کد سوال : 5787
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اطلاعات عمومي
پرسش : افراط و تفريط يعنى چه؟ و راه پرهيز از آن چيست؟
پاسخ : افراط و تفريط، نوعاً در مقولههاى اخلاقى كاربرد دارد و تعبير اخلاقى آن «اعتدال» است. البته اعتدال، در همه مقولههاى اخلاقى نيز كاربرد ندارد؛ ولى در موارد بسيارى با موازين سازگارى دارد؛ مثلاً: در بين تهور و ترس، «شجاعت» راه اعتدال است. در بين بخل و تبذير، «اقتضاد» راه اعتدال است. خلاصه آن كه اعتدال در بسيارى از امور مطلوب است، ولى قاعدهاى كلى نيست و در هر مورد نيازمند كاوش ويژه است.
کد سوال : 5789
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اطلاعات عمومي
پرسش : چگونه از عشق و علاقه به يك دختر رهايى يابم؟
پاسخ : نيازهاى عاطفى و غرايز ديگر در ايام جوانى، آدمى را به سوى «دوست داشتن و عشق ورزيدن» سوق مىدهد كه البته اين يك امر طبيعى و غريزى است و كمتر مىتوان راهى براى گريز از آن پيدا كرد. آنچه در اين مقوله اهميت دارد، كنترل عقلايى بر احساسات و پرهيز از مخاطراتى است كه ممكن است فرد را به گرفتارىهاى مختلف روحى و جسمى دچار سازد. «دوست داشتن و عشق ورزيدن» حق شماست، ولى اگر اين حق از مسير معيّن، مشخص و صحيح استيفا نشود، ممكن است عوارض نامطلوبى را براى انسان ايجاد كند؛ همان گونه كه شما به قسمتى از آن گرفتار شدهايد.
در حال حاضر براى رهايى از اين مشكل، چند راه وجود دارد:
1- رسماً از دختر مورد نظر براى ازدواج خواستگارى كنيد؛ يعنى، با خانواده خود صحبت كرده و به خواستگارى ايشان اقدام كنيد و از چيزى هراس نداشته باشيد. اگر جواب مثبت شنيديد كه با توكل به خدا چند مدتى ايشان را به صورت نامزد به عقد خود درآوريد و بعد از رفع مشكلات و كمبودها، به خانه خود بياوريد. البته در اين زمينه عجول نباشيد و تحقيقات لازم را انجام دهيد.
2- اگر پاسخ طرف منفى بود و يا اين كه شرايط شما براى چنين اقدامى مناسب نبود، در اين صورت تصميم جدى بگيريد كه او را فراموش كنيد و قاطعانه به تحصيل خود ادامه دهيد. براى اين كه بتوانيد برخورد فائق آييد: اولاً، مطمئن باشيد كه در صورت اراده حتمى و قطعى، خواهيد توانست او را فراموش كنيد و حتماً موارد بهتر و مناسبترى در آينده، براى ازدواج خواهيد يافت. ثانياً، رابطه و پيوند خود را با خداوند - كه مظهر همه زيبايىها و كمالها است - محكم كنيد. بدانيد كه همه زيبايىها از اوست و تمامى موجودات، مظهر و شعاعى از جمال و جلال اويند. پس عشقورزى به او، عشق حقيقى است و بقيه عشقها و محبتها همه فانى و گذرا هستند. ثالثاً، سعى كنيد با مطالعه، ورزش و اشتغالات ديگر، مجالى براى فكر كردن به موضوعى كه براى شما فايدهاى ندارد، باقى نگذاريد. رابعاً، بدانيد اين شوقها گذرا است و با اندك بهانهاى از بين مىرود.
کد سوال : 5791
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اجتماعي
پرسش : در مورد تخلفاتى نظير ارتشأ و اختلاس چه بايد كرد؟
پاسخ : در مورد تخلفاتى نظير ارتشا، اختلاس و... اگر در حدّى است كه جاى اغماض وجود دارد و چه بسا طرف خودش به تخلف و زشتى رفتار خود پى ببرد، بهتر است ناديده گرفته شود. و اگر طرف بر اين تخلف خود اصرار ورزيد، ديگر جاى اغماض هم نيست. در صورت امكان بايد به امر و نهى او پرداخت و او را متنبه رفتار زشت خويش ساخت. البته در اين هنگام بايد مراتب امر و نهى كاملاً مراعات شود. اگر هيچ يك امكان نداشت يا كارگر نيفتاد، در اين صورت نوبت به مرحله سوم مىرسد كه بايد به مسؤول رده بالاتر گزارش داد؛ آنهم حتىالامكان به گونهاى ظريف و با مهارت بدون آن كه كسى بو ببرد. براى پنهان ماندن اين موضوع، مىتوان از صندوق انتقادات و پيشنهادات استفاده كرد. به هر حال اين گونه برخوردها، بايد در كمال دقت و ظرافت انجام گيرد تا نتيجه مطلوب به دست آيد.
کد سوال : 5792
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : پاكى قبل از ازدواج چه نقشى در دوران زندگى مشترك خواهد داشت؟
پاسخ : ترديدى نيست كه پاكى و طهارت نقش مؤثرى در آينده انسان و سلامت زندگى او دارد. البته انواع گناهان در اين زمينه داراى تأثيرات مختلفِ فكرى، جسمى و اجتماعى است؛ مثلاً عادت به خودارضايى موجب ضعف قواى جنسى مىگردد و سلامت روابط زناشويى را به خطر مىاندازد. روابط نامشروع از نظر فكرى و روحى مخاطراتى را براى او فراهم مىسازد و چه بسا ترديدهايى را در زندگى او ايجاد مىكند. در برخى موارد نيز آلودگىها و بيمارىهاى خفته، در اثر روابط جنسى نامشروع، مشكلاتى را براى زندگى زناشويى فراهم مىسازد. البته همه اينها بدان معنا نيست كه اگر كسى دچار گناهى شد، از آينده مأيوس شود؛ زيرا راه توبه و جبران همواره باز است.
کد سوال : 5796
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اطلاعات عمومي
پرسش : چگونه مرگ عزيزان خود را فراموش كنيم و چه كنيم كه مرگ آنها موجب گناه و بازگشت ما از خدا نشود؟
پاسخ : فراموش كردن مرگ عزيزان چه بسا ممكن نباشد؛ ولى انسان بايد همواره به تقدير خدا راضى و شاكر باشد. در ضمن بايد توجه داشت كه برخى از مصائب دنيوى، نتيجه اعمال نادرست خود شخص است و برخى از آنها نيز مايه غفران و بخشش يا تقرب به درگاه الهى است. لذا انسان مؤمن نه تنها از مصيبتها شكوه نمىكند، بلكه خدا را سپاس مىگزارد و آن را نعمتى از سوى حضرت بارى تعالى تلقى مىكند. از آن طرف نيز خداوند صابران را بسيار دوست مىدارد و براى آنان، مقامات عاليه و نعمات جاودان قرار داده است.
کد سوال : 5797
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : بدون هيچ مقدمه از اينكه اعمالم ريا محسوب مىشود مىترسم با حرف جديد و نوين راهنمائيم كنيد؟
پاسخ : از وجود چنين خوفى نه تنها نبايد نگران باشيد، بلكه بايد آن را قدر بدانيد و از آن پاسدارى كنيد. اين نگرانى يكى از عوامل مبارزه با ريا است. ليكن آنچه مهم اين است كه نگذريد از حد تعادل خارج شود و به عكسالعمل منفى بيانجامد. به عبارت ديگر ديگر نبايد ترس از ريا موجب شود كه انسان اعمال صالح را كنار گذارد، چه اين خود دامى شيطانى و وسوسهاى انحرافى است. بنابر اين همواره از اين عامل استفاده مثبت كنيد، يعنى در نيات خود دقيق شويد و نگذاريد ريا در آن داخل شود. ليكن هرگز براى گريز از ريا دست از اعمال صالح، هر چند در ديد ديگران باشد، نكشيد. اگر احساس كرديد اين خوف از حد طبيعى تجاوز كرده و آزار دهنده است، سعى كنيد نسبت به آن بىتفاوتى نشان دهيد. يعنى با خود بگوييد مسألهاى نيست بگذار اين عملم ريايى باشد، و ديگران ببينند و تعريف كنند، سپس با خود بگوييد خوب حالا تعريف و تمجيد ديگران به چه درد من مىخورد؟ در اين صورت پوچى آن برايتان به خوبى روشن مىشود و به آن بىاعتنا مىشويد.
کد سوال : 5798
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>فلسفه احكام
پرسش : مي خواهيم به سفر حج برويم راهنمائيمان كنيد تا درك بيشتري از اين اعمال كنيم و فيض بيشتري ببريم.
پاسخ : از اين كه خداوند توفيق زيارت بيتاللّه و مدينةالنبى(ص) را شامل حال شما كرده و مقدمات آن را فراهم نموده است، مسرور شديم؛ خصوصاً كه سوز و عشق وصف ناشدنى شما را در اين راه ملاحظه كرديم.
روشن است كه هر قدر آدمى بر معرفت خويش بيفزايد، وانگهى دل را نيز بيشتر صيقل دهد و تهذيب كند بهره فزونترى خواهد برد. اميد است شما در اين مسير گامهاى بلندى برداريد و با دعاى خويش ما را نيز همراه خود سازيد. براى بهره بردن بهتر از سفر حج و عمره چند مرحله و مقدمه لازم است:
الف) شناخت فلسفه حج و عمره.
ب) تهذيب نفس و منزه ساختن نفس از همه رذايل.
ج) تهيه زاد و توشه مباح و طيب براى سفر.
د) خالى كردن دل از هر چه غير اوست و با تمام وجود متوجه خدا بودن. حج و عمره، رفتن به ميهمانى خداوند است؛ چنان كه امام باقر(ع) فرمودهاند: «حاجى و معتمر، ميهمان خداوند هستند و اگر از او چيزى بخواهند عطا مىكند و اگر ساكت بمانند او آغاز به عطا مىنمايد» V}(بحارالانوار، ج 99، ص 16){V. در اين ميهمانى آن كس مقربتر است كه بيشتر حق صاحب خانه را بشناسد.
عمره و حج از لحظه آغاز احرام تا پايان، تصويرى از سير الىاللّه انسان در اين عالم است كه هر كس به فراخور معرفت خويش از آن برداشت مىكند. احرام ترسيمى از آفرينش انسان و لبيك تجسمى از پاسخ فطرت آدمى به نداى روز الست است، و سعى نيز تجلى تلاش و سعى انسان در اين دنياست تا در اين صحنه استعدادهاى او فعليت يابد. طواف نمايانگر آن است كه حركتها همه از او آغاز و به او ختم مىگردد. سزاوار است با حديثى از امام صادق(ع) سخن را دنبال كنيم كه فرمودند: «چون اراده حج كردى، قلبت را براى خدا از هر شاغلى و حجابى خالى كن و تمام امور را به خالقت واگذار. در جميع حركات و سكنات خود بر او توكّل كن و تسليم قضا و قدر و حكمش باش. دنيا و مافيها را رها كن و حقوقى را كه از مخلوق بر گردن دارى ادا نما. بر توشه و مركب و دوستانت و قدرت و جوانيت تكيه نكن كه مبادا دشمن و وبال تو شوند. پس چنان آماده شو كه گويا اميد بازگشت ندارى. در راه، مصاحب نيكو باش و فريضههاى الهى و سنن نبى اكرم(ص) را در اوقات مخصوص به جاى آر و ادب، تحمل، صبر، شكر، شفقت، سخاوت و انفاق توشه را دائماً مراعات كن.
سپس با آب توبه خالصانه، گناهانت را شسته، لباس صدق و صفا بپوش و خضوع را پيشه كن و هر چه را كه از ياد خدا، بازت مىدارد و از اطاعت او محرومت مىكند بر خود حرام گردان. آن گاه به عنوان يك اجابت صادقانه، از دعوت خدا لبّيك گويان به دستگيره محكم الهى چنگ بزن و همان گونه كه با بدنت در ميان مردم، طواف كعبه مىكنى، با قلبت نيز در جمع ملائك، عرش خدا را طواف كن. چنان هروله كن كه گويا به سوى محبوب مىروى و از حول و قوه خود بيزارى جوى... » V}(مصباحالشريعه، ص 47){V.
مرحوم الهى قمشهاى چه خوش سروده است:
P} اى دل اگر عزم ديار يار دارى {E} قصد حجاز و كعبه ديدار دارى {P
P} شوق شهود حضرت دلدار دارى{E} اوّل ز دل نقش سوى اللّه پاك گردان {P
P} بايد نخست از جامه عصيان بر آيى {E} با جامه طاعت به كوى دلبر آيى {P
P} بشكست اگر پايت در اين ره با سر آيى {E} تا گام بتوانى زدن در كوى جانان {P
پس كاملترين و بهترين سفارشى كه مىتوانيم به شما بكنيم اين است كه نيت خود را خالص گردانيد و اين سفر را فقط جهت تقرّب به حضرت ربالارباب انجام دهيد. عمل خالصانه، تأثير زيادى بر اعمال و رفتار انسان دارد و او را در هر كجا كه باشد (به خصوص در سفر حج) راهنمايى و دستگيرى مىكند. دومين نكته رعايت تقوا و مبارزه با خواهشهاى نفسانى است، سفر حج، تأثير فراوانى در تزكيه و تهذيب نفوس دارد، بنابر اين با رعايت تقوا، سعى كنيد از اوقات و دقايق اين سفر روحانى، به خوبى بهرهمند گرديد و به پالايش روح بپردازيد. در هيچ لحظهاى، از خداى خود غافل نمانيد و در همه حال با او راز و نياز و مناجات بكنيد. براى آگاهى بيشتر براى اين سفر مطالعه كتابهاى زير توصيه مىشود:
1- دوره مجله ميقات (فصلنامه سازمان حج و زيارت)
2- حج محسن قرائتى
3- جرعهاى از بىكران زمزم جوادى آملى
4- عرفان حج جوادى آملى
براى تهيه اين كتابها به انتشارات سازمان حج (نشر مشعر) مراجعه فرماييد.
کد سوال : 5799
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اطلاعات عمومي
پرسش : ميزان صله رحم چقدر است با فاميلهايى كه دور هستند چطور صله رحم انجام دهيم؟
پاسخ : ميزان كمى و كيفى ثابت و مشخصى ندارد، بلكه عرفى است و تابع شرايط و گاه با يك سلام؛ تلفن، مكاتبه، ارسال هدايا و... امكانپذير است.
کد سوال : 5802
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اطلاعات عمومي
پرسش : چه روشى براى جلوگيرى از حرفهاى بيهوده و وقت تلف كن پيشنهاد مىكنيد؟
پاسخ : با توجه به اينكه اين مسأله به صورت يك عادت و ملكه درآمده است به طور طبيعى مبارزه با آن هم اراده و عزم جدى و پشتكار و مقاومت مىطلبد. بنابر اين اگر چه خواستار ريشه كن كردن اين عادت ناپسند باشيد، بايد خود را براى يك كوشش دراز آهنگ آماده سازيد و گام به گام بر اساس رهنمودهاى داده شده اقدام نموده و در هر مرحله نتيجه را براى ما اعلام داريد تا برنامه لازم در مراحل بعد را تقديم داريم. آنچه اكنون پيشنهاد مىگردد را به مدت 30 روز انجام دهيد و نتيجه را براى ما ارسال فرماييد:
الف) در هر روز 5 نوبت به هنگام حرف زدن در مسايل غير ضرورى ابتدا با خود فكر كنيد كه چه مطالبى را مىخواهيد بر زبان بياوريد. سپس به سرعت از خود بپرسيد: چه هدفى از اين حرفها دارم؟ چه مقدار از آنها هدف مرا تأمين مىكند؟ چه مقدار آن واقعاً زايد است؟ سپس تصميم جدى بگيريد كه مقدار زايد را حذف، و صرفاً به مقدار لازم اكتفا كنيد.
ب ) جدولى به صورت تاريخ دار براى خود تنظيم كنيد و هر روز نتيجه اين عمل را براى خود ثبت كنيد. در جدول مزبور مشخص سازيد كه چند درصد مطالبى كه ابتداء در نظر داشتيد زايد بوده است، و چه مقدار آن را حذف كردهايد.
ج ) در جدول تنظيم شده براى هر روز مشخص سازيد كه آيا به دقت در 5 مورد اشاره شده طبق دستور عمل كردهايد، يعنى همه موارد زايد را حذف كردهايد يا از آن تخلف نمودهايد؟
د ) در صورت وجود تخلف، خود را بدين صورت جريمه كنيد كه در روز بعد يكبار از حرف غير زايد هم خوددارى كنيد.
کد سوال : 5806
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>فلسفه احكام
پرسش : چرا سحق حرام است در حاليكه در سحق دخول انجام نمي گيرد حد سحق چيست؟
پاسخ : سحق نيز يكى از اقسام همجنسبازى است و ارضاء غريزه جنسى ازراه نامشروع است و بسيارى از زيانهايى كه درلواط هست در سحق نيز وجود دارد، ازجمله اينكه سبب فروپاشى روابط زناشويى ونظام خانواده و هرج و مرج جنسى در جامعه مىگردد و حد سحق مانند زناى غير محصنه، يعنى صد تازيانه است.