قالب های شعر فارسی
مقدمه
منظور از قالب یک شعر، شکل آرایش مصرع ها و نظام قافیه آرایی آن است. شعر به مفهوم عام خود نه در تعریف می گنجد و نه در قالب، ولی شاعران و مخاطبان آنها، به مرور زمان به تفاهم هایی رسیده اند و شکلهایی خاص را در مصراع بندی و قافیه آرایی شعر به رسمیت شناخته اند.
به این ترتیب در طول تاریخ، چند قالب پدید آمده و ؛ شاعران کهن ما کمتر از محدوده این قالبها خارج شده اند. فقط در قرن اخیر، یک تحوّل جهش وار داشته ایم که اصول حاکم بر قالبهای شعر را تا حدّ زیادی دستخوش تغییر کرده است.
1- قالبهای کهن
در قالبهای کهن، شعر از تعدادی مصراع هموزن تشکیل می شود. موسیقی کناری نیز همواره وجود دارد و تابع نظم خاصی است.
هر قالب، فقط به وسیله نظام قافیه آرایی خویش مشخّص می شود و وزن در این میان نقش چندانی ندارد. از میان بی نهایت شکلی که می توان برای قافیه آرایی داشت، فقط حدود چهارده شکل باب طبع شاعران فارسی قرار گرفته و به این ترتیب، قالبهای شعری رایج را پدید آورده است :
قصیده
مثنوی
غزل
قطعه
ترجیع بند
ترکیب بند
مسمط
مستزاد
رباعی
دو بیتی
تصنیف
چهارپاره
مفرد
تضمین
2- قالبهای نوین
تا اوایل قرن حاضر هجری شمسی ،شاعران ما دو اصل کلی تساوی وزن مصراعهای شعر و نظم ثابت قافیه ها را رعایت کرده اند و اگر هم نوآوری در قالبهای شعر داشته اند، با حفظ این دو اصل بوده است. در آغاز این قرن، شاعرانی به این فکر افتادند که آن دو اصل کلّی را به کنار گذارندو نوآوری را فراتر از آن حدّ و مرز گسترش دهند. شعری که به این ترتیب سروده شد، شکلی بسیار متفاوت با شعرهای پیش از خود داشت.
در این گونه شعرها، شاعر مقیّد نیست مصراعها را وزنی یکسان ببخشد و در چیدن مصراعهای هم قافیه، نظامی ثابت را ـ چنان که مثلاً در غزل یا مثنوی بود ـ رعایت کند. طول مصراع، تابع طول جمله شاعر است و قافیه نیز هرگاه شاعر لازم بداند ظاهر می شود. در این جا آزادی عمل بیشتر است و البته از موسیقی شعر کهن بی بهره است.
پدیدآورنده جدی این قالبها را نیما یوشیج می شمارند،. البته پیش از نیما یوشیج نیز اندک نمونه هایی از این گونه شعر دیده شده است، ولی نه قوّت آن شعرها در حدّی بوده که چندان قابل اعتنا باشد و نه شاعران آنها با جدّیت این شیوه را ادامه داده اند.
نوگرایی نیما و پیروان او، فقط در قالبهای شعر نبود. آنها در همه عناصر شعر معتقد به یک خانه تکانی جدّی بودند و حتّی می توان گفت تحوّلی که به وسیله این افراد در عناصر خیال و زبان رخ داد، بسیار عمیق تر و کارسازتر از تحوّل در قالب شعر بود.
شاعران کهن سرا می کوشیدند نظام موسیقیایی را حفظ کنند هرچند در این میانه آسیبی هم به زبان و خیال وارد شود و شاعران نوگرا می کوشند آزادی عمل خویش در خیال و زبان را حفظ کنند هرچند آسیبی متوجه موسیقی شود. پس می توان گفت پیدایش شعر نو، ناشی از یک سبک و سنگین کردن مجدّد عناصر شعر و ایجاد توازنی نوین برای آنها بوده است.
قالب نیمایی
شعر آزاد
شعر سپید
اینک به اجمال به شرح و توضیح قالب های شعر فارسی می پردازیم. ابتدا به بیان قالب های سنتی می پردازیم :
قصیده
قصیده نوعی از شعر است که دو مصراع بیت اول و مصراع های دوم بقیه ی بیت های آن هم قافیه اند.
طول قصیده از 15 بیت تا 60 بیت می تواند باشد.
لحن و موضوع قصیده حماسی است و در آن از مدح و مفاخره و هجو و ذم و .... سخن می رود و مسائل دیگر از قبیل مسائل اخلاقی و دینی و وصف طبیعت در قصیده جنبه فرعی دارد.
هر چند قصاید شاعرانی چون ناصرخسرو به موضوعات مذهبی و فلسفی و منوچهری و خاقانی به وصف طبیعت و سنایی به عرفان و مسعود سعد به حسبیه معروفند اما مضمون اصلی قصیده مدح است و در قصاید عنصری و انوری نیز موضوع اصلی مدح کردن شاهان است.
قصیده قالب رایح شعر فارسی از اوایل قرن چهارم تا پایان قرن ششم است و از این تاریخ به بعد غزل اندک اندک جای آن را می گیرد اما اوج قصیده سرائی در قرون پنجم و ششم است.
در قرن ششم بر اثر تحولات سیاسی و اجتماعی که رخ می دهد (بر روی کار آمدن سلجوقیان) بازار مدح از رونق می افتد و تصوف رواج می یابد و قصیده که اصل موضوع آن ستایش ممدوح در پایان شعر است جای خود را به دیگر قالب های شعری می دهد هر چند از این دوره به بعد هم قصیده دیده می شود اما دیگر قالب رایج نیست و غزل حتی وظیفه اصلی قصیده که مدح باشد را نیز بر عهده می گیرد.
سرانجام در قرن هفتم سعدی در طی قصیده ای مرگ قصیده را رسماً اعلام می کند و ساختمان سنتی آن در هم می شکند.
بعضی قصیده را "حماسه دروغین" خوانده اند چرا که در ادبیات حماسی قهرمان اغلب یک موجود اساطیری است که کارهای عجیب و خارج از توان بشر معمولی انجام می دهد ولی در قصیده همه ی این صفات در مورد شخصی که کاملاً او ا می شناسیم و می دانیم هیچ یک از این کارها را نمی تواند بکند بکار می رود.
در قصیده هایی که در مدح سلطان محمد غزنوی سروده شده است به نمونه های خوبی از این اغراق ها بر می خوریم که حتی اندکی هم با واقعیت شخصیت او سازگار نبوده است.
نمونه ای از قصیده
قصیده "بهاریه" فرخی شامل صد و بیست و پنج بیت و در مدح سلطان محمود غزنوی است که برای نمونه ابیاتی از آن نقل می شود:
بهار تازه دمید، ای به روی رشک بهار
بیا و روز مرا خوش کن و نبید بیار
همی به روی تو ماند بهار دیبا روی
همی سلامت روی تو و بقای بهار
رخ تو باغ من است و تو باغبان منی
مده به هیچکس از باغ من، گلی، ز نهار!
به روز معرکه، بسیار دیده پشت ملوک
به وقت حمله، فراوان دریده صف سوار
همیشه عادت او بر کشیدن اسلام
همیشه همت او نیست کردن کفار
عطای تو به همه جایگه رسید و، رسد
بلند همت تو بر سپهر دایره وار
کجا تواند گفتن کس آنچه تو کردی
کجا رسد بر کردارهای تو گفتار؟
تو آن شهی که ترا هر کجا شوی، شب و روز
همی رود ظفر و فتح، بر یمین و یسار
خدایگان جهان باش، وز جهان برخور
به کام زی و جهان را به کام خویش گذار
غزل
"غزل" در لغت به معنی "حدیث عاشقی" است. در قرن ششم که قصیده در حال زوال بود "غزل" پا گرفت و در قرن هفتم رسما قصیده را عقب راند و به اوج رسید.
در قصیده موضوع اصلی آن است که در آخر شعر "مدح" کسی گفته شود و در واقع منظور اصلی "ممدوح" است اما در غزل "معشوق" مهم است و در آخر شعر شاعر اسم خود را می آورد و با معشوق سخن می گوید و راز و نیاز می کند.
این "معشوق" گاهی زمینی است اما پست و بازاری نیست و گاهی آسمانی است و عرفانی.
ابیات غزل بین 5 تا 10 ییت دارد و دو مصراع اولین بیت و مصراع دوم بقیه ابیات هم قافیه اند.
غزل را می توان به شکل زیر تصویر کرد:
......................الف///////// ...................... الف
...................... ب ////////// ...................... الف
...................... ج ////////// ...................... الف
موضوعات اصلی غزل بیان احساسات و ذکر معشوق و شکایت از بخت و روزگار است. البته موضوع غزل به این موضوعات محدود نمی شود و در ادب فارسی به غزل هایی بر می خوریم که شامل مطالب اخلاقی و حکیمانه هستند.
هر چند غزل فارسی تحت تأثیر ادبیات عرب بوجود آمد بدین معنی که در ادبیات عرب قصاید غنائی رواج یافت (در این زمان قصیده در ایران مدحی بود و غزل فقط در قسمت اول آن دیده می شود) و در قرن پنجم به تقلید از این قصاید غنایی غزل فارسی به عنوان نوع مستقلی از قصیده جدا شد، اما موضوعات غزل فارسی اصالت دارد و مثلاً غزل عرفانی به سبک شاعران ما در ادبیات عرب نادر است.
نمونه ای از غزل سعدی:
هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم
نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم
شمایل تو بدیدم نه صبر ماند و نه هوشم
حکایتی ز دهانت به گوش جان من آمد
دگر نصیحت مردم حکایتست به گوشم
مگر تو روی بپوشی و فتنه بازنشانی
که من قرار ندارم که دیده از تو بپوش
من رمیده دل آن به که در سماع نیایم
که گر به پای درآیم به دربرند به دوشم
بیا به صلح من امروز در کنار من امشب
که دیده خواب نکردست از انتظار تو دوشم
مرا به هیچ بدادی و من هنوز بر آنم
که از وجود تو مویی به عالمی نفروشم
به زخم خورده حکایت کنم ز دست جراحت
که تندرست ملامت کند چو من بخروشم
مرا مگوی که سعدی طریق عشق رها کن
سخن چه فایده گفتن چو پند میننیوشم
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
نمونه ای از غزل حافظ:
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی
دایم گل این بستان شاداب نمیماند
دریاب ضعیفان را در وقت توانایی
دیشب گله زلفش با باد همیکردم
گفتا غلطی بگذر زین فکرت سودایی
صد باد صبا این جا با سلسله میرقصند
این است حریف ای دل تا باد نپیمایی
مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی
یا رب به که شاید گفت این نکته که در عالم
رخساره به کس ننمود آن شاهد هرجایی
ساقی چمن گل را بی روی تو رنگی نیست
شمشاد خرامان کن تا باغ بیارایی
ای درد توام درمان در بستر ناکامی
و ای یاد توام مونس در گوشه تنهایی
در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم
لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی
فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست
کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی
زین دایره مینا خونین جگرم می ده
تا حل کنم این مشکل در ساغر مینایی
حافظ شب هجران شد بوی خوش وصل آمد
شادیت مبارک باد ای عاشق شیدایی
نمونه ای از غزل عراقی:
نخستین باده کاندر جام کردند
ز چشم مست ساقی وام کردند
چو با خود یافتند اهل طرب را
شراب بیخودی در جام کردند
ز بهر صید دلهای جهانی
کمند زلف خوبان دام کردند
به گیتی هرکجا درد دلی بود
بهم کردند و عشقش نام کردند
جمال خویشتن را جلوه دادند
به یک جلوه دو عالم رام کردند
دلی را تا به دست آرند، هر دم
سر زلفین خود را دام کردند
چو خود کردند راز خویشتن فاش
عراقی را چرا بدنام کردند؟
قطعه
"قطعه" شعری است که معمولاً مصراع های اولین بیت آن هم قافیه نیستند ولی مصراع دوم تمام ادبیات آن هم قافیه اند. طول قطعه دو بیت یا بیشتر است.
......................الف///////// ...................... ب
...................... ج ////////// ...................... ب
...................... د ////////// ...................... ب
قطعه را بیشتر در بیان مطالب اخلاقی و تعلیمی و مناظره و نامه نگاری بکار می برند.
قدیمی ترین قطعه ها مربوط به ابن یمین است و از بین شاعران معاصر پروین اعتصامی نیز بیشتر اشعارش را در قالب قطعه سروده است.
پروین اعتصامی مناظره های زیادی در قالب قطعه دارد از قبیل مناظره نخ و سوزن، سیر و پیاز و ......
شکل تصویری قطعه به شکل زیر است:
علت اسم گذاری قطعه این است که شعری با قالب قطعه مانند آن است که از وسط یک قصیده برداشته شده باشد و در واقع قطعه ای از یک قصیده است.
نشنیده ای که زیر چناری کدوبنی ----- بررست و بردمید بر او بر، به روز بیست
پرسیدازچنار که توچند روزه ای؟ ----- گفتا چنار سال مرا بیشتر ز سی است
خندید پس بدو که من از تو به بیست روز ----- برتر شدم بگوی که این کاهلیت چیست؟
او را چنارگفت که امروز ای کدو ----- باتو مراهنوز نه هنگام داوری است
فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان ----- آنگه شود پدید که نامرد و مرد کیست!!!
(انوری)
مثنوی
واژه ی مثنوی از کلمه ی "مثنی" به معنی دوتائی گرفته شده است. زیرا در هر بیت دو قافیه آمده است که با قافیه بیت بعد فرق می کند.
از آنجا که مثنوی به لحاظ قافیه محدودیت ندارد بیشتر برای موضوعات طولانی به کار می رود.
خصوصیات مثنوی باعث شده است که داستان ها اغلب در قالب مثنوی سروده شوند. علاوه بر داستان سرایی، برای هر موضوعی که طولانی باشد هم از مثنوی استفاده می شود.
مثلاً در ادبیات آموزشی مثل آموزه های صوفیان هم از قالب مثنوی بهره می برده اند.
سرودن مثنوی از قرن سوم و چهارم هجری آغاز شده است که از بهترین مثنوی ها می توان به شاهنامه فردوسی، حدیقه سنایی، خمسه نظامی و مثنوی مولوی اشاره کرد.
قدیمی ترین مثنوی سروده شده- که اکنون به جز چند بیت چیزی از آن در دست نیست- مربوط به رودکی است که متن کلیله و دمنه را در قالب مثنوی به نظم در آورده بود.
