• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 302
تعداد نظرات : 88
زمان آخرین مطلب : 3128روز قبل
بیماری ها
غذا ها در بدن تامین کننده انرزی مورد نیاز برای سوخت وساز سلولهای بدن میباشند.غذاها باعث حفظ حیات فرد وتضمین کننده رشد فرد هستند.در دوران کودکی جنبه رشدی غالبتر است است ودر بزرگسالی جنبه حفظ سلامتی وانرژی زایی غالب است.
جمعه 1/5/1389 - 2:41
بیماری ها
در ابتدا باید تعریفی کلی از غذا و صنعت مربوط به آن داشته باشیم :
غذا Food : عبارت است ازماده جامد یا مایع اطلاق می شود که بعد از خوردن و هضم و جذب بتواند اعمال زیر را انجام دهد :
۱- تولید انرژی
۲- در فعل و انفعالات بدن موثر باشد
۳- در تولید مثل،رشد،ترمیم،و بقاء بدن موثر باشد
۴- در نگه داری بدن موثر باشد

مواد مغذی Natrient : به ملکولهایی از غذا گفته می شود که بعد از هضم و جذب و گوارش به سطح سلولی می رسد.مواد مغذی خود به دو شاخه تقسیم می شود :
۱- ماکرونوترینت: که به آن کلان مغذی نیز اطلاق می شود که شامل سه گروه پروتئینPret،کربوهیدراتCHO، Fat می شود.
مهمترین منبع تامین انرژی در بدن انسان کربوهیدراتها هستند،حدود ۵۰٪ تا ۷۰٪ کالری مورد نیاز روزانه انسان از کربوهیدارتها(قندها)تامین می شود،این این مقدار کالری می تواند از ۲۵۰تا۵۰۰ گرم ماده قندی تامین شود.هر گرم ماده قندی ۴ کالری حرارت تولید می کندو حداقل احتیاج به قند ۵ گرم برای هر ۱۰۰ کالری انرژی مورد نیاز روزانه می باشد.
اولین بار در سال ۱۸۳۸ یک شیمیست هلندی به نام مولدر به ماده مغذی گفت که حاوی ازت باشد. پروتئین در هر سلول بافتی یافت می شود نیمی از وزن خشک بدن و حدود ۲۰٪ وزن کل بدن را پروتئین تشکیل می دهد.۵۰٪ آ»در عضلات و ۲۰٪ آن در استخوانها و غضروفها و ۱۰٪ آ» در پوست و بقیه آن در بافتهای بدن بخش عمده آنزیمها،هورمونها،آنتی بادیها،و هموگلوبین را تشکیل می دهد.هر گرم پروتئین ۴ کالری حرارت تولید می کند.
عدم استفاده از پروتئین موجب اختلال در رشد و منجر به اتلاف پروتئین از نسوج بدن می شود.

پروتئینها در بدن از نظر تامین اسیدآمینه های ضروری بدن بسیار مهم هستند که در بدن ساخته نمی شود و از طریق غذا به بدن میرسد این اسید آمینه ها عبارتند از:ایزولوسین،لئسین،لیزین،تیونین،فنیل آلانین،ترئونین،تریپتوفان، والین،هیستیدین.
پروتئین تخم مرغ یکی از باکیفیت ترین پروتئین هاست و ارزش بیولوژیکی آن ۱۰۰ است و کارایی سایر پروتئین ها با آن سنجیده می شود.پروتئین غلات در اسید آمینه لیزین و ترئونین کمبود دارد.مخصوصا لیزین که پروتئین محدود کننده غلات است سویا در بین گیاهان در مورد پروتئین از بقیه غنی تر است و نیز منبع خوبی ازلیزین است اما در متیونین کمبود دارد پروتئین سیب زمینی کم اما دارای عالیترین کیفیت است.در مورد هیستیدین باید گفت این اسید آمینه در کودکی احتیاج است و کمبود آن باعث لکنت زبان در کودکان می شود.

در تغذیه انسان به دلیل ازش انرژی زایی چربی ها اهمیت خاصی در جیره غذایی دارند.هر گرم چربی ۹کالری حرارت تولید می کند.این ترکیبات به عنوان حمل کنندگان سابستریت(ماده ای که آنزیم برروی آن حمل می شود)، در فعل و انفعالات آنزیمی و همچنین به عنوان ذخیره انرژی حائز اهمیت است.
2-میکرونوترینت:که به آنها ریز مغذی نیز اطلاق می شود که شامل سه گروه املاح و مواد معدنیMin ویتامین Vita و آب میشود.این مواد انرژی زا نیستند ولی در انجام واکنشهای بیوشیمیایی بدن نقش اساسی دارند.
تمام غذاها علاوه بر ترکیبات عمده حاوی مقادیر مختلفی از مواد معدنی هستند. ماده معدنی ممکن است به صورت املاح غیر آلی و یا آلی و یا به صورت با ماده آلی باشد.بیش از ۶۰ عنصر ممکن است در غذاها یافت شوند .مواد معدنی را به دو دسته اجزاء عمده و ناچیز تقسیم می کنند.
اجزاء عمده شامل:سدیم،پتاسیم،کلسیم،منیزیم،کلر،سولفات،بی کربنات است.

عناصر ناچیز شامل عتاصری است که معمولا در مقادیر زیر ۵۰ppm وجود دارد و به سه قسمت تقسیم می شود:
الف ـ عناصر مغذی ضروری:آهن،مس،ید،روی،منگنزو کبالت
ب ـ عناصر غیر مغذی غیر سمی :آلومینوم،نیکل،بور،کروم و قلع
ج ـ عناصر غیر مغذی سمی :سرب،جیوه،کادیوم،آرسنیک

ویتامینها:
C یا اسید آسکوربیک:در مرکبات،جعفری،سبزیجات،پیاز چه.....وجود دارددر اعمال اکسیداسیون و احیاء سلولی و ساختمان سلولی شرکت دارد.

B1 تیامین: در موز وجود دارد در متابولیسم مواد قندی شرکت می کند.
B2 ریبوفلاوین:در جگر و شیر وجود دارد در متابولیسم قند و پروتئین شرکت می کند.
B3 نیاسین: در متابولیسم قند و چربی شرکت دارد.
B5 اسید پنتوتونیک: در جگر تخم مرغ،سبزیجات،بادام زمینی،قارچ وجود دارد ضد جوش،ضد التهاب مفاصل،ضد آبریزش بینی،ضد زنا،ضد تب خال است.


B6 پیرودوکسین:در گوشت و سیب زمینی وجود دارد در متابولیسم چربیها و اسیدهای آمینه "پروتئین" شرکت دارد.
B12 سیانوکبالامین:در جگر و سبزی و تخم مرغ وجود دارد در رشد و ساختمان خون و متابولیسم پروتئینها موثر است.
A آلفاو بتا و گاما کاروتن: در جگر،خامه،زرده تخم مرغ وجود دارد در تنظیم و حفظ اعمال سلولهای پوست،استخوان،بافتهای پوششی و سلولهای بینایی شرکت دارد.

D کلسیفرول: در روغن ماهی،زرده تخم مرغ وجود دارد در تنظیم عمل جذب کلسیم و فسفر و مصرف آن در رشد استخوانها شرکت دارد.

Eتوکوفرول: در جوانه گندم،بادام زمینی،زرده تخم مرغ درحفظ و تنظیم اعمال تولید مثل و بافتهای عضلانی شرکت دارد.
K نفتوکینون: در کلم،گل کلم،سویا،اسفناج وجود دارد ماده ای ضروری در انعقاد خون می باشد.
تغذیه Natrition : عبارت است از عمل خوردن غذا و هضم و جذب و متابولیسم مواد مغذی، چگونگی استفاده بدن از مواد مغذی و شرکت مواد مغذی در فعل و انفعالات حیاتی بدن.
علم تغذیه :مطالعه خورانش غذا و هضم وجذب غذا و شرکت مواد مغذی در بدن و چگونگی استفاده در بدن از مواد مغذی .

علوم تغذیه Food since : چندین گرایش دارد که یکی از آنها تنظیم برنامه غذایی ، کاربرد تغذیه در جامعه ،رژیم درمانی که امروزه بسیار رواج دارد .
تغذیه صحیح: عبارت است از تامین مقدار کافی از موتد غذایی لازم برای بدن و همچنین قابلیت بدن برای به کاربردن صحیح این مواد به نحوی که انسان بتواند از حد اعلای سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد.
سوءتغذیه:بسیاری بر این فکر هستند سوء تغذیه از کمبود مواد غذایی است ولی باید گفت سوء تغذیه عبارت است از حالت غیر طبیعی که در نتیجه کمبود نسبی یا مطلق یک یا چند ماده غذایی اساسی و یا مصرف بیش از حد مواد غذایی در انسان ظاهر می شود. از عوارض و عواقب سوء تغذیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
"زودرنجی،عصبانیت،فراموش کردن،حواس پرتی،بی خوابی شدید،اختلالات جلدی(ترک خوردگی صورت و پیشانی)،ناراحتی دستگاه گوارش،ناراحتی تنفسی،اختلالات در هماهنگی حرکات،تغییر شکل در استخوانها،دیرجوش خوردن زخم ها ، شب کوری و ........
انسان متوسط از نظر تغذیه:
مرد متوسط:مردی سالم با سن ۲۵ سال با فعالیت متوسط با وزن۶۵ کیلو با ۸ ساعت کارروزانه که ۴ ساعت آن نشسته باشد یک ساعت و نیم راه برود این فرد روزانه ۳۲۰۰ کالری حرارت از جیره غذایی خود تامین می کنند.
زن متوسط:زنی است سالم با سن ۲۵ سال و وزن ۵۵ فعالیت فیزیکی معمولی این فرد روزانه ۲۲۰۰کالری حرارت از جیره غذایی خود تامین می کند.
صنایع غذایی Food Technology Scince : که خود به سه بخش شیمی مواد غذایی، بهداشت مواد غذایی، میکروبیولوژی مواد غذایی.
حال به چند سازمان مربوط به غذا اشاره می کنیم:
FAO موسسه بین المللی تغذیه : سازمان خارو بارو کشاورزی این سازمان در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد و مقر آن در رم ایتالیا می باشد.کار این سازمان روش های اصلاح شده تولید،فرآوری مواد غذایی،نگه داری مواد غذایی،توزیع مواد غذایی.

جمعه 1/5/1389 - 2:39
اهل بیت
آیا می دانستید...
آیا می دانید که حضرت محمد (ص) چگونه اخلاقی داشت؟
آیا می دانید که آنحضرت در مجموع هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی خود چگونه رفتار و کردار داشتند؟ 
پس بیایید که با هم در طی چند مرحله کوتاه با اخلاق، رفتار، کردار و شخصیت خانوادگی و اجتماعی و برازنده پیامبر عظیم الشأن و بزرگوار، حضرت محمد (ص) آشنا شویم...
اما بر شما دوستان گرامی هویداست که هر قدر از اخلاق و رفتار و شخصیت والای آن حضرت بگوییم باز هم کم است و کم است! و قادر خواهیم بود که به دور کامل و دقیق آن را بیان کنیم. چون خود می دانید که او رحمتی برای جهانیان بوده و هست...
بنابراین به چند مورد از روایات و مطالب کوتاه تاریخی و مستند که در مورد اخلاق پیامبر گرامی نقل شده است که موارد گوناگونی را دربر می گیرد، اشاره می نماییم و در آینده باز هم ان شاء الله کوشش می کنیم که اخلاق و رفتار و شخصیت پیامبر را از بعدها و زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم و مطالبی کوتاه و مفید را برای شما تقدیم کنیم.
اخلاق پیامبر گرامی، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) 
(1)
از آنجا که کانون خانواده مهمترین جایگاه تربیتی و رشد و تعالی انسانهاست، پیامبر (ص) در حفظ آرامش آن نهایت دقت را داشت، رأفت و مهربانی از یک سو و رفق و مدارا از سوی دیگر به همراه رعایت حقوق همسران شیوه نبی اکرم (ص) بود و اخلاق نیکو و حسن معاشرت با آنان و گاه تحمل تند خویی و بد زبانی آنها موجب تعجب اصحاب می شد و درباره تند خویی همسران می فرمود: 
همه انسانها دارای خصلت های نیک و بد هستند و مرد نباید تنها جنبه های ناپسند همسر خود را ببیند و او را ترک کند، زیرا هرگاه از یک خصلت او ناراضی می شود خلق دیگرش باعث خشنودی اوست و این دو را روی هم باید به حساب بیاورد
صحیح مسلم ج4، ص178 
-*-*-*- -*-*-*- -*-*-*- -*-*-*- -*-*-*-
پیامبر (ص) به خوشرویی در خانه اهمیت زیادی می داد و اصحاب را به مدارا با زنان ترغیب می نمود و در اخرین لحظات عمر خود به آن سفارش می کرد و سعی آن حضرت بر آن بود تا مردان رابا مقام و شخصیت والای زن آشنا کند و به آنان بفهماند که زنان به عنوان برترین مربی انسانها نقش بزرگی در سعادت و بدبختی جوامع بشری دارند. به این جهت در هر فرصتی که دست می داد از زن به عنوان مادر و به عنوان همسر مومنه تجلیل می کرد و می فرمود: 
بعد از اسلام بهترین چیزی که مسلمانان از آن برخوردر می شود، همسر مومنه ای است که هرگاه به او نگاه کند مسرور شود و در موقع درخواست کاری از او اطاعت کند و در غیاب شوهر خود و مال شوهر را حفظ کند. 
طوائف الحکم، ص289 
اللهم صل علی محمد و آل محمد
جمعه 1/5/1389 - 2:34
شعر و قطعات ادبی
 مــرا درد و مـــرا درمــان حسین(ع) اســـت 
 
                                             مــــرا اول مــــرا پــــایـــان حسین(ع) است 
 
                 دل هـــر کــس بــه ایــمــانــی ســرشتـــــه
 
                                            مــرا هــم دیـن و هـم ایـمـان حسین(ع) است 
 
                 هـــمــه عـــالـــم بـــه اذن حــق تــعــالـــی 
 
                                            چـو عـبــدی ســر به فـرمان حسین(ع) است 
 
                 بــهـشــت و جــنــت و فــردوس اعــــــــلا
 
                                            هــمــه مــعــلـــول پـیـمــان حسین(ع) اســت 
 
                 بـــرای هـــــر دلـــی جـــانـــان و جـــانــی 
 
                                            مــرا هــم جــان و هـم جانان حسین(ع) است 
 
                 عــقــول جـــن و انـــس و هـم مـلائــــــک 
 
                                             بـه حـّـق حــق کـه حــیـران حسین(ع) اسـت 
 
                  چـو خـواهـم روضـه ی رضــوان بـه فـردا
 
                                             که من را روضه ی رضوان حسین(ع) است 
 
                  چــرا عــا لــم ز جــانــش نــــــــــاله دارد
 
                                             مــگـر او هــم پـــریـشــان حسین(ع) اســت 
 
                 اگــر خــواهــی ز حــال عـبــد مســــــکین
 
                                             خـوشـا حـالـش کـه مـهـمـان حسین(ع)اسـت 
جمعه 1/5/1389 - 2:29
اهل بیت
مختصری از دیدگاه پیامبر نسبت به خانواده و کودکان...
اخلاق پیامبر گرامی، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) 

پیامبر به زنان توصیه می کرد که مراعات همسران خود بکنند و تقاضای خرید چیزهایی که قادر بر آن نیستند را نکنند و فرمود:
(هر زنی که با شوهر خود مدارا نکند و از او چیزی را بخواهد که انجام آن در قدرت او نباشد از چنین زنی هیچ کاری قبول نخواهد شد و روز قیامت خدا را ملاقات می کند در حالیکه خداوند بر او غضبناک است.)

پیامبر (ص) مردان را به یاری زنان در امور خانه تشویق می کردند و روزی در خانه زهرای مرضیه (س) دیدند علی (ع) عدس پاک می کند و فاطمه (س) در کنار دیگ نشسته است فرمودند، هر مردی که در امورد خانه به همسر خود کمک می کند و بر او منت نگذارد، خداوند نام او را در دفتر شهدا می نویسد.

پیامبر اکرم (ص) با کودکان بسیار مهربان بود، کودکان را در بغل می گرفت و به آنان احترام می گذاشت هرگاه در راه با کودکان روبرو می شد به احترام آنها می ایستاد، آنها را در آغوش می گرفت و بر پشت و شانه خود سوار می کرد و به اصحاب توصیه می کرد که چنین کنند. کودکان چنان خوشحال می شدند که هیچگاه خاطره آن را فراموش نمی کردند.
جمعه 1/5/1389 - 2:26
کامپیوتر و اینترنت

در گوشی های نوکیا سری WD2 و BB5 کد *#7370# و سپس Security Code که در نوکیا به صورت پیش فرض ( Default ) 12345 است برای Reset کردن گوشی و برگرداندن تنظیمات گوشی به تنظیمات کارخانه می باشد . در سایر مدل های نوکیا کد *#7870# کد Reset می باشد که در SX1 زیمنس نیز این کد کاربرد دارد . در سری DCT-4 و DCT-3 از طریق منو Setting Reset factory Security Code می توان گوشی را Reset کرد . 

فرمت دستی ( Format ) سری WD2 نوکیا بوسیله نگه داشتن کلیدهای Power + کلید سبز ( OK ) + 3 + * به صورت نگه داشتن سه کلید اول در حالت خاموش و بدون سیم کارت و سپس کلید پاور به مدت چند ثانیه تا پنجره formatting ظاهر شود . 

فرمت دستی مدل Sx1 زیمنس با نگه داشتن همزمان * + # + Power صورت می گیرد . در گوشی های سامسونگ E2PROM را می توان با کد *2767*2878# ریست کرد و بدین ترتیب تنظیمات روی پیش فرض قرار می گیرد . 

به غیر از سری One-C سامسونگ کد E2PROM full Reset ، *2767*3855# بوده که 70% تا 80% ویروس ها و مشکل آنتن دهی را ازبین می برد مخصوصا در مورد مدل های E530 , E630 , E250 , D900 , D600 , D500 و کلیه مدل های سری OM6357 و Trident در گوشی های LG کد #*#2945 برای Reset کردن استفاده می شود که بعد از وارد کردن آن باید گزینه های Reset Factory برای Reset کردن گوشی استفاده کنیم . سپس پس از چند ثانیه گوشی روشن و خاموش می شود . 

در گوشی های Pantech کد *01763*737381 برای Reset کردن گوشی استفاده می شود که پس از آن باید گزینه Reset factory را انتخاب کرده و یا گوشی خودبخود Reset می شود . 

در گوشی های سونی اریکسون به ترتیب از راست به چپ با فشاردادن دکمه های *◄*◄◄*► منوی مخفی دیده می شود که شامل اطلاعاتی در مورد گوشی و تست کردن بخش های مختلف می شود اما بعضی کدها در تمامی گوشی ها یکسان می باشند :

کد *#06# برای مشاهده نمودن شماره سریال جهانی گوشی ( IMEI ) در تمامی گوشی ها بکار می رود که در گوشی های زیمنس پس از وارد کردن این کد گزینه Info زیر صفحه نمایش ظاهر می شود که با انتخاب این گزینه اطلاعاتی مثل ورژن نرم افزاری روی گوشی و سال ساخت و شماره سریال و ... روی صفحه ظاهر می شود . 

کد *#0000# برای مشاهده نمودن ورژن نرم افزاری نوکیا 

کد *#9999# برای مشاهده نمودن ورژن نرم افزاری گوشی های سامسونگ 

کد *#1111# برای مشاهده نمودن ورژن نرم افزاری گوشی های سامسونگ 

کد *#2222# برای چک کردن سخت افزاری سامسونگ 

برای افزایش صدای بازر نوکیا سری DCT-3 ، برای فعال کردن از کد *3370# و برای غیرفعال کردن از کد #3370# می توان استفاده کرد . 

کد Divert ( انتقال مکالمه ) برای تمامی گوشی ها : فعال کردن با کد #ok شماره مقصد *21* و غیر فعال کردن با کد #21# 

کد Call Waiting ( انتظار مکالمه ) برای تمامی گوشی ها :

فعال کردن *43# و غیر فعال کردن با کد #43#

جمعه 1/5/1389 - 2:23
شعر و قطعات ادبی

دلم گرفته است،دلم گرفته است. 

به
ایوان می روم و انگشتانم را

بر پوست كشیده ی شب می كشم.

چراغ های رابطه تاریك اند،چراغ های رابطه تاریكند.

كسی مرا به آفتاب معرفی نخواهد كرد.

كسی مرا به میهمانی گنجشك ها نخواهد برد.


پرواز را به خاطر بسپار ،

پرنده مردنی ست.


فروغ فرخزاد
جمعه 1/5/1389 - 2:20
سخنان ماندگار

هر روز صبح در آفریقا وقتی خورشید طلوع می کند یک غزال شروع به دویدن میکند و می داند سرعتش باید از یک شیر بیشتر باشد تا کشته نشود هر روز صبح در آفریقا وقتی خورشید طلوع می کند یک شیر شروع به دویدن می کند و می داند که باید سریع تر از آن غزال بدود تا از گرسنگی نمیرد مهم نیست غزال هستی یا شیر با طلوع خورشید دویدن را آغاز کن.

آنتونی رابینز

جمعه 1/5/1389 - 2:16
ادبی هنری
تاریخ هنر نقاشی در ایران به زمان غارنشینی برمیگردد. در غارهای استان لرستان تصاویر نقاشی شده از حیوانات و تصاویر کشف شده است. 

نقاشی های کشف شده در مناطق تپه سیالک و لرستان بر روی ظروف سفالی، ثابت می کند که هنرمندان این مناطق با هنر نقاشی آشنایی داشته اند. 
همچنین نقاشیهایی از دوران اشکانیان، نقاشی های معدودی بر روی دیوار، که بیشتر آنها از قسمتهای شمالی رودخانه فرات بدست آمده، کشف شده است. یکی از این نقاشیها منظره یک شکار را نشان میدهد. وضعیت سوارها و حیوانات و سبک بکار رفته در این نقاشی ما را بیاد منیاتورهای ایرانی می اندازد.
در نقاشیهای دوران هخامنشی، نقاشی از روی چهره بر سایر نقاشی های دیگر تقدم داشت. تناسب و زیبایی رنگها از این دوران، بسیار جالب توجه است. نقاشی ها بدون سایه و با همدیگر هماهنگی دارند. در بعضی از موارد، سطوح سیاه پر رنگ را محدود کرده اند.
مانی، (پیامبر و نقاش ایرانی)، که در قرن سوم زندگی میکرد، یک نقاش با تجربه و ماهر بود. نقاشی های او یکی از معجزاتش بود.
نقاشی (Torfan) که در صحرای گال استان ترکستان در چین بدست آمد، مربوط است بسال 840 تا 860 بعد از میلاد. 
این نقاشی های دیوارنما مناظر و تصاویر ایرانی را نمایش میدهند. همچنین تصاویر شاخه های درختی در این نقاشی ها وجود دارند. باستانی ترین نقاشی های دوران اسلامی، که بسیار کمیاب است، در نیمه نخست قرن سیزدهم به وجود آمده بودند.
مینیاتورهای ایرانی (طرح های خوب و کوچک) بعد از سقوط بغداد در سال 1285 میلادی بوجود آمدند. از آغاز قرن چهاردهم کتابهای خطی بوسیله نقاشی از صحنه های جنگ و شکار تزئین شدند. 
چین از قرن هفتم به بعد به عنوان یک مرکز هنری، مهمترین انگیزه برای هنر نقاشی در ایران بود. از آن به بعد یک رابطه بین نقاشان بودائی چینی و نقاشان ایرانی بوجود آمده است.
از لحاظ تاریخی، مهمترین تکامل در هنر ایرانی، تقبل طرحهای چینی بوده است که با رنگ آمیزی که ادراک ویژه هنرمندان ایرانی است مخلوط شده بود. زیبایی و مهارت خارق العاده نقاشان ایرانی واقعاً خارج از توصیف است. در قرن اول اسلامی، هنرمندان ایرانی زینت دادن به کتابها را شروع کردند. 
کتابها با سرآغاز و حاشیه های زیبا رنگ آمیزی و تزئین شده بود. این طرحها و روشها از یک نسل به نسل دیگر با همان روش و اصلوب منتقل می شد، که معروف است به "هنر روشن سازی". هنر روشن سازی و زیبا کردن کتابها در زمان سلجوقیان و مغول و تیموریان پیشرفت زیادی کرد. شهرت نقاشی های دوران اسلامی شهرت خود را از مدرسه بغداد داشت. 
مینیاتورهای مدرسه بغداد، کلاً سبک و روشهای نقاشی های معمولی پیش از دوره اسلامی را گم کرده است. این نقاشی های اولیه و بدعت کارانه فشار هنری لازم را ندارند.
مینیاتورهای مدرسه بغداد اصلاً متناسب نیستند. تصاویر نژاد سامی را نشان میدهد؛ و رنگ روشن استفاده شده در آن نقاشی را. هنرمندان مدرسه بغداد پس از سالها رکود مشتاق بودند که آیین تازه ای را بوجود آورده و ابتکار کنند. نگاه های مخصوص این مدرسه، در طرح حیوانات و با تصاویر شرح دادن داستانها است. 
اگر چه مدرسه بغداد، هنر پیش از دوره اسلامی را تا حدی در نظر گرفته بود، که بسیار سطحی و بدوی بود، در همان دوره هنر مینیاتور ایرانی در تمام قلمرو اسلامی از آسیای دور تا آفریقا و اروپا پخش شده بود. 
از میان کتابهای مصور به سبک بغداد میتوان به کتاب "کلیله و دمنه" اشاره کرد. تصاویر نامتناسب و بزرگتر از حد معمول رنگ شده است؛ و فقط رنگهای معدودی در این نقاشیها بکار رفته است.
بیشتر کتابهای خطی قرن سیزدهم، افسانه ها و داستانها، با تصاویری از حیوانات و سبزیجات تزئین شده است. یکی از قدیمی ترین کتابهای کوچک طراحی شده ایرانی بنام "مناف الحیوان" در سال 1299 میلادی بوجود آمده است. این کتاب مشخصات حیوانات را شرح میدهد. در این کتاب تاریخ طبیعی با افسانه در هم آمیخته شده است.
موضوعات این کتاب که تصاویر بسیاری دارد، برای آشنایی با هنر نقاشی ایرانی بسیار مهم است. رنگها روشن تر و از روش مدرسه بغداد که روشی قدیمی بود جلوتر است. 
پس از هجوم مغولان، یک مدرسه جدید در ایران به نظر میرسید. این مدرسه تحت تأثیر از هنر چینی و سبک مغول بود. این نقاشی ها همه خشک و بی حرکت و خالص و یکسان، مانند سبک چینی است. 
بعد از حمله مغول به ایران، آنها تحت تأثیر از هنر ایرانی، نقاشان و هنرمندان را تشویق کردند. در میان نقاشی های هنرمندان ایرانی میتوان سبک مغول هم مشاهده کرد، لطافت ها، ترکیبات آرایشی، و خطوط کوتاه خوب که میتوان آنها را بشمار آورد. نقاشی های ایرانی بصورت خطی و نه ابعادی می باشد. هنرمندان در این زمینه از خود یک خلاقیت و اصالت نشان داده اند. 
هنرمندان مغول دادگاه سلطنتی نه فقط به تکنیک بلکه به موضوعات ایرانی هم احترام گذاشتند. یک بخش از کارشان شرح دادن به آثار ادبی ایران مانند شاهنامه فردوسی بود. میان موضوعات مختلف بیشترین علاقه آنها به تصویریسم (کتابهای با تصاویر زیاد) بود. 
بر خلاف مدارس مغول و بغداد بیشترین کارها از مدرسه هرات بجا مانده است. مؤسس این سبک نقاشی مدرسه هرات بود؛ که از نیاکان تیموریان بودند و این مدرسه را بخاطر محل تأسیس آن مدرسه هراتی نامیدند. 
متخصاص هنر نقاشی بر این باورند، که نقاشی در ایران در دوران تیموری به اوج خود رسیده بود. در طول این دوره استادان برجسته ای، همچون کمال الدین بهزاد، یک متد جدید را به نقاشی ایران عرضه کرد. در این دوره (تیموریان) که از سال 1370 تا 1405 میلادی به طول انجامید؛ هنر نقاشی و کوچک سازی به بالاترین درجه کمال رسیده و بسیاری از نقاشان مشهور عمرشان را بر سر اینکار گذاشته اند. 
دو کتاب با ارزش از زمان بایسغر باقی مانده است؛ یکی کتاب "کلیله و دمنه" و دیگری کتاب "شاهنامه". هنر کوچک ایرانی در کتاب شاهنامه که در سال 1444 میلادی در شیراز رنگ آمیزی شده است، بخوبی مشخص است.
یکی از این طرح ها نشان دادن یک منظره زیبا از یک دادگاه ایرانی است که به سبک چینی رنگ آمیزی شده است. کاشی های سفید و آبی ایرانی همراه با فرشهای زیبای ایرانی بصورت هندسی نقش شده است. در یکی از کتابهای دستنویس "خمسه نظامی گنجوی"، سیزده مینیاتور زیبا بوسیله "میرک" کشیده شده است. 
ساختگی بودن، حساسیت، و هنر نقاشی های بغداد از طرحهای کشیده شده در کتاب "خمسه نظامی" کاملا مشهود است. این قطعه با ارزش و فوق العاده هم اکنون در موزه بریتانیا قرار دارد. در این قسمت از معماران و مهندسان مشغول ساختمان سازی هستند. این نقاشی در سال 1494 میلادی در هرات نقاشی شده است. 
بهزاد، بهترین استاد سبک مدرسه هراتی، این هنر را بسیار بسط داد. او سبک را اختراع کرد که قبل از او هرگز استفاده نشده بود. 
یکی از برجسته ترین کارها کتاب شاهنامه فردوسی است که در کتابخانه گلستان ایران قرار دارد. این شاهنامه در زمان سلطان بایسغر که یکی از شاهزادگان تیموری بود؛ به سبک مدرسه هراتی نقاشی شده است. 
نقاشی های این کتاب از نگاه رنگ آمیزی و تناسب ترکیب دهنده تصاویر، در بالاترین حد زیبایی و استحکام قرار دارد. 
در دوران صفویه مرکزیت هنر به شهر تبریز آمد. و برخی از هنرمندان هم در شهر قزوین ماندگار شدند. اما اصل سبک نقاشی صفویه در شهر اصفهان بوجود آمد. 
مینیاتورهای ایرانی، در دوره صفویه در شهر اصفهان، از سبک چینی جدا شده و قدم در راهی جدید نهاد. این نقاشان بعدها به سبک طبیعی متمایل شدند. رضا عباسی مؤسس سبک "مدرسه نقاشی صفوی" بود. در نقاشی های دوران صفوی دگرگونی بسیار عالی در نقاشی ایرانی رخ داد.
طرحهای این دوره یکی از بهترین و زیبا ترین و با سلیقه ترین طرحهای نقاشان ایرانی است که نشان دهنده ذوق نقاشان ایرانی است. 
مینیاتورهای خلق شده در این دوره(مدرسه صفوی)، هیچکدام منحصراً با هدف مزین کردن کتابها کشیده نشده اند. سبک صفوی بسیار بهتر و ملایم تر از سبک مدرسه تیموریان (هراتی) و مخصوصاً سبک مغولی است. 
در نقاشی نقاشان دوران صفوی آشکار شدن تخصص آنها در این رشته بوضوح مشخص است. بهترین معرف از این دوره نقاشی های هستند که در عمارت چهل ستون و عالی قاپو کشیده شده است. 
در نقاشی های صفوی، موضوع اصلی شکوه و زیبایی این دوره است. موضوعات نقاشی ها بیشتر حول محور بارگاه سلاطین، اشراف زادگان، کاخ های زیبا، مناظر زیبا و صحنه هایی از جنگ ها است. 
در این نقاشی ها انسانها با لباسهای پرخرج نخ کشی، صورتهایی زیبا و مجسمه های ظریف رنگین به طور پر هیجان روشن به تصویر کشیده شده است. هنر نقاشی در طول دوران صفوی هم زیاد و هم دارای کیفیت بهتر شد. در این نقاشی ها آزادی بیشتر و مهارت و دقت بیشتر مشهود است. 
هنرمندان بیشتر به اصول کلی پرداخته و از جزئیات غیر ضروری اجتناب، که در شیوه هراتی و تبریزی بکار رفته بود، خودداری کردند. صافی خطوط، بیان زود احساسات و متراکم شدن موضوعات از مشخصات سبک نقاشی صفوی است. از آنجاییکه در اواخر دوران صفوی، از لحاظ جنبه فکری اختلافات جزئی در رنگ آمیزی بوجود آورد، میتوان به ظهور سبک اروپایی در این نقاشی ها پی برد. 
نقاشی های دوران قاجاریه (قرن شانزدهم میلادی) یک ترکیبی از سبک هنرهای اروپایی کلاسیک و سبک و تکنیک مینیاتورهای دوران صوفی است. در این دوران "محمد غفاری (کمال الملک)" سبک کلاسیک اروپایی را در ایران رواج داد. در این دوران سبکی از نقاشی بوجود آمد که بنام "قهوه خانه" شناخته شد. این نوع نقاشی یک پدیده جدید در تاریخ هنر ایرانی است. سبک "قهوه خانه" عامه پسند و مذهبی است. موضوعات این سبک بیشتر تصاویر پیامبران و امامان، شعائر مذهبی، جنگها و نام آوران ملی بودند. "قهوه خانه ها" رفته رفته جای خود را در بین مردم معمولی باز نمودند.
در این مکان داستان سرایان و نقالان داستانهای حماسی و مذهبی را برای مردم بازگو میکردند. هنرمندان همان داستانها را بر روی دیوارهای این "قهوه خانه ها" نقاشی کرده بودند. قبلا در گذشته که پادشاهان و اشراف زادگان نقاشان را پشتیبانی میکردند؛ اما اینبار هنرمندان به درخواست مردم عادی آن مناظر را بر روی دیوارها میکشیدند و به این کار علاقمند بودند. 
در بیشتر این قهوه خانه ها این مناظر که بیشتر به درخواست عمومی بود رنگ آمیزی شده بود. زیباترین مثالها در موزه اصلی تهران و همینطور در بعضی از موزه های خصوصی داخل و خارج از کشور نگهداری میشود. نقاشی های ایرانی، یک نوع ملاحت را که بی شباهت به هر چیز دیگر است به تماشاگر عرضه میکند. 
آنها یک ارتباط بیکران با داستانهای حماسی نگه داشته اند. نقاشی ایرانی، بعنوان یکی از بزرگترین سبکهای نقاشی در آسیا مطرح است. آسمان های روشن (آبی)، زیبایی شگفت انگیز شکوفه ها و در میان آنها انسانهایی که دوست میدارند و انسانهایی که تنفر دارند، خوشگذران و افسرده، به موضوعات مختلف نقاشان ایرانی شکل میدهند.
جمعه 1/5/1389 - 2:12
خواستگاری و نامزدی
روزی شخصی با خداوند مکالمه ای داشت: "خداوندا! دوست دارم بدانم بهشت و جهنم چه شکلی هستند؟"
خداوند آن شخص را به سمت دو در هدایت کرد و یکی از آنها را باز کرد؛ مرد نگاهی به داخل انداخت. درست در وسط اتاق یک میز گرد بزرگ وجود داشت که روی آن یک ظرف خورش بود؛ و آنقدر بوی خوبی داشت که دهانش آب افتاد!


افرادی که دور میز نشسته بودند بسیار لاغر مردنی و مریض حال بودند. به نظر قحطی زده می آمدند. آنها در دست خود قاشق هایی با دسته بسیار بلند داشتند که این دسته ها به بالای بازوهایشان وصل شده بود و هر کدام از آنها به راحتی می توانستند دست خود را داخل ظرف خورش ببرند تا قاشق خود را پُر کنند. اما از آن جایی که این دسته ها از بازوهایشان بلند تر بود، نمی توانستند دستشان را برگردانند و قاشق را در دهان خود فرو ببرند.
مرد با دیدن صحنه بدبختی و عذاب آنها غمگین شد. خداوند گفت: "تو جهنم را دیدی!"

آنها به سمت اتاق بعدی رفتند و خدا در را باز کرد. آنجا هم دقیقا مثل اتاق قبلی بود. یک میز گرد با یک ظرف خورش روی آن، که دهان مرد را آب انداخت!
افرادِ دور میز، مثل جای قبل همان قاشق های دسته بلند را داشتند، ولی به اندازه کافی قوی و تپل بوده، می گفتند و می خندیدند. مرد گفت: "نمی فهمم!"

خداوند جواب داد: "ساده است! فقط احتیاج به یک مهارت دارد! می بینی؟ اینها یاد گرفته اند که به همدیگر غذا بدهند، در حالی که آدم های طمع کار تنها به خودشان فکر می کنند!"

جمعه 1/5/1389 - 2:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته