• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 1142
زمان آخرین مطلب : 5001روز قبل
کامپیوتر و اینترنت
این مقاله دربارهٔ «شبکهٔ جهانی اینترنت» است. برای معنای عام‌تری از واژهٔ «اینترنت» به شبکهٔ به‌هم‌پیوسته مراجعه کنید.

اینترنت (The Internet) را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تا کنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا گردیده‌است. این شبکهٔ عظیم جهانی، در ابتدا، با انگیزهٔ همکاری، دست‌رسی چند سویه به منابع و مهارت‌های محاسباتی، و امکان‌پذیری کار در زمینه‌های بین‌رشته‌ای (interdisciplinary) علوم و مهندسی شروع شد (در اواخر سال ۱۹۶۰ (میلادی)). تنها از اواسط دهه ۱۹۹۰ است که اینترنت به صورت یک شبکهٔ همگانی (public) و جهانی (world wide) درآمده‌است. وابسته شدن تمامی فعّالیّت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز دوران تاریخی نوینی در عرصه‌های گوناگون علوم، فن‌آوری و به خصوص در نحوهٔ تفکّر انسان دارد.

شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیّت درآمده‌است.

فهرست مندرجات

[مخفی شود]
  • ۱ اینترنت آینده (New generation Internet)
  • ۲ ساختار اینترنت Internet structure
  • ۳ نشانی آی‌پی
    • ۳.۱ آی پی‌ها دارای ۴ کلاس هستند:
    • ۳.۲ نام دامنه
    • ۳.۳ DNS
    • ۳.۴ پورت
    • ۳.۵ پروتکل
  • ۴ اینترنت امروزی
  • ۵ پروتکل‌های اینترنت
  • ۶ فرهنگ اینترنت
  • ۷ سایر موضوعات مرتبط
  • ۸ نکات حقوقی و اخلاقی
  • ۹ دسترسی به اینترنت
  • ۱۰ جستارهای وابسته
  • ۱۱ منابع
  • ۱۲ پیوندهای بیرونی

[ویرایش] اینترنت آینده (New generation Internet)

بزرگ‌ترین دشواری‌های فنّی در اینترنت آینده را پیچیدگی (complexity)روزافزون سیستم و مسائل مربوط به مقیاس ‌پذیری (scalability)آن تشکیل می‌دهد. به زبان علمی ساده، سامانه‌هایی را پیچیده می‌خوانیم که درآنهااجزاء متعدّدی درمقیاسها‌واندازه‌های متفاوت به همکاری می‌پردازند، به گونه‌ای که هیچ یک ازآن‌ها کم‌اهمّیّت ‌ترازدیگری نیست. فن‌آوری خدمات وب (web services)به منظور مدیریت مؤثّرتر پیچیدگی، و نیز بهبودمقیاس‌پذیری اضافه گردیده‌است.برای برخورد با مشکل مقیاس‌ پذیری اینترنت، W۳C اقدام به ایجاد XML کرد که یک محصول شرکت مایکروسافت است.

بزرگ‌ترین تحوّل لازم برای گذرازاینترنت کنونی به نوع آینده رامی‌شود پدیده بسیاربااهمّیّت وب معانی گرا (semantic web)دانست. شاید بتوان این وب جدید را که بشر هنوز در نقطه آغازین برپایی آن است، فضایی جهانی از جنس محاسبات هوشمند ماشینی دانست که درآن تمامی دانش بشرازآغاز تاهر نقطه زمانی دیگر به منظور همکاری،و رقابت در دسترس ماشین وانسان قرار خواهد داشت.

واژه«اینترنت» درمعنای عام برای اشاره به مفهوم «internetworking» و "internetwork" (و خلاصه‌تر "internet" با i کوچک) به کار می‌رود.

"

[ویرایش] ساختار اینترنت Internet structure

اینترنت را می‌شود شبکه ای عظیم متشکّل از میلیون‌ها رایانه مختلف دانست که از شبکه‌های متفاوت، با کاربران گوناگون، و دارای علایق و اهداف محاسباتی متعدّد به وجود آمده باشد، ولی در نهایت به صورت یک شبکهٔ جهان‌شمول واحد و در مقیاس جهانی به هم متّصل شده‌است.

تا کنون، طرّاحی و ایجاد اینترنت بر اساس معماری‌های گوناگونی انجام گرفته‌است. از جمله مهم‌ترین آنها باید معماری دو ردیفه (two-tier architecture)، معماری سه ردیفه (three-tier architecture)، و نیز چند ردیفه (multi-tier architecture) را برشمرد.

در اینترنت به طور کلّی می‌توان همهٔ رایانه‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. سرویس‌گیرنده / سرویس‌دهنده (Client / Server). سرویس‌دهندگان، خدماتی را (مانند وب و FTP) برای سایر سامانه‌ها فراهم می‌کنند و سرویس‌گیرندگان، سامانه‌هایی هستند که برای دست‌یابی به این خدمات، به سرویس‌دهندگان وصل می‌شوند. یک رایانهٔ سرویس‌دهنده می‌تواند چند سرویس را فراهم کند. برای مثال روی یک سرویس‌دهنده، یک نرم‌افزار وب سرور و میل سرور نصب کنیم.

یکی از استفاده‌های اینترنت شرکت در گروه‌های مختلف اینترنتی است مثل مجموعهٔ گروه‌های اینترنتی یاهو (Yahoo!). کسانی که می‌خواهند عضو این نوع گروه‌ها شوند باید یک ID در یاهو داشته باشند که این کار بسیار ساده‌ای است .گروه‌های یاهو به بخش‌های بسیار متنوّعی تقسیم می‌شود که در صفحهٔ اوّل یاهو گروپ (Yahoo! Group) دسته‌بندی‌های آن وجود دارد.

[ویرایش] نشانی آی‌پی

اینترنت یک شبکهٔ رایانه‌ای بین‌المللی متشکل از شبکه‌های رایانه‌ای کوچک‌تر است که با روش سوییچینگ بسته‌ها و با رعایت پروتکل TCP/IP و پروتکل اینترنت و چند پروتکل ارتباطی دیگر، پیوند دارند و به مبادلهٔ داده می‌پردازند. به هر رایانه در اینترنت یک (و در مواقعی چند) نشانی منحصر به فرد به نام «نشانی پروتکل اینترنت» اختصاص داده می‌شود که به اختصار آن را آی‌پی می‌گوییم. آی‌پی از چهار بخش عددی تشکیل شده که با نقطه از هم جدا می‌شوند (مانند ۱۹۹٫۲۱۱٫۴۵٫۵). هر بخش می‌تواند از ۰ تا ۲۵۵ باشد (۸ بیت یا ۱ بایت). پس ۲ بتوان ۶۴ آدرس مختلف داریم. هر رایانه در اینترنت آی‌پی یگانه‌ای دارد (در این مورد استثناهایی وجود دارد). سرویس‌دهندگان اینترنت عموماً آی‌پی‌های ثابتی دارند که تغییر نمی‌کند. رایانه‌هایی که با خطّ تلفن به اینترنت وصل می‌شوند آی‌پی پویا دارند، یعنی در هر تماس، آی‌پی آن‌ها را ISP اختصاص می‌دهد و احتمالاً هر بار که به اینترنت وصل می‌شوند آی‌پی متفاوتی می‌گیرند. برای دیدن آی‌پی رایانه خود می‌توانید از برنامه winipcfg.exe (در ویندوز ۹۵ و ۹۸ و ME) یا ipconfig.exe (در ویندوز ۲۰۰۰ و XP) استفاده کنید. اگر از لینوکس یا یونیکس (یا سیستم‌های مبتنی بر آن‌ها) استفاده می‌کنید، از دستور ifconfig استفاده کنید.

این مقاله، بر اساس جدیدترین تصویبات «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» جمهوری اسلامی ایران ویرایش و تصحیح گردیده‌است.

[ویرایش] آی پی‌ها دارای ۴ کلاس هستند:

  • کلاس A: عدد اوّل از ۰ تا ۱۲۶. مثال:۱۲۶٫۲.۳٫۱
  • کلاس B: عدد اوّل از ۱۲۷ تا۱۹۱. مثال: ۱۵۴٫۵.۱٫۵
  • کلاس C: عدد اوّل از ۱۹۱ تا ۲۲۳. مثال:۲۰۳٫۵۲٫۴۵٫۸۱۲
  • کلاس D: عدد اوّل از ۲۲۳ تا انتها. مثال:۲۵۴٫۲۳٫۵۴٫۹

این مقاله، بر اساس جدیدترین تصویبات «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» جمهوری اسلامی ایران ویرایش و تصحیح گردیده‌است.

[ویرایش] نام دامنه

این مقاله، بر اساس جدیدترین تصویبات «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» جمهوری اسلامی ایران ویرایش و تصحیح گردیده‌است.

[ویرایش] DNS

(سیستم نام حوزه) وظیفه ترجمه نام سرویس‌دهندگان را به آدرس IP دارد. فرض کنید آدرس سایت www.wikipedia.com را در جستجوگر تایپ می‌کنید. کاوشگر این نام را به سرویس‌دهنده DNS در ISP شما می‌فرستد. سرویس‌دهنده DNS با برقراری ارتباط با سرویس‌دهنده نام ریشه (root name server)، سرویس‌دهنده نام com را پیدا کرده و آدرس IP ی wikipedia.com را از سرویس‌دهنده com بدست می‌آورد. در مرحله بعد با DNS در wikipedia.com تماس می‌گیرد تا نشانی IP سرویس‌دهنده وب www.wikipedia.com را بدست بیاورد.

[ویرایش] پورت

هر کامپیوتر سرویس‌دهنده سرویس خود را از طریق یک درگاه فراهم می‌کند. برای هر سرویس یک پورت. برای مثال اگر یک سرویس‌دهنده سرویس وب و FTP را فراهم می‌کند، سرویس‌دهنده وب روی پورت ۸۰ قابل استفاده‌است و FTP روی پورت ۲۱ قابل دسترسی است. بنابر این سرویس‌گیرنده از طریق آدرس IP و پورت به یک سرویس‌دهنده متصل می‌شود.

اگر یک سرویس‌دهنده اتصال به یک پورت را (از بیرون) قبول کند و اگر دیوار آتش از پورت‌ها محافظت نکند، شما می‌توانید به پورت متصل شوید و از سرویس آن استفاده کنید. این شماره‌ها اجباری نیستند. شما می‌توانید یک نرم‌افزار وب سرور را نصب و آن را روی پورت ۹۱۸ یا روی هر پورت آزاد دیگر قرار دهید. در این صورت اگر نام حوزه xxx.yyy.com باشد برای متصل شدن به سرویس‌دهنده باید از آدرس زیر استفاده کنیم: xxx.yyy.com:۹۱۸ اگر شماره هیچ درگاهی را مشخص نکنید کاوشگر تصور می‌کند که سرویس‌دهنده روی پورت ۸۰ است.آدرس پورت‌ها محدود است.

[ویرایش] پروتکل

زمانی که سرویس‌گیرنده از طریق یک پورت خاص به سرویس‌دهنده وصل شد، می‌توانیم از طریق یک پروتکل به سرویس‌دهنده دسترسی داشته باشیم. پروتکل یک راه از پیش تعریف شده برای گفتگو با سرویس‌دهنده‌است. همچنین پروتکل‌ها متن ساده و قابل درک توسط انسان هستند. فراموش نکنید پروتکل قبل از آدرس‌های اینترنتی می‌آیند. برای مثالhttp://www.web.com که http:// پروتکل وب است یا ftp://ftp.site.com که ftp:// پروتکل FTP یا انتقال فایل است. شاید ساده‌ترین پروتکل، پروتکل Daytime باشد. اگر با پورت ۱۳ روی یک سیستم که از daytime پشتیبانی می‌کند متصل شوید سرویس‌دهنده، زمان جاری را بر می‌گرداند و ارتباط را قطع می‌کند.

[ویرایش] اینترنت امروزی

اینترنت هم اکنون دارای قراردادهای گوناگونی در مورد پروتکل‌های ارتباطی و شامل اطلاعات فنی آنها است که به‌وسیله آنها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت توضیح داده می‌شود. این پروتکل‌ها توسط گروه‌های کاری مهندسی اینترنت که برای اعمال نظر توسط عموم مردم نیز گشوده بوده و هست، تهیه شده‌اند. این گروه‌ها مدارکی تهیه کردند که چون در حین تشکیل از همگان می‌خواست که نظرات خود را در مورد آنها بدهند، به مدارک درخواست برای اعلام‌نظر یا (RFCs) معروف شدند. بعضی از این مدارک تا جایی پیشرفت کردند که توسط گروه تخصصی معماری اینترنت به عنوان استاندارد اینترنت تعیین گردیدند.

[ویرایش] پروتکل‌های اینترنت

بعضی از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین پروتکل‌های موجود در اینترنت عبارت‌اند از:

  • IP
  • Internet Protocol Suite
  • TCP
  • UDP
  • DNS
  • PPP
  • SLIP
  • ICMP
  • POP3
  • IMAP
  • SMTP
  • HTTP
  • HTTPS
  • SSH
  • Telnet
  • FTP
  • LDAP
  • SSL و TLS

بعضی از سرویس‌های پراستفاده و محبوب در اینترنت که بر اساس این پروتکل‌ها کار می‌کنند عبارت‌اند از: پست الکترونیک، USENet، اشتراک گذاری فایل، World Wide Web، Gopher ،session access ،WAIS ،finger، IRC (چت اینترنتی)، MUDها. از همه این سرویس‌ها پست الکترونیکی و وب از همه بیشتر استفاده می‌شوند و حتی سرویس‌های زیادی نیز بر اساس آنها ساخته شده‌اند مانند mailing list و وب لاگ. بطور معمول، اغلب مردم اینترنت را با سرویس‌های مشهور آن یعنی وب و پست الکترونیک می‌شناسند. اینترنت همچنین توانایی سرویس‌دهی هم‌زمان یا زنده را نیز فراهم آورده‌است مانند رادیو تحت وب و Webcast که قابل دسترسی در هر نقطه‌ای از دنیا هستند.

بعضی دیگر از سرویس‌های پر استفاده و محبوب در اینترنت به این روش ساخته نشده‌اند بلکه بر اساس سیستم‌های خاص خود ساخته شده‌اند مانند: IRC ،ICQ ،AIM، CDDB و Gnutella.

تحلیل‌ها و اظهار نظرات زیادی در مورد اینترنت و ساختار آن وجود دارد. برای مثال اینکه سیستم Internet IP routing (سیستم مسیر یابی توسط پروتکل IP در اینترنت) و پیوندهای موجود در وب می‌توانند نمونه‌هایی از شبکه‌های قابل گسترش باشند.

[ویرایش] فرهنگ اینترنت

اینترنت همچنین تأثیر بسیار عمیقی بر میزان دانایی و جهان بینی داشته‌است. به‌وسیله تحقیق در اینترنت می‌تواند به‌وسیله جستجو بر اساس کلمات باشد که توسط موتورهای جستجو مانند Google امکان‌پذیر است. میلیونها انسان در سراسر دنیا می‌توانند به راحتی به حجم زیادی از اطلاعات گوناگون به صورت آن لاین دسترسی داشته باشند. همانند دانش نامه‌ها و کتابخانه‌های ملی، اینترنت نیز می‌تواند اطلاعات فراوان و پراکنده‌ای را به سرعت ارایه دهد.

بیشترین زبانی که در اینترنت از آن استفاده می‌شود انگلیسی است. چون اصل اینترنت بر اساس این زبان تشکیل شده‌است و بیشتر نرم افزارهای رایانه‌ای نیز به این زبان تهیه می‌گردند. علت دیگر آن عدم توانایی رایانه‌های قدیمی برای پردازش حروفی غیر از الفبا ی غربی بود.

اما هم اکنون شبکه آنقدر گسترش پیدا کرده‌است که اطلاعات و تجربیات به اندازه کافی به زبان‌های محلی در کشورهای مربوط تهیه و قابل دسترس باشند.

[ویرایش] سایر موضوعات مرتبط

اینترنت پویا، Netiquette، دوستی در اینترنت، گشت و گذار در اینترنت،فرهنگ هکرها، شوخی اینترنتی، تکه کلام‌های اینترنتی، و هنر در اینترنت

[ویرایش] نکات حقوقی و اخلاقی

هم اکنون نگرانی عمومی در مورد مطالب موجود در اینترنت وجود دارد. بعضی از جدال آمیزترین آنها تخلف در حق نشر، جعل هویت و مکالمه تنفر آمیز هستند که وجود دارند و قانونی کردن آنها مشکل است.

همچنین اینترنت یکی از علل مرگ و میر شناخته شده‌است .Brandon Vedas بعد از اینکه به توصیه‌ای که در IRC به او شده بود و در مصرف دارویی که از مخلوط کردن چندین داروی مجاز و غیر مجاز درست کرده بود، زیاده روی کرد، جان خود را از دست داد. shwan woolley بعد از اینکه همسرش به سرویس EverQuest معتاد شده بود و در حال نابودی خود و زندگی بود به خودش شلیک کرد و جان سپرد.

[ویرایش] دسترسی به اینترنت

معمول‌ترین روش خانگی برای اتصال به اینترنت Dial-up و Broadbandو ADSL است. کامپیوترهای خانگی ممکن است از طریق خط تلفن با مودم، DSL یا مودم کابلی به فراهم‌کننده خدمات اینترنت (ISP) متصل شود. در یک شرکت یا دانشگاه کامپیوترها به یک شبکه محلی (LAN) در داخل سازمان وصل هستند. این شبکه را می‌توان از طریق یک خط تلفن سریع مثل T۱ یا E۱ به یک فراهم‌کننده خدمات اینترنت (ISP) وصل کرد. ISPها به ISPهای بزرگ‌تر وصل می‌شوند و ISPهای بزرگ‌تر یک ستون فقرات (Backbones) فیبر نوری را برای یک کشور یا ناحیه برقرار می‌کنند. ستون‌های فقرات در سراسر دنیا از طریق کابل نوری، کابل زیر دریا یا ماهواره به هم متصل هستند.

مکان‌های عمومی که از اینترنت در آنها استفاده می‌شود شامل کتابخانه‌ها و کافی نت‌ها هستند. جایی که کامپیوتر متصل به اینترنت قابل دسترس است. همچنین دسترسی به اینترنت از مکان‌هایی مثل سالن‌های فرودگاه‌ها امکان‌پذیر است. مکان‌هایی که باید ایستاده و سریع کار با اینترنت را انجام به نام‌های گوناگونی معروف هستند مثل کیوسک عمومی اینترنت، پایانه دسترسی عمومی یا تلفن پولی وب .

هم اکنون سامانه Wi-Fi می‌تواند امکان دسترسی به اینترنت را بصورت بی‌سیم فراهم کند. این سیستم یا Hotspot می‌تواند بصورت رایگان برای همه یا برای ثبت نام کنندگان و یا بصورت اشتراکی باشد. در این سیستم که در پی آن به عنوان مثال کافی‌نت Wi-Fi بوجود می‌آید افراد می‌بایست رایانه‌ای که قابلیت اتصال به شبکه بی‌سیم را دارد را با خود همراه داشته باشند. Hotspot به محدوده مکانی خاصی وابسته نیست و می‌تواند در یک فضای باز و در یک پارک یا منطقه مرکزی شهر قابل دسترس باشد.تلاش برای تشکیل این شبکه‌ها در نهایت به تشکیل مجمع شبکه‌های بی‌سیم منجر شده‌است.

استفاده از رایانه شخصی برتری‌های زیادی نسبت به استفاده از رایانه‌های عمومی دارد. به‌وسیله رایانه شخصی امکان دریافت و ارسال بیشتری فایل وجود دارد با استفاده از مرورگر شخصی و تنظیمات شخصی آن که این امکان در رایانه عمومی وجود ندارد. همچنین استفاده از نرم‌افزارهای خاص و فضای بیشتر جهت نگهداری اطلاعات و نامه‌های الکترونیک و فایلها. در رایانه‌های عمومی فضای صندوق پستی الکترونیک و امکان اجرای نرم افزارها بسیار محدود است. با توجه به این موارد می‌بینیم که اگر امکان استفاده از رایانه شخصی با سامانه بی‌سیم وجود داشته باشد برتری‌های زیادی به کاربران خواهد داد.

کشورهایی که دسترسی به اینترنت را بصورت مطلوب و با سرعت مناسب در اختیار قرار می‌دهند از این قرارند: کره جنوبی که ۵۰٪ جمعیت آن از اینترنت به روش باند پهن (Broadband) استفاده می‌کنند. همچنین سوئد و ایالات متحده .

برگرفته از سایت ویكی پدیا

يکشنبه 24/6/1387 - 16:14
کامپیوتر و اینترنت
سخت افزار
  موس

 استفاده از موس در کامپیوتراز سال 1984 و همزمان با معرفی مکینتاش آعاز گردید . با عرضه موس ، کاربران قادر به استفاده از سیستم و نرم افزارهای مورد نظر خود  با سهولت بیشتری شدند. امروزه موس دارای جایگاه خاص خود است . موس قادر به تشخیص حرکت و کلیک بوده و پس از تشخیص لازم ، اطلاعات مورد نیاز برای کامپیوتر ارسال تا عملیات لازم انجام گیرد.

روند شکل گیری موس

درسیستم های اولیه  نیازی به استفاده از موس احساس نمی گردید، چون کامپیوترهای آن زمان دارای اینترفیسی مشابه ماشین های تله تایپ و  یا کارت پانج برای ورود اطلاعات بودند. ترمینال های متنی اولیه، چیزی بیشتر از یک تله تایپ شبیه سازی شده نبودند ( استفاده از صفحه نمایشگر در عوض کاغذ ). چندین سال طول کشید تا کلیدهای پیکانی در اغلب ترمینال ها مورد استفاده قرار گرفتند( اواخر 1960 و اوایل 1970 ) . ادینورهای تمام صفحه اولین چیزی بودند که از قابلیت های واقعی کلیدهای پیکانی استفاده کردند. مداد های نوری برای سالیان زیادی بر روی ماشین های متفاوت ، بعنوان یک دستگاه اشاره ای استفاده می گردیدند. Joysticks و دستگاه هائی دیگر در این خصوص در سال 1970 رایج شده بودند. زمانیکه موس بهمراه کامپیوترهای مکینتاش ارائه گردید یک موفقیت بزرگ بدست آمده بود.عملکرد موس کاملا" طبیعی بود. قیمت موس ارزان و فضای زیادی را اشغال نمی کرد. همزمان با حمایت سیستم های عامل  از موس ، استفاده از موس رشد بیشتری پیدا کرد.  زمانیکه ویندوز 3/1 از یک رابط گرافیکی بعنوان استاندارد استفاده کرد، موس بعنوان یک وسیله و اینترفیس بین انسان - کامپیوتر،  جایگاه خاص خود را  کسب نمود.

کالبد شکافی   موس

مهمترین هدف هر نوع موس ، تبدیل  حرکت دست به سیگنال هائی است که کامپیوتر قادر به استفاده از آنان باشد.  موس  برای ترجمه و نیل به هدف گفته شده از پنج عنصر اساسی استفاده می نماید.

 

 1 - یک گوی ( گردی ) درون موس که سطح مورد نظر را لمس و زمانیکه موس حرکت می کند، می چرخد.

 

2 - دو غلتک (Rollers). غلتک های فوق گوی ( گردی ) را لمس می کنند. یکی از غلتک ها، قادر به تشخیص حرکت در جهت X باشد. غلتک دوم 90 درجه نسبت به غلتک اول  جهت یابی شده تا بدین ترتیب حرکت در جهت Y را تشخیص دهد. زمانیکه گوی می چرخد یک و یا  دو غلتک فوق نیز حرکت خواهند کرد.شکل زیر دو غلتک سفید رنگ موس را نشان می دهد.

 

 

3 - هر غلتک به یک میله ( محور) متصل بوده و میله باعث چرخش یک دیسک می گردد. زمانیکه یک غلتک می چرخد میله مربوط به آن بهمراه  دیسک مربوطه نیز خواهند چرخید.شکل زیر دیسک را نشان می دهد.

 

 

4 - در یکطرف دیسک یک  LED مادون قرمز  ودر طرف دیگر  یک سنسورمادون قرمز، وجود دارد. سوراخ های موجود بر روی دیسک باعث شکست نور متصاعده شده توسط  LED می شوند، بدین ترتیب سنسور مادون قرمز ، پالس ها ی نور را مشاهده خواهد کرد.تعداد  پالس ها ارتباط مستقیم با سرعت موس و مسافتی که موس حرکت می کند، خواهد داشت .

 

5 - یک تراشه پردازنده بر روی برد. پردازنده فوق پالس ها را خوانده و پس از تبدیل به باینری،  آنها را از طریق کابل مربوطه برای کامپیوتر ارسال می دارد.

 

 

همانگونه که مشاهده گردید موس یک سیستم مبتنی بر نور و مکانیک  است (Optomechanical) . موس بصورت مکانیکی حرکت کرده و یک سیستم نوری تعداد پالس های نوری را شمارش می نماید. در موس فرضی قطر گوی ( گردی ) 21 میلیمتر، قطر غلتک 7 میلیمتر است . دیسک دارای 36 سوراخ است . بنابراین در صورتیکه موس 24 میلیمنر ( یک اینچ ) حرکت نماید تراشه مربوطه 41 پالس نوری را تشخیص خواهد داد.

تا کنون متوجه این موضوع شده اید که هر دیسک دارای دو LED مادون قرمز و دو  سنسور مادون قرمز است .(در هر طرف دیسک یک عدد). بنابراین درون موس چهار زوج LED/Sensor وجود دارد. ساختار و سازماندهی فوق به پردازنده امکان تشخیص جهت چرخش را خواهد داد. یک پلاستیک بسیار کوچک بین سنسور و دیسک وجود دارد .پلاسیک فوق در شکل قابل مشاهده است :

 

پلاستیک فوق یک پنجره برای سنسور را بمنظور روئت نور ، ایجاد می نماید. پنجره موجود در یکطرف دیسک با پنچره موجود در طرف دیگر دیسک در دو موقعیت مکانی متفاوت نسبت بهم قرار دارند.اختلاف موجود باعث می گردد که دو سنسور قادر به مشاهده پالس ها ی نوری در دفعات متفاوت باشند. برخی اوقات ممکن است یک سنسور پالسی را مشاهده نموده در صورتیکه سنسور دوم پالسی را مشاهده ننماید

موس نوری

همزمان با رشد تکنولوژی مرتبط با موس استفاده از موس های نوری مطرح گردید. موس نوری از اواخر سال 1999 مطرح شده است .

 

موس نوری با استفاده از یک دوربین کوچک در هر ثانیه 1500 تصویر می گیرد. این نوع موس ها در هر محل مسطحی قابل استفاده می باشند. موس دارای یک LED قرمز رنگ بوده که باعث تشعشع نور درون یک سنسور CMOS می گردد. سنسور فوق هر تصویر را برای تجزیه و تحلیل در اختیار پردازنده سیگنال های دیجیتال (DSP) قرار می دهد. DSP  با سرعت 18 میلیون دستورالعمل در ثانیه عملیات خود را انجام می دهد.DSP قادر به تشخیص الگوهای موجود در تصاویر بوده و نحوه تغییر الگوهای فوق را با تصاویر قبلی مقایسه خواهد کرد. با توجه به بررسی دامنه تغییرات موجود الگوها بر روی دنباله ای از تصاویر، DSP قادر به تشخیص میزان حرکت موس بوده و پس از تشخیص فوق مختصات مربوطه را برای کامپیوتر ارسال می دارد. کامپیوتر مکان نما (Cursor) را در مختصات مربوطه بر روی صفحه نمایشگر قرار خواهد داد.عملیات فوق در یک ثانیه صدها مرتبه تکرار می گردد.

موس نوری نسبت به موس معمولی دارای مزایای متعددی می باشند:

  • دارای قطعات مکانیکی نبوده  و قطعا"  احتمال خرابی کمتر است .

  • گرد غبار تاثیری در عملکرد موس نخواهد داشت

  • دارای دقت بالائی بوده و پاسخ های مناسب تری را باعث می گردند.

  • نیازی به Mouse Pad نخواهند داشت .

 کانکتور  موس

اغلب موس ها از یک کانکتور استاندارد PS/2 استفاده می نمایند.(شش پین )

 

عملکرد هر پین مطابق جدول زیر است :

Pin

Function

1 استفاده نشده است
2 پنچ ولت ( برق تراشه و LED)
3 استفاده نشده است
4 کلاک (Clock)
5 زمین (Ground)
6 داده

زمانیکه موس جرکت کرده و یا کاربر یک دکمه آن را کلیک می نماید ،موس سه بایت اطلاعات را برای کامپیوتر ارسال می دارد. اولین بایت شامل موارد زیر است :

  • وضعیت دکمه سمت چپ ( صفر = off و یک = on )

  • وضعیت دکمه سمت راست (صفر = off و یک = on)

  • صفر

  • یک

  • جهت X ( مثبت و یا منفی )

  • جهت Y

  • سر ریز X  ( موس بیش از 255 پالس در یک چهلم ثانیه حرکت کرده است )

  • سرریز Y

 دو بایت بعد شامل مقادیر مربوط به X,Y بوده و شامل تعداد پالس های تشخیص داده شده در جهت X,Y  نسبت به آخرین اطلاعات ارسال شده است .

اطلاعات بصورت سریال از موس برای کامپیوتر ارسال می گردند. برای هر بایت داده عملا" یازده بیت ارسال می گردد. ( یک بیت برای نشان دادن شروع  هشت بین داده یک بیت Parity و یک بیت برای خاتمه ) موس PS/2 در هر ثانیه 1200 بیت را ارسال می دارد. با توجه به میزان اطلاعات ارسالی، موقعیت موس با بالاترین دقت برای کامپیوتر در هر لحظه  گزارش خواهد شد. ( تقریبا" 40 گزارش در هر ثانیه

يکشنبه 24/6/1387 - 16:8
دانستنی های علمی

برگرفته از سایت سرزمین كد تقلب

   رمز های کامل gta5این هم رمز ها:
به سایت بازی سر هم بزنید:
http://www.rockstargames.com/
LXGIWYL =
اسلحه های نوع اول ( ضعیف )
KJKSZPJ =
اسلحه های نوع دوم ( حرفه ای )
UZUMYMW =
اسلحه های نوع سوم ( خفن )
HESOYAM =
سلامتی+ضد گلوله+مقداری پول
OSRBLHH =
افزایش درجه تعقیب به 2 ستاره
ASNAEB =
بدون درجه تعقیب
AFZLLQLL =
هوای آفتابی
ICIKPYH =
هوای بسیار گرم
ALNSFMZO =
هوا ابریه!!!
AUIFRVQS =
بارون!!!!
CFVFGMJ =
وای چه مه غلیظی!!!
YSOHNUL = Faster Clock
PPGWJHT =
سریع تر كردن game play
LIYOAAY =
كند تر كردن game play
AJLOJYQY =
ملت با كلت میریزن سرت!!
BAGOWPG =
این است یك مرد سخاوتمند!!!
FOOOXFT =
همه مسلح هستند
AIWPRTON = f
بر ات rhino میندازه
CQZIJMB =
این رو برات میندازه Bloodring Banger
JQNTDMH =
این رو برات میندازه Rancher
PDNEJOH =
این رو برات میندازه Racecar
VPJTQWV =
این رو برات میندازه Racecar
AQTBCODX =
این رو برات میندازه Romero
KRIJEBR =
این رو برات میندازه Stretch
UBHYZHQ =
این رو برات میندازه Trashmaster
RZHSUEW =
این رو برات میندازه Caddy
CPKTNWT =
همه ی ماشینها منفجر میشن!!!
XICWMD =
ماشین نامرئی
PGGOMOY =
افزایش مهارت در كنترل ماشین ( یه جورایی چرت و پرته )
SZCMAWO =
خود كشی!!!!
ZEIIVG =
تمامی چراغ های راهنمایی سبز میشن
YLTEICZ =
راننده ها عصی میشن
LLQPFBN =
این مربوط به ترافیك ه Pink traffic
IOWDLAC =
این مربوط به ترافیك ه Black traffic
AFSNMSMW =
قایق ها پرواز می كنن
BTCDBCB =
چاق بشید چله بشید....
JYSDSOD =
بشید مثل آرنولد ماهیچه ای ( به قول معروف : عضل مضل ریدیف میشه...!!!)
KVGYZQK =
لاغر استخوانی
ASBHGRB =
همه جا از این آدمه پر میشه Elvis
BGLUAWML =
ملت با RPG میفتن دنبالتون
نمیدونم چی بگم والا.. CIKGCGX = Beach Party
MROEMZH =
گانگستر ها همه جان
BIFBUZZ =
گانگستر ها خیابون ها رو به دست می گیرند
AFPHULTL =
یك نینجای شمشیر دار
این رو معنی نكنم بهتره BEKKNQV = Slut Magnet
BGKGTJH =
ماشین های مدل پایین تو خیابون ها پر میشن
GUSNHDE =
ماشین های مدل بالا تو خیابون ها پر میشن
RIPAZHA =
ماشین ها به پرواز در می آیند!!
JHJOECW =
والا ما هم نفهمیدیم این چیه!؟ Huge Bunny Hop
JUMPJET =
این رو براتون میندازه Hydra
KGGGDKP =
این رو براتون میندازه Vortex Hovercraft
JCNRUAD =
فكر كنم موقعی كه تصادف كنی می تركی!!
COXEFGU =
همه ی ماشین ها دارای نیترو
BSXSGGC =
یه كد خفن برا پرت كردن ماشین ها به هوا!!!
XJVSNAJ =
همیشه نصف شب باشه
OFVIAC =
هوای ساعت 21:00
MGHXYRM =
طوفان خفن
CWJXUOC =
طوفان شن
LFGMHAL =
پرش خفن
BAGUVIX =
جون بی نهایت
CVWKXAM =
این بی نهایت میشه Oxygen
AIYPWZQP =
چتر نجات
YECGAA =
این رو بهت میده jet pack
AEZAKMI =
هیچ وقت پلیس مزاحمتون نمیشه
LJSPQK =
پر شدن درجه تحت تعقیب
IAVENJQ =
یك ضربه خفن
AEDUWNV =
هیچ وقت گشنه نمیشید
IOJUFZN =
حالت riot
PRIEBJ =
یك اسكین
MUNASEF =
حالت Adrenaline
WANRLTW =
تیر بی نهایت
OUIQDMW =
افزایش دقت تیر اندازی دو موقع رانندگی
THGLOJ =
شهر كم ترافیك
FVTMNBZ =
ترافیك حاوی ماشین های محلی
SJMAHPE =
فكر كنم به همه یه كلت بده
BMTPWHR =
خودتون امتحان كنید ببینید چی میشه
ZSOXFSQ =
به همه RPG میده
VKYPQCF = تاكسی ها نیترو داشته باشند
NCSGDAG =
فكر كنم مهارت در تیر اندازی رو برا همه ی تفنگ ها پر می كنه
VQIMAHA =
مربوط به ماشین ها
OHDUDE =
این رو بهت میده Hunter
AKJJYGLC =
این رو بهت میده Quad
AMOMHRER =
این رو بهت میده Tanker Truck
EEGCYXT =
این رو بهت میده Dozer
URKQSRK =
این رو بهت میده Stunt Plane
AGBDLCID =
این رو بهت میده Monster
ROCKETMAN =
جت پك!!
ASNAEB =
پاك كردن درجه تحت تعقیب 

نظر یادتون نره

يکشنبه 24/6/1387 - 15:15
دانستنی های علمی
اینم رمزهای بازی call of duty4
رمز بازی: نتیجه:
give all گرفتن تمام اسلحه ها
god ضد ضربه
noclip حالت غیب شدن
notarget دشمنان شما را نمی شناسند
give ammo تیر پر شود
jump_height # اندازه پرش (حداکثر = 39)
timescale # زمان بازی (حداکثر = 1.00)
cg_LaserForceOn 1 تمام تفنگها لیزر داشته باشند
برگرفته از سایت سرزمین كد تقلب
يکشنبه 24/6/1387 - 15:13
اخبار
توضیحات بیشتر:
حوادث این قسمت از بازی، در فاصله سال‌های 1080 تا 1530 یعنی در آشفته‌ترین دوران‌های تاریخ سرزمین اروپا می‌گذرد. این نسخه از بازی تلفیقی جذاب از ویژگی‌های متفكرانه و عمیق بازی‌های راهبردی نوبتی و تصاویری باشكوه و بسیار خشونت بار از نبرد می‌باشد، چیزی كه تاكنون در چنین شكلی سابقه نداشته است.

 

این بازی از نسخه پیشرفته موتور گرافیكی بازی Total War سود می‌برد. چنین موتور گرافیك قدرتمندی نه تنها به بازی امكان به نمایش گذاشتن چندین هزار جنگجو را خواهد داد، بلكه بدون كوچكترین مشكلی آنها در میان سرزمینی بسیار گسترده و به همراه ویژگی‌های گرافیكی تحسین برانگیز به نمایش خواهد كشید. برای نخستین بار در مجموعه بازی‌های Total War، در این سری، هریك از گروه‌های مبارز دارای لباس‌ها، علایم و زره های كاملا منحصر به فردی برای خود می‌باشند كه هر كدام نماینده فرهنگ متفاوتی در آن دوران خواهد بود.

هر دسته از سربازان دائما در حال گذر در بخش‌های مختلف میدان نبرد خواهند بود و این گونه تهدیدات دشمن را شناسایی كرده و در اولین فرصت یورش مهاجمان را خنثی خواهند نمود. زمانی كه یك دسته از سربازان درگیر نبردی شوند، مجموعه در هم پیوسته‌ای از حركات ویانگر و كشنده را شاهد خواهیم بود. نسخه جدید از این بازی از چنان توانایی برخودار است كه این صحنه‌ها را به صورت نبردی زنده و پرهیجان به نمایش خواهد گذاشت. در حقیقت باید اذعان نمود، در سری بازی های Total War تاكنون هیچ گاه چنین دقت و ظرافتی دیده نشده است.

بازی Medieval 2 مجموعه‌ای گسترده از عملیات‌های گوناگون است كه شما را درگیر داستانی حماسی در قلب اورپا و در دوران قرون وسطی خواهد كرد. جایی كه در آن می‌توانید مرزهای قلمرو خود را گسترش دهید و در این بین به ثروت و موفقیت بسیار دست یابید. می‌توانید شهرهای بسیاری بنا كنید و ساختار ارتش خود را با استفاده از قلعه‌های مستحكم دوام بخشید و دشمنان خود را در ترس و وحشت نگاه دارید.

بازی امكانات گسترده دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. می توانید روابط دیپلماتیك خود را با سایر كشورهای تحكیم كنید، یا با اعزام رهبران مذهبی عقاید خود را تبلیغ نمایید و یا با گسترش روابط تجاری با سایر ملل، ذخایر مالی سرزمین خود را وسعت بخشید. در تمام مراحل این بازی، پاپ كلیسای كاتولیك و نمایندگان وی حكم دیدبانان سرزمین‌های مسیحی را خواهند داشت. آنها می توانند شدت و ضعف ایمان مذهبی شما را شناسایی كرده و از شما تقاضای تجدید نظر در رفتارتان را داشته باشند. اما اصل بازی بر تصمیمات شما می‌گذرد و شما هستید كه روند پیشرفت سرزمین خود را تعیین خواهید نمود.

يکشنبه 24/6/1387 - 15:10
کامپیوتر و اینترنت
مشخصات:  
   
 
گوشی تلوزیون دار مدل :ZT6618

 

مشخصات

- قابلیت پخش شبكه های تلویزیونی داخلی (كانال یك - دو - سه - چهار - پنج - خبر - آموزش - قرآن و ...)
- صفحه نمایش 3.5" اینچ لمسی (
pen) با كیفیت پخش بالا
- قابلیت پخش فایل های صوتی و تصویری
- دوربین عكاسی و فیلمبرداری با قدرت
۲ مگاپیكسل (دارای دو دوربین)
- قابلیت قرار دادن 2 سیم كارت در گوشی
- پشتیبانی از
MP3/MPEG4 /3gp/wave
- ُSMS / MMS / WAP / GPRS
- کارکرد شبکه 900 /1800- کیفیت نمایش 16 میلیون رنگ- رادیو
Bluetooth -
- كارت حافظه 256 مگا بایت
- كیفت صدای بالا
- نمایش کتاب های الکتریکی e-Book
- 2 عدد باطری اورجینال / شارژر برق شهری / کابل
USB / هد فون اورجینال/ سه پایه مخصوص- انتخاب زنگ با فرمت های:   MP3, midi, Wav- و ده ها امکانات دیگر - دارای منوی کاملا فارسی
قیمت : 1450000 ریال
يکشنبه 24/6/1387 - 15:6
اخبار
قابلیت پخش شبکه های تلویزیونی داخلی (کانال یک - دو - سه - چهار - پنج - خبر - آموزش - قرآن و  ...)صفحه نمایش  3" اینچ لمسی  (pen) و قابلیت کشویی با کیفیت پخش بالاقابلیت قرار دادن 2 سیم کارت در گوشی به صورت همزمانقابلیت پخش فایل های صوتی و تصویریدوربین عکاسی و فیلمبرداری با قدرت3  مگاپیکسل قابلیت ضبط صوتی(Voice Recorder)پشتیبانی از  MP3/MPEG4 /3gp/waveُSMS / MMS / WAP / GPRSکارکرد شبکه  900  /1800کیفیت نمایش  16  میلیون رنگرادیوBluetoothکارت حافظه  256  مگا بایت / قابلیت قرار دادن  2  مموری کارتکیفت صدای بالانمایش کتاب های الکتریکی  e-Book2  عدد باطری اورجینال / شارژر برق شهری / کابل  USB / هد فون اورجینالانتخاب زنگ با فرمت های: MP3, midi, Wavقابلیت اتصال به کامپیوتر بدون نیاز به CD نصبو ده ها امکانات دیگر دارای منوی کاملا فارسی

قیمت  : 165000 تومان

Operating Frequency: GSM  Network Frequency: 900/1800MHz  
SIZE(L×W×H): 118*55*21MM  Weight/package: 125G  
Color: sliver gray  Talk time: 150-360m  
Style: Slide phone  Standby time: 200-440h


Additional features  
Language:  simplified/English/french/russia/Vietnamese/thai/Arabic/Persian 
LCD Size:  3.0inch, 1.6million color; PX: 240×320px 
Ringtone:  72 chord; Ringtone format: mp3, mp4, midi 
Music:  MP3 player can work at backgroud,support equalizer,inside vibration loudspeaker,good tone 
Video:  3GP,MP4,3GP,MP4 in full screen 
FM radio:  FM radio,two loudspeaker,dual loudspeaker, good quality vioce 
Rom:  256MB TF card,supprt two sim cards and can extend, Document management 
Data Transfer:  USB/U disk/bluetooth file transfer,bluetooth earphone 
Standby Photo:  jpg, gif 
Game Platform:  NES game simulator, support thousands games loading, suppport transverse screen 
Main features  
Telephone directories:  300 groups of contacts,incoming tone,different ring for different groups,support Mp3 for ring 
Messages &Multimedia messaging:  1000 SMS,MMS 
Schedule power on/off:  auto power on/off,support loading MP4 for starting movie 
Alarm clock:  3 goups of alarm colock,support mp3 for alarm/,support loading mP3 for alarm,from monday to friday 
Games:  2 common games,game simulater,support loading games from TianTang company for playing 
More information:  MP3/MP4/Handsfree/SMS group sending/Voice recorder/WAP/Handwritten input/Handwritten + keyboard input/Radio/Bluetooth/GPRS download/MMS/Memory extended/E-book/Coming call firewall/super cool appearance/powerful TV wireless receive/game simulator/dual card dual standby dual bluetooth dual TF card、IPdial/calculator/health management

يکشنبه 24/6/1387 - 13:33
اخبار

گوشی تلوزیون دار با دوربین 5MP+ هدیه

انواع گوشی ها تلوزیون دار
NEC - ZTC
موجود می باشد .
از سایت ما دیدن فرمایید
مشخصات گوشی: + TC500
- قابلیت پخش شبکه های تلویزیونی داخلی (کانال یک - دو - سه - چهار - پنج - خبر - آموزش - قرآن و ...)
- صفحه نمایش 3" اینچ لمسی (pen) با کیفیت پخش بالا
- قابلیت پخش فایل های صوتی و تصویری
- دوربین عکاسی و فیلمبرداری با قدرت5 MP مگاپیکسل +فلاش قوی برای عکس برداری
- قابلیت قرار دادن 2 سیم کارت در گوشی به صورت هم زمان
- پشتیبانی از MP3/MPEG4 /3gp/wave
- ُSMS / MMS / WAP / GPRS
- کارکرد شبکه 900 /1800
- کیفیت نمایش 16 میلیون رنگ
- رادیو
Bluetooth -
- کارت حافظه 256 مگا بایت / قابلیت قرار دادن 2 مموری کارت
- کیفت صدای بالا
- نمایش کتاب های الکتریکی e-Book
- 2 عدد باطری اورجینال / شارژر برق شهری / کابل USB / هد فون اورجینال
- انتخاب زنگ با فرمت های: MP3, midi, Wav
- و ده ها امکانات دیگر
- دارای منوی کاملا فارسی
در ضمن انواع گوشی های تلوزیون دار موجود می باشد .
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه نمایید
Information
Phone Model
TC 400+
Network
GSM 900 / 1800 MHz
Announced
2008, April
Status
Available
Available language
English, French, Russian, Spainish, Italian, Persian Simplified Chinese
Display Type
TFT, QVGA 260K colors
Display Size
3.0 inch, 240×320 pixels
Ringtones Type
• Polyphonic (64 channels)
• Support mp3 ringtone
Ringtones Amount
Depend on the storage size
Ringtones Customization
Downloadable
Vibration
Yes
Music
• Support MP3 background play, support equalizer
Video
• Support 3GP / MP4 movie full screen play, support forward / pause
Phonebookt
Can store 300 phonebooks
Internal Memory
Support TF card extended (send 256M TF card)
Connectivity
GPRS / WAP
Card slot
MicroSD (TransFlash)
Messaging
SMS, MMS
Data transfer
USB cable / Dual bluetooth
Games
Two common games
Camera
• 0.3MP front & 5.0MP back high-definition dual cameras
• Image output size (max.): 1600*1200 pixels
• Support 3GP video record
Additional Features
• Dual cards standby phone
• TV phone
• 0.3MP front & 5.0MP back high-definition dual cameras
• Dual bluetooth
• MP3 / MP4 player
• Handsfree
• Calendar
• Memo
• Alarm clock
• Unit conversion
• Rate exchange conversion
• World time
• Calculator
• Voice recorder
• Memory extended
• FM radio
• Bulti-in antenna
• Super long time standby phone
Battery
6800mah
Stand-by time
100-800 hours
Talk time
100-780 minutes


ارسال آگهی: ‪جمعه، ۱۴ تیر ۱۳۸۷‬
قیمت: 1920000 ریال
 

مشخصات آگهی

يکشنبه 24/6/1387 - 13:24
آموزش و تحقيقات

01:09:26

2008-09-14

-1سئی شین تکی کیویو (پالایش روحی)

 

هدف توگاکیور نینجا توسعه شناخت عمیق و دقیق فرد از موجودیت خود و شناخت توا نایی ها و نقاط ضعف خویش و تاثیری که فرد می تواند در مسیر سرنوشت خود بگذارد-می باشد.

یک نینجا می بایست تفکری و تصویری واضح و شفاف درباره اهداف - تعهدات و انگیزه های خود در زندگی داشته باشد.

ویژگی های شخصیتی فرد غالبا می تواند تاثیری در حد تفاوت مرگ و زندگی شخص داشته باشد.

تمرین هایی در ارتباط با تحمل فکری و ذهنی - شیوه ها و راه های تفکر و بررسی مسائل و وقایع و داشتن دیدگاهی وسیع به هنگام ارزیابی مسائل و چیزهاییمختلف در کنار تمرینات فیزیکی به نینجا داده می شود.

نینجا و بدست آوردن درک عمیق و صحیح از جهان اطراف خود و مجموعه حیات - توگاکورریو نینجا به یک فیلسوف بزرگ تبدیل گردید.

دین صورت انگیزه درگیر شدن او در مبارزه عشق و احترام و نه صرفا اعمال خشونت - خطر کردن بیهوده و نیاز به دشمنی برای مبارزه کردن بوده است.

 

۲- تای جوتسوTAI JUTSU(مبارزه بدون سلاح)

روش های داكن تای جوتسو یا ضربه زدن به با پا و مسدود نمودن ضربه و جوتای جوتسو درگیر شدن یا گلاویز شدن - خفه كردن و گریز از چنگ حریف و یا رها نمودن خویش از چنگ حریف و تای هن جوتسو یا حركت بدون ایجاد صدا,غلطیدن, خیز برداستن و پریدن و معلق زدن - روش هایی بودند كه نینجا در در شرایط و وضعیت خطر مورد تهدید قرار گرفتن و دفاع از خود یاری می نمودند

 

۳-نینجا كنNINJA KEN(شمشیرنینجا)

شمشیر نینجاها دارای تیغه ای کوتاه و - یک طرفه و صاف است و در واقع ابزار اصلی او برای مبارزه به شمار می آید

نینجا ها دو روش استفاده بخصوص از شمشیر را لازم بود فرا بگیرند

کشیدن سریع شامل تکنیکهای و شیوه هایی از آن در عملیات بیرون دفاعی و هجومی میگردید. تکنیکهای شمشیر بازی از دیگر آموزشهایی بود که مربوط به استفاده از شمشیر در درگیری با مهاجمین مسلح میگردید

شمشیر نینجوتسو کاران چند منظوره ساخته شده است ابزاری برای بالا رفتن از دیوارها - حمل مواد غذایی یا سمی و همچنین چندین منظور دیگر که یک نینجا نسبت به شرایط از آن استفاده میکند

 

۴-بوجوتسوBO JUTSU (مبارزه با چوبدستی و چوب بلند و کوتاه)

هنر رزمی مبارزه با چوبدستی که وسط سامورائی ها و دهقانان ژاپنی و او کیاناوا مورد استفاده قرار می گرفت یکی از روشهای رزمی مهم نینجا نیز محسوب می گردد.توگاکیور نینجا(محل مرگزی نینجاهادر ژاپن) آموزشهای لازم را در ارتباط با استفاده از چوب بلند (حدود ۸۰/۱)که بو BO نامیده میشود و تیر چوب کوتاه که نوعی نی بوده (حدود ۹۰ سانتی متر) و هن بو  Hen bo یا چوبدستی و چماق با اندازه های مختلف را فرا می گرفتند همچنین چوبدستی های خاصی بنام شینوبی - زو Shinobi-zo یا چوبدستی نینجا طراحی گردیده بود که در ظاهر مانند یک چوبدستی یا عصای ساده بود اما انواع اشیاء برنده زنجیرها و چیزهای نوک تیزآنها به شکل مخفی بکار گرفته میشد که در برابر دشمن از آنها استفاده می گردید

 

۵- شورایکن جوتسو SHORIKEN JUTSU (ستاره مرگ نینجا)

اشیاء تیز یا برنده پرتاب شونده (تیغه پرتاب شونده) شاکن و بو شورایکن این اشیاءتیز و برنده معمولا در داخل پوشش یا جیب های مخفی نگهداری میشود.و ازآنها برای ترساندن و مرگ دشمن استفاده می شود. افراد(توگاکورریو)از نوعی ستاره چهار پر استفاده می کردند.نوک پره های این جسم بسیار تیز بود واز صفحات فولادی استفاده میشود سن بان شورایکن sen ban shuriken نام داشت

این جسم تیز و برنده با حرکتی چرخشی و مستقیم بسوی هدف پرتاب میشود و هدف را می شکافد و در آن فرو می رود.

قدرت پرتاب باعث شکسته شدن استخوانها نیز می شود.

بو شوریکن نوع دیگری از این اجسام می باشد که بصورت چوب یا میله کوتاه نوک تیز برای پرتاب بسوی هدف طراحی شده است.

 

۶- یاری جوتسو YARI JUTSUمبارزه با نیزه

عوامل توگاکیورریو آموزشهای لازم را بمنظور استفاده از نیزه استاندارد ژاپنی و دیگر وسایل دارای سرنیزه بعنوان یک سلاح میانبر فرا می گرفتند. حریف را از دورتر می توان شکست داد.

این نیزه ها و سرنیزه ها بیشتر بمنظور فرو بردن در بدن مهاجمان مورد استفاده قرار می گرفتند و در مبارزه های معمولی کمتر آنها را پرتاب می کردند.

نینجاهای توگاکیورریو همچنین از نوعی نیزه استفاده می کردند که کاما-یاری یا نیزه داسی شکل نامیده می شد. و شامل نیزه ای بود که درانتهای آن جسمی برنده به شکل داس تعبیه شده بود. از یکطرف این سلاح که دارای سرنیزه بود برای فرو بردن و پرتاب بسوی دشمن از طرف داس شکل نیز برای گرفتن و کشیدن دشمن یا اسلحه او مورد استفاده قرار می گرفت.

 

۷-ناگی ناتاجوتسو NAGI NATA JUTSU مبارزه با تبرزین

این اسلحه شمشیر کوتاهی بود که در انتهای یک دسته بلند نصب شده بود . ژاپنی ها از این وسیله بعنوان یک سلاح میان برد برای حمله به مهاجمین استفاده می کردند.

این اسلحه که از یک سلاح چینی اقتباس شده بود اسلحه ای دارای تیغه ای پهن بوده و به اندازه برنده و سنگین بود که براحتی در زره و جوشن نفوذ میکرد و اسبها و سواران سامورایی را به زیر میکشید.

 

۸- کوساری کاما KOSARI KAMA  داس و زنجیر

سلاح داس و زنجیر که در اصل یک سلاح اصیل ژاپنی میباشد کهبه عنوان اسلحه نینجا مورد استفاده قرار می گرفت.

در این سلاح زنجیری به طول ۶ تا ۹ فوت معادل ۸۰/۱ تا ۷۰/۲ متر - که در انتهایآن جسم وزینی تعبیه شده بود. در این انتهای دیگر به جسم دیگر شبیهداس متصل بود .

از زنجیر و جسم سنگین انتهای آن برای مسدود کردن مسیر اسلحه دشمن و از داس تیز برای ضربه زدن به مهاجم استفاده می شد.

 

۹- کایو کو جوتسو KAYA KO JUTSU هنر استفاده از آتش و انفجار

بدر سالهای بعداستفاده از پودر سیاه و دیگر مواد منفجره همواره با دانش بکار گیری سلاحهای گرم و کاربردی استراتیژیک انها متداول گردید.

نامهای دیگر این نوع سلاحناگه تابو - مئسویی ناگه - میسئویی بیشی - و نسبت به نوع انفجار و صدای حاصله از آن و رنگهای متفاوت نامهای گوناگون دارد.

 

۱۰- رهن سو جوتسو  REHN SU JUTSU استتار و تغییر چهره

یكی از زیبا ترین هنرهای رزمی نینجوتسو یكی از اصول اساسی در فعالیت ها عملیات جاسوسی داشتن این توانایی بود كه فرد بتواند با تغییر قیافه و چهره مبدل بدون اینكه شناخته شود در منطقه مورد نظر تردد نماید صرف از لباس مبدل سیستم استتار نینجا دارای روشهایی بود كه فرد را قادر میساخت ویژگی های شخصیتی را كه بدان ملبس گردیده بود از خود بروز دهد.

تقلید دقیق خصوصیات و ویژگی های رفتاریآشنایی با میزان و حوزه آگاهی ها و ویژگیهای فیزیكی شخصیتی كه فرد به آن لباس در امده بود از جمله موارد بود. نینجا میبایست در طرز تفكر و رفتار به انها توجه نماید و در واقع دقیقاً شخصیت فردی را كه خود را بدان مبدل نموده خواه یك صنعت كار ماهر یا یك روحانی و یا یك بازیگر دوره گرد باشد اتخاذ نماید.

11- شینوبی ایری SHINOBI IRI روشهای مخفی كاری و ورود به مكانها بدون ایجاد سروصدا

در مورد شیوه هاو تكنیك های حركت بدون سروصدا و شكستن درب های ورودی و وارد شدن به مكانهایی كه ورود به آنها بسیار مشكل و گاهی غیر ممكن بود و نینجا ها آنها را به كار میگرفتند.

در ژاپن دوران فئودالی افسانه ها و داستانهای شگفت انگیزی وجود داشته است انها تكنیك های ویژه راه رفتن و دویدن برای طی كردن مسیر های طولانی راه رفتن در سطوح مختلف بدون ایجاد صدا و پنهان شدن در سایه در حال حركت بمنظور تسهیل در ورود به مكانهای مختلف و فرار را می اموختند.

 

۱۲- با جوتسو BA JUTSU هنر سوار کاری

به نینجا ها آموزشهایی در مورد مهارت یافتن در سوار كاری و نیز تسلط به آن بمنظور جنگیدن در حال سواری داده میشد از كودكی آموزشهای پایه داده میشود تا نینجا بتواند در تمامی شرایط از اسب به نحوه عالی استفاده كند.

 

۱۳- سوئی رن جوتسو SUI REN JUTSUآموزشهای آبی و شنا

شنا كردن بدون ایجاد سر وصدا , حركت بی صدا در زیر آب و شیوه های استفاده از قایقها و كلك های ساده برای عبور از آب و تكنیك های مبارزه زیر آب از جمله مهارتهای بودند كه به نینجا ها اموزش داده میشد.

 

14- بو ریاکو BO RYAKO استراتژی

تكنیك ها ,شیوه ها و روشهای غیر متداول و بدیعجنگ و فریب دشمن طراحی نقشه های سیاسی زیركانه استفاده مناسب و بموقع از وقایع و جریانات وتوسط نینجا انجام میگرفته است, با بكار گیری و تاثیر گذاری بر نیروهای به ظاهر بیرونی و خارج از كنترل دشمن را بدون جلب توجه او به محلی كه مورد نظر نینجا بود هدایت میكردند و بدین ترتیب بدون اینكه دشمن آگاه شود اراده خود را بر آنها تحمیل میكردند . استفاده از این نوع شیوه ها در جنگ روانی بسیار مهم بود كه متاسفانه امروزه از این نوع روشها برای عموم مردم متداول شده است .

 

۱۵- چوهو جوتسو CHO HO JUTSU پیگیری و جاسوسی

شیوه های موفق و كارآمد پیگیری و جاسوسی كه توسط نینجا ها بكار گرفته میشد دقیق و عاری از نقص بوده است این روشها كه شامل یافتن و بكار گیری جاسوسی ها و استفاده از این عوامل به بهترین و موثرترین نحو ممكن بوده است.

جاسوسی در شرایط مختلف میتوانست در جنگ ها موثر باشد شناخت وظعیت دشمن عمل بسیار مهمی برای نوع عملكرد مهم بود.

 

۱۶- این تون جوتسو IN TON JUTSU فرار و اختفاء

نینجاها در بكار گیری از شیوه هایی برای اختفا و استتار در طبیعت استادان با تجربه ای بودند و قادر بودند هر موقع اراده نمایند با استفاده از عوامل طبیعی ناپدید گردند.

در روش گات ان یو – از سری شیوه های تكنیكی این تون –جوتسو نینجاها برای استتار و مخفی شدن با استفاده از عوامل طبیعی به عنوان ابزار و معین در مواقع فرار و اختفا پوشش تاكید فراوان شده است.

اساس پنج عامل اصلی فرار و اختفا گاتون پو بر آشنایی كامل و استفاده ابتكاری از زمین - آب - آتش - فلز و چوب قرار دارد كه در طبیعت و محیط موجود میباشد. نینجاهای امروزی در اردوهای شین دوشیكای توسط اساتید با تجربه نینجوتسو آشنایی كاملی به نحوه استفاده از عوامل طبیعی و مصنوعی و سایر شیوه های سنتی و مدرن پیدا میكنند.

 

۱۷- تن مون TEN MON  شناخت وضعیت آب و هوا

پیش بینی و بهره برداری از شرایط گوناگون آب و هوایی و پدید های مربوط به آن نقش مهمی در ملاحظات جنگی را ایفا می نمود. نینجا ها آموزش دیده بودند تا از آثار و علائم محیطی برای پیش بینی وضعیت آب و هوا استفاده نمایند.

شرایط مختلف جوی و محیطی میتوانند در سرنوشت یك نبرد بسیار موثر باشد.

 

۱۸- چی مون CHI MON جغرافی و جهت شناسی

در هنرباستانی نینجوتسو استفاده بهینه از عوارض ارضی در زمره تخصص های بسیار مهم و حیاطی محسوب میگردید.

آموزشهایی كه در مورد كاربرد فلسفه كیو جیتسو تن كن هو به نینجاهای توگاكیور ریو داده میشد كه اگر چه در لیست 18 موردی تخصص های حرفه ای ذكری از آن به میان نیامده است اما بخش مهمی از آموزش نینجاها را تشكیل می داد.

برگرفته از مقاله آقای امیر فروزند

يکشنبه 24/6/1387 - 13:19
آموزش و تحقيقات

اوربیتال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

Jump to: navigation, search

از نظر واژه، اوربیتال به معنای خانه الکترون است و ناحیه‌ای است که احتمال یافتن الکترون در آن زیاد است. اوربیتال محدوده‌ای از فضای اطراف هسته است که احتمال یافتن الکترون در آن وجود دارد. این احتمال در نزدیکی هسته بیشترین مقدار را دارد. ولی برای تمام نقاطی از فضا که فاصله معینی از هسته دارند، احتمال معینی وجود دارد. هر اوربیتال می‌تواند حداکثر دو الکترون را در خود جای دهد. دو الکترونی که در یک اوربیتال جای می‌گیرند، دارای چرخش (اسپین) مخالف هستند.

فهرست مندرجات

[مخفی شود]
  • ۱ پیشگفتار
  • ۲ تاریخچه
  • ۳ تفسیر مکانیکی اوربیتال
  • ۴ اعداد کوانتومی
  • ۵ نمودار سطح مرزی
  • ۶ انواع اوربیتال
  • ۷ درجه انحطاط
  • ۸ منابع

 

 پیشگفتار

پس از مدل اتمی نیلز بور، اولین بار در مدل اتمی اروین شرودینگر (1961 - 1887)، که بر مبنای رفتار دوگانه الکترون و با تاکید بر رفتار موجی آن بنا شده بود، بحث اوربیتال به میان آمد. در مدل اتمی قبلی (مدل اتمی نیلز بور) برای حرکت الکترون دوایری هم‌مرکز در نظر گرفته شده بود. این بدان معناست که نیلز بور فرض کرده بوده که الکترون در صفحه حرکت می‌کند، که بدیهی است این فرض از واقعیت فاصله زیادی دارد. لذا شرودینگر بر آن شد تا از حضور الکترون در فضایی سه بعدی سخن به میان اورد. نام این فضای سه بعدی اوربیتال است .

معادله شرودینگر پایه مکانیک موجی است. این معادله بر حسب یک تابع موجی (ψ) برای الکترون نوشته می‌شود. از حل معادله شرودینگر اتم هیدروژن یک سلسله جواب به عنوان تابع موج بدست می‌آید. تابع موج ناحیه‌ای در اطراف هسته را نشان می‌دهد که در آن ناحیه، احتمال یافتن الکترون وجود دارد. تابع موجی یک الکترون، آنچه را که اوربیتال نامیده می‌شود، توصیف می‌کند.

برای مشخص کردن موقعیت هر یک از اوربیتال‌های یک اتم از سه عدد n و l و ml (اعداد کوانتومی) استفاده می‌‌کنیم. (چگونه ؟)

اربیتال انواع گوناگون دارد. از جمله: اربیتال s و p و d و f و ...

هر الکترون را می‌توان با چهار عدد کوانتومی مشخص کرد که به منزله شناسنامه الکترون هستند و فاصله نسبی الکترون از هسته (n)، لایه فرعی و شکل اوربیتال (L)، جهت گیری اوربیتال در فضا (s) را بیان می‌کنند. بر اساس اصل طرد پاولی در یک اتم هیچ دو الکترونی را نمی‌توان یافت که تمام چهار عدد کوانتومی آنها یکسان باشد.

 

 تاریخچه

در مورد ساختمان اتم و نحوه قرار گرفتن الکترون‌ها و پروتون‌ها در آن بررسی‌های زیادی توسط دانشمندان انجام شده و نظریه‌های مختلفی ارائه شده است. تامسون اتم را به شکل کره‌ای یکنواخت از بارهای مثبت تا شعاع تصور می‌کرد که بارهای منفی در محیط خارجی کره پراکنده‌اند. رادرفورد در سال 1911 با استفاده از ذرات آلفا دلایل قانع کننده‌ای مبنی بر وجود هسته اتم ارائه داد. او اتم را به صورت کره‌ای تصور می‌کرد که هسته در وسط آن قرار دارد و الکترون‌ها به فواصل نسبی بینهایت زیاد در خارج از هسته قرار دارند. نیلز بوهر در سال 1913 نظریه ساختمان الکترونی اتم را پیشنهاد کرد.

این نظریه بر اساس مدل اتمی رادرفورد، نظریه کوانتومی پلانک و داده‌های تجربی حاصل از مطالعه طیف‌های اتمی قرار داشت، و بیان می‌کرد که الکترون اتم هیدروژن فقط می‌تواند در مدارهای کروی معین (مدارها یا ترازهای انرژی) که بطور متحدالمرکز دور هسته قرار دارند، وجود داشته باشد. این مدارها تابع محدودیت کوانتومی است. شرودینگر در سال 1926 با طرح معادله‌ای که در آن محدودیت کوانتومی انرژی الکترون و تصور الکترون به صورت موج ساکن، با هم تلفیق شده بود، تابع موجی الکترون (ψ) را معرفی کرد که مختصات مکان الکترون در فضایی که الکترون در آن یافت می‌شود و انرژی الکترون از لحاظ ریاضی را به هم مربوط کرد. اگر الکترون را به صورت ذره‌ای در حال حرکت به دور هسته در نظر بگیریم، ψ2 متناسب با احتمال یافتن الکترون در جزو معینی از فضاست و احتمال یافتن الکترون در ناحیه‌ای که ابر الکترونی غلیظ‌تر باشد بیشتر است.

 

 تفسیر مکانیکی اوربیتال

شدت هر موج با مجذور دامنه آن متناسب است. تابع موجی (ψ)، تابع دامنه است. مجذور دامنه یا مجذور تابع موجی برای یک حجم کوچک در هر موقعیتی از فضا با چگالی بار الکترونی در آن حجم متناسب است. می‌توان تصور کرد که بار الکترونی به سبب حرکت سریع الکترون به صورت ابر باردار در فضای دور هسته گسترده شده است. این ابر در برخی نواحی غلیظ‌تر از برخی نواحی دیگر است. احتمال یافتن الکترون در هر ناحیه معین متناسب با چگالی ابر الکترونی در آن ناحیه است. این احتمال در ناحیه‌ای که ابر الکترونی غلیظ‌تر ‌باشد، بیشتر خواهد بود. این تفسیر کوششی برای توصیف مسیر الکترون به عمل نمی‌آورد، بلکه فقط پیش‌بینی می‌کند که احتمال یافتن الکترون در کجا بیشتر است. از نظر مکانیک کوانتومی هیچ محدودیتی برای وجود الکترون در فضا اطراف هسته وجود ندارد. پس بینهایت اوربیتال وجود دارد.

 

 اعداد کوانتومی

مکانیک موجی که نظریه شرودینگر اساس آن است با استفاده از چهار عدد کوانتومی وضعیت الکترون را توصیف می‌کند. این اعداد عبارت‌اند از:

عدد کوانتومی اصلی این عدد نشان‌دهنده ترازهای انرژی است که الکترون‌ها در آن ترازها به دور هسته گردش می‌کنند و عدد صحیحی است. این عدد می‌تواند کلیه مقادیر اعداد صحیح مثبت به ایتثنای صفر را قبول کند.

عدد کوانتومی اندازه حرکت زاویه‌ای مداری آرنولد زمر فیلد در سال 1916 پیشنهاد کرد که هر مدار بوهر (n) با شرط n>1 از لایه‌هایی فرعی با اختلاف انرژی کم تشکیل شده‌است. به هر لایه فرعی یک عدد کوانتومی (L) نسبت داده می‌شود. این عدد نشان دهنده شکل هندسی توزیع تابع احتمال پیدا کردن الکترون در فضای اطراف هسته است وکلیه مقادیر L=0,1,2, … , n-1 را اختیار کند.

عدد کوانتومی مغناطیسی مداری تعداد اوربیتال‌های یک تراز فرعی را می‌توان از این عدد استنتاج کرد که در اثر میدان مغناطیسی هر تراز L به این ترازها شکافته می‌شود. به عنوان مثال میدان مغناطیسی بر اوربیتال کروی S که با عدد L=0 مشخص می‌شود، تأثیری ندارد چون S تقارن کروی دارد و در تمام جهت‌ها بطور یکسان تحت تأثیر خطوط نیرو قرار می‌گیرد. این عدد که با m نشان داده می‌شود، مقادیر ممکن این عدد عبارت‌اند از:

m=+L,…,0,…,-L

عدد کوانتومی مغناطیسی اسپینی این عدد مشخص کننده حرکت تقدیمی الکترون است و با نشان داده می‌شود، و می‌تواند مقادیر 2/1+ , 1/2- را اختیار کند.

ابر الکترونی و مکان الکترون در مورد یک الکترون در حالت n=1 اتم هیدروژن، ابر باردار بالاترین چگالی را در نزدیکی هسته دارد و بتدریج که فاصله از هسته افزایش می‌یابد، رقیق‌تر می‌شود. احتمال یافتن الکترون در حجم کوچکی از فضا، در نزدیکی هسته، بیشترین مقدار را دارد و با افزایش فاصله از هسته به سمت صفر میل می‌کند. لایه‌های کروی بسیار نازکی را که یکی پس از دیگری بطور متحدالمرکز به دور هسته قرار دارند، تصور کنید. احتمال یافتن الکترون در واحد حجم فضای نزدیک به هسته بیشترین مقدار خود را دارد. ولی در عوض یک لایه نزدیک به هسته، در مقایسه با لایه‌های دورتر، تعداد کمتری واحد حجم را در بر می‌گیرد. احتمال شعاعی هر دو این عوامل را با هم به حساب می‌آورد.

 

 نمودار سطح مرزی

احتمال یافتن الکترون در تمام نقاطی که از هسته به فاصله برابر مقداری است که از طریق نظریه بور برای شعاع لایه n=1 تعیین شده است. در نظریه بوهر، فاصله‌ای است که همواره الکترون لایه n=1 از هسته دارا است. در مکانیک موجی فاصله‌ای از هسته است که الکترون در آن حضور بیشتری دارد.

از آنجا که اصولا در هر فاصله معین از هسته، الکترون امکان حضور دارد، ترسیم ناحیه‌ای با مرز مشخص که احتمال 100 درصد وجود الکترون را در بر بگیرد، ناممکن است. اما می‌توان سطح مرزی را ترسیم کرد که بتواند نقاط با احتمال یکسان را به هم بپیوندد و در برگیرنده حجمی باشد که در آن، احتمال یافتن الکترون زیاد و مثلاً در حدود 90 درصد است. چنین شکلی که نمودار سطح مرزی نامیده می‌شود، برای الکترون اتم هیدروژن در حالت n=1 تقریباً به صورت کروی است.

 

 انواع اوربیتال

اوربیتال S اوربیتال‌های S دارای تقارن کروی است، تراز n=1 حداکثر دارای دو الکترون است. بنابراین تراز فرعی 1S و 2S و 3S و... هم تقارن کروی دارند، با این تفاوت که اندازه آنها بزرگ‌تر از اوربیتال 1S است.

اوربیتال p اوربیتال p از سه اوربیتال فرعی تشکیل شده است. هر اوربیتال p به شکل دو کره تغییر شکل یافته است که می‌توان آنها را در امتداد یکی از محورهای سه گانه مختصات (z,y,x) تصور کرد از این رو اوربیتال‌های p را با مشخص می‌کنند که در سه جهت مختلف قرار گرفته‌اند. اوربیتال‌های p از لحاظ انرژی برابرند و در غیاب میدان مغناطیسی نمی‌توان تفاوتی بین الکترون‌هایی که این اوربیتال‌ها را اشغال کرده‌اند قایل شد. ولی در بررسی‌های طیفی که تحت تأثیر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند. هر اوربیتال p به سه خط شکافته می‌شوند.

اوربیتال d اوربیتال‌های d از 5 اوربیتال فرعی تشکیل شده‌اند که جهت گیری‌های متفاوتی در فضا دارند ولی از لحاظ انرژی باهم هم‌ارز هستند. این اوربیتال‌ها عبارت‌اند از:

اعداد کوانتومی برای ترازهای n=1 , 2 , 3 درجه انحطاط یا چندگانگی تعداد اوربیتال m ms L نام اوربیتال n 2 1 0 ±1/2 0 S 1 8 4 0 ±1/2 0 S 2 8 4 1 ±1/2 1-، 0، 1+ P 2 18 9 0 ±1/2 0 S 3 18 9 1 ±1/2 1-، 0، 1+ p 3 18 9 2 ±1/2 2، 1، 0، 1-، 2- d 3

 

 درجه انحطاط

تعداد الکترونهایی که مقدار انرژی برابر داشته باشند، درجه انحطاط یا چندگانگی نامیده می‌شوند. حداکثر تعداد الکترونهای هر تراز از فرمول بدست می‌آیند.

 

منابع

  • دانشنامهٔ رشد

(برخی از فرمولها در متن اصلی تصویری بودند که باید به اینجا هم اضافه شوند.)

يکشنبه 24/6/1387 - 13:9
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته