• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 15639
تعداد نظرات : 1110
زمان آخرین مطلب : 3847روز قبل
مصاحبه و گفتگو

امام صادق (ع) سه محوراساسی برای خوش اخلاقی بیان فرموده اند: رفتار نرم و ملایم، نرمی در گفتار و گفتار لطیف و چهره ی خوش رو .
تا انسان نفس خودش را نشکند به لطافت نمی رسد. به فرموده ی آقای دولابی مهمترین جمله ای که پیامبر برای ما آورده :کلمه ی طیب لا اله الا الله است. تا انسان خودش را نفی نکند محال است که به لا اله الاالله برسد . پیامبر ما فاصله ی بین عبد و الله را با این جمله برداشته است .عبادت برای این است که نفس ما شکسته بشود و لا اله الاالله بالا برود .پس هر وقت انسان خودش را در مقابل خدا و پدر و مادر و ... بشکند به کمالات و خدا می رسد. اگر انسان خودش را نفی کند آنگاه خدا می آید. معراج انسان همین لا اله الا الله است. بعضی ها هستند که هفتاد سال عبادت و تلاش می کنند ولی جلو نمی روند مثل شیطان که شش هزار سال عبادت کرد ولی به عقب رفت زیرا او دور خودش می گشت و خودخواه و خود محور بود .شیطان حتی در امتحان هم خود محوری خودش را نشکست . شیطان گفت که من بهتر هستم. میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست، تو خود حجاب خودی حافظ از میان بردارد. وقتی انسان می خواهد از دنیا برود چون حجاب از بین می رود انسان همه چیز را می بیند. بدون کمک خدا و اولیاء خدا، ما نمی توانیم نفس مان را مهار کنیم .خودشکنی کار سختی است .شیطان می خواست به جبران اینکه به آدم سجده نکرده است هزاران سال خدا را عبادت کند ولی خدا این عبادت را قبول نکرد. خدا فرمود که تو باید خودت را بِکشنی . ریشه ی تمام رذایل ،خودخواهی و کبر است. فردی سوار مرکب بود که به رودخانه رسید ، دید که اسب ایستاده است .هر کاری کرد نتوانست اسب را وادار کند که حرکت کند. فردی به او گفت که اگر آب را گِل آلود کنی اسب رد می شود زیرا اسب در آب صاف خودش را می بیند و از خودش رد نمی شود.
روایت داریم که اگر به کسی احترامی می گذارید که از آن احترام ناراحت می شود باید آنرا ترک کنید. خودشکنی محور اساسی است .مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده است که پیامبر معاذ را به یمن فرستاد تا مردم را مسلمان کند . پیامبر به اومی فرمودند که سخت نگیر و آسان بگیرید ، بشارت بده و کسی را ناامید نکن. پیامبر به معاذ فرمود: کسانی که در یمن هستند اهل کتاب هستند و آنها از شما سوال می کنند که راه کلید بهشت چیست ،به آنها بگو که کلید در بهشت کلمه ی لااله الاالله است. اگر کسی این کلمه را با اخلاص بگوید اهل بهشت خواهد بود. این کلمه همه ی حجاب ها را می شکافد. اگر انسان به خدا بگوید که من می خواهم تو را بپرستم نه خودم را ، اهل بهشت می شود. انسان باید در مقابل حق خودش را بشکند. پس برای رفتن به بهشت باید به لااله الاالله عمل کرد. روایت داریم: کسی که با اخلاص لااله الا الله بگوید به بهشت می رود. اخلاص این است که ما را از گناه نگه دارد .امام خمینی فرمودند :ما مامور به وظیفه هستیم نه مامور به نتیجه .یعنی اگر ما فرمان خدا را عمل بکنیم باید راضی باشیم .در خطبه ی قاسعه ،حضرت امیر می فرماید :من جزو گروهی هستم که روح شان دربهشت است ولی بدنشان در دنیا مشغول کار است.
ما در طول زمان ها قهرمان و پهلوان های زیادی داشته ایم ولی عده ی کمی از آنها یادشان ماندگار شده است .یکی از پهلوانان پوریای ولی است. پوریای ولی کشتی گیر قوی بوده است و تنها حریف او کشتی گیر شاه بود. قرار شد که این دو با هم کشتی بگیرند. شب قبل از کشتی ، پوریا پیرزنی را می بیند که به درگاه خدا ناله می کند و به مردم می گوید که من حاجت مهمی دارم ،پسر من پهلوان شاه است و قرار است که با فرد قوی کشتی بگیرد، اگر پسر من در این بازی ببازد حقوق ما قطع می شود، دعا کنید که پسر من برنده بشود. پوریای ولی بخاطر خدا خودش را به زمین زد یعنی از آبروی خودش گذشت. وقتی پهلوان شاه، او را بلند کرد، پرده ها کنار رفت و پوریاعالم بالا را دید .او اهل لا اله الا الله و ولی خدا شد و نامش ماندگار شد .بالاترین مردم کسی است که خودش را بشکند. در دعای ماه رمضان داریم :خدایا با ایمان و باور مرا بشکن قبل از اینکه مرا به آتش جهنم بشکنی .اگر انسان خودش را نشکند او را خواهند شکست.

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:30
مصاحبه و گفتگو

روز یکشنبه ماه ذی القعده، نماز ارزشمندی دارد و برکات آن خیلی زیاد است .پیامبر فرمود : اگر کسی در روز یکشنبه ماه ذی القعده این نمار را بخواند خدا توبه او را قبول می کند ، او را می آمرزد و با ایمان از دنیا می برد، قبرش وسیع و نورانی می شود ، پدر و مادر از او راضی می شود ، به آسانی جان می دهد، وسعت رزق پیدا می کند و در روز قیامت خدا طلبکاران را از او راضی می کند.
قبل از این نماز نیاز به غسل است . این نماز دو تا دو رکعت است. هر رکعت بعد از حمد سه تا قل هو الله و ... دارد. این نماز در مفاتیح در اعمال ماه ذی القعده نوشته شده است .

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:30
مصاحبه و گفتگو

شاید برای خیلی از افرد این مسئله مطرح باشد که چرا برای امامان دیگر یک چنین بزرگداشتی مشابه امام صادق (ع) گرفته نمی شود . اصولاً همه ی امامان ما نور واحد هستند . اما برای برخی از آنان شرایطی پیش آمده که ما بیشتر برای آنها عزاداری می کنیم . مثلاً امام حسین (ع) قیامی را داشته اند که ما بیشتر برای ایشان بزرگداشت می گیریم . برای امام صادق (ع) نیز شرایطی پیش آمد که بیشتر توانستند برای مکتب ما تبلیغ کنند . به غیر از امیرالمومنین (ع) حدود شصت هزار حدیث از امامان (ع) به دست ما رسیده است . از این تعداد حدود چهل هزار حدیث از امام صادق (ع) است . بنابراین دوسوم احادیثی که از ائمه به ما رسیده از امام صادق (ع) است . امام صادق (ع) از نظر سنی نیز از امامان دیگر بیشتر عمر کرده اند. ایشان پنج هزار شاگرد داشته اند . حتی مذاهب دیگر نیز از محضر آن حضرت استفاده کرده اند . مثلاً ابوحنیفه می گوید که من دو سال در محضر امام صادق (ع) بوده و از علوم بیشمار ایشان بهره مند شدم . وی می گوید : اگر این دو سال را من در محضر ایشان نبودم ، مبانی دین را بدست نمی آوردم . بنابراین هم مکتب ما و هم مذاهب دیگر مدیون این امام بزرگوار هستند . ما نیز باید بیشتر به معارفی که از امام صادق (ع) به ما رسیده اهمیت دهیم . هر شخصیتی معمولاً در پایان عمر خود وصایایی دارد که چکیده ی زحمات خود را در آنها می گنجاند . حضرت علی (ع) چندین وصیت بعد از ضربت خوردن دارند .امامان ما در پایان عمر خود وصایایی داشته اند . در روایت داریم که بخل و بد اخلاقی از بد ترین رذایل است که هیچگاه درفرد مومن جمع نمی شود . یعنی کسی که بداخلاق بوده و در عین حال بخیل هم است قطعاً بداند که شیعه ی اهل بیت نیست . بسیاری از افراد هستند که بخاطر بخل یا بداخلاقی از همسران خود شکایت دارند . در روایت داریم که وقتی خداوند حقیقت ایمان را خلق کرد، ایمان به خداوند متعال گفت که درخت ایمان را شکوفا کرده و تقویت کنید . خدا درخت ایمان را با سخاوت و خوش اخلاقی تقویت کرد . زمانی که خداوند کفر را خلق کرد ، او نیز به خداوند گفت که من را تقویت کن . بخل و بد اخلاقی نیز دو بازوی محکم کفر است . بخیل و بداخلاق بودن، فرد را کمک می کند که کفر ورزیده و منکر حقایق شود . امام هفتم (ع) می فرمایند : آدم سخی که خوش اخلاق است دائم در حمایت و پناه خدا است وتا زمانی که خدا او را به بهشت نبرد رها نمی کند . دو فرشته انسان خوش اخلاق را به سمت بهشت می برند . سپس ایشان می فرمایند : از وصیت هایی که پدرم تا زمان مرگ خود بطور دائم داشتند ، سخاوت و خوش اخلاقی بود . این دو بال هایی هستند که انسان می تواند با آنها پرواز کرده و به اعلا درجه ی ایمان برسد . در روایت دیگری از امام صادق (ع) است که اهل بهشت چهارعلامت دارند: اولین ویژگی آنها این است که خوش چهره و خوش رو هستند . مومن مگر در موارد خاص ناراحت نیست . پیامبر ما بجز در موارد خاص همیشه متبسم بودند . محدث قومی در سفینه فرموده اند که یکی از القاب پیامبر خندان است . اگر فرد مومن مصیبت و ناراحتی داشته باشد در دل او است و نباید آنها را اظهار کند . بیان سختی ها به دوستان باعث نگرانی آنها شده و بیان آن به دشمنان نیز باعث خوشحالی آنها می شود . بنابراین بهتر است که ناراحتی افراد در دل آنها بوده و همیشه پوشیده باشد . با خوشرویی با دیگران برخورد کردن یک نوع عبادت است . عبادت تنها دعا و ذکر و تلاوت قرآن نیست . گاهی انسان گرفتاری و ناراحتی دارد اما باز هم باید با خوشرویی با دیگران برخورد کند در این صورت برای او عبادت به حساب می آید . دومین ویژگی اهل بهشت این است که زبانی ملایم دارند . ممکن است انسان چهره ی ملایم داشته باشد ولی با صحبت ناشایست دیگران را برنجاند . کیفیت و درست ادا کردن یک سخن خیلی مهم است . انسان باید با زبان سنجیده ، لطیف و ملایم با دیگران سخن بگوید . نقل می کنند که یکی از سلاطین خواب وحشتناکی دید به این مضمون که تمام دندان های او ریخته است . آن را برای معبرها تعبیر کرد . همه به اتفاق گفتند که تمام بستگان شما در زمان حیات شما از بین خواهند رفت . آن سلطان خیلی ناراحت شد و همه ی معبران را توبیخ کرد. اما معبر بسیار عاقلی بود که خیلی سنجیده صحبت می کرد . سلطان فردی را به دنبال او فرستاد و خواب خود را برای او تعریف کرد . آن شخص فکری کرد و گفت که تعبیر آن افراد درست بوده ولی کیفیت گفتار آنها ایراد داشته است . سپس گفت: قبله ی عالم این خواب به این معنا است که عمر شما از همه ی بستگان و فامیل شما بیشتر است . در واقع این تعبیر با تعبیر دیگر معبران به یک صورت بود ولی با شیوه ی دیگری عنوان شده بود . لطافت در گفتار ، بیان یا قلم نشانه ی ادب است . اگر خانمی با همسر خود کاری دارد می تواند آن را با ملایمت و نرمی بیان کند . در غیر این صورت ممکن است همسر این خانم اصلاً به حرف او گوش نکند . اهل بهشت لطافت در زبان دارند . هیچوقت در قرآن نمی گوید که با جاهل درگیر شود بلکه می گوید با لطافت برخورد کنید . در روایت داریم که برخی افراد امامان را اذیت می کردند ، حضرت می فرمودند که من می خواهم پاسخ آنها را بدهم . مردم فکر می کردند که حضرت می خواهد مقابله به مثل کند. اما ایشان به نزد آن فرد می رفتند و می گفتند : این نسبت هایی را که به من دادی اگر در من وجود دارد خدا من را بیامرزد . اگر هم در من نیست و تو اشتباه کرده ای ، خدا تو را بیامرزد . با این بیان لطیف هم پاسخ آن افراد داده می شد و هم آنان پشیمان شده و دست امام را می بوسیدند . انسان باید نرم خویی در رفتار، نرم خویی در گفتار و نرم خویی در چهره داشته باشد . از خصوصیت های دیگر اهل بهشت این است که دل مهربانی دارند . آدم های مهربان اهل بهشت هستند و چون این خصوصیت را دارند ، خدا نیز با آنها با مهربانی رفتار می کند . در روایت داریم که خدا مادری را وارد بهشت می کند بخاطر شدت مهربانی و محبتی که نسبت به فرزندان ، همسر و یا پدر و مادر خود دارد. درروایتی در اصول کافی آمده است که امام صادق (ع) از قول مادر بزگوار خود نقل می کنند که پدر شما امام باقر (ع) به من فرمود که من در هر شبانه روزی برای دوستان و شیعیان خود هزار بار دعا می کنم . یعنی دائم به فکر آنها هستم . دغدغه ی امام باقر (ع) این بوده که از افرادی که مشکل دارند و آتش جهنم به آنها می خورد دستگیری کند . سپس می فرمودند : چون دوستان و شیعیان ما در سختی ها و بر مصائبی که خبر ندارند صبر می کنند ، ولی ما از پشت پرده خبر داریم و مسائل را می دانیم . در روایت داریم که پیامبر (ص) فرمودند: در عالم برزخ و بعد از مرگم نیز اعمال شما برمن عرضه شده و من برای شما دعا می کنم . آنان در هیچ عالمی در یاری دوستان و شیعیان خود کوتاهی نمی کنند . اگر ما جزو دوستان و شیعیان آنها باشیم ، آنها نیز به فکر ما هستند . امام صادق (ع) دوستی داشتند به نام زید . این فرد روزی به نزد امام صادق (ع) آمد . امام به ایشان فرمودند : عبادت های خود را نو کن و یک توبه ی جدیدی هم انجام بده . آن فرد به امام گفت : آیا اجل من نزدیک شده است . امام فرمودند : بله . سپس فرمودند : ناراحت نباش ، حساب شما با ما است . در روایات فراوانی داریم که حساب کارها را خدا به امامان واگذار می کند و آنها به اذن خدا متولی امور هستند . سپس امام فرمودند : من جایگاه خودت و رفیقت را در بهشت می بینم . بخدا ما از شما به خودتان مهربان تر هستیم . قطعاً هر کسی خودش را از دیگران بیشتر دوست دارد . آیا کسی وجود دارد که ما را از خودمان بیشتر بخواهد ؟ آیا می توان به یک چنین امام مهربانی عشق نورزید ؟ اگر ما با امام صادق (ع) پیوند داشته باشیم ، علامت آن این است که قلبی رحیم خواهیم داشت . امام صادق (ع) همه ی هستی خود را در راه خدا و برای نجات خلق فدا کردند . چهارمین خصوصیت اهل بهشت این است که دست دهنده دارند . در روایات فراوانی داریم که آتش جهنم انسان سخی را نمی سوزاند . فردی می گوید که من در نیمه های یک شب بارانی دیدم که امام صادق (ع) در راهی که می رفتند مدام به سمت زمین خم می شدند . دیدم امام مقداری نان و آذوقه را حمل می کردند . به همراه ایشان به محلی رفتیم که فقرا استراحت می کردند . سپس خود حضرت بالای سر این افراد آذوقه گذاشتند . به امام گفتم که بسیاری از این افراد شیعه ی شما نیستند . امام فرمودند : شیعه نباشند. اگر شیعه بودند آنها را در نمک غذا هم شریک می کردم .

 حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:30
مصاحبه و گفتگو

یکی از راهکارهای اساسی این است که اهمیت یک موضوع برای انسان مشخص شود. اگر یک کاری دارای اجر و پاداش فراوانی باشد ، هرچقدر هم سخت باشد، فرد آن را انجام می دهد. اخلاق از هر چیزی برای انسان واجب تر است . اگر همه ی امکانات عالم به خانواده ای داده شود که اخلاق در آن حاکم نیست هیچ فایده ای نداشته و خوشی برای آنها همراه نخواهد داشت. اما اگر کسی حداقل امکانات را هم داشته باشد با وجود حسن خلق باشد ، عیش دنیا و آخرت را خواهد داشت . امام حسن مجتبی (ع) می فرمایند : عیشی در زندگی شیرین تر از خوش اخلاقی نیست . برخی از گناهان هستند که بازتاب آنها بر روی کل عالم است . با آزردن بندگان خدا ، فرشتگان ، انبیاء ، پیامبر و خدا آزرده می شوند . یعنی بازتاب این کار به صورت کلان بر روی کل عامل است . یک بار یک مهندس کشاورزی به من می گفت من نمی دانستم که اخلاق خوب و بد، در نباتات ، گیاهان و عالم ماده هم اثر دارد . اما این مسئله از نظر علمی ثابت شده است . ثابت شده که اگر باغبان با لبخند و اخلاق خوب گیاهان را پرورش داده و به آنها آب بدهد ، شکوفا می شوند . در واقع خوش خلقی باعث افزایش طراوت گیاهان می شود . عکس این مسئله نیزاثبات شده است . اگر باغبان با تندی و اخم وارد باغ شده و به گیاهان آب بدهد، آنها پژمرده می شوند . بنابراین اخلاق در زوایای ذرات عالم اثر مثبت و منفی دارد . درروایات فراوانی داریم که اگر کسی فرد مومنی را آزار داد فکر نکند که فقط او را آزرده است ، بلکه این کار بازتاب کلان داشته و هستی را متأثر می کند. در روایت داریم که هرکس حضرت زهرا(س) را اذیت کند پیامبر (ص) را آزار داده است . انسان خوش اخلاق کسی را آزار نمی دهد . بد اخلاقی باعث ترور شخصیت می شود که به مراتب بدتر از ترور انسان است . اگر کسی به طور ناخواسته باعث کشته شدن فرد دیگری شود، چون ناخواسته بوده ممکن است هردو به بهشت بروند . ولی ترور شخصیت باعث خراب شدن خانه ی کعبه و رنجش خدا می شود . مرنجان دلم را که این مرغ وحشی ، زبامی که برخواست مشکل نشیند . زخود هرگز نرنجانم دلی را ، که می ترسم درآن، جای تو باشد . در روایتی از پیامبر (ص) است که می فرماید : هرکسی مومنی را آزار دهد ، من پیامبر را آزار داده است . و کسی که من را آزار دهد ، خدا را آزار داده است . کسی که که خدا را آزار دهد ، در چهار کتاب بزرگ آسمانی از جمله تورات ، انجیل ، زبور و قرآن ملعون است . در روایات داریم که خدا ظالم را دوست ندارد . ما نباید فکر کنیم که با کار خود فقط یک فرد را آزار می دهیم ، بلکه بازتاب آن جهانی است . کودک، بد اخلاقی را از مادر یا پدر بد اخلاق خود یاد می گیرد و پدر و مادر در گناه او شریک خواهند بود . کسی که بد خلق است ابتدا خود را در شکنجه و عذاب قرار می دهد و بعد هم باعث آزار دیگران می شود . گاهی در مورد برخی عصبانیت ها انسان موفق به توبه نمی شود و آثار منفی آن فوق العاده است . در روایت داریم که امام صادق (ع) دوستی داشتند که مدتی با ایشان رفت و آمد می کردند. روزی این فرد به همراه حضرت به جایی می رفتند . این فرد غلامی داشت که با فاصله با آنها حرکت می کرد . آن شخص چند بار غلام خود را صدا کرد ولی جوابی نشنید . به همین خاطر عصبانی شد و گفت حرامزاده چرا جواب من را نمی دهی؟ حضرت ناراحت شدند و فرمودند که چرا نسبت ناروا به او می دهی؟ آن فرد گفت: این غلام اصلاً مسلمان نیست . حضرت فرمودند : غیر مسلمانان هم ازدواج و نکاح داشته و مشروع و نا مشروع دارند . اگر کسی به دیگری لقب حرامزاده را بدهد در واقع به مادر او نسبت ناروا داده و مستحق هشتاد تازیانه است . در روایت داریم که امام با آن فرد ترک مراوده کردند و تا آخر عمر با او معاشرت نکردند . گروهی از افراد وقتی در مورد کار بد و بداخلاقی به آنها تذکر داده می شود ، معذرت خواهی کرده و متوجه عمل بد خود می شوند . فرد بد اخلاقی که نادم بوده و درصدد علاج است ، حتماً اهل نجات خواهد بود . ولی کسی که بر گناه خود مصر باشد ، توبه ی او قبول نخواهد شد . فردی نقل می کرد که من با ماشین در حال حرکت بودم که یک موتورسوار از کنار من عبور کرد . پسر من گفت : من یک خواهشی از شما دارم ، این موتورسوار را زیر کن . گفتم من یک فرد روحانی هستم چرا این کار را بکنم ؟ گفت : این فرد مدیر مدرسه ی ما است که بسیار هم بد اخلاق است . اگر با این فرد تصادف کنی و ضربه مغزی شود ، همه ی دانش آموزان شما را دعا می کنند . گاهی فردی آنقدر بد اخلاق است که دیگران آرزوی مرگ او را می کنند . از طرفی افراد خوش اخلاقی هستند که وقتی از پستی کنار می روند، افراد زیر دست برای او گریه می کنند . پلیس باید یک فرد مجرم و خلافکار را جریمه کند . اما می تواند این کار را با ادب و انضباط انجام دهد . قاطعیت با بد اخلاقی متفاوت است . زیردستان حرف یک فرمانده ی نظامی خوش اخلاق را خیلی بیشتر می پذیرند و ثواب او نیز بیشتر خواهد بود . افراد بد اخلاق زیادی هستند که اهل خانه ی خود را آزار داده و آنها را کتک می زنند . روزی من یک منبری داشتم که آقایی هفتاد ساله بعد از اتمام آن نزد من آمده و شروع به گریه کرد . علت را از او جویا شدم . گفت : خانم من ، من را زیاد آزار می دهد . مسائل اخلاقی و تربیتی همیشه مورد نیاز مردم است . در روایت داریم : درزمان امام جواد و امام هادی (ع) دو برادر از طایفه ی آل فرج بودند . یکی از آنها محمد ابن فرج نام داشت که فردی بسیار خوب و شیعه ی مخلصی بود . بسیاری از محدثین از جمله شیخ مفید از ایشان روایاتی را نقل کرده اند . این فرد برادری داشت به نام عمر ابن فرج که انسانی پرخاشگر ، تند و خشن بود . فردی می گوید: روزی من خدمت امام هادی (ع) آمدم . حضرت فرمودند: آیا برای طایفه ی آل فرج اتفاقی افتاده و کسی از آنها فوت کرده است ؟ گفتم : بله، عمر ابن فرج به تازگی از دنیا رفته است . حضرت بسیار خوشحال شدند و بیست و چهار بار فرمودند : الحمدالله . این روایت در اصول کافی ، تاریخ امام جواد (ع) نقل شده است . راوی می گوید: فکر نمی کردم خبر مرگ کسی شما را اینقدر خوشحال کند . اگر می دانستم ، با پای برهنه زودتر آمده و این خبر خوش را به شما می دادم . حضرت فرمودند : روزی در مجلسی بین این فرد با پدرم امام جواد (ع) بگو و مگویی رخ داد. اوعصبانی شد و به پدرم گفت تو مست هستی. ( همه ی بی احترامی ها در عالم عصبانیت انجام می گیرد ) . با این حرف دل پدر من شکست . ( اصولاً پیامبر و امامان به صورت کلی کسی را نفرین نمی کردند ولی بصورت موردی این کار را انجام می دادند) . امام جواد (ع) بسیار ناراحت شدند و فرمودند : خدایا تو شاهد هستی که من امروز، روزه گرفته ام و لب به غذا و آب نزده ام . اگر تو شاهد هستی که من امروز روزه هستم ، طعم غارت شدن و ذلت اسارت را به این شخص بچشان . امام هادی (ع) می فرمایند : نفرین پدرم مستجاب شد و بعد از چند روز حکومت بر این فرد غضب کرد . اموال این فرد توسط حکومت مصادره شد ، مدتی نیز در زندان بود و بسیار او را آزار و اذیت کردند . سپس فرمودند : خدا رحمت خود را شامل حال این فرد نکند . البته اگر این فرد در همان ابتدا از امام عذر خواهی می کرد ، حتماً حضرت او را در آغوش می گرفت . یکی از علمای اصفهان نقل می کردند که روزی یکی از وعاظ اصفهان قصد رفتن به منبر را داشتند . یک خانمی در حالی که گریه می کرد جلوی ایشان را گرفت . این خانم گفت: شوهر من سید است و سه فرزند خردسال هم دارم . دیشب با سه فرزند خود به روضه رفته بودم . زمانی که صاحبخانه پذیرایی می کرد و سینی چای را مقابل ما آورد ، تنها سه عدد چای در آن بود . من چای را بین فرزندان خود تقسیم کردم اما به فرزند کوچکم مقدار کمی رسید . او مدام بهانه می گرفت و درخواست چای می کرد . من هم عصبانی شدم و یک سیلی به این کودک خود زدم . بعد از روضه به منزل آمدیم ، شام خوردیم و خوابیدیم . در خواب دیدم که پیامبر (ص) در حالی که ناراحت بودند با یک سینی چای وارد خانه ی ما شدند . ایشان به کنار من آمدند و گفتند این سینی چای را بگیرید و به این بچه بدهید . من راضی نیستم که فرزند من را بخاطر یک چای کتک بزنید . آن خانم گفت : از خواب که بیدار شدم تا الان در حال گریه هستم . در روایات گفته شده که اگر دلی را رنجاندید ، پیامبر و امامان را آزرده اید . البته عکس این مسئله نیز صادق است . اگر شما کسی را شاد کردید ، انبیاء و اولیاء را شاد کرده اید . مرحوم حاج هادی ابهری دوست صمیمی مرحوم دولابی بودند . ایشان فوق العاده به اهل بیت علاقه داشتند . آقای دولابی نقل می کردند که آقای ابهری به قدری شیفته ی اهل بیت بودند که در روضه ها مدت ها گریه می کردند . زمانی که ایشان به زیارت امام رضا(ع) می رفتند ، همیشه در پشت همسر و فرزندان خود حرکت می کردند . در همین هنگام رو می کردند به امام رضا (ع) و می گفتند من قابلیت زیارت شما را ندارم . خانواده ی خود را آورده ام که نوکر زائران شما باشم. بخاطر اینکه من کفش های آنها را جفت می کنم و برای آنها غذا آماده می کنم ، به من رحم و نظر کنید . روزی در حرم امام رضا(ع) ، خانمی نزد من آمد و گفت : شوهر من از تهران تا مشهد به من و فرزندان خود ناسزا گفته است . ما با این آقای تند ، بدزبان و بهانه گیر چکار کنیم ؟ مرحوم شیخ احمد سیبوی از شخصیت های بزرگواری بودند که دارای حسن خلق ، تواضع و... بودند . ایشان دست کودکان را می بوسیدند و همیشه در مقابل افراد سید می ایستادند. حدیثی را از پیامبر اکرم (ص) نقل می کردند که اگر کسی یکی از فرزندان من را ببیند و بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد ، خدا نور چشم او را زیاد می کند . مرحوم شیخ احمد سیبوی می گفتند که من به این حدیث عمل کردم و الان که هشتاد سال سن دارم از عینک استفاده نمی کنم . ایشان می گفتند که همسر من سیده بود و فرزند هم زیاد داشتیم . خانم من در اواخر عمر خود نابینا شده بودند . برای جبران محبت هایی که در تمام عمر به من کرده بودند با خدا پیمان بستم که به من قدرت بدهد که با حسن خلق به این خانم علویه خدمت کنم . در آیه ی قرآن داریم که خوبی های خود را با اذیت و منت باطل نکنید . نباید کارهای خود را به رخ دیگران بکشیم . اگر هم این کار را کردیم باید توبه و استغفار کنیم . روزی فردی نزد امام جواد (ع) آمد و گفت : من امروز برای ده نفر از دوستانم این کارها را انجام دادم . حضرت فرمودند : تمام اعمال تو باطل شد . پرسید : چرا امام فرمودند : اول اینکه منت گذاشتی و دوم اینکه گفتی از شیعیان ما هستی . در حالی که تو شیعه ی کامل نیستی . آن فرد گفت : من اشتباه کردم و توبه می کنم . حضرت فرمودند که ثواب های تو به سوی تو بازگشت . شیخ احمد سیبوی می گفتند که من مدام از خدا می خواستم که من را کمک کند تا در مقابل همسر خود عصبانی نشده و منت نگذارم . این شیخ بزرگواربه خوبی و بدون عصبانیت از همسر خود مراقبت کردند تا ایشان از دنیا رفتند . ثواب نماز ، روزه ، جهاد در راه خدا و غیره در نامه ی عمل افراد خوش اخلاق ثبت می شود . مرحوم آیت الله قاضی که استاد آیت الله بهجت و علامه طباطبایی بودند در لحظات آخر عمر سه بار به فرزندان خود تأکید کردند که خدا را در نظر بگیرید و سعی کنید دلی را از خود نرنجانید . بزرگی حدود بیست و پنج سال پیش به من گفت : بزرگترین موضوعی که همه ی مردم را گرفتار می کند، آه مظلوم است . گاهی در خانواده ها، زن و شوهر ها گناه بداخلاقی را به گردن یکدیگر می اندازند . این مسئله اشتباه است . هرکدام از ما باید خود را اصلاح کنیم . در آیه ی قرآن داریم که یا ایها الذین آمنو علیکم انفسکم . بزرگی می گفت : مراقب باشید آه مظلومی پشت سر شما نباشد . در این صورت شما رستگار هستید . در روایت داریم که کسی که از دنیا می رود ، اولین جمله ای را که بعد از شنیدن خبر مرگ او افراد برزبان می آورند ، ملائکه ثبت می کنند . ممکن است یک نفر سال ها عبادت کرده باشد اما چون افراد از زبان او در امان نبوده اند ، خداوند به ملائکه می گوید که این را ثبت کنید تا به حساب و کتاب او رسیدگی شود . ازطرف دیگر ممکن است یک نفر در خلوت خود هزاران گناه شخصی داشته باشد اما بعد از اینکه از دنیا رفت همه برای او طلب مغفرت کرده و از اخلاق نیک او تعریف کنند . در این مورد خدا می گوید : بخاطر خوش بینی مردم، من این فرد را می آمرزم .

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:28
مصاحبه و گفتگو

حضرت امیر با دشمن اخلاق نیکویی داشتند. وقتی ابن ملجم را دستگیر کردند و نزد امام آوردند، حضرت مسموم بود و نماز را نشسته می خواند. امام به او فرمود :آیا من بد امامی برای تو بودم ؟چرا شما این کار را با من کردی؟ ابن ملجم منقلب شد و گریه کرد . حضرت به فرزندش گفت که او ترسیده است، به او رحم کنید. حضرت به فرزندانش وصیت فرمودند: از آنچه که خودتان می خورید به او بخورانید و از آنچه خودتان می نوشید به او بنوشانید،طعامش نیکو باشد و فرش زیر پایش نرم باشد. در روز آخر وقتی حضرت شیر می نوشیدند، فرمودند که مقداری از آنرا به ابن ملجم بدهید.
می زند پس لب او کاسه ی شیر می کند چشم اشارت به اسیر چه اسیری که همان قاتل اوست تو خدایی مگر ای دشمن دوست درجهانی همه شوروهمه شر هاعلیٌ بشرٌکیف بشر ربه فیه تجلی وذهب شبروان مست ولای تو علی جان عالم به فدای تو علی
انشاء الله مقداری از حلم علی را به ما بچشانند تا با دوستان مان مهربان باشیم .

