• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 1286306

پرسش

سلام،در کودکی خواب حضرت زهرا(س)،را دیدم و پیامی بطور نمادین بمن القاء شد،در آن زمان تصویر مبهمی از ایشان در ذهنم بود و به مسائل مذهبی فکر نمیکردم،از خوابگزاری پرسیدم.گفتند اگر حاجتی داشته باشی برآورده میشود،میخواستم بدونم که میتوان به خوابها اعتماد کرد یا مربوط به افکار آدمی میشود و حجتی ندارد؟

پاسخ

با سلام و عرض تحیت.
دوست محترم!
خواب به طور کلی حجت نیست؛ یعنى نمى توان در باره مضمون یك خواب دریافت قطعى داشت. این بدان معنا نیست كه نمى تواند یك خواب راست باشد، بلكه به این معنا است كه راهى براى شناخت خواب راست و خواب ناراست، به طور متعارف وجود ندارد. به همین خاطر هر خوابى كه در آن مضمون خلاف عقل یا شرعى باشد نباید به آن ملتزم شد، ولو معبر كارآمدى آن را صادق بداند.
بله، انصافا گاهى معبران تعبیرات اعجاب آور و صادقى از خواب مى كنند، ولى در هر حال نباید خواب را حجت دانست.
با آرزوی توفیق.
موسسه ذکر ـ قم.
باستانی.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : دوشنبه 25/10/1396 | پاسخ : جمعه 6/11/1396 | | ليسانس | 29 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 60 بار

تگ ها : حضرت زهرا خواب حضرت زهرا خواب دیدن

مشاوره های مرتبط

می گویند حضرت فاطمه زهرا چند کفن تهیه کرد و به حضرت زینب که کودک بود داد یکی برای خودش، دیگری حضرت علی، و یکی هم امام حسن. برای امام حسین هم که معلوم بود کفن نداد.
سوال این است که حضرت فاطمه زهرا حتی وقتی روزه است، فکر تهیه و پس انداز برای حداقل دو روز غذای خود و فرزندان نبود چطور فکر کفن برای بچه و برای سی چهل سال دیگر بود؟
اصلا با چه نظام فکری جور در می‌آید که برای کودک چهار پنج ساله کفن تهیه شود آن هم در زمانی که وضع مردم خوب نبود و حتی قیمت لباس با قیمت یک کفن برابر بود و همه هم و غم مردم فقط تهیه خوراک و پوشاک بود؛
و حتی در احادیث داریم که روزی فردا را خداوند فردا می‌دهد. نگهداری یک کفن به مدت چهل سال با چه منطقی سازگار است؟

من هر چه فکر می کنم نتیجه مثبتی برای روشن نگه داشتن آتش ذکر مصائب حضرت فاطمه زهرا (س) و غصب خلافت نمی توانم تصور کنم (آن هم طوری که در همه جلسات مذهبی شیعه، گریزی به آن زده می شود!!!) و فکر می کنم بهتر است که مانند حضرت علی (ع)، قضیه را مسکوت بگذاریم تا وحدت بین مسلمانان (اگر به آن اعتقاد داریم) خدشه دار نشود. چون اولا دیگر امامی نداریم که بخواهد منصبش غصب شود، حضرت امام زمان هم که با قوه قهریه خداوندی به امامت خواهد رسید. ثانیا در اثر ذکر مصائب و لعن خلفا، هر شیعه ای وقتی که یک سنی را می بیند، در دلش این طور ناآگاه خطور می کند که همینها بودند که این کارها را کردند یا واقع بینانه تر، اینها (سنی ها) طرفدار کسانی هستند که این کارها را کردند. اگر دلیل عقلایی (نه روایی) بر رد آن دارید بفرمایید.

با عرض سلام .
یکی از دوستان من دچار عشقی شده است که ربانی یا شیطانی بودنش معلوم نیست .
او به دنبال عشقش می خواهد با معشوقه خود ازدواج کند و حجتش را اینچنین بازگو می کند :
(( مدتی بود که اصلا به او ( معشوقه ) فکر نمی کردم . شبی خوابیدم و در خواب بانویی را دیدم که فهمیدم حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) هستند . پس سوالاتی را در محضر حضرتش طرح کردم و پاسخ هایی را از ایشان دریافت نمودم . یکی از سوالاتی که به صورت خیلی اتفاقی طرح کردم و خودم هم علت مطرح کردن آن را نمی دانم پرسش در مورد همان شخص بود . پس از طرح پرسش ، حضرت رو به طرفی کردند و با اشاره ای دروازه ای دایره شکل در طرف اشاره پدید آمد . سپس ایشان مادرانه کسی را صدا زدند . پس از لحظه ای مشاهده کردم همان شخص ( معشوقه ) است که در آنجا حضور پیدا کرده است . در آخر حضرت دست من و او را گرفت و در دست هم قرار داد . و من از این خواب اطمینان پیدا کردم که این عشق ربانی است و نفسانی و شیطانی نیست . بلکه این خواب انگیزه مرا افزایش داد و با جدیت بیشتر به دنبال آن هستم )) .
البته ، دوستم در پاسخ کسانی که به او می گفتند : (( این خواب شیطانی است و شخصی که در خواب دیدی حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نبوده اند ، بلکه توسط شیطان به این شکل در آمده و شیطان به تو القا کرده که حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بوده اند )) چنین ادعا دارد که :
(( معصومین ( علیهم السلام ) اجازه نمی دهند که بدون اراده خودشان در خواب کسی حضور پیدا کنند و شیطان نمی تواند از شخصیت آنان سوء استفاده کند . پس خواب من درست بوده و مهر تایید حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بر این عشق است )) .
حال سوالات از این قرار است :
الف- آیا حضور حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) یا دیگر معصومین ( علیهم السلام ) در خواب هر یک از افراد منوط به اراده و خواست خودشان است و یا امکان دارد توسط الهامات شیطانی و نفسانی و حالات جسمانی چنین اتفاقی بیافتد ؟
ب- آیا اقوال و افعال حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) یا دیگر معصومین ( علیهم السلام ) در خواب هر یک از افراد حجت است و می توان به آن تکیه کرد و یا اعتباری ندارد و نمی توان به آن اعتناء نمود ؟
ج- نظر شما در مورد خصوص خوابی که ذکر شد و رحمانی یا شیطانی و نفسانی بودن آن چیست ؟
د- لطفا در این رابطه آیه و روایتی ذكر كنید .

مفتقرا متاب رو از در او به هیچ سو زانکه مس وجود را فضه او طلا کند لطفا معنی و تفسیر ظاهر و باطن این شعر گرانقدر علامه اصفهانی - کمپانی- ره به ویژه نقش و منظور ایشان از واژه - فضه - که می دانیم کنیز با فضیلت حضرت زهرا -س- بودند را تفضیلا" بفرمایید . ( در همین سایت درج شود ممنون خواهم شد با تشکر فراوان

باسلام. شبهه شده است که اگر حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) معصوم هستند، پس چرا پیامبر به آنها توصیه هایی کرده است؟ از جمله این روایات:
روایت اول: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِیُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ سَلَمَةَ الْأَهْوَازِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیُّ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُوسَى ابْنِ أُخْتِ الْوَاقِدِیِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو قَتَادَةَ الْحَرَّانِیُّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْعَلَاءِ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ سَعِیدِ بْنِ الْمُسَیَّبِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ جَالِساً ذَاتَ یَوْمٍ وَ عِنْدَهُ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (ع) ... ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى عَلِیٍّ ع فَقَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ هِیَ نُورُ عَیْنِی وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی یَسُوؤُنِی مَا سَاءَهَا وَ یَسُرُّنِی مَا سَرَّهَا وَ إِنَّهَا أَوَّلُ مَنْ یَلْحَقُنِی مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَأَحْسِنْ إِلَیْهَا بَعْدِی وَ أَمَّا الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَهُمَا ابْنَایَ‏ وَ رَیْحَانَتَایَ‏ وَ هُمَا سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْیُكْرَمَا عَلَیْكَ كَسَمْعِكَ وَ بَصَرِكَ ثُمَّ رَفَعَ ص یَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُكَ أَنِّی مُحِبٌّ لِمَنْ أَحَبَّهُمْ وَ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُمُ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَهُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَهُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُمْ وَ وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُمْ ...[1].
روایت دوم: وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ، عَنْ أَبِی یَعْفُورٍ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ (تَعَالَى) إِلَى رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ): قُلْ لِفَاطِمَةَ: لَا تَعْصِی‏ عَلِیّاً، فَإِنَّهُ إِنْ غَضِبَ غَضِبْتُ لِغَضَبِه[2].
آیا این دو روایت با عصمت آن بزرگواران منافات ندارد؟لطفا از جهت سندی و محتوایی به این روایات پاسخ کامل دهید.ممنون

[1] . ابن بابویه، محمد، الأمالی، ص486-487.
[2] . طوسى، محمد، الأمالی، ص 668.

با عرض سلام خدمت شما

چن تا سوال داشتم خدمتتون لطفا راهنماییم کنید
1- یه کتاب خوب و معتبر و کوتاه در باره ی حضرت زهرا سلام الله علیها برام معرفی کنید
2 - یه شبهه دارم اونم اینه که چرا وقتی فدک رو غصب کردن و حضرت فاطمه از مسجد برگشت
الف ) چرا حضرت به امام علی گفت که عین جنین نشتی وحق من رو غصب کردن ؟
ب) و چرا به امام علی گفتند ک فرزند ابوقحافه به زور و ستم عطای پدرم و قوت و معیشت دو پسرم را باز ستاند و ... تا اینکه حضرت علی میگن ک اگر قوت زندگی را منظورت هست روزیشان را خدا ضمانت کرده ، ایا خود خضرت زهرا با علم و عصمتی ک داشتند لازم بود این سخنان را ابراز کند ؟ (این رو از کتاب سه خطبه حضرت زهرا خوندم - انتشارات پیام امام هادی )
ج) چرا حضرت زهرا با اینکه به عقیده ما شیعیان کاملا معصوم بودند به امام زمان خود اعتراض کردند ک چرا ساکت نشستی ؟ و ...
3 - جایی خوندم که رسول خدا از مسافرت برگشتند و طبق روال همیشه اول به دیدن حضرت زهرا رفتند اما وقتی دیدند حضرت زهرا برای خودشون زیور خریدند و پرده تازه خریدند به سمت مسجد برگشتند و وقتی حضرت زهرا اینگونه دیدند زیور ها را به همراه پرده به مسجد فرستادند تا پیامبر در راه خدا انفاق کنند و پیامبر خوشنود شدند اما سوال اینجاست ک وقتی حضرت زهرا معصوم و اگاه هستند چطور در زمانی ک مطمعنا در جامعه فقیر هست برای خود زیور تهیه کنند یا چرا اصلا باید برای انفاق تا امدن پیامبر درنگ کنند
ببخشید که سوالام زیاد بود اما لطفا همرو جواب بدین چون اینا شبهاتی هست که اذیتم میکنه و میدونم که شبهه کسای دیگه هم هست و اگه بدونم جوابشون رو به اونها هم اطلاع میرسونم
با تشکر
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم بحق زینب سلام الله علیها

UserName