• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1673
تعداد نظرات : 1253
زمان آخرین مطلب : 2565روز قبل
دعا و زیارت
((شد ماه رجب مبعث گل جشن خدائی))وان چشمه ی نوری که در خشید به کیوان/ از لطف خــــدا رحمت حق بــود مسلمان/ جبریل به ارض آمدو باصوت جلی خواند/ بر عبــد خــــدا، عاشق مهــر ازلی خواند/بر خـــــــــــوان ز  بر این آیه ی رحمان/ ای ختـــــم ،رسل احمد حـق، یارو قرآن /بر خوان که خدا خلق علق کرد ز احسـان /تعلیم نمودی به قلـــــــم حکمت و ایمان /در غار حــــــراء جشن رسالت شده بر پا/احمــــــــد شده سرور به یقین فاتح دلها/ خورشیـد رسالت ز محمـــــد کمال است/ احمد به کلام و به مرام حسن جمال است /قرآن  خدا خواند محمــــــد به دلی شاد /پس روح امین مهُر رسالت به نبـــــی داد/ شد وادی حق چشمه ی نور ی علــی نور/هم اهل زمین ،جن ملک ، شادن و مسرور/بشکست بت وخوار  زبون  گذشت به دوران/تا ختم رسل شد ز کــرم چون مه کیوان/ صد کنگره آمـــــد به فرود تا که بدانند/ ز آن راز نهان ،مهــــر جهان، نکته بخوانند/  شد مـــــاه رجب مبعث گل جشن خدائی /سرسبز شــد از لطف خـــدا ملک الهــی /

شاعر : منصور مقدم17/4/89

عید با پر برکت مبعث را خدمت همه مسالمان جهان تبریک عرض می نمایم

جمعه 18/4/1389 - 13:28
قرآن

سوره ى محمد (ص) و راههای بصیرت دینى آیات این سوره مبارک درس بصیرت است از جمله 1ـ ایمان و عمل صالح همراه با اخلاص: 2- استوارى در دین با یارى كردن دین و پیامبر الهى.3- مسافرت در زمین و عبرت گرفتن از عاقبت پیشینیان. 4- كار كردن بر اساس حجت و برهان الهى و متكى بر عقل و شرع: 5- فرمان‏پذیرى و سخنى نیك  6- صله ى ارحام و همنشینى با آنها 7- تدبر و اندیشه در قرآن كریم: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها8- ضعف و سستى نورزیدن و (دشمن را) به آشتى دعوت نكردن. 9- ایمان و تقوى: 10- انفاق در راه خداوند. نویسنده مقدم .

شنبه 29/3/1389 - 16:37
دعا و زیارت

شهادت مظلومانه امام هادی را به شیعیان راستین حضرتش تسلیت عرض می نمایم

چهارشنبه 26/3/1389 - 18:0
تبریک و تسلیت

با حزن و اندوه فروان یاد و خاطر امام راحل را گرامی می داریم . سالگرد رحلت ان بزرگ مرد را به عموم عاشقانش تسلیت عرض می نمائیم .

سالها گربگذرد داغ امام است بر دلم

حـــرف شیرین امام حلال کل مشکلم

کـــــــــی ز دل بیرون رود یـــاد امام

یاد آن یار سفــر کرده بود در خاطرم

فی البداهه .منصور مقدم

پنج شنبه 13/3/1389 - 20:26
شعر و قطعات ادبی

 چون زن به جهان است گلی می روید

شبنم ز طرب صورت گل مـــی شوید

این هدیه ی ایزد است مادر به جهان

ورنه بکجا جهـــــــــــان گلی می بوید

فی البداهه .منصور مقدم .تقدیم به مادران سخت کوش

پنج شنبه 13/3/1389 - 20:17
شهدا و دفاع مقدس

این روز مبار که به همه مردم ایران

هم پیر و جـــــــــوان ، مــرد دلیران

آنان که شکستند عـــــدو را به اراده

آزاد نمود ند وطن خطــــه ی شیران

خرم چه شــــــــــد آن شهر چو آزاد

فرمــــود عزیز رهبــــــــــــر ایران

آزاد خـــــدا کرد همین شهر عزیزان

صد شکـــــر  که برگشت به  ایران.

سال روز عملیات غرور آفرین بیت المدس را به تبیانیان عزیز تبریک عرض می نمایم

يکشنبه 2/3/1389 - 16:21
شهدا و دفاع مقدس
خرمشهر،شهر . حماسه سریانی است که داغ اسارت را از پیشانی آن پاک کردند و عطر آزادی را بار دیگر در این شهر پراکنده ساختند . این شهر گواه دلیر مردانی چو ن جهان آرا هاست که مظلومانه با دست خالی به دفاع پرداختند است. بو شهادت از کوی و برزن این شهر قهرمان پرور به مشام جان  می رسد. لاله هائی پرپر شدند تا خرمشهر خونین شهر شد. و آن روز که شهر آزاد شد . امام شهیدان فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد. با تقدیم احترام منصور مقدم

شنبه 1/3/1389 - 16:4
شعر و قطعات ادبی

سر نوشت

سرنوشــت لوح و جبینم از ازل           قسمتــــم اَمر خدا در هر عمل

من ننالــم از گذشــت روزگار         چون سبب خود بوده ام درابتكار

راه بنموده خداوند كریم ورهنما        نیك بنگر كار خـود حاجت روا

امـرخالق نشنوی ای نیك خــو          سرگذشتت می شود هم زیر رو

سرنوشت مردمان حرف خداست       كار ایزد اینچنین است راه راست

عاد وقوم ناكســان گـر شد فنا         علتش آنست نبودنــــد در ثنا

سجـــده بر درگاه ایزد عارشان        عاقبت این سرنوشت در كارشان

شاعر منصور مقدم

جمعه 31/2/1389 - 11:5
آموزش و تحقيقات
کلمات عربی به سه دسته اسم ، فعل ، حرف تقسیم می شوند :
اسم : کلمه ای است که دارای معنای پرسش یا انسان یا مکان و یا اشاره یا زمان یا چیز دیگری است و بر انجام گرفت کاری در زمانی دلالت نمی کند مانند المدرسه ، مریم و ....
· هر کلمه ای که در اول آن حرف " ال" و یا آخر آن تنوین باشد یا اینکه به کلمه دیگری اضافه شود حتما اسم است زیرا این سه علامت به اسم اختصاص دارد مانند : الرجل ، المراه ، کتابا ، صدیق ، دارا ·
 اسم نمی تواند دارای دو علامت از سه علامت فوق باشد یعنی تنوین بااضافه و اضافه با ال یا تنوین به هیچ وجه در اسم جمع نمی گردد .
فعل کلمه ای است که بر انجام گرفتن معنائی یا کاری در زمانی ( گذشته یا حال یا آینده ) دلالت نماید مانند تذهب : می روی ، اذهب : برو ، قال : گفت
هر کلمه ای که آخر آن دارای تاکشیده ساکن (تاء تانیث) یا تاء کشیده مفتوح یا مضموم یا مکسور ( تاء ضمیر ) یا پیش از آن قد یا لم باشد حتما فعل است زیرا این علامات به فعل اختصاص دارند : مانند ذهبت ، جاءت ، قد جاء اخی ، لم یرجع حسن .
حرف نیز کلمه ای است که باید آنها را به کلمات دیگری اتصال داد تا معنای آنها ظاهر گردد مانند الى ، فى ، و......
جملات زیر را ترجمه کنید و اسماء ، افعال و حروف آن را تشخیص دهید :
ذهبتُ مع ابی الى السوقِ.
دوستان عزیز دانش آموز سوالات خود را در زمینه عربی راهنمائی  مطرح کنید . و جواب را از همین طریق دریافت دارید . با تقدیم احترام  دبیر عربی راهنمائی منصور مقدم

چهارشنبه 29/2/1389 - 10:56
آموزش و تحقيقات
ثلاثی مجرد و مزید

هر گاه بخواهیم بدانیم كه فعلی ثلاثی مجرد است یا مزید  به سراغ اولین صیغه ی ماضی می رویم؛ حال اگر این صیغه سه حرفی بود ، فعل ما « ثلاثی مجرد » است ؛ اگر بیشتر از سه حرف بود ، فعل ما « ثلاثی مزید » است . ( با رباعی مجرد و مزید بعدا آشنا خواهیم شد . )

نكته ی2 :  به آیات زیر توجه كنید :1-      أمَرَ ربِّی بالْقِسْطِ .2-      ألنَّجْمُ و الشَّجُر یَسْجُدان .3-      إنّا فَتَحْنا لَكَ فَتحاً مُبینا .فعل های  :  ( أمَرَ ، یَسْجُدان ،  فَتَحْنا ) كه اولین صیغه ماضی آنها از سه حرف اصلی ( أمَرَ ، سَجَدَ ،  فَتَحَ ) تشكیل شده است ؛ « ثلاثی مجرد » هستند.تعریف ثلاثی مزید : فعل های ثلاثی مزید فعل هایی هستند كه اولین صیغه ی ماضی آنها ، از سه حرف بیشتر است ؛  مانند :  كاتَبَ ، أرسَلُوا ، جَاهدوا ....  كه اولین صیغه ی ماضی آنها  ( كاتَبَ ، أرْسَلَ ، جَاهَدَ ) است . توجه : در تعیین ثلاثی مجرد و مزید بودن یك فعل ، ملاك اولین صیغه ی ماضی یعنی ( مفرد مذكر غایب )  است.نكته  3  :  فعل های ثلاثی مزید و مصدر های آنها دارای وزن های مشخصی هستند .در آیات زیر دقت كنید :1-      أرْسَلْـنا رُسُلْنا بالبیِّناتِ   2-  فَبِأیِّ آلاءِ رَبَّكُما تُكَذِّبان  3-  والذّینَ هاجَرُوا وجاهَدُوا فعل های  ( أرْسَلْنا ، تُكَذِّبانِ ، جاهَدُوا ) ؛ كه اولین صیغه ی ماضی آنها از سه حرف بیشتر است  أرْسَلَ ( رَسَلَ ) ،  كَذِّبَ ( كَذِبَ )  ،  جاهَدَ ( جَهِدَ )  « ثلاثی مزید »  نامیده می شوند. هرچه قالبی باشد ، یاد گرفتنش آسان تر است . تمامی افعال و مصدر های مزید دارای قالب و قاعده هستند و یاد گرفتنشان آسان است. یعنی باب های ثلاثی مزید  قیاسی است و ثلاثی مجرد سماعی است .  ثلاثی  : سه حرفی                  مزید   :   اضافه دار           ثلاثی مزید  :  سه حرفی اضافه دارنكته ی4: در این درس با سه باب از باب های ثلاثی مزید آشنا خواهیم شد . همان طور كه گفتیم ؛ ماضی ، مضارع و مصدر های ثلاثی مزید همگی دارای قالب و وزن مشخصی هستند كه یادگیری آن ها را آسان تر می كند. چون زبان عربی و زبان قرآن ،  زبان  « حركت »  است و با تغییر حركات معانی عوض می شود ؛ پس رعایت دقیق حركات یكی از اصول آموزش دقیق زبان قرآنی است. 
چهارشنبه 29/2/1389 - 10:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته