• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 15639
تعداد نظرات : 1110
زمان آخرین مطلب : 3869روز قبل
تغذیه و تناسب اندام

انتخاب کفپوشی مناسب برای خانه بسیار مهم است، زیرا کفپوش علاوه بر زیبایی، نقش زیادی در راحتی و آسایش افراد خانه دارد. از نظر طراحان چیدمان خانه، کفپوش مناسب می تواند حس گرما و صمیمیت را به افراد خانه انتقال دهد.
البته بیشتر اوقات، افراد برای چیدمان خانه بیشتر به وسایل تزئینی همچون پرده و مبلمان توجه می کنند در صورتی که طراحی داخلی ساختمان همچون انتخاب رنگ مناسب و زیبای دیوارها و البته کفپوش منزل بسیار اهمیت دارد.


اهمیت پوشش کف مناسب برای خانه به اندازه ای است که می توان گفت اولین چیزی که نگاه افراد را هنگام ورود به خانه جذب می کند کف منزل است که در دیدگاه میهمان نسبت به سلیقه صاحب خانه تاثیر می گذارد. بنابراین بهتر است در انتخاب کفپوش بسیار دقت کنید و از یاد نبرید که کف را مانند پرده و مبلمان و حتی رنگ دیوارها نمی شود به راحتی تغییر داد زیرا علاوه بر هزینه، فضای خانه برای چند روزی بی سر و سامان و به هم ریخته می شود و افراد خانه هم به دردسر می افتند.


بهتر است قبل از انتخاب رنگ کفپوش ها، ابتدا نوع آن را انتخاب کنید. سعی کنید اگر هر نوع و رنگی از کفپوش را انتخاب می کنید فقط جنس مرغوب و با کیفیت آن را خریداری کنید اگرچه کفپوش مرغوب گران تر است ولی دارای دوام و عمر بسیار بالایی است.


بهتر است استفاده و کارکرد هر نوع کفپوش را قبل از خرید برای هر یک از مکان های خانه در نظر بگیرد. به عنوان مثال آشپزخانه و حمام از جمله مکان هایی هستند که باید دارای کفپوشی مقاوم و در عین حال زیبا باشند. اتاق خواب و اتاق نشیمن به دلیل رفت و آمد زیاد و نوع کاربری در این مکان ها باید کفپوشی گرم، مقاوم و قابل شست و شو داشته باشند.


۱) استفاده از موکت هایی با رنگ های ملایم و پرزهای نرم گزینه مناسبی برای خانه هایی با کف ناهموار است. موکت علاوه بر اینکه هزینه کمتری نسبت به سایر کفپوش ها دارد به خانه شما رنگ، بافت و نقش می دهد و در ضمن عایقی در برار سرما و صداست. استفاده از موکت زمانی در خانه زیباتر به نظر می رسد که روی آن، قالی و قالیچه هایی در اندازه های کوچک قرار بگیرد که در این صورت خانه ای با فضایی شرقی و سنتی خواهید داشت.



۲) کفپوش های چوبی که دارای طرح و رنگ های مختلف هستند امروزه به دلیل زیبایی، کاربرد و نصب آسان و بدون استفاده از هیچ گونه مصالح، بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند. علاوه بر محاسن زیاد، امکان لیز خوردن در آنها به حداقل می رسد و در صورت افتادن، فرد آسیب جدی نمی بیند. البته کفپوش های چوبی تیره گزینه مناسب تری برای خانه هستند زیرا کثیفی کمتر به چشم می آید و به گرمی و صمیمیت فضا نیز کمک می کند.


۳) با آمدن کفپوش های چوبی، استفاده از کفپوش پارکت کمتر شده است زیرا این نوع پوشش کف، لیز است و هر چند وقت یک بار باید به آن واکس مخصوص زده شود تا براق بودن خود را از دست ندهد. به هر حال پارکت هم طرفداران خودش را دارد!


۴) این روزها سرامیک و سنگ به دلیل تنوع در طرح و رنگ، دوام، شست و شوی آسان و قیمت مناسب بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته و جوابگوی هرگونه سلیقه و سبکی برای چیدمان خانه است. بهتر است سرامیک و سنگ دارای رنگ های نه چندان روشن را در کف منزل نصب کنید تا در تمیز کردن آن دچار مشکل نشوید. نکته آخر اینکه هنگام شست و شوی اینگونه کفپوش ها در رفت و آمد خود احتیاط کنید تا دچار حادثه نشوید.

منبع :http://www.persianpersia.com/lifestyle/ldetails.ph
يکشنبه 23/4/1392 - 14:44
تزیینات و دکوراسیون

تمهید فضایی برای صرف غذا در منزل، می‌تواند یك محیط خودمانی و محلی برای گفت‌وگوهای دوستانه و خانوادگی برایتان فراهم آورد. حتی اگر در آپارتمان‌ كوچكی زندگی می‌كنید و نمی‌توانید فضایی جداگانه برای غذاخوری داشته باشید، سعی كنید در گوشه‌ای از نشیمن یا پذیرایی، محلی برای این منظور درنظر بگیرید. كارشناسان «منزل» ایده‌ جذابی برای غذاخوری منزل‌تان دارند:

اتاق غذاخوری دراماتیك

اگر اتاق غذاخوری جداگانه هم ندارید، اهمیت چندانی ندارد. محوطه اطراف میز ناهارخوری شما حتی اگر با فضای نشیمن یكی باشد، قابلیت تغییر دارد. اگر می‌خواهید محیط را از یكنواختی خارج كنید، ما یك تركیب رنگی عالی را به شما پیشنهاد می‌كنیم. از سه رنگ سفید، سرخابی و نوک مدادی استفاده كنید تا هارمونی رنگی چشم‌نوازی بیافرینید. اولین قدم رنگ‌آمیزی یا پوشاندن دیوار با كاغذ دیواری به رنگ نوك‌مدادی است. با وجود آنكه نوك‌مدادی رنگ تیره‌ای محسوب می‌شود، اما خواهید دید که فضا اصلا دلگیر نمی‌شود.

عمق بخشیدن به محیط با رنگ‌های تیره

فضای غذاخوری با رنگ تیره جلوه و عمق خاصی پیدا می‌كند. اما برای ایجاد تعادل، از یك رنگ كاملا روشن برای قاب‌های دیواری استفاده كنید تا از فضای تیره دیوار متمایز باشد. به لبه رنگی آباژور دقت کنید که برای هماهنگی با فضا تزئین شده است.

اضافه كردن رنگ‌های فسفری

می‌توانید از رنگ های مختلف فسفری به دلخواه استفاده كنید؛ انتخاب ما در این جا سرخابی است. برای رنگ بخشیدن به فضای محیط، از گلدان و وسایل تزئینی دیگر نیز بهره گیرید.


قاب‌های دیواری

از زوارهای كوچك برای ایجاد قاب‌های دیواری استفاده كنید و به اندازه دلخواه آن را ببرید. برای جداسازی فضا، داخل قاب را یك درجه روشن‌تر از محیط رنگ‌آمیزی كنید.


ایجاد یك نقطه كانونی

عكس‌های خانوادگی و سیاه و سفید خود را در قاب‌های سنتی قرار دهید.

تزئینات هوشمندانه

با كمی هوشمندی می‌توانید رنگ‌ها را داخل اتاق پراكنده كنید. به منگوله سرخابی رومیزی دقت كنید. یا به گلدان مشكی با گل‌های سرخابی كه روی میز قرار گرفته، یا حتی به نوار دور صندلی. این‌ها همه تزئینات هوشمندانه‌ای هستند كه جلوه و زیبایی خاصی به كار می‌بخشند.

منبع :http://fa/news/5038
يکشنبه 23/4/1392 - 14:43
تزیینات و دکوراسیون

انتخاب قالیچه های زیبا به خانه ما رنگ، زیبایی و جذابیت می بخشد. اگر به فکر خرید قالیچه جدید هستید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام قسمت های خانه برای قرار دادن قالیچه مناسب هستند؟

۱-جلوی درورودی

ورودی خانه اولین چیزی است که به چشم مهمان ها می خورد، بنابراین زیبایی این قسمت از اهمیت زیادی برخوردار است. قرار دادن یک فرش کوچک در ورودی خانه هم آنجا را زیبا تر می کند هم مهمان ها می توانند کفش های خود را روی آن تمیز کنند.

۲-راهروی ورودی خانه

راهروی ورودی اکثر خانه ها خالی است و زیبایی آن نادیده گرفته می شود. اما واقعیت این است که راهروها محل بسیار خوبی برای نشان دادن سلیقه صاحب خانه هستند. این کار به شما اجازه می دهد بدون صرف هزینه زیاد، رنگ و عناصر دیداری را در هم بیامیزید.

۳-نشیمن

طراحان داخلی مبل ها را به صورتی می چینند که افراد روبروی هم قرار بگیرند و بتوانند تماس چشمی و مکالمه برقرار کنند. شما یک قدم جلوتر بروید و یک فرش را هم به فضا اضافه کنید. بدین ترتیب فضای اتاق گرم تر و صمیمی تر به نظر خواهد رسید.

۴- هال

هال خانه یکی از بهترین جاهایی است که می توانید فرش خود را در آن قرار دهید. این قالیچه بهتر است آنقدر باریک باشد که بتوان از دو طرف آن قسمتی از کفپوش را دید. این کار کمک می کند تا خانه شیک و راحت به نظر برسد.

۵-پایین پله ها

قرار دادن یک فرش زیبا در قسمت پایین پله ها هم باعث امنیت بیشتر شما و خانواده تان می شود، و هم کفپوش این قسمت را که بسیار پررفت و آمد است از آسیب حفظ می کند.

۶-آشپزخانه

بعضی افراد تصور می کنند که قرار دادن فرش در آشپزخانه علاوه بر اینکه موجب کثیف شدن آن می شود، خطر جمع شدن باکتری ها در فرش را نیز به دنبال دارد. اما اگر فرش های قابل شستشو را در آشپزخانه خود در کنار گاز و سینک قرار دهید(یعنی دو قسمتی که بیشتر اوقات در آنجا می ایستید) در پایان روز احساس خستگی کمتری خواهید داشت و کمتر دچار پادرد و کمردرد خواهید شد.

۷-اتاق خواب

حتما می توانید حدس بزنید که وقتی تازه از خواب بیدار می شوید و پایتان را روی سرامیک های سرد می گذارید چه حسی پیدا می کنید. برای اینکه با این احساس ناخوشایند روبرو نشوید، دو فرش را در دو طرف تخت قرار دهید تا بتوانید صبح ها پایتان را روی یک جسم نرم و گرم بگذارید.

۸-.حمام

قرار دادن یک فرش در حمام می تواند کاشی های سرد را به یک کفپوش گرم و راحت تبدیل کند. یک فرش را نزدیک وان، یکی را نزدیک سینک و دیگری را نزدیک دوش قرار دهید. لازم نیست این فرش ها با هم ست باشند، بلکه کافی است رنگ هایی مکمل داشته باشند. حتما از فرش هایی استفاده کنید که بتوان آنها را مکررا شست و تمیز کرد.

۹-اتاق ناهارخوری

قرار دادن یک فرش در زیر میز ناهارخوری می تواند فضای غذاخوردن خانواده را مشخص کند و آن را از بقیه قسمت ها جدا کند. همین طور این فرش می تواند موجب راحتی بیشتر اعضای خانواده و کاهش صدای ناهنجار جا به جایی صندلی ها شود.

۱۰-قسمت های پر رفت و آمد

به منظور تامین سلامت و امینت، در جاهایی مثل ورودی اتاق ها یا در مقابل در آشپزخانه فرشی قابل شستشو قرار دهید و آن را مرتبا تمیز کنید تا باکتری و گردوخاک در آن جمع نشود.

منبع :http://www.persianweek.com
يکشنبه 23/4/1392 - 14:37
تزیینات و دکوراسیون

قالیچه‌ها بهترین جایگزین برای موكت‌ها هستند به این دلیل كه آنها را راحت‌تر می‌توان از دكوراسیون حذف كرد و نظافت آنها نیز آسان تر است. همچنین، قالیچه‌ها را می‌توان به‌راحتی با نمونه‌ای دیگر جابه‌جا كرد، اما فراموش نكنید كه برای استفاده از آنها در دكوراسیون، مانند تمام عناصر دیگر، نكات و قوانینی وجود دارد كه باید رعایت شود.

انتخاب و خرید قالیچه بیش از حد كوچك برای دكوراسیون، اشتباه بزرگی است كه اغلب افراد مرتكب می‌شوند. از این رو در هزینه خرید قالیچه مناسب، مضایقه نكنید.


اندازه قالیچه در دكوراسیون باید به قدری بزرگ باشد كه تمام وسایل و عناصر روی آن قرار بگیرند و تا حد امكان، دو پایه جلویی مبل‌ها نیز روی آن و دو پایه عقبی آنها روی كف قرار گیرد. اما عناصر كوچك‌تر باید كاملا روی قالیچه قرار بگیرند. در اتاق غذاخوری نیز، قالیچه زیر میز غذاخوری باید به اندازه ای باشد كه هنگام نشستن افراد دور میز و عقب رفتن صندلی‌ها، باز هم دو پایه جلویی صندلی‌ها روی قالیچه جای بگیرد.


توجه داشته باشید كه قالیچه درست در مركز اتاق قرار بگیرد و از اطراف به اندازه مساوی باقی بماند. این فاصله باید بین 20 تا 60 سانتی‌متر از هر طرف باشد. البته بهترین فاصله 45 سانتی‌متر است، اما در اتاق‌های خیلی كوچك فاصله 20 سانتی‌متر برای اطراف قالیچه مناسب است.


در اتاق خواب از قالیچه‌های كوچك استفاده نكنید. قالیچه اتاق خواب باید به اندازه‌ای بزرگ باشد كه از اطراف تخت‌خواب، فاصله ای به اندازه 30 سانتی‌متر برای تخت‌خواب دو نفره و 45 سانتی‌متر برای تخت‌های تك‌نفره در اندازه های كینگ و كویین باقی بماند. توجه داشته باشید كه این اندازه‌ها حداقل فاصله است و این مقادیر می‌توانند بیشتر شوند اما نباید كمتر از این باشند.


در فضاهای پر رفت‌‌و‌آمد، تمام سطح كف را با قالیچه بپوشانید. نباید هنگام راه رفتن، یكی از پاهای فرد روی قالیچه و پای دیگر او روی زمین باشد!


برای مناطقی از خانه كه رفت‌وآمد در آن زیاد است و احتمال ریختن غذا یا نوشیدنی روی فرش وجود دارد، از قالیچه‌های گران‌قیمت و دستباف استفاده نكنید. اگر چه تمیز كردن این قالیچه‌ها از قالیچه‌های ماشینی راحت‌تر است، اما باز هم از بین بردن لكه از روی آنها دشوار بوده و می تواند به فرش آسیب برساند.


از رنگ‌بندی و طرح‌های روی قالیچه‌ها نترسید. قالیچه‌ها راهكاری بسیار مناسب برای اضافه كردن رنگ‌ها و طرح‌های جدید هستند. گزینه‌هایی ارزان و مناسب در بین قالیچه‌ها وجود دارد. پس نگران نباشید. در صورت دلزدگی از هر طرحی، براحتی می‌توانید آن را با طرحی جدید جابجا كنید.


قبل از خرید قالیچه حتما به نحوه شست‌وشوی آن توجه كنید. قالیچه‌های سیسال و كنفی به دلیل وجود الیاف طبیعی، بسیار سخت تمیز می‌شوند و باید برای تمیز كردن آنها هزینه‌ای را متقبل شوید، اما قیمت آنها مناسب است.


فراموش نكنید كه هنگام خرید قالیچه باید علاوه بر قیمت آن، به مخارج جانبی نگهداری آن نیز توجه داشته باشید.

منبع :http://www.kamranieh.com
يکشنبه 23/4/1392 - 14:37
تزیینات و دکوراسیون

این یک واقعیت شناخته شده است که پسرها عاشق فعالیت‌های ورزشی هستند. اگر پسر شما یکی از این بچه‌های ورزش‌دوست است، دکور کردن اتاق او با یک تم ورزشی، ایده بسیار خوبی است. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا باید شروع کنید؟ این یک واقعیت شناخته شده است که پسرها عاشق فعالیت‌های ورزشی هستند. اگر پسر شما یکی از این بچه‌های ورزش‌دوست است، دکور کردن اتاق او با یک تم ورزشی، ایده بسیار خوبی است. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا باید شروع کنید؟ توصیه ما این است که تنها به یک رشته ورزشی بپردازید، پس ورزش مورد علاقه فرزند خود را تعیین و روی آن تمرکز کنید. در این مطلب ایده‌های مفیدی برای طراحی اتاق پسرانه با تم ورزشی مطرح شده که می‌تواند کمک زیادی برای شما باشد.

• اگر پسر شما به طور کلی طرفدار ورزش است و اکثر رشته‌های ورزشی را دوست دارد، توصیه می‌کنیم دیوارهای اتاقش را با رنگی با تناژ خنثی مانند قهوه‌ای مایل به زرد، بژ یا آبی که مکمل اغلب دکوراسیون‌های ورزشی هستند رنگ‌آمیزی کنید. روی دیوارها را با پوسترها و یادگار‌ی‌هایی که تیم‌های مورد علاقه کودک را در رشته‌های مختلف ورزشی به تصویر می‌کشند، تزئین کنید. طبقه و قفسه‌هایی را نیز روی دیوار تدارک ببینید تا جوایز ورزشی او را که از مدرسه دریافت کرده است و عکس‌هایی را که با هم‌تیمی‌های خود دارد، روی آن طبقات به نمایش بگذارد.

• اگر فرزند شما علاقه زیادی به تاریخ ورزش دارد و در این زمینه مطالعه و تحقیق کرده است، می‌توانید اتاقش را با چاشنی قدیمی ورزشی بیارایید. برای این کار، عکس‌هایی از تیم‌های قدیمی ورزشی در رشته‌های مختلف را تهیه و بر دیوار اتاق او نصب کنید. همچنین می‌توانید کاپ‌ها و جوایز ورزشی که در دوران‌های قدیمی به تیم‌های برگزیده اهدا شده را به صورت نمادین، از مغازه‌های عتیقه فروشی خریداری کنید و در دکوراسیون اتاق فرزندتان به نمایش بگذارید.

فوتبال

فوتبال یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی در دنیاست که روز به روز بر محبویتش اضافه می‌شود. اغلب پسربچه‌ها طرفدار سرسخت این رشته ورزشی هستند و هر کدام برای خود فوتبالیستی را به عنوان قهرمان ورزشی در ذهن دارند و الگوی خود قرار داده‌اند. بنابراین به سادگی می‌توانید یک تم فوتبالی به دکوراسیون اتاق فرزندتان بدهید. دکوراسیون با تم فوتبال بسیار ساده است. اولین کاری که باید انجام دهید، رنگ‌آمیزی اتاق با ترکیب رنگی سیاه و سفید به عنوان تداعی‌کننده توپ فوتبال است. قدم بعدی، تعویض دکوراسیون تخت‌خواب کودک است. برای ملحفه و روتختی تخت‌خواب فرزندتان نیز به دنبال گزینه‌ای باشید که تم فوتبالی داشته باشد. از آنجایی که فوتبال یک رشته ورزشی پرطرفدار است، یافتن چنین روختی دشوار نیست. همچنین می‌توانید کوسن‌هایی تهیه کنید که روکش آنها لباس‌های قدیمی فوتبال باشد. این لباس‌ها را می‌توانید از لباس‌های ورزشی قدیمی فرزند خود یا لباس‌های ورزشی قدیمی در فروشگاه‌های دست‌دوم تهیه کنید.

خرید چند توپ فوتبالی (چهل‌تکه) که باید آنها را با کمک نخ از جای جای سقف بیاویزید نیز می‌تواند هر چه بیشتر این تم را برای فضا تداعی کند. تا به اینجا بیشتر مسیر را پیموده‌اید و تا حد زیادی این تم برای دکوراسیون اتاق پسرتان تعریف شده است. برای تکمیل این تم در دکوراسیون، توصیه می‌کنیم یک تی‌شرت و شورت فوتبالی را که در فروشگاه‌های ورزشی وجود دارد، به صورت نمادین بر دیوار اتاق نصب کنید. زدن پوستر قهرمان فوتبالیست فرزندتان بر دیوار نیز می‌تواند او را خوشحال و راضی کند.

بسکتبال

برای خلق دکوراسیون با تم بسکتبال می‌توانید از رنگ لباس تیم محبوب پسرتان برای رنگ‌آمیزی اتاق و رنگ روتختی استفاده کنید و رنگ توپ و زمین مسابقه بسکتبال را در قالب اکسسوری‌های کوچک مانند کوسن‌ها یا پرده‌ها به فضا وارد کنید. همچنین آویختن توپ بسکتبال، از سقف، از جمله مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. یکی از اقدامات خلاقانه، نصب یک حلقه بسکتبال کوچک بر دیوار اتاق به صورت نمادین است. در نهایت برای تکمیل دکوراسیون، پوستری بزرگ ار بسکتبالیست مورد علاقه فرزندتان را نیز بر دیوار نصب کنید. مطمئنا پسر شما از داشتن چنین اتاقی بسیار لذت خواهد برد.

کاراته

اگر فرزند شما به تازگی شروع به آموختن هنر رزمی کاراته کرده است، ایده خوبی است که دکوراسیون اتاقش را طوری تدارک ببینید تا فعالیت و علاقه فعلی او را به تصویر بکشد. کاراته یک فعالیت بسیار سالم است. این ورزش علاوه بر اینکه سبب ورزیده شدن ذهن و بدن می‌شود و کمک می‌کند فرد تکنیک‌های دفاع از خود را بیاموزد، همچنین روحیه منظم و مرتب بودن و احترام گذاشتن به دیگران را نیز در فرد ارتقا می‌دهد. ایجاد دکوراسیونی با تم کاراته برای اتاق پسرتان کار دشواری نیست؛ کافیست این نکات و ایده‌ها را بدانید و رعایت کنید:

• اتاق خواب پسر شما برای داشتن تم کاراته باید به رنگ سفید خالص رنگ‌آمیزی شود. نه تنها دیوارها، بلکه میز تحریر، کمد و تخت‌خواب فرزندتان نیز باید به رنگ سفید باشد. با این کار و هم‌زمان استفاده از مقداری رنگ مشکی به عنوان چاشنی، می‌توانید تضادی چشم‌گیر و زیبا خلق کنید که تداعی‌کننده ورزش کاراته است.

• در مورد دکوراسیون تخت‌خواب نیز توصیه می‌کنیم از ملحفه‌ها و روتختی با ترکیب رنگی سیاه و سفید استفاده کنید که البته بهتر است در این ترکیب رنگی میزان رنگ سفید بیشتر باشد. همچنین استفاده از کوسن‌های کوچک به رنگ قرمز می‌تواند هم کنتراست زیبایی با ترکیب رنگی سیاه و سفید ایجاد کند و هم در تعریف تم کاراته برای دکوراسیون فضا کمک کرده باشد.

• مناسب‌ترین گزینه برای کفپوش اتاق کاراته پسر شما لمینیت و کفپوش‌های چوبی طبیعی است. این سطوح می‌تواند سطح مناسب و ایده‌آلی برای تمرین‌های فرزندتان به وجود آورد. همچنین برای تلطیف فضا و ایجاد سطوحی گرم و نرم برای فعالیت‌های غیر ورزشی فرزندتان، از یک قالیچه کوچک به رنگ سیاه و سفید استفاده کنید.

• دکوراسیون دیوارها نقش مهمی در تعریف یک تم در دکوراسیون دارد. برای تعریف تم کاراته برای اتاق فرزندتان، تعدادی از عکس‌های او را که در لباس کاراته انداخته است قاب کرده و بر دیوار نصب کنید. همچنین یک دست لباس کاراته را به صورت نمادین بر دیوار نصب کنید.

• بسته به سن فرزندتان، اگر در سنین پایین‌تری قرار دارد، پوسترهایی از فیلم‌های پاندای کونگفوکار یا بچه‌های کاراته‌کار را بر دیوار نصب کنید. اگر پسرتان در سنین بالاتری است، پوستری از کاراته‌کاران مورد علاقه‌اش را بر دیوار نصب کنید.

• بر دیوار سفید رنگ اتاق فرزندتان طبقاتی سیاه رنگ نصب کنید تا بتواند مدال‌ها و جوایز خود را روی آنها به نمایش بگذارد. نصب آینه‌ای قدی بر دیوار، برای تمرین کردن فرزندتان مقابل آن را نیز فراموش نکنید.

• مبلمان و تجهیزات دیگری را که قصد دارید برای اتاق فرزند خود تهیه کنید، از قبیل قفسه کتابخانه و… به رنگ مشکی در نظر بگیرید. این کار سبب می‌شود راحت‌تر اتاق خود را سازمان یافته نگه دارد.

• اتاق را بیش از حد پر نکنید و فضای کافی برای تمرین کردن حرکات ورزشی برای او باز بگذارید

اگر پسرتان دوست‌دار رشته‌های دیگری از ورزش از قبیل تنیس، پینگ‌پنگ یا اسکی است نیز، می‌توانید به صورتی که بالا بیان شد ولی مرتبط به رشته مورد نظر خودتان اقدام کنید و با قراردادن ابزار لازم برای این ورزش در دکوراسیون، تم ورزشی مورد نظر خود را کامل کنید. البته فراموش نکنید که ابتکارات و خلاقیت‌هایی را نیز باید خودتان انجام دهید و از قوه تخیل و خلاقیت پسرتان نیز حتما کمک بگیرید.

منبع :http://www.persianweek.com
يکشنبه 23/4/1392 - 14:36
تزیینات و دکوراسیون

چطور می‌توان خلق و خو را با توجه به نقش‌های دیوار تغییر داد

نقاشی هنر بسیار زیبا و لطیفی است و خالقان این اثرهای زیبای هنری، دنیای مخصوص خودشان را دارند؛ آدم‌هایی كه صرفا به‌خاطر عشق‌شان كار می‌كنند و سعی دارند هر روز با خلق اثرهای جذاب و دلنشین، خود را در این هنر جاودانه كنند. هنری كه امروز‌ حسابی بین مردم جا افتاده و رقابت زیادی را به‌وجود آورده و موجب شده آدم‌های مختلف از هر جنسی را به سوی خود بكشاند؛ اما همواره نوآوری‌ای هر شاخه‌ای، موجب رشد و ترقی و البته پیدایش حس رقابت ‌می‌شود. نوآوری‌ای كه در این شماره قصد اشاره به آن را داریم، كشیدن نقاشی روی سطوح مختلف از جمله دیوار و سقف و... است. دوست دارید از این به بعد به‌جای نصب تابلوی نقاشی در منزل یا محل كارتان، دیواری را با نقش دلخواه یا حتی تصویر خودتان نقاشی كنید؟ این كار را خانم بهین محمدی به‌راحتی انجام می‌دهد.

ارزش كار به دستمزد نقاش نیست

هنر نقاشی، قدمت بسیار دیرینه‌ای دارد؛ اما این‌كه بخواهی طرحی را مثلا روی دیوار بكشی، قدمت زیادی ندارد و در واقع یك هنر جدید محسوب می‌شود، به همین دلیل هنوز آن‌طور كه باید، بین عموم جا نیفتاده است. البته به‌نسبت، استقبال خوبی از این كار شده است. برعكس خیلی از همكارانم با این‌‌ تصور كه بابت طراحی یك نقش باید دستمزد بالایی بگیری تا قدر اثر را بدانند، به‌شدت مخالفم. به همین خاطر دستمزدی كه بابت كارهایم می‌گیرم، در مقایسه با دیگران، بسیار پایین‌تر است چون به این كار به‌عنوان شغل نگاه نمی‌كنم و فقط دوست دارم هنرم را همه بشناسند. هزینه‌ نقاشی‌هایم روی دیوار یا سطوح مختلف را بسته به مساحت و این‌كه چه زمانی را باید برایش اختصاص دهم، ‌تعیین می‌كنم؛ اما در كل هزینه‌ طراحی روی سطوح مختلف، از 400 هزارتومان به بالا است.

اگر محلی كه قصد طراحی آن را دارم، فاقد نور باشد یا نورگیر كمی داشته باشد، از رنگ‌هایی استفاده می‌كنم كه فضا را روشن‌تر كند‌ یا اگر منزلی كوچك باشد،

می‌توان طرحی را انتخاب و پیاده كرد كه حجم فضا را بیشتر نشان دهد

انتخاب همیشگی من

برای نقاشی روی سطوح مختلف، رنگ آكریلیك درجه یك را ترجیح می‌دهم. البته بعضی اوقات هم از رنگ‌های روغنی استفاده می‌كنم. مزیت بسیار خوب رنگ‌های مرغوب‌، این است كه بوی تندی ندارند، به‌همین دلیل، استفاده از آن برای خودم و همچنین افرادی كه در آن مكان هستند، آزار‌دهنده نیست.

نقاشی‌هایی كه حجم خانه را ‌افزایش‌ می‌دهند!

اكثر افراد انتخاب طرح را به‌عهده خودم می‌گذارند؛ اما یك عده هم خودشان طرح خاصی مد‌نظر دارند و از من می‌خواهند آن را پیاده كنم. در انتخاب طرح، قبل از هر چیز رنگ مورد علاقه مشتری را می‌پرسم و به دكوراسیون و سبك چیدمان آن مكان توجه می‌كنم‌، مثلا كلاسیك است یا سنتی ‌و این‌كه رنگ غالب در آن‌جا چیست‌. اگر محلی كه قصد طراحی آن را دارم، فاقد نور باشد یا نورگیر كمی داشته باشد، از رنگ‌هایی استفاده می‌كنم كه فضا را روشن‌تر كنند‌ یا مثلا اگر منزلی كوچك باشد، می‌توان طرحی را انتخاب و پیاده كرد كه حجم فضا را بیشتر نشان دهد.

روح ایرانی

در كل ‌نقاشی‌های سنتی و اصیل ایرانی را به دیگر طرح‌ها ترجیح می‌دهم‌ و همواره دوست دارم در تمام كارهایم روح ایرانی جریان داشته باشد. یكی از كارهایم را كه بیشتر از همه دوستش دارم، طرح یك دیوار شكسته است كه قسمتی از آسمان را نشان می‌دهد.‌ در كل نقاشی‌هایی كه حس كهنه بودن را القا می‌كنند خیلی دوست دارم.

درمان كودكانه

از آن‌جا كه بچه‌ها روحیه‌های متفاوتی نسبت به یكدیگر دارند، بنابراین انتخاب طرح و رنگ مناسب برای آن‌ها ‌اهمیت خاصی دارد‌؛ مثلا برای كودكی كه بیش‌فعال است، هرگز نباید از رنگ قرمز استفاده كرد تا بیش‌‌فعالی‌اش شدت بگیرد. برای كودكی كه آرام و منزوی است، رنگ‌های گرم را پیشنهاد می‌كنم، چراكه ‌نشاط و انرژی خوبی به او می‌دهد. برای كودكانی كه از نظر روحی و رفتاری حالت نرمالی دارند‌، رنگ‌های زرد و نارنجی مناسب است چون این 2 رنگ، باعث رشد خلاقیت در بچه‌ها می‌شود و به‌نوعی رنگ علم به حساب می‌آید. بعد از انتخاب رنگ، هر كودكی علایق خاص خودش را دارد؛ برای یكی ورزش خاصی مهم است و برای‌ دیگری شاید یك شخصیت كارتونی مهم باشد.

كسب آرامش در زمان خواب

اتاق خواب، همان‌طور كه از اسمش بر‌می‌آید، محلی است برای استراحت و فرار از دغدغه‌های روزمره ما آدم‌ها؛ بنابراین در انتخاب طرح و رنگ اتاق خواب، ‌ابتدا سعی می‌كنم با خصوصیات‌ روحی و رفتاری اشخاصی كه در آن اتاق‌ به استراحت می‌پردازند،‌ آشنا شوم تا انتخاب ایده‌آل‌تری داشته باشم. مثلا آن‌هایی كه دچار افسردگی‌اند، اغلب رنگ بنفش را دوست دارند؛ اما بیشتر مواقع وقتی برای‌شان توضیح می‌دهم كه بنفش، رنگ مناسبی برای‌ آن‌ها نیست و موجب بیشتر شدن افسردگی‌شان می‌شود، قبول می‌كنند طراحی اتاق خواب‌شان را طبق سلیقه من انجام دهند.

برای كودكی كه بیش‌فعال است، هرگز نباید از رنگ قرمز استفاده كرد تا بیش‌‌فعالی‌اش شدت بگیرد. برای كودكی كه آرام و منزوی است، رنگ‌های گرم را پیشنهاد می‌كنم، چراكه ‌نشاط و انرژی خوبی به او می‌دهد. برای كودكانی كه از نظر روحی و رفتاری حالت نرمالی دارند‌، رنگ‌های زرد و نارنجی مناسب است چون این 2 رنگ، باعث رشد خلاقیت در بچه‌ها می‌شود

جلوه بخشیدن به وسایل منزل

از آن‌جا كه نقاشی روی سقف از نقاشی روی دیوار سخت‌تر است، ‌بیشتر اوقات ابتدا طرح را روی بوم می‌كشم، سپس‌ روی سقف دكوپاژ می‌كنم. در كنار نقاشی روی دیوار یا سقف، نقاشی روی وسایل منزل مثل كابینت‌ها،درب ِ كمدها، میز، مبلمان و صندلی را هم انجام می‌دهم كه بسیار جالب است و بسیار هم طرفدار دارد. خیلی از افراد از من می‌خواهند‌ توسط نقاشی، وسایل ساده منزل‌شان را جلوه زیباتری ببخشم. البته در همه موارد، این كار قابل اجرا نیست، مثلا اگر جنس یك صندلی‌ از پلاستیك‌ باشد، نقاشی روی آن ممكن نیست؛ اما در سایر موارد مانند چوب، فلز، چرم‌های مصنوعی و...، می‌توان طراحی‌های زیبایی را انجام داد.

منبع :http://www.kamranieh.com
يکشنبه 23/4/1392 - 14:36
تزیینات و دکوراسیون

آینه یکی از قوی ترین عناصر در دکوراسیون است که می تواند دکوراسیون را دگرگون کند. زیبایی حضور آینه ها در دکوراسیون با گذر زمان تکراری نمی شود و از مد نمی افتد. علاوه بر جنبه زیبا شناختی، استفاده از آینه در دکوراسیون فضاهای خاص که محدود یا نافرم هستند یک تکنیک است که می تواند ضعف فضا را تعدیل و آن را جبران کند.
زمانی که قرار است در خصوص جای نصب آینه تصمیم گرفته شود، منطق و هنر شما باید در کنار هم قرارگیرند تا به شما کمک کنند. زیرا آینه باید به تناسب شرایط فضا در جایی مناسب نصب شود. وقتی قصد نصب آینه را دارید باید توجه کنید که منبع نور در فضا کجا قرار دارد. زمانی که آینه ای در جایی نصب شود که با پنجره نورگیر اتاق زاویه می سازد، می تواند نور ورودی را از آن پنجره به فضا تقویت کند. آینه ها همچنین می توانند دکوراسیون اتاق را گرم و صمیمی سازند. مهم این است که از میان تنوع زیادی که وجود دارد مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.



فراموش نکنید که آینه ها همیشه منظره ای فراتر از چهره زیبای شما را منعکس می کنند. بنابراین آینه را جایی نصب کنید که در مقابل قسمتی زیبا از دکوراسیون فضا باشد تا منظره زیبایی از فضا را منعکس کند. هم چنین اگر قصد دارید در اتاق فرزند خود آینه نصب کنید، یادتان باشد که آن را در ارتفاعی متناسب با قد کودک نصب کنید تا بتواند به آسانی خود را در آن ببیند.


برخی از آینه ها قاب دارند و این قاب ها در مدل ها و سبک های مختلفی هستند و برخی نیز به صورت ساده و بی قاب طراحی می شوند که در سبک های مختلف دکوراسیون، انواع قاب دار و بدون قاب مورد استفاده های متعدد دارد.
آینه ها در فضاهای مختلف کاربرد خاص خود را دارند و احساسی خاص را به فضا القا می کنند. برای نمونه، وجود آینه در یک اتاق غذاخوری رسمی می تواند به شکوه آن بیافزاید و هم چنین نصب آینه در قسمت بالای شومینه می تواند ایده خوبی برای تبدیل شومینه به نقطه کانونی باشد. در یک ورودی یا هال کوچک نیز می توان با کمک آینه وسعت فضا را بیشتر کرد. هم چنین دکوراسیون فضایی مانند سرویس بهداشتی بدون آینه هرگز کامل نمی شود.



● نظافت آینه ها
هیچ کس دوست ندارد در آینه ای غبار گرفته و لک شده صورت خود را ببیند. برای تمیز کردن آینه ها به نکته های زیر توجه کنید:
▪ برای گردگیری آینه ها از دستمال نخی نرم و فاقد پرز استفاده کنید.


▪ هرگز از مواد آمونیاک دار، سرکه و تمیز کننده های اسیدی برای آینه استفاده نکنید. بهترین ماده شوینده برای آینه آب ولرم است. می توانید از اسپری های مخصوص شیشه هم استفاده کنید.


▪ فرم (قاب) آینه را خشک نگه دارید.


▪ هرگز برای حذف لکه های برجسته، از شیء تیز استفاده نکنید. همیشه در وهله اول آب گرم را امتحان کنید.


▪ به یاد داشته باشید که قرار گرفتن آینه برای مدت زمان زیاد مقابل نور مستقیم خورشید می تواند به آینه آسیب برساند.

منبع :http://www.persianpersia.com/lifestyle/ldetails.ph
يکشنبه 23/4/1392 - 14:35
تزیینات و دکوراسیون

اگر علاقه مند به استفاده از رنگ سبز در فضای خانه هستید و ترجیح می دهید از این رنگ در اتاق پذیرایی یا نشیمن خود استفاده کنید، بهترین انتخاب برای شما استفاده از رنگ سبز سدری است. این رنگ یکی از بهترین و سنگین ترین رنگ ها از طیف رنگی سبز است که به راحتی با سایر رنگ ها از قبیل زرد و سفید ترکیب می شود و هارمونی بسیار زیبایی را به تصویر می کشد.




● فرش سبز متناسب برای اتاق پذیرایی
اگر در منزل از مبلمان سفید استفاده می کنید، بهترین گزینه برای استفاده از رنگ سبز با این ترکیب انتخاب فرشی سبز رنگ است که با طراحی زیبا و ترکیبی از رنگ های سفید و زرد جلوه ای زیبا به اتاق تان می دهد. انتخاب این رنگ برای فرش این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رومیزی ها، پرده و کوسن های خود را به راحتی با این رنگ هماهنگ کنید. حتی می توانید از اشیای بلوری یا دکوری سبز رنگ نیز برای جلوه بیشتر اتاق و محل زندگی خود بهره ببرید.


● رنگین کمانی از سبزها در اتاق خواب
خوشبختانه فضا و شرایط اتاق خواب این امکان را می دهد که بتوانیم از طیف گسترده ای از رنگ سبز در این فضا استفاده کنیم. برای استفاده از رنگ سبز در این اتاق توصیه می کنیم، از سبزهایی که طیف رنگی آن ها تیره است برای رو بالشی، تشک یا پرده استفاده کنید و از سبزهای روشن تر و مغزپسته ای برای ملحفه، کوسن ها یا رومیزی پاتختی استفاده کنید. حتی می توانید به دلخواه خود یکی از این پارچه ها را به صورت طرح دار انتخاب کنید تا جلوه بیشتری به فضای اتاق و سرویس خواب تان بدهد. علاوه بر این بهترین پوشش برای کف اتاق خواب موکت است که می توانید آن را متناسب با سلیقه خود از رنگ قهوه ای یا کرم انتخاب کنید.




● انتهای آرامش
رنگ سبز آبی یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که علاقه زیادی به رنگ دریا و آسمان دارند. ترکیب این ۲ رنگ در کنار یکدیگر می تواند فضایی بسیار آرام بخش و دلنشین برای شما به همراه آورد. به طورکلی کارشناسان دکوراسیون استفاده از رنگ سبز آبی را برای اتاق خواب و حمام بسیار مناسب می دانند و معتقدند، قرار گرفتن در فضاهایی که با این طیف رنگی رنگ آمیزی شده است کمک زیادی به حفظ آرامش و افزایش ریلکسی افراد می کند. یکی از بزرگ ترین دلایل این امر تداعی شدن رنگ آبی دریا و منظره چشم نواز آن است که موجب این آرامش می شود.


● ویژه اتاق کودک
اگر تصمیم دارید اتاق کودک تان را به رنگ سبز در آورید دقت داشته باشید، تنها از طیف رنگ های سبز که موجب نشاط، شادمانی و افزایش انرژی کودک می شود، استفاده کنید. در حقیقت تنها رنگ های سبز روشن و مغز پسته ای است که می توانند ترکیبی شاد و پرنشاط برای کودکان فراهم کنند. این رنگ ها از جمله بهترین رنگ ها برای رنگ آمیزی مهدکودک ها و مکان هایی است که کودکان رفت وآمد زیادی به آنجا دارند. دقت داشته باشید، ترکیب رنگ سبز مغز پسته ای در کنار نارنجی و زرد می تواند فضایی بسیار جذاب را برای کودک به همراه داشته باشد.




● علاقه مندان به فضاهای جنگلی بخوانند
اگر از دوستداران طبیعت هستید و ترجیح می دهید در فضای خانه خود از طیف رنگ های سبز که به وفور در طبیعت یافت می شود استفاده کنید، بهتر است از ترکیبی از رنگ های سبز و رنگ قهوه ای برای این کار استفاده کنید. در این حالت می توانید از کف پوش خانه شروع کنید؛ یک کف پوش چوبی و قهوه ای رنگ مناسب ترین کف پوش برای این نوع سلیقه ها محسوب می شود. پس از آن از مبلمانی که با طیفی از رنگ های قهوه ای، سبز و کرم زینت داده شده است، استفاده کنید و متناسب با سلیقه خود دکوری ها و بلور های رنگی نیز در این فضا به کار ببرید. بهتر است رنگ پرده ها را به رنگ کرم یا کرم قهوه ای انتخاب کنید و در این فضا حتما از گلدان های سرسبز و بزرگ بهره ببرید.

منبع :http://www.persianpersia.com/lifestyle/ldetails.ph
يکشنبه 23/4/1392 - 14:35
تزیینات و دکوراسیون

شیوه شهرنشینی امروزی و زندگی در آپارتمان های کوچک اغلب داشتن حیاط را به آرزویی برای ساکنانش تبدیل کرده است. همین موضوع هم باعث می شود اهمیت بالکن خانه بیشتر مشخص شود؛ بالکنی که تنها فضای آزاد خانه است ، اما گاه از آن به عنوان انباری شلوغ و در هم و برهم از آن استفاده می کنیم.

شیوه شهرنشینی امروزی و زندگی در آپارتمان های کوچک اغلب داشتن حیاط را به آرزویی برای ساکنانش تبدیل کرده است. همین موضوع هم باعث می شود اهمیت بالکن خانه بیشتر مشخص شود؛ بالکنی که تنها فضای آزاد خانه است.


البته با توجه به اهمیت و کارایی بالکن ـ هر چقدر هم که کوچک باشد ـ این قسمت از خانه گاهی اوقات مورد بی مهری و بی توجهی ساکنان قرار می گیرد و حتی فراموش می شود. در حالی که با اندکی سلیقه می تواند به فضایی زیبا و آرامش بخش تبدیل شود.

● بالکن و زیبایی شهر

تا به حال به بالکن های مجتمع های مسکونی توجه کرده اید؟ به زیبایی و آراستگی بالکن یا شلوغی و کثیفی آن؟ بالکن هایی که پر است از گل و گیاه، با یکی دو تا صندلی و گاهی یک قفس پرنده و در مقابل بالکن هایی پر از شیشه های شور و ترشی، لوله های بخاری، کارتن های خالی و اشیای اضافی که در خانه جایی ندارند.


با دیدن این بالکن ها اولین چیزی که به ذهن هر رهگذری می رسد، رفتار و پاکیزگی اعضای آن خانه است. درست است، چیدمان بالکن هم می تواند نشان دهنده نوع رفتار افراد باشد. بالکن ها تنها به اعضای خانواده مربوط نیستند. زیرا جزیی از نمای بیرونی بوده و به سایر شهروندان هم تعلق دارد. بنابراین با تمیز و زیبا نگهداشتن بالکن خانه می توانیم به زیبایی شهرمان هم کمک کنیم.

● بالکن گلخانه ای زیبا
می توانیم به راحتی و با کمترین هزینه در بالکن خانه خود محیطی زیبا و دل انگیز بسازیم؛ محیطی که در دنیای ماشینی امروز، به آن نیاز خواهیم داشت. قرار دادن چند گلدان نه هزینه زیادی می خواهد و نه کاری دشوار است. البته برای این کار به فضای زیادی هم نیاز نیست. حتی یک بالکن کوچک هم می تواند همین قدر زیبا و فرح بخش باشد. خوشبختانه امروز لبه برخی بالکن ها مکانی برای قرار دادن گلدان ها در نظر گرفته شده که به فضای زیادی هم نیاز ندارد. آویزهایی که به سقف بالکن نصب می شوند و گلدان های دیواری هم، همین کار را می کنند.

البته اینها همه به سلیقه شما بستگی دارد. مثلاً اگر فضای کافی در اختیار دارید، قرار دادن یک یا چند صندلی در فضای بالکن نیز کاری دلنشین خواهد بود؛ بخصوص اگر بالکن منظره خوبی هم داشته باشد. فکر کنید چقدر لذتبخش است اگر بعد از گذراندن یک روز سخت کاری به خانه آمده، در بالکن و کنار گلدان ها نشسته و فنجانی چای بنوشید.

● بالکن یا انباری؟

اگر شما هم در عبور از کوچه ها و خیابان های شهر به بالکن ها نگاه کنید، متوجه می شوید برخی آنجا را با انباری اشتباه گرفته اند. زباله ها و اشیای غیرقابل استفاده، سال ها در بالکن می مانند تا روزی شاید کسی دلش به رحم آمده و فکری به حال آنها کند. شاید اینقدر این صحنه را دیده ایم که خودمان هم باورمان شده بالکن همان انباری کوچک خانه ماست. غافل از این که این کار نه تنها نمای خانه و شهرمان را زشت می کند، بلکه باعث تجمع حشرات و موجودات موذی مانند سوسک و مورچه خواهد شد. تنها راه این است که زودتر دست به کار شوید؛ اشیای اضافی و آشغال ها را دور ریخته و به فکر زیبایی خانه و شهرتان باشید. در ضمن، اگر آپارتمان شما انباری ندارد، کمدها مکان بهتری برای نگه داری لوازم خانه هستند.

● پوشاندن بالکن

برخی خانواده ها ترجیح می دهند با شیشه، ایرانیت، حصیر و... فضای بالکن خود را بپوشانند و وسایل خود را به راحتی در آنجا قرار دهند. شاید با این کار آنجا تبدیل به یک انباری واقعی شود. اما این کار هم منظره و نمای ساختمان را زشت می کند.

● بالکن و بندهای لباس

درست است که بالکن همیشه مکانی برای خشک کردن لباس های شسته شده بود، اما چیدن لباس ها و قرار دادن بند لباس هم شرایطی دارد. تصور کنید اگر هر کس، هر طور که بخواهد بندی زده و لباس های رنگارنگ را روی آن آویزان کند، چه منظره وحشتناکی خواهیم داشت.

منبع :http://www.persianpersia.com
يکشنبه 23/4/1392 - 14:34
تزیینات و دکوراسیون

طاقچه یکی از ساختارهایی است که از دیرباز و در جوامع و فرهنگ های مختلف استفاده زیادی داشته و یکی از موارد هویت بخش به سکون و سکوت دیوار به عنوان یک عامل جداکننده فضایی بوده است.



طاقچه ها به صورت کاربردی یا تزئینی، با فرم ها و اندازه های متفاوت در دیوار طراحی می شوند. این طراحی در گذشته، مخصوصا در معماری اصیل ایرانی به صورت رف، با گچبری هایی که نوع و مقدار آن با میزان دارایی و مقام صاحب منزل رابطه مستقیم داشت، تزئین می شد. گلدان ها، شمعدان و لاله ها به صورت قرینه در اطراف و معمولا آینه ای در وسط، عناصر تشکیل دهنده این طاقچه ها بود. طاقچه در این زمان در حقیقت نقطه کانونی فضا و معرف سبک معمار سازنده و اقلیم و خصوصیات فرهنگی و قومی بود که بر دیوار اصلی قرار می گرفت و قسمت شاه نشین و مرغوب فضا را به خود اختصاص می داد. بعدها در تغییراتی که در سبک معماری معاصر نسبت به معماری سنتی به وجود آمد، برای پوشش طاقچه ها گاه از پارچه های سه گوش یا کناره های ترمه، سرمه دوزی و کارهای هنری ارزشمند استفاده می شد که پس از مدتی به کلی منسوخ شدند.



اما در دهه های اخیر، در احیای سبک های فولکلور در سبک مراکشی یا ویلایی در سبک فرانسوی و در سبک های بین المللی مثلethnic chic (سبکی است قومی و سنتی بر اساس فرهنگ باستانی) که ماهیتی چند سویه دارند و از ملل مختلف برای طراحی وام می گیرند، دوباره شاهد طاقچه های کوچک و پراکنده با ظاهری ساده و دکوراتیو به شکل و شمایل جدید هستیم.





هر قدر طاقچه ها در گذشته میل به اغراق در تزئینات و آینه کاری ها و نقاشی های دیواری (فرسکو) داشتند، طاقچه های امروزی دیگر محدودیت طراحی های سنتی را ندارند. بر روی دیوار هر اتاقی، دیوار راهروها، دیوار لابی و حتی بر روی ستون ها می توانید فضایی به عنوان طاقچه تعریف کنید.



طاقچه ها چه به صورت حفره ای در دیوار ایجاد شوند و چه دارای لبه ای به سمت خارج دیوار باشند بر معماری فضا تاثیر می گذارند. طاقچه ها به دو صورت ثابت و متحرک در دکوراسیون فضا استفاده می شوند. نوع ثابت آن به صورت انواع گچی است که از دیر باز مورد توجه معماران بوده که در مراحل نازک کاری ساختمان به آن پرداخته شده و جزء معماری ساختمان محسوب می شود. طاقچه های ثابت قابل جابه جایی و انتقال به قسمت دیگر فضا نیستند. به غیر از گچ، سنگ و چوب نیز از موارد قابل توجه و پرکاربرد در تعبیه این گونه طبقات معمارانه در داخل دیوار است.





نوع دیگر طاقچه ها، نوع متحرک آن است. تنوع فرمی (در شکل و شمایل و رنگ)، تنوع متریال و انتخاب مکان نصب، از موارد برتری طاقچه های متحرک نسبت به نوع ثابت آن است. طاقچه های متحرک، امروزه به نام طبقات مستقل، شلف (shelf) و براکت ( bracket) با تنوع وسیعی از جنس های مختلف گچ، چوب، فلز، ترکیبی از چوب و فلز، ترکیبی از شیشه و فلز یا شیشه و چوب و پلی استر در بازار موجود است که نوع جنس و متریال این طبقات، میزان مدرن یا کلاسیک بودن فضا را نشان داده و هماهنگ با سبک دکوراسیون، انتخاب می شوند.



طاقچه ها و طبقات مستقل از جمله موارد نصب کردنی بر دیوار هستند که اندازه دیوار را به شدت تحت الشعاع قرار می دهند. شاید به همین خاطر، در گذشته یکی از المان های با اهمیت و نقطه عطف فضا برای دیوارهای بزرگ و وسیع منازل مسکونی به حساب می آمدند. انتخاب مکان نصب طبقات به صورت کاربردی یا تزئینی بر روی دیوار، نیاز به توجه و در نظر گرفتن تاثیرات آن بر فضا دارد. مثلا:





نصب دو طبقه یا براکت(bracket) در طرفین آینه ورودی خانه یا یک تابلوی کم عرض، بر خطی افقی تاکید می کند و باعث بیشتر نشان داده شدن عرض تابلو می شود.



نصب طاقچه در زیر قاب، طول ظاهری دیوار را افزایش می دهد.





نصب طبقه یا طاقچه به صورت کنسول زیر آینه یا نصب دو طاقچه کوچک (bracket) در زیر تابلو یا آینه، با افزایش کشیدگی ظاهری مجموعه، ارتفاع ظاهری اتاق های کوتاه را افزایش می دهد.



طاقچه ها می توانند در بالای بوفه ها و ویترین های کوتاه، به صورت تکی یا مجموعه ای بر روی دیوار نصب شوند.





از طاقچه ها می توانید در فضای راهروها، پاگردها، سرویس های بهداشتی، اتاق کودک و اتاق خواب والدین نیز بهره بگیرید. برای ایجاد ترکیبی از طاقچه ها می توانید تنوع فرمی ایجاد کنید. نیازی نیست تمام این المان ها به یک اندازه و فرم باشند.



فرم برخی از طاقچه ها به گونه ای طراحی شده که برای قسمتی از دیوار مناسبند. مثلا طاقچه های سه گوش که برای کنج و گوشه دیوار مناسبند.





طاقچه ها چه ساده، چه دکوراتیو، چه کوچک و چه خیلی بزرگ، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کنند که اشیاء بر روی آنها قرار گیرند یا نورپردازی شوند. طاقچه ها باید با مواد و متریالی ساخته شوند و در قسمت هایی از فضا قرار گیرند که حداقل شلوغی را برای آن فضا به ارمغان بیاورند.



ظروف، مجسمه یا اشیاء ارزشمند دکوراتیو باید روی دیوار آشپزخانه، پذیرایی، راهرو یا سرویس بهداشتی، با نظمی ساده و به میزان کم و محدود جانمایی شوند. میزان شلوغی اشیاء بر روی قسمتی از دیوار، زیبایی فضا را تا حد قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز آشفتگی می شود. نورهای دکوراتیو جهت دار بر روی طبقات، از سادگی آنها کاسته و تاکید موثری بر جلب توجه مخاطبین دارد.



طبقات در مواردی نقش پوشاننده معایب دیوار را بر عهده دارند. می توانید لک، ترک و ضایعات ناخواسته را که به راحتی از روی دیوار محو نمی شوند با نصب طبقه در آن قسمت، از دید مخاطب محو کنید. طبقات در صورتی که به حالت چند تایی و پلکانی در مسیر مورب یا هفت و هشت بر روی دیوار نصب شوند، ریتم، حرکت و در مواردی جهت را بر روی دیوار نشان می دهند و به عنوان عاملی دکوری برای دیوار به حساب می آیند.





موارد نصب کردنی بر روی دیوار از موارد تاثیرگذار و مهم طراحی دیوار به حساب می آیند. باید توجه داشته باشید که استفاده توام از مجموعه چند مورد نصب کردنی بر روی دیوار به همراه مبلمان و موارد دکوراتیو دیگر در مجاورت هم به شلوغی بصری فضا نیافزاید.

منبع :http://www.persianpersia.com/lifestyle/ldetails.ph
يکشنبه 23/4/1392 - 14:34
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته