• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 897
تعداد نظرات : 355
زمان آخرین مطلب : 5927روز قبل
اخبار
oregon's willamette valley اینجا یکی از بزرگترین مزارع پرورش درخت کریسمس در این مزرعه در سال 1955 توسط یک کشاورز که دنبال کسب درآمد بود، توسعه یافت درختان کریسمس قطع شده توسط هلی‌کوپتر به سمت کامیون‌های حمل آنها انتقال داده می‌شوند. تولید میلیونی درخت کریسمس این مزرعه عظیم به بیشتر نقاط دنیا حتی ژاپن و فیلیپین هم ارسال می‌گردد. ولی عمده مصرف آنها در کالیفرنیا است. درختان بریده شده بایستی برای حمل به بازار مصرف آماده شوند.
پنج شنبه 29/9/1386 - 9:48
دنیای گیاهان و حیوانات

براچنگ

Image and video hosting by TinyPic
 

 

 

 

 

 

شادگان
 

روستای شادگان در استان كهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران در بخش باشت قرار گرفته است . این روستا كه به ملكه روستاهای همجوار شهرستان دارد ، دارای مناظر زیبا و دیدنی است كه هر بیننده ای یك بار از آن دیدن كند برای همیشه مجذوب طبیعت بكر و دل انگیزش می شود.

مناطق زیبای شادگان ، آبشار گله جنی ، براچنگ ، جوبال ، برافتو ، ده بالا و چشمه سردو است كه آبشار گله جنی در سه ماه اول سال به قدری زیباست كه مسافران از سراسر كشور از جمله استان های خوزستان ، بوشهر ، فارس و استان های مجاور و نیز شهرهایی نظیر باشت ، دهدشت ، چرام و گچساران جهت بازدید به این روستا سفرمی كنند.  آب گوارای چشمه دو پیر دل جفته از هرآب معدنی گواراتر است . طبیعت زیبای این روستا در سه ماهه اول سال بسیاری از گردشگران را به خود جلب می كند و آب و هوای بسیار خنك و باطراوتی دارد.  

مناظر زیبای روستای شادگان

--

 

دشت لاله دو پیر جفته

 

 

 

ابشار گله جهنی

 

رودخانه زیبای شادگان

 
چهارشنبه 28/9/1386 - 7:58
خواستگاری و نامزدی

صبر کلید گنجینه اسرار

 

در تلخیهائی که صبر در بر دارد، شیرینیهائی نهفته است که تلخیها را به دست فراموشی می سپارد و سختیها را برای انسان آسان می نماید.
مردان بزرگ الهی ، برای رسیدن به نتیجه های شیرین و گوارائی که در انتظار آن هستند، هموار صبر را پیشه خود قرار می دهند و آن راکلید گنجینه اسرار می دانند.حضرت امام حسن(ع) در یکی از خطبه های خود می فرماید:
ای انسانها آنچه را که دوست داریدبه آن نخواهید رسید، مگر آن که صبر کنیدبر آنچه از آن کراهت دارید.
صبر و استقامت اراده را قوی می کند.
صبر یکی از راههای مؤثر برای تقویت اراده است.بر اثر آن، قدرت اراده در افرادی که صبر را پیشه خود ساخته اندقوی می شود و با قوی شدن قدرت اراده، مشکلات و سختیها به راحتی حل می شوند.خداوند می فرماید:
صبر کن بر آنچه به تو اصابت می کند، بدرستی که این از امور عزیمه است.
انگیزه مهمی که اهل بیت اطهار ما را به صبر و شکیبایی امر فرموده انداین است که صبر وسیله قبولی در امتحانات الهی است. به وسیله صبر انسان می تواند در برابر مشکلات و گرفتاریهائی که به عنوان آزمایش برای او پیش می آیدایمان و اعتقاد خود را اثبات کند. اولیاء خدا همه در این امتحان شرکت کرد اندو توانسته اند در نابسامانیهای شدید خود را تسلیم مشیت خداوند قرار دهند.
مرحوم کنی و نتیجه صبر و استقامت او
از کسانی که در برابر مشکلات صبر ورزید و عزم راسخ و ایمان خود را ثابت نمود مرحوم ملا علی کنی است.
او در نجف اشرف در نهایت فقر و احتیاج زندگی می کرد.او در کربلا نیز در کمال سختی و تنگدستی می گذراند؛ ولی هیچ گاه دست از صبر برنداشت و همچنان استقامت ورزیدتاسرانجام برای رفع احتیاج خود متوسل به جناب حرّ شهید شد.
شبی در خواب جناب حرّ به وی فرمود::« آقای من تو را آقای تهران قرار داد»».فردای همان روز مؤمنی پیدا شدقنات آبی را به ایشان بخشید.
روزی ناصر الدین شاه با خدم و حشم به قصد شکار از دروازه شهر بیرون رفت.پس از خروج از شهر نگاهی به منظره تهران نمود و کمی در فکر فرو رفت. او فوراً از تصمیم خود پشیمان شد و به شهر بازگشت. بعض از نزدیکان وی، سرّ این کار را از او جویا شدند.
شاه محرمانه چنین پاسخ داد: چون از دروازه شهر خارج شدم و نگاهم به دروازه شهر افتاد،این فکر به ذهنم وارد شد که اگر حاجی ملا علی کنی امر کند در دروازه را به روی من ببندند و باز نکنند من چه خواهم  کرد؟
اگر مرحوم کنی در برابر مشکلات صبر و شکیبایی نمی داشت این همه محبوبیت قدرت و عظمت را چگونه بدست می آورد؟

سه شنبه 27/9/1386 - 9:53
بیماری ها

قلبتان را جوانتر کنید

آفتاب:جدیدترین مطالعات صورت گرفته بر روی رژیم غذایی افراد نشان می دهد ؛مصرف غذاهای کم کالری به جوانتر ماندن قلب کمک می‏کند در حالی که مصرف غذاهای پر کالری و چرب که اغلب سرخ کردنی است قلب را خسته و پیرمی‏کند.
محققان برای انجام این پژوهش،جمعی از افراد بین سنین 41 تا 64 ساله را مورد بررسی قرار داده اند. به عده ای روزانه برنامه غذایی با 1400 تا 2000 کالری دادند و به بقیه 2000 تا 3000 کالری شامل غذاهای پر چرب تجویز کردند.
افرادی که رژیم کم کالری را در برنامه تغذیه ای خود داشتند عملکرد قلبی بهتری داشته و قلبشان حدود 15 سال جوانتر از افرادی بود که رژیم غذایی پرکالری داشتند. محققان مصرف غذای کمتر و خودداری از مصرف غذاهای پرورده، نوشابه‌ها‌ی گازدار، دسر و نان‌ها‌ی سفید را به منظور جوانتر ماندن قلب توصیه می‏کنند.

