• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
    تعداد در صفحه :
امام حسین (ع) : عده اي از روي طمع عبادت خدا مي كنند، اين عبادت سوداگران است ، و جمعي از ترس بندگي خدا مي كنند، اين عبادت بردگان است ، و برخي به انگيزه شكر خدا را عبادت مي كنند، اين عبادت آزادمردان و بهترين عبادتهاست .
إن قوما عبدوا الله رغبة فتلك عبادة التجار، و إن قوما عبدوا الله رهبة فتلك عبادة العبيد، و إن قوما عبدوا الله شكرا فتلك عبادة الأحرار و هي أفضل العبادة.
بحار الانوار، ج 78، ص 117
امام علی (ع) : [3] امور تسليم تقديرها است تا آنجا که گاه مرگ انسان در تدبير و هوشياری او است
16 - و قال [ع ] : تذل الامور للمقادير ، حتی يکون الحتف فی التدبير
نهج البلاغه
امام جواد (ع) : رسول خدا (ص ) به فاطمه (ع ) فرمود : وقتي كه من از دنيا رفتم به خاطر من صورت را نخراش ، و مو را پريشان منماي ، و واويلا نكن و بر من نوحه نخوان ، سپس فرمود : اين همان معروفي است كه خداوند عز و جل در كتابش فرموده : " و تو را در معروفي نافرماني نكنند " .
إن رسول الله (ص ) قال لفاطمة (ع ) : اذا أنا مت فلا تخمشي علي وجها ، و لا ترخي علي شعرا ، و لا تنادي بالويل ، و لا تقيمي علي نائحة ، ثم قال : هذا المعروف الذي قال الله عز و جل في كتابه و لا يعصينك في معروف "
مسند الامام الجواد ، ص 101
امام حسن (ع) : در طلب مانند شخص پيروز مكوش ، و مانند كسي كه تسليم شده به قدر اعتماد نكن چون به دنبال كسب و روزي رفتن سنت است ، و ميانه روي در طلب روزي از عفت است، و عفت مانع روزي نيست ، و حرص موجب زيادي رزق نيست . به درستي كه روزي قسمت شده و حرص زدن ، موجب گناه ميشود .
لا تجاهد الطلب جهاد الغالب ، ولا تتكل علي القدر اتكال المستسلم فإن ابتغاءالفضل من السنة ، والاجمال في الطلب من العفة ، وليست العفة بدافعة رزقا ولاالحرص بجالب فضلا . فإن الرزق مقسوم واستعمال الحرص استعمال المَثم .
تحف العقول ، ص 236
حضرت فاطمه (س) : خداي تعالي زكات را مايه پاكي جان و فزوني روزي ، و روزه را براي پابرجايي اخلاص قرار داد .
جعل الله ... الزكاة تزكية للنفس و نماء في الرزق ، و الصيام تثبيتا للاخلاص .
احتجاج طبرسي ، ايران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258
امام سجاد (ع) : سپاسي كه به آن شانه به شانه مقربين از فرشتگان رفته جا را بر آنها تنگ سازيم ، و به آن ، در سراي جاوداني و جايگاه پربركت هميشگي ( بهشت ) با پيغمبران فرستاده اش گرد آئيم ( و اين كه انبياء را به مرسلين وصف فرموده براي آن است كه هر نبي و پيغمبري رسول نيست ، و اين كه بسياري از مفسرين گفته اند : رسول كسي است داراي كتاب باشد و نبي كتاب ندارد و از جانب خدا خبر مي دهد ، در اين گفتار بحث و گفتگوست چون حضرت لوط ، اسمعيل ، ايوب ، يونس و هارون " عليهم السلام چنان كه در قرآن كريم به آن اشاره شده " از جمله مرسلين هستند و بالإستقلال داراي كتاب نبوده اند ، و گفته شده : رسول كسي است كه به شريعت جديده دين تازه مبعوث شده باشد و مردم را به آن دعوت نمايد و نبي اعم از آن است يعني هم چنين كسي و هم كسي كه شريعت سابقه و دين پيش از خود را به مردم تبليغ نمايد مانند انبياء بني اسرائيل كه بين موسي و عيسي - عليهما السلام - بودند ، و بر اين سخن ولايت دارد فرمايش پيغمبر اكرم به ابي ذر - رحمه الله - " در مجلد پنجم بحار الانوار " : انبياء يكصد و بيست و چهار هزار و رسول از ايشان از مهتر و كهتر سيصد و سيزده تن بودند ، و " نيز در مجلد پنج بحار الانوار " حضرت امام محمد باقر - عليه السلام - به زراره فرمود : نبي كسي است كه در خواب مي بيند و صدا مي شنود و ملك را به چشم نمي بيند ، و رسول كسي است كه صدا مي شنود و در خواب مي بيند و ملك را به چشم مي بيند ، و اين كه امام - عليه السلام - ملائكه را پيش از انبياء بيان فرموده براي مراعات ترتيب است چون ايشان بين خداي تعالي و پيغمبرانش در تبليغ شريعت واسطه هستند ، نه از آن جهت كه آنها برتر از انبياء باشند ، زيرا اجماع شيعه اماميه است كه انبياء و ائمه معصومين - عليهم السلام - افضل از ملائكه مي باشند و اجماع ايشان حجت است چون معصوم - عليه السلام - داخل در ايشان مي باشد )
حمدا نزاحم به ملائكته المقربين ، و نضام به انبياءه المرسلين في دار المقامة التي لا تزول ، و محل كرامته التي لا تحول .
صحيفه سجاديه
امام سجاد (ع) : و سپاس خداي را كه نيكوييهاي آفرينش را براي ما برگزيد ( زيرا انسان چون خلاصه و نتيجه مخلوقات است خداي تعالي او را در نيكوترين صورت آفريده ، چنان كه " سوره 40 ، آيه 64 " فرموده : و صوركم فاحسن صوركم يعني شما را آفريد و صورتهاتان را نيكو گردانيد ) و روزيهاي پاكيزه ( حلال و روا ) را براي ما روان ( فراوان ) گردانيد
و الحمد لله الذي اختار لنا محاسن الخلق ، و اجري علينا طيبات الرزق .
صحيفه سجاديه
حضرت فاطمه (س) : خداي تعالي حج را موجب استحكام ديانت ، و عدالت را مايه وحدت و هماهنگي دلها قرار داد .
جعل الله ... الحج تشييدا للدين ، و العدل تنسيقا للقلوب .
احتجاج طبرسي ، ايران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258
امام حسن (ع) : انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتي وعده ميدهد زير بار مسؤوليت ميرود ،و تا به وعدهاش عمل نكند رها نخواهد شد .
المسؤول حر حتي يعد ، ومسترق المسؤول حتي ينجز .
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 113
امام جواد (ع) : قائم ما همان مهدي است كه در غيبتش بايد منتظرش شوند ، و در ظهورش اطاعتش كنند . او سومي از پسران من است .
إن القائم منا هو المهدي الذي يجب أن ينتظر في غيبته و يطاع في ظهوره ، و هو الثالث من ولدي
مسند الامام الجواد ، ص 131