کد:
1222673
پرسش
با عرض سلام خدمت شما
چن تا سوال داشتم خدمتتون لطفا راهنماییم کنید
1- یه کتاب خوب و معتبر و کوتاه در باره ی حضرت زهرا سلام الله علیها برام معرفی کنید
2 - یه شبهه دارم اونم اینه که چرا وقتی فدک رو غصب کردن و حضرت فاطمه از مسجد برگشت
الف ) چرا حضرت به امام علی گفت که عین جنین نشتی وحق من رو غصب کردن ؟
ب) و چرا به امام علی گفتند ک فرزند ابوقحافه به زور و ستم عطای پدرم و قوت و معیشت دو پسرم را باز ستاند و ... تا اینکه حضرت علی میگن ک اگر قوت زندگی را منظورت هست روزیشان را خدا ضمانت کرده ، ایا خود خضرت زهرا با علم و عصمتی ک داشتند لازم بود این سخنان را ابراز کند ؟ (این رو از کتاب سه خطبه حضرت زهرا خوندم - انتشارات پیام امام هادی )
ج) چرا حضرت زهرا با اینکه به عقیده ما شیعیان کاملا معصوم بودند به امام زمان خود اعتراض کردند ک چرا ساکت نشستی ؟ و ...
3 - جایی خوندم که رسول خدا از مسافرت برگشتند و طبق روال همیشه اول به دیدن حضرت زهرا رفتند اما وقتی دیدند حضرت زهرا برای خودشون زیور خریدند و پرده تازه خریدند به سمت مسجد برگشتند و وقتی حضرت زهرا اینگونه دیدند زیور ها را به همراه پرده به مسجد فرستادند تا پیامبر در راه خدا انفاق کنند و پیامبر خوشنود شدند اما سوال اینجاست ک وقتی حضرت زهرا معصوم و اگاه هستند چطور در زمانی ک مطمعنا در جامعه فقیر هست برای خود زیور تهیه کنند یا چرا اصلا باید برای انفاق تا امدن پیامبر درنگ کنند
ببخشید که سوالام زیاد بود اما لطفا همرو جواب بدین چون اینا شبهاتی هست که اذیتم میکنه و میدونم که شبهه کسای دیگه هم هست و اگه بدونم جوابشون رو به اونها هم اطلاع میرسونم
با تشکر
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم بحق زینب سلام الله علیها
پاسخ
باسلام. 1- دو اثر ارزشمند عالم بزرگ علامه سید شرف الدین :
زهرا (س) در قرآن و سنت نویسنده : علامه سید عبد الحسین شرف الدین موسوی عاملی مترجم : حسینی سید مختار
چاپخانه : اسلام
سخنی شیوا در برتری حضرت زهرا (سلام الله علیها) نویسنده : علامه سید عبد الحسین شرف الدین موسوی عاملی
مترجم : مهری سید محمد رضا
چاپخانه : عترت
2-
اولا: این روایت، مرسل (یعنی ضعیف) می باشد و نمی توان به آن استناد کرد.
ثانیا: علامه مجلسى از این شبهه این گونه جواب دادهاند:
«حضرت زهرا(س) مىخواستند كارهاى زشت غاصبان حكومت را مجسم كنند و بفهمانند كه این ها چه ستمهایى روا داشتهاند، در حقیقت تندى حضرت به خاطر این مصلحت بوده است؛ زیرا گاهى انسان مىخواهد عظمت مطلبى را به كسى به فهماند، او را مورد خطاب و عتاب قرار مىدهد، در حالى كه مقصودش تندى به آن شخص نیست؛ این مسأله در گفتگوها مرسوم و معمول است؛ مثلا فرض كنید: پادشاه یا حاكم یك مملكت، هنگامى كه مشاهده مىكند بعضى از مردم كار خلافى مرتكب شدهاند، براى این كه اهمیت كارِ خلاف آنان را بفهماند، برخى از كارگذارانش را مورد عتاب قرار مى دهد؛ با این كه مىداند او تقصیرى ندارد؛ ولى مىخواهد با این خطاب و عتاب خود، اهمیت و عظمت كار زشت آنان را مجسم نماید.
نمونه دیگر آن، هنگامى است كه حضرت موسى (ع) از كوه طور بازگشت و مشاهده كرد كه بنى اسرائیل گوساله پرست شدهاند، در این جا هارون(ع) را مورد عتاب قرار داده و توبیخ نمود، ریشش را گرفت و گفت: چه كردى؟ هارون پاسخ داد:
یَابْنَ أُمّ، لاتَأْخُذْ بِلِحْیَتى وَلابِرَأْسى إنّى خَشیتُ اَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْن بَنِى اسرائیلَ ولَمْ تَرْقُبْ قَوْلى... (طه /94.) ترجمه:«اى پسر مادرم! ریش و سر مرا نگیر، من ترسیدم بگویى چرا بین بنى اسرائیل اختلاف انداختى و سخن مرا اهمیت ندادى.»
آری حضرت موسىمىداند كه هارون تقصیرى ندارد؛ ولى مىخواهد زشتى كار بنى اسرائیل را مجسم نماید و اهمیت این مسأله را برساند و لذا در ظاهر با برادرش دعوا مىكند.
حضرت فاطمه علیها السلام مىخواست عظمت ستم وارده را منعكس كند و لذا با این لحن صحبت مىكند تا به این وسیله به مردم آن زمان و به تاریخ بفهماند كه چه ستمهایى بر اهل بیت علیهم السلام وارد شده است.» (بحار الأنوار، ج 29 ، ص 234)
پس دعوایى در كار نیست؛ بلكه اوج هیجان دخت گرامى رسول خدا را در ستمهایی كه دیده است مىرساند، و از طرفى براى ثبت در تاریخ از این روش استفاده كرده است تا دشمنانش را سر در گم نموده و آیندگان را از آنچه گذشته است با خبر نماید.
در اسناد تاریخی در جواب امیر مومنان آمده است :زهرا جان !
سکوت نکردم مگر به خاطر اسلام و مبارزه نکردم مگر بخاطر وصیت پدرت رسول اکرم که ایشان به من وصیت کرد که فقط در سه مورد دست به شمشیر ببر .زهرا جان اگر سکوت نکنم دیگر نام پدرت بر مآذنه ها شنیده نخواهد شد ( کنایه از اینکه اسلام نابود می شود ) و اهل بیت تو را به هلاکت می رسانند .آری !حضرت زهرا با این سخنان اعتراض آمیز تقریری از علی گواه بر تاریخ گرفتند و آن این بود که چرا علی سکوت کرد ؟؟
اگر حضرت زهرا در اعتراض خویش چونان جوابی از علی نمی گرفتند همواره این سوال در تاریخ برای اذهان باقی می ماند که با وجود این همه ظلم پس چرا سکوت ؟؟!!
پس در جواب سوال و اعتراض زهرا به علی ( علیهما السلام ) پاسخی از علی به تاریخ در قبال سوال چرا سکوت ؛ بیان شده است . البته با قطع نظر از عدم اعتبار سندی این نقل. 3- زیور به معنای امروزی نبوده است که منافات با توجه به فقرا داشته باشد پارچه ای ساده و بی قیمت بوده است حضرت زهرا همان را هم مانع احساس کردند و این مربوط به مقام و رتببه ی عالی ایشان است وگرنه امثال ما حتی به استفاده از آن هم توصیه می شویم. موفق باشید.
مشاور :
آقای روحاني
| پرسش :
شنبه 24/5/1394
| پاسخ :
جمعه 30/5/1394
|
|
ليسانس
|
21
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
159 بار