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:28
مصاحبه و گفتگو

بداخلاقی دو قسم است که یکی بداخلاقی حاد و تند است که درمان آن سخت است و یکی بداخلاقی کم است و راحت تر می توان آنرا برطرف کرد .با استغاثه و کمک از خدا می توان این بداخلاقی کم را برطرف کرد . حاج میرزاعلی آقا شیرازی استاد شهید مطهری بودند .ایشان فرد بزرگواری بودند. شهید مطهری می فرمود که ایشان مرا با اقیانوس نهج البلاغه آشنا کرد. ایشان یک روز سر درس بی حال بودند . ایشان گفتند که دیشب خواب عجیبی دیدم .( خواب را نمی توان مطلق تایید تا تکذیب کرد. تمام داستان یوسف با خواب شروع شد)خواب دیدم که از دنیا رفتم و مرا دفن کردند. جایگاه خوبی در برزخ داشتم ولی گاهی سگ کوچکی به من حمله می کرد و من وحشت می کردم . این بازتاب عمل خودم بوده است. من فهمیدم که این سگ ازصفات من است. در خواب به اهل بیت توسل پیدا کردم و امام حسین (ع) آن حیوان را دور کردند. ایشان گاهی در منزل تندی می کردند و همسرشان هم سید بودند. ایشان تا آخر عمر به همسرش احترام می کرد و با اجازه ی خانمش کارهایش را انجام می داد.
آیت الله دیباجی می فرمودند که برای تبلیغ به اطراف کرج رفته بودم. در خواب دیدم که به اصفهان رفته ام و عده ای به سمت خانه ای می روند و می گویند که پیامبر و امیرالمومنین به دیدن حاج میرزا علی آقا شیرازی آمده اند .من همراه جمعیت رفتم و دیدم که حاج میرزا علی آقا شیرازی درحال جان دادن است و دارد به امیرالمومنین حساب پس می دهد و حسابش هم درست بود. مقداری پول اضافه آمد که حضرت فرمودند آنرا به دیباجی بده . در لحظه ی آخر امیرالمومنین او را در آغوش گرفت و حاج میزا علی آقا شیرازی،شعرهای سعدی را زمزمه می کرد و از دنیا رفت. من هفته ی بعد به قم آمدم و خوابم را فراموش کرده بودم . بعد فهمیدم که همان شبی که من خواب دیدم ایشان فوت کرده بودند. من این خواب را به آیت الله اراکی تعریف کردم و ایشان بلند بلند گریه می کرد و می فرمود که می شود حضرت امیر دست ما را هم بگیرد؟ از آیت الله اراکی پرسیدند که در شب اول قبر امید شما به چیست ؟ایشان فرمودند : اعمال خوب زیاد است ولی امید من به ولایت و محبت امیرالمومنین است .خدا فرمود: محبت امیرالمومنین قلعه ی محکمی است و هر کس وارد این قلعه ی محکم بشود از عذاب در امان است .
خدایا به حق علی ،ما را از پیروان واقعی حضرت قرار بده و همه ی دعاهای ما را مستجاب بفرما.

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:28
مصاحبه و گفتگو

بالاترین گوهر ارزشمند محبت خداست و اگر ما خدا را و خدا ما را دوست داشته باشد همه ی کارها درست است. شما کاری بکنید که خدا بگوید شما را دوست دارد .روایت داریم : واجب می شود که خدا دوست بدارد کسی را که او را به غضب می آورند ولی او خشمگین نمی شود یعنی کسی که حلم می ورزد محبوب خدا می شود و این بالاترین بشارت است .در روایت داریم که بداخلاقی و غضب کلید تمام بدی هاست .انسان در یک لحظه عصبانیت ممکن است کاری بکند که دیگر راه برگشتی وجود نداشته باشد .اخلاق یک امر فطری و اجتماعی است .اگر ما دین را کنار بگذاریم باز هم برای زندگی کردن نیاز به اخلاق خوب داریم .زن و شوهری که همه امکانات را دارند ولی اخلاق خوب ندارند زندگی شان جهنم است .ما می خواهیم با هم زندگی کنیم .موسی کلیم الله در سخن خیلی قوی بود و با خدا سخن می گفت .وقتی او می خواست با فرعون صحبت کند خدا به موسی و هارون فرمود که با فرعون نرم و ملایم صحبت کنید. انسان نباید از اول دعوا را شروع کند. همین که فرعون موسی را که یک چوپان بود پذیرفته بود خیلی خوب بود. انسان باید در مراحل آخر سخت گیری بکند. مذمتی که از بداخلاقی وغضب شده است خیلی زیاد است. انسان بد اخلاق خودش را در عذاب می گذارد. امیرالمومنین می فرماید: انسانهای عصبانی و تند خو به خودشان ضرر می زنند. و بعد این را به دیگران سرایت می دهند. عصبانی شدن برای همه ی اعضای بد ما ضرر دارد. عصبانی شدن برای اعصاب، بینایی، فشار خون، قلب و ... ضرر دارد. مادرها نباید در حالت عصبانیت به بچه هایشان شیر ندهند و تربیت هم نکنند. حضرت علی (ع) می فرماید که در حالت عصبانیت نصیحت و تربیت نکنید. اگر انسان درونش آرام و ملایم باشد، می تواند با اخم و جدی بودن بچه را تربیت کند. حتی عصبانیت دین و آخرت را از بین می برد. بداخلاقی های جزئی قابل حل است اما کسی که مجسمه ی بداخلاقی است به جهنم می رود. روایت داریم که خوش اخلاقی روزی را زیاد می کند .پس اگر شما دنیا و محبت می خواهید باید خوش اخلاق باشید .روایت داریم که کسی که بداخلاق است توبه اش پذیرفته نیست .این حدیث در کتاب اصول کافی، وسایل الشیعه و بحار نقل شده است .پیامبر فرمود: خدا امتناع می کند که توبه ی انسان بداخلاق را قبول کند. زیرا انسان بداخلاق توبه می کند ولی دوباره بدتراز قبل بداخلاقی می کند .منظور از بداخلاق افرادی هستند که بداخلاقی بر آنها غالب است یعنی خود خواه هستند ،تعصب زیادی دارند و... این افراد در شب قدر هر چقدر العفو بگویند فایده ای ندارد زیرا باید اخلاقشان را درست کنند . از طرفی داریم که خوش اخلاقی گناهان را ذوب می کند. به انسان خوش اخلاق، ثواب همه ی دنیا را به او می دهند و نیازی به استغفر الله ندارد .اگر انسان بداخلاق، اخلاقش را اصلاح کند تمام گناهانش پاک می شود. بداخلاقی حق الناس است . روایت داریم که ثواب های انسان بداخلاق مورد قبول نیست .از پیامبر سوال کردند که خانمی است که شب تا صبح عبادت می کند و تمام روزها را روزه می گیرد، ولی این خانم اخلاقش بد است و همسایه هایش را با زبان آزار می دهد، نظر شما در مورد این خانم چیست ؟ پیامبر فرمود : این خانم هیچ حُسنی ندارد و در آتش جهنم خواهد سوخت .عبادت منهای اخلاق انسان را نجات نمی دهد. عبادت باید ما را بسازد .افراد مومن و معتقد باید خوش اخلاق تر باشند. حضرت عیسی با حواریون از محلی رد می شدند و سگی را دیدند که مرده بود و همه از بدی های آن می گفتند ولی حضرت عیسی فرمود که چه دندانهای سفیدی دارد. بیماری مجوزی برای بداخلاقی نیست .ما نباید مجوزی برای گناه صادر کنیم .انسان می تواند خودش را کم کم خوش اخلاق کند. روایت داریم: همان طور که اگر خاک در عسل بریزید آنرا خراب می کند، بداخلاقی هم اعمال خوب شما را فاسد می کند. پیامبر ما پیامبر اخلاق بوده است . ما کافر خوش اخلاق داشته ایم که در آخر به بهشت می رود و مسلمان بداخلاق به جهنم می رود یعنی خوش اخلاقی گناهان و کفر را از بین می برد و بداخلاقی ایمان وعبادات انسان را از بین می برد.

 حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:28
مصاحبه و گفتگو

بحث اخلاق بسیار مهم است .ما در آیات و روایات چیزی بالاتر از محبت خدا پیدا نمی کنیم .اوج همه ی سیر و سلوکها و بندگی ها این است که انسان به این مقام برسد که خدا ما را دوست بدارد و ما هم خدا را دوست داشته باشیم .چیزی مثل محبت انسان را نمی سازند و به کمال نمی رساند. روایت داریم که دین چیزی جز محبت نیست و محبت چیزی جر دین نیست .این محبت می تواند به بندگان هم باشد .ما که می خواهیم به خدا محبت کنیم به بندگان خدا هم محبت کنیم زیرا خدا در بندگانش تجلی پیدا کرده است .محبت به اقوام و دوستان عین محبت به خداست و اذیت و آزارها آنها عین آزار خداوند است. چکار کنیم که مورد محبت خدا قرار بگیریم ؟پیامبر فرمود: واجب است که خدا دوست بدارد بنده ای را که دیگران به خشم بیاورند و او بخاطر خدا خشمش را کنترل بکند. تمام عزت ها این است که خدا بگوید :من شما را دوست دارم .یعنی فرد مقابله به مثل نکند. در کافی از امام سجاد(ع) داریم: من ننوشیدم جرعه ای که شیرین تر باشد از جرعه ی غضب و خشمی که فرو بردم و مقابله به مثل نکردم و حلم کردم. ممکن است که اول این کار سخت باشد. به پیامبر خطاب شد که این کوه را بخور و وقتی پیامبر نزدیک رفت یک لقمه ی شیرین شد و پیامبر آن را خورد،فرمود که خشم مثل کوه است ولی اگر صبر و حوصله کنید مثل یک لقمه شیرین می شود. اگر ما خشم خودمان را بخاطر خدا فرو ببریم محبوب خدا می شویم و مورد محبت خدا قرار می گیریم .حواریون که اصحاب خاص حضرت بودند و از حضرت عیسی پرسیدند که درعالم چه چیزی از همه بدتر و سخت تر است ؟حضرت فرمود :وقتی خدا به بنده ای خشم کند. بدترین چیزها این است که خدایی که حلیم است و به خشم نمی آید، به بنده ای خشم بگیرد .ما در سوره ی حمد می گوییم که خدایا ما را به راه راست هدایت کن و ما را به راه مغضوبین نبر ،آنها از گمراهان بدترهستند. پس ما چیزی بدتر از غضب خدا نداریم . حواریون گفتند که ما چکار بکنیم که مورد غضب خدا قرار نگیریم ؟حضرت فرمود : اگر شما بردبار باشید و خشمگین نشوید خدا هم شما را مورد غضب قرار نمی دهد . در روایت داریم :هر جور که با دیگران رفتار کنید با شما رفتار می شود. این جهان کوه است و فعل ما ندا ،سوی ما آید نداها را صدا. اگر انسان دلی را بسوزاند دلش را می سوزانند. چند قسمت خطبه ی شعبانیه درمورد اخلاق است .پیامبر در این خطبه فرمود : اگر کسی در این ماه مبارک رمضان جلوی بدی هایش را بگیرد، خدا هم روز قیامت به اوغضب نمی کند، اگر کسی در ماه رمضان اخلاقش پسندیده باشد من جواز عبور به بهشت را برای او صادر می کنم . این وعده قطعی است. ما نباید در ماه رمضان بداخلاقی های مان را توجیه کنیم . کسی که می گوید من خسته هستم و بداخلاقی می کند مثل این است که بگوید من خسته هستم ، پس شراب می خورم . انسان باید براعصابش مسلط باشد .بداخلاقی از گناهان کبیره ی نابخشودنی است .پس بد اخلاقی بدترین گناهان کبیره است یعنی بداخلاقی از شراب ، دروغ و خیلی گناهان دیگر بدتر است .اکثر جنایات در زمان عصبانیت اتفاق افتاده است .یک لحظه عصبانی باعث مرگ فردی می شود. امام صادق (ع)می فرماید : غضب کلید همه ی بدی هاست. انسان در حالت عادی جنایت نمی کند.
خوش اخلاقی در خانه مهمتر است زیرا انسان در بیرون از خانه با دیگران رودربایستی دارد. در بیرون از خانه انسان بخاطر خودش هم که باشد خودش را کنترل می کند ولی در خانه خوش اخلاقی مهمتر است. والدین و بچه ها نباید درخانه بداخلاقی بکنند.
حضرت عیسی فرمودند که منشا غضب، غرور و تکبر است. معمولا افراد با بالای دست خودشان غضب نمی کنند ولی به زیر دست شان غضب می کنند و آنها را تحقیر می کنند . حتی ریشه ی غضب می تواند خودپرستی و هوا پرستی باشد. گاهی چون به ما بر می خورد عصبانی می شویم. غرور ریشه ی تمام بداخلاقی هاست. امیرالمومنین می فرماید : خوش اخلاقی سرچشمه ی تمام خوبی هاست. نماز و روزه و احکام برای این است که ما خوش اخلاق باشیم .پیامبر می فرماید که من برای مکارم اخلاق مبعوث شده ام. کتاب زیبایی اخلاق نوشته ی حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد است .

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:25
مصاحبه و گفتگو

کسانی که روزه می گیرند این برکات شامل آنها می شوند و کسانی هم که روزه نمی گیرند و عذر شرعی دارند هم شامل این برکات می شوند. اما کسانی که بدون عذر روزه می خورند کمی از برکات به آنها می رسد ولی ثواب های ویژه را نمی برند. در این ماه خواب هم عبادت است .در روزه ویژگی هایی است که در بقیه ی عبادات نیست .در روزه علامت اخلاص وجود دارد. در بقیه ی عبادات ها می توان ریا کرد ولی در روزه گرفتن نمی توان ریا کرد. می توان برای ریا نماز خواند یا به حج رفت ولی در روزه نمی توان این کار را کرد . کسی که هفده ساعت تشنگی و گرسنگی را تحمل می کند، مخلص است. انسان ریاکار نمی تواند روزه ی واقعی بگیرد. داریم که پشت های شما با گناه سنگین شده است آنرا با استغفار تخفیف بدهید و آن گاه دعای شما مستجاب می شود. پیامبر در خطبه شعبانیه دارد که بدانید خدایی که ذکرش بلند است قسم خورده است که در این ماه کسانی که نماز بپا می دارند و سجده می کنند به آتش جهنم نمی سوزاند و در روز قیامت آنها را نمی ترساند.

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:25
مصاحبه و گفتگو

ماه رمضان ماه فوق العاده ای است که تعابیر زیادی از روزهای آن شده است .همه ی ایام منسوب به خداست ولی این ماهÂ انتصاب ویژه ای دارد. پیامبر فرمود : اگر مردم عظمت و فضیلت ماه رمضان را می دانستند آرزو می کردند که ماه رمضان یک سال باشد.
امیرالمومنین می فرماید :خدای متعال این ماه را بر بقیه ی ماهها برتری داده است مثل برتری ما اهل بیت به بقیه ی مردم . ما نمی توانیم ماه مبارک را درک بکنیم. داریم که خدا به اهل بیت امتیازاتی داده است که به احدی نداده است. حتی کسی حق طمع مقام اهل بیت را ندارد . در روایت داریم : اگر بعضی از انبیاء و اولیاء مقام اهل بیت را آرزو می کردند مواخذه می شدند .این مقام اختصاصی است و جایگاه ویژه ای است. هیچ کسی با آل پیامبر قابل قیاس نیست . یک ضربت امیرالمومنین افضل عبادات جن و انس است .فاعل شریف همه ی فعل هایش مقام بالایی دارد. پیامبر ما گزافه گویی ندارد. کلام آنها حقیقت محض است .پیامبری که حقیقت محض است می فرماید که یک ضربت امیرالمومنین از عبادت جن و انس بالاتر است. این در فضیلت علی(ع) کافی است .در طول اعصار همه ی انسانها و جن ها خیلی عبادات می کنند. ولی یک ضربت علی از همه ی آنها بالاتر است .ما باید خودمان را به در خانه ی آنها پیوند بزنیم . در ورود به ماه رمضان فضا عوض می شود. مرحوم سید طاوس می فرمودند که من هنگام اذان را حس می کنم که فرشتگان می آیند و می روند. پس برتری این ماه نسبت به ماههای دیگر خیلی زیاد است. رحمت خدا در همه ی ماهها وجود دارد ولی ریزش این رحمت در ماه مبارک رمضان است. دراین ماه خدا بندگانش را دعوت کرده است تا انسانها تکانی بخورند و وارد این میهمانی بشوند .در روایت داریم که خدا می فرماید :روزه مال من است . پس می توانیم بگوییم که روزه از نماز بالاتر است. روزه باعث می شود که اخلاص انسان بیشتر بشود و بر نماز تسلط داشته باشد. یکی از برکات روزه این است که صبر و اراده ی انسان را بالا می برد. کسانی که خودشان را از روزه محروم می کنند در واقع خودشان را از خیلی از برکات محروم می کنند. کسانی که اهل روزه نیستند تجدیدنظر بکنند. در ماه رمضان باید کارهای مان را کم بکنیم. امام خمینی تمام دیدارهایشان را در ماه رمضان تعطیل می کردند. پیامبر اسلام ده روز آخر ماه رمضان را در مسجد معتکف می شدند. اگر شما می خواهید کارهای مردمی انجام بدهید اینها در گروی رفتن به سوی خداست. ما می توانیم کارهای غیر ضروری را در ماه مبارک حذف کنیم. مرحوم نراقی کتابی بنام تاقدیس دارد که در آن نوشته شده است : من لب دریا نشسته بودم .( نگاه کردن به بعضی چیزها عبادت است از جمله : دریا، پدرو مادر،عالم ،کعبه ،قرآن .کسی که از روی محبت به پدرو مادرش نگاه بکند ثواب یک حج عمره را می برد)و به دریا نگاه می کردم .ناگهان روی آب خیکی از روغن را دیدم . همراهم گفت که می می روم آنرا بیاورم. ولی او نتوانست آن را بیاورد و بعد فهمید که آن خوک است نه خیک روغن . مازاد نیاز ما در دنیا همان خیک را نشان می دهد و جلوه هایی دارد ولی خوک است و وقتی به آن بچسبی شما را رها نمی کند. باید اضافه ی دنیا را رها کرد. تشریفات و تجملات تمام شدنی نیست . ماه رمضان محدودÂ است و سریع می گذرد. ما باید قدر ماه رمضان را بدانیم .روزه یک عبادت اختصاصی است و خودش (خدا) جزای آن را می دهد .( تعبیر دیگر آن این است :من خودم جزای روزه هستم )
در قرآن داریم : ما نمی خواهیم سخت بگیریم . فردی که نمی تواند روزه بگیرد باید فرمان خدا را اطاعت کند. و خدا ثواب آنرا به او می دهد. اگر کسی عذری برای خوردن روزه ندارد ، واقعا بی انصافی است که روزه نگیرد. پیامبر در خطبه ای که در مورد ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند، سه ویژگی ماه رمضان را یاد آوری کردند :برکت، رحمت و آمرزش . از برکات این ماه این است که اگر کسی در این ماه نماز مستحبی بخواند خدا برات آزادی از جهنم را برای او امضا می کند. برکات نماز واجب در این ماه هفتاد برابر می شود. در این ماه سعی کنید که عباداتان را زیاد کنید. در این ماه نماز شب بخوانید. نافله ی صبح دو رکعت است مثل نماز صبح .نافله ی عشا که همان نماز شب کوچک است و به این ترتیب است که ( درنمازهای مستحبی می توان سوره را هم نخواند مگر اینکه نام سوره ای را برده باشد و همچنین می توان در هنگام راه رفتن نماز مستحبی را خواند . نماز مستحبی را هم می توانید بشکنید. همچنین می توان نماز شب را نشسته خواند .نماز شب را می توان همان سه رکعت یعنی دو رکعت شفع و یک رکعت وتر خواند و حتی مستحبات آنرا هم نگفت .ما نباید اصل نماز شب را رها کنیم . در روایت داریم: دو رکعت نافله ی صبح بهتر است از آنچه که خورشید بر او می تابد. نماز نافله ی صبح را می توان از بعد از نماز شب و تا قبل از اذان صبح خواند . چون نماز شب بر پیامبر ما واجب بوده است ،پیامبر این نماز نافله ی عشا را نمی خواندند.) بعد از نماز عشا دو رکعت نماز به کیفیت نماز صبح خوانده می شود. از برکات دیگر این ماه این است که اگر کسی یک آیه از قرآن را بخواند مثل این است که کل قرآن را ختم کرده است . خیلی از بچه ها صحبت های ما را به پدر و مادرشان انتقال می دهند. بعضی ها بی سواد هستند و نمی توانند ختم قرآن بکنند ولی می توانند سوره ی حمد را بخوانند. استادی می فرمودند که درهمه ی لحظات به خدا پناه ببرید. شب عید فطر نمازی دارد که دو رکعت است و هزار تاÂ قل هوالله دارد. انسان جاهل دو رکعت نماز می خواند و انتظار دارد که حبرئیل بر او نازل بشود. ما نباید توقع بیجا از خدا داشته باشیم و مغرور بشویم . در این ماه نفس کشیدن ما هم عبادت است و خدا ثواب تسبیح سبحان الله را به نفس های ما می دهد.

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 1:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته