- خيال زلف تو پختن نه كار هر خامي ست
- كه زير سلسله رفتن طريق عياري ست
-
واژه نامه
- تو :
از ضماير سمبليك حافظ است كه گاه فقط با يك معشوق زنده و زيـبا از نوع انسان ، وگاه با خداي عرفاني ــ اصل وحدت وجود ــ قـابل انطباق است ، و گاه مستعار بديع و گسترده اي است كه هردو مفهوم را در بر مي گيرد
- خيال :
گمـــان ، وهـــم ، هر صورتي كه از ماده ، مجرد باشد
- سلسله :
زنجير، زنجير زلف يار
- عياري :
طـــراري ، دزدي ، عيـــاران فرقــه خاصي بوده اند كه دزدي و راهزني را با آداب جوانمردي و مردم داري تركيب مي كرده اند
English Translation :
To devise the fancy for thy tress is not the work of immature ones:
First Mesra Translation:
To go beneath the (suspended) chain (of death), the way of a bold one-- is.
Second Mesra Translation:
شرح بيت
**- آرزوي رسيدن به زلف تو كار هر آدم ناپخته اي نيست ; زيرا زير زنجير رفتن روش عياران و بي باكان است ،عياران : طبقه اي از طبقات اجتماعي ايران را تشكيل مي دادند متشكل از مردم جَلد و هوشيار،،، جوانمردي پيشه داشتند، به صفات عالي راز نگاهداري ، دستگيري بيچارگان ، امانت داري ، وفاي به عهد آراسته و در چالاكي و حيله نامبردار بودند،عياري در حافظ غالباً در معناي زيركي ، راهزني كردن و به چالاكي كشتن آمده است ،در بيت زنجير با زلف مقايسه شده مي گويد كار آدم ناپخته نيست كه در آرزوي رسيدن به زلف زيباي تو باشد، و در آن راه فداكاري كند، بلكه براي اين كار صفات خاص عياري لازم است ،مناسبت عيار با سلسله اينكه كار عياران با حبس و زندان و زنجير و شكنجه ملازمه داشته است ،پس خلاصه معني اينكه هر آدم خامي نمي تواند اسير زنجير زلف معشوق شود بلكه براي تحمل اين زنجير نوعي بي باكي و ورزيدگي از آن گونه كه عياران دارند، لازم است ، **