دوشنبه 26/9/1386 - 13:59
خواستگاری و نامزدی

نحوه نشستن ،‌ایستادن ،‌خوابیدن

هنگامی كه در مورد سلامتی صحبت به میان می آید بی تردید وضعیت صحیح قرارگیری بدن شما هنگام فعالیتهای گوناگون در راس فهرست عوامل مهم سلامتی قرار خواهد گرفت زیرا به اندازه تغذیه مناسب، ورزش، پرهیز از مواد الكلی و مخدر و سیگار در حفظ سلامتی بدن موثر میباشد. وضعیت صحیح قرارگیری اندامها كمك می كند تا كارهایتان را با انرژی بیشتر و استرس و خستگی كمتر به انجام رسانید.

- هنگامیكه وضعیت بدن شما در حالت مناسب میباشد:
1- هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن كمترین فشار و استرس روی عضلات پشتیبان و رباطهای بدن شما اعمال میگردد.
2- وضعیت ستون فقرات شما در حالت استراحت و خنثی میباشد.
3- اعضاء حیاتی بدن در مكان صحیح قرار دارند.
4- عملكرد طبیعی دستگاه عصبی شما بهتر صورت میپذیرد.
5- در دراز مدت بر روی دستگاه گوارش-تنفس-عضلات -رباطها و استخوانهای بدن تاثیر میگزارد.
6- استخوانها و مفاصل در وضعیت صحیح خود قرار دارند و كارایی عضلات حداكثر میباشد.
7- تحلیل و سایش نابهنجار مفاصل كاهش یافته و از التهاب مفاصل جلوگیری بعمل می آید.
8- از ثابت قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت غیر طبیعی جلوگیری میكند.
9- از مشكلات كمردرد و دردهای عضلانی جلوگیری میكند.
10- از خستگی جلوگیری میكند زیرا استفاده بهینه از عضلات بدن انرژی مصرفی بدن را كاهش میدهد.
11- در بهبود ظاهر شما موثر است.



- نحوه صحیح ایستادن، نشستن و خوابیدن
هنگامی كه در مورد سلامتی صحبت به میان می آید بی تردید وضعیت صحیح قرارگیری بدن شما هنگام فعالیتهای گوناگون در راس فهرست عوامل مهم سلامتی قرار خواهد گرفت زیرا به اندازه تغذیه مناسب، ورزش، پرهیز از مواد الكلی و مخدر و سیگار در حفظ سلامتی بدن موثر میباشد. وضعیت صحیح قرارگیری اندامها كمك می كند تا كارهایتان را با انرژی بیشتر و استرس و خستگی كمتر به انجام رسانید.

- هنگامیكه وضعیت بدن شما در حالت مناسب میباشد:
1- هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن كمترین فشار و استرس روی عضلات پشتیبان و رباطهای بدن شما اعمال میگردد.
2- وضعیت ستون فقرات شما در حالت استراحت و خنثی میباشد.
3- اعضاء حیاتی بدن در مكان صحیح قرار دارند.
4- عملكرد طبیعی دستگاه عصبی شما بهتر صورت میپذیرد.
5- در دراز مدت بر روی دستگاه گوارش-تنفس-عضلات -رباطها و استخوانهای بدن تاثیر میگزارد.
6- استخوانها و مفاصل در وضعیت صحیح خود قرار دارند و كارایی عضلات حداكثر میباشد.
7- تحلیل و سایش نابهنجار مفاصل كاهش یافته و از التهاب مفاصل جلوگیری بعمل می آید.
8- از ثابت قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت غیر طبیعی جلوگیری میكند.
9- از مشكلات كمردرد و دردهای عضلانی جلوگیری میكند.
10- از خستگی جلوگیری میكند زیرا استفاده بهینه از عضلات بدن انرژی مصرفی بدن را كاهش میدهد.
11- در بهبود ظاهر شما موثر است.

- وضعیت نادرست بدن بر اثر موارد زیر ایجاد میگردند:
1- سوانح و مصدومیتها.
2- اضافه وزن و چاقی.
3- تكیه گاه نامناسب تشك در هنگام خواب.
4- مشكلات بینایی.
5- كفش نامناسب و پاشنه بلند.
6- عادات نشستن، ایستادن و خوابیدن
بی دقت.
7- اعتماد بنفس پایین.
8- عضلات ضعیف و انعطاف ناپذیر.
9- طراحی نامناسب محل كار.

مهمترین قسمت بدن كه نقش بسزایی در داشتن وضعیت صحیح بدن ایفا می كند، ستون فقرات می باشد. ستون فقرات شما دارای قوسهای طبیعی است كه باید آنها را در وضعیت طبیعی خودشان همواره حفظ كرد. ستون فقرات از 32-34 مهره تشكیل یافته:

7 مهره گردنی، 12 مهره پشتی، 5 مهره خاجی و 3 الی 5 مهره دنبالچه ای.

میان مهره های كمر در دیسك كمر واقع است كه در واقع نقش ضربه گیر را ایفا میكند. هنگامی كه شما فشار بیش از حد و نامناسب به ستون فقرات اعمال می كنید، به دیسك كمر فشار می آید و آن را از مكان خود جابجا كرده و به اعصاب اطراف خود فشار آورده و ایجاد درد می كند.

- شرایط لازم برای داشتن وضعیت صحیح
- عضلات قوی و انعطاف پذیر.
2- حركات طبیعی مفاصل.
3- توازن قدرت عضلانی در دو سوی ستون فقرات.
4- آگاهی از وضعیت بدن در حالات مختلف.

- تست وضعیت صحیح بدن
- شما با این 2 تست قادر خواهید بود از وضعیت صحیح و طبیعی بدن خود آگاه گردید:
1- تست دیوار از طرف پشت به دیوار تكیه داده در حالیكه پشت سر و باسن شما با دیوار تماس داشته و پاشنه پا 15 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد. اكنون فاصله بین گودی گردن و كمر خود را اندازه بگیرید. اگر این فاصله در ناحیه گردن 5 سانتیمتر و در كمر بین 2.5 تا 5 سانت باشد وضعیت بدن شما ایده آل است و گرنه باید به یك پزشك متخصص مراجعه كنید.

2- تست آینه
- نمای روبرو: روبروی یك آینه تمام قد بایستید و موارد زیر را چك كنید:
1- شانهای شما باید همسطح و تراز باشند.
2- سر شما باید مستقیم وصاف باشد.
3-  كشكك های دو پا باید مستقیم رو به جلو باشند.
4- فاصله میان بازوها و دو طرف بدن یكسان میباشد.
5- قوزك های دو پای شما باید مستقیم و صاف باشد.

دوشنبه 26/9/1386 - 13:56
دعا و زیارت
 

بهترین چیزی كه به وسیله آن بنده به خداوند تقرب می جوید ، بعد از شناختن او ، نماز و نیكی به پدر و مادر و ترك حسد و خودبینی و به خود بالیدن است . افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفه به الصلاه و بر الوالدین و ترك الحسد و العجب و الفخر

شنبه 24/9/1386 - 15:3
دعا و زیارت

پرتویی از زندگی امام جواد (ع)

در تاریخ ولادت حضرت امام محمدتقى، ملقب به جواد، اختلاف است. قول مشهور این است كه آن حضـرت در دهـم رجب سال195 قمر در مـدینه چشـم به جهان گشـوده است.

كنیه آن حضرت ابـوجعفـر و پـدر گرامـى‌اش حضـرت علـى بـن مـوسـى الرضا علیهماالسلام و مادر بزرگـوارش سبیكه، معروف به خیزران است. دوران زنـدگـى جـوادالائمه علیه السلام مصادف بـا دوران حكومت مأمون و معتصم عباسى بود و معتصـم در بغداد تصمیم به قتل آن حضرت گرفت و سرانجام به وسیله ام الفضل، همسرامام و دختر مامون ، آن پیشـواى معصوم را در 25 سـالگـى مسمـوم و به شهادت رسـاند.

از بیشتـر روایات چنیـن بر مى‌آید كه وقتى امام رضا علیه السلام به درخواست مـأمون به خراسان رفت، فرزندش ابوجعفر (امام جواد) را در مدینه به جاى گـذاشت و مـامـون پـس از بازگشت به بغداد در سال 204 هجرى امام جـواد را به حضـور خود فراخواند تا دخترش ام الفضل را به ازدواج او درآورد، در آن هنگـام،امام آن چنـان كـــه در روایت شیخ مفیـد و دیگـران آمـده است، در آغاز ده سـالگـى بــود.

زندگانـىامام محمدتقى، جوادالائمه علیه السلام ادامه راه خط و روش پدرش حضرت امام رضـا علیه‌السلام بـود. مـأمـون كـوشـش مـی‌كـرد كه دل امـام را به دست آورد و او را به دارالخلافه نزدیك كند. او تـوطئه خـود را براى از میان بردن جنبـش و حركت تشیع در چهار چوب خلافت عباسیان همچنان ادامه مى‌داد و هدفـش این بود كه بیـن امام و پایگاه مردمى او فاصله اندازد و آن حضرت را از مردم دور سازد، ولـى مـى‌خـواست به طـریقـى ایـن نقشه را اجـرا كنـد كه مـردم تحـریك نشـوند.

مأمــون بـر اساس همان نقشه قـدیمـى، در جامه دوستـدارامام ظاهـر شـد و (ام الفضل) دختر خود را به ازدواج او در آورد تا از تایید امام برخـوردار باشـد و اصـرار كـرد كه بـا كمال عزت در كـاخ مجلل او زنـدگـى كنـد. اما امام پافشارى مـى‌ورزید كه به مدینه باز گردد تا نقشه مـامـون را در كسب تایید امام براى پایدارى خلافتى كه غصب كرده بـود، نقـش بر آب سازد و مشروعیت حكومت او را در دل مردم خدشه‌دار نماید.

امام جواد علیه السلام خط پدر بزرگوارش را ادامه داد و به آگاهـى فكرى و عقیدتى دست یازید. فقیهان را از بغداد و شهرهاى دیگر، پیرامـون خـود، در مدینه فراهـم آورد تا با او مناظره كننـد و از او بپـرسنـد و از راهنمایی‌هاى او بهره برگیرند.

شیخ مفید رضـوان الله علیه گوید: "مأمون، امام جـواد را دوست مى‌داشت، زیرا با وجود كمى سـن، شخصى فاضل بود و به درجه والا از علم و دانش رسیده بود و در ادب و حكمت و كمـال عقل، مقـامـى داشت كه هیچ یك از مشـایخ زمـان بــا او برابرى نمى‌تـوانست كرد."

امام جواد علیه السلام خط پدر بزرگوارش را ادامه داد و به آگاهـى فكرى و عقیدتى دست یازید. فقیهان را از بغداد و شهرهاى دیگر، پیرامـون خـود، در مدینه فراهـم آورد تا با او مناظره كننـد و از او بپـرسنـد و از راهنمایی‌هاى او بهره برگیرند.

کمی سن امام جواد علیه السلام از پدیده‌هاى اعجاز آمیز اوست كه در روحیه حاكمان آن زمان اثرى فـوق‌العاده گذاشته بـود. وقتـى پدر بزرگوارش درگذشت، از عمر امام جواد حدود هشت سال بیـشتر نگذشته بود و در همان سـن، عهده‌دار منصب امام گردیـد.

امام با پایگاهـى مردمى طرفـدار و مـومـن به رهبـرى و امامتـش بـه طور مستقیـم در مسائل دینى و قضایاى اجتماعى و اخلاقى در تماس بـود.

وقتـى مأمـون، امام را به بغداد یـا مركز خلافت آورد، امام اصرار ورزید تا به مـدینه باز گردد، مأمون با ایـن درخـواست مـوافقت كرد و آن حضرت بیشتـر عمـر شـریف خـود را در مـدینه گذرانــد.

معتصم از فعالیت و كوشش‌هاى او برآشفته بود، از این رو، آن حضرت را به بغداد فراخواند و هنگامى كه امام وارد عراق گردید، معتصـم و جعفر، پسرهای مأمـون، پیوسته تـوطئه مى‌چیدند و براى قتل آن بزرگوار حیله مى‌اندیشیدند، تا ایـن كه آن حضـرت در سـال 220 هجـرى در آخـر ماه ذیقعده به شهادت رسیـد.(1)

از بیشتـر روایات چنیـن بر مى‌آید كه وقتى امام رضا علیه السلام به درخواست مـأمون به خراسان رفت، فرزندش ابوجعفر (امام جواد) را در مدینه به جاى گـذاشت و مـأمـون پـس از بازگشت به بغداد در سال 204 هجرى امام جـواد را به حضـور خود فراخواند تا دخترش ام الفضل را به ازدواج او درآورد، در آن هنگـام، امام آن چنـان كـــه در روایت شیخ مفیـد و دیگـران آمـده است، در آغاز ده سـالگـى بــود.

کمی سن امام جواد علیه السلام از پدیده‌هاى اعجاز آمیز اوست كه در روحیه حاكمان آن زمان اثرى فـوق‌العاده گذاشته بـود. وقتـى پدر بزرگوارش درگذشت، از عمر امام جواد حدود هشت سال بیـشتر نگذشته بود و در همان سـن، عهده‌دار منصب امامت گردیـد.

روایان روایت كـرده‌انـد كه امام جـواد علیه السلام پس از ازدواج با دختر مأمـون، به اتفاق همسرش (ام‌الفضل) با بـدرقه مردم، راهـى مدینه گردید و هنگامـى كه به دروازه كـوفه رسید با استقبال پـرشـور مردم رو به رو گردیـد، و آنچنان كه در روایت شیخ مفید آمـده است به دارالمسیب وارد شـدند و در آنجا به مسجـد رفتند.

در محوطه این مسجد، درخت سدرى بود كه هنوز به بار ننشسته بود، حضرت كوزه‌اى آب خـواستند و پاى ایـن درخت به وضو پرداختند، سپـس برخاسته نماز مغرب را به جاى آوردند و پـس از پایان نماز، انـدك زمانـى به دعا پـرداختنـد و سپـس نمازهاى مستحبى خـواندند و تعقیبات آن را به جاى آوردند و در ایـن هنگام وقتى به سـوى درخت سـدر بازگشتند، مردم دیـدند كه ایـن درخت به بار نشسته، در شگفت ماندنـد و از میوه‌اش خوردند، میوه شیریـن و بدون هسته‌اى بـود، آنگاه امام را وداع گفته و در همان زمان، امام راهى مدینه شدند و تا هنگامى كه معتصـم در آغاز سال 225 ایشان را به بغداد فراخواند، در آنجا اقامت داشتند؛ از ایـن پـس در بغداد بـودنـد تا ایـن كه در پایان ذى العقـده همان سال، به شهادت رسیدند.(2) روایان، سالـى را كه امام ، همـراه همسـرش ام الفضل از بغداد عازم مـدینه شـدنـد و نیز تاریخ سال ازدواجشان را معین نكرده‌اند. هر چنـد كه روایت شیخ مفید گـویاى ایـن است كه آن حضرت بعد از پیروزى‌اش بر یحیى بـن اكثم در آن مناظره معروف در سن نه سالگـى، با دختـرمامون ازدواج کرد، ولـى عبارت مسعودى در كتاب (اثبات الوصیه) القاگر آن است كه امام پس از آن كه به سـن مناسب ازدواج رسید، تـن به ایـن كـار داد.

در (اعیان الشیعه) آمـده است: آنگـاه امـام جـواد علیه السلام ازمامون اجازه رفتن به حج خـواست و به اتفاق همسرش از بغداد قصد مدینه كرد.

مـأمـون كـوشـش مـی‌كـرد كه دل امـام را به دست آورد و او را به دارالخلافه نزدیك كند. او تـوطئه خـود را براى از میان بردن جنبـش و حركت تشیع در چهار چوب خلافت عباسیان همچنان ادامه مى‌داد و هدفـش این بود كه بیـن امام و پایگاه مردمى او فاصله اندازد و آن حضرت را از مردم دور سازد، ولـى مـى‌خـواست به طـریقـى ایـن نقشه را اجـرا كنـد كه مـردم تحـریك نشـوند.

پـس از عزیمت امام جواد علیه السلام به مدینه، مأمون در طرطـوس وفات یافت و با برادرش معتصم بیعت شد، سپس معتصـم، امام جواد علیه السلام را فراخواند و ایشان را به بغداد آورد.  بدیـن گـونه مـى‌تـوان گفت در مـورد مدت اقـامت ایـشان در مدینه و بغـداد و تـاریخ ازدواج و وفات ایشـان در روایات، مطلب اطمینان بخـش و قابل اعتمادى كه به طـور قطع بتـوان بـرداشت شخصـى از آن كـرد، وجـود نــدارد.

آنچه مسلـم است این كه ایشان بیشتریـن دوره زندگى خود را در زمان مأمون طى كرد و در ایـن فاصله در تنگنا قرار نداشت و كنترلى بر ایشان صـورت نمى‌گرفت. امام چه در بغداد و چه در مدینه، از این فرصت براى انجام رسالت خود بهره‌برداى كرد؛ شیعیان نیز در مـورد امـامت او اتفـاق نظر داشته و راویـان، دهها روایت را در موضوع‌هاى مختلف از وى نقل كرده‌اند.  بحث را با ذکر روایتی از امام جواد علیه السلام به پایان می‌بریم که فرمودند:

هر بنده‌اى آنگاه حقیقت ایمان خود را كامل مى‌كند كه دیـن خود را بر شهوت‌هاى خویـش ترجیح دهـد، و هلاك نمى‌شود مگر آن كه هواى نفس و شهوتش را بر دینش ترجیح دهد.

پى‌نوشت‌ها:

1ـ پیشوایان ما، ص 246ـ  255.

2ـ در سال درگذشت امام  جـواد اختلاف تاریخـى وجـود دارد، عده‌اى آن را سال 220 و بعضى دیگر آن را سال 255 گفته‌اند.

منبع:

برگرفته شده از كتاب سیره و سخن پیشوایان، تالیف محمدعلى كوشا

 

شنبه 24/9/1386 - 14:53
خواستگاری و نامزدی
وقتى از مادر نمونه گفتگو به عمل مى آید بیشترین مقصود, بر محور وظایف و وصافى است كه در رابطه با فرزندان خود دارد و یا باید بدان متصف باشد, كه آن را در پنج بخش برمى شماریم.1
ـ نیازهاى عاطفى كودك
الف: نوازش و محبت
ابراز محبت و علاقه به كودك از دو جهت در شكل گیرى شخصیت كودك موثر است. اول آنكه بروز و ظهور استعدادها و قواى او كه خداوند متعال در وجودش قرار داده تا حد زیادى به آن بستگى دارد. پیش از این به نقش اظهار محبت در این خصوص توجه نمى شد و بیشتر خانواده ها تربیت فرزند را, در اعمال خشونت و تنبیه بدنى مى دانستند و پدر و یا مادر موفق را كسى مى پنداشتند كه فرزندان او هر چه بیشتر از او ترس به دل داشته باشند, در صورتى كه هم اكنون این قضیه كاملا به عكس است و تحلیل گران مسایل تعلیم و تربیت متفقند كه هیچ عاملى جاى محبت و نوازش را در بروز و رشد استعدادها و شخصیت كودك نمى گیرد. والدین موفق كسانى اند كه توانسته باشند بین خود و فرزندانشان رابطه اى دوستانه و صمیمى بر پایه احترام متقابل ایجاد كنند.
و دیگر آنكه كودك در آغوش گرم و محبت آمیز مادر و پدر است كه نوعدوستى و محبت به دیگران و علاقه مندى به سرنوشت آنان را مى آموزد. كودكى كه خود از محبت كافى برخوردار بوده و در این زمینه اشباع شده است, دیگردوست و محبت ورز است, و به راحتى با كودكان دیگر مى تواند به ایجاد رابطه دوستانه اقدام كند. چنین كودكى دچار انتقام جویى و عقده گشایى و حسادت و خیانت و سركشى نمى شود و حتى الامكان بى مهریها و تجاوزات دیگران را نیز با عفو و مهربانى پاسخ مى دهد. چنین انسانى كمتر در زندگى و روابط اجتماعى خود با شكست مواجه مى شود و جاذبه هاى نیرومند وجودى و عاطفى رشد یافته اش همه را به سوى او مى كشاند.
در خانواده اى كه كودك فقط از پدر واهمه دارد, تا وقتى او در خانه است آرام است, ولى به محض خروج او از منزل, با ناسازگارى و بهانه جوییهاى خود مادر را بیچاره مى كند.
خلاصه, كودكى كه در دوران ویژه آن, از محبت مادرى و پدرى محروم بوده است, در بزرگى قطعا جبران آن ممكن نخواهد بود.یكى از روانشناسان مى گوید: " اولین كسانى كه خریدار مدهاى جدید و تغییر لباس و خودآراییهاى زننده هستند, همان تحقیرشدگان دوران كودكى مى باشند.1
در روایت آمده است: روزى رسول خدا(ص) فرزندان خود حسن و حسین(علیهماالسلام) را بوسید. " اقرع بن حابس " كه شاهد آن جریان بود گفت: من داراى بیست فرزند هستم و تاكنون من هیچ یك از آنان را نبوسیدم! حضرت جمله اى به این مضمون فرمودند: "به من چه اگر خدا خداوند عاطفه را از دستت برده باشد! " 2
البته این نكته را نیز باید توجه داشت كه خود ابراز محبت و عاطفه به صورت مثبت و معتدل كه پى آمد زیاده روى در آن را نداشته باشد هنرى است كه از هر كس ساخته نیست.
اظهار علاقه به صورت در آغوش كشیدن, بوسیدن و كلمات محبت آمیز گفتن و بازى با كودك و امثال آن است كه به كودك شخصیت, اعتدال و اعتماد به نفس مى بخشد و كسانى هستند كه از چنین كارى عاجز و یا بدان بى توجه اند و یا آن را منافى شأن و مرتبه خود مى دانند. مادر نمونه آن است كه به این موضوع نه به صورت نیاز خود ـ كه گاهى از او این عمل سر زند ـ بلكه به صورت پاسخ گویى و توجه به نیاز دایمى كودك بدان مبادرت ورزد و آن را حاكم بر تمامى رفتار و مناسبات خود با فرزند خویش كند.
ب: رفتار عادلانه
برخى مادران و یا پدران, گاهى بى دلیل موجه بعضى از فرزندان خود را بر برخى دیگر ترجیح داده و رفتار محبت آمیزترى را با او دارند, و بویژه این توجه بیشتر ـ كه گاهى خیلى هم مایه عذاب و اذیت براى برخى خانواده ها مى شود ـ وقتى اتفاق مى افتد كه پس از یك فرزند خردسال, نوزاد دیگرى متولد مى شود كه معمولا در این صورت كودك بزرگتر به دست فراموشى سپرده مى شود و همه توجه ها به سوى دومى گسیل مى گردد و در نزاع ها و برخوردهاى كودكانه گرچه دومى مقصر باشد همیشه حق به او داده مى شود, و اولى را به بهانه اینكه تو بزرگ هستى, از حق خود محروم مى كنند, و بازتاب چنین رفتارى بسیار روشن است. در صورتى كه با توجه به اینكه بخصوص در ماههاى اول تولد نوزاد, كه هم شروع دوران تازه و فصل جدیدى از نوع رابطه والدین با كودك اولى است و طبعا از حساسیت بیشترى برخوردار است و از طرف دیگر اظهار محبت به نوزاد نیز تأثیر چندانى بر او ندارد, باید بیشتر توجهات و ابراز علاقه ها معطوف به كودك نخستین شود, تا او احساس نكند كه با آمدن دیگرى, همه چیز از او گرفته شده و دیگر توجهى به او نمى شود. این رفتار هم از میزان ناهنجاریها و بهانه جوییهاى او مى كاهد و هم رابطه آینده او با كودك تازه وارد را به خوبى شكل مى دهد.
در روایت آمده است: « رسول گرامى(ص) روزى مردى را كه داراى دو فرزند پسر بود, دیدند كه فقط یكى از آن دو را بوسید حضرت فرمودند: چرا با هر دو به یك گونه عمل نكردى؟ »3
و باز در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است: بین فرزندان خود همچنان كه دوست دارید آنها با شما به عدالت رفتار كنند, عادلانه عمل كنید. 4
ج: فراهم كردن محیطى آرام براى فرزندان در سایه تفاهم با همسر و خویشان
نكته اى قابل توجه این است كه در مورد زن و یا مادر و یا همسر نمونه نمى توان هر یك را جداى از دیگرى به حساب آورد. یك زن نمونه نمى تواند مادر و یا همسر نمونه نباشد همچنان كه مادر نمونه الزاما همسر نمونه هم هست, چون تا زن در همسرى, شایسته نباشد قادر نیست به وظایف مادرى قیام كند. قربانى اصلى زندگی هاى پرجنجال و با روابط ناسالم, فرزندان اند. اگر خانمى بتواند حتى الامكان محیط خانواده را آغشته به محبت و تفاهم كند و از كم و كاستیهاى زندگى چشم پوشى كند و خلاهاى معیشتى را از جریان اطلاع فرزندان خود دور سازد و در چشم آنان زندگى مشترك خود با شوهر و فرزندان را موفق جلوه دهد و روح قناعت و سازش را در وجدان آنان تقویت كند و روابطى سالم با اقوام خود و شوهر برقرار سازد, چنین زنى بالاترین خدمتها را به بچه هاى خود كرده و خود نیز از آثار آن بهره مند است.
د: حوصله و متانت در برخورد با ناهنجاریهاى كودك.
انسان در هر دوره اى از حیات خود طبیعت و اقتضایى خاص به خود دارد, بسیارى اذیت و شیطنت كودكان را به حساب بدى او مى گذارند و به سرعت در برابر لجبازى, بهانه گیرى و شیطنت هاى كودكانه آنان برآشفته شده و آنها را به باد كتك مى گیرند. این كار گذشته از اینكه ستم به كودك بوده و شرعا و اخلاقا درست نیست, آثار بد تربیتى داشته و بر سركشى و ناهنجاری هاى كودك مى افزاید. باید توجه داشت فرزند در سنین كودكى نارسایى عقلى دارد. او توجه به زشتى كار خود ندارد و به طبیعت خود عمل مى كند. نه با اراده و قصد اذیت.
در روایتى رسول اكرم(ص) فرمودند: « كودكان خود را به جهت گریه آنها كتك نزنید زیرا گریه آنان تا چهار ماه شهادت به توحید و چهار ماه صلوات بر محمد و آل محمد و چهار ماه دیگر نیز دعاى خیر براى والدین شان است. » 5مرحوم صاحب وسأل هم طبق این حدیث فتوا داده است كه این عمل شرعا جایز نیست. 6
ه: تربیت مذهبى
داشتن روحیه مذهبى و اعتقادات و ایمان درست و سالم, گذشته از اینكه تأمین كننده سعادت انسان در زندگى اصلى و ابدى اوست, كمك كار بسیار خوب و تكیه گاهى بسیار مطمئن, براى او در دستیابى به اهداف حیات كنونى اوست. خداشناس واقعى و عارف به وظیفه, قطعا بهترین پدر و یا مادر براى فرزندان و شایسته ترین همسر براى زن و یا شوهر و صالحترین و خدمتگزارترین فرزند براى والدین و مفیدترین انسان براى جامعه خود خواهد بود. و چه خدمتى از این بالاتر كه مادرى بتواند از همان ابتداى دوران كودكى, شهد حلاوت نماز و ذكر و یاد خدا را در كام فرزند خود بچشاند و آفریدگار او را به او بشناساند و جان او را با مبدأ هستى پیوندى پایدار بخشد؟ و چنین مادر و پدرى جز بهشت برین, چیزى پاداش حقیقى او نتواند بود.
در باره مزد چنین كسى, حضرت امام صادق(ع) از رسول اكرم(ص) نقل مى فرماید كه آن حضرت فرمودند: « هر كس فرزند خویش را ببوسد خداوند حسنه اى برایش مى نویسد و هر كس او را خوشحال كند خداوند او را در قیامت خوشحال خواهد كرد و هر كس آیات قرآنى به او تعلیم دهد در قیامت آن والدین را مى طلبند و دو جامه بهشتى به آنان مى پوشانند كه از نور آن دو صورتهاى بهشتیان درخشیدن مى گیرد. » 7
مادر نمونه ویژگیهاى دیگرى نیز در رابطه با فرزندان خود دارد كه براى رعایت اختصار فهرست وار آن را بیان مى كنیم.
2ـ نیازهاى جسمى
مادر گذشته از رسیدگى به نیازهاى عاطفى كودكان خود نیازهاى جسمى آنان را نباید دست كم به حساب آورد. و آنها عبارتند از:
الف: امكان بهره گیرى كامل كودك از شیر مادر
وظیفه اى كه در این خصوص بر دوش مادر است ـ گذشته از اینكه نباید كودك خود را به علت برخى ملاحظات راحت طلبانه از خوردن شیر خود محروم كند ـ این است كه با تقویت و تغذیه سالم خود تلاش در جهت افزایش شیر خود كند تا امكان هر چه بیشتر استفاده كودك از شیر مادر را فراهم سازد.
ب: بهداشت و نظافت به موقع كودكان
ج: تغذیه سالم و به موقع آنها
د: فراهم آوردن تفریحات سالم براى فرزندان
3ـ نیازهاى علمى
الف: پى گیرى وضعیت درسى و میزان پیشرفت علمى و كمك لازم به فرزندان در این زمینه
ب: ارتباط مستمر و به موقع با مربیان و مدرسه
4ـ نیازهاى تربیتى
الف: ایجاد روح شجاعت, سخاوت, محبت به دیگران, اعتماد به نفس در فرزند
ب: كنترل رفت و آمد و نظارت همراه با ظرافت و دقت بر رفتار آنان در ارتباط با محیط بیرون از منزل و دوستان و راهنمایى دلسوزانه و همراه با محبت و تدبیر در این خصوص
ج: ایجاد ارتباط صمیمى با فرزند به گونه اى كه او بهترین محرم اسرار خود را مادر خود بداند.
5ـ مدیریت خوب
بویژه در ایجاد جو تفاهم و دوستى بین فرزندان و عدم تبعیض و رفتار دوگانه با عروسها و دامادها مگر بر اساس ارزشها.
6ـ و در نهایت از مهمترین ویژگى مادر نمونه آن است كه به گونه اى با فرزندان خود رفتار كند كه آنان را به نیكى به پدر و مادر تشویق كند و احترام خود را نزد آنها حفظ كند و بدین وسیله راه را نسبت به خدمت گذارى و كمك خالصانه آنان به والدین خود هموار سازد.
امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل مى كنند كه آن حضرت فرمودند: خداوند پدر و مادرى كه فرزندان خود را ـ با رفتار و تربیت خود ـ نسبت به نیكى به خویش كمك مى كنند در رحمت خود وارد مى كند. 8
--------------------------------------------------------------------------------
پی نوشتها:
1- هنر زن بودن, ص82, نقل از: راه نفوذ در دلها, نوشته هادى دوست محمدى, ص207.
2- مكارم الاخلاق, موسسه اعلمى, تهران, ص220.
3- همان.
4- همان.
5- وسأل الشیعه, ج15, ابواب احكام الاولاد, باب 63, ص171.
6-همان.
7-همان, ب83, ص194.
8ـ همان, ب86, ح4, ص198.
شنبه 24/9/1386 - 14:42
دانستنی های علمی

احتمالا اگر شما در یک فروشگاه هستید و قصد خریدن تلویزیونی از نسل جدید را با صفحه کاملا تخت وبا ضخامت یا قطر کم در حد 10 سانتی متر را دارید ممکن است این سوال بزرگ برای شما بوجود آید که مشتاق دانستن پاسخ آن باشید.............

جهت دانستن پاسخ این سوال دانستن چند نکته مهم در ارتباط با ساختار این نوع تلویزیونها و تلویزیون لامپی ( سی آر تی CRT) که تا به حال استفاده می شده است مفید به نظر می رسد .

در ارتباط با تلویزیون های لامپی ، همانطور که از نام آن مشخص است تشکیل تصویر از طریق لامپ اشعه کاتدیک بوده که پس از دریافت  امواج مغناطیسی  اطلاعات صدا و تصویر از آنتن و جدا سازی صدا و تصویر و تبدیل اطلاعات تصویر به امواج الکتریکی توسط مدارات الکترونیکی ، امواج تقویت شده که بطور کامل آنالوگ میباشند توسط تفنگ الکترونی لامپ تصویر، به سمت صفحه ای با پوشش فسفر پرتاب شده و تصویر تشکیل میشود که در این متد انحراف الکترونها در کل سطح لامپ بوسیله میدان مغناطیسی صورت میپذید .

در تلویزیون های پلاسما و ال سی دی بصورت مشابه پس از دریافت امواج مغناطیسی اطلاعات صدا و تصویر و جداسازی آن دو اطلاعات تصویر به دیتا های دیجیتالی دقیق  تبدیل شده و بصورت آدرس دهی ماتریسی با سرعت بسیار بالا تک تک نقاط موجود روی صفحه نمایش را تحریک نموده و تشکیل تصویر صورت می پذیرد که تفاوت این دو تکنولوژی در ساختار صفحه نمایش ( پنل ) پلاسما یا ال سی دی می باشد .

در پنل پلاسما هر نقطه ( پیکسلpixel  ) روی صفحه بصورت حباب شیشه ای با پوشش فسفر بسیار ریزکه با گاز های زئون ، کریپتون و . . . پر شده است  بوده که از سه سلول به رنگ های اصلی تشکیل شده است که با عبور جریان الکتریکی مناسب با تصویر از هرکدام از این سلول ها، نور متساعد شده از هر رنگ و تداخل آنها با هم رنگ های ترکیبی و اصلی تصویر را تشکیل می دهد .

حال آنکه در پنل ال سی دی هر پیکسل از سه سلول با رنگ های اصلی ولی از جنس کریستال مایع تشکیل شده که پس از عبور جریان هر سلول کریستال متناسب بات جریان پلاریزه شده و تشکیل رنگ های تصویر را انجام می دهند ولی بدلیل اینکه این سلول ها نوری از خود ساتع نمی کنند با قرار دادن یک صفحه نورانی ( بک لایتback light  ) پشت پنل و پلاریزه شدن کریستال مایع متناسب با تصویر هر پیکسل روشن شده و تصویر تشکیل می گردد .

 

آیا بین کیفیت تصویر در پلاسما ، ال سی دی و تلویزیون سی آر تی تفاوتی موجود میباشد ؟

 از اینکه تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تصویر باکیفیت عالی را بوجود می آورند شکی نیست اگرچه متخصصان دستگاهای بازی و سرگرمی هنوز معتقدند که تلویزیون های نسل قدیم ( سی آر تی ) تحرک تصویر را به بهترین نحو اجرا می نمایند . ولی پلاسما و ال سی دی نیز هر روز به سمت بهبود کیفیت تشکیل تصویر به مسیر خود ادامه می دهند .

بمنظور داشتن یک سینمای خانگی ،  کیفیت رنگ و و تضاد رنگها در پلاسما خیلی بهتر از ال سی دی می باشد ، دلیل این است که نقاط با رنگ مشکی  بدلیل خاموش بودن هر پیکسل بطور کامل سیاه دیده شده و رنگها برجسته تر و شفاف تر دیده میشوند که این پدیده را تصویر با کنتراست بالا جهت برتر شدن جزئیات تصویر می نامند حتی برخی طراحان وسازنده ها با تکنولوژی بلک استرچر نقاط مشکی را با شدت بیشتری نمایش داده که باعث بهبود چشمگیر کیفیت و پویایی تصویر می گردد .

اما در ال سی دی بدلیل وجود صفحه نورانی پشت پنل عبور پرتو های نورانی از لایه ال سی دی بوجود آوردن تصویر با کنتراست بالا مشکل بوده زیرا در هر صورت مقدار ینور از بین پیکسلها نشت کرده و سیاهی کامل را از بین میبرد . همچنین نشتی نورخلوص رنگه را نیز تحت تاثیر قرار میدهد اگرچه که در ال سی دی های تولید شده هر روز این نقیصه جبران شده و رو به بهبود است .

جدا از مسئله کنتراست تصویر زاویه دید پلاسما نیز بهتر از ال سی دی می باشد به این معنا که هر چه شما از زوایای مختلف و از دور به صفحه نمایش نگاه کنید تصویر واضح و نمایان می باشد .لازم بذکر است که این نقیصه نیز هر روز در تولید السی دی ها بهبود یافته و نه تنهابرخی از آنها مشابه پلاسما بوده بلکه بهتر نیز می باشد .

متخصصان بر این عقیده هستند که تصور در السی دی ها کمی مات بنظر میرسد مخصوصا در نمایش تصویر هایی با سرعت بالا مثل تصاویر ورزشی اما این نقص مربوط به مدل های قدیمی پنل ال سی دی بوده و در نسل جدید ال سی دی ای نقص بطور قابل ملاحظه ای جبران شده است بصورتی که این اختلاف خیلی ناچیز است .

این نکته جهت دانستن قابل توجه است که در هنگام خرید به این نکته توجه نموده که که مشخصه ریفرش ریت (refresh rate ) یا ریسپانس تایم ( response time) را بررسی نمود که بر اساس میلی ثانیه سنجیده می شود و هرجه عدد آن کوچک تر باشد تصویر های باسرعت بالا واضح تر طبیعی تر مشاهده می گردد.   

قیمت : شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصا در تلویزیون های با سایز بزرگ که معمولا سایز های بزرگ پلاسما ارزانتر از ال سی دی با همان سایز می باشد .مسئله دیگر این است که تلویزون پلاسما از سایز 42 اینچ تا 63 اینچ را در بر میگیرد که این سایزها ارزانتر از ال سی دی است اما چنانچه بنابه محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر 42 اینچ مورد نیاز باشد ، در اینصورت ال سی دی این نیاز را براورده می نماید .

شرایط محیطی : چنانچه محیط استراحت و تماشای تلویزیون شما محیطی پر نور می باشد ال سی دی تصویر بهتری به شما خواهد داد زیرا بازتاب نور در ال سی دی کمتر از پلاسما می باشد .

در این جا باید متذکر شد که  رزولوشن ال سی دی از پلاسما بیشتر می باتشد بدین معنی که تهداد نقاط یا پیکسل های تشکیل دهنده تصویر در سطح صفحه نمایش در ال سی دی بیشتر از پلاسما بوده که باعث شارپ بودن تصاویرو مشاهده بهتر جزئیات تصاویر می گردد .

هرچه عدد رزولوشن که معملا ضریب نقاط عمودی در نقاط افقی است بیشتر باشد تصویر از کیفیت بالا تری برخوردار است که بصورت 1288x768 و ..... نمایش داده میشود .

شاید در جایی این جمله را شما شنیده باشید که صفحه نمایش با 8/1 مگاپیکسل را دارا میباشد این دقیقا حاصل ضرب دو عدد نمایش رزولوشن می باشد . 

مصرف انرژی : مصرف انرژی در ال سی دی کمتر از |لاسما می باشد به اینصورت که محاسبات نشان می دهند مصرف انرژی در ال سی دی 30 درصد کمتر از پلاسما می باشد .

وزن : ال سی دی همچنین سبکتر از پلاسما در سایز مشابه می باشد که حمل و نقل آن را آسانتر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسبتر است .

طول عمر مفید : طول عمر مفید ال سی دی بیشتر از پلاسما بوده بدین صورت که در پلاسما پس از گذشت 30000 ساعت کارکرد ، 50 درصد روشنایی کاهش یافته که آخرین مدل های پلاسما عمر مفیدشان بین 30000 تا 60000 ساعت بوده در حالی که در ال سی دی عمر مفید 60000 ساعت تضمین می گردد .

پس ماند تصویر بصورت شبح : ممکن است تاکنون شنیده باشید که تصویر ثابت شبح مانندی در صفحه نمایش دائما دیده میشود ای پدیده را " برن این"( burn in ) یا سوختن فسفر پیکسلها بواسطه وجود یک تصویر ثابت بمدت طولانی روی صفحه نمایش مینامند که در پلاسماهای جدید برای رفع این نقص تصویرهای محافظ صفحه ( اسکرین سیور screen saver) را طراحی نموده اند ولی در ال سی دی این پدیده دیده نمی شود .

حال اگر شما همچنان جهت خرید تلویزیون های بزرگ با قطر کم در فروشگاه بسر میبرید و قصد خرید تلویزیون سایز بالاتر از 42 اینچ را دارید حتما پلاسما پیشنهاد میگردد بدلیل آنکه بسیار ارزانتر است .

درحالیکه ال سی دی اگرچه رزولوشن بالایی را به شما عرضه میدارد اما از نظر قیمت گرانتر است پس با بررسی مسائل فوق و بودجه تخصیص داده شده تصمیم خواهید گرفت . چنانچه مسائل مالی و قیمت اهمیت ندارد و فقط کیفیت تصویر و رنگ مهم است بطور قاطع سایز بزرگ  نیز ال سی دی پیشنهاد خواهد شد .

در ارتباط با سایز های زیر 42 اینچ  ، در کل پلاسما منتفی می باشد .

شنبه 24/9/1386 - 14:40
دعا و زیارت

عرفات و مشعر الحرام

 

عرفات،نام منطقه وسیعى است با مساحت‏حدود 18 كیلومتر مربع كه در شرق مكه،اندكى متمایل به جنوب در میان راه طائف و مكه،قرار گرفته است.این منطقه به وسیله كوههایى كه به شكل نیم دایره در اطرافش قرار دارد،مشخص شده است.زائران بیت الله الحرام در روز عرفه;یعنى نهم ذى حجه در این منطقه حضور دارند.این حضور،در اصطلاح فقهى‏«وقوف‏»نامیده مى‏شود و از اركان حج تمتع است.عرفات خارج از محدوده حرم قرار دارد و اطراف آن با علائم و تابلو به طور دقیق مشخص شده است.
گفته‏اند نام عرفات مربوط به زمانى است كه جبرئیل مراسم حج را به آدم-ع-آموزش داد و در پایان به او گفت:«عرفت؟»(آیا شناختى؟).و در نقلى دیگر آمده است كه آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به روى كره خاكى،در این منطقه همدیگر را یافتند و یكدیگر را شناختند(تعارفا).
در شمال شرقى عرفات‏«جبل الرحمه‏»قرار دارد.این كوه مستقل از كوههایى است كه منطقه را در حصار خود گرفته.روایت‏شده است كه رسول خدا-ص-خطبه حجة الوداع را بر فراز این كوه ایراد كرد. (14)
مسجد نمره
در سمت غربى عرفات،مسجدى است بزرگ به نام‏«مسجد نمره‏».این مسجد را به نام‏«مسجد ابراهیم‏»و«مسجد عرفه‏»هم مى‏خوانند.مسجد نمره احتمالا در قرن دوم هجرى بنا شده و پس از آن همواره مورد توجه مورخان و سفرنامه نویسان بوده است.محتمل است كه مسجد از قرن نخست بر پا بوده و بعدها تجدید بنا شده است.
مساحت مسجد در عهد مهدى عباسى،حدود هشت هزار متر مربع بوده و این نشانه اهمیتى است كه این مسجد در قرن دوم هجرى براى مسلمانان داشته است.مسجد نمره در سال 559 ه.ق.به دست جواد اصفهانى وزیر،بازسازى شد و مساحت آن تا حدود 14400 متر افزایش یافت. گویا این مسجد در آن زمان بدون سقف و رواق بوده است;سپس در عهد عثمانیها رواقهایى براى آن ساخته شد.
بناى فعلى مسجد در عهد سعودیها ساخته شده و مساحت آن حدود هجده هزار متر مربع است.اكنون این مسجد داراى رواقهاى متعددو نیز چهار مناره است كه در شرق و غرب آن قرار دارد.
مشعر الحرام
فاذا افضتم من عرفات فاذكروا الله عند المشعر الحرام (15) در راه باز گشت از عرفات به سوى مكه،وادى مازمین واقع شده كه در میان دو كوه قرار دارد.«مازم‏»به معناى راه تنگ و یا تنگه است و این اشاره به دو راه رفت و برگشت تنگ این ناحیه مى‏باشد.با عبور از این وادى به‏«مزدلفه‏»مى‏رسیم كه مشعر الحرام در آنجا واقع شده است.در سوى دیگر مشعر الحرام، وادى محسر قرار دارد. (16) منطقه مشعر با علائم‏خاصى مشخص شده و وقوف در آن از اركان حج تمتع است.نام مزدلفه را از آن روى انتخاب كرده‏اند كه محل اجتماع مردم است.

 

چهارشنبه 21/9/1386 - 9:40
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته