• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 14056
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : مباهله اي كه در آيه 61 سوره آل عمران آمده به چه معنا است ؟
پاسخ : مباهله از ماده ( ( بهل ) ) به معناي رها كردن است و از همين ريشه است ( ( ابتهال ) ) به معناي تضرع در پيشگاه خداوند .مباهله به معناي ( ( نفرين ) ) و ( ( لعن ) ) كردن دو نفر به يكديگر است ؛ به اين صورت كه دو نفر كه در يك مساله مهم ديني اختلاف دارند، در مكاني جمع شده و به درگاه الهي تضرعكنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا و مجازات كند .خداوند در آيه 61سوره ( ( آل عمران ) ) به پيامبر خود دستور داد كه پس از بيان استدلالات روشن به نصاراي بخران در مورد حضرت عيسي ( ع ) ، اگر كسي خواست با تو به جدال برخيزد، به او پيشنهاد ( ( مباهله ) ) كن و خود و زنان و فرزندان خود را بياورو از طرف مقابل نيز بخواه كه خود و زنان و فرزندان خود را بياورند و دعاكنيد تا خداوند دروغگو را رسوا سازد .اين عمل يكي از نشانه هاي قاطع صدق دعوت پيامبر ( ص ) بود .آن حضرت پس از قرار مباهله با نصاراي نجران ، در اين جريان عزيزترين ياران خود را حاضر كرد؛ يعني ، حضرت علي ( ع ) ( به جاي نفس پيامبر ) ، حضرت فاطمه ( س ) ( به جاي زنان ) وحسنين ( ع ) ( به عنوان فرزندان ) را سر قرار حاضر كرد و به آنان فرمود : من دعامي كنم و شما آمين بگوييد .مسيحيان هنگامي كه اين صحنه را مشاهده كردند، سخت به وحشت افتاده و از اقدام به مباهله خودداري كردند وحاضر به مصالحه شدند و به شرايط ذمه تن دادند .در اين جريان يكي ازفضايل بزرگ حضرت علي ( ع ) و اهل بيت ( ع ) نيز اثبات گرديد؛ زيرا منظور از ( ( انفسنا ) ) در قرآن كسي جز حضرت علي ( ع ) نيست و از ( ( نساينا ) ) غير ازحضرت فاطمه ( س ) و از ( ( ابناينا ) ) كسي جز حسنين ( ع ) نبوده است . نكته ديگري كه بايد توجه كرد اين است كه آيه ياد شده يك دستور عمومي به مسلمانان نيست و مخاطب آن شخص پيامبر ( ص ) مي باشد؛ ولي اين مانع ازآن نيست كه افراد با ايمان و پارسا - كه از تقواي كاملي برخوردارند - درمواقعي كه استدلال آنان در برابر لجاجت و عناد دشمنان بي نتيجه ماند، آنهارا به مباهله دعوت كنند .از امام صادق ( ع ) نقل شده است : ( ( اگر مخالفان سخنان حق شما را نپذيرفتند آنان را به مباهله دعوت كنيد ) ) . راوي مي گويد : پرسيدم چگونه مباهله كنم ؟ : حضرت فرمودند : ( ( سه روز خود را اصلاحاخلاقي كن ( و گمان مي كنم كه فرمودند روزه بگير و غسل كن ) ، و با كسي كه مي خواهي مباهله كني به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را درانگشتان دست راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو : خداوندا! توپروردگار آسمان هاي هفتگانه و زمين هاي هفتگانه و آگاه از اسرار و نهان هستي ، تو رحمان و رحيمي ، اگر مخالف من حقي را انكار كرده و ادعاي باطلي دارد، بلايي از آسمان بر او ببار و او را به عذابي دردناك مبتلا گردان. بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو : اين شخص حق را نكار كرده و ادعاي باطلي مي كند، بلايي از آسمان بر او بفرست و او را به عذابي مبتلا كن . سپس فرمود : چيزي نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد .به خداسوگند كه هرگز نيافتم كسي را كه حاضر باشد اين گونه با من مباهله كند ) ) ، ( تفسير نورالثقلين ، ج 1، ص 351 ) . براي آگاهي بيشتر ر.ك : تفسير نمونه ، ج 2، ص 437 - ترجمه تفسير الميزان ، ج 3، ص 350 .;
کد سوال : 14057
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : هاروت و ماروت كه در قرآن آمده چه كساني هستند؟
پاسخ : آنها دو فرشته بودند و فرشته هم باقي ماندند و نسبت هايي كه به عنوان تخلف به آنها داده شده كذب است . قرآن مجيد از آنها در رابطه بامساله چگونگي و چرايي سحرآموزي يادكرده است . براي آگاهي بيشتر ر.ك : 1- ترجمه تفسير الميزان ، ج 1، ص 350 به بعد؛ 2- تفسير نمونه ، ج 1، ص 260 به بعد .;
کد سوال : 14059
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : معناي لغوي تكوير چيست ؟
پاسخ : تكوير ( از ماده كور ) به معناي ( ( پيچاندن و گرداندن ) ) است . ( ( يكور الليل علي النهار و يكورالنهار علي الليل ) ) اشاره به گردش شب و روز دارد .;
کد سوال : 14060
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا ازدواج يوسف با زليخا بعد از فوت عزيز مصر واقعيت دارد؟
پاسخ : - درروايتي آمده است : عزيز مصر از دنيا مي رود و زندگي بر زليخا سخت مي شود؛ به حدي كه مجبور به سوال كردن از مردم مي شود .روزي بر سر راه يوسف ( ع ) مي نشيند و در موقعي كه آن حضرت را مي بيند، مي گويد منزه است خداوندي كه پادشاهان را به سبب معصيت خوار و بنده گردانيد وبندگان را به سبب اطاعت پادشاه گردانيد .حضرت يوسف او را به خانه مي برد و به او مي گويد چه مي خواهي . مي گويد جوانيم را به من برگردان. ايشان از خداوند مي خواهد و او جوان مي شود و با او ازدواج مي كند ) ) ، ( بحارالانوار، ج 12، ص 25 ). ;
کد سوال : 14061
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا شيطان داراي فرزند است ؟ حضرت عزراييل چطور؟
پاسخ : شيطان داراي اولاد است ؛ ;
کد سوال : 14062
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چرا امام صادق ( ع ) ابوحنيفه ، مالك ، شافعي و احمد حنبل را به مذهب شيعه هدايت نفرمودند؟
پاسخ : قبل ازپاسخ ، به چند مطلب اشاره مي شود : 1- به طور كلي هدايت امري دوجانبه است ؛ از يك طرف پيامبر ( ص ) و يا امام ( ع ) هدايت مي كند و ازجانب ديگر مخاطب هم مي پذيرد و اگر مخاطب هدايت را نپذيرد،پيامبر ( ص ) و امام ( ع ) بر آنان سلطه خاصي ندارند .2- هدايت نيازمندزمينه هايي است ، مانند : ظرفيت و استعداد و توانايي پذيرش و گيرايي مطلب حق و نيز حق جويي و حق خواهي شخص مخاطب و ...اگر اين زمينه ها و شرايط موجود نباشد، نمي توان انتظار هدايت و پذيرش حق راداشت . در مورد امامت و ولايت كه مردمان در آن زمان در محذورات عجيبي گرفتار بودند، از طرفي اگر مي پذيرفتند كه امام علي ( ع ) وصي نبي ( ص ) بوده است ، بايد تمامي تاريخ و گذشته خود را انكار نموده ومسير خلافت را مسيري انحرافي و توطيه اي سياسي به شمار آوردند و ازطرفي هم با احاديث و روايات فراوان جعلي در فضيلت و منقبت صحابه وخلفا روبه رو بودند و نمي توانستند بپذيرند كه بسياري از صحابه بر راه باطل و خطا و انحراف بوده باشند .به طور كلي هضم مساله براي آنان دشوار بود و پذيرش وصايت حضرت علي ( ع ) به معناي محروميت وخطرات جاني و مالي و ...براي آنان بود .;
کد سوال : 14063
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : كتاب كشف الاسرار امام خميني ( ره ) در پاسخ به چه شبهات و عقايدي است ؟
پاسخ : كتاب ( ( كشف اسرار ) ) امام خميني به صورت مستقيم در پاسخ به ( ( اسرار هزار ساله ) ) علي اصغر حكمي زاده ،فرزند حاج شيخ مهدي پايين شهري كه قبلاً ملبس به لباس روحانيت بود،نوشته شد .اگر چه محور كتاب ( ( كشف اسرار ) ) پاسخ به كتاب حكمي زاده است ، ولي شبهات مطرح شده در آن زمان از سوي نويسندگاني مثل احمد كسروي ، شريعت سنگلجي ، علي دشتي و محمد تقي منزوي نيزمطرح شده است . عمده شبهات مطرح شده از سوي اين افراد در زمينه فضايل و مناقب پيامبر و ايمه معصوم ( ع ) و شفاعت آن بزرگواران و توسل جستن و يا عزاداري براي آنها است . هم چنين شبهاتي درباره روحانيت شيعه و يا عبادي بودن دين اسلام و نبودن احكام حكومتي در آن از سوي اين افراد مطرح شده است كه كتاب ( ( كشف اسرار ) ) امام پاسخ دندان شكني به اين شبهات مي باشد.;
کد سوال : 14065
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا حضرت عيسي و خضر زنده اند؟
پاسخ : طبق آنچه از آيات قرآن به دست مي آيد، حضرت عيسي ( ع ) كشته و به دار آويخته نشد؛ بلكه خداوند او را به عالم بالا برد .( ر.ك : سوره نسا آيه 157 ) و از بعضي روايات استفاده مي شود كه او را به آسمان چهارم بالا بردند، امااين كه دقيقاً آن جا كجا است براي ما روشن نيست و در علايم ظهور حضرت مهدي ( عج ) وارد شده كه در زمان ظهورايشان ، حضرت عيسي از آسمان به زمين مي آيد و جز اصحاب حضرت مهدي قرار مي گيرد و پشت سر آن حضرت نماز مي خواند .( بحار الانوار، ج 6، ص 304؛ مهدي موعود، جلد 13 ) هم چنين از روايات استفاده مي شود كه حضرت خضر ( ع ) هم زنده اند و در زمان ديگر ايمه به خدمت ايمه مي رسد .( ر.ك : بحارالانوار، ج 51، ص 297 ). ;
کد سوال : 14067
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : نظر شهيد مطهري در مورد ولايت فقيه چه بوده است ؟
پاسخ : مساله نظارت كه شهيد مطهري بيان كرده اند، باآنچه امروزه تحت عنوان ( ( نظارت فقيه ) ) توسط برخي از افراد يا جريانات سياسي مطرح مي شود، تفاوت اساسي دارد .امروزه معمولاً كلمه ( ( نظارت ) ) را در مقابل ( ( ولايت ) ) به كار مي برند؛ در حالي كه شهيد مطهري با حفظ مساله ولايت ، اين نكته را روشن مي كند كه ولي فقيه مانند رييس جمهور يانخست وزير رييس دولت نيست ؛ بلكه به عنوان يك ايديولوگ از بالاجريانات را هدايت و كنترل مي كند و بر آنها نظارت دارد .ايشان در صفحه 85 كتاب ( ( پيرامون انقلاب اسلامي ) ) مي گويد : ( ( ولايت فقيه به اين معنا نيست كه فقيه خود در راس دولت قرار بگيرد و عملا" حكومت كند .نقش فقيه دريك كشور اسلامي ؛ يعني ، كشوري كه در آن مردم ، اسلام را به عنوان يك ايديولوژي پذيرفته و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش يك ايديولوگ است ،نه نقش يك حاكم . وظيفه ايديولوگ اين است كه بر اجراي درست و صحيحايديولوژي نظارت داشته باشد .او صلاحيت مجري قانون و كسي را كه مي خواهد رييس دولت بشود و كارها را در كادر ايديولوژي اسلام به انجام برساند، مورد نظارت و بررسي قرار دهد .سپس به فرمان حضرت امام ومبني بر نخست وزيري بازرگان اشاره كرده و اين فراز را نقل مي كند : ( ( به موجب حق شرعي ( ولايت فقيه ) و به موجب راي اعتمادي كه از طرف اكثريت قاطع ملت به من ابراز شده ، من رييس دولت را تعيين مي كنم ) ). ;
کد سوال : 14068
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : زندگي نامه آيت الله صانعي را بيان كنيد .تقليد از ايشان چگونه است ؟
پاسخ : حضرت آيت الله صانعي درخانواده اي روحاني ولادت يافتند .پدرشان مرحوم حجه الاسلام شيخ محمد علي صانعي ، عالمي وارسته و روحاني زاهد و پرهيزكاري بودند .جدايشان آيت الله مرحوم حاج ملا يوسف هم از علماي پرهيزكار و وارسته زمان خود بودند .پدر آيت الله صانعي همواره ايشان را به فراگيري علوم حوزوي فرا مي خواندند و اين گونه بود كه معظم له ، در سال 1325 ه.ش واردحوزه علميه اصفهان شدند و پس از گذراندن دروس مقدمات و كسب فيض از محضر علماي آن حوزه ، در سال 1330 براي ادامه تحصيل وارد حوزه علميه قم شدند .استعداد زياد و جديت فراوان ايشان از همان زمان ، ايشان را در زمره طلاب موفق و مورد توجه و علاقه بزرگان خود در آن زمان قرار دادو با توجه به ويژگي هاي منحصر به فرد درس خارج حضرت امام خميني دردروس خارج امام شركت نموده و توانستند با نبوغ و جديت خود تا سال 1342 به طور مستمر از حوزه درس اصول و فقه و مباني متقن ايشان بهره برده از شاگردان برجسته ايشان به حساب آيند .آيت الله صانعي با اهتمام وتوفيق الهي توانستند در سن 22 سالگي به مرحله اجتهاد دست يابند وعلاوه بر سال ها تلمذ در حوزه درس امام ، از محضر اساتيد بزرگي چون آيت الله العظمي بروجردي ، آيت الله العظمي محقق داماد و آيت الله العظمي اراكي نيز بهره برده اند .ايشان از سال 1354 رسما" تدريس خارج رابا كتاب زكات در مدرسه حقاني ( شهيدين ) شروع نمودند و بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي ايران در مورخه 1/12/1358 از طرف حضرت امام خميني به عضويت در شوراي نگهبان انتخاب شدند و در مورخ 19/10/1361 به دادستاني كل كشور انتخاب شدند .البته ايشان مسووليت هاي اجرايي ديگري نيز داشته كه بعضي از آنها عبارتند از : نماينده حضرت امام در شوراي عالي بازسازي مناطق جنگي ، عضويت در اولين دوره مجلس خبرگان رهبري به عنوان نماينده منتخب مردم تهران . هم اكنون نيز ايشان يكي از مدرسين دروس خارج حوزه علميه قم مي باشند، ( زندگي نامه حضرت آيت الله حاج شيخ يوسف صانعي ، انتشارات ميثم تمار ) . ;