حضرت امام علی (ع)
بسیارند کسانی که به خاطر تعریف و تمجید فریب می خورند .
نهج البلاغه
بردباری و خونسردی [ در برابر حوادث ] فرزندان دو قلوئی هستندکه از همت بلند متولد شده اند .
الایمان ان تؤثر الصدق حیث یضرک ، علی الکذب حیث ینفعک ، و الا یکون فی حدیثک فضل عن عملک ، و ان تتقی الله فی حدیث غیرک
ایمان آن است که راستگوئی را در آنجا که به تو زیان می رساند بر دروغ در آنجا که سود دارد مقدم داری. و اینکه گفتارت بیش از عملت نباشد و دیگر اینکه به هنگام سخن درباره دیگری از خدا بترسی.
منهومان لا یشبعان : طالب علم و طالب دنیا
دو گرسنه اند که هرگز سیر نمی شوند : طالب علم و طالب دنیا .
الا حر یدع هذه اللماظه لاهلها ? انه لیس لانفسکم ثمن الا الجنه ، فلا تبیعوها الا بها
آیا آزاد مردی پیدا می شود که این ته مانده دنیا را به اهلش واگذارد ؟ بدانید جان شما بهائی جز بهشت ندارد به کمتر از آنش نفروشید .
و سئل : من اشعر الشعراء ? فقال (ع) : ان القوم لم یجروا فی حلبه تعرف الغایه عند قصبتها ، فان کان و لا بد فالملک الضلیل یرید امرا القیس
از امام پرسیدند : برترین شعرای عرب کیست ؟ فرمود : شاعران همه یک روش نداشتند و در یک مسیر به مسابقه نپرداخته اند تا پیشگام آنها مشخص شود و اگر بناچار باید به این سؤال پاسخ داد باید گفت : آن سلطان گمراه یعنی امرءالقیس بر همه مقدم است .
ما لابن آدم و الفخر : اوله نطفه ، و آخره جیفه ، و لا یرزق نفسه ، و لا یدفع حتفه
انسان را با تکبر چکار ؟ در آغاز نطفه بود و سرانجام مرداری است . نه می تواند به خود روزی دهد و نه مرگ را از خود براند .
ما زال الزبیر رجلا منا اهل البیت حتی نشا ابنه المشؤوم عبد الله
زبیر همواره از ما اهل بیت بود تا آن زمان که فرزند شومش عبدالله نشو و نما کرد .
الغنی و الفقر بعد العرض علی الله
غنا و فقر آنگاه آشکار می شود که اعمال ما بر خدا عرضه شود .
زهدک فی راغب فیک نقصان حظ ، و رغبتک فی زاهد فیک ذل نفس
بی میلی نسبت به آنکس که به تو علاقه مند است دلیل کمی بهره تو در دوستی است و تمایل تو نسبت به کسیکه بی اعتنا است سبب خواری تو است .