حضرت امام علی (ع)
ان کلام الحکماء اذا کان صوابا کان دواء ، و اذا کان خطا کان داء
سخن حکماء و دانشمندان اگر درست باشد داروی [ شفابخش ]است و اگر نادرست و خطا باشد درد و بیماری [ مهلک ] است .
نهج البلاغه
احسنوا فی عقب غیرکم تحفظوا فی عقبکم
نسبت به بازماندگان دیگران خوش رفتاری کنید تا نسبت به بازماندگان شما همین گونه رفتار کنند .
صاحب السلطان کراکب الاسد : یغبط بموقعه ، و هو اعلم بموضعه
همنشین سلطان چون کسی است که بر شیر سوار شده دیگران به مقام او غبطه می خورند ولی خود می داند در چه وضع خطرناکی قرار گرفته است
الوفاء لاهل الغدر غدر عند الله ، و الغدر باهل الغدر وفاء عند الله
وفا داریدر برابر پیمان شکنان پیمان شکنی در پیشگاه خدا و پیمان شکنی با آنان وفاداریدر نزد خدا است .
اذا املقتم فتاجروا الله بالصدقه
آنگاه که فقیر و نیازمند شدید با خداوند به وسیله صدقه تجارت کنید
صحه الجسد من قله الحسد
تندرستی مولود کمی حسادت است .
الحده ضرب من الجنون ، لان صاحبها یندم ، فان لم یندم فجنونه مستحکم
تندخوئی نوعی جنون و دیوانگی است چرا که صاحبش پشیمان می شود و اگر پشیمان نشود دلیل آن است که جنونش مستحکم است .
یا بن آدم ، کن وصی نفسک فی مالک ، و اعمل فیه ما تؤثر ان یعمل فیه من بعدک
ای فرزند آدم تو خود وصی خویش در اموال و ثروتت باش امروز به گونه ای در آن عمل کن که می خواهی بعد از تو [ طبق وصیتت ] عمل کنند .
احلفوا الظالم اذا اردتم یمینه بان بری ء من حول الله وقوته ، فانه اذا حلف بها کاذبا عوجل العقوبه ، و اذاحلف بالله الذی لا اله الا هو لم یعاجل ، لانه قد وحد الله تعالی
امام [ ع ] کرارا می فرمود : هرگاه خواستید ظالمی را سوگند دهید اینگونه سوگند دهید : از حول و قوه خدا بری است [ اگر فلان کار انجام داده باشد ] چرا که اگر این قسم را به دروغ یاد کند مجازات او به سرعت فرا می رسد اما اگر چنین سوگند یاد کند به خدائی که جز او خدائی نیست [ این کار را نگرده ام ] در کیفرش تعجیل نمی شود چرا که خدا را به یگانگی یاد کرده است
مراره الدنیا حلاوه الاخره ، و حلاوه الدنیا مراره الاخره
تلخی دنیا شیرینی آخرت و شیرینی دنیا تخلی آخرت است .