کد سوال : 5890
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : براى اين كه انسان بتواند در خودش پشتكار به وجود آورد ، چهكارهايى بايد انجام بدهد؟
پاسخ : پشتكار خصلتى است ارزنده كه آدمى مىتواند در هرحال به آن دست بيابد. استقامت شيوه مردان بزرگ جهان است بىحالى و سستى ريشه همه عقب ماندگىهاست. باغبانى كه مىخواهد باغى زيبا و پرمحصول داشته باشد سوز گرما و سرما را برخود هموار مىكند و شب و روز را نمىشناسد تا به مقصود خويش نايل گردد. شما براى زندگى و آينده خويش هدفى را ترسيم كنيد و براى رسيدن به آن برنامه ريزى كنيد و خود را موظف به اطاعت از برنامه نماييد قطعا به نتيجه خواهيد رسيد. البته به شرط كار و تلاش. مردان بزرگ علمى سياسى اجتماعى و هنرى همه در سايه كار و تلاش خود بهدرجات بالاتر رسيدهاند. شعار پاستور در تمام زندگى «كار» بود. او چنان در آزمايشگاه خود سرگرم كارمىشد كه غوغاى بيرون را نمىشنيد. حتى هنگامى كه مهاجمان آلمانى پاريس را محاصره كردند و غريو توپخانهها فضاى شهر را پر كرده بود او متوجه اين غوغا نشد. ناپلئون در شبانه روز پنج ساعت مىخوابيد و بقيه را به كار مشغول مىشد. در افسانههاى پيشينيان آمده است كه در نقاط گوناگون زمين گنجهايى است و روى هر گنج اژدهايى و تا بر آن پيروز نشويم گنج ميسر نمىشود. بسيارى از مردم اين مطلب را افسانه و گروهى نيز به غلط آن را واقعى مىپندارند ولى حقيقت آن است كه اين گنجينهها همان ذخاير فكرى و طبيعى مىباشد و آن اژدها همان موانع و مشكلات است كه بايد آنها را با قدرت كنار زد تا به گنج رسيد. اديسون گفته است: اختراعات من محصول تصادف نيست وقتى به نتيجه كارى معتقد شدم خود را بر آن كار متمركز مىكردم و تجربه روى تجربهمىاندوختم تا موفق شوم. نيوتن مىگويد: اگر من به جايى رسيدم بر اثر كار و كوشش است. بلى بايد لب فرو بست و بازو گشود و كاركرد و دم نزد و يقين نمود كه كليد طلايى كاميابى كار و كوشش است. مرغ را پر مىبرد تا آشيان پر مردم همت است اين را بدان ابوجعرانه از دانشمندانى است كه به استقامت و پشتكار معروف است. وى درس استقامت را از « جعرانه » كه نام حشرهاى است فراگرفته مىگويد: در مسجد جامع دمشق كنار ستون صافى نشسته بودم حشرهاى قصد داشت از روى سنگهاى صاف ستون بالا برود و به كنار چراغ پىسوز مسجد برسد. من از اول شب تا به صبح كنار آن ستون بودم. آن حشره هفتصد بار از ستون بالا رفت ولى باز به زمين افتاد از تصميم و اراده آهنين حشره تعجب كردم برخواستم وضو ساخته نماز خواندم پس از نماز مجددا نگاه به ستون كردم حشره را ديدم كه كنار چراغ نشسته و مقصود را در آغوش كشيده است. پافشارى و استقامت ميخ سزد ار عبرت بشر گردد بر سرش هرچه بيشتر كوبى پافشاريش بيشتر گردد و بالاخره عمل به توصيههاى زير مىتواند به تقويت اراده منجر شود: 1- روزه گرفتن در آغاز و وسط و پايان هر ماه 2- انجام ورزشهاى مفيد و دشوار مانند كوهنوردى 3- ايجاد نظم و مقررات در تمامى امور خود 4- پرهيز از پرخورى و شكم پرورى 5- معاشرت و دوستى با مردان موفق جهان از طريق مطالعه كتب و آثار آنها 6- تكرار و تمرين پشتكاربا اتمام كارهاى ناتمام 7- تلقين پشتكار و همت و باور كردن توانايىهاى خود.
کد سوال : 5891
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : علت تنفر از جنس مخالف وعلاقه به جنس موافق چيست؟ مرا راهنمايى كنيد؟
پاسخ : در مورد عدم تمايل به جنس مخالف و راه حل و درمان آن قبلا بايد چند نكته مشخص شود: 1- تمايل نداشتن شمابه جنس مخالف باتمايل به جنس موافق همراه است يا نه ؟ 2- ازچه زمانى اين حالت درشما پديدار شدهاست وشرايط رشد آن چگونهبودهاست ؟ 3- برخوردهاى شما باجنس مخالف چگونه ودرچه سطحى بودهاست ؟ 4- توضيحاتى پيرامون سابقه رفتارجنسى خودبيان نماييد. 5- مختصرى پيرامون ويژگىهاى زندگى خود محيط تربيت شيوه معاشرت و رفتار با خويشان و دوستان بنويسيد. 6- مقدارى از ويژگىهاى روحى و روانى خودراتوضيح دهيد. مثلا فردى اجتماعى پرتحرك با اراده و... هستيد يا داراى افسردگى كمرويى جامعهگريز گوشهگير كم اراده و... . 7- آيا تاكنون مسأله خود را با كسى درميان نهاده و چاره جويى كردهايد يا نه؟ در صورت مثبت بودن نتايج آن را بنويسيد. بدون توضيح موارد فوق تشخيص موضوع و راهنمايى پيرامون آن ممكن نيست. ولى بايد متذكرشويم مشكل شمابه هر مشكل و صورت كه باشد راه حل داشته و قابل علاج است. اميد است بتوانيم شما را در اين مسأله يارى كنيم. اما تمايل به جنس مخالف اين نيز مسألهاى غريزى است مگر اينكه مانعى روانى و يا جسمى در برابر آن قرار گيرد. مثلا افرادى كه دچار اختلالات هورمونى هستند دچار چنين حالاتى شده و حتى ممكن است تمايلات جنسى متضاد داشته باشند. علل روانى نيز در اين مسأله دخالت دارند. گاهى بنابر عللى فرد از جنس مخالف بدش مىآيد و دليل آن برخوردى است كه با زن يا مردى داشته است و موجبات تنفر او را فراهم كرده و در واقع او در برابر زن يا مرد رفتارى شرطى پيدا كرده است. حدس ما آن است كه علت عدم تمايل شما به جنس مخالف بيشتر جنبه روانى داشته باشد. در اين صورت اگر دخترى را كه مناسب و مورد نظر شما باشد براى ازدواج نامزد كنيد غريزه و فطرت نهفته در شما - كه در خمودى و خفتگى قرار دارد - بيدار شده و به حالت طبيعى مىرسد. به نظر مىرسد زمينههاى فكرى شما نيز به طور ناخود آگاه موجب گرديده است به خود اين چنين تلقين كنيد. براى مبارزه با اين حالت سعى كنيد تلقينهاى مثبتى داشته باشيد. هنگام خوابيدن و به هنگام آرامش بدن در بستر به خود اين گونه تلقين كنيد كه نظام طبيعت زوجيت است و من تنها به جنس مخالف تمايل دارم. مدت چهل روز اين برنامه را عمل كرده و نتيجه را براى ما گزارش كنيد.
کد سوال : 5893
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اجتماعي _ فرهنگي>قرآن و حديث
پرسش : طبق روايات مساجد زنان خانههاست، از طرفى وضع كنونى جهان مىطلبد كه حضور زنان در جوامع چشمگير باشد در اين باره توضيح دهيد؟
پاسخ : در مورد رواياتى كه بهترين مسجد زنان را خانههايشان معرفى كرده بايد چند نكته را در نظر داشت: الف) اين روايات در بردارنده حكمى كلى و استثنا ناپذير نيستند؛ به عبارت ديگر بسيارى از احكام قانونى شريعت در بادى نظر ظاهرى مطلق و كلى دارند. ولى غالبا مخصصات و مقيداتى در ديگر منابع احكام دارند كه با توجه به آنها دايره حكم ضيق و محدود مىگردد. ب) در پرتو امر فوق چنين به دست مىآيد كه: اولا: اين روايات هرگز منع كننده حضور زن در صحنه اجتماع بويژه در موارد لزوم مانند شركت در راهپيمايىها تحصيل دانش و... با رعايت شوءون اسلامى نيست. از همين رو فقهانيز چنين مواردى را نه تنها منع ننمودهاند. بلكه در مواردى مانند آموزشهاى علمى مخصوص بانوان دفاع در برابر دشمنان مهاجم در صورت عدم كفايت مردان شركت در مبارزات ضد طاغوتى به فرمان امام را واجب شمردهاند. ثانيا: از جمعبندى متون دينى به دست مىآيد كه: اين گونه روايات منصرف به مواردى است كه علاوه برعدم ضرورت حضور زن نوعى بىنظمى در مسؤوليتهاى زن در خانه و يا بىنظمى در اجتماعات عمومى و دينى پديد آورد. چنان كه بسيارى از زنان به خاطر داشتن مسوءوليت مراقبت و پرستارى از اطفال و كودكان حضورشان در مسجد چنين پيامدهايى را دارد. ولى در صورتى كه فارغ از چنين مشكلاتى بوده يا راه حل مناسبى براى آنها داشته باشند حضورشان در مساجد و مجامع عمومى با رعايت شوءونات اسلامى مطلوب است.
کد سوال : 5899
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : دراثر انس بيش از حد با يكى از دوستان دانشجو تحمل يك لحظه جدايىاز او را ندارم و اگر چند روز وى را نبينم افكارم پريشان مىشوم راه چاره چيست؟
پاسخ : در رابطه با مشكلى كه با آن مواجه هستيد توجه به چند نكته الزامى است: 1) دوست و دوست يابى از نيازهاى واقعى زندگى است و داراى فلسفه خاصى است. اما آنچه مهم است اين كه در اين راستا همچون ديگر جنبههاى زندگى رعايت اعتدال لازم و ضرورى است. به عبارت ديگر: علاقه شما به دوستتان احساسى پاك و لطيف است اما همواره بايد عواطف با تعقل همراه باشند. ولى به نظر مىرسد عقل و منطق اين مقدار علاقه را تأييد نكند. 2) انسان در برابر هر يك از نعمتهاى الهى - از جمله دوست خوب - همواره بايد بداند كه بالاخره روزى آن را از دست خواهد داد. بنابراين دل سپارى در برابر هر چيز بايد به گونهاى باشد كه فقدانش موجب آزار انسان نگردد. 3) سعى كنيد نسبت به دشوارى دورى از دوستتان خونسرد باشيد. مسلما به تدريج رنج اين فراق كاهش خواهد يافت و عادى خواهد شد. 4) سعى كنيد با افراد ديگر صلاحيتدار طرح دوستى بريزيد و روابط اجتماعى خود را افزون سازيد تا عمل جانشينى به طور عادى انجام گيرد. 5) حالت شما تا حدودى از مظاهر تجرد در جوانى است و اقدام به مسأله ازدواج به كلى مشكل شما را ريشه كن خواهد ساخت.
کد سوال : 5907
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان
پرسش : با توجه به جو درسى دانشگاه وتهاجم فرهنگى غرب چگونه مىتوانيم بهيادخداباشيم و با اشتياق وظايف دينى را انجام دهيم؟
پاسخ : انس و ارتباط دائمى با خدا و مسائل اسلامى در همه حال ميسر است ولى نه براى همه بل براى آنان كه جدا به خودسازى پرداخته و بناى ايمان خويش را بسيار مستحكم ساختهاند. بنابراين هر قدر مرتبه معرفت و ايمان و عشق آدمى به ذات اقدس الهى افزون گردد و آن كس كه از سلسبيل عشق و معرفت قطرهاى نچشيده باشد به اندك چيزى خداى را از ياد برده و در گرداب اوهام شيطانى غرق مىگردد. آيا تاكنون ديدهايد كه عاشق جز به معشوق خويش انديشد و جز در طريق رضاى او و وصل بدو گامى نهد؟ نيز آنكه خداى را شناخت و به او دل سپرد در همه چيز و همه حال به ياد اوست و براى نيل به مقصود حقيقى؛ يعنى قرب به سوى پروردگار گام مىنهد. چنين آرمانى هرگز با تلاشهاى صحيح دنيوى و فراگيرى دانشهاى طبيعى صنعتى انسانى اجتماعى و ... تضاد ندارد بل همه اينها را در راستاى همان هدف تكاملى قرار مىدهد و ياد و ذكر و توجه پيوسته به معبود و معشوق حقيقى را با آن مقارن و لاينفك مىسازد. ليكن چنان كه معروض افتاد در اين راه بايد گامى استوار برداشت معرفت خويش را بالا برد و دل از هواها و تعلقات نفسانى شست و خانه قلب را مالامال از عشق بارى تعالى ساخت . بر دانشجويان عزيز با ايمان است كه در برابر تهاجم فرهنگى غرب يك صدا خيزش معنوى و آرمانى بلندى نموده و بر محيط دانشگاه عطر معنويت افشانند و نگذارند آلودگىها از هر سوى اين محيط مقدس را لكهدار ساخته و چراغ نور افشان ايمان و معنويت را در آن خاموش سازد.
کد سوال : 5908
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : اينكه مورد توجه همكلاسىهاى مرد قرار بگيرم احساس خوشى به من دست مىدهدو اين موجب آزار و تنفر من از رفتن به دانشگاه شده است. چه كنم؟
پاسخ : هر كسى دوست دارد كه محبوب ديگران واقع شود و اين احساس جزو طبيعت انسان است و گناهى بر آن مترتب نيست. گناه آن است كه شخص خود را طورى زينت كند يا خود را طورى جلوه دهد كه ديگران را تحريك كند و زمينه گناه را فراهم نمايد مسلما شما از اين مساله مبرا هستيد. همين كه سعى كنيد لباسهاى متعارف بپوشيد و از كارى كه باعث تحريك ديگران شود پرهيز كنيد كافى است و هيچ گاه به خاطر اين احساسات از رفتن به كلاس درس متنفر نشويد به اميد روزى كه امكانات اجازه تشكيل كلاسهاى مجزا رابدهد و مشكل شما دانشجوى محترم حل شود.
کد سوال : 5910
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : اخلاق همسرم نرمال نيست وحالىبهحالىمىشود ونمىشود روىاخلاقايشان حساب بازكردآيابراى حل اين مسالهبه علوم غريبه مىتوانيم مراجعه كنيم راهحلچيست؟
پاسخ : مساله اختلافات خانوادگى با كيفيت و درجات متفاوت در بسيارى از خانوادهها وجود دارد. البته مقدارى از آن طبيعى است. ليكن درمان آن به كارگيرى شيوههاى اصلاحى بسيار دقيق وظريفى را مىطلبد. در اين راستا سه نكته كاملا اساسى را بايد توجه داشت و گرنه هر تلاشى بدون ملاحظه آن خنثى و بيهوده است:
1- حوصله و به اصطلاح زود از كوره در نرفتن.
2- با تدبير و عاقلانه (نه از روى احساسات خام) عمل كردن.
3- رعايت اصل تدريج و زمان بندى مناسب؛ به عبارت ديگر حتى با بكارگيرى بهترين شيوهها هم نمىتوان انتظار داشت كه ظرف چند روز يا چند هفته به نتيجه رسيد. بلكه چه بسا حداقل يكسال زمان لازم باشد تا تدريجا با اجراى دقيق برنامههاى ارائه شده بتوان مشكل را حل نموده و يا به حداقل ممكن رساند. قبل از هر توصيهاى لازم است مسائل خواسته شده را بدقت براى ما گزارش نماييد:
الف) نوع رفتارهاى نابهنجار همسر شما چيست؟ 1- در برخورد باشما 2- در برخورد با فرزندان 3- در برخورد با خويشاوندان 4- در برخورد با همسايگان 5- در برخورد با ديگران.
ب) نظر خود شما پيرامون علت هر يك از رفتارهاى فوق چيست؟
ج) رفتارهاى فوق از چه زمانى شروع شده؟ د) فرهنگ رفتارى خانواده همسرتان را شرح دهيد.
ه) ميزان سواد و آگاهىهاى جانبى همسرتان را بيان كنيد.
و) آيا همسرتان علاوه بر خانهدارى به فعاليت ديگرى نيز اشتغال دارد؟
ز) امتيازات و جنبههاى مثبت همسرتان چيست؟
ح) عكسالعمل شما در برابر رفتارهاى بهنجار و نابهنجار همسرتان و ميزان و كيفيت تأثير هر يك (به تفصيل)؟
ط) وضعيت اقتصادى.
ى) حدود آگاهى بستگانتان از مشكل شما و نقش آنها؟
ك) خصوصيات اخلاقى و رفتارى خودتان ميزان ابراز محبت و ...؟
ل) همسر شما به چه چيزهايى بيشتر علاقه و دلبستگى دارد و موضع شما در برابر آنها چيست؟ در حال حاضر اكيدا توصيه مىگردد به هيچ وجه اختلافات خود را در برابر فرزندان آشكار نكنيد و با يكديگر قرار قطعى گذاريد كه هر اختلافى پيدا شد فقط در خفا مطرح گردد. هر دو نفر به رعايت اين مساله جدى و سختگير باشيد و اگر از يك طرف نقض شد طرف ديگر هرگز آن را ادامه ندهد. سپس نتيجه آن را ضمن ديگر مطالب خواسته شده گزارش نماييد. به جاى مراجعه به علوم غريبه نيز بهتر است كتابهاى زير را مطالعه فرماييد: 1- آيين همسردارى ابراهيم امينى 2- نظام حقوق زن در اسلام شهيد مطهرى 3- عشق هرگز كافى نيست، پروفسور آرون تى بك
کد سوال : 5912
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اطلاعات عمومي
پرسش : علاقمند بهتحصيل علوم حوزوىهستم بفرماييد به چه نحوى ميسراست و شرايطشچيست ولطفا كتبى در زمينههاى اعتقادى،اخلاقىوسيرهاهلبيت(ع) ذكر كنيد
پاسخ : پرداختن به تحصيل در حوزههاى علميه به دو صورت امكان پذير است : 1- شركت در امتحان ورودى حوزههاى علميه ( همانند حوزه علميه قم ) كه هر سال برگزار مىگردد وسپس اشتغال به تحصيل به صورت تمام وقت. 2- تحصيل به صورت پاره وقت. براى اين منظور بايد به يكى از مدارس علوم حوزوى در شهر خود مراجعه نماييد تا آنان هماهنگى لازم را جهت شركت شما در كلاس درس انجام دهند. ضمنا كتب زير جهت مطالعه در زمينههاى اعتقادى معرفى مىشود : 1- آفريدگار جهان، ناصر مكارم شيرازى 2- اثبات وجود خدا اثر چهل تن از دانشمندان 3- بهترين راه شناخت خدا محمدى رى شهرى 4- آموزش عقايد 1و2 مصباح يزدى 5- سيره علوى محمد باقربهبودى 6- سيره نبوى شهيد مطهرى 7- عبقريه محمد (ص) عقاد 8- سنن النبى، علامه طباطبايى ترجمه هادى فقيهى
کد سوال : 5914
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>تربيتي و مشاوره
پرسش : اصول كلي جهت بر طرف كردن عادات رذيله چيست ؟
پاسخ : 1. سعى كنيد جز مواقعى كه ضرورت دارد در تنهايى قرار نگيريد.
2. با افكار منفى خود مقابله كنيد. هر وقت اين افكار به شما هجوم آورد، به هر صورتى كه شده خود را از چنبره آن نجات دهيد؛ براى مثال خود را به مطالعه يا هر كار ديگرى كه انجام آن برايتان ممكن است، مشغول كنيد و نگذاريد ذهن شما جولانگاه افكار منفى باشد.
3. به جنبههاى مثبت خود بينديشيد و سعى كنيد فهرست آنها را در برگهاى بنويسيد.
4. به جاى كمبودها و عيبها و ناكامىها به موفقيتها و امكاناتى كه در زندگى از آن بهرهمنديد، فكر كنيد. امكانات و شرايط زندگى ما مانند ليوانى است كه بخشى از آن پُر است و بخشى خالى. بكوشيد به بخش پُر فكر كنيد و از آن بهره ببريد. غصه آن نيمه خالى را نخوريد؛ زيرا در اين صورت نمىتوانيد از آنچه دراختيار داريد بهرهمند شوند. فرصتهاى زندگى را مغتنم شماريد و از آنچه در آينده پيش مىآيد، نگران نباشيد.
5. با افراد شاداب، فعال، اجتماعى، متدين و در عين حال مثبت نگر معاشرت كنيد واز افرادى كه هميشه از زندگى شكايت مىكنند، دورى گزينيد.
6. ورزش را از ضرورىترين فعاليتهاى خود بدانيد و هر روز حداقل 30-60 دقيقه به ورزش مورد علاقهتان بپردازيد.
7. هر چه مىتوانيد قرآن بخوانيد و از مضامين بلند دعاهاى اهل بيت(ع) بهره گيريد. البته قرآن را تأنى و توجه به معنا تلاوت كنيد.
8. از بيكارى و بىبرنامگى بپرهيزيد و همه اوقات خود را به طور منطقى پركنيد.
9. براى برنامه ريزى اوقات شبانه روز حتماً با مشاور روان شناختى دانشگاه خود مشورت كنيد يا از دوستان موفق كمك بگيريد.
10. به تغذيه، خصوصاً صبحانه، اهميت دهيد و هيچ گاه بدون خوردن صبحانه به كار (مطالعه، حضور در كلاس و...) نپردازيد.
11. هر وقت احساس دلتنگى مىكنيد، حدود 10 دقيقه دوش آب ولرم بگيريد و در صورت امكان شنا كنيد.
12. به مسائل معنوى، به ويژه نماز اول وقت، فوق العاده اهميت دهيد.
13. با توسل به اهل بيت(ع) از آن ها بخواهيد به شما كمك كنند و همواره به لطف و رحمت خدا اميدوار باشيد.
14. مطالعه كتب زير مىتواند در حل مشكل شما سودمند باشد:
الف) راز شاد زيستن، اندروميتوس، ترجمه وحيد افضلى راد.
ب) رمز پيروزى مردان بزرگ، استاد جعفر سبحانى.
کد سوال : 5915
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>فلسفه احكام>قرآن و حديث
پرسش : مراد از H}(من مات ولميعرف امامزمانه){H امام(ع) است يا مجتهد جامع الشرايط؟اين حديث چگونه دلالت بر وجوب تقليد از مجتهد جامعالشرايط مىكند؟
پاسخ : مسأله تقليد از مجتهد جامع الشرايط غير از وجوب شناخت امام زمان «عج» است و هيچ يك از علما مسأله تقليد را مستند به روايت شريفه: H}«من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه»{H نمىدانند. زيرا همان طور كه خود نيز اشاره فرمودهايد اين روايت مربوط به شناخت امام معصوم(ع) در هر عصر است و تقليد از مجتهد جامع الشرايط در مسائل دينى به عنوان مراجعه به كارشناس برجسته دينى است كه بعد از غيبت كبراى حضرت ولى عصر«عج» و به دستور خود آن حضرت مورد عمل بوده و تبعيت از فقهاى بزرگى همچون شيخ طوسى (شيخ الطائفه) علامه حلى مقدس اردبيلى و امام خمينى«ره» از اين باب بوده است. و در نامههاى امام زمان«عج» به على بن محمد سمرى آمده است كه فرمود: H}«و اما من كان من الفقها صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا لهواه مطيعا لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه. هر كدام از فقيهان كه بر نفس خود مسلط و پاسدار دين الهى و مخالف هواى نفس بود و در كارها فقط اطاعت از خدايش را ملاك كار قرار داد بر مردم لازم است او را مرجع و مقلد خود قرار دهند و از او تقليد كنند».{H پس تقليد از مرجعى بيدار و آگاه كه حصن اسلام است و در مقابل دشمنان اسلام از دين پاسدارى مىكند ربطى به صفوىها ندارد.
البته در دوره حكومت صفوىها مرجعيت شيعه از آزادى عمل بيشترى برخوردار شد و توانست در رشد و گسترش فرهنگ غنى اسلام گام بلندترى بردارد. V}براى آگاهى بيشتر ر . ك : «منابع فقه» محمد تقى جعفرى و «وظايف شيعه در عصر غيبت»{V