد علي تجري
سال :
1371
استاد :
آيتالله رضا استادي
دانشگاه :
تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
محكمات: عبارتست از آيات آشكاري است كه احكام آن ثابت است به همين سبب فقيهان در اصطلاح خود گويند: محكم چيزي است كه معني بدن روشن باشد . متشابهات : از لفظ احتمالاتي دارد واز ظاهر لفظ مقصود آن فهميده نميشود يا مجمل است يا معني با ظاهر اختلاف دارد. كلام متشابه: در همه كتب علم و ادب و سير و اخبار هست كه معني آن آسان دريافت نميگردد، بايد اهل فن و بصيرت آنرا شرح و تفسير كنند. مفهوم محكم بدون قرينه، ظاهر و معلوم است و به علت وضوح، نيازي به دلالت ندارد مانند ان الله لايظلم الناس شيئاً يونس(46) . ولي مفهوم متشابه ،به ظاهر معلوم نيست مگر قرينه و دليلي بر آن بيايد و مثل يدالله فوق اليديهم . ثم استوي علي العرش . و المطَّلات يتربصن بانفسهن تلاثة قروءٍ. كه كلمه قروء هم بر پاكي و هم بر حيض هر دو اطلاق ميشود.
عنوان :
پژوهشي درباره اصحاب اجماع
نويسنده :
پروين بهارزاده
سال :
1371
استاد :
علي اكبر عقاري
دانشگاه :
تربيت مدرس
موضوع :
در فصل اول به كلياتي پرداخته شده كه دانستن آن به منظور ايجاد زمينه ذهني مناسب و تصويري روشن از موضوع رساله،ضروري به نظر ميرسيد. فصل دوم به بررسي عبارات كشي اختصاص يافته و تعابير مختلفي كه اين عبارات استنتاج شده و نتايجي كه هر يك از اين تعابير به بارآورده است،مورد ارزيابي قرار گرفته است. فصل سوم در دو بخش تنظيم يافته است. بخش اول كه نسبتا«كوتاه ميباشد، به تعداد و شمار صحيح «اصحاب اجماع» و علت ترتيب آنها در سه طبقه مذكور اشاره شده است و سرانجام در بخش دوم، شرح حال (تراجم) «اصحاب اجماع»ارائه شده است .
عنوان :
يهود از ديدگاه قرآن
نويسنده :
يوسفعلي باقرپور
سال :
1371
استاد :
حسين توفيقي
دانشگاه :
مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
پاياننامه حاضر در شش بخش با اين موضوعات نوشته شده است : بخش اول، نام يهود، يهود،الذين هادوا، بنياسرائيل ، اسباط؛ بخش دوم، تاريخ يهود: از عصر حضرت ابراهيم تا خروج بني اسرائيل از مصر ؛ حضرت يعقوب، حضرت يوسف، حضرت موسي؛ خروج از مصر تا برقراري سلطنت؛ از سلطنت تا اسارت بنياسرائيل ؛ از اسارت تا تخريب بيتالمقدس و پراكندگي يهود؛ از تخريب بيتالمقدس تا عصر كنوني؛ بخش سوم، پيامبران يهود يا انبياي بنياسرائيل : پيامبران پيشين يهود، پيامبران يهود؛ بخش چهارم ، كتاب يهود: ويژگيهاي تورات، فرقان، هدايت، ذكر؛ بخش پنجم، ويژگيهاي اخلاقي يهود: دگرگونسازي نعمتهاي الهي، پيمانشكني، نژادپرستي يهود، آيات مربوط به پيمانشكني، اسرائيليات و روايات جعلي، بيان قرآن درباره تحريف و سرانجام تحريفگران؛ بخش ششم ، ويژگيهاي اعتقادي يهود: تصوير قرآني عقايد يهود؛ توصيف غير قرآني عقايد يهود.
عنوان :
واژههاي اطلاع در قرآن
نويسنده :
سيد علي اكبر فاميل روحاني
سال :
1371
استاد :
علي شكويي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
پاياننامه حاضر به بررسي آياتي از قران اختصاص دارد كه حاوي يكي از واژگان دال بر اطلاع است و در نه فصل با اين عنوانها تنظيم و نگارش شده است: فصل اول، اطلاعات چيست؛ فصل دوم، شيوههاي اطلاعرساني قرآن؛ فصل سوم، ساختار نحوي اطلاعرساني قرآني؛ فصل چهارم، واژههاي اطلاع در قرآن؛ فصل پنجم، مخاطبان اطلاع در قرآن ؛ فصل ششم،حاملان اطلاع در قرآن؛ فصل هفتم، وسائل ابلاغ اطلاع قرآني؛ فصل هشتم، محتواي اطلاع قرآني؛ فصل نهم،نتيجهگيري.
عنوان :
موسي در قرآن و ورايات
نويسنده :
صفدر معصومي مجد
سال :
1371
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
در اين پژوهش حضرت موسي به صورت تطبيقي در قرآن كريم و تورات بررسي شده و مطالب آن در ده فصل با اين عناوين آمده است: كشور مصر و فراعنه آن،شناخت بنياسرائيل، سيماي فرعون در قرآن كريم، دوران تولد موسي و رشد او، موسي به مدين ميرود، معجزات موسي، رسات موسي،هلاكت فرعون و نجات بنياسرائيل. درگيري موسي با بنياسرائيل،موسي و قارون.
عنوان :
موسي در قرآن و تورات
نويسنده :
صفدر معصومي مجد
سال :
1371
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
اين پژوهش در ده فصل با اين موضوعات تدوين شده است: كشور مصر و فراعنه آن،ويژگيهاي طبيعي و انساني آن،سابقه تاريخي و مردم آن؛ واژه اسرائيل، نامگذاري يعقوب به اسرائيل، تاريخ حيات بنياسرائيل؛ سيماي فرعون در قرآن: ادعاي الوهيت، تفاوت ضعيف و مستضعف، روش عمومي مستكبران تاريخ؛ دوران تولد موسي و رشد او، اختلاف قرآن با تورات در اين زمينه؛ موسي به مدين ميرود، انواع وحي ،موارد اختلاف قرآن با تورات در اين خصوص؛ معجزات موسي، اختلاف قرآن با تورات در اين خصوص؛ معجزات موسي،اختلاف قرآن با تورات درباره آن؛ رسالت موسي،نكات مستفاد از آيات ،تفاوت رسول و نبي،موارد اختلاف قرآن با تورات در اين موضوع؛ هلاكت فرعون و نجات بنياسرائيل ،اختلاف قرآن با تورات در اين مسأله؛ درگيري موسي با بنياسرائيل ، جلوه خدا، نزول تورات،موارد اختلاف قرآن با تورات در مورد آن؛ موسي و قارون.
عنوان :
هدايت و مباني آن از ديدگاه قرآن
نويسنده :
سليمان خاكبان
سال :
1371
استاد :
يحيي يثربي
دانشگاه :
مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
در پاياننامه حاضر مباني هدايت از ديدگاه قرآن كريم بررسي شده و از اين موضوعات سخن رفته است جنبههاي هدايت و مفهوم آن، هدايت از ديدگاه ملاصدرا و علامه طباطبائي، مهتدي اليه از ديدگاه قرآن، صراط مستقيم و تفسير آن از ديدگاه آيات، انواع هدايت شامل هدايت تكويني و تشريعي و غريزي و فطري، عوامل هدايت شامل فطرت، عقل، نبوت و ولايت و تكوين. در انتها فهرست آيات هدايتي قرآن به ترتيب سورهها آورده شده است.
عنوان :
هدايت از ديدگاه قرآن كريم
نويسنده :
بتول علامت ساز
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
براي بررسي موضوع هدايت در قرآن ، ابتدا تمامي آيات مربوط به هدايت كه لفظ هدي و مشتقاتش را داشت،استخراج شده و سپس تفاسير آن آيات از كتب تفسير و كتب روايي ، جمعآوري جمعبندي گرديده و نتايج به دست آمده، در پنج فصل با اين عناوين آمده است: فصل اول،كليات، فصل دوم، وسايل هدايت، فصل سوم،مهتدين چه كساني هستند . فصل چهارم، نتايج هدايت در زندگي دنيا و آخرت، فصل پنجم، هادي از نظر قرآن، و فصل ششم ، ضلالت، هدايت انسان عبارت است از: جهت بخشيدن به حيات او، قرآن كريم، به آدمي هم مطالب حكيمانه ميآموزد و هم راه عملي به كار بستن آنها را فرا ميدهد. خداوند انسان را به پيمودن صراط مستقيم و انجام عمل صالح دعوت مي:ند، و او را از افراط و تفريط بر حذر ميدارد و از او ميخواهد از گناه بپرهيزد و توشه تقوا بياندوزد. خداوند هرگز كسي را كه پوينده طريق هدايت باشد،گمراه نميسازد . او ، انسان را آزاد و مختار آفريده و با اعطاي رسول ظاهري و باطني، او را در ميان دو راه خير و شر، هدايت و ضلالت، مخير ساخته تا با انتخاب خويش، راهش را تعيين كند.
عنوان :
ويژگيهاي بنياسرائيل در قران و مقايسه آن با صهيونيستها
نويسنده :
امير نصرتي
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق ?
موضوع :
از آنجا كه شبه جزيره عرب و سينا و مصر و فلسطين در شكلگيري ادامه حيات قوم بنياسرائيل و يهوديان نقش مهمي داشته است فصل اول و دوم اين پاياننامه همراه با ذكر سرگذشت حضرت ابراهيم و حضرت يوسف و حضرت موسي ? به همين موضوع اختصاص يافته است . در فصل سوم، ويژگيهاي بنياسرائيل از نظر قرآن مورد تحقيق قرار گرفته است. در فصل چهارم، ابتدا پيرامون پيدايش صهيونيسم سخن رفته است و سپس از ويژگيهاي صهيونيستها بحث شده وبا ويژگيهاي بنياسرائيل از نظر قرآن مقايسه شده است.
عنوان :
وحي و ارتباط الهي از ديدگاه قرآن و علم ارتباطات
نويسنده :
جلال چاوشيان
سال :
1371
استاد :
حسين مصطفوي
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق ?
موضوع :
پاياننامه حاضر در پنج بخش با اين موضوعات تنظيم شده است: بخش اول،معرفي اجمالي علم ارتباطات؛ بخش دوم، ارتباطات الهي و از آن جمله وحي؛ بخش سوم، انواع مختلف ارتباطات خدا و مخلوقات؛ بخش چهارم، عناصر نهگانه ارتباطي و وجوه اختلاف و تمايز هر يك از آنها را با عناصر مورد بحث در ساير انواع ارتباطات و از جمله ارتباطات انساني، بخش آخر، نظام كلي ارتباط الهي.
عنوان :
وجوه اختلاف در قرائت هفت قاري
نويسنده :
رمضان بهداد
سال :
1371
استاد :
ابراهيم ديباجي
دانشگاه :
آزاد اسلامي
موضوع :
در پاياننامه حاضر وجوه اختلاف در قرائات هفتگانه بررسي شده و از اين موضوعات سخن رفته است: اختلاف قرائت در قرآن و انواع آن سابقه آن، اختلاف در قرائت قرآن از زمان حيات رسولالله? تا خلافت عثمان و سپس از خلافت عثمان به بعد، جمع قرآن، قرائتها هفتگانه و دهگانه و چهاردهگانه و ارتباط ميان اصطلاح قرائت سبع و عشر و معلقات سبع و عشر. در پايان اختلاف قرائتها در آيات قران آورده شده است.
عنوان :
ناسخ و منسوخ در قرآن
نويسنده :
حسين سجادي
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق ?
موضوع :
اين پژوهش مشتمل بر يك مقدمه و شش بخش با اين موضعات است: مقدمه ، اهميت بحث نسخ؛ بخش اول، معناي نسخ در زبان عربي و در اصطلاح علوم قرآني و اسلامي؛ بخش دوم، نه شرط نسخ؛ بخش سوم، نسخ در قرآن؛ بخش چهارم، جواز نسخ و اثبات وقوع آن؛ بخش پنجم،انواع نسخ در قرآن و بخش ششم، آياتي كه در آنها ادعاي نسخ شده است.
عنوان :
ميزان در قيامت ( در منظر قرآن و حديث )
نويسنده :
علي جان كريمي
سال :
1371
استاد :
محمد هادي معرفت
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
اين پاياننامه در دو بخش تدوين شده است: بخش اول به بررسي حساب اعمال، سنجش اعمال و اقوال در ميزان اعمال اختصاص دارد . بخش دوم در زمينه مراد از سبك ميزاني و سنگين ميزاني افراد، چگونگي سنجش اعمال در قيامت و عدم سنجش اعمال كافران و مشركان است.
عنوان :
موضع گيري طبقاتي در قرآن: ملأ و مترف
نويسنده :
داود سليماني
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين پاياننامه تعريف طبقه اجتماعي از ديدگاههاي گوناگون و ديدگاه قرآني با توجه به آراء مفسران بيان شده است . همچنين ضمن بررسي طبقات اجتماعي با توجه به دو جريان حق و باطل به بررسي ملاكهاي حقيقت از ديدگاه فلاسفه و متكلمين پرداخته است. با توجه به ايات طبقه ملا و مترف را مورد بررسي قرار داده و با استخراج ويژگيهاي اين طبقه به بررسي موضعگيري آنان در مقابل انبياء الهي پرداخته است و نشان داده است كه ملأ و مترف در طول تاريخ هميشه از مخالفين و معارضين جدي و سرسخت انبياء بودهاند. همچنين روشن ميسازد كه هر چند دعوت دين شامل تمامي اقشار و طبقات اجتماعي ميگردد، ولي پاسخ طبقات اجتماعي در مقابل اين دعوت يكسان نبوده متناسب با اوصاف هر طبقه اجتماعي تفاوت پيدا ميكند.
عنوان :
مطالعه تطبيقي در قصص قرآن و آثار و مدارك فرهنگي در سرزمين انبياء (ع)
نويسنده :
رضا جلالي
سال :
1371
استاد :
ابراهيمي دينايي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در اين پاياننامه قصص قرآن با آثار و مدارك مكشوفه و مندرجات كتب آسماني مورد مقايسه قرار گرفته و سوابق واژگان بر اساس فقه اللغه شرح داده شده است . قصص مورد تحقيق در اين پاياننامه در خصوص پيامبران از آدم(ع) تا نوح(ع) است.
عنوان :
محكم و متشابه
نويسنده :
منصور درخشنده
سال :
1371
استاد :
محمد هادي معرفت
دانشگاه :
مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
اين پاياننامه به بررسي محكم و متشابه و آراء مختلف در اين باره اختصاص دارد و داراي اين مطالب است: مفهوم احكام و تشابه، واژههاي آيه هفت سوره آل عمران، نظر علامه طباطبائي درباره اين آيه، آراء مختلف در محكم و متشابه و نتيجهگيري از اقوال گذشته، فلسفه و حكمت متشابهات، نظريه ابن رشد و امام فخر رازي و علامه طباطبائي و آراء ديگر در حكمت متشابهات، مصاديق تشابه و عوامل تشابه در قرآن، تأويل و آراء مفسرين در اين باره، راسخون در علم، و روايات و احاديث در اين باره.
عنوان :
قصه در قرآن
نويسنده :
ناصر شمس بخش
سال :
1371
استاد :
محمد باقر بهبودي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
اين پاياننامه به بررسي موضوع « قصه در قرآن» اختصاص دارد و به اين نتايج رسيده است: اعتبار، تثبيت قلب پيامبر ? ، تقويت روحي مسلمانان، انداز مشكرين، وحدت دعوت انبياء، اثبات وحي و رسالت،تفهيم اصول و بيان سنتهاي اجتماعي از اهداف قصص قرآني است. برخي از خصوصيات قصههاي قرآني عبارتنداز: اتحاد سياق قصه با كل سوره، نپرداختن به جزئيات، ايجاز، تبليغ غيرمستقيم، تفاوت شروع قصص. قرآن در قصهها، از شخصيتهاي مثبت و منفي استفاده ميكند. شخصيتهاي مثبت را به عنوان الگو براي انسانها، و اشخاص منفي را به خاطر عبرت گرفتن مطرح ساخته است. قرآن بعضي از حلقههاي داستانها را در موارد متعدد تكرار كرده است . البته، اين تكرار به قدري ماهرانه و استادانه است كه هيچ لطمهاي به بلاغت قرآن نميزند. بلكه با نشان دادن يك صحنه از زواياي مختلف، آن را براي خواننده جذبتر و شيرينتر ميكند.
عنوان :
علم غيب از ديدگاه آيات و روايات
نويسنده :
اميرحسين شاهنوش فروشاني
سال :
1371
استاد :
حسين مصطفوي
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق?
موضوع :
در اين پاياننامه پس از بحث و بررسي علم غيب از ديدگاه آيات و روايات نتايج ذيل به دست آمده است: 1) امام و پيامبر داراي علم غيب ميباشند. 2)علم غيب امام و پيامبر (مانند علم خداوند) ذاتي نيست بلكه خداوند متعال به آنها اعطا كرده است. 3) علم پيامبر و ائمه ? بر همه غيبها به طور مطلق نيست . 4) براي انسانها (غير امام و پيامبر) نيز امكان دستيابي به تأثير آنها است. 6)ايمان به غيب در مورد برخي از موجودات همچون فرشتگان و جنيان، تصديق وجود آنهاست. 7)در مقام تزاحم و مقابله بين راههاي شيطاني و راه رحماني، راههاي شيطاني هميشه مقهور و مغلوب است همانطور كه ساحران دربار فرعون نتوانستند در مقابل حضرت موسي ? مقاومت نمايند. 8) وجود راههاي شيطاني دليل بر حقانيت آنها نبوده بلكه بدين جهت است كه انسان با پيروي از راه رحماني و مخالفت با راههاي شيطاني در مسير تكامل خود قرار گيرد . 9) در ميان كارهاي خارق العاده،دروغگويي، تلقين و عوامفريبي نيز راه يافته است. 10) ايمان به غيب با عقل ظاهربين هميشه سازش نداشته بلكه بينشي وسيعتر را ميطلبد. 11) ايمان داشتن به غيب با تزكيه نفس ارتباط مستقيم داشته و با توجه كردن به هواهاي نفساني نسبت معكوس دارد.
عنوان :
شيوههاي تدبر در قرآن
نويسنده :
ولي الله نقيپور فر
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
در اين پاياننامه تدبر در قرآن و شيوههاي آن مورد بررسي قرار گرفته و از اين موضوعات بحث شده است: زمينههاي تدبر در قران، جايگاه و زمانهاي مناسب تدبر در قرآن، معرفت و ايمان به شأن و مقام قرآن، جايگاه و زمانهاي مناسب تدبر در قرآن، معرفت و ايمان و به شأن و مقام قرآن،كليدهاي عام و خاص و علمي و عملي تدبر در آن، اصول حاكم بر تدبر در قرآن، شيوههاي تدبر و شيوههاي ترتيل.
عنوان :
شيطان در قرآن و اوستا
نويسنده :
عباس چراغي قينرجه
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه شيطان در قرآن و اوستا مورد بررسي قرار گرفته است . در ابتدا مفهوم ابليس آورده شده و واژه ديو و واژههاي مختلف مترادف آن مورد بحث قرار گرفته است . مباحث مهم ديگر آن عبارتند از : تلقي زردشت از شيطان و ديو از جنبههاي مختلف، نقش شيطان و ديو در گمراهي انسان و عوامل گمراهي، و عواملي كه موجب نجات انسان از شر شيطان ميشوند. در پايان، تعابير مختلف از شيطان بيان شده است.
عنوان :
شناخت واژههاي تبليغي در قرآن (دعوت ،موعظه و « ن،ص،ح») از سه ديدگاه ادبي ،تفسيري و زبانشناسي (فنولوژي، مورفولوژي ،سماتيك)
نويسنده :
محمد رضا ملامحمد
سال :
1371
استاد :
محمد مهدي معرفت
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق ?
موضوع :
در اين پاياننامه تلاش شده است كه سه واژه دعوت، موعظه و نصح از ديدگاههاي ادبي، تفسيري و زبانشناسي بررسي شود. در ديدگاه اول، ضمن مراجعه به كتب لغت، روش جديدي در بررسي اتخاذ شده است. اينچنين كه واژههاي به كار رفته در قرآن و كتب لغت در جدول ارائه و به بررسي كمي و آماري واژهها پرداخته شده و كتب لغت بر مبناي مدارس و سبكهاي نگارش تقسيم و بررسي گرديده و دادههاي جدول توصيف و تحليل شده است . در ديدگاه دوم، اساس كار مطالعه بر روي آياتي است كه تنها ذكري از اين سه واژه به ميان آوردهاند و ابزار لازم در اين كندوكاو نيز عناصر مسلم هر فعاليت تبليغي است كه عبارتند از : پيام دهنده، پيام گيرنده يا مخاطب، موضوع، ابزار، شيوه، هدف، پيام گيرنده يا مخاطب. موضوع ، ابزار، شيوه، هدف، زمان و مكان . ديدگاه سوم، با كمك علم نوپا و جديد زبانشاسي و بهرهجستن از شاخههاي مختلف آن همچون فنولوژي(اصوات شناسي) مورفولوژي (شكلشناسي) و سمانتيك(معني شناسي) درك عميقتر مفاهيم و معاني پربار اين واژهها پرداخته شده است.
عنوان :
شرح و بررسي شواهد قرآني كتاب سيوطي
نويسنده :
محسن اسدي
سال :
1371
استاد :
سيد امير محمود انوار
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
اين پاياننامه با هدف تبيين و توضيح شواهد قرآني شرح سيوطي بر ألفيه ابن مالك تدوين شده است . نويسنده پس از شرح زندگاني سيوطي و استادان و شاگردان و نيز تأليفات او طي بيست بخش به بررسي و شرح آيات مورد استشهاد سيوطي پرداخته است.
عنوان :
شرح شواهد التبيان في تفسير القرآن (سورههاي هود، يونس، يوسف9
نويسنده :
نصيرالدين جوادي جوبتاني
سال :
1371
استاد :
آذرتاش آذرنوش
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
شيخ طوسي (ره) در روش تفسيري خويش براي بيان مفاهيمي كلمات و يا بعضي نكات ادبي آيات و گاه مفاهيم كلي به اشعار شعراي عرب اعم از جاهلي و اسلامي استشهاد نموده است . از آنجا كه شواهد در بيان بعضي مفاهيم نقش بسزايي دارد درك معاني و شرح آنها نيز ميتواندكارآيي خوبي داشته باشد. در اين پاياننامه ابتدا شاعر بيت در صورت مشخص نبودن حتي الامكان مشخص شده و سپس ترجمه فارسي شعر آمده و واژههاي شاهد معني شده است.
عنوان :
سيماي ملائكه در قرآن كريم
نويسنده :
انسيه نصرالهي زاده
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
با بررسي آيات قرآن كريم، و مباحث تفسيري شيعه و اهل سنت، كتب روايي، نتايج زير در مورد ملائكه به دست آمده است . در قرآن كريم حدود 431 آيه در مورد ملائكه سخن گفته و بيش از 60صفت براي آنها برشمرده است . فرشتگان مخلوق و عبد و رسول و مطيع خدا هستند و به او ايمان داشته و به واحدانيت خدا شهادت ميدهند. آنان حاملان و حافين عرش و جنود آسمانها و مقربين درگاه الهي و معصوم ومكرم و صادق و عالم و قانت و خائف و خاشع و مشفق و مكين و امين و صاحب شهود و شفيع و اولياء مؤمنان هستند. فرشتگان دائماً خدا را تسبيح و تقديس و سجده ميكنند و موكلين امور الهياند و تمامي دستورهاي او را اطاعت ميكنند و هرگز سستي نميورزند و خسته نميشوند . آنان قدرت عروج و نزول سريع و انجام امور بسيار سخت را دارند. در قرآن كريم ، سنخ وجودي آنها به صراحت مشخص نشده است، ولي روايات آنان را موجوداتي نوراني معرفي نمودهآند. خداوند ، اعتقاد كفار را مبني بر اينكه فرشتگان دختران خدا هستند نفي ميكند . بشر معمولي قادر به ديدن فرشته نيست ولي زماني كه مرداني از نوع بشر متمثل شود، قابل رؤيت است.ملائكه داراي انواع و مراتب گوناگون ميباشند و هر كدام مأمور انجام كار مشخصي هستند . از بين فرشتگان، تنها اسم جبرئيل و ميكائيل و هاروت و ماروت در قرآن آمده و از بقيه با ذكر صفات ياد شده است. فرشتگان نقش بسيار مهمي را در عالم وجود به عهده دارند و وراي اسباب مادي، به عنوان واسطههاي خداوند، سبب وجود افعال و امور هستند. آنان تدبير امر و آوردن وحي و حفاظت همه جانبه در عالم وجود قبض و آوردن عذاب الهي بر اقوام فاسد را عهده دارند، و براي مؤمنان همواره طلب استغفار ميكنند و بر كافران لعن ميفرستند. دربسياري از موارد به امداد مؤمنان ميآيند و پشتيبان و دوست مؤمنان در دنيا و آخرت هستند.
عنوان :
سيماي علي بنابيطالب ? در قرآن از ديدگاه اهل سنت
نويسنده :
بهجت السادات كسائي فر
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين پاياننامه سيماي امام علي? در آيات قرآني با استفاده از تفاسير و كتب بزرگان و مفسران اهل سنت بررسي شده است . در اين تحقيق ابتدا تفسير هر آيه با استناد به تفاسير علماي عامه و خاصه بيان شده است، و به دنبال آن، شأن نزول و مصاديق آيه بيان و ديدگاههاي مختلف نقد و بررسي شده است. در پايان با استناد به كتب روايي و تفسيري اهل سنت ثابت شده كه علي ? مصداق تام و برتر آيه مباركه است.
عنوان :
سيماي زن در تفسير الميزان
نويسنده :
رويا برادر
سال :
1371
استاد :
عباس حري
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
ويژگي اين پاياننامه در روش تحقيق آن است . نويسنده با يكي از روشهاي تحقيق آماري به نام « روش توصيفي تحليل محتوا» كلمات كليدي مربوط به زن را در تفسير الميزان برشمرده و مورد تجزيه و تحليل قرار داده است. وي توزيع فراواني مفهوم زن را در سورههاي قرآن و نيز هر يك از جلدهاي تفسير مذكور و همچنين گروههاي موضوعي سه گانه زن و خصوصيات فردي، زن و خانواده، و زن در اجتماع بررسي كرده است.
عنوان :
سيماي رسول اكرم (ص) در قرآن (ابعاد رسالت)
نويسنده :
عليرضا حلمزاده
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
رسول اكرم ? از ديدگاه قرآن، شخصيتي برجسته و ممتاز دارد. از حضرتش به عنوان صاحب خلق عظيم و اسوه خسته مؤمنان ياد شده و پذيرش حكم وي در منازعات، نشانه ايمان دانسته شده است . در اين پاياننامه، ابعاد رسالت پيامبر? مورد بررسي قرار گرفته است تا شؤون و وظايف اصلي حضرت را نمايان سازد . در قرآن كريم از وظايف و اهداف رسول نمايان سازد. در قرآن كريم از وظايف و اهداف رسول اكرم ? ، با تعابير گوناگوني مانند ابلاغ، ذكر، بيان، هدايت، ولايت، حكم، بشارت و انذار سخن رفته است . حاصل بررسي آن است كه بارزترين شأن پيامبر ?، نبوت و رسالت است و اين دو تعبير نسبت به يكديگر عام و خاص من وجه هستند. پس پيامبر به نبوت ارسال شده است. از هدف و نوع وظيفه و رسالت پيامبر ? نيز، با تعابير گوناگون ياد شده است. آنچه در اين بررسي به دست آمده اين است كه رسالت عمده و مشخص پيامبر ?، هدايت و رهبري است. هدايت مردم به وسيله شيوههاي هدايتي متنوعي مانند اسوه بودن، استدلال، موعظه، انذار و بشارت و جز اينها صورت ميپذيرد و رهبري در ابعاد رهبري ديني. رهبري سياسي و رهبري معنوي انسانها تحقق مييابد.
عنوان :
سيماي ابراهيم ? در قرآن كريم
نويسنده :
سيد اسماعيل سليماني
سال :
1371
استاد :
سيد علي محقق
دانشگاه :
تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
در اين پاياننامه زندگي پرماجراي ابراهيم خليل ابرحمن? از زبان قرآن مجيد بررسي شده و از اين موضوعات بحث به عمل آمده است: معرفي شدن او به عنوان اسوه براي انسانهاي ديگر، سيره آن حضرت و گرفتن درس توحيد، توكل، تسليم به خداوند و مبارزه با بتپرستي و هواپرستي از آن .
عنوان :
سنتهاي تاريخ در قران
نويسنده :
هادي سليماني ابهري
سال :
1371
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
هدف اين پاياننامه بررسي سنتهاي تاريخ در قرآن از جمله فلسفه تاريخ است. فلسفه تاريخ، از قانونمندي حوادث تاريخي و بررسي علل و عوامل حركتهاي اجتماعي در طول زمان بحث ميكند. در آن بايد اصالت فرد و اجتماع سخن گفت و مقدم بر آن علم تاريخ را از فلسفه نظري تاريخ، تفكيك كرد. اين پاياننامه شامل اين مباحث است: فصل اول تا چهارم به متدلوژي موضوع و پديده تاريخينگري اختصاص دارد. حاصل اين چهار فصل، مشخص شدن دو قلمرو مذكور و نقايص برداشتهاي برخي از محققين در جامعهشناسي قرآن است . در فصل پنجم و ششم، برخي از اثار معاصرين در زمينه فلسفه تاريخ قرآني گزارش شده و در تفسير آيه يازدهم از سوره رعد، با نظر متقدمين از اهل تفسير، مقايسهاي صورت گرفته است. از فصل ششم به بعد، سنت در قرآن و حديث، تاريخ در قرآن، ويژگيهاي قصص قرآن، فلسفه تاريخ در قرآن در قرآن، ويژگيهاي قصص قرآن، فلسفه تاريخ در قرآن و فرد و جامعه در قرآن بحث و بررسي شدهاند. آخرين فصل پاياننامه عهدهدار تبيين نظريه فطريه(اصل محوري در تفسير بسياري از انديشههاي قراني) از بعد ارتباط با مباحث محرك و آينده تاريخ و نيز جامعهگرايي بشر در قرآن است .
عنوان :
روششيخ ابوالفتح رازي در تفسير روحالجنان
نويسنده :
محمد مهدي حقي
سال :
1371
استاد :
محمد واعظ زاده خراساني
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق (ع)
موضوع :
اين پاياننامه شامل يك مقدمه و چهار بخش تحت عناوين ذيل است: شناسايي تفسير روحالجنان، روش مفسر در تنظيم مطالب، جايگاه نقل در روح الجنان، جايگاه علوم قرآني و مباحث كلامي و عرفاني در اين تفسير.
عنوان :
تقدم و تأخير در قرآن
نويسنده :
مهادي پورستار
سال :
1371
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
اين پاياننامه ترجمه و بررسي بخشي از كتاب الاتقان في علوم القرآن تأليف عبدالرحمن سيوطي (849ـ911ق) است. اين بخش « نوع چهل و چهارم درباره مقدم و مؤخر قرآن» نام دارد.
عنوان :
تفسير به رأي
نويسنده :
احمد حسنعلي تفتي
سال :
1371
استاد :
عباسعلي زنجاني
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
مباحث اين پاياننامه در چهار بخش تنظيم شدهاند؛ بخش اول،كلياتي شامل معناي لغوي و اصطلاحي ، تاريخچه و علل تفسير به رأي و نمونههايي از تفسيربه رأي. بخش دوم، تفسير به رأي و نمونههايي از تفسير به رأي در قرآن و روايات فريقين و اقوال دانشمندان. بخش سوم، روايات تفسير به رذي و انواع تفسير به رذي و ادله روا شمارندگان و رد كنندگان آن و نيز ادله تفسير اشاري و نمونههايي از اين نوع تفسير. بخش چهارم، تحت عنوان تفسير به رأي در عصر جديد به بررسي و نقد تفسير قرآن بر اساس علوم تجربي و تفسير پوزيتيويستي قرآن پرداخته شده است .
عنوان :
پاسخ به شبهات آلوسي بغدادي در زمينه آيات نازله در شأن اهل بيت (ع)
نويسنده :
مسعود فكري
سال :
1371
استاد :
محمدهادي معرفت
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق (ع)
موضوع :
اين پاياننامه با هدف تحقيق تشويق و تنبيه از منظر قرآن كريم تدوين شده است و پيرامون اين موضوعات مباحثي مطرح ميكند. اهم مباحث آن عبارتند از : اهميت و ضرورت تربيت، اصول و مباني تربيتي، پاداش و مجازات (تشويق و تنبيه) ، تعاريف و شرايط آن، ويژگيهاي مربي.
عنوان :
اهميت نيت از ديدگاه قرآن و حديث در بعد اخلاقي
نويسنده :
محمد كاشي طرقي
سال :
1371
استاد :
سيدمحمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران مركزي
موضوع :
برابر آيات كريمه قرآن و روايات گرانقدر معصومين(ع)اعمال آدمي به سبب خلوص نيت اهميت پيدا ميكند و استحقاق پاداش مييابد . در اين پاياننامه با عنايت به اين اصل مهم،نيت مورد بررسي قرار گرفته است. مباحث اين رساله عبارتند از : ارتباط انديشه و عمل ، نظريات اخلاقي انديشمندان مغرب زمين و طرفداران آنها در اين زمينه و اهميت نيت در شريعت مبين اسلام.
عنوان :
اوصاف مختص و مشترك انبياء مذكور در قرآن
نويسنده :
مريم بادامي
سال :
1371
استاد :
سيدمحمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين پاياننامه اوصاف اختصاصي و مشترك انبياء كه در قرآن آمده بررسي شده است . در ابتدا لزوم بعثت انبياء و تعداد آنها و سپس اوصاف مختص آنها بيان شده است . ابتدا نام هر پيامبر و القاب وي آمده سپس به ويژگيها و فعاليتهاي عمده او اشاره شده و در پايان صفات مشترك انبياء آمده است.
عنوان :
انسان و رهبري در قرآن
نويسنده :
بيژن نوبخت
سال :
1371
استاد :
محمد علي گرامي
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق (ع)
موضوع :
قرآن، رهبري را لازمهء جامعه و كمال طلبي انسان ميبيند. آنچه در علوم انساني در مورد رهبري و مديريت مطرح ميشود حول دو محور است : 1) خصوصيات روحي و رواني، 2) وظايف و ويژگيهاي هدايت و رهبري. محور اول در روانشناسي و روانشناسي اجتماعي و محور دوم در علم مديريت و سازمان مطرح است . قرآن رهبري و مديريت را در همان چارچوب نبوت و امامت مطرح مي :ند؛ اما در سطح پايينتر ، آنچه اساس و هدف نهايي رهبري مديريت اسلامي را تشكيل ميدهد تكامل و رسيدن به رساندن انسانها به اهداف خلقت است و اين منافاتي با اهداف ثانوي از جمله بهرهبرداري بيشتر و بهتر از نيروي كار ندارد. آنچه در علم مديريت به عنوان هدف نهايي مطرح است در مديريت اسلامي جزء اهداف ثانوي و متوسط است.
عنوان :
انسان در برزخ
نويسنده :
حمراء علوي
سال :
1371
استاد :
علياكبر غفاري
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در اين پاياننامه موضوع برزخ در آيات و روايات و تفاسير برريس شده و در آن به نظرات رهبران مذهبي مسيحيان و زرتشتيان ايران نيز توجه شده است . موضوعات اين پژوهش عبارتند از : امكان و راههاي شناخت عالم برزخ، ادله عقلي و نقلي اثبات برزخ، مشخصات موجودات برخي، شفاعت در برزخ، مرگ و خصوصيات آن، قبض روح مومنان و كافران و متوسطان، تلقين، بدن مثالي،قبر و فشار قبر، رفاه در قبر ، سؤال و جواب، نكير و منكر، تكامل انسان در برزخ، ديدگاه مسيحيان و زرتشتيان درباره عالم پس از مرگ.
عنوان :
امثال قرآن
نويسنده :
محمد علي حيدري
سال :
1371
استاد :
سيد محمدباقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي نجف آباد
موضوع :
مندرجات اين پاياننامه عبارتند از : معناي لغوي مثل و تفاوت ميان مِثل، مَثَل، مُثُل و مُثْله، معناي اصطلاحي مثل از ديدگاه ادبا، نظريه بعضي از حكماي متأله در معناي مثل، اقسام مثل شامل قول، تشبيه، استعاره، تمثيل، مجاز، كنايه و ضربالمثل، اقسام مثلهاي قرآن از ديدگاه سيوطي در الاتقان . در اين پاياننامه موارد متعددي از امثال قرآن معرفي و بررسي شده است.
عنوان :
ارتباط عقل و دين در قرآن و حديث
نويسنده :
ذبيحالله اسماعيلي
سال :
1371
استاد :
غلامحسين ابراهيمي ديناني
دانشگاه :
تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
در اين پاياننامه ارتباط عقل و دين از ديدگاه قرآن و احاديث مورد بررسي قرار گرفته و شامل اين موضوعات است: معنا و مفهوم عقل ، ديدگاههاي مختلف درباره مفهوم عقل، معناي عقل در قرآن و حديث،اهميت عقل در قرآن كريم،دعوت به تفكر از راه شناخت توحيد، خلقت و آثار آن، نعمات الهي، اهميت و ارزش عقل در روايات، بررسي اوصاف عقل در روايت معروف ابن هشام، راه شناخت عقل ، عوامل شكوفايي عقل و موانع رشد عقل.
عنوان :
ابتلاء و آثار آن در قرآن و احاديث
نويسنده :
محمد رضا گرامي
سال :
1371
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
در اين پاياننامه ابتلاء در قرآن و احاديث مورد بحث قرار گرفته و موضوعات زير بررسي است : ابتلاء به عنوان سنت جاويد الهي،انواع ابتلاء ،آثار ابتلاء،ابتلاء عامل تكامل و پرورش استعداد و مظهر تلطف خداوند به مؤمنان، آثار تربيتي بلاها و شدايد مانند تقويت اراده و تهذيب نفس، به يادآوردن نعمتهاي گذشته، هشدار و توجه دادن،ارتباط حوادث عمومي با حسنه،و سيئه بودن اعمال، رموز موفقيت در ابتلاء ، بررسي تاريخ گذشتگان، استمداد از نيروي ايمان، يادآوري نعمات و توجه به پاداش ابتلاء .
عنوان :
آدم (ع) از ديدگاه قرآن و عهدين
نويسنده :
علياحمد ناصح
سال :
1371
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در اين پايان نامه خلقت آدم، خلافت انسان، لزوم زندگي اجتماعي بشر و نحوه آفرينش حوا و ازدواج فرزندان آدم، بهشت آدم ،لغزش وتوبه آدم ،نخست در آيات قرآن و سپس در تورات و انجيل بررسي شدهاند.