• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 15639
تعداد نظرات : 1110
زمان آخرین مطلب : 3882روز قبل
تزیینات و دکوراسیون

آشپزخانه به مشابه قلب خانه است و خانم های خانه دار اکثر اوقات روزشان را در این مکان سپری می کنند.

علاوه بر این که آشپزخانه باید جای کافی برای قرار دادن وسایل مختلف داشته باشد و از حداکثر فضای آن برای چینش وسایل استفاده شود، باید مکانی امن برای آشپزی و حتی برای بچه ها باشد. در زیر با چندین نمونه از ابتکارهایی تازه برای آشپزخانه آشنا می شوید. با این راه حل ها، با استفاده بهینه از فضای آشپزخانه، دیگر نگران کمبود جا نباشید.



1- قفسه مخصوص سبزیجات در کابینت:

در یک کابینت ساده که به شکل یک چهارچوب است با تعبیه قفسه های ساده پلاستیکی، مکانی برای قرار دادن سیب زمینی، پیاز و سبزیجاتی دیگر می سازید که در فضای آزاد نگهداری می شوند. برای استفاده آسان تر، این قفسه ها به صورت کشویی ساخته شده اند.



2- استفاده از قفسه کوچک برای جای دادن قابلمه های بزرگ:

با تعبیه قفسه ای به شکل یک نیم دایره، به آسانی با باز و بسته کردن در کابینت قفسه ها به همراه در به قسمت بیرون منتقل می شوند.



3- جای مخصوص مواد شوینده در کابینت ظرفشویی:

قسمت پایین کابینت ظرفشویی، جای مناسبی برای قرار دادن مواد شوینده و ... است، برای حفظ بیشتر این مواد، با تعبیه قفسه فلزی در قسمت داخلی در کابینت، می توان از بقیه فضای داخل کابینت برای مصارف دیگر استفاده کرد.



4- کمدچه به شکل ویترین:

در کابینت های جدید، به جای تعبیه ویترین هایی با درهای شیشه ای، از کمدچه های ساده ای با درهایی از جنس پلاستیک مات، استفاده می شود. در تصاویر، دو مدل از این کمدچه های تزئینی را مشاهده می کنید. درهای یکی، به شکل کرکره در قسمت بالا جمع می شوند و دیگری یک کمدچه ساده که قفسه های آن فلزی و به صورت ریلی تعبیه شده است که به آسانی جابه جا می شود



5- قفسه های ساده به شکل کیسه:

در این مدل ابتکار بسیار جالبی صورت گرفته است. برای نگهداری خوراکی هایی مثل پفک، شکلات و ... که در بسته بندی نگهداری می شوند، طبقات مخصوصی ساخته شده که بسیار ساده هستند و به آسانی قابل استفاده می باشند. در این مدل دو عدد چهارچوب فلزی به شکل کشو تعبیه شده که سبدی حصیری داخل آن قرار گرفته و از فضای داخل سبد برای نگهداری این خوراکی ها استفاده می شود.



6- کشویی بزرگ برای یک سرویس قاشق و چنگال کامل:

این کشوی کم حجم و باریک، با فضایی کاملاً تقسیم بندی شده قابلیت این را دارد که یک سرویس قاشق و چنگال داخل آن جای گیرد. بدین ترتیب در یک فضای تقسیم بندی شده، هر چیز در جای مناسب خود نگهداری می شود.



7- قفسه ای به شکل دایره برای قابلمه ها:

قابلمه از جمله ظروف حجیمی است که فضای زیادی اشغال می کند و معمولاً برای اشغال جای کمتر، چند عدد از آنها را داخل یکدیگر قرار داده و در کابینت قرار می دهیم و در هنگم استفاده نیز با مشکلاتی مواجه می شویم اما در این مدل ساده قفسه ای به شکل دایره تعبیه شده است و به وسیله یک محور در قسمت میانی به آسانی می چرخد و ظرف مورد نظرتان را به راحتی پیدا خواهید کرد که البته بهتر است برای دسترسی بیشتر به ظروف، این مدل در محلی نزدیک به اجاق گاز قرار گیرد.

منبع :http://Pages/News-2929.aspx
يکشنبه 23/4/1392 - 1:47
تزیینات و دکوراسیون

در انتهای طیف رنگی، جایی که رنگ‌های سرد بر روی چرخه ی رنگ قرار می‌گیرند، پرده‌های مختلف از رنگ آبی و بنفش، تخته رنگی به وجود می‌آورند که تنوع و گونه‌ گونی ذاتی طبیعت را انعکاس می‌دهند. این رنگ‌ها طیف وسیعی را در بر می‌گیرند، از جمله: بنفش برافروخته و مایل به سرخ که در هنگام سپیده‌دم یا شفق در آسمان به چشم می‌آید، تا رنگ آبی مایل به خاکستری کم‌رنگ به صورت رنگ پریده که در امتداد افق و محل پیوستن آسمان به زمین دیده می‌شود.



همین طور رنگ‌های شفاف‌ آبی تیره روشن، آبی زنگاری، فیروزه‌ای، لاجوردی تیره و عمیق‌ترین رنگ‌های نیلی که به هنگام شب در آسمان نمودار می‌شود و باز رنگ‌های تند آبی در زمینه ی سورمه‌ای و نیلی با درجات گوناگون که در دریاها و اقیانوس‌های نیلگون به چشم می‌آیند.



این بازه‌های چند رنگی و پر از تنوع، یک منبع طبیعی جهت الهام گرفتن برای رنگ‌آمیزی طرح‌های تزیینی و آرایه‌بندی حمام و دستشویی است. علاوه بر آن، در اتاق مطالعه، اتاق خواب، و مایه‌های روشن‌تر با ته رنگ بنفش، برای اتاق نشیمن و پذیرایی به خوبی کاربرد می‌یابند.


رنگ آبی حسی از تعادل، صلح و آرامش را القا می‌کند؛ یک رنگ با شکوه برای اتاق‌هایی که می‌خواهید حسی از آسایش، استراحت و وانهادگی در آنها ایجاد کنید.

رنگ‌های ملایم در رنگ درجه بنفش، هم‌چون یاسی، بنفش کم‌رنگ، نیلی روشن، بنفش مایل به آبی، و رنگ‌هایی در همین طیف، به این ویژگی معروف‌اند که راحتی و آرامش خاطر ایجاد می‌کنند، خیال را آسوده و فارغ از تشویق می‌سازند و حسی روحانی و ماورایی به محیط می‌بخشند. هر دوی این رنگ‌ها، یعنی آبی و بنفش، ایده‌آل‌اند برای ایجاد فضای تفکر و اندیشه، و نیز آراستن مکانی مختص عزلت و تعمق.



از ته رنگ رقیق آبی آسمانی و بنقش مایل به آبی‌کم‌رنگ، تا سایه‌های تیره ی آنها، به خوبی با رنگ‌های سفید، شیری، فیلی، استخوانی و نقره‌ای می‌آمیزند و ترکیب رنگی منسجمی به دست می‌دهند. رنگ‌مایه‌های ملایم‌تر و پریده‌تر برای ایجاد حس گستردگی فضا و جای زیاد مناسب‌اند و رنگ‌مایه‌های تیره‌تر به منظور خلق جوی کنترل شده‌تر با حدود دقیق و مرزهای تعریف شده عملکرد خوبی دارند. بنابرا‌ین، چنانچه خواهان القای حسی از محصوریت و محاط بودن هستید، به یاد داشته باشید که از رنگ‌آمیزی تیره‌تر این دو رنگ بهره بگیرید.



آبی و بنفش و رنگ‌های زیر مجموعه ی آن‌ها، همان‌طور که به طرز منحصر به فردی گونه گون هستند، در کنار هم، اثر خوبی برجا می‌گذارند و به خوبی یکدیگر را تقویت و تکمیل می‌کنند. هم‌چنین در صورت ترکیب شدن با رنگ‌مایه‌های سبز و انواع خاکستری، و یا اصلاح شدن با رنگ‌های زرد، نارنجی و صورتی، می‌توانند نتایج خیره‌کننده‌ای داشته باشند.

منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=56770
يکشنبه 23/4/1392 - 1:47
تزیینات و دکوراسیون

قبل از شروع به چیدن مبلمان و اثاثیه و طراحی دکور خانه تان، سعی کنید که از شر عیب و ایرادهای چشمگیر موجود در ظاهر خانه تان خلاص شوید.

برای مثال اگر در و دیوارتان تزیینات قدیمی، چون طاقچه یا گچبری های قدیمی و از مد افتاده دارد ، اگر علاقه ی خاصی به آنها ندارید ، بهتر است فوراً آنها را خراب کنید.

البته اگر خانه تان ایرادهای اساسی دارد بهتر است قبل از اقدام به انجام هر کاری از جانب خودتان از نظرات یک مهندس معماری یا بنای با سابقه کمک بگیرید و دیواری را بدون مشورت خراب یا جابه جا نکنید.

گاهی اوقات تنها با خراب کردن و جا به جایی بعضی از دیوارهای جداکننده می توانید ظاهری زیبا و مدرن تر به خانه بدهید و برای این منظور باید فضای خانه، مورد استفاده هر اتاق و ارتباط اتاق ها با هم را در نظر بگیرید.

می توان عیب موجود روی دیوار، سقف یا هر جای دیگر خانه را به نوعی در چیدمان دکور عمدی و نوعی طرح جلوه داد. مثلا آویزان كردن یك كوزه ی زیبا به محل شیر گاز .

شما هر دیواری را می توانید براساس تئوری های موجود خراب کنید و پایین بیاورید و تنها مشکل موجود ممکن است هزینه و میزان کار و زحمتی باشد که برای این کار لازم است. البته واضح است که با خراب کردن دیوار بین بعضی اتاق ها و تفکیک های خانه، فضا و گنجایش بیشتری خواهیم داشت و بهتر می توانیم به طراحی دکور بپردازیم.



البته در مورد خانه هایی که نقشه بدی دارند، هیچ کاری نمی توان انجام داد مگر این که در صورت امکان بعضی دیوارها را جابه جا کرد و البته باز هم عیبهای اصلی ساختمان کمتر حل خواهد شد.

گاهی هم وجود فضاهای بزرگ در خانه یک مشکل است که شما می توانید با افزودن اتاق و راهروها، فضاهای تفکیک شده و مفیدتری را در خانه ایجاد کنید.

بعضی عیب و ایرادها وجود دارد که نمی توان آن را با خراب یا جا به جا کردن دیوار یا در و پنجره رفع کرد و مجبوریم که آن عیب را با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته ایم به نوعی تعمیر یا ترمیم کنیم .

مثلاً با استفاده از سقفهای کاذب یا دیوارهای پیش ساخته، کابین یا کاغذ دیواری و لکه گیری ها، آن عیب را مخفی کنیم. به علاوه شما می توانید گاه با تکرار آن ایراد با ترک خوردگی روی سقف یا دیوار نوعی طرح و مدل به وجود بیاورید .



گاهی می توان عیب موجود روی دیوار، سقف یا هر جای دیگر خانه را به نوعی در چیدمان دکور عمدی و نوعی طرح جلوه داد. مثلا آویزان كردن یك كوزه ی زیبا به محل شیر گاز .

شما به کمک حقه ها و روشهای ساده ای می توانید برخی ترک خوردگی و عیبها را با چسباندن کاغذ دیواری روی آن از بین ببرید یا برخی ایرادهای اسکلتی و نقشه ای را با استفاده از نورپردازی های خاص با انواع لامپهای هالوژن یا دیگر روشنایی ها به نوعی رفع کنید.

البته نصیحت ما این است که سعی کنید حتی الامکان کمتر درگیر کارهای بنایی و معماری شوید و با کمک گرفتن از تنوع رنگ، بافت یا طرح و اثاثیه متنوع و طرح دار، فضاها را تغییر دهید و عیبها را کم رنگ تر جلوه دهید.

البته نقاشی کردن هم بسیاری از ایرادها را همانند نورپردازی می تواند رفع کند. سعی کنید حتی الامکان ایرادهایی را که نمی توانید از شر آنها خلاص شوید پنهان کنید.

شما مثلامی توانید ستون وسط یک اتاق که دوست ندارید دیده شود را خیلی ساده با ساختن یک پارتیشن هم رنگ دیوار کناری در کنار ستون یا تبدیل آن قسمت به یک کمد دیواری یا اتاقک شیشه ای یا پاسیو به آن ستون هدف دهید.

همیشه برای پنهان کردن یک عیب در فضای داخل ساختمان لازم نیست که آن را بپوشانیم. گاهی نپوشاندن عیب یا تکرار آن موجب کمتر جلوه کردن آن ایراد می شود.

منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=72586
يکشنبه 23/4/1392 - 1:46
تزیینات و دکوراسیون


سرامیك كف :


تاریخچه سرامیك به هزاران سال پیش مى رسد و در حال حاضر نیز به صورت وسیعى از آن استفاده مى شود. چین باستان و تمدن هاى رومى هر دو از سرامیك استفاده مى كردند. در معابد یونانى، كلیساها و مساجد، كاشیكاری هاى كف و دیوارها به صورت خیره كننده اى زیبا و كاملاً متفاوت بود. امروزه كاشى سرامیك در هر نقطه اى از خانه مثل اتاق ها مى تواند استفاده شود به دلیل این كه سرامیك استحكام بالایى دارد و بسیار راحت قابل شست وشو است در آشپزخانه ها و حمام از آن استفاده مى شود. در كاشیكارى و صنعت امروزه سرامیك ها از لحاظ رنگ و شكل از استحكام و دوام بیشترى برخوردار هستند. سرامیك هاى قدیمى و سنتى اسپانیا و سرامیك هاى تركیه داراى انواع متفاوتى از رنگ و مدل هستند و به این دلیل براى به وجود آوردن الگوهاى جدید و متفاوت امروزه آنها را با یكدیگر ادغام مى كنند. شكل و الگوى كاشی ها مى بایست با شكل و سایز اتاق هماهنگى داشته باشد و بهتر این است كه براى اتاق هایى با سایز بزرگ از سرامیك هاى بزرگتر استفاده شود. هنگام راه رفتن، سرامیك نسبت به كف پوش هاى ارتجاعى مثل پلاستیكى، چوب پنبه اى و لاستیكى بسیار سخت تر و محكمتر به نظر مى آید و اگر برحسب اتفاق چیزی روى زمین بیافتد غالباً مى شكند. به عبارت دیگر كاشى و سرامیك مى توانند براى نما همیشه باقى بمانند و عمر طولانى خواهند داشت. به طور كلى كاشی ها سرد هستند و مخصوصاً در هواى سرد بسیار خنك و سرد مى شوند اما به كار بردن یك سیستم گرمایى كه در زیر كاشى ها كار مى شود باعث گرم شدن آنها در فصول سرد سال مى شود. كاشى هاى سرامیك مى توانند در محیط هاى چهارگوش یا چند ضلعى استفاده شوند.




كاشى تراكوتا : (در زبان ایتالیایى به معنى خاك رس پخته شده)


این كاشى ها از خاك رس پخته شده ساخته مى شوند كه داراى رنگ قهوه اى مایل به قرمز است. در تمامى كشورهاى دنیا از ایتالیا تا مكزیك از این نوع كاشى استفاده مى كنند. این نوع كاشى به نظر روستایى و كهنه مى آید كه مخصوص كشورهاى مدیترانه اى است و مخصوصاً در كشورهاى جنوب غربى و اسپانیایى از آنها بسیار استفاده مى شود. شما مى توانید آنها را به صورت مات یا شفاف خریدارى كنید. زمانى كاشى ها را براق مى كنند كه بخواهند از خوردگى و خش افتادن روى آنها جلوگیرى شود. خریدارى آنها به صورت مات این اجازه را به مشترى مى دهد كه درجه شفافیت و براق بودن آنها را خود انتخاب كند اما از طرف دیگر ممكن است از نظر قیمت كمى بیشتر شود. اندازه كاشى ها باید با اندازه اتاق متناسب باشد. كاشى هاى تراكوتا به دلایل بسیارى داراى محبوبیت زیادى هستند. آنها بسیار مستحكم هستند و رنگى گرم و جذاب دارند. این كاشى را مى توان در تمامى قسمت هاى خانه مثل آشپزخانه و راهروها استفاده كرد.



كف سیمانى


كف هاى سیمانى ظاهرى صنعتى دارند و مخصوصاً در سال هاى اخیر از توجه خاصى برخوردار شده اند. اما شما ممكن استكف هاى سیمانى را در گالرى هاى هنرى یا اتاق هاى زیرشیروانى نیز مشاهده كنید. کف های سیمانی را می توان با فرش پوشاند یا بدون هیچگونه پوششی به حال خود رها کرد و همچنین مى توان به طرق مختلفى رنگ آمیزى نمود. مى توان هنگام ساخت رنگ دانه ها را مستقیم وارد سیمان كرد یا این كه بعد از اتمام كار، به وسیله قلم یا اسپرى آنها را رنگ آمیزى كرد. براى به دست آوردن نتیجه بهتر مى بایست 60 تا 90 روز صبر كنید تا سیمان كاملاً خشك بشود. اگر كف هاى سیمانى قلم زنى بشوند به دلیل ورود رنگ به داخل منافذ سیمان ثبات و پایدارى رنگ بیشتر خواهد شد. در صورت به كار بردن سیمان روى كف هایى كه ثبات ندارند یا دیوارها، با ایجاد كوچكترین حركت در آنها تولید شكاف و یا ترك مى شود. براى جلوگیرى از این ترك ها بهتر است قبل از ریختن سیمان روى زمین، روى كف ترك هایى را ایجاد كنیم تا سیمان در آن نفوذ كند، مخصوصاً در جاهایى كه فشار روى آنها زیاد است مثلاً در اطراف درها. این نوع از پوشش كف هم در زیر پا بسیار سخت و محكم به نظر مى رسد و مانند سرامیك اگر چیزى روى آن بیفتد خواهد شكست. سیمان هایى كه با دستگاه ریخته مى شوند بسیار سنگین هستند و بعضى از ساختمان ها نمى توانند وزن آنها را تحمل كنند.

منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=14471
يکشنبه 23/4/1392 - 1:45
تزیینات و دکوراسیون

اتاق کودک


آراستن و دکوربندی اتاق کودک، بیش از این که هزینه در برداشته باشد، به حوصله و خلاقیت نیاز دارد. توصیه ی روان شناسان کودک بر این است که اتاق اختصاصی یک کودک را تا حد امکان ساده اما کارآمد بیاراییم و لوازمی در حد رفع نیاز برای وی در نظر بگیریم.


تجمل گرایی و در اختیار قرار دادن اسباب بازی های لوکس بی شمار، سبب می شود آستانه ی درک لذت در فرزندان پایین بیاید و به عبارت ساده تر، دیگر شور و شوقی برای دریافت هدیه و پاداش نداشته باشند.
لزومی ندارد برای اتاق کودک مان هزینه ی زیادی صرف کرده، مبلمان گران قیمت تهیه کنیم؛ چون کودکان بیش از بزرگان به تنوع و لوازم جدید نیاز دارند. البته دقت داشته باشید که ایجاد تنوع الزاماً با صرف مبالغ هنگفت و تهیه ی وسایل تزیینی گران بها همراه نیست؛ برعکس با کم ترین هزینه می توان نتایج فوق العاده خوبی به دست آورد. برای مثال، بد نیست با توجه به تغییر فصل ، پوشش های پارچه ای اتاق را تعویض کنیم . هراز گاهی، بعضی مبلمان اتاق را تعویض کنیم و هر از گاهی، بعضی مبلمان اتاق یا رنگ لوازم و اشیا را تغییر دهیم، تا هم متناسب با رشد سنی کودک باشد و هم فضای حاکم در اتاق وی را دگرگون سازد و با ایجاد تنوع ، موجب تقویت روحیه ی فرزندمان شود.



اگر شما صاحب فرزند باشید، می دانید که بچه ها به لوازم کوچکی چون اسباب بازی، خودکار، دفتر، کیف، جوراب، کفش، و به طور کلی وسایل شخصی مورد مصرف شان، احساس تملک و وابستگی دارند، اما درباره ی لوازمی هم چون تخت و کمد و پرده، حساسیت زیادی نشان نمی دهند و حتی خودشان پیشقدم شده، از شما می خواهند مبلمان جدید برای اتاق شان تهیه کنید؛ این در حالی است که کودکان در برابر جدا شدن از یک عروسک یا ماشین کهنه به سختی مقاومت می کنند و حاضر به از دست دادن وسیله ی بازی دلخواه خود نیستند.



افزودن تزیینات کوچکی مثل آباژور با قاب و پایه ی رنگین و زیبا، صندلی های پلاستیکی یا فایبرگلاس، نیمکت چوبی، جالباسی پایه دار عروسکی، تخته وایت برد، حباب رنگارنگ برای لوستر اتاق، انواع چراغ خواب و مطالعه، یا عروسک های پشمی کوچک و بزرگ، تابلوها و پوسترهایی از شخصیت های مورد علاقه ی کودک، یا نقاشی ها و کاردستی های فرزندتان، همه به آراسته شدن فضای اتاق کمک می کنند، در عین حال عناصر ثابتی نیستند و به راحتی می توان پس از مدتی آن ها را حذف یا جایگزین کرد.



فراموش نکنید که در این مورد با کودک تان مشورت کنید و از طریق گفتگو، به تفاهم و اتفاق نظر برسید. در ضمن مطمئن باشید ایجاد تنوع و دگرگونی در اتاق بچه ها اهمیت زیادی دارد و حس سرخوشی و نشاط را در آنان بالا می برد.

منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=43674
يکشنبه 23/4/1392 - 1:45
تزیینات و دکوراسیون

نصب قاب و تابلو به دیوار، در خانه ها و محیط های اداری مثل دفتر کار، متداول و مرسوم است، زیرا بر جلوه ی اتاق و فضای داخلی می افزاید.



تابلوهایی که در یک محیط نصب می شوند، حتی می توانند بازگو کننده ی افکار و ایده آلهای اشخاص باشند، بنابراین نسبت به آنچه در قاب قرار می دهید، توجه وافر داشته باشید. ممکن است شما تابلوهایی از آثار هنری و دستی را ترجیح دهید، مثلاً نقاشی، خوشنویسی، فرش، معرق، سوخته کاری روی چوب، فلزکاری با مس و برنز، گلسازی به شیوه های مختلف، و خلاصه کار دست هنرمندان که شاید خود شما نیز جزء همین هنرمندان باشید.



تصاویری از مناظر گوناگون، چهره های سرشناس یا افراد خانواده، چاپ دستی، کولاژ، حتی تکه هایی از پارچه و کاغذ دیواری که رنگ آن ها متناب با اشیای تزیینی و مبلمان منزل باشد، همه می توانند به عنوان تابلوهای زیبا محیط درونی خانه را بیارایند. بنابراین باید گفت هرگز دیوارهای اتاق نشیمن تان را خالی و بی مصرف رها نکنید. بهترین عناصری که می توانند دیوارهایتان را به زیبایی بیارایند، تابلوهای نقاشی یا حتی عکس های خانوادگی هستند.

نیازی نیست که تصویر یا فرش گران قیمتی را در قابی فاخر قرار دهید تا به تأثیر مورد نظر دست یابید. از قضا در این مورد، سادگی غالباً زیبایی در پی می آورد. بهترین قاب و تابلو برای اتاق نشیمن، آمیزه ای همگون از رنگ های به کار رفته در تزیینات و بافت های اتاق است.

اندازه ی تابلو و در نظر گرفتن تناسب میان چندین قاب و حفظ تقارن در نصب کردن تابلوها، از نکات با اهمیتی است که باید مراعات کنیم.



در خانه ای پر از اشیاء و مبلمان مختلف، تابلوها بسیار نمود پیدا کرده، سریع جلب توجه می کنند. اگر بخواهیم اصول طراحی داخلی را در نظر گیریم، در مورد قاب ها و تصاویر کوچک باید سعی کنیم تابلوهایی را با اندازه های مختلف انتخاب کنیم و آن ها را با رعایت تناسب نزدیک به در و پنجره نصب کنیم تا گوشه و کنار اتاق پر شود. تابلوهای بزرگ را نیز بر روی دیوار اصلی و ترجیحاً در مرکز دیوار نصب می کنیم. توجه داشته باشید که قاب ها زیاد بالا قرار نگیرند و یک فرد با قامت متوسط بتواند بدون این که سر خود را بیش از حد بالا برد، به تابلوها و ظرایف موجود در تصاویر نگاه کند.



به همین ترتیب قابی که برای یک تصویر به کار می بریم، باید متناسب با رنگ و نوع مبلمان باشد، برای مثال اگر مبلمان منزل از چوب خود رنگ باشد، قاب های تابلوها را نیز از چوب خود رنگ انتخاب می کنیم تا بین رنگ و کیفیت آن ها هماهنگی ایجاد شود.

منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=58461
يکشنبه 23/4/1392 - 1:44
تزیینات و دکوراسیون

تقریباً در نقطه ی کانونی این اتاق فرامدرن، یک تندیس آب روان قرار گرفته است که در بیننده ایجاد آرامش می کند. رنگ های روشن و سطوح انعکاسی احساس آزادی در فضا ایجاد می کنند . بنابراین، سفید کردن بیش تر دیوارها و آویزان کردن تور روی پنجره راه آسانی برای القای احساس آزادی در فضاست. کف پارکت نیز یک نمای شیک و تمیز ایجاد می کند. رنگ روشن آبی جلوه ی خاصی به دیوار می بخشد. تندیس آب روان در نقطه ی کانونی اتاق با سطوح متالیکی روشن و دیگر اسباب و اثاثیه، هر کدام به نحوی اتاق را جذاب تر و نورانی می سازد.

پرده های آبی رنگ هم به نوبه ی خود با افزودن واحدهای تیره تر رنگی، تعادل رنگ محیط را بیش تر می کنند و تضاد بین سبز و نارنجی را از بین می برند.
این حجم حالت نمایشی «دیواری از آب» را به خود گرفته است. آب میان صفحات مشبک جاری شده و وارد یک محفظه ی ام دی اف می شود که در آن جا مانند آب بند استخر راهش مسدود شده و دوباره به بالا پمپ می شود. چراغ های ضد آب در صفحه ی پایینی مخفی شده اند و از میان آب به گونه ای زیبا می درخشند.



صندلی و میز ناهارخوری با رنگ بژ خیلی روشن خود و هم چنین صفحه ی متالیکی که روی سطح میز چسبانده شده است، روح تازه ای در کالبد اتاق می دمند. رادیاتور بدشکل نیز به طرز زیبایی در یک پوشش ام دی اف قرار گرفته و گرما نیز از میان چوب هایی که به حالت طبقه ای کنار هم قرار گرفته اند به خوبی گذر می کند. کوسن های کتان خیلی روشن روی مبل های چرم نیز قرار دارد.






سبز در تضاد با نارنجی شاید به ندرت حالت هماهنگی در محیط ایجاد می کند. ولی وقتی این دو رنگ در جوار یکدیگر می آیند، می توانید عقب بایستید و زیبایی آنها را نظاره کنید، این دو رنگ ترکیب بسیار جالبی ایجاد می کنند. به خصوص هنگامی که همراه با مبلمان بافت دار به کار روند و یک نخل بزرگ زینت بخش صحنه باشد، در آن موقع احساس یک ایوان جنگلی به شما دست خواهد داد.

این نکته بسیار مهم است که بین دو رنگ سبز و نارنجی تعادل برقرار کنید و به صورت افراطی آن ها را به کار نگیرید. یک صندلی تکی نارنجی و یک دیوار سبز حالت بسیار زیبایی ایجاد می کنند. این حالت با به کار بردن رنگ سفید به میزان دلخواه و سایه روشن هایی از رنگ طبیعی مبلمان و کف بامبو تعدیل می شود. پرده های آبی رنگ هم به نوبه ی خود با افزودن واحدهای تیره تر رنگی، تعادل رنگ محیط را بیش تر می کنند و تضاد بین سبز و نارنجی را از بین می برند. به کار بردن رنگ ها در ابعاد بزرگ، اثر منحصر به فرد آن ها را بالا برده و جلوه ای خاص و امروزی به اتاق می بخشند. انحناهای مبل نارنجی با خطوط مستقیم میزهای ساخته شده از درخت توس ایجاد تضاد کرده اند. کاناپه ی حصیری و قفسه ی بامبوی روی دیوار، ذوق طراح را در انتخاب بافت های جذاب و ایجاد حال و هوای شرقی در محیط نشان می دهد. وجود پرده برای این که سطوح صاف را بشکند رنگی به فضا بیافزاید، ضروری است. اگر پرده ی تک رنگ محیط را خشن می کند، می توان از ترکیب دو رنگ و در این جا آبی کم رنگ و پررنگ استفاده گردد. در این حالت، رنگ روشن تر اثر خشن رنگ تیره را خنثی می کند. قفسه ی چوبی و کوسن های رنگارنگ، بافتی بر جذابیت فضا می افزایند. گلدان ها و وسایل چای خوری شرقی فضا را پرشور و حال ساخته است. ولی مهیج تر از همه ی وسایل اتاق، نخل بزرگ کنار اتاق است که گویی جنگل را یکراست به خانه آورده است.



منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=85507
يکشنبه 23/4/1392 - 1:43
تزیینات و دکوراسیون

در شرایط کنونی که خانه های ما به اصطلاح قوطی کبریتی شده و افراد مجبورند در خانه هایی با متراژ کوچک زندگی کنند، جادادن اسباب و وسایل منزل هنری است که همه باید بیاموزند . ما در مقالات متعدد این موضوع را مطرح کردیم که چگونه از فضاهای مختلف استفاده بهینه داشته باشید و حتی از زیر پله و دیگر فضاهای پرت هم بهره ببرید. اگر شما هم برای خرید یخچال یا ماشین لباسشویی، نگران ابعاد آنها و هم‌خوانی با محیط آشپزخانه هستید، این مقاله را بخوانید تا اطلاعاتی درباره اندازه‌های استاندارد لوازم و ابزار موجود در آشپزخانه به دست آورید.

هرچند آشپزخانه یک محل کار در داخل خانه به شمار می‌رود، ولی اتاقی است که کدبانوی خانه بیشتر اوقات خود را در آن سپری می‌کند؛ بنابراین طراحی آن باید در نهایت دقت انجام شود؛ ضمن اینكه اگر در داخل آشپزخانه میز ناهارخوری وجود داشته باشد، محلی مناسب برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر است و باید فضای مناسبی برای همه افراد فراهم آورد.

نحوه چیدن وسایل آشپزخانه باید طوری باشد که فرد در هنگام کار از راست به چپ حرکت کند.
در طراحی آشپزخانه، نحوه استقرار کابینت‌ها و لوازم باید بر حسب استاندارد باشد تا ضمن اینکه مقدار فضای چرخش و تردد را کاهش می‌دهد، فضای کافی برای حرکت آزادانه را نیز فراهم كند. در صورت امکان، کار به حالت ایستاده باید به حداقل رسیده و وضعیت نامناسب بدن بر حسب کار، ارتفاع وسایل و اندازه بدن فرد کاهش ‌یابد. تامین روشنایی نیز باید متناسب با سطوح کاری باشد.

نحوه چیدن وسایل آشپزخانه باید طوری باشد که فرد در هنگام کار از راست به چپ حرکت کند. این کارها عبارتند از: استفاده از سطوح نگهداری وسایل، آشپزی، تدارک مواد غذایی، شست‌وشوی ظروف در سینک و آبگیری ظروف.

• آشپزخانه‌ها باید طوری ساخته شوند که در جهت شمال به شرق یا شمال به غرب بوده و مجاور باغ‌های گل و گیاه، سبزیجات و زیرزمین باشند.

• عموما آشپزخانه باید به دروازه باغ، در خانه، محل بازی بچه‌ها و حیاط دید داشته باشند و از لحاظ داخلی متناسب با آبدارخانه، ناهارخوری و یك اتاق پررفت و آمد ساخته شوند.

• در یک آشپزخانه مهندسی‌ساز، تمام وسایل، ثابت چیده می‌شوند و سطوح کاری و ذخیره مواد دارند. بهترین مواد مورد استفاده در آشپزخانه نیز، معمولا از جنس چوب (تخته چندلا)، نئوپان و پلاستیک است.

• استفاده از سینک‌های ظرفشویی دو لنگه مناسب‌تر است، چون از یک طرف آن برای آبگیری ظروف و از طرف دیگر برای قرار دادن ظروف کثیف استفاده می‌شود.

•ماشین ظرفشویی باید در طرف راست یا چپ سینک قرار گیرد. اگر فضای آشپزخانه بسیار کوچک باشد، ساخت آشپزخانه فشرده، راه‌حل مشکل است. چون چنین آشپرخانه‌هایی به فضای کمی نیاز دارند و متناسب با لوازم دیگر هستند.

• روی سطوح چوبی روباز را می‌توان با پوششی از لاک چوب یا پلاستیک پوشاند.

• قفسه‌های آشپزخانه عموما به‌صورت چوبی یا تخته‌ای با روکش پلاستیکی هستند.

• استفاده از قفسه‌های فلزی برای قرار دادن قابلمه و ماهی‌تابه بهتر است.

•اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است، بهتر است درهای کشویی یا تاشو نصب كنید، زیرا این درها در هنگام باز شدن، فضای زیادی اشغال نمی‌کنند.

• کابینت‌های طبقه‌دار برای نگهداری ظروف بزرگ و سنگین یا وسایلی که از آن‌ها به ندرت استفاده می‌شود، مناسب است.

•کابینت‌های دیواری، عمق کمی دارند، بنابراین از سطوح کاری آنها می‌توان بدون هیچ مشکلی استفاده کرد. با گذاشتن ظروف چینی داخل این نوع کابینت‌ها می‌توان بدون خم شدن، آن‌ها را برداشت.

• كمدهای یکسره بلند برای نگهداری مواد پاک‌کننده، جارو و... مناسب هستند. ضمن اینكه می‌توان یخچال‌های خانگی کوچک، اجاق گازها یا ماکروویو را با ارتفاع مناسب روی آنها قرار داد.

سینک‌های ظرفشویی و تخته‌های آبگیری ظروف، باید متناسب با داخل کابینت‌های طبقه‌دار باشند، زیرا در داخل این کابینت‌ها می‌توان یک سطل زباله، ماشین ظرفشویی و حتی در صورت لزوم، یک آبگرمکن برقی جا داد.
• وجود دستگاه مکش هوا (هود) در بالای اجاق الزامی است، هودهای مکنده برای این کار بسیار مناسب هستند. یک تفاوت عمده بین سیستم مکش هوا و سیستم چرخشی وجود دارد و آن اینکه در سیستم‌های مکنده، باید حفره‌ای رو به بیرون تعبیه شود در حالی كه هواكش‌های چرخشی، تنها هوا را در فضا به جریان می‌اندازند؛ بنابراین، این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های چرخشی کارآمدتر بوده و بیشتر مورد توجه افراد واقع می‌شوند.

• برای ایجاد فضای کافی به منظور نگهداری و ذخیره مواد در آشپزخانه، باید به ابعاد کابینت‌ها و لوازم داخل آنها توجه کرد.

• در میان اجاق‌های گازی و برقی مدرن باید آنهایی را انتخاب كنید كه طراحی متناسب با لوازم دیگر داشته باشند و در مجموع باعث سهولت روند کار در آشپزخانه شوند. در چنین محیطی باید از پریز به حد کافی استفاده کرد. به عنوان مثال، برای هر منطقه کاری و آماده‌سازی مواد غذایی، یک جفت پریز کافی است.

• همچنین استفاده از میز های گرد در آشپز خانه های کوچک میتواند فضای کمتری را اشغال کند و مسیر رفت و آمد افراد را کمتر مسدود کند.

• همچنین از فضاهای خالی نیز می توانید توسط طبقه بندی کردن نهایت استفاده را ببرید .

منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=114703
يکشنبه 23/4/1392 - 1:43
تزیینات و دکوراسیون

دیوارهای یک خانه مانند بوم نقاشی سفیدی هستند که برای ابراز سلیقه صاحب‌خانه خالی گذاشته شده‌اند تا آن‌ها را مطابق میل خود بیاراید.


نقشه و خصوصیات معماری یک خانه شاید چندان مطابق با سلیقه صاحبش نباشد؛ زیرا گاه افراد ناگزیر از انتخاب آن هستند اما آنچه روی دیوارها نصب شده و زینت بخش آنهاست اغلب نشان دهنده ذوق و سلیقه صاحب‌خانه است.


1 - اگر تعدادی قاب در اختیار دارید که مایلید در یک اتاق نصب شوند، بهترین روش جمع کردن آن‌ها در کنار هم و تشکیل یک مجموعه از قاب‌هاست. این روش، بسیار بهتر از پخش کردن آن‌ها به صورت پراکنده در قسمت‌های مختلف از دیوارهای اتاق است.

2 - قاب‌ها را می توانید در ترکیبی متقارن یا نامتقارن بچینید
ترکیب‌های متقارن همواره چشم نواز هستند، چه در چیدمان لوازم منزل و چه در نصب تابلو و قاب‌های گوناگون بر دیوار. با این حال، یک آرایش نامتقارن می‌تواند بسیار جذاب‌تر باشد. ساده‌ترین حالت برای یک مجموعه از قاب‌ها زمانی است که آن‌ها وجه مشترکی با هم داشته باشند؛ مثل وقتی که شما تصاویر گوناگونی را در قاب‌های یک شکل و یک اندازه دارید. با توجه به فرم فضای مورد نظرتان، ممکن است آن‌ها را به صورت یک ردیف افقی یا عمودی نصب کنید.


3 - لزوم دقت به فرم اتاق به این دلیل است که اگر قاب‌ها را در یک ردیف افقی نصب کنید، دیوار پهن‌تر و چنانچه در یک ردیف عمودی نصب کنید، دیوار مرتفع‌تر به نظر خواهد رسید.
بنا به سلیقه شخصی، شما ممکن است این قاب‌ها را به صورت مجموعه‌ای از ردیف‌ها افقی یا عمودی موازی با یکدیگر بچینید که در این صورت هم باید در انتخاب عمودی یا افقی بودن مجموعه دقت کنید. به عنوان مثال یک مجموعه 6 تایی از قاب‌های یک شکل را ممکن است در 3 ردیف 2 تایی یا 2 ردیف 3 تایی نصب کرد. چنین ترکیب‌های متقارنی را می‌توان با قاب‌های غیر همسان که هم اندازه نیستند هم پدید آورد؛ یک قاب بزرگ‌تر در مرکز و قاب‌های کوچک‌تر در اطراف آن چیدمان غیر متقارن برای چنین مجموعه‌ای می‌تواند مثلاً به صورت فرم یا صلیبی شکل باشد که برای چشم غیرقابل پیش بینی‌تر و در نتیجه جالب‌تر هستند.


4 - محل قرارگیری بزرگ‌ترین قاب در یک مجموعه که بر بقیه قاب‌ها چیره و قالب است، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر چه ممکن است قرار دادن بزرگ‌ترین قاب در مرکز و سپس چیدمان دیگر قاب‌ها در اطراف آن بدیهی به نظر برسد اما بد نیست ترکیب‌های دیگری را نیز امتحان کنید. مثلاً ممکن است قاب بزرگ‌تر را در نقطه‌ای قرار دهید که با مرکز چیدمان مجموعه فاصله اندکی داشته باشد و به یک سو متمایل‌تر باشد.


5 - اگر می‌خواهید فقط یک قاب بزرگ تک را روی دیواری نصب کنید، بهترین جا برای آن، بالای یک کاناپه با مبل شاخص است که به لحاظ فرم و اندازه با دیگر مبل‌ها متفاوت باشد یا قسمت بلای شومینه.


6 - هنگامی که مجموعه متنوعی از عکس‌ها، نقاشی‌ها و مثلاً تعدادی بشقاب تزیینی دارید که مایلید روی یک دیوار نصب کنید، ابتدا باید تصمیم بگیرید فرم نهایی این مجموعه به چه شکلی باشد. به عنوان مثال، فرم کلی آن سه گوش، چهارگوش یا گرد باشد.

7 - برای این که سوراخ‌های اضافی روی دیوار خانه ایجاد نشود، بهتر است قاب‌ها را روی کاغذ بزرگی بگذارید و الگویی از فرم هر یک از آن‌ها را در اندازه واقعی تهیه کنید. این الگوها را بریده و با یک قطعه چسب نواری که در زیر آن‌ها چسبانیده‌اید به ترتیب دلخواه روی دیوار بچسبانید و آنقدر تغییر دهید تا به بهترین ترکیب برسید. سپس جای هر یک از الگوها، قاب اصلی را نصب کنید. یک روش دیگر، چیدن الگوها روی زمین و نگاه کردن به آن‌ها از بالاست.


8 - وقتی تابلوها را در کنار هم می‌چینید، تعادل در فرم کلی را در نظر بگیرید. مثلاً اگر می‌خواهید یک تابلوی بزرگ را در یک سو و 2 تابلوی کوچک‌تر را در سوی دیگر نصب کنید، دقت کنید فاصله میان تابلوها در یک مجموعه تقریباً یکسان و حدود نصف پهنای کوچک‌ترین قاب باشد.


9 - قاب‌ها را در حدود ارتفاع هم تراز با چشم بیننده نصب کنید، نه خیلی بالاتر و نه خیلی پایین‌تر.

منبع :http://www.seemorgh.com
يکشنبه 23/4/1392 - 1:42
تزیینات و دکوراسیون

خسته و بی حوصله به خانه ها برمی گردیم و برای بی‌قراری ها و ناآرامی هایمان بهانه گیری می کنیم. در این میان وقتی صحبت از تأثیر چیدمان خانه بر این احوال می شود، عده‌ای از گرانی می گویند که اجازه تغییر چیدمان را به آن ها نمی‌دهد، ولی باید دانست ما وسایل غیرضروری زیادی داریم.


تا به حال از خودتان پرسیده اید چرا باید به چیدمان خانه مان توجه کنیم؟ تا به حال این احتمال را داده‌اید که ممکن است شیوه چیدن وسایل منزل ارتباط مستقیمی با وضعیت سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد؟


واقعیت این است که اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید. چیدمان مناسب منزل فراتر از زیبایی بخشیدن به ظاهر منزل و ایجاد تناسب بین وسایل آن است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم سلسله مباحث چیدمان را با بهره گرفتن از نظر متخصص و کارشناس منتشر کنیم تا همه ابعاد آن در نظر گرفته شود.

ضرورت چیدمان مناسب خانه برای رفع خستگی

دکتر فاطمه کاتب، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در تبیین اهمیت و ضرورت توجه به چیدمان خانه در گفت وگو با خراسان گفت: ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که چه ضرورتی وجود دارد که ما در دنیای امروز و به خصوص در جوامع شهری با چیدمان درست آشنا شویم.

در گذشته مردم کمتر دچار آسیب های روانی و مشکلاتی از این قبیل می شدند ولی متأسفانه در زندگی های امروز انواع و اقسام آلودگی ها وجود دارد. آلودگی های صنعتی و صوتی، آلودگی هوا و به خصوص آلودگی های بصری که روان و زندگی ما را بدون آن که متوجه باشیم به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

خستگی و بی قراری در محیط های دور از طبیعت

مردم احساس می کنند خسته اند، پریشان و بی قرارند ولی علت آن را نمی دانند. یکی از مهم ترین علل این حالات شرایط محیطی نامناسب است که متأسفانه نه در محیط های کاری به آن توجه شده است و نه در محیط خانه و زندگی. ما ساعت ها در محیط هایی به سر می بریم که رنگ، صدا و فضای مناسب در آن وجود ندارد.

ارزش هایی که در گذشته وجود داشت مثل چشم اندازهای طبیعت دیگر در دسترس ما نیست و شیوه زندگی به گونه ای است که اگر باغچه ای نداریم که به آن آب بدهیم، گلدانی هم در خانه نگه نمی داریم.مجموع این مسائل ضرورت مباحثی مثل چگونگی چیدمان وسایل منزل را دوچندان می کند.

امروزه از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده است که وجود گل و باغچه و به طور کلی محیط مناسب تا چه اندازه در بهبود وضعیت روانی افراد نقش دارد و در پژوهش‌های متعدد تأثیر آن روی افرادی مثل بیماران خاص و بدحال یا محیط هایی مثل مهدهای کودک به اثبات رسیده است. حال که مانند گذشته طبیعت در زندگی مان حضور ندارد، باید سعی کنیم با طبیعت آشتی کنیم.

امروز هرکسی به خاطر بیماری یا مشکلی که دارد به متخصص مراجعه می کند ولی کسی از خودش نمی پرسد منشاء درد چیست؟ یا چرا برخی ها دوست ندراند در خانه هایشان بمانند؟ چرا بعضی بچه ها دوست ندارند در خانه باشند؟ یکی از دلایل اصلی این است که محیطی که در خانه داریم را دوست نداریم.

غیرضروری ها حذف شود

خسته و بی حوصله به خانه ها برمی گردیم و برای بی‌قراری ها و ناآرامی هایمان بهانه گیری می کنیم. در این میان وقتی صحبت از تأثیر چیدمان خانه بر این احوال می شود، عده‌ای از گرانی می گویند که اجازه تغییر چیدمان را به آن ها نمی‌دهد، ولی باید دانست ما وسایل غیرضروری زیادی داریم.

برای شروع فرآیند مناسب تا رسیدن به وضعیتی درست از چیدمان افراد باید ابتدا تأمل و با ارزیابی مشخص کنند که:

۵ گام آغازین

اشکالات و نقص ها را پیدا کنید

۱ – از نظراعضای خانواده،چیدمان خانه چه مشکلی دارد؟ و از سویی چه واقعیت‌هایی دارد؟ به هر روی همه ایده آل هایی در نظر دارند که گاهی با واقعیت موجود فاصله بسیار زیادی دارد. ولی اگر بخواهید با واقعیت و شرایط موجود در پی زیبایی باشید.حتما باید مشکلات و موقعیت خانه را به طور کامل در نظر بگیرید.

پیش از رفتن به سراغ راه حل ها سعی کنید اول اشکالات و نقص ها را پیدا کنید. این کار را برای تمام نقاط منزل از سرویس بهداشتی گرفته تا اتاق نشیمن، اتاق خواب و … انجام دهید و همه را بنویسید.

تهیه فهرستی از وسایل غیر ضروری

۲ – فهرستی دقیق از وسایل غیر ضروری و بدون استفاده که مدت هاست از آن ها استفاده نمی کنید، تهیه کنید. این فهرست شامل وسایلی که تنها کارکرد دکوری و تزیینی دارند نیز می شود.

البته منظور وسایلی که دوستشان داریم و از آن ها لذت می بریم مثل یک تابلوی زیبا نیست، وسایلی که آن ها را دوست نداریم و حوصله ما را سر برده و به دلایلی مثل این که هدیه است یا حیف است و … آن ها را نگه داشته ایم.

عزم خود را برای این کار جزم کنید

۳ – باید ببینید چقدر برای انجام این کار جدی هستید. هر کسی که برای این کار هدفی ندارد، موفق نخواهد شد؛ مانند کسانی که در کارهایشان بی هدف هستند و طعم موفقیت را نمی چشند، پس عزم خود را برای این کار جزم کنید.

چقدر بودجه دارید

۴ – مسئله بعد، توان مالی عزم خود را برای این کار جزم کنیدو بودجه لازم برای این تغییرات است. خوب است تمام اعضای خانواده خواسته های شان را درباره شرایط یک محیط مطلوب بیان کنند. سپس مشخص کنید که دقیقا چه مبلغی را می توانید برای این کار اختصاص دهید. ممکن است بخواهیم فقط از وسایل موجود استفاده کنیم.

ایده ها یا برنامه ها را مشخص کنیم

۵ – مشخص بودن برخی ایده ها یا برنامه هایی که مدنظر است نیز کمک کننده است؛ مثل این که آیا قصد دارید خانه را نقاشی کنید یا خیر یا به تازگی نقاشی کرده اید یا …
پس از این مراحل به صورت کاربردی وارد بحث اصلی خواهیم شد که در آن به نکات لازم خواهیم پرداخت. همه می‌خواهیم زندگی مناسب با هر شغل و با سطح بودجه ای که داریم، تجربه کنیم و از زندگی و فضای اطراف مان لذت ببریم.

منبع :http://mihanstar.com
يکشنبه 23/4/1392 - 1:41
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته