• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 14198
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا بيماري در تخفيف گناهان نقش دارد؟
پاسخ : بيماري شما به هر علتي كه باشد، همين كه در آن صبر و رضا پيشه كرده و به درگاه خدا شاكر باشيد .نه تنهاموجب تخفيف گناه ، بلكه موجب علو درجات نيز مي باشد .از خداوند متعال سلامتي شما و خير دنيا وآخرتتان را مسالت داريم. ;
کد سوال : 14200
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چگونه مي توان از به وجود آمدن بخل جلوگيري كرد و راه مبارزه با آن چيست ؟
پاسخ : براي جلوگيري و يا مبارزه با بخل ابتدا بايد علل آن را شناخت پس به مقتضاي هر يك از آن علل چاره مناسبي انديشيد : الف ) علل بخل : 1- حرص و حب دنيا .2- عدم توكل بر خدا و غفلت از اينكه همه هستي از آن اوست و آنچه در اختيار آدمي نهاده امتحان و آزمايشي بيش نيست تا چه كسي با آن راه سعادت برگزيند و چه كسي بدان وابسته گردد و خود را به خاك هلاكت افكند .3- غفلت از مرگ و نيازهاي اخروي انسان . ب ) راه درمان : 1- توجه به مفاسد و زيان هاي دنيوي و اخروي بخل از جمله اينكه از پيامبر اكرم ( ص ) منقول است : ( ( بخيل دور است از خدا دور است از مردم دور است از بهشت و به آتش جهنم نزديك است ) ) . ( جامع السعادات ج 2 ص 10 ) 2- بيرون راندن حب دنيا از نفس . 3- توكل بر خدا و اطمينان به اينكه تنها خداست كه در هر حال دستگير انسان است و جز او در مشكلات كارگشايي نيست . 4- ياد مرگ و احوال پس از آن و توجه به اينكه انسان با آنچه در دست دارد تا زنده است بايد ذخيره اي براي آخرت خود بيندوزد و با سرمايه هاي اين جهاني حيات ابدي خويش را آباد سازد : ( ( برگ عيشي به گور خويش فرست كسي نيارد زپس تو پيش فرست ) ) 5- توجه به آثار نيكوي سخاوت چنان چه از پيامبر اكرم 6 نقل گرديده : ( ( سخاوت درختي اندر بهشت است كه شاخه هايي در دنيا دارد و هر كس بر آن شاخه ها چنگ زند وارد بهشت خواهد شد ) ) ( جامع السعادات ج 2 ص 111 ) 6- عمل بر خلاف بخل يعني كسي كه گرفتار اين صفت ناپسند است لازم است با تكلف هم كه شده در موارد مختلف اقدام به بذل و بخشش كند و بدين گونه با بخل دروني خويش مبارزه كند تا كم كم ريشه بخل در او خشكيده و سخي الطبع گردد .;
کد سوال : 14201
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چگونه مي توانيم به مقام ملكوتي برسيم ؟
پاسخ : از راه تهذيب نفس مي توان به اين درجه راه يافت ؛ كه اولين قدم آن ترك گناه و انجام واجبات الهي است و بعد انجام مستحبات و ترك مكروهات است. ;
کد سوال : 14202
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا اين مطالب كه نماز شب و سحرخيزي آثار مطلوب روحي ، جسمي و بهداشتي دارد درست است ؟
پاسخ : اين مورد را باور كنيد و تجربه نماييد .موضوع سحرخيزي مساله اي است كه از ديرباز مورد توجه حكيمان بوده است وخواص بسيار عجيب براي انسان دارد.حافظ گويد : دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند=اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند=بيخود از شعشعه پرتو ذاتم كردند=باده از جام تجلي صفاتم دادند=چه مبارك سحري بود و چه فرخنده شبي =آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند=همت حافظ و انفاس سحرخيزان بود=كه زبند غم ايام نجاتم دادند=هر گنج سعادت كه خدا داد به حافظ=از يمن دعاي شب و درس سحري بود=كس نديدست زمشك ختن و نافه چين =آنچه من هر سحر از باد صبا مي بينم = ;
کد سوال : 14203
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : منصور حلاج و عين القضاه چه كساني هستند؟
پاسخ : منصور حلاج و عين القضاه هر دو از عرفا هستند.براي آگاهي بيشتر ر.ك : احوال عارفان ، دكتر علي اصغر حلبي. ;
کد سوال : 14204
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا فكر گناه ، گناه محسوب مي شود؟
پاسخ : فكر گناه گناه نيست ، مثل فكر سرقت و غيبت ( گرچه از نظر اخلاقي بسيار مضر است زيرا ممكن است مقدمه ارتكاب گناه گردد ) اما تخيلات شهواني اگر موجب برانگيختن شهوت گردد به احتياط واجب حرام است و بايد ذهن را از آن خالي كرد، زيرا چنين تفكرات ، اولين دروازه ورود شيطان در نفس است . ;
کد سوال : 14205
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : براي عدم غفلت از ياد خدا حتي در خواب چه بايد كرد؟
پاسخ : براي اين كه انسان در هنگام خواب هم غافل از خداوندنباشد، راه هايي توصيه شده است كه برخي از آنها عبارتند از : 1- با وضوخوابيدن ، 2- رو به قبله خوابيدن ، 3- دعاهايي كه هنگام خواب مستحب است خوانده شوند مثل خواندن سه مرتبه سوره اخلاص يا خواندن آيالكرسي يا خواندن تسبيحات حضرت زهرا، 4- از همه مهم تر كنترل اعمال و افكار در طول روز؛ زيرا تخيلات و مشغوليت هاي ذهن آدمي در طول روزتاثير مستقيم و فراوان بر روح هنگام خواب دارد، به طوري كه حتي بسياري از خواب ها كه انسانها مي بينند ناشي از ذهنيت ها و فعاليت هاي طول روزآنها است . براي آگاهي بيشتر ر.ك : حاشيه مفاتيحالجنان ، آداب خواب . ;
کد سوال : 14206
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : گناه استمنا بيشتر است يا گناه زنا؟
پاسخ : هر دو از گناهان كبيره است ولي گناه زنا بيشتر است . از طرف ديگر مجبور بودن به گناه معني ندارد .خداوند به انسان اراده داده است و شخص توان مقابله با هواي نفس را دارد، ليكن بايدجديت كند و از خدا نيز استمداد جويد .;
کد سوال : 14207
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : نسبت به صحت بعضي از اصول دين شك و ترديد دارم ، چگونه اين مشكل را حل كنم ؟
پاسخ : آدمي ، موجودي داراي عقل و فكر است و بدين وسيله بايستي راه حق را بشناسد و به آن ملتزم گردد .در اين مسير، گروهي از مردم صرفاً مقلدند؛ يعني آن كه در عقايدخود چون و چندي ندارند و به راحتي مسلكي را بر مي گزينند؛ حال حق باشد يا باطل ! گروهي ديگر اهل فكر و تحقيق اند .اين گروه نيز برخي باپي گيري راه دستيابي به حقيقت ، به آن واصل مي گردند و گروهي نيز به دلايل مختلف ، سرگردان و متحير در راه مي مانند؛ حال يا به منكري غير قابل هدايت تبديل مي شوند و يا آن كه دست و پايي زده و راهي براي خويش پيدا مي كنند .مسلماً ارزش اين گروه ( اهل فكر ) ، با گروه اول برابر نيست . البته انحراف اينان نيز با آنان قابل مقايسه نيست . در مسير دست يابي به حقيقت وواقعيت ، بايد چند نكته را مد نظر قرار داد : الف ) ايمان و معرفت ، متاعكم بهايي نيست كه بتوان آن را به هر قيمتي به دست آورد؛ بلكه متاعي است كه قيمت آن ، تمام هستي و موجوديت آدمي است . بنابراين نبايد تصور كردكه بدون زحمت ، اين گوهر گران بها صيد مي گردد و به طور اتفاقي به دست مي آيد .امام هشتم ( ع ) فرمود : ( ( خيري در ميان مردم ، كمتر از يقين توزيع نشده است ) ) ، ( بحارالانوار، ج 2، ص 51 ) . امام صادق ( ع ) نيز فرمود : ( ( خداوند آسايش و دلخوشي را در يقين و رضا قرار داده است و غم و اندوه را در شك و غضب ) ) ، ( همان ، ج 2، ص 57 ) . حال چگونه بايد اين متاع را به چنگ آورد و از دغدغه ها رهايي يافت ؟ مسلم است كه نياز به تلاش علمي وفكري منظم و روش مند دارد تا فرد بتواند براي خود جهاني معنادار بسازد ودر آن به ( ( حيات طيبه ) ) دسترسي پيدا كند .در اين مسير، رهزنان بسياراند وداعيه ها فراوان . از نخستين روزهاي تاريخ بشر، اين دغدغه ها وجود داشته ودارد؛ ولي بايد ديد در اين وادي پر حيرت ، كه به فرموده قرآن : ( ( همانندسرابي است در بيابان كه تشنه ، آن را آب مي پندارد، ولي وقتي به آن مي رسدچيزي نيست ) ) چه بايد كرد؟ در دنيايي كه هر روز ندايي از گوشه اي به گوش مي رسد و آدمي را به سوي خويش دعوت مي كند، چگونه بايد راه را از چاه شناخت ؟ روشن است كه در اين عرصه هر چه تلاش صورت گيرد كم است و اين تلاش بهايي است كه هر كس بايستي براي كسب معرفت بپردازد .براي اين منظور، بايد گام به گام به تحكيم مباني عقيدتي پرداخت و آن رااستحكام بخشيد تا دستگاه فكري و سازمان آن ، از ارتعاشات در امان بماند ودچار آسيب و صدمه نگردد .اولين نقطه اين حركت ، تفكر درباره ( ( هستي جهان و هستي انسان ) ) است . انسان كيست و جهان چيست ؟ آيا حقيقت است يا خيال ؟ اگر حقيقت است خالقي دارد يا نه ؟ اگر دارد او چه صفات وخصوصياتي بايد داشته باشد؟ اگر آفريدگار جهان ، خدايي عالم و حكيم است ، چه فلسفه اي در كار او نهفته است ؟ آيا جهان باطل و پوچ است ياهدف مند و با شعور؟ موقعيت انسان در اين عرصه چيست ؟ گرايش هاي بشر چه مي باشد؟ گرايش عظيم بشر به سوي موجودي مقتدر ( خدا ) به چه جهت است ؟ سلسله پيامبران - كه جملگي مدعي پيام آوري از خدا هستند- چه گفته اند؟ محتواي تعاليم آنان چيست ؟ و . ...اين عرصه ها نيازمندتفكر، تعمق ، مطالعه و نتيجه گيري است و مسلماً راهي وجود دارد كه آدمي ،از تحير و سرگرداني نجات يابد و انديشه او ثبت گردد؛ چنان كه قرآن فرموده است : ( ( خداوند مومنان را با گفتاري ( عقيده ) ثابت ، در دنيا تثبيت خواهدكرد ) ) . خواهر عزيز! هيچ راه روشني جز راه پيامبران وجود ندارد و همه مدعيان اين راه ، طفلي بيش نيستند كه با يافتن چند لفظ، هم خود را به بيراهه مي افكنند و هم ديگران را به تباهي مي كشانند .جنگ هفتاد و دو ملت همه راعذر بنه =چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند= خواهر عزيز! سر و صدابسيار است و داعيه ها فراوان ؛ روشن ترين توصيه اي كه مي توانيم به شماداشته باشيم ، همان است كه رسول خدا ( ص ) فرمود : ( ( وقتي فتنه ها همانندپاره هاي تاريك شب ، شما را فرا گرفت بر شما باد به قرآن ... همانا قرآن برترين راهنما براي ارايه بهترين راه است ) ) . بنابراين در گام اول پرسش هايتان را در نظر داشته باشيد وانگهي با تدبر در قرآن ، به سير بپردازيد .اگر فهم متن قرآن براي شما دشوار شد، از ترجمه هاي خوب آن بهره ببريد و اگر درجايي ، از ترجمه نيز چيزي عايد شما شد، به كتاب هاي تفسير مراجعه كنيد.توصيه ديگر ما مطالعه يك دوره كامل كتاب هاي شهيد مطهري است. هم چنين به مطالعه كتاب هاي علامه حسن زاده آملي ( مانند ( ( معرفت نفس ) ) و ( ( نامه ها و برنامه ها ) ) و نيز كتاب هاي علامه جعفري مانند : ( ( مولوي وجهان بيني ها ) ) ، ( ( شرح نهج البلاغه ) ) و ( ( شرح مثنوي ) ) و ...) بپردازيد .خلاصه آن كه برقرار كردن ارتباط با بزرگان انديشه ، از بهترين راه هاي كسب معرفت وسير در آن است . توصيه هاي زير نيز براي شما راهگشاي خوبي خواهد بود : 1- مواجهه معقول با شك و ترديدها .2- مطالعه در اسرار شگرف خلقت وزيبايي هاي نظام آفرينش . 3- مطالعه پيرامون الطاف و رحمت هاي الهي بربندگان . 4- بخشي از اوقات خود را براي پرداختن به تفريحات سالم اختصاص دهيده و در حد امكان ، به كوهپيمايي بپردازيد و در اين دانشگاه بزرگ خلقت ، آثار توحيد و ربوبيت الهي را بالعيان لمس كنيد .5- تا آن جا كه ممكن است نمازهاي خود را با توجه و با حال بخوانيد .6- در صورت امكان با افراد صاحبدل و پارسا نشست و برخاست نماييد .7- سعي كنيد درعبادات خود كيفيت و توجه و حال را جانشين كميت كنيد .8- بكوشيد همه روزه مقداري قرآن با آهنگ زيبا تلاوت كنيد .9- همواره در نظر داشته باشيدكه تغاير حالات ، امري طبيعي است ، چنان كه در روايت است : ( ( ان للقلوب شهوه و اقبالا و ادبارا ) ) ، ( نهج البلاغه ، حكمت 93 ) بنابراين روزي حال خوش معنوي داشتن و روزي فاقد آن بودن چيزي طبيعي است و در مواقع ادبارقلب ، خيلي نبايد انسان به خود فشار بياورد ولي اگر در مواقعي كه اقبال قلب و حالت معنوي خوبي دارد ارتباط و اتصال خود را با خدا بيشتر كند .اين حالات سر انجام در او ملكه مي شود .10- از شر شيطان به خداوند پناه ببرد .اين سوره را هراز گاهي تلاوت نماييد : ( ( قل اعوذ برب الناس ) ) . 11-توجه به ذات اقدس الهي و تقوا و پرهيز از گناهان . قرآن كريم مي فرمايد : ( ( شيطان بر كساني كه ايمان دارند و بر پروردگارشان توكل مي كنند، تسلطي ندارد .تسلط او تنها بر كساني است كه او را به سرپرستي خود برگزيده اند وآنها به فرمان شيطان به جاي فرمان خدا گردن مي نهند ) ) . 12- انجام يك سري مستحبات ؛ مثلا هميشه با وضو بودن و زبان را به ذكر، مخصوصا ( ( لاحول ولاقوه الا بالله العلي العظيم ) ) عادت دادن . و نيز خواندن قرآن دراوقات مختلف كه دواي هر دردي است . 13- ذهن را همواره به امور شريفه متوجه ساختن و عادت دادن . 14- مطالعه پيوسته پيرامون خداو معاد ( مثلاروزي ده صفحه براي مدتي طولاني ) . 15- شركت در مراسم ديني و فعاليت جدي در مسايل فرهنگي ، اجتماعي و ...داشتن . تقويت ايمان و رسيدن به يقين ، همه و همه در سايه جهادي دراز آهنگ و پردامنه امكان پذير است وهر اندازه شخص در جهاد خود كوشاتر، مخلص تر و با استقامت تر باشد، به مرتبه بالاتري از يقين ، ايمان و قرب پروردگار نايل خواهد آمد .جهادي كه دراين مسير لازم است دو جانبه مي باشد : 1- جهاد علمي : مطالعات پردامنه در زمينه شناخت خدا و صفات و اسماي حسناي اوست ، همچنين شناخت كتاب حضرت ، حق ( قرآن ) و معارف شگرف احكام و شرايع نهفته در آن. 2- جهاد عملي : تسليم مطلق جسم و جان در برابر حضرت احديت ،فرمانبرداري از فرمان هاي او، پيراستن دل از هر چه غير الهي است و سرايروجود خود، همه آنات و لحظات زندگي و همه افعال جوارحي و جوانحي رابا خواست خداوند منطبق ساختن و جز خواست او، هواي چيز ديگري رادر سر نپرورانيدن . با دو قبله در ره معبود نتوان زد قدم =يا رضاي دوست بايديا هواي خويشتن = در اين رابطه بهترين چيز مطالعه قرآن و تفاسير آن است. افزون بر آن مي توانيد از كتاب هاي فلسفي شهيد مطهري و از كتاب هاي اخلاقي مانند نمونه هاي زير استفاده كنيد : 1- گامهاي عملي در اخلاق اسلامي آيت الله مهدوي كني 2- چهل حديث امام خميني 3- آداب الصلوامام خميني كتاب هاي شهيد مطهري مرحوم علامه طباطبايي و آقايان مصباح يزدي جعفر سبحاني مكارم شيرازي و ... مي تواند شما را در اين راه ياري كند .بدون شك محيط نيز نقش موثري در گرايشات و عقايد افراد داردو اين آدمي است كه با اختيار و قوه تعقل خود بايستي گام برداشته و حقيقت را تشخيص دهد .تنوع محيطها خود انگيزه اي است براي جست وجوي حقيقت . در مورد نماز؛ شما به هيچ وجه نماز را رها نكنيد، هر چند كه ممكن است ترديدهايي نسبت به آن داشته باشيد؛ چون اولاً، نماز شكر و اظهارعبوديت به درگاه خداوند است و شما در مورد خداوند ترديدي نداريد.ثانياً، آنچه در نماز گفته مي شود مطالبي عالي است و موجب برانگيختن ورشد آدمي است . درخواست هدايت به صراط مستقيم و نيز مسووليت دربرابر عملكردها ( مالك يوم الدين ) مطالبي است كه هر فطرت سالمي به آن معترف و معتقد است . ثالثاً، بهترين درس ها را براي زندگي درخود دارد ( وقت شناسي ، دقت در اعمال ، طهارت و پاكيزگي و ...) . براي آگاهي بيشترر.ك : نماز و بهره وري . و بالاخره همان گونه كه گفتيم راه چاره شما قرآن است. قرآن هم كتاب خداشناسي است و هم برهان حقانيت پيامبر .بهترين دليل برعدم تحريف قرآن ، اين است كه قرآن به تواتر رسيده و در هر عصري تواترخود را حفظ نموده است و تحقيقات تاريخي و مقايسه بين قرآن هاي موجود و قرآن هاي صدر اسلام كه نسخه هايي از آنها در موزه هاي بزرگ جهان موجود است ، نشان مي دهد كه حتي يك ( ( واو ) ) از اين كتاب الهي كم وزياد نشده است . ;
کد سوال : 14208
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چگونه مي توان عشق به امام زمان ( عج ) را در خود تقويت نمود؟
پاسخ : عشق به امام زمان ( عج ) بسيار ارزنده و سازنده است . تقويت اين عشق تنها با عمل ميسراست . كسي كه واقعاً به احكام الهي مقيد گردد، سنخيت پيدا كرده و در اين صورت حتي ممكن است مورد نظر حضرت واقع گردد .خواندن دعاي عهدبا توجه به مضامين آن در هر روز، هم چنين به نيابت حضرت كارهاي خيرانجام دادن ، از اموري است كه اين ارتباط را مستحكم تر خواهد نمود .درپايان نيز توصيه مي كنيم روياهاي خود را در اين زمينه ها براي كسي بازگونكنيد، چرا كه در صورت بازگو كردن ممكن است توفيقات از دست برود.;