کد:
1322753
پرسش
با سلام و خسته نباشید
من می خواستم بدانم که:
1-شیعیان که امامانشان به ساده زیستی معروف هستند، چرا الان که امامان دیگر زنده نیستند، شیعیان و پیروان امامان برای امام خود حرمی به این گران قیمتی می سازند که سنگ هایش از مرمر گران و درهایش از طلاست؟ قبری برای امام خود ساخته اند که اینقدر وسعت دارد،نه به اندازه یک ویلا یا خانه بزرگ بلکه به اندازه چندین خانه بزرگ؟آیا اگر امامان زنده بودند، به این تجمل گرایی پیروانشان راضی بودند؟چرا امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی این چنین حرمی دارد ولی گاندی،رهبر آزادی هند، آن چنان قبر کوچکی دارد؟
2-بنده تا بحال کسانی را دیده ام که اگر خواسته ای دارند حتی دیگر از خدا هم نمی خواهند و مستقیما از امامان می خواهند که حاجتشان را برآورده سازد... آیا این ریشه در اعتقادات غلط آنها ندارد؟
3-آیا این رفتارها(رسیدن دست به ضریح امام یا کشیدن پارچه سبز به شهدا و ضریح امامان برای تبرک و...) که بنظر میرسد از اعتقاداتی بی پایه و اساس نشعت گرفته، ریشه و منطقی هم دارند؟
با تشکر
پاسخ
با سلام و عرض تحیت.
دوست محترم!
1. زینت و زیبایى و عظمت حرم هاى اهل بیت منافاتی با زهد ائمه علیهم السلام ندارد.
ساخت این حرم ها تبجیل و تعظیم پیروان ایشان از امامان است؛ و این فی نفسه كار خوبى است. این در حقیقت فریادى است از عمق جان پیروان كه ما به این امامان اعتقاد تمام داریم. این تنها اختصاص به شیعیان ندارد، همه مردم جهان، زیارتگاه ها و عبادتگاه های دین خودشان را با شکوه می سازند.
به همین خاطر هم مى بینیم آنچه امروزه برای ساخت و سازهای این گونه خرج می شود همه اش نذورات مردم است؛ یعنی خود شیعیان علاقه دارند برای امامانشان حرم های با شکوه زیبا درست کنند.
اما این كه اگر امام زمان عجل الله تعالى فرجه ظهور كنند به این كار راضى خواهند بود یا نه؟ به نظر مى رسد پاسخ این سؤال این است كه حضرتش این عمل را فی نفسه تأیید مى كردند. منظور از "فی نفسه" یعنى فارغ از نیازهاى ضرورى اى كه أحیانا اهم از آن تشخیص مى دادند. البته در مورد اوقاف و نذورات خاص مردم كه براى ساخت و زیبایى حرم است، نمى توان تخلف از نیت واقف كرد، ولى در موارد غیر آن طبیعتا اگر امر مهم ترى وجود داشته باشد آن مقدم است.
2. درست است که بسیاری از ما ظاهرا از خود امام معصوم حاجتمان را می خواهیم نه این که بگوییم شما واسطه بین خداوند باش، اما همه ما اعتقادمان این است که این امام معصوم هر چه دارد از خدا دارد، حتی اگر به زبان نیاوریم. به نظر بسیار بسیار بعید مى رسد كه شخصى تا این حد از اعتقادات اسلامى به دور باشد كه نظر استقلالى به ایشان داشته باشد.
3. تبرک جستن به ضریح مطهر ائمه اطهار علیهم السلام اشکال ندارد. اهل بیت هم گاهى تبرك به بعضى مقدسات مى جسته اند. حتى در ماجرای حضرت موسی آمده است که سامری خاک زیر پای اسب جبرئیل را برداشت و با آن کارهای خارق العاده ای انجام داد. بنابراین تبرک جستن به خودی خود اشکال ندارد. بله، گاه این کار مستلزم اذیت و آزار زائران است، یا این که زائر فکر می کند زیارت همین بوسیدن ضریح است، که در این موارد باید به او تذکر داد تا قضیه برایش روشن شود.
با آرزوی توفیق.
موسسه ذکر ـ قم.
باستانی.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
پنج شنبه 26/10/1398
| پاسخ :
چهارشنبه 9/11/1398
|
|
دبيرستان
|
17
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
383 بار