نمونه ای از مثنوی از بوستان سعدی
حکایت
یکی گربه در خانه زال بود----- که برگشته ایام و بد حال بود
روان شد به مهمان سرای امیر----- غلامان سلطان زدند شر به تیر
چکان خونش از استخوان می دوید---همی گفت و از هول جان می دوید
اگر جستم از دست این تیر زن----- من و موش و ویرانه پیر زن
ترجیع بند
ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هر کدام از این قطعه شعرها دارای قافیه و وزن یکسان هستند و در آخر هر رشته شعر یک بیت یکسان با قافیه ای جداگانه تکرار می شود.
بهترین ترجیح بندهای مربوط به سعدی ، هاتف و فرخی است.
از ترجیع بندهای معروف ادبی فارسی ترجیع بند هاتف است که بیت ترجیع آن این است:
که نیکی هست و هیچ نیست جز او ----- وحده لا اله الا هو
نمونه ای از ترجیع بند از دیوان سعدی
دردا که به لب رسید جانم ----- آوخ که ز دست شد عنانم
کس دید چو من ضعیف هرگز ----- کز هستی خویش در گمانم
پروانه ام اوفتان و خیزان ----- یکبار بسوز و وارهانم
گر لطف کنی به جای اینم ----- ورجور کنی سرای آنم
بنشینم و صبر پیش گیرم ----- دنباله کار خویش گیرم
زان رفتن و آمدن چگویم ----- می آیی و می روم من از هوش
یاران به نصیحتم چه گویند ----- بنشین و صبور باش و مخروش
ای خام، من این چنین در آتش ----- عیبم مکن ار برآورم جوش
تا جهد بود به جان بکوشم ----- و آنگه به ضرورت از بن گوش
بنشینم و صبر پیش گیرم ----- دنباله ی کار خویش گیرم
ای بر تو قبای حسن چالاک ----- صد پیرهن از جدائیت چاک
پیشت به تواضع است گویی ----- افتادن آفتاب بر خاک
ما خاک شویم و هم نگردد ----- خاک درت از جبین ما پاک
مهر از تو توان برید هیهات ----- کس بر تو توان گزید حاشاک
بنشینم و صبر پیش گیرم ----- دنباله ی کار خویش گیرم
** توضیح: به علت طولانی بودن ترجیع بند تنها قسمتهایی از آن انتخاب شده است که نشان دهنده ساختار شعری ترجیع بند باشد.
ترکیب بند
ترکیب بند از لحاظ ساختار شعری مانند "ترجیع بند" است و تنها تفاوت آن این است که بیت تکرار شده در بین قطعه های شعر یکسان نیستند.
از ترکیب بندهای معروف ترکیب بند محتشم کاشانی در توصیف واقعه ی کربلاست.
نمونه ی ترکیب بند از وحشی بافقی
دوستان شرح پریشانی من گوش کنید ----- داستان غم پنهانی من گوش کنید
قصه بی سر و سامانی من گوش کنید ----- گفت و گوی من و حیرانی من گوش کنید
شرح این آتش جانسوز نهفتن تا کی
سوختم سوختم این سوز نهفتن تا کی
روزگاری من و دل ساکن کویی بودیم ----- ساکن کوی بت عربده جویی بودیم
عقل و دین باخته، دیوانه رویی بودیم ----- بسته سلسله ی سلسله مویی بودیم
کس در آن سلسله غیر از من و دل بند نبود
یک گرفتار از این جمله که هستند نبود
نرگس غمزه زنش این همه بیمار نداشت -----سنبل پر شکنش هیچ گرفتار نداشت
این همه مشتری و گرمی بازار نداشت ----- یوسفی بود ولی هیچ خریدار نداشت
اول آن کس که خریدار شدش من بودم
باعث گرمی بازار شدش من بودم
** توضیح: به علت طولانی بودن، تنها قسمت هایی از ترکیب بند که نشان دهنده ی ساختار شعری آن باشد انتخاب شده است.
مسمط
مجموعه جدید مصراع همقافیه (بند مسمط) و یک مصراع که قافیه آن مستقل است. (رشته مسمط یا مصراع تسمیط) و این شکل چند بار با قافیه های متفاوت تکرار می شود.
و اما مصراع های جدا با هم قافیه دارند، بدین نحو: الف�الف�الف�ی� ب�ب�ب� ی � ح� ح�ج�ی به مسمط هایی که بند مسمط و رشته مسمط آنها مجموعه سه مصراع باشد مسمط مثلث به چهار مصراع مربع و به پنج مصراعی مخمس و به شش مصرایی مسدس گویند. مسمط حداقل مثلث و حداکثر (معمولاً) مسدس است و همه مسمطات منوچهری مسدس است.
مانند:
گویی بط سپید جامه به صابون زده است --- کبک دری ساق پای در قدح خون زده است
بر گل تر دلیب، گنج فریدون زده است --- لشگر چین در بهار، خیمه به هامون زده است
لاله سوی جویبار خرگه بیرون زده است --- خیمه آن سبزگون خرگه این آتشین
باز مرا طبع شعر سخت به جوش آمده است � کم سخن عندلیب،دوش به گوش آمده است
از شغب مردمان لاله به جوش آمده است --- زیر به بانگ آمده است بم بخروش آمده است
نسترن مشکبوی، مشک فروش آمده است --- سیمش در گردن است، مشکش در آستین
مسمط معمولاً ساختمان قصیده را دارد اول آن تغزل است و بعد تخلص به مدح می پردازد. این نوع جدید مسمط است که به ابتکار منوچهری از مسمط قدیم ساخته شده است، مسمط قدیم بیتی است چند لختی که لخت های آن یک قافیه دارند (قافیه درونی) و لخت آخری آن با لخت های آخر ابیات دیگر هم قافیه است (قافیه بیرونی) او گاهی به این گونه اشعار شعر مسجع گویند و نمونه آن در اشعار مولانا زیاد است.
دیده سیرست مرا جان دلیرست مرا ----- زهره شیرست مرا، زهره تابیده شدم
شکر کند عاشق حق، کز همه بردیم سبق ---- بر زبر هفت طبق، اختر رخشنده شدم
باش چو شطرنج روان خامش و خود جمله زبان----- کز رخ آن شاه جهان فرخ و فرخنده شدم
این ابیات را می توان به شکل زیر (مسمط و مربع) نوشت:
دیده سیرت مرا ----- جان دلبراست مرا
زهره شیرست مرا ---- زهره تابنده شدم
که هر مصراع آن دو بار مفتعلن و به اصطلاح عروصی مربع است که در شعر فارسی مفعول نیست و ابیات فارسی معمولاً مسدس و یا مثمن هستند. از این رو منوچهری این پاره ها را طولانی تر کرد و به حد مصراع مفعول در شعر فارسی رساند.
مستزاد
مستزاد شعری است که در آخر مصراع های یک رباعی یا غزل یا قطعه، جمله ی کوتاهی از نثر آهنگین و مسجع اضافه می کنند که از لحاظ معنی به آن مصراع مربوط است ولی با وزن اصلی شعر هماهنگ نیست.
در واقع کلمه ی مستزاد به معنی "زیاد شده" هم همین معنی را می دهد و علت نام گذاری این نوع شعر هم قطعه اضافه شده در پایان هر مصراع است.
نمونه ی چند مستزاد
گیرم که ز مال و زر کسی قارون شد ---------- مرگ است زپی!
یا آن که به علم و دانش افلاطون شد ---------- کو حاصل وی؟
اندوخته ام ز کف همه بیرون شد ---------- کو ناله ی نی؟
ز اندیشه کونین دلم پرخون شد ---------- کو ساغر می؟
(مشتاق اصفهانی)
گر حاجت خود بری به درگاه خدا ---------- با صدق و صفا
حاجات ترا کند خداوند روا ---------- بی چون و چرا
ز نهار مبر حاجت خود در بر خلق ---------- با جامه ی دلق
کز خلق نیاید کرم وجود و عطا ---------- بی شرک و ریا
(سنا)
رباعی
"رباعی" از کلمه ی "رباع" به معنی "چهارتایی" گرفته شده است.
"رباعی" شعری است چهار مصراعی که بر وزن "لاحول و لاقوة الابالله" سروده می شود.
سه مصراع اول رباعی تقریباً مقدمه ای برای منظور شاعر هستند و حرف اصلی در مصراع چهارم گفته می شود.
رباعی در قدیم را از لحاظ موضوع می توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف) رباعی عاشقانه: مثل رباعی های رودکی
ب) رباعی صوفیانه : مثل رباعی های ابوسعید ابوالخیر، عطار و مولوی
ج) رباعی فلسفی: مثل رباعی های خیام
شکل رباعی به صورت زیر است:
..................... الف ///////// ..................... الف
..................... ب ///////// ....................... الف
البته در زمانهای قدیم بعضی رباعی ها دارای چهار مصراع هم قافیه بودند.
نمونه هایی از رباعی:
جز من اگرت عاشق شیداست بگو ----- ور میل دلت به جانت ماست بگو
ور هیچ مرا در دل تو جاست بگو ----- گر هست بگو، نیست بگو، راست بگو
(مولوی)
هر سبزه که بر کنار جویی رسته است ---- گویی زلب فرشته خویی رسته است
پا بر سر سبزه تا به خواری ننهی ---- کان سبزه ز خاک لاله رویی رسته است
(خیام)
دوبیتی
کلمه ی "دوبیتی" علاوه بر اینکه در مورد رباعی به کار می رود به معنی شعری است که دارای چهار مصراع است. دوبیتی شعری است که دارای چهار مصراع است و می تواند در هر وزنی سروده شود. رباعی نیز در واقع یک نوع دوبیتی است که وزن خاصی دارد. بیشتر دو بیتی های مربوط به بابا طاهر است.
نمونه هایی از دو بیتی های باباطاهر:
دل عاشق به پیغامی بسازد ----- خمارآلوده با جامی بسازد
مرا کیفیت چشم تو کافی است ----- ریاضت کش به بادامی بسازد
***
ز دست دیده و دل هر دو فریاد ----- هر آنچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد-------------زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
***
جوونی هم بهاری بود و گذشت ----- به ما یک اعتباری بود و بگذشت
میون ما و تو یک الفتی بود. ------ که آن هم نوبهاری بود و گذشت
تصنیف
بوی جوی مولیان آید همی ------ یاد یار مهربان آید همی
این شعر منسوب به رودکی را که همراه با چنگ خوانده میشده شاید بتوان تصنیف دانست و از آن به بعد نیز عده ای از شاعران اشعار خویش را همراه با عود و چنگ می خوانده اند.
در قرن ششم و هفتم تصنیف سرائی معمول بوده چنانکه دولتشاه سمرقندی نوشته است عبدالقادر عودی برای ابن حسام هروی (متوفی به سال 737- ه � ق) تصنیفی سرود.
در روزگار صفویه نیز سرودن تصنیف معمول و متداول بوده است از جمله تصنیف سازان می توان به شاهمراد خوانساری اشاره کرد که تصنیف های متعددی را سرود.
در عهد زندیه تصنیف های زیادی درباره رشادت لطفعلی خان زند سروده شد.
در زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز ترانه های زیادی دهان به دهان برگشت که می توان به تصنیف هائی که درباره ظل السلطان در دوران حکومتش در اصفهان و یا تصنیف درباره ی ماشین دودی شهر ری اشاره شد اما مشهورترین تصنیف ساز دوره قاجاریه میرزا علی اکبر خان شیدا بود که همراه با تصنیف، سه تار می زد.
عارف قزوینی تصنیف ساز و شاعر معروف اولین کسی بود که تصنیف را برای مقاصد سیاسی و میهنی سرود
ملک الشعرای بهار و رهی معیری نیز از تصنیف سازان معروف بودند.
نمونه ای از تصنیف های ملک الشعرای بهار که در دستگاه ماهور خوانده می شود:
زمن نگارم / خبر ندارد/ بحال زارم/ نظر ندارد
خبر ندارم / من از دل خود / دل من از من / خبر ندارد
کجا رود دل که دلبرش نیست/ کجا پرد مرغ / که پر ندارد
امان ازین عشق / فغان ازین عشق / که غیر خون / جگر ندارد
همه سیاهی/ همه تباهی / مگر شب ما / سحر ندارد
بهار مضطر مثال دیگر / که آه و زاری / اثر ندارد
چهارپاره
"چهارپاره" از قالب های جدیدی است که همزمان با رواج شعر نو بوجود آمده است.
"چهارپاره" مجموعه ای از دو بیتی هایی است که در کل یک شعر را می سازند.
دو بیتی های تشکیل دهنده چهارپاره از لحاظ قافیه با هم تفاوت دارند.
نمونه ای از چهارپاره:
فالگیر
کند وی آفتاب به پهلو فتاده بود ----- زنبورهای نور زگردش گریخته
در پشت سبزه های لگدکوب آسمان----- گلبرگ های سرخ شفق تازه ریخته
***
کف بین پیرد باد درآمد ز راه دور ----- پیچیده شال زرد خزان را به گردنش
آن روز میهمان درختان کوچه بود ----- تا بشنوند راز خود از فال روشنش
***
در هر قدم که رفت درختی سلام گفت----- هر شاخه دست خویش به سویش دراز کرد
او دست های یک یکشان را کنار زد ----- چون کولیان نوای غریبانه ساز کرد
***
آن قدر خواند که زاغان شامگاه ----- شب را ز لابلای درختان صدا زدند
از بیم آن صدا به زمین ریخت برگ ها----- گویی هزار چلچله را در هوا زدند
***
شب همچو آبی از سراین برگ ها گذشت ----- هر برگ همچو نیمه دستی بریده بود
هر چند نقشی از کف این دست ها نخواند ----- کف بین باد طالع هر برگ دیده بود
(نادر نادرپور)
مفردات
هر شعری حداقل یک بیت دارد.
"مفرد" شعری تک بیتی است که شاعر تمام مقصود خود را در همان یک بیت بیان می کند.
"مفرد" یا همان "تک بیت" اغلب برای بیان نکته های اخلاقی به کار می رود.
در "مفرد" گاهی دو مصراع هم قافیه هستند و گاهی دارای قافیه نیستند.
بعضی از شعرا دارای تک بیت های زیادی هستند، مانند سعدی که در پایان دیوانش به تعداد زیادی از این "مفرد" ها بر می خوریم که تحت عنوان "مفردات" تقسیم بندی شده اند.
بعضی گفته اند که "مفرد" در واقع همان ضرب المثل است که به شعر بیان شده است.
نمونه هایی از مفرد:
پای ملخی نزد سلیمان بردن ----- زشت است ولیکن هنر است از موری
***
مردی نه به قوت است و شمشیر زنی ----- آن است که جوری که توانی نکنی
تضمین
تضمین به طور کلی به این معنی است که قطعاتی از شعر شاعر دیگری را در داخل شعر خود بیاورند.
در بین شاعران قدیمی چون حافظ و سعدی و ... تضمین به این معنا بوده است که با ذکر اسم شاعر، مصراع یا بیتی از شعر او را در میان غزل یا قصیده خود بیاورند.
مثلاً سعدی غزلی دارد که این گونه شروع می شود:
من از آن روز که در بند تو ام آزادم ----- پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم
و حافظ در غزلی مصراع اول این غزل را به این صورت تضمین کرده است.
زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم ----- ناز بنیاد مکن تا نَکَنی بنیادم
و در آخر، مصراع سعدی را تضمین می کند و می گوید:
حافظ از جو ر تو، حاشا که بگرداند روی ---- من از آن روز که در بند تو ام آزادم
اما تضمین در بین شعرای سده ی اخیر به این معنی است با شعری از شعرای قدیمی مسمط بسازند.
مثلاً غزلی از سعدی یا حافظ را تضمین می کنند و با اضافه کردن ابیاتی هم وزن و هم قافیه مصراع های اول آن شعر، شعری می سرایند که در قالب مسمط چهار یا پنج یا شش مصراعی است.
این نوع تضمین در قدیم مرسوم نبوده و در سالهای اخیر متداول شده است.
یکی از تضمین های معروف مربوط به ملک الشعرای بهار است ک غزلی از سعدی را تضمین کرده است.
قسمتی از این شعر در زیر آورده شده است:
ابیاتی که به رنگ نارنجی آورده شده است مربوط به غزلی از سعدی است که ملک الشعرای بهار آن را در بین شعر خود آورده است.
سعدیا! چون تو کجا نادره گفتاری هست؟ ----- یا چو شیرین سخنت نخل شکر باری هست؟
یا چو بستان و گلستان تو گلزاری هست؟----- هیچم ار نیست، تمنای توام باری هست
مشنو ای دوست! که غیر از تو مرا یاری هست ----- یا شب و روز بجز فکر توام کاری هست
لطف گفتار تو شد دام ره مرغ هوس----- به هوس بال زد و گشت گرفتار قفس
پایبند تو ندارد سر دمسازی کس----- موسی اینجا بنهد رخت به امید قبس
به کمند سر زلفت نه من افتادم و بس----- که به هر حلقهی زلف تو گرفتاری هست
بیگلستان تو در دست بجز خاری نیست----- به ز گفتار تو بیشائبه گفتاری نیست
فارغ از جلوهی حسنت در و دیواری نیست----- ای که در دار ادب غیر تو دیاری نیست!
گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست----- در و دیوار گواهی بدهد کاری هست
روز نبود که به وصف تو سخن سر نکنم----- شب نباشد که ثنای تو مکرر نکنم
منکر فضل تو را نهی ز منکر نکنم ----- نزد اعمی صفت مهر منور نکنم
صبر بر جور رقیبت چه کنم گر نکنم؟----- همه دانند که در صحبت گل خاری هست
در پایان به شرح و توضیح مهمترین قالب های نو می پردازیم:
شکل نیمائی که به آن شعر آزاد گویند.
نیمایی شعری است با وزن عروضی منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو و سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما و اخوان و فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است.
نمونه ای از شعر نیمایی از فروغ فرخزاد:
"هدیه"
من از نهایت شب حرف می زنم
من از نهایت تاریکی
و از نهایت شب حرف می زنم
***
اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بیاور
و یک دریچه که از آن
به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم
__________________________________________________ _____________________________________
سپید
شکل شاملوئی که بدان شعر سپید گویند. این نوع از شعر وزن و آهنگ دارد منتها عروضی نیست و قافیه در آن جای ثابتی ندارد. اغلب شعرهای احمد شاملو چنین است:
نمونه ای از شعر احمد شاملو:
"سرود برای مرد روشن که به سایه رفت"
قناعت وار
تکیده بود
باریک و بلند
چون پیامی دشوار
در لغتی
با چشمانی از سؤال و عسل
و رخساری بر تافته از حقیقت و باد
مردی با گردش آب
مردی مختصر
که خلاصه خود بود
خر خاکی های در جنازه ات به سوء ظن می نگرند
***
بیش از آن که خشم صاعقه خاکسترش کند
تسمه از گرده گاو توفان کشیده بود
آزمون ایمان های کهن را
بر قفل معجرهای عقیق
دندان فرسوده بود
بر پرت افتاده ترین راه ها
پو زار کشیده بود
رهگذری نا منتظر
که هر بیشه و هر پل آوازش را می شناخت
***
جاده ها با خاطره ی قدم های تو بیدار می مانند
که روز را پیشباز می رفتی
هر چند سپیده تو را
از آن پیشتر دمید
که خروسان بانگ سحر کنند
مرغی در بال هایش شکفت
باغی درد رختش
ماد رعتاب تو می شکوفیم
در شتابت
مادر کتاب تو می شکوفیم
در دفاع از لبخند تو
که یقین است و باور است
دریا به جرعه ای که تو از چاه خورده ای حسادت می کند
این شعر را احمد شاملو در رثای جلال آل احمد سروده است.
__________________________________________________ _____________________________________
موج نو
شعر موج نونه تنها وزن عروضی ندار بلکه آهنگ و موسیقی آن حتی مانند شعر سپید هم مشخص نیست و در حقیقت فرق آن با نثر در معنای آن است.
در شعر سپید تشبیهات و استعارات با زبان شعر بیان می شود و جز لطافت و تاثیرگذار معنوی، در ظاهر فرقی با نثر ندارد.
نمونه ی شعر موج از احمد رضا احمدی:
"قلب تو....."
قلب تو هوا را گرم کرد
در هوای گرم
عشق ما تعارف پذیر بود و
قناعت به نگاه در چاه آب
***
مردم که در گرما
از باران آمدند
گفتی از اطاق بروند
چراغ بگذارند
من ترا دوست دارم
***
ای تو
ای تو عادل
تو عادلانه غزل را
در خواب
در ظرف های شکسته
تنها نمی گذاری
در اطراف انفجار
یک شاخه له شده انگور است
قضاوت فقط از توست
***
شاخه ابریشم را از چهره ات بر می دارم
گفتم از توست
گفتی: نه باد آورده است
***
هنگام که در طنز خاکستری زمستان
زمین را تازیانه می زدی
خون شقایق از پوستم بر زمین ریخت
با جدیدترین قطب های گردشگری جهان آشنا شوید
در وانفسای بازار آشفته اقتصاد جهانی، همه کشورها به تکاپو افتاده اند تا منابع درآمدزا و از حیث اقتصادی مطمئن تری برای خود پیدا کنند. اما در میان قطب های مختلف تولیدزا از قرار معلوم قطب گردشگری مطمئن ترین راه درآمدزایی کشورها تشخیص داده شده است.
تماشا: در وانفسای بازار آشفته اقتصاد جهانی، همه کشورها به تکاپو افتاده اند تا منابع درآمدزا و از حیث اقتصادی مطمئن تری برای خود پیدا کنند. اما در میان قطب های مختلف تولیدزا از قرار معلوم قطب گردشگری مطمئن ترین راه درآمدزایی کشورها تشخیص داده شده است.
حالا هر کشوری تلاش دارد سهم بیشتری از این بازار نصیب خود کند. مهم نیست که کشوری دارای پیشینه و تمدن کهن باشد مثل چین یا اینکه مثل امارات متحده عربی از زمان تاسیس آن حتی نیم قرن هم نگذشته باشد. از پارکینگ گرفته تا برج، از موزه گرفته تا پارک، همگی مکان هایی هستند که سرمایه های هنگفتی را به خود اختصاص داده اند تا دروازه ای برای سرریزشدن گردشگران به این مناطق شود.
به هر حال اغلب جاذبه های گردشگری کشورها برای توریست ها مقصد اصلی خواهد بود. جذابیت هایی که به همت دولت ها هر روز به آنها افزوده شده تا بازار آن همچنان پررونق باقی بماند. به گزارش خبرآنلاین به نقل از هفته نامه سیاحت و تجارت، حالا فکر می کنید این روزها جهانگردان برای گشت و گذار کجا را انتخاب می کنند؟
احتمالا و به طور طبیعی شاید فکر خواهید کرد که دیوار بزرگ چین، برج ایفل، خرابه های آتن، یا سرزمین ماتادورها را انتخاب می کنند، اما عجله نکنید چون بهتر است بدانید جاهایی در گوشه و کنار جهان وجود دارد که حالا جزو محبوب ترین اماکن توریستی جهان است. این مناطق را «قطب های جدید گردشگری جهان می نامند.
برج طوفان زده
می توانید تصور کنید برج ایفل با اسید حل شود و فقط بخشی از اسکلت آن باقی بماند و تصور کنید یک چرخ و فلک عظیم پس از طوفان چه شکلی خواهد داشت.
برج جدید لندن که 110 متر ارتفاع دارد، چنین تصویر عجیبی دارد. آنیش کاپور و سیسیل بالموند دو هنرمند معروف این برج عجیب را طراحی کرده اند که قرار است نماد مسابقات المپیک سال 2012 لندن باشد. این برج حتی قبل از تکمیل شدن، یکی از مظاهر جدید توریستی لندن شده است.
از 10 طبقه به پایین سقوط کنید!
پارک های تفریحی در سال های اخیر، یک از اصلی ترین مراکز توجه توریست ها در آمریکا بوده است. حالا کسانی که عاشق این نوع پارک ها و شهربازی هستند، می توانند در پارک های موسوم به «چیتاهانت» آخر هیجان را تجربه کنند!
در مرکز این پارک، یک ترن هوایی وحشتناک قرار دارد که سرعت آن از صفر، ناگهان به 100 کیلومتر در ساعت می رسد و شما را تا ارتفاع 40 متری بالا می برد و سپس با شیبی وحشتناک و تند به چند متری زمین برمی گرداند! حالا تصور کنید که از بالای یک ساختمان 10 طبقه به سمت زمین رها شده اید!
موزه زیر آب کانکوی مکزیک
این موزه تنها موزه زیر آب دنیا نیست، اما بزرگ ترین موزه زیر آب جهان محسوب می شود و نوامبر سال 2010 در فاصله پنج کیلومتری ساحل مکزیک افتتاح شد. در این موزه ها صدها مجسمه انسان به اندازه طبیعی قرار گرفته است. طی 12 ماه اخیر 750 هزار نفر با لباس غواصی به دیدن این موزه رفته اند.
احساس آلیس در سرزمین عجایب!
آلکسیس مورنو، نویسنده شناخته شده حیطه توریسم می گوید؛ اگر واقعا می خواهید احساس «آلیس در سرزمین عجایب» را درک کنید، حتما به شهر سویل ایتالیا بروید، چون در استراحتگاه ساحلی انکار ناسیون این شهر، احساس بودن در سرزمین عجایب را خواهید داشت.
این ساختمان پیچ در پیچ که سقفش شبه کندوی زنبور عسل است به یک یاز عجایب معماری جهان معروف شده است. این بنای شیری رنگ شاید شبیه یک ماهی غول آسا باشد و شاید شبیه یک قارچ محلی، که مردم حلی آن را به خاطر شکلش، قارچ غول آسا می نامند. در داخل این ساختمان عجیب، یک موزه عجیب نیز در انتظار شماست.
دروازه پایتخت، ابوظبی
دوبی، مشهورترین شهر امارات متحده عربی و پربازدیدترین مکان این کشور است، اما حالا ابوظبی پایتخت سیاسی این شیخ نشین با علامت بی نظیر خود، دوبی را به چالش کشیده است. برج شیشه ای 35 طبقه ای موسوم به «دروازه پایتخت» بلندترین برج زاویه داری است که بشر تکانون ساخته است. این برج، زاویه 18 درجه ای با زمین دارد که چهاربرابر زاویه کج پیتزاست و همین خصوصیت آن باعث می شود که در لا به لای آسمان خراش های دوبی به چشم بیاید.
پارکینگ دیدنی در آمریکا
فکر می کنید «پارکینگ» نمی تواند مکانی برای گردش و بازدید باشد؟ اگر به پارکینگ «لینکلن رود» میامی آمریکا برودی نظرتان عوض می شود. در این پارکینگ، فقط یک سقف بالای ماشینتان است و خبری از دیوار نیست و درواقع، با تمام پارکینگ هایی که تا به حال دیده اید متفاوت است.
کلیدها , گردشگری
معرفی مکانهای ایرانی پسند در نوروز
هندوستان، کشوری که نامش را از دیرباز در کتاب های تاریخ مان زیاد خوانده و شنیده ایم. از فتوحات نادرشاه افشار و الماس های گرانقیمت کوه نور و دریای نور گرفته تا استعمار انگلیس و کمپانی هند شرقی و حتی ورود گیاه چای به ایران. گویی تاریخ ایران و هند به نوعی با هم گره خورده اند.
برترین ها به نقل از هفت صبح : هندوستان، کشوری که نامش را از دیرباز در کتاب های تاریخ مان زیاد خوانده و شنیده ایم. از فتوحات نادرشاه افشار و الماس های گرانقیمت کوه نور و دریای نور گرفته تا استعمار انگلیس و کمپانی هند شرقی و حتی ورود گیاه چای به ایران. گویی تاریخ ایران و هند به نوعی با هم گره خورده اند.
تا چندین سال هم زبان رسمی این کشور پارسی بود و هنوز هم می توان واژه های پارسی را در لا به لای زبان امروز هندی ها جست. جدا از نقاط مشترک تاریخی، هند کشور جاذبه های رنگی است.
از ساری های رنگارنگ زنان هند تا گل های ریزی که برای تزئین به کار می برند و همین طور فرهنگی که برای خیلی از اروپایی ها و حتی شرقی ها غریب است. هندی ها مردمانی مهربان و مظلوم هستند. هرچند فقر و آلودگی برخی از شهرهای این کشور پرجمعیت جهان را دربر گرفته اما حتی می توان همان را هم بخشی از جاذبه های این شبه قاره پنداشت که گویی بدون آن هند، هند نمی شود.
یکی از بهترین فصل های سفر به هند زمستان است. وقتی که ایران سرد است ولی می توان از گرمای مطبوع هند لذت برد. نیمه اول سال به دلیل بارندگی های موسمی در هند توصیه نمی شود.
دفاتر خدمات مسافرتی برای تورهای هند معمولا سه مسیر پیشنهادی دارند که شامل سواحل گوآ، بمبئی – گوآ و دهلی – آگرا – جیپور می شود.
اگر فقط بخواهید مدتی را در آرامش بگذرانید بهتر است بسته سفری سواحل گوآ را انتخاب کنید. طبیعت گوآ با تپه های به شدت سبز در کنار رودهای فراخ با کشتزارهای برنج، نخل های فراوان و سایر درختان گرمسیری جلوه بسیار زیبایی دارد.
وسیع ترین سواحل و مراکز تفریحی ساحلی هند در گوآ قرار دارد و این شهر سالانه از صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی پذیرایی می کند. سواحل گوآ، بی پایان بوده و آفتابی درخشان و فوق العاده زیبا دارد. 451 سال حکومت پرتغال بر این منطقه، باعث شده که تمام شهرها و حتی روستاهای گوآ فرهنگی خاص داشته باشند.
قیمت تور تک سواحل گوآ از 900 هزار تومان شروع می شود و به یک میلیون و 300 هزار تومان می رسد و این تفاوت قیمت برای درجه هتل هایی است که شما انتخاب می کنید.
اگر بخواهید بسته سفری بمبئی – گوآ را انتخاب کنید باید بدانید که در اغلب بسته های سفر آژانس های مسافرتی دو شب اقامت در بمبئی گنجانده شده و پنج شب در گوآ.
قیمت این بسته سفری هم حول و حوش یک میلیون و 200 هزار تومان است. اقامت شما در هتل چهارستاره خواهد بود و از بمبئی تا گوآ با یک پرواز داخلی سفر می کنید. هواپیمای شما ایرانی خواهد بود راهنمای گردشگری فارسی زبان و همین طور سیم کارت و حمل و نقل از خدمات این بسته سفری است.
بمبئی از شهرهای بزرگ هند به شمار می رود که نامش در کتاب های تاریخی ایران هم بارها دیده شده است. جمعیت این شهر در شب 18 میلیون نفر است و جمعیت روزانه آن به بیش از 25 میلیون نفر می رسد.
از جاهای دیدنی آن می توان به ایستگاه قطار ویکتوریا و جزایر فیلی اشاره کرد. همچنین اگر اهل خرید هستید بهتر است سری به محله کولابا بزنید و به یاد داشته باشید که هیچ قیمتی مقطوع نیست و جای چانه زدن وجود دارد.
همچنین باید بدانید که فرودگاه بین المللی این شهر در نزدیکی بزرگ ترین زاغه و به قولی حلبی آباد جهان قرار گرفته است. هرچند کیف قاپی و دزدی در سطح شهر در این شهر کمتر دیده شده اما بهتر است مراقب وسایل شخصی خود باشید و همین طور گذرنامه و پول زیاد با خود به شهر نبرید.
اما بسته سفری آخر که برای هند درنظر گرفته شده و در همه دفاتر خدمات مسافرتی به فروش می رود بسته سفری دهلی، آگرا، جیپور است که قیمتش از دیگر بسته های سفری هند ارزان تر است و در حدود 800 هزار تومان برای یک هفته قیمت دارد. به این ترتیب که شما سه روز در دهلی، دو روز در آگرا و دو روز در جیپور اقامت دارید.
دهلی هم یکی از شهرهای بزرگ هند است که جاذبه های گردشگری زیادی دارد مانند قلعه سرخ، مسجد جامع، آرامگاه همایون، درگاه حضرت نظام الدین، کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان، دروازه هند که در بمبئی هم نمونه اش وجود دارد و همین طور بنای یادبود ماهاتما گاندی و خیلی چیزهای دیگر.
بنای زیبای تاج محل در آگرا قرار گرفته است. تاج محل آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگرا و در 200 کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده است. این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال 1631 (میلادی) به هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده است.
این بنا مهم ترین جاذبه گردشگری آگراست. جیپور یا شهر صورتی در قرن هجدهم ساخته شده و اولین شهر طراحی شده هندوستان محسوب می شود. جیپور به خاطر داشتن ساختمان های رنگارنگ که در اصل به رنگ صورتی هستند تا از معماری های مغولی با سنگ های قرمز پیروی کرده باشند به شهر صورتی معروف شده. جیپور در میان شهرهای هند یکی از پرتوریست ترین شهرهاست و با شهرهای دهلی و آگرا یکی از راس های مثلث طلایی توریست هند را تشکیل می دهد.
چین
چین کشور جاذبه های کهن است. برای این هفته بسته سفر پکن – شانگهای را به شما پیشنهاد می کنیم که با اقامت در هتل پنج ستاره برای یک هفته اقامت یک میلیون و 700 هزار تومان باید بپردازید. سه گشت شهری با ناهار دارید و هزینه جا به جایی و راهنمای فارسی زبان نیز با تور شما محاسبه می شود.
گرجستان
تور یک هفته ای گرجستان حدود 550 هزار تومان قیمت دارد. اقامت در هتل سه ستاره با صبحانه، حمل و نقل، راهنمای فارسی زبان و همین طور یک گشت شهری از امتیازات این تور است. اگر اهل اسکی باشید بهترین زمان برای سفر به گرجستان الان است. این کشور دارای بهترین پیست های اسکی آسیاست.
ارمنستان
ارمنستان نزدیک است و هم می توانید زمینی بروید و هم هوایی قیمتش هم برای سه شب و چهار روز زمینی 370 هزار تومان و هوایی 570 هزار تومان روی هتل سه ستاره است. در ایروان اقامت می کنید. ویزا را به محض ورود به مرز ارمنستان می گیرید که 10 دلار هزینه دارد. یک گشت شهری دارید و راهنمای فارسی زبان.
استانبول
تورهای استانبول در این فصل سال قیمت مناسبی دارند. سه شب و چهار روز اقامت در هتل سه ستاره استانبول با صبحانه و ناهار در رستوران سلطان احمد فقط 350 هزار تومان هزینه دارد. پروازتان یک پرواز ایرانی است و می توانید در مدت اقامت در استانبول راهنمای فارسی زبان داشته باشید.
این مکان ها را در زمان تعطیلات خود از دست ندهید
مالزی کشور تازه استقلال یافته ای است که از نظر فرهنگی بسیار شبیه هندوستان است. کشور مسلمانان رنگین پوشی که بسیار میهمان نواز و گردشگرپذیر هستند.
هفت صبح: مالزی کشور تازه استقلال یافته ای است که از نظر فرهنگی بسیار شبیه هندوستان است. کشور مسلمانان رنگین پوشی که بسیار میهمان نواز و گردشگرپذیر هستند.
کوالالامپور هم که پایتخت این کشور است شهری با جاذبه های گردشگری طبیعی و همین طور اماکن مذهبی متعلق به مذاهب گوناگون است.
جمعیت قریب به اتفاق مالزی را مالایی ها و چینی ها تشکیل می دهند.
کوالالامپور دارای شهربازی بزرگ و هیجان انگیزی به نام «گنتینگ» است که علاوه بر داشتن استخر و سرسره های آبی و همین طور وسایل شهربازی هیجان انگیزف رستوران و هتل نیز دارد.
باغ پرندگان و موزه بزرگ اسلامی مالزی تقریبا نزدیک به هم است. جالب اینجاست که بیشتر ویترین های موزه بزرگ اسلامی مالزی ویترین هایی هستند که در آن اشیایی از ایران نگهداری می شود، از قلمزنی و پارچه های سنتی ایران گرفته تا نسخه های خطی.
شاید معروف ترین جاذبه مدرن گردشگری کوالالامپور برج های دوقلوی پتروناس باشند که هر 88 طبقه آن کاربری اداری تجاری دارند ولی شما می توانید با خرید بلیت به طبقه آخر بروید و از آن بالا شهر کوالالامپور را ببینید.
از نکاتی که هنگام سفر به مالزی و کوالالامپور باید به آن دقت کنید این است که حتما لباس خنک و تابستانی همراه داشته باشید و داشتن صندل را فراموش نکنید و این به خاطر هوای شرجی این شهر است که جنگل های استوایی هم دارد.
اگر هم اهل جنگل نوردی باشید هر هتلی که اقامت می کنید تورهای یکروزه برای جنگل نوردی و ملاقات با قبایل بومی مالایی دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.
سنگاپور
سنگاپور هم که همسایه مالزی است یکی از زیباترین کشورهای آسیای جنوب شرقی است. کشوری که آرامش در آن حرف اول را می زند و به نسبت مالزی برای ما ایرانی ها گران تر است.
ازجمله جاهای دیدنی سنگاپور می توان به پارک پرندگان سنگاپور که یک پارک باز به مساحت 2/20 هکتار است، اشاره کرد. این پارک یکی از بزرگترین و بهترین پارک ها در نوع خود به شمار می رود که بیش از 8000 پرنده از 600 گونه را در خود جای داده است.
محله چینی های سنگاپور در سال 1821 هنگامی که اجناس ارزان قیمت چینی وارد سنگاپور شد بازگشایی شد. مسافرانی که از چین آمده بودند و همگی مرد بودند در اطراف جنوب رودخانه سنگاپور که به Telok Ayer معروف است مسکن گزیدند و این منطقه بعدها شد محله چینی ها.
باغ چینی ها ولی قبل تر ساخته شد یعنی در سال 1975 توسط یکی از مشهورترین معماران تایوانی پروفسور «یوان چن یو» طراحی شد. این پارک نمادی از هنر معماری چینی هاست. پل زیبایی که در این پارک ساخته شده از دیدنی های این پارک است که دوره های مختلفی از تمدن بشری را ترسیم می کند.
پارک مرلیون به عنوان نماد گردشگران سنگاپور در سال 1964 طراحی شد که مجسمه شیر با پیکر ماهی بر امواج قرار گرفته که نمادی از سنگاپور نسبت به کل جهان است.
باغ وحش سنگاپور یکی دیگر از جاهای دیدنی این کشور است که با مساحت 90 هکتار دربرگیرنده بیش از دو هزار حیوان از سراسر جهان است که بسیاری از این حیوانات آزاد هستند و تنها با حفاظ های طبیعی از قبیل آب یا بوته ها نگهداری می شوند.
دلفین های دریاچه سنتوزا هم از تایلند به این مکان آورده شدند و به دلیل اینکه رنگ پوست شان به صورتی گرویده است معروف هستند. شش دلفین این دریاچه در تانکی به عمق 4/5 متری حاوی آب دریا و مشابه زیستگاه طبیعی این دلفین هاست زندگی می کنند.
شرایط تور
چهار شب اقامت در کوالالامپور و سه شب اقامت در سنگاپور در هتل چهار ستاره به ازای هر اتاق دو نفره، نفری یک میلیون و 590 هزار تومان و برای اتاق تک تخته دو میلیون و 280 هزار تومان تمام می شود.
برای کودک 5 تا 12 ساله هم هزینه این تور یک میلیون و 470 هزار تومان است و اگر برای کودک تان تخت نخواهید و بخواهید او را پیش خودتان بخوابانید این مبلغ به یک میلیون و 85 هزار تومان می رسد.
فاصله انتقال از کوالالامپور به سنگاپور با اتوبوس گردشگری و مسافت آن پنج ساعت است.
از دیگر خدمات این تور بلیت رفت و برگشت ایران ایر، اقامت در هتل با صبحانه، ترانسفر بین شهر یوی ک گشت نیم روزه در هر شهر برای سنگاپور، راهنمای فارسی زبان، یک روز گشت کامل شهری با ناهار و ویزای سنگاپور از خدمات این تور است.
در ضمن باید دقت کنید که اگر پرواز به صورت چارتر باشد و شما بخواهید سفر خود را لغو کنید هیچ پولی به شما مسترد نمی شود.
همچنین باید بدانید زمان لازم برای اخذ ویزای سنگاپور حداقل یک هفته است. بنابراین مدارک خود را حتما آماده کنید و بدانید که گذرنامه شما باید شش ماه اعتبار داشته باشد.
برای این سفر اگر بالای 65 سال دارید بیمه مسافرتی هم الزامی است. همچنین همراه داشتن اسپری ضدحشره را فراموش نکنید که در این کشورها حشرات استوایی زیاد شما را خواهند گزید.
ترکیه
سفر به آنکارا، پایتخت ترکیه به ازای سه شب و چهار روز اقامت برایتان 450 هزار تومان می شود. اقامت شما در هتل چهار ستاره خواهد بود. غیر از چند مسجد تاریخی و دیدنی مهم ترین اثر دیدنی آنکارا موزه تمدن های آناتولی است. آنکارا کمتر مقصد گردشگری برای ایرانیان است و بیشتر شهرهای استانبول و آنتالیا از ترکیه طرفدار دارند.
کره جنوبی
سفر یک هفته ای به سئول یک میلیون و 760 هزار تومان به علاوه 941 دلار است. بلیت رفت و برگشت هواپیما، اقامت در هتل های چهار یا پنج ستاره با صبحانه، ترانسر فرودگاهی، گشت نیم روز در هر شهر و بیمه از خدمات تور است و ارایه ضمانت بازگشت برای همه تورهای کره جنوبی الزامی است.
اوکراین
سفر یک هفته ای به اوکراین یک میلیون و 750 هزار تومان تمام می شود. پرواز با هواپیمایی تابان، ترانسفر فرودگاهی، لیدر فارسی زبان و بیمه مسافرتی از خدمات تور است و پرینت حساب بانکی، چک ضمانت شش میلیون تومانی، دو قطعه عکس، پاسپورت معتبر و مشخصات محل اقامت و شغلی مسافران از الزامات سفر است.
آفریقای جنوبی
تور 10 شب و 11 روزه آفریقای جنوبی و سفر به ژوهانسبورگ و کیپ تاون برایتان یک میلیون و 350 هزار تومان به علاوه 1550 دلار تمام می شود. از خدمات این تور بلیت رفت و برگشت با پرواز عربی، ترانسفر فرودگاهی پرواز داخلی بین شهری، راهنمای فارسی زبان، ویزای توریستی، بیمه مسافرتی و 14 گشت طبق برنامه سفر، بیمه مسافرتی است.
کلیدها , گردشگری , سفر