• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 5528
تعداد نظرات : 628
زمان آخرین مطلب : 4164روز قبل
هوا و فضا
اطلاعاتی که از آخرین پرواز کاوشگر مسنجر ناسا به دست آمده است نشان می دهد سیاره عطارد بسیاری آهنی تر آز آن چیزی است که دانشمندان قبلا متصور بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوشگر مسنجر ناسا موفق شده است منابع غنی از تیتانیوم و آهن را بر روی سطح سیاره عطارد کشف کند این در حالی است که اطلاعاتی که در گذشته با کمک تلسکوپهای زمینی به دست آمده بود نشان می داد مقادیر کمی از آهن در لایه هایی از سیلیس در بخشهای درونی این سیاره نهفته شده است.

به دلیل عظمت حجم فلزاتی که در عطارد کشف شده است، دانشمندان اکنون بر این باورند اکثر لایه های داخلی این سیاره از آهن پوشیده شده اند کاوشگر مسنجر لایه های آهنی را چسبیده به لایه های تیتانیوم مشاهده کرده است.

شین سولومون- مدیر پروژه عطارد اعلام کرد: نتایج این پروژه می تواند نظریه پردازان را به خود مشغول نگاه دارد عنصر آهن عنصری است که معمولا مواجهه با آن در سیاره های دیگر امری عجیب به شمار می رود، همین امر باعث می شود ژئوشیمیدانان و سنگ شناسان سناریوی جدیدی را برای تمامی پدیده هایی که به تازگی در عطارد کشف شده اند، ارائه کنند همچنین نظریه هایی که در رابطه با چگونگی شکل گیری عطارد ارائه شده اند نیز باید این اطلاعات جدید را در ساختار خود بگنجانند.

برخی از این نظریه ها بر این باورند که عطارد بقایای هسته جرم کیهانی است که لایه های خارجی خود را طی برخوردی کیهانی در اوایل تاریخ جهان از دست داده بوده است.

اطلاعات جدید از سومین و آخرین پرواز مسنجر در نزدیکی سیاره عطارد به زمین ارسال شده است این اطلاعات تنها نیمی از اطلاعاتی است که مسنجر می توانسته جمع آوری کند زیرا درست قبل از نزدیک شدن به سیاره اختلالی در منبع انرژی این کاوشگر باعث شد در کسب اطلاعات دچار مشکل شود.

با این همه مسنجر تا کنون توانسته است در حدود 98 درصد از این سیاره را تحت پوشش عکسهای خود قرار دهد و تصاویری با وضوح بالا از سطح آن به ثبت برساند از خصوصیات جدیدی که در این مناطق کشف شده اند منطقه ای درخشان است که حفره ای غیر طبیعی را محصور کرده است و گمان می رود منطقه ای آتشفشانی بوده باشد.

همچنین حفره ای برخوردی و دو حلقه ای و جوان با وسعتی تقریبا 290 کیلومتر در عطارد مشاهده شده است که البته جوان به زبان سنگ شناسان به معنی چند میلیارد سال است اما در مقایسه با دیگر حفره های دیده شده در عطارد این حفره چندین میلیارد سال جوانتر به شمار می رود.

بر اساس گزارش بی بی سی، مسنجر در عین حال اندازه گیری های جدیدی از اتمسفر عطارد ارائه کرده است، ابرهای نازکی از اتمها که تحت تاثیر فعالیتهای خورشیدی و برخوردهای میکرو شهابسنگها تشکیل شده اند.

سه شنبه 3/9/1388 - 0:29
كودك
شرکتی در اسپانیا ابزاری را مخصوص گوشی آی فن ارائه کرده است که می تواند گریه کودکان را ترجمه کرده و احساس نهفته در پس آن را آشکار سازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که کودکی می گرید، حتی حساس ترین پدر و مادرها نیز در یافتن دلیل گریه او دچار مشکل می شوند، مشکلی که به تازگی در صورت به همراه داشتن یک گوشی اپل می توان آن را رفع کرد.

این ابزار جدید گوشی آی فن که متناسب با شرایط پدرها و مادرهای جوان ساخته شده است می تواند رازهای نهفته در صدای گریه و فریاد نوزادان را رمزگشایی کند.

"مترجم گریه" نام ابزاری است که توسط شرکتی به نام Biloop در بارسلونا ارائه شده و می تواند با کمک گرفتن از فناوری آنالیز صدا یکی از حالتهای احساسی کودکان را از قبیل گرسنگی، خستگی، آزردگی، استرس و یا غمگینی تشخیص دهد.

به گفته خالق این ابزار تحقیقات متعدد در رابطه با کودکان نشان داده است کودکانی که به نیازها و درخواستهای آنها توجه به موقع شده کمتر گریسته و در این صورت می توانند مهارتهای شناختی و اجتماعی مستحکم تری را پرورش دهند.

مترجم گریه با صرف 10 ثانیه می تواند صدای کودک را ترجمه کرده و احساسی که در پس آن نهفته است را فاش کند و در عین حال برای آرام کردن کودک راهنمایی هایی را به پدر و مادر ارائه کند.

بر اساس گزارش ای بی سی، به گفته شرکت تولید کننده این ابزار، مترجم گریه در ترجمه خود از دقتی 96 درصدی برخوردار است و قادر است گریه هر کودکی را با هر نوع فرهنگ و زبانی ترجمه کند.

سه شنبه 3/9/1388 - 0:28
کامپیوتر و اینترنت
برای پاسخ به پرسش مذكور در ابتدا تعریفی از انواع توربین ها و اصول كلی كار آنها ارائه می دهیم.
توربین ها اصو لا بر اساس عامل ایجاد كننده كار تقسیم بندی می گردند . اگر عامل فوق گاز باشد آن را بخاری اگر آب باشد آبی و چنانچه باد باشد توربین بادی گو یند. توجه داشته باشیم كه منظور از گاز گاز ناشی از احتراق است. لذا نوع سوخت دخیل در آن كه بر حسب مورد می تواند گازوئیل مازول یا گاز باشد در این تقسیم بندی ها اهمیت ندارد. (اگر چه در كشور ما سوخت گاز سوخت غالب این توربین هاست. )

هر توربین گاز v94.2 متشكل از دو محفظه احتراق است كه در طر فین توربین نصب هستند و سوخت گاز یا گازو ئیل پس از ورود به آن همراه با عملكرد سیستم جرقه مشتعل شده و با هوایی كه از سمت فیلتر های ورودی وارد كمپرسور شده و پس از انبساط از آن خارج می شود وارد ناحیه محفظه احتراق شده محترق می گردد و گازی با درجه حرارت 1050 در جه سانتیگراد تو لید می نماید.

گاز مذكور وارد توربین گاز شده و سبب گردش توربین و در نتیجه محور ژنراتور ده و تولید برق می كند. محصول خروجی از توربین گاز دودیست با درجه حرارت حدود 550 درجه سانتیگراد كه به عنوان تلفات حرارتی از طریق دودكش وارد جو می شود و به ایت ترتیب توربین گاز در بهترین شرایط با بهره برداری حدود 33 درصد تولید انرژی می كند. به بیان دیگر 67 درصد دیگر به عنوان تلفات حرارتی محسوب و فاقد كارایی می باشد.

ایده سیكل تركیبی در واقع بازیافت مجدد از بخش 67 درصد یاد شده است. به این ترتیب كه در بخش خروجی اگزوز هر توربین گاز با نصب دریچه های كنترل شونده گاز داغ فوق را به قسمت دیگ بخار هدایت تا آب موجود در آن به بخار سوپر هیت(بخار خیلی داغ و خشك) با درجه حرارت حدود 530 درجه سانتیگراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر دوم جهت استفاده در توربین بخار به كار گرفته شود.
به این ترتیب در بخش دیگ بخار چون از مشعل و سوخت جهت گرمایش صرفه جویی می شود راندمان در كل افزایش یافته و به رقمی معادل 55 در صد می رسد. (نزدیك به 25 درصد از 67 درصد تلفات فوق الذكر بازیافت و بدون نیاز به سوخت اضافی تبدیل به انرژی الكتریكی می شود. )
این بخار پس از انجام كار در توربین بخار افت درجه حرارت پیدا كرده و دمای آن به رقمی حدود 60 درجه سانتیگراد می رسد و در اینجا به منظور استفاده مجدد از آن بخار فوق توسط سیستم خنك كن ( در نیرو گاه كرمان به كمك فنر های پرقدرت) سرد و تبدیل به آب شده و جهت استفاده مجدد پس از انجام عملیات تصفیه بین راهی وارد تانك تغذیه می گردد تا دوباره وارد دیگ بخار گشته و تبدیل به بخار سوپر هیت شود.
این چرخه را سیكل تركیبی گویند كه نیرو گاه كرمان یكی از نیرو گاه های فوق الذكر در سطح كشور محسوب می شود.

آب مورد نیاز این نیرو گاه از طریق سه حلقه چاه حفر شده در دشت جو پار تامین و به كمك خط لوله به استخر آب خام نیرو گاه به ظرفیت 3000 متر مكعب وارد و ذخیره شده تا پس از انجام عملیات تصفیه مورد استفاده بویلر های نیرو گاه قرار گیرد.
ظرفیت آبدهی چاه های مذكور 80 لیتر در ثانیه است
دوشنبه 2/9/1388 - 5:52
دانستنی های علمی
همیشه وقتى سخن از اینشتین به میان مى آید، ذهن ها متوجه نظریه نسبیت و پیامدهاى انقلابى آن در فیزیك مى شود. اما كمتر كسى این نكته را به خاطر مى آورد كه اینشتین همانطور كه در اولین انقلاب علمى قرن بیستم یعنى نظریه نسبیت سهیم بود، در انقلاب دیگر یعنى فیزیك كوانتومى نیز نقش بسزایى داشت. حتى جایزه نوبل هم به خاطر مقاله «اثر فوتوالكتریك» كه تاییدى بر كوانتومى بودن نور بود، به او اهدا شد. اما بازى سرنوشت آنگونه شكل گرفت كه یكى از بزرگترین حامیان مكانیك كوانتومى، منتقد تراز اول آن نیز باشد. این مقاله نگاهى است به واكنش اینشتین نسبت به مكانیك كوانتومى و مباحثات او با فیزیكدانان بانى نظریه كوانتوم به ویژه نیلز بور. هدف توصیف اتفاقاتى است كه در تاریخ كوانتوم افتاده است و تنها در موارد ضرورى مسائل علمى ذكر شده است.

كنگره سولوى

همه چیز از كنگره سولوى شروع شد. بانى این سرى كنگره ها، یك صنعتگر آلمانى به نام ارنست سولوى بود. او اولین كنگره بین المللى سولوى را كمى قبل از شروع جنگ جهانى اول، در شهر بروكسل برگزار كرد. قرار بر این بود كه در این كنفرانس ها حدود 30 نفر از فیزیكدانان برجسته دعوت شوند و بر روى موضوع از قبل تعیین شده اى، بحث و بررسى كنند. از سال 1911 تا 1927 پنج كنگره با این روش برگزار شد و هر كدام به یكى از پیشرفت هاى فیزیك در آن سال ها اختصاص داشت. معروف ترین كنگره سولوى در سال 1927 و با موضوع فیزیك كوانتومى برگزار شد. در بین شركت كنندگان در این كنفرانس 9 فیزیكدان نظرى حضور داشتند كه بعد ها همه آنها به خاطر سهم مهمى كه در شكل گیرى نظریه كوانتوم داشتند، برنده جایزه نوبل شدند. ماكس پلانك، نیلز بور، ورنر هایزنبرگ، اروین شرودینگر و... آلبرت اینشتین از جمله آن فیزیكدان ها بودند. اما اینشتین هنگام شركت در كنگره به خاطر نظریه نسبیت و همین طور دریافت جایزه نوبل به قدر كافى مشهور بود. به همین دلیل نظر او براى دیگر فیزیكدان ها اهمیت زیادى داشت. هنگام برگزارى پنجمین كنگره سولوى یكى، دو سال بود كه از ارائه فرمول بندى شسته رفته اى از مكانیك كوانتومى مى گذشت. ماكس بورن یك فرمول بندى آمارى از مكانیك كوانتومى منتشر كرده بود و هایزنبرگ هم اصل عدم قطعیت (uncertainty principle) خود را مطرح كرده بود. نیلز بور نیز براساس این دستاوردها تعبیر معرفت شناختى خود را از مكانیك كوانتومى پیشنهاد كرده بود كه در ضمن آن ایده مكملیت (complementarity) را نیز معرفى مى كرد. همه این موارد دلایلى كافى بودند كه اینشتین در تمام طول كنفرانس با بور و هایزنبرگ به بحث بنشیند.

تعبیر كپنهاگى

نكته مهم در اصل عدم قطعیت هایزنبرگ این بود كه، نمى توان مكان و تكانه (یا سرعت) یك ذره را به طور همزمان و به طور دقیق اندازه گیرى كرد. با اندازه گیرى مكان عدم قطعیتى در اندازه گیرى سرعت به وجود مى آید و بالعكس. با مطرح شدن این اصل جنجال برانگیز خیلى ها عدم قطعیت را ذاتى طبیعت دانستند و گفتند كه این مشكل دستگاه اندازه گیرى یا ناظر نیست. به این ترتیب اصل علیت را زیر سئوال بردند، به این معنى كه وقتى نمى توانیم زمان حال یك سیستم را به طور دقیق بدانیم پس از آینده آن نیز چیزى نمى دانیم و از آنجا كه این جهل به ذات طبیعت و نه به دستگاه اندازه گیرى مربوط است، روابط على مخدوش مى شود. این نتیجه گیرى از یك اصل كاملاً فیزیكى یكى از جنبه هاى تعبیرى بود كه بعدها به «تعبیر كپنهاگى» از مكانیك كوانتومى معروف شد. از دیگر مولفه هاى تعبیر كپنهاگى ویژگى آمارى و احتمالاتى پدیده هاى زیراتمى بود. براى مثال اگر ناظرى سرعت ذره اى را در راستاى معینى اندازه گیرى كند، به احتمال X یك مقدار خاص و به احتمال Y مقدار دیگرى را به دست مى آورد. روى دادن هر كدام از این احتمالات هم كاملاً تصادفى است و هیچ مكانیسمى براى چگونگى اتفاق آنها بیان نمى شود. نكته دیگر تعبیر كپنهاگى انكار واقعیت فیزیكى بود، به این معنا كه فرمول بندى مكانیك كوانتومى تنها واقعیت موجود است. پیش بینى نتایج و كارآمد بودن فرمول بندى كافى است و لازم نیست كه این فرمول بندى حتماً با یك واقعیت عینى فیزیكى متناظر باشد.

اینشتین بر ضد بور

اینشتین به هیچ وجه نمى توانست زیر بار یك چنین تعبیرى برود. او فیزیكدانى بود كه همواره به دنبال كشف طبیعت بود و یك چنین نظریه اى با این نتایج عجیب و غیرشهودى او را راضى نمى كرد. اینشتین به رئالیسم اعتقاد داشت و نمى توانست بپذیرد كه مشاهده كننده واقعیت یك پدیده فیزیكى را تعیین مى كند. او معتقد بود كه فیزیكدان ها به ایده آلیسمى از نوع باركلى روى آورده اند كه آنها را سرمست كرده است و از هدف اصلى علم و همچنین فیزیك دور شده اند. به همین دلیل بود كه در كنگره سولوى به شدت در مقابل نظریات بور و هایزنبرگ موضع گیرى كرد. هایزنبرگ در خاطرات خود مى نویسد: «همه بحث ها در سر میز غذا شكل مى گرفت و نه در تالار كنفرانس و بور و اینشتین كانون همه بحث ها بودند. بحث معمولاً از سر میز صبحانه شروع مى شد و اینشتین آزمایش فكرى جدیدى كه گمان مى كرد اصل عدم قطعیت را رد مى كند، مطرح مى كرد. پس از بحث هاى بسیار در طول روز، بور سر میز شام به اینشتین ثابت مى كرد كه آن آزمایش هم نمى تواند اصل عدم قطعیت را خدشه دار كند. اینشتین كمى ناراحت مى شد، اما صبح روز بعد با یك آزمایش فكرى دیگر كه پیچیده تر از آزمایش قبلى بود، از راه مى رسید. پس از چند روز پاول اهرنفست فیزیكدان هلندى كه دوست اینشتین بود گفت: من به جاى تو خجالت مى كشم، استدلال هاى تو در برابر مكانیك كوانتومى شبیه استدلال هایى است كه مخالفانت در برابر نظریه نسبیت مى آورند.» اینشتین با این آزمایش هاى فكرى مى خواست وجود ناسازگارى در مكانیك كوانتومى را نشان دهد تا بتواند آن را رد كند، اما موفق نشد. او همیشه مى گفت نمى تواند قبول كند كه خدا شیر یا خط بازى مى كند. او معتقد بود اگر خدا مى خواست تاس بازى كند این كار را به طور كامل انجام مى داد و در آن صورت ما دیگر مجبور نبودیم به دنبال قوانین طبیعت بگردیم، چرا كه دیگر قانونى نمى توانست وجود داشته باشد. جواب بور به تمامى این جملات نغز این بود كه: ما هم وظیفه نداریم براى خدا در اداره كردن جهان تعیین تكلیف كنیم. به این ترتیب بور در پنجمین كنگره سولوى توانست از سازگارى منطقى تعبیر كپنهاگى دفاع كند. اما بحث هاى اینشتین و بور به ششمین كنگره سولوى در سال 1930 نیز كشیده شد و باز هم اینشتین نتوانست نتیجه اى بگیرد. پس از آن تلاش كرد كه ناقص بودن مكانیك كوانتومى را نشان دهد.

اینشتین، پودلسكى و روزن

اینشتین در ادامه تلاش هایش براى اثبات ناقص بودن تعبیر استاندارد مكانیك كوانتومى، مقاله اى را در سال 1935 با همكارى پودلسكى و روزن منتشر كرد. این مقاله با عنوان «آیا توصیف مكانیك كوانتومى از واقعیت فیزیكى مى تواند كامل باشد؟» بعدها با نام اختصارى EPR معروف شد. آنها در مقاله شان سعى كردند كه با یك آزمایش فكرى نشان دهند عناصرى از واقعیت وجود دارند كه در توصیف كوانتومى وارد نشده اند و بنابراین مكانیك كوانتومى ناقص است. طبق نظر اینشتین نظریه اى كامل است كه هر عنصرى از واقعیت فیزیكى مابه ازایى در آن داشته باشد. چهار ماه بعد، بور در مقاله اى با همان عنوان آزمایش EPR را رد كرد و نشان داد كه استدلال آنها مغالطه آمیز است.اما این پایان ماجرا نبود. نه اینشتین و نه بور، هیچكدام راضى نشده بودند. اینشتین تا پایان عمرش در سال 1955 همچنان مشكلات مكانیك كوانتومى را یادآورى مى كرد. در مورد بور هم معروف است عكسى كه از تخته سیاه او درست یك روز قبل از مرگ او گرفته شده، شامل طرح آزمایشى است كه در سال 1930 مورد بحث او و اینشتین بوده است. اینشتین هیچ گاه مكانیك كوانتومى را نپذیرفت و در بهترین حالت قبول كرد كه این نظریه، فقط یك نظریه موقتى است كه كامل نیست و فیزیكدانان باید به دنبال نظریه اى دیگر باشند. نظریه اى كه هم به علیت و هم به رئالیسم مقید باشد و در عین حال زیبا و ساده نیز باشد.

منابع:

1- جزء و كل/ ورنر هایزنبرگ/ حسین معصومى همدانى/ نشر دانشگاهى

2- تحلیلى از دیدگاه هاى فلسفى فیزیكدانان معاصر/ مهدى گلشنى/ انتشارات مشرق

3- Stanford Encyclopedia of Philosophy / Quantum Mechanics

به نقل از سی پی اچ تئوری
دوشنبه 2/9/1388 - 5:50
ازدواج و همسرداری
آنچه در ذیل می آید گلچینی است از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد ازدواج جوانان كه هنگام قرائت خطبه عقد ایراد فرموده اند:

* خداوند از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید

خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید، مخصوصا آن‌هایی كه جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوان‌ها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترك و مزدوج خوشش می‌آید. آدم تنها، مرد تنها و زن تنها كه همـه عمر را به تنهایی می‌گذراند، از دید اسلامی چیز مطلوبی نیست . مثل یك موجود بیگانه است در مجموعه پیكره انسانی. اسلام این طور خواسته كه خانواده، سلول حقیقی مجموعه پیكره جامعه باشد نه فرد تنها.

خطبه عقد 75/10/05
*مال و جمال، یا كمال؟ كدام انگیزه؟

اگر چنانچه كسی بخاطر مال و جمال ازدواج كند، طبق روایت ممكن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممكن هم هست كه ندهد. اما اگر چنانچه برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بكند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد جمال هم خواهد داد. ممكن است كسی بگوید جمال كه اعطا كردنی شنیست؛ یك كسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است كه چون جمال در چشم شما و دل شما و در نگاه شماست، اگر انسان كسی را خیلی هم جمیل نباشد، دوست داشت او را جمیل می‌بیند. وقتی كسی را دوست نداشت هر چقدر هم جمیل باشد به نظر او جمیل نمی‌آید.

خطبه عقد 77/10/13

*مرد قوام است و زن ریحان

اسلام مرد را قوام و زن را ریحان می‌داند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلكه درست دیدن طبیعت آنهاست. ترازوی آنها هم اتفاقا برابر است؛‌ یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یك كفه می‌گذاریم، و این جنس مدیریت و كاركرد و محل اتكا بودن و تكیه‌گاه بودن برای زن را هم در كفه‌ی دیگر ترازو می‌گذاریم، این دو كفه با هم برابر می‌شود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن.

خطبه عقد 78/12/22

*مفهوم خوشبختی

خوشبختی عبارت است از آرامش، احساس سعادت و احساس امنیت. جشن و اسراف و زیاده‌روی، كسی را خوشبخت نمی‌كند. مهریه و جهیزیه هم كسی را خوشبخت نمی‌كند. پای‌بندی به روشِ شرع است كه انسان را خوشبخت می‌كند.


خطبه عقد 75/02/10

* اصل قضیه "عشق " است

اگر در زندگی محبت وجود داشت، سختی‌های بیرون خانه آسان خواهد شد. برای زن هم سختی ‌های داخل خانه آسان خواهد شد.

خطبه عقد 77/08/11

در ازدواج، اصل قضیه محبت است. دخترها و پسرها این را بدانند. این محبتی كه خدا در دل شما قرار داده حفظ كنید.

خطبه عقد 74/10/17

دختر و پسر، عروس و داماد به هم محبت بورزند؛ چون آن محبت ملاطی است كه این‌ها را برای هم حفظ می‌كند، در كنار هم نگه می‌دارد و نمی‌گذارد از هم جدا شوند. محبت خیلی چیز خوبی است. محبت كه بود وفاداری هم هست.

خطبه عقد 76/09/24

*بزرگترها هم كمك كنند

باید جوان‌ها را هدایت كرد، اما در جزئیات آن‌ها نباید دخالت كرد كه زندگی برای آن‌ها مشكل می‌شود.

خطبه عقد 76/09/06

مبادا بعضی‌ها با دخالت‌های خودشان، بعضی‌ها با كم‌ظرفیتی و خویِ بچگی خودشان، این بنای مستحكم را به اندك چیزی متززل كنند. اگر دیدید دخالت‌های آن‌ها این زن و شوهر را نسبت به دل چركین می‌كند، دیگر اجازه ندارند دخالت كنند.

خطبه عقد 75/02/17

*ساده زیستی و میانه‌روی

زندگی‌را ساده بردارید، البته ما خیلی هم اهل زهد و تقوا نیستیم. خیال نكنید. آن سادگی كه ما می‌گوییم آن سادگی زُهّاد و عُبّاد نیست. سادگی به نسبت این كارهایی است كه مردمِ امروز می‌كنند و الا نه، سادگی ما را اگر آن مردان خدا بیایند نگاه كنند شاید هزار تا ایراد هم به آنچه كه ما سادگی می‌دانیم بگیرند.

خطبه عقد 74/05/11

* قناعت برای همه مفید است

قناعت كنید، از قناعت خجالت نكشید. بعضی‌ها خیال می‌كنند كه قناعت مال آدم‌های تهیدست و فقیر است و اگر آدم داشت، دیگر لازم نیست قناعت كند. نه، قناعت یعنی در حدّ لازم، در حدّ كفایت، انسان توقف كند.

خطبه عقد 76/01/01

توقعات مادیِ زیاد و بالا، موجب تنگی معیشت و ناراختی خود انسان می‌شود، اگر انسان توقع خودش را از زندگی توقع كمی قرار دهد، این مایه‌ی سعادت خواهد بود. نه فقط برای آخرت انسان خوب است، كه برای دنیای انسان هم خوب است.

خطبه عقد 79/12/21

* از مراسم عروسی آغاز كنید

در همه‌ی امور زندگی‌تان سادگی را رعایت كنید. اولش هم از همین مراسم ازدواج است، از اینجا شروع می‌شود. اگر ساده برگزار كردید قدم بعدی‌اش هم می‌شود ساده و الا شما كه رفتید آن مجلس كذاییِ مثل اعیان و اشراف‌های طاغوت را درست كردید، بعد دیگر نمی‌توانید بروید توی خانه‌ی كوچكی مثلا با وسایل مختصری زندگی كنید. این جور نمی‌شود دیگر. چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، زندگی را پایه‌اش را براساس سادگی و ساده‌زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر كسانتان و بر مردم جامعه ان‌شالله آسان شود.

خطبه عقد 74/06/13

*تشریفات ساده‌ی ازدواج اسلامی

شما اگر نگاه كنید به تشریفات ازدواج در میان اقوام مختلف، خواهید دید در اسلام تشریفات ازدواج ساده است. البته جشن و سرور و این‌ها عیبی ندارد، هركس هر مقداری كه مایل است، اما این‌ها جزو دین و تشریفات رسمی و دینی ازدواج نیست. هر كس خواست می‌تواند انجام دهد، هركس نخواست، نه. اینكه حتما باید بروند در یك معبدی و زانو بزنند جلوی كسی و چه بكنند و مراسمی كه در جاهای دیگر وجود دارد، در اسلام نیست. در اسلام، یك صیغه‌ای است شرعی كه باید خوانده شود. الته در اسلام برای معاملات گوناگون، معاملاتی كه اهمیتش كمتر از ازدواج است، شاهد می‌گیرند ... حالا هم كه مقررات ثبت است و درج در محاكم. مراكز ثبت رسمی است و هیچ تشریفاتی ندارد؛ می‌توانند خیلی راحت و بدون تشریفات این ازدواج را انجام دهند.

خطبه عقد 79/06/28

* از خاندان پیامبر (ص) تقلید كنید

بهترین دخترهای عالم، حضرت زهرا السّلام علیها بود. بهترین پسرهای عالم و بهترین دامادها هم،حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام بود. ببینید این‌ها چگونه ازدواج كردند؟ هزاران جوان زیبا و با اصل و نسب و قدرتمند و محبوب به یك تار موی علی بن ابیطالب علیه السّلام نمی‌ارزند . هزاران دختر زیبا و با اصل و نسب هم به یك تار موی حضرت زهرا السّلام علیها نمی‌ارزند. آن هایی كه هم از لحاظ معنوی و الهی آن مقامات را داشتند، هم بزرگان زمان خودشان بودند .ایشان دختر پیامبر صلی الله علیه و اله بود. رئیس جامعه اسلامی، حاكم مطلق. او هم كه سردار درجه یك اسلام بود . ببینید چطوری ازدواج كردند؟ چه جور مهری? كم، چه جور جهیزیّه كم. همه چیز با نام خدا و یاد او . این‌ها برای ما الگو هستند. همان زمان جاهلانی بودند كه مهری? دختران‌شان بسیار زیاد بود مثلاً هزار شتر. آیا این‌ها از دختر پیامبر صلی الله علیه و اله بالاتر بودند؟ از آن ها تقلید نكنید. از دختر پیامبر صلی الله علیه واله تقلید كنید ،از امیر المؤمنین علیه السّلام تقلید كنید.

خطبه عقد 75/02/17

* لباس عروس كرایه‌ای

بعضی‌ها لباس عروس گران قیمت می‌خرند. نه! چه لزومی دارد. حالا لباس عروس می‌خواهند، بعضی‌ها لباس عروس را می‌روند كرایه می‌كنند. چه مانعی دارد؟ ننگ است؟ نه! چه ننگی؟ چه مانعی دارد؟ بعضی‌ها این‌ها را ننگ می‌دانند. ننگ این است كه انسان یك پول گزافی بدهد، چیزی بخرد كه یك‌بار آن را مصرف كند، بعد بیاندازد دور. یك‌بار مصرف! آن‌هم با این وضعی كه بعضی مردم دارند، بعضی‌ها واقعا نیاز دارند.

خطبه عقد 74/10/04

* پیامبر اكرم (ص) سنّتِ مهریه جاهلی را شكست

خود آن كسی كه مشرّع مهر است – كه نبی اكرم صلی الله علیه و اله با شد – كه از هم? كائنات بالاتر است و دختر مطهره و عزیز? او كه از هم? زنان عالم از اولین و آخرین بالاتر است و شوهـر او كه امیر المؤمنین علیه السّلام باشد كه از جمیع خلایق از اولین و آخرین بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله بالاتر است، برای این دو كه جوان بودند، زیبا بودند، عنوان داشتند، محترم بودند ، اوّل شخص مدینه بودند، دیدید پیغمبر چقدر مهر قرار داد؟

خطبه عقد 71/09/24

پیامبر صلی الله علیه واله آمد وهمه این‌ها را شكست، برای این كه مانع ازدواج می‌شود. این‌ها مانع از ازدواج دخترها و پسرها می‌شود. گفت این چیزها را رها كنید. ازدواج شروعش آسان است. از لحاظ شرایط مادی سهل‌ترین است، آنچه كه در ازدواج مهم است رعایت‌های بشری و انسانی است.

خطبه عقد 72/10/06

چرا اصرار بر 14 سكه؟

این كه می‌بینید ما گفتیم 14 سكه بیشتر را عقد نمی‌كنیم، نه برای این است كه چهارده سكه بیشتر اشكالی در ازدواج ایجاد می‌كندخیر. چهارده هزار سكه هم باشد، ازدواج اشكالی ندارد، فرقی ندارد. این است كه آن جنبه معنوی ازدواج، غلبه پیدا كند برجنبه مادی. مثل یك تجــارت و معامله نباشد. داد و ستد مــادی نباشد. اگـر تشریفات را كم كردید ،جنبه معنوی تقویت خواهد شد.

خطبه عقد 72/10/26

مهریّه هر چه كمتر باشد به طبیعت ازدواج نزدیك‌تر است، چون طبیعت ازدواج معامله كه نیست، خرید و فروش كه نیست، اجاره دادن كه نیست، زندگی دو انسـان است. این ارتبــاطی به مسائل مادی ندارد. ولی شارع مقدّس یك مهریّه‌ای را معین كرده كه باید یك چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. بایستی عـادی بــاشد جوری بــاشد كه همه بتوانند انجــام بدهند.

خطبه عقد 74/05/18

در ازدواج، آنچه كه اتفاق می‌افتد، یك حــادثه و پیوند انسانی است، نه یك معامله پولی و مالی، اگـرچه یك مالی هم در بین هست درشرع مقدّس اسلام، آن مال جنبه نمادین دارد. جنبه رمزی دارد. خرید و فروش و بده بستان نیست.

خطبه عقد 71/01/05

عزت دختر به اخلاق است نه به جهیزیه

جهیزیه برای دختر مایه عزت نیست. عزت دختر به اخلاق او به رفتار و شخصیت خود اوست. بعضی از خانواده‌های عروس، خودشان را اذیت می‌كنند و به زحمت می‌اندازند و اگر پول هم ندارند به زور پول تهیه می‌كنند. اگر پول دارند زیادی خرج می‌كنند، برای این‌كه یك جهیزیه پر زرق و برقی را مثلا در اختیار دخترشان بگذارند.

خطبه عقد 77/12/28

مهریه و جهیزیه زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی‌كنند و هیچ خانواده‌ای را به آرامش و سكون و اعتماد لازم نمی‌رساند. این‌ها زوایای زندگی است. فضول زندگی است و جز دردسر و اسباب زحمات و اسباب مشكل فایده‌ای ندارد.

خطبه عقد 75/09/18

مبادا بروید پول قرض كنید، جهیزیه درست كنید. مبادا خودتان را به زحمت بیندازید. مبادا خانواده‌تان را به زحمت بیندازید. مبادا خیال كنید كه دخترتان اگر جهیزیه‌اش كمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشكستگی است. نه این سرشكستگی نیست.

خطبه عقد 81/03/29

چشم و هم چشمی و معضل جهیزیّه

خانواده ها روی چشم و هم چشمی، جهیزیّه را برای خودشان یك معضل می‌كنند. بعد كه این معضل را خودشان به یك نحوی تحمّل كردند، تازه نوبت دیگران است كه رنج این معضل را ببرند. برای خاطر این كه وقتی شما درجهیزیّه دخترتان این همه وسایل درست كردید، بعد كسانی كه دیدند، تكلیف آنها چیست؟ این چشم و خم چشمی‌ها آخر به كجا خواهد رسید؟ این همان مشكلاتی است كه درست خواهد شد. اسلام می‌خواهد این‌ها نباشد.

خطبه عقد 73/03/16

جهیزیه بهترین عروس عالم

شما نگاه كنید به دختر پیغمبر اكرم صلی الله علیه و اله بهترین دخترهای عالم ، فاطمه زهرا علیها السلام بود. بهترین زن‌های اوّلین و آخـرین، فاطمه زهرا علیها السلام بود. هرگـز دختری به آن خوبی، به آن شرافت و به آن عظمت نیامده است همه‌ی زن‌های عالم از اوّل تا آخر در مقابل او مثل خدمتكارهایی هستند‌. مثل ذرّاتی هستند در مقابل خورشید جهان افروز. شوهرش هم امیر المؤمنین علیه السلام، بهترین مردان عالم. اگرچه هم? فضائل و مكارم‌شان را جمع كنیم. همه مردان عالم به یك ناخن او هم نمی رسند؛ این دو مظهر عظمت، مظهر زیبایی و فضیلت، با هم دیگر ازدواج كردند.

جهیزیّه شان همان چند قلم ارزان قیمتی بود كه در كتاب ها نوشته اند. ضبط كرده اند: یك تكّه حصیر، یك تكّه لیف خرما، یك دست رختخواب و یك دستاس، یك كوزه، یك كـاسه. همه‌اش را اگر چنانچه به پول امــروز روی همدیگر بگذارند، معلوم نیست كه چند هزار تومان بیشتر بشود.

همان مهریّه را از امیر المؤمنین علیه السلام گرفتند و پولش را دادند جهیزیه مختصری را فراهم كردند و بردند خانه شوهر. حالا ما نمی‌گوییم دخترهای ما مثل فاطمه زهرا علیها السلام جهیزیّه بگیرند. نه دخترهای ما مثل فاطمه زهرا هستند و نه خود ما ها مثل پدر ایشان هستیم و نه پسرهای ما مثل امیر المؤمنان علیه السلام شوهر فاطمه زهرایند. ما كجا آنها كجا؟! از زمین تا آسمان با هم فرق داریم، اما معلوم می‌شود راه، آن راه است.

جهت، آن جهت است. جهیزیّه را مختصر بگیرید. به این و آن نگاه نكنید، خرج زیادی نكنید. كار را برای انسان كه ندارند مشكل نكنید .

خطبه عقد 72/01/05

جهیزیه فاطمه زهرا علیها السلام به قدری بود كه شاید دو نفر آدم با دست می‌توانستند از این خانه بردارند ببرند آن خانه. ببینید افتخار این‌ها ست. ارزش این هاست .آیا پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله نمی‌توانستند یك جهیزیّه مفصل تشكیل دهند؟

اگر پیامبر صلی الله علیه واله اشاره‌ای می‌كردند، این مسلمانانی كه در اطراف ایشان بودند، بعضی‌هایشان هم آدم‌های متمكّنی بودند، پول هم داشتند ازخدا می‌خواستند كه بیایند و یك هدیه‌ای بدهند، كمكی بكند، نكردند. چرا نكردند؟ این برای این است كه من و شما یاد بگیریم.

و الاّ بنشینیم و تعریف كنیم و خوشمان بیاید و بعد هم یاد نگیریم، چه فایده ای دارد؟ استفاده‌اش را نمی بریم‌. نسخه طبیب را كه انسان نباید بگذارد روی طاقچه تماشا كند. باید عمل كنیم تا بهره‌اش را ببریم. رژیم غذایی را باید عمل كنید تا فایده‌اش را ببرید. این‌ها رژیم غذایی روح است، رژیم غذایی صحّت جامعه است. صحت خانواده است باید عمل شود. ساده بر گذار كنید.

خطبه عقد 75/09/05

عروس خانم‌ها! شما نگذارید

نگذارید جهیزیّه‌ها را سنگین كنند. دخترها نگذارند. عروس‌ها، شما نگذارید. پدر و مادرها هم اگر می‌خواهند شما نگذارید. این همه جنس گران را می‌خواهید چه كنید؟

خطبه عقد 73/09/23

مادرهای عروس‌هـــا در تهیّه جهیزیّه دست نگه دارند، خیلی افــراط یا اسراف نكنند. نگویند حالا مثلاً دخترمــان است دلش می‌شكند. نه. دخترها خوبند. دخترها نمی‌خواهند. ما بیخود نباید دل آن‌ها را بكشانیم به این سمت كه هر چیز قشنگ و لوكس و ... حتماً باید برایش تهیه شود.

خطبه عقد 79/11/16

این دختر خانم‌ها كه می‌خواهند جهیزیّه درست كنند، برای خرید اسباب سر عقد و جهیزیّه، توی این دكان‌های گران قیمت بعضی از جاهای تهران، آن محلاّت گران قیمت كه معروف است - نمی‌خواهم البته اسم بیاورم - من می‌شناسم كه كجاهاست كه دكان‌هایش معروف است به جنس گران‌، اصلا ًطرف آن‌ها پا نگذارند. بروند آن جاهایی كه معروف به گرانی نیست. این طور نباشد كه داماد بیچاره را دنبال‌شان راه بیندازند برای خرید عروس و خرید عقد. متأسفانه از این كارها می‌كنند.

خطبه عقد 72/03/19
شنبه 30/8/1388 - 15:31
بیوگرافی و تصاویر بازیگران
مسعود رسام، حسین صبحدل، امیر قویدل، محسن آراسته، مهدی سحابی، جمشید لایق، عباس شباویز، مهدی خرازی، محمود شاهرخی، سید جلال فهیم هاشمی، مصطفی مهدی‌زاده،شبنم سلیمی،آیت‌الله مرتضی‌نجومی و نیكو خردمند همه رفتگانی هستند كه با درگذشت خود ماه تلخی را برای جامعه فرهنگی و هنری كشور رقم زدند.


* مسعود رسام

سیاهی آبان در روز 10 آبان و با مرگ «مسعود رسام» هنرمند برجسته سینما و تلویزیون ایران آغاز شد و رسام پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان سرانجام در صبح روز یكشنبه 10 آبان ماه دار فانی را وداع گفت. رسام كه سال‌ها با ساخت سریال‌های دیدنی همراه با بیژن بیرنگ زوج هنری خود لحظات خوشی را برای ما رقم زده بود تنها 52 سال داشت كه سرطان خون فرصت زندگی بیشتر را از او گرفت.

* حسین صبحدل

تنها دو روز بعد از درگذشت «مسعود رسام»، این بار دست اجل به سراغ مردی رفت كه صدای ملكوتی‌اش را بارها و بارها در هنگام اوقات شرعی شنیده بوده‌ایم. «حسین صبحدل» موذن توانایی كشورمان در صبح روز سه‌شنبه 13 آبان ماه در سن 78 سالگی به علت عفونت ریوی به دیار باقی شتافت.

* امیر قویدل

روز یكشنبه 17 آبان بود كه جامعه سینمایی و هنری كشور یك بار دیگر در ماتم از دست رفتن هنرمند بزرگ فرو رفت.
«امیر قویدل» هنرمند بزرگ سینما و تلویزیون ایران با یك دنیا آرزو و درحالیكه آخرین ساخته‌اش «بارهستی» هنوز به نمایش در نیامده‌است به دلیل نارسایی كبد از دنیا رفت.
خالق آثار ماندگاری همچون رخساره، بندر مه آلود، ترن، سردار جنگل، میرزا كوچك خان، برنج خونین و خونبارش در 62 سالگی دار فانی را وداع گفت.

* محسن آراسته

«محسن آراسته» بازیگر قدیمی سینمای ایران كه در 118 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت نیز همانند «امیر قویدل» صبح روز یكشنبه 17 آبان به علت كهولت سن دارفانی را وداع گفت.
«محسن آراسته» از بازیگران پیشكسوت سینمای ایران بود كه تا سال 1379 بیش از 118 فیلم سینمایی بازی كرد.از فیلم‌های این بازیگر می‌توان به انتظار، صدای سخن عشق، یحیی، جستجو در جزیره و... اشاره كرد.

* مهدی سحابی

«مهدی سحابی»، مترجم ادبیات و نقاش ایرانی روز دوشنبه 18 آبان ماه در سن 65 سالگی بر اثر ایست قلبی در فرانسه و در غربت درگذشت.
سحابی متولد 1323 در شهر قزوین بود و با ترجمه رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» نوشته مارسل پروست به شهرت رسید.
ترجمه مرگ قسطی اثر لویی فردینان سلین و مادام بواری نوشته گوستاو فلوبر، از دیگر آثار معروف سحابی است.
او علاوه بر ترجمه و نقاشی، داستان‌هایی را نیز به چاپ رسانده است.

* جمشید لایق

«جمشید لایق»، بازیگر پیشكسوت سینما، تلویزیون و تئاتر، روز پنجشنبه 21 آبان در سن 78 سالگی و پس از تحمل یك دوره طولانی مدت بیماری پس از یكماه اقامت در بیمارستان قلب تهران دار فانی را وداع گفت.
بازی در مجموعه‌های تلویزیونی هزاردستان، سلطان و شبان، سربداران، بوعلی‌سینا، روزی روزگاری، فروشگاه و مرگ در پاییز، همچنین ایفای نقش در فیلم‌هایی چون خواستگار، رگبار، شهر قصه، دایره مینا، كلاغ، كفش‌های میرزانوروز، شاید وقتی دیگر، خارج از محدوده، بازی تمام شد، مسافران، تهران روزگاری نو، سگ‌كشی و ... كارنامه هنری مرحوم جمشید لایق را تشكیل می‌دهد.

* عباس شباویز

«عباس شباویز» تهیه‌كننده قدیمی سینما صبح روز جمعه 22 آبان ماه در منزل خود و در 80 سالگی درگذشت.
شباویز كه مدت‌ها از سرطان رنج می‌برد، اردیبهشت امسال به دلیل سكته مغزی در بیمارستان كسری بستری شده بود. او سال گذشته در جشن كانون كارگردانان سینمای ایران به عنوان تهیه كننده‌ای مؤثر مورد تقدیر قرار گرفته بود.
عباس شباویز متولد 1308 تهران است. وی فعالیت هنری را با بازی در تئاتر آغاز كرد. او سینمای حرفه ای را سال 1336 با فیلم «مردی كه رنج می برد» ساخته محمدعلی جعفری به عنوان مدیر تهیه تجربه كرد. از دیگر فعالیت های جنبی شباویز تأسیس استودیو «آریانا فیلم» را می‌توان نام برد كه ماحصل آن ساخت فیلم‌های ارزشمندی نظیر قیصر (مسعود كیمیایی) و خداحافظ رفیق (امیر نادری) بوده است.

* مهدی خرازی

«مهدی خرازی» نوحه‌سرای انقلابی كه آثار ارزشمندی از خود در دهه‌های اخیر به جای گذاشت روز شنبه 23 آبان بر اثر سكته قلبی در تهران درگذشت.
وی در 75 سالگی پس از آنكه عمل جراحی قلب روی او صورت گرفته بود روز شنبه گذشته در منزل خود دچار سكته قلبی شد و درگذشت.
با وجود تنهایی وی كسی از مرگ این نوحه‌سرای انقلابی باخبر نشد تا اینكه یكشنبه شب پس از تماس‌های مكرر اقوام و خویشان وی معلوم شد كه مهدی خرازی درگذشته است.

* محمود شاهرخی

«محمود شاهرخی» شاعر پیشكسوت انقلاب اسلامی، در 82 سالگی پس از دو روز كما، صبح روز یك‌‌شنبه 24 آبان در در بیمارستان عرفان تهران درگذشت. محمود شاهرخی متولد 1306 بم بود.
وی یكی از مشهورترین چهره‌های شعر آیینی پس از انقلاب به شمار می‌آید كه سال‌ها، هم در شعر انقلاب و هم در شعر جنگ فعال بوده است.
از جمله آثار او می‌توان به درسی را كه از قرآن آموخته‌ام، در غبار كاروان، نسیم وصل، ز اشك پرس حكایت، امام علی (ع) روح بی‌نهایت، شمیمی از گلزار معرفت، امام حسین (ع) تجلی جلال و جمال، بر آستان جانان، كیمیای احسان و ترجیعات توحیدی اشاره كرد.

* سید‌جلال فهیم هاشمی

«سیدجلال فهیم هاشمی»، مدیر انتشارات روزبهان، و ناشر آثار نادر ابراهیمی، بر اثر نارسایی كبد صبح روز یك‌شنبه 24 آبان در سن 72 سالگی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت.
فهیم هاشمی، كار نشر را با فعالیت در انتشارات امیركبیر آغاز كرد و در سال 1355 انتشارات روزبهان را تأسیس كرد.
او در این انتشارات، علاوه بر كتاب‌های نادر ابراهیمی، آثار صمد بهرنگی و خاطرات عبدالرحیم جعفری، مدیر سابق انتشارات امیركبیر را به چاپ رساند.

* مصطفی مهدی‌زاده

«مصطفی مهدی‌زاده» هنرمند خوشنویس در سن 60 سالگی، شامگاه روز یك‌شنبه 24 آبان در بیمارستان جم تهران بر اثر ایست قلبی درگذشت و پیكر او در مشهد به خاك سپرده شد.
مهدی‌زاده از سال 1347 انجمن خوشنویسان ایران در مشهد را اداره می كرد و در سال 1348 با شركت در كلاسهای استاد حسین میرخانی، توانست دوره خوش‌نویسی را در سطح عالی و ممتاز پشت سر بگذارد.
مرحوم مهدی‌زاده از سال 1350 به عنوان مدرس انجمن خوشنویسان در مشهد آغاز به كار كرد و در سال 1351 نیز به استخدام آستان قدس رضوی در آمد. او مسوولیت نوشتن بسیاری از كتیبه‌های آستان قدس رضوی را برعهده داشته است.

* شبنم سلیمی

شبنم سلیمی چهر پرداز فیلمهای همچون ،حكم ،رئیس، حریم، یك شنبه 24 آبان ماه به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا درگذشت.
شبنم سلیمی علاوه بر فعالیت در سینما در یك مجموعه تلویزیونی به كارگردانی محمدحسین لطیفی همكاری داشته است و مدتها به عنوان دستیار با چهرپردازان حرفهای سینمای ایران همچون عاطفه رضوی همكاری داشته است.

* آیت‌الله سید‌مرتضی نجومی

«آیت‌الله سید‌مرتضی نجومی»، مجتهد، مفسر قرآن و از مفاخر خوشنویسی جهان و چهره ماندگار هنر ایران بود كه صبح روز دوشنبه 25 ابان در سن 81 سالگی و بر اثر كهولت سن در كرمانشاه درگذشت.
آیت‌الله سیدمرتضی نجومی، فرزند آیت‌الله آقاسید محمدجواد نجومی در 23 جمادی‌الثانی 1346 هجری قمری برابر با 5 آذر 1307 هجری شمسی در كرمانشاه متولد شد. وی از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) بود.
از آیت‌الله نجومی آثار خطی و رسالاتی با عناوینی چون «رساله بعد معنوی هنر خط»، «رساله التصویر والتمثیل»، «رسالة الغناء»، «رساله النجاسه الخمر»، «تفسیر سوره مؤمن» و رساله‌ای در تعظیم شعائر اسلامی به جا مانده است.


* نیكو خردمند

«نیكو خردمند» بازیگر و گوینده قدیمی عرصه سینما و تلویزیون صبح روز سه‌شنبه 26 آبان در سن 77 سالگی و پس از تحمل یك دوره بیماری سخت قلبی دار فانی را وداع گفت.
«نیكوخردمند» پاییز سال گذشته چندین بار در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های گذشته نیز بیماری‌اش شدت یافته بود.خردمند در طی هفته‌های اخیر به دلیل بیماری قلبی و عروقی و ضعف جسمانی تحت مراقبت قرار گرفت و در بیمارستان ابن سینا بستری شده بود.
این بازیگر متولد 1311 در تهران بود و دو سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم‌های «پرده آخر» و «بازیچه» دریافت كرده بود.
نیكو خردمند دارای مدرك تحصیلی دیپلم و فارغ التحصیل كارگردانی در رویال تاتر سلطنتی است. فعالیت‌های او از سال 1337 با گویندگی در رادیو شروع شد.
وی گویندگی فیلم را در سال 1339 آغاز كرد و گوینده نقش‌های كلودیا كاردیناله ، آوا گاردنر ، الیزابت تیلور و ... بوده ‌است.
پرده آخر (واروژ كریم مسیحی)، خانه خلوت (مهدی صباغزاده)، مسافران (بهرام بیضایی)، بازیچه (تورج منصوری)، غزال (مجتبی راعی)، كاغذ بی‌خط (ناصر تقوایی) و كافه ستاره (سامان مقدم) از فیلم‌های وی به شمار می‌روند.
پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان) از این بازیگر اكران عمومی نشده است.
«باغ گیلاس»، «آوای فاخته»، «كت جادویی»، «آپارتمان»، «دزدان مادربزرگ»، «كت جادویی» و «آپارتمان» از جمله سریال‌هایی بود كه «نیكو خردمند» در آنها ایفای نقش كرده‌ بود.
شنبه 30/8/1388 - 14:43
کامپیوتر و اینترنت
 این نسخه از ویندوز از نظر امنیتی و فناوری پیشرفت قابل توجهی داشت كه البته بخش اعظم این تغییرات از ویندوز ویستا الهام گرفته بود.
مایكروسافت مدتی بعد Windows Server 2008 R2 را عرضه كرد كه نسخه معادل سرور برای ویندوز 7 بود. این نسخه تنها در یك مدل 64 بیتی عرضه شد.
ویندوز سرور 2008 در مجموع در 10 نسخه به شرح زیر عرضه شد:
1- Standard Edition ؛ 32 و 64 بیتی
2- Enterprise Edition ؛ 32 و 64 بیتی
3- Datacenter Edition ؛ 32 و64 بیتی
4- HPC Server 2008
5- Web Server 2008 ؛ 32 و 64 بیتی
6- Storage Server 2008 ؛ 32 و 64 بیتی
7- Small Business Server 2008 ؛ 32 و 64 بیتی
8- Essential Business Server 2008 ؛ 32 و 64 بیتی
9 - Windows Server 2008 برای رایانه های مجهز به پردازنده های ایتانیوم
10 - Windows Server 2008 Foundation Server

** و اما ویندوز 7

ویندوز 7 پس از ویندوز ویستا مهم ترین وفراگیرترین نسخه از سیستم عامل ویندوز است كه عرضه عمومی آن تا ساعاتی دیگر آغاز می شود. طراحی و تكمیل این ویندوز حدود سه سال به طول انجامید.
ویندوز 7 با اسامی كد Blackcomb و Vienna هم شناخته شده است.
ویندوز 7 از نظر طراحی و امكانات پیشرفت های قابل ملاحظه ای نسبت به نسخه های قبلی داشته كه در ادامه این سلسله مقالات به طور مفصل به آن می پردازیم. اما به طور اجمالی افزایش قابل ملاحظه سرعت بوت، قابلیتی موسوم به Device Stage، امنیت بیشتر، امكانات بیشتر برای تعریف سطح دسترسی كاربران مختلف، سازگاری با فناوری لمسی، بهبود امكان مدیریت پنجره های مختلف، افزودن امكانات تازه شبكه ای، تغییرات اساسی در بخش taskbar و در نهایت مدیریت بهتر مصرف انرژی برای نوت بوك ها از جمله تحولات مهم ویندوز 7 است.
قرار است ویندوز 7 در شش نسخه وارد بازار شود. این نسخه‌ها عبارتند از:
1- Starter
2- Home Basic (تنها در بازارهای نوظهور عرضه می شود)
3- Home Premium
4- Professional
5- Enterprise (اختصاصی كاربران تجاری)
6- Ultimate ( این نسخه در بازار خرده فروشی عرضه خواهد شد، با این حال بیشتر برای كاربران تجاری مناسب است)
عمده تلاش مایكروسافت متوجه بازاریابی نسخه های Home Premium و Professional ویندوز 7 بوده و تمامی نسخه ها به جز نسخه Starter در دو مدل 32 و 64 بیتی عرضه می شوند.
مایكروسافت در 2 ژوئن 2009 اعلام كرد كه ویندوز 7 را از 22 اكتبر همین سال عرضه می كند. پیش فروش ویندوز 7 از چند ماه قبل از این تاریخ آغاز شد. نسخه نهایی ویندوز 7 در تاریخ 22 جولای سال 2009 آماده شد.
اگر چه مایكروسافت در حال حاضر تمام انرژی خود را معطوف به عرضه موفقیت آمیز ویندوز 7 در بازار كرده، اما از مدتی قبل بی سر وصدا در حال طراحی و آماده سازی ویندوز 8 بوده است. جزییات مربوط به این نسخه از ویندوز از منظر عموم پنهان نگهداشته شده و مشخص نیست مایكروسافت قصد دارد چه زمانی در این مورد اطلاع رسانی كند.
جمعه 29/8/1388 - 10:32
کامپیوتر و اینترنت
مایكروسافت در 24 آرویل سال 2003 ویندوز سرور 2003 را عرضه كرد. این نسخه در واقع جایگزینی برای ویندوز سرور 2000 محسوب می شد كه امكانات و قابلیت های امنیتی آن ارتقا یافته بود.
از جمله امكانات اضافه شده به این سیستم عامل بخشی موسوم به Manage Your Server یا "سرور خود را مدیریت كنید " بود كه پیكربندی رایانه ها برای ایفای نقش های خاص را تسهیل كرده و عملكرد سرورها را ارتقا می بخشید.
مایكروسافت در ویندوز سرور 2003 برخی قابلیت ها را كه در نسخه قبلی ویندوز سرور موجود بود، به دلایل امنیتی و برای باثبات كردن این سیستم عامل از كار انداخته بود. مهم ترین سرویس های از كار افتاده Windows Audio و Themes بودند.
البته كاربران علاقه‌مند كه به هر علت مایل به راه اندازی این سرویس ها بودند می توانستند به طور دستی این قسمت ها را فعال كنند.
مایكروسافت در دسامبر سال 2005 ، Windows Server 2003 R2 را عرضه كرد. در این نسخه، ویندوز سرور 2003 همراه با یك بسته به روزرسان نرم افزاری موسوم به Service Pack 1 به علاوه یك بسته افزودنی خاص عرضه شد.
در میان ویژگی های جدیدی كه به این نسخه اضافه شده بود، برخی امكانات مدیریتی موجود بود كه به مدیران شبكه های رایانه ای در موسسات تجاری و اداری امكان می داد تا راحت تر این شبكه ها را مدیریت كنند، امكان تبادل فایل ها را فراهم آورند و دسترسی عموم كاربران را مدیریت كنند.
ویندوز سرور 2003 در شش نسخه Web Edition كه32 بیتی، Standard Edition كه 64 بیتی، Enterprise Edition كه 32 و 64 بیتی، Datacenter Edition كه 32 و 64 بیتی، Small Business Server كه 32 و 64 بیتی و Storage Server (فقط برای كاربران خاص تجاری) عرضه شد.

** عرضه ویندوز ویستا

ویندوز ویستا كه سال ها با عنوان ویندوز لانگهورن شناخته می شد و مایكروسافت مدت زمان زیادی را صرف طراحی آن كرده بود، در 30 نوامبر سال 2006 عرضه شد. این ویندوز در اصل برای جلب نظر كاربران تجاری و شركت های اداری عرضه شده بود. نسخه سازگار با نیازهای كاربران خانگی هم به دنبال این نسخه در 30 ژانویه سال 2007 روانه بازار شد.
ارتقای امكانات امنیتی از طریق معرفی امكانات جدیدی موسوم به User Account Control از جمله تحولات مهم ویندوز ویستا بود. با فعال كردن این قابلیت امكان كاهش سطح دسترسی كاربران ویندوز ویستا از همان ابتدا و در حالت نصب ممكن می شد و لذا كاربران نمی توانستند هرگونه تغییراتی را در این سیستم عامل ایجاد كنند.
ویستا از نظر امكانات گرافیكی نیز متحول شده و برنامه های كاربردی جدیدی مانند Windows Calendar، Windows DVD Maker و چند بازی تازه هم به این سیستم عامل اضافه شده بود. در ویندوز ویستا نسخه تازه ای از مرورگر Internet Explorer با امنیت بیشتر منتشر شد و نسخه جدیدی از نرم افزار Windows Media Player هم عرضه شد.
ویندوز ویستا در هفت نسخه Starter ( این نسخه ساده تنها در كشورهای در حال توسعه عرضه شد)، Home Basic ،Home Premium، نسخه Enterprise كه ( تنها در اختیار شركت های بزرگ و صاحبان مشاغل قرار گرفت)، Business، و Ultimate عرضه شد.
همگی این نسخه ها به جز نسخه Starter در دو مدل 32 و 64 بیتی عرضه شدند. نسخه های 64 بیتی می توانستند از بیش از 4 گیگابایت RAM پشتیبانی كنند و به همین علت تحولی اساسی در سرعت و قدرت پردازش رایانه ها به وجود آمد.
البته ویندوز ویستا و به خصوص نسخه 64 بیتی آن به علت عدم سازگاری با بسیاری از نرم افزارها و سخت افزارهای قدیمی تر با استقبال خوبی مواجه نشد وبسیاری از كاربران ترجیح دادند كماكان از ویندوز XP یا از نسخه 32 بیتی ویندوز ویستا استفاده كنند.
جمعه 29/8/1388 - 10:31
بیماری ها
پژوهشگران آمریکایی و ایتالیایی دریافتند که زیاده روی در مصرف غذاهای سرشار از چربی و قند در مغز تغییراتی ایجاد کرده و به این ترتیب ذهن به مصرف این غذاها معتاد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه بوستون و دانشگاه ساپینزا در رم در تحقیقات خود نشان دادند که مصرف زیاد غذاهای بسیار چرب و شیرین موجب ایجاد تغییراتی در مغز می شود این تغییرات مشابه تغییرات مغز افرادی است که به مواد مخدر اعتیاد دارند.

نتایج این کشف توضیح می دهد که چرا پرهیز شدید از غذاهایی مثل انواع پاستا و شیرینیهای خامه ای برای کسانی که رژیم غذایی می گیرند بسیار دشوار است و اغلب این افراد پس از دوره چشم پوشی از غذاهای پر چرب دچار ناهنجاریهای غذایی می شوند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، رفتار گروهی از افراد چاق یا افراد با ناهنجاریهای غذایی را که در دوره پرهیز از غذاهای شیرین و پرچرب قرار داشتند تحت کنترل قرار دادند و دریافتند که برای این افراد پرهیز و کنترل غذایی بسیار دشوار است و به همین علت وزن آنها در طول رژیم تغییر نمی کند.

در مرحله دوم آزمایشات، این محققان با هدف بررسی اثرات غذاهای چرب بر روی ذهن از 155 موش استفاده کردند و پاسخهای نوروبیولوژیکی آنها را مورد بررسی قرار دادند.

این حیوانات به دو گروه تقسیم شدند: برای گروه اول به مدت 5 روز رژیم غذایی منظم برپایه غذاهای مورد علاقه جوندگان و برای دو روز دیگر غذاهای پرچرب و بسیار شیرین با طعم شکلات تجویز شد و سپس غذاهای عادی به آنها داده شد. گروه دوم تنها از غذاهای استاندارد می خوردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد پس از مصرف غذاهای چرب و شیرین، موشهای گروه اول زمانی که به غذاهای عادی بازگشتند تمایلی به خوردن آن نداشتند و از خوردن امنتاع کردند و اگر در اثر گرسنگی زیاد مجبور می شدند غذای استاندارد را به آرامی بخورند به طور ناگهانی عصبی، استرسی و مضطرب می شدند و بی تابی می کردند، درحالیکه اگر به آنها غذای چرب و شیرین داده می شد این حیوانات دوباره آرام شده و با اشتیاق غذای چرب را می خوردند.

براساس گزارش Pnas، در مرحله سوم آزمایشات، این دانشمندان نقش سیستمی را که استرس را در مغز تنظیم می کند بررسی و کشف کردند که این سیستم همانند همان سیستمی است که استرس ناشی از اعتیاد به مواد مخدر را برمی انگیزد به طوریکه در دوره پرهیز، در موشها افزایش بیان ژن Crf در بادامه مغز مشاهده می شد و تنها زمانی که به موشها غذاهای چرب و شیرین داده می شد سطح این ژن به حالت طبیعی باز می گشت.

بادامه، فضایی از مغز است که با پاسخ به ترس، اضطراب و استرس ارتباط دارد.

جمعه 29/8/1388 - 10:29
بیماری ها
پژوهشگران آلمانی در بررسیهای خود نشان دادند که ضربه های روحی و استرس در اولین سالهای زندگی ژنها را تغییر می دهند و می توانند به حافظه آسیب برسانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه ماکس پلانک با بررسی اثرات طولانی مدت استرس بر روی موشهای تازه متولد شده نشان دادند که ضربه های روحی در نخستین سالهای زندگی نه تنها موجب وارد آمدن آسیبهایی به حافظه می شوند بلکه می توانند مشکلات رفتاری حادی نیز ایجاد کنند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که چگونه استرس و ضربه های روحی در اولین فاز زندگی انسان نیز می توانند در سنین جوانی و بزرگسالی مشکلاتی در فرد ایجاد کنند.

بررسی جزئیات مولکولی بر روی موشها نشان داد تجربیاتی که در اولین سالهای زندگی استرس تولید می کنند می توانند رفتار افراد را در دراز مدت برنامه ریزی کنند.

این دانشمندان در این آزمایشات برای وارد کردن استرس به موشهای نوزاد به مدت 10 روز، روزی چند ساعت آنها را از مادر خود جدا می کردند. سپس نتایج این ضربه روحی را در طول زندگی این موشها مورد مطالعه قرار دادند.

براساس گزارش نیچر نوروساینس، به گفته این محققان، موشهایی که در کودکی تحت عوامل استرس زا قرار داشتند در بزرگسالی توانایی رودررویی با موقعیتهای استراس زا را از دست دادند و همچنین حافظه آنها کمتر توسعه یافت.

زمانی که موشها استرسی می شدند به میزان بالایی هورمونهای استرس تولید می کردند. این هورمونها تغییراتی را در DNA ژنی که گونه خاصی از هورمون استرس به نام "وازوپرسین" را رمزگذاری می کند ایجاد کرد. تغییرات این ژن تا پایان زندگی موش باقی ماند و موجب شد که این هورمون برای تمام عمر به میزان زیادی تولید شود.

سطوح بالای "وازوپرسین" سبب بروز مشکلات رفتاری و حافظه در سالهای بعدی زندگی شد. همچنین این دانشمندان با انجام بررسیهایی بر روی انسان دریافتند که چرا کودکان قربانی سوء استفاده ها، کودکان رها شده و نادیده گرفته شده در بزرگسالی بیماریهای حاد روحی روانی را توسعه می دهند. 

جمعه 29/8/1388 - 10:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته