عنوان :
خلقت انسان و تكامل و تنزل معنوي او از ديدگاه قرآن كريم
نويسنده :
ذبيح الله بهرامي چگيني
سال :
1375
استاد :
مقصود محمدي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين پاياننامه در چهار فصل با عناوين ذيل تدوين شده است : خلقت انسان از ديدگاه قرآن كريم حاوي آيات مربوط و شرح آنها از كتب تفسير، تئوري تكاملي مربوط به خلقت انسان، تعارض ميان علم علم و قرآن در زمينه آفرينش انسان و راهحلهاي ارائه شده توسط علماي اسلامي جهت حل اين تعارض، تكامل معنوي انسان و عوامل تكامل او و نيز تنزل معنوي انسان و عوامل تنزل او .
عنوان :
خداشناسي فطري در قرآن و حديث و حكمت متعاليه
نويسنده :
رضا رسول شربياني
سال :
1375
استاد :
غلامحسين ابراهيمي ديناني
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در پاياننامه حاضر پس از بررسي لغوي و اصطلاحي فطرت و بحث از ادراكات و گرايشهاي فطري و بالاخره خداشناسي فطري اين نتايج به دست آمده است: 1)لغت فطرت طبق نظر عامه مفسران به معناي خلقت اوليه انسان با ويژگيهاي خاص است . 2) اصطلاح فطري در نظر حكماي اسلامي، خلاف نظر عدهاي از فلاسفه عقلگراي غربي است . آنها معلومات حصولي را به طور فطري قبول ندارند. 3) آنها همچنين معلومات بديهي و اوليه را فطري ميدانند؛ اما اين معنا از معلومات فطري با ادراكات فطري كه ذاتي است فرق دارد . 4) حكماي اسلامي معلومات فطري كه ذاتي است فرق دارد. 4) حكماي اسلامي معلومات فطري را در حيطه علم حضوري قبول دارند. 5)حكماي اسلامي پارهاي گرايشهاي مقدس انسان مثل حقيت جويي و كمال جويي و زيبايي طلبي و عدالت دوستي و خداجويي و خدا پرستي را فطري و ذاتي روح او ميدانند. 6)خداشناسي در نظر حكماي اسلامي فطري حضوري است . 7)نظر قرآن در مورد معرفت فطري مؤيد نظر حكماي اسلامي است . 8) در قرآن خداگرايي و خداشناسي به معناي علم حضوري فطري است . 9) در روايات اسلامي به فطري بودن خداشناسي تأكيد شده است.
عنوان :
حيات در قرآن و حديث
نويسنده :
مهوش پرتو دزفولي
سال :
1375
استاد :
سيد مرتضي آيتالله زاده شيرازي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران شمال
موضوع :
اين پاياننامه در سه بخش نوشته شده است .در بخش اول با عنوان معنا و مفهوم حيات به بررسي حيات در لغت و اصطلاح فلسفه، عرفان و زيستشناسي اختصاص دارد. بخش دوم درباره حيات و مراتب آن در قرآن و حديث است و در آن از موجود زنده و آثار آن، خداوند حي و معطي حيات، حيات انساني و آثار آن ، حيات معقول ، ذومراتب بودن حيات، حيات طيبه. ارتباط روح با حيات و مراتب آن و سريان حيات در همه موجودات بحث به ميان آمده است . بخش سوم در زمينه مراحل حيات است و در آن از حيات دنيا، مرگ، برزخ و حيات اخروي بحث شده است .
عنوان :
حكمت قصص در قرآن كريم
نويسنده :
اقدس معراجي فرد
سال :
1375
استاد :
ابوالقاسم امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
در اين پاياننامه مباحث ذيل مطرح شدهاند؛ ساختار هنري داستانهاي قرآن، تكرار قصص در قرآن، مهمترين اهداف قصص قرآن شامل اثبات نبوت پيامبر اسلام(ص)، ايجاد آرامش در آن بزرگوار ، تبيين اصول ديني، بيان اصول اخلاقي و عبرت گيري؛ بررسي تطبيقي قصص عهدين و قرآن، تصوير زن در قصههاي قرآن و نشاني قصص در آيات قرآن.
عنوان :
حجيت عقل و حدود گستره آن از ديدگاه قرآن و روايات معصومين(ع)
نويسنده :
سيد مهدي عبدي
سال :
1375
استاد :
محمد جعفر امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد اراك
موضوع :
ميزان اعتبار فهم عقلي آدمي و قلمرو آن موضوع اين پاياننامه است . مباحث آن عبارتند از : معناي لغوي و اصطلاحي عقل و حجيت ، حجيت عقل از ديدگاه قرآن، حدود شناخت عقل در زمينه نيازهاي بشري و مسائل اعتقادي از منظر قرآن و گستره حجيت عقل دراستنباط احكام شرعي.
عنوان :
جلوههاي قرآن در انواع شعر فارسي از رودكي تا عطار
نويسنده :
سكينه رسمي
سال :
1375
استاد :
تقي پورنامداريان
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
سؤال اصلي تحقيقي اين است كه تجليات صوري و معنوي قرآن در انواع شعر فارسي از رودكي تا عطار چگونه است ؟ با سير سبك ادبي از خراساني به عراقي استناد به آيات قرآن رواج بيشتري يافته و نحوه كاربرد آيات در انواع شعر فارسي (مدح،رثا، ....) و قالبهاي شعر فارسي (قصيده، غزل، ....) از لحاظ صور مختلف كاربرد و مضامين مورد استفاده، معتبر است . در اين تحقيق جلوههاي مختلف قرآن در شعر فارسي مانند اسماء و صفات خدا، احكام و دستورات قرآني، داستانهاي قرآني و جز اينها، استخراج و به صورت الفبايي تظيم شده است . بعد از ذكر عنوان و آيه مورد نظر ضمن شرح و توضيح آن، شواهد شعري به ترتيب تاريخي ارائه شده است . علاوه بر تلميحات قراني كه به صورت فرهنگ مضامين قرآني در شعر فارسي ترتيب يافته، صور كاربرد مفاهيم قرآن مانند اقتباس، تشبيه، استعاره و تصويرپردازيهاي شاعران با استفاده از مفاهيم قرآن بيان شده است . در اين تحقيق همچنين به اهداف معنايي و ارائه آمار و ميزان كاربرد هر يك از موضوعات قرآني در آثار شاعران توجه شده است.
عنوان :
جرم و مجازات از ديدگاه قرآن مجيد
نويسنده :
حسين متدين
سال :
1375
استاد :
جعفر انجمني
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران شمال
موضوع :
مطالب اين تحقيق در پنج فصل تدوين شده است. در فصل اول مفهوم حقوق و حقوق جزائي و منابع آن بررسي شده و در فصل دوم اصول كلي حاكم بر حقوق جزائي اسلام نظير تساوي مجازاتها، قانوني بودن مجازاتها و شخصي بودن مجازاتها مورد تحقيق قرار گرفته است . فصل سوم به تعريف جرم از نظر مذهبي و فصل چهارم به معرفي انواع جرايم و مجازاتها از ديدگاه قرآن اختصاص دارد و سرانجام در فصل پنجم جرايم و اجراي مجازاتها از ديدگاه قرآن مورد بحث واقع شده است.
عنوان :
جدل در قرآن و حديث
نويسنده :
حسين عبدالغفاري
سال :
1375
استاد :
محمد علي لساني
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
موضوع اين پاياننامه عبات است : از مباحث نوع شصت و هشتم كتاب التقان في علوم القرآن و آياتي كه در آنها كلمه « جدل» به كار رفته و تفاسير آنها و نيز روايات مربوطه؛ همچنين بررسي مباحثي كه در منطق درباره جدل مطرح ميشود.
عنوان :
جايگاه امام علي بنابيطالب(ع) در تفسير قرآن
نويسنده :
مهسا فاضلي
سال :
1375
استاد :
محمد علي مهدوي راد
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در اين پاياننامه آراء و نظريات تفسيري امام علي بن ابي طالب (ع) در آثار روائي و تفسيري شيعه و اهل سنت بررسي و تجزيه و تحليل شدهاند و شامل پنج فصل است : فصل اول، نگاهي به دانش امام علي (ع9 در زمينه تفسير و دانشهاي قرآن. فصل دوم ،جايگاه آن حضرت در تفسير قرآن و روش تفسيري و مصادر تفسيري ايشان و مصاحبت آن حضرت با رسول خدا(ص) و تأثير اين اين امر بر دانش قرآني امام (ع). فصل سوم، جايگاه امام (ع)در علوم قرآني. فصل چهارم، اوصاف قرآن در كلام آن حضرت (ع). فصل چهارم ، اوصاف قرآن در كلام آن حضرت (ع). فصل پنجم ، روايات تفسيري آن بزرگوار از سوره حمد تا پايان سوره آل عمران .
عنوان :
توكل از ديدگاه قرآن
نويسنده :
اعظم پارسا سرمستي
سال :
1375
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران شمال
موضوع :
مباحث اين پاياننامه عبارتند از : تعريف توكل در لغت و اصطلاح، فلسفه توكل، حقيقت توكل، حد توكل، حق توكل، بر چه كسي بايد توكل كرد؟ فضيلت توكل، درجات توكل، راه تحصيل توكل، حال توكل، آثار توكل ، توكل انبياء، توكل مومنان، آداب متوكلان، توكل در آيات و روايات، توكل در ادب و عرفان،توكل ملازم با صبر، غنا و عزت ملازم با توكل ، اسبابي كه توسط بدانها منافي توكل نيست.
عنوان :
توكل از ديدگاه قرآن و عترت
نويسنده :
مهين اسلاميزاده همداني
سال :
1375
استاد :
محمد رضا آشتياني
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد اراك
موضوع :
در اين پاياننامه توكل در آيات قرآن و روايات معصومين(ع) بررسي شده و درباره اين موضوعات بحث شده است: فلسفه و حقيقت توكل، توكل در آيينه وحي، توكل از ديدگاه عترت و بهترين اسوه توكل.
عنوان :
توحيد افعالي در تفسير الميزان
نويسنده :
محمد رضا واحدي
سال :
1375
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
اين پاياننامه كه در مورد توحيد افعالي در تفسير الميزان است در سه فصل تنظيم شده و شامل مباحث ذيل است: مختصري از علم كلام حاوي تعريف و اقسام و پيدايش علم كلام و فرقههاي كلامي،مسائل مورد اختلاف متكلمين، بررسي آراي كلامي اشعري، معتزلي و شيعي در موضوع توحيد افعالي و اشارهاي مختصر به بحث قضا و قدر و جبر و تفويض ، مباحث مختلف كلامي علامه طباطبائي در الميزان مثل قضا و قدر و تدبير الهي، هدايت الهي و شؤون گوناگون آن، اضلال الهي و اقسام آن.
عنوان :
تناسب و ارتباط آيات نيمه اخير جزء سيام قرآن مجيد
نويسنده :
مريم رحيمي ويشته
سال :
1375
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
در اين تحقيق تناسب يا ارتباط آيات در سورههاي قرآن كريم از سوره غاشيه تا پايان قرآن بررسي گرديده است. در ابتدا توقيفي بودن ترتيب آيات سورهها و توقيفي بودن ترتبي سورهها ، ثابت شده و قائلان به علم تناسب معرفي گرديدهاند. در پايان، پس از بياني اجمالي از معني آيات در هر سوره ارتباط ايات با يكديگر مورد بررسي قرار گرفته است .
عنوان :
تلميحات مذهبي و اشارات قرآني و حديثي در قصايد خاقاني
نويسنده :
محبت غفاري
سال :
1375
استاد :
دانشگاه :
موضوع :
اين پاياننامه در چهار بخش تدوين شده است: در بخش اول پارهاي مباحث مقدماتي مثل حل و اقتباس و فرق آن با تلميح، سير تلميح در ادب فارسي، تلميحات ايراني و اسلامي در قصايد خاقاني آمده است. در بخش دوم بازتاب تلميحات اسلامي در ديوان خاقاني بررسي شده است . در اين بخش موارد فراواني از تلميحاتي كه در شعر خاقاني به قصص اسلامي به كار رفته استخراج و ارائه شدهاند. در دو بخش سوم و چهارم مواردي كه در شعر خاقاني به آيات و احاديث تلميح شده، ذكر شدهاند.
عنوان :
تكامل و انحطاط انسان از ديدگاه قرآن
نويسنده :
محمد تقي بازوند
سال :
1375
استاد :
محمد علي راغبي
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
در اين پايان نامه برخي از موضوعات اخلاقي مثبت و منفي انسان به قرار ذيل مورد بحث قرار گرفته است: موضوعات مثبت: خودشناسي، ايمان، تقوي ، علم، عبادت، ذكر، صبر ، تواضع و جهاد. موضوعات منفي: جهل، قساوت، غفلت، تكبر، حرص،بخث و حسد.
عنوان :
تفسيرو تأويل قرآن مجيد در دفتر دوم مثنوي مولوي
نويسنده :
حسن عبداللهي
سال :
1375
استاد :
محمد يوسف نيري
دانشگاه :
دانشگاه شيراز
موضوع :
در اين پاياننامه دفتر دوم مثنوي معنوي سروده مولانا جلالالدين محمد مولوي بررسي شده و بيت يا ابياتي كه در آن تصريح يا اشارهاي به آيهاي از آيات قرآن وجود دارد ،همراه با آيه مربوط و ترجمه و تفسير آن آمده و موارد تشابه يا اختلاف ديدگاه مولوي با ديدگاه مفسران ذكر شده است.
عنوان :
تفسير سوره نجم با نگرشي منتقدانه به مسأله غرانيق
نويسنده :
فاطمه حمزه زاد
سال :
1375
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران شمال
موضوع :
اين پاياننامه در دو بخش تنظيم و تدوين شده است. در بخش اول آيات سوره نجم تفسير شده و در بخش دوم روايات مربوطه به القاء شيطان به پيامبر اسلام (ص) مورد نقد و بررسي قرار گرفته است . در اين پژوهش سوء استفاده خاورشناسان از اين روايات نيز تبيين شده است .
عنوان :
تفسير سوره اعلي
نويسنده :
منيژه پورستار
سال :
1375
استاد :
محمد علي لساني فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي كرج
موضوع :
اين پاياننامه از سه بخش تشكيل شده است. بخش اول، مباحثي درباره آيات و سور مكي و مدني، موضوعات عمده سور، مسبحات و مختصات سوره اعلي. بخش دوم، حاوي مباحث تفسيري در زمينههاي قرآني، روايي، كلامي، عرفاني و فقهي . بخش سوم، شرح موضوعات سوره اعلي، اسماء و صفات خداوند ، تسبيح و مفاهيم و اسرار آن، انفاق و اهميت آن و خاتميت پيامبر اكرم (ص) و قرآن كريم.
عنوان :
تطبيق مباني اخلاق ارسطويي و اخلاق در قرآن
نويسنده :
فرزانه ذوالحسني
سال :
1375
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين پاياننامه ابتدا مباني اخلاق ارسطويي و اخلاق اسلامي بررسي و تفاوتهاي اخلاق ارسطويي و اخلاق اسلامي مطرح گريده است . همچنين مباحث انسانشناسي، اراده و اختيار، فضيلت و رذيلت و مصاديق آنها نظريه حد وسط، غايت اخلاقي و اخلاق در اجتماع، نقش خدا در اخلاق ارسطويي و اخلاق ورزي، ارتباط انسان با خدا و انسان شناسي در قرآن نيز مطرح و بررسي شده است .
عنوان :
تصحيح و نقد زباني تفسير « لطائف التفسير»
نويسنده :
عبدالله رادمرد
سال :
1375
استاد :
احمد احمدي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
تفسيري كه در اين پاياننامه تصحيح و بررسي شده است از تفاسير كامل قرآن به زبان فارسي و تأليف ابومنصور احمد بن حسن زاهد درواجكي حنفي است. نامبرده در تفسير هر يك از سورهها اطلاعاتي درباره نام، شمار آيات، مكي يا مدني بودن، قرائات، ترجمه آيات و تفسير آنها و پارهاي مباحث فقهي و كلامي آورده است . نثر كتاب ساده و مشتمل بر فوايد لغوي و دستوري است و سبك نثر آن كهن و داراي لغات دو تركيبات و تعبيراتي ويژه است.
عنوان :
تشويق و تنبيه در گلستان و بوستان سعدي با توجه به منابع قرآن و حديث
نويسنده :
حميد سلاجقه
سال :
1375
استاد :
جليل تجليل
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
تشويق و تنبيه از موضوعات تربيتي مورد توجه سعدي بوده است . او نيز نظير ديگر شاعران مسلمان از آيات قرآن و احاديث معصومين(ع) تأثير پذيرفته است و اين تأثير در زمينه موضوع مورد تحقيق نيز مشود است. در اين پاياننامه با عنايت به اين امر، تشويق و تنبيه در گلستان و بوستان سعدي و منابع قرآن و حديث بررسي شدهاند. عناوين فصول اين پاياننامه عبارتند از : تشويق و تنبيه، حكمت عملي، تأثير اصوات و صنايع ادبي در مفاهيم تشويق و تنبيه.
عنوان :
پاداش و مجازات از ديدگاه قران كريم
نويسنده :
كبرا كاشانيها
سال :
1375
استاد :
علي قائمي
دانشگاه :
زاد اسلامي تهران، شمال
موضوع :
در اين پاياننامه آيات مربوط به بهشت و دوزخ گردآوري شده و شرح و تفسير آنها با استفاده از منابع تفسيري آمده است . مباحث اين پاياننامه عبارتند از : اسامي مختلف بهشت، طبقات گوناگون بهشت، اوصاف بهشت، اصحاب و اوصاف و اسامي دوزخ ، دركات دوزخ و صفات دوزخيان.
عنوان :
بلاء و ابتلاء در قرآن و حديث
نويسنده :
مصطفي جعفري
سال :
1375
استاد :
ابوالقاسم امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي كرج
موضوع :
موضوع اين پاياننامه بلاغت تطبيقي است، و در آن فنون مختلف بلاغي در سه علم معاني و بيان و بديع بر آيات قرآن تطبيق داده شدهاند. مباحث اين پژوهش عبارتند از: معرفي ابن ابي الاصبع و كتاب بديع القرآن و همچنين معرفي سيوطي و كتاب الاتقان، گفتاري در علم . بلاغت و ادوار تاريخي آن و علوم سهگانه بلاغي و فنون مندرج در آن.
عنوان :
بشارت به ظهور مهدي (عج) در قرآن
نويسنده :
حسن بهرامي
سال :
1375
استاد :
محمد مهدي گرجيان
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مباحث اين پاياننامه درباره آيه شريفه « بسم الله الرحمن الرحيم » و مشتمل بر سه فصل است : فصل اول، آيا بسمله جزو قرآن است؟ فصل دوم، مفردات آيه شريفه . فصل سوم ، فضيلت بسمله و جايگاه آن، احكام فقهي مرتبط با ان، علت توصيه به اينكه شروع كارها با بسمله باشد،قواعد تجويدي و شيوه رسمالخط آن.
عنوان :
برزخ در قرآن و حديث
نويسنده :
محمد تقي چمانحي
سال :
1375
استاد :
سيد محمدمهدي جعفري
دانشگاه :
آزاد اسلامي فسا
موضوع :
اين پاياننامه در پنج فصل تدوين شدهاست : فصل اول، معناي لغوي و اصطلاحي برزخ و اقوال متكلمين و فلاسفه در مورد آن. فصل دوم، معاد و اثرات تربيتي اعتقاد بدان و مرگ . فصل سوم، محل برزخ، ويژگيهاي آن ، فشار قبر، رفاه در قبر، ارواح مومنان و كافران و وضع متوسطين در برزخ، و بهشت و جهنم برزخ. فصل چهارم، آيات و روايات مربوط به برزخ . فصل پنجم قيامت و اسامي و حوادث آن، نفخ صور و شاهدان روز قيامت.
عنوان :
برزخ از ديدگاه قرآن و روايات
نويسنده :
رضوان ا حمد زاده
سال :
1375
استاد :
ابوالقاسم امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي كرج
موضوع :
محدث نوري روايات تحريف منسوب به شيعه را در بخشي از كتاب فصل الخطاب جمعاوري كرده است تحقيق حاضر جعلي بودن اين روايات را ثابت ميكند. آنها را گروهي به نام « غلات» جعل كردهاند. در بررسي جعلي بودن اكثر روايات تحريف و بيسوادي و جهل جاعلان فهميده ميشود. اكثر اين روايات در مورد ولايت علي u ، ظلم به حق آل محمد r ، و نفر نسبت به دشمنان آل محمد r است . جاعلان اين روايات معتقدات خود را بر آيات قرآن تحميل كردهاند . فصل الخطاب و افراد مغرض، نظريه تحريف قرآن را به بزرگان شيعه نسبت ميدهند؛ اما تصريح صاحبنظران مكتب اهل بيت u در عدم تحريف قرآن اين نسبت را رد ميكند. علاوه بر آن ، گروهي از احاديث معتبر در مقابل روايات تحريف قرار دارند و استدلال به آنها در كنار تواتر قرآن ترديدي باقي نميگذارد كه قرآن كنوني همان كتابي است كه بر پيامبر نازل شده و مسلمانان در طي چند قرن آن را دست به دست به ما رساندهاند.
عنوان :
بررسي وجوه صرفي، نحوي و لغوي سوره انفال
نويسنده :
محمد علي حماحي
سال :
1375
استاد :
فيروز حريرچي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
موضوع اين پاياننامه بررسي كلمات متضاد و بويژه اسامي متضادي است كه در قرآن به كار رفتهاند. بر مبناي « تُعْرَفُ الاَشْياءُ بِأَضْدادِها» ( چيزها با متضادشان شناخته ميشوند)، تبيين و تفسير آيات و كلمات قرآن با عنايت به متضادهاي آنها دستاوردهاي بديعي را فراهم ميسازد . در اين پاياننامه با توجه به اين نكته فهرستي از آيات حاوي كلمات متضاد ـ بخصوص اسامي متضاد ـ ارائه و به بررسي لغوي و تفسيري پارهاي از آنها پرداخته شده است .
عنوان :
بررسي و تفسير كلمات متضاد در قرآن كريم
نويسنده :
رحيم طالب جانثار حسيني
سال :
1375
استاد :
ابوالقاسم امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي كرج
موضوع :
تاريخچه بحث رجعت، مسأله ايمان به رجعت، جايگاه رجعت در اعتقاد شيعه، بررسي عقلي رجعت، رجعت در امتهاي پيشين، رجعت از ديدگاه قرآن، رجعت در احاديث و رفع شبهات پيرامون رجعت . نويسنده رجعت را از مسلمات شيعه دانسته، لكن نظر به اينكه عدم اعتقاد به آن را موجب كفر و خروج از دين نشمرده است
عنوان :
بررسي واژه ولايت در قرآن
نويسنده :
محمد علي موحدي
سال :
1375
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
واژه ولايت و مشتقات آن 231 بار در قرآن آمده است. در اين پاياننامه وجوه معاني اين لفظ در استعمالات قرآني بررسي شده است. ذكر تفاوت معناي ولايت و ولايت، بررسي مواردي كه در آنها ولي يا تولي بكار رفته و نظاير آن از جمله مباحث اين پژوهش است.
عنوان :
بررسي واژه حق در قرآن كريم
نويسنده :
محمود عقيق
سال :
1375
استاد :
جعفر نكونام
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
متن اصلي اين پاياننامه كه بررسي واژه حق در قرآن است مشتمل بر چهار بخش تحت عناوين ذيل است . بررسي معاني حق در لغت و قرآن، بررسي اوصاف مصاديق حق در قرآن و سرانجام بررسي رفتارهاي آدميان با حق از نظر قرآن.
عنوان :
بررسي نكات صرفي، نحوي و بلاغي سوره هود
نويسنده :
رحمتالله جعفري
سال :
1375
استاد :
محمد علي آذرشب
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه پس از ترجمه آيات سوره هود به فارسي، نكات لغوي ، صرفي، نحوي و بلاغي آن بررسي شدهاند. اين پژوهش تفسير قرآن به روش ادبي محسوب ميشود
عنوان :
بررسي نكات صرفي، نحوي و بلاغي سوره صافات
نويسنده :
محمد محمودي
سال :
1375
استاد :
محمود شكيب
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه، سوره صافات به شيوه ادبي تفسير شده است ؛ بدين ترتيب كه هر چند آيه، نخست به فارسي ترجمه شده، سپس مباحث صرفي و تجزيه كلمات، سپس نكات نحوي و اعرابي و در پايان نكات بلاغي ايات آمده است .
عنوان :
بررسي نكات صرفي، نحوي و بلاغي سورههاي شوري و محمد (ص)
نويسنده :
محمد واعظمي
سال :
1375
استاد :
محمد علي آذرشب
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه با استفاده از منابع تفسيري ، لغوي و نحوي مشكلات صرفي، نحوي و بلاغي دو سوره شوري و محمد (ص) بررسي شده و ضمن نقل اختلاف قرائات ،بر حسب ضرورت برخي موارد به تفصيل بيان شدهاند .
عنوان :
نامشخص
نويسنده :
شهين السادات دادگر بوالحسني
سال :
1375
استاد :
عبدالامير سليم
دانشگاه :
آزاد اسلامي تبريز
موضوع :
در اين پژوهش نكات صرفي ، نحوي و بلاغي تفسير كشفالاسرار و عدةالابرار ميبدي در خصوص اين سورهها بررسي شده است : أنفال ، توبه، يونس، هود، يوسف، رعد، ابراهيم، حجر، نحل، بنياسرائيل ، كهف، مريم، طه، انبياء،حج، مؤمنون و نور. در خاتمه فهرستي درباره معاني حروف و مفردات و فهرستي ديگر در مورد نكات بلاغي ترتيب داده شده است.
عنوان :
بررسي نكات صرفي، نحوي، بلاغي و ادبي سوره اسراء
نويسنده :
مهدي مهديزاده
سال :
1375
استاد :
محمود شكيب
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
در اين پاياننام پس از بيان برخي مطالب مقدماتي مانند ويژگيهاي سوره اسراء و مصامين آن به موضوع اصلي پرداخته شده است . نخست آيات سوره اسرا ترجمه شده، سپس اعراب كلمات بررسي و نكات مهم صرفي و بلاغي و ادبي بيان شدهاند.
عنوان :
بررسي موضوع احباط و تكفير از ديدگاه قرآن
نويسنده :
صديقه بنيجمالي
سال :
1375
استاد :
محمد رضا آشتياني
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
در اين پاياننامه با استفاده از منابعي چون الميزان و نمونه و احياء علومالدين موضوعات ذيل بررسي شدهاند؛ مفهوم احباط، نظرات مفسران شيعه و اهل سنت درباره احباط، دلائل عقلي و نقلي مثبتان و منكران احباط، عوامل احباط در قرآن و حديث.
عنوان :
بررسي موارد صرفي،نحوي و بلاغي سورههاي حجرات و لقمان
نويسنده :
حسنعلي طلائي
سال :
1375
استاد :
محمد علي آذرشب
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
در پاياننامه نخست پيشگفتاري درباره اسامي قرآن و اختلاف نظر علما در خصوص آن و شيوه اعراب گذاري قرآن از آغاز نگارش آمده، سپس نكات صرفي، نحوي و بلاغي دو سوره حجرات و لقمان در دو بخش بررسي و ذكر شدهاند.
عنوان :
بررسي مضامين قرآني در ديوان صائب تبريزي
نويسنده :
نجف شهبازنژاد
سال :
1375
استاد :
محمدحسن حسنزاده
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مباحث اين پاياننامه عبارتند از : ويژگيهاي كلي مضامين شعري ديوان صائب، شيوه بهرهجوئي صائب از قرآن در اشعار خود،ابيات سروده صائب ويژه قرآن، تلميحات صائب به داستانهاي قرآن نظير داستان يوسف(ع)، موسي(ع)،عيسي(ع)،ابراهيم(ع)، سليمان(ع)،داود(ع)، ايوب(ع) و آدم(ع).
عنوان :
بررسي كيفيت زبان قرآن
نويسنده :
مصطفي مشايخي
سال :
1375
استاد :
محمد مهدي گرجيان
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
اين تحقيق با هدف تبيين وجه نزول قرآن به زبان عربي و حل تعارض عربي بودن قرآن با وجود واژگان غير عربي در آن و نيز اثبات عدم منافات ميان عربي بودن قرآن و جاني بودن آن تدوين شده است، اهم مباحث آن عبارتند از : اختلاف زبانها ، تاريخچه عرب و زبان عربي،لهجه قريش فصيحترين لهجات عرب، عدم امتياز زبان عربي بر ساير زبانها از حيث وسيله تكلم و ارتباط كلامي، تطور واژگان در طول قرون، نزول قرآن به زبان عربي عصر رسول خدا (ص9، سبك ويژه قرآن و نه شعر و نه نثربودن آن ، دلائل نزول قرآن به زبان عربي، تاريخچه تعريب و نظرات مختلف درباره وجود يا عدم وجود الفاظ غيرعربي در قرآن و دلايل جهاني بودن قرآن
عنوان :
بررسي علل رشد و انحطاط جامعه حضرت موسي (ع) و حضرت عيسي (ع) و پيامبر اسلام (ص) از ديدگاه قرآن
نويسنده :
فاطمه صاحبالزماني
سال :
1375
استاد :
محمد جعفر امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مباحث اصلي اين عبارتند از : رشد و جامعه در لغت و قرآن،وضعيت يهود قبل از بعثت حضرت موسي(ع)،وضعيت مسيحيت قبل از ظهور اسلام، وضعيت اعراب جاهلي قبل از اسلام ،جامعه رشد يافته از ديدگاه شهيد مطهري، عوامل رشد از ديدگاه قرآن نظير ايمان به معاد، عمل صالح، وحدت، تبعيت از پيامبران (ع)،توكل، صبر و … .
عنوان :
بررسي سؤالات قيامت از ديدگاه قرآن و روايات معصومين(ع)
نويسنده :
رضوان سميعي
سال :
1375
استاد :
گرجيان
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
در اين پاياننامه پرسشهايي كه از انسانها در روز بازپسين ميشود، در تفاسير الميزان، مجمع البيانو نمونه مورد بررسي قرار گرفتهاند . نخست مفهوم سؤال از ديدگاه قرآن و روايات بررسي شده، سپس مواردي كه مورد سؤال قرار ميگيرد، تحقيق گرديده است.
عنوان :
بررسي راههاي دستيابي به بهداشت رواني از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
عبدالرضا رحيمي
سال :
1375
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مباحث اين پاياننام عبارتند از : تعريف بهداشت رواني و بيان هدف آن،معاني واژه قلب در قرآن، مراتب نفس، تأمين نيازهاي جسمي و نقش آن در تأمين بهداشت رواني،تأثير ازدواج ، ورزش و تفريح در بهداشت رواني، تأمين نيازهاي رواني چون محبت، امنيت، برتري جويي، پيشرفت، احترام و شناخت محدوديتها و تواناييها در بهداشت رواني، شماري از بيماريهاي قلب و روان از نظر قرآن، برخي از راههاي رسيدن به سلامت روان مثل اعتدال، توبه و احساس حضور در پيشگاه خداوند،نقش كار و عمل صالح در بهداشت رواني
عنوان :
بررسي ديدگاه مستشرقين و علماي فريقين در زمينه جمع و تدوين قرآن
نويسنده :
سيد مسعود موسوي
سال :
1375
استاد :
محمد مهدي گرجيان
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
اين پاياننامه در شش بخش اصلي نوشته شده و عناوين آن عبارتند از : معرفي قرآن از زبان قرآن ، پيامبر (ص) و ائمه معصومين (ع) و برخي از خاورشناسان، جمع از ديدگاه علماي شيعه، جمع قرآن از نظر علماي اهل سنت، مصاحف معروف پس از پيامبر (ص) و نقش زيدبنثابت در جمع قرآن، جمع قرآن از ديد مستشرقين و مقايسه سه ديدگاه شيعه، اهل سنت و خاورشناسان در خصوص تدوين قرآن.
عنوان :
بررسي دستيابي به آرامش و طمأنينه در پرتو آيات قرآن و احاديث
نويسنده :
ولي حقپرست
سال :
1375
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مباحث اصلي اين پاياننامه عبارتند از : تعريف لغوي سكينه، اطمينان،طمأنينه ، عوامل اضطراب و سكينه در روايات و ايت. درجات نفس شامل نفس اماره، لوامه و مطمئنه. در اين پژوهش عوامل ايجاد آراميش ايمان، عمل صالح، توكل، عبادت، توبه، اخلاص، يادمرگ، صبر، رضا به قضاي الهي، حسن ظن، تدبر در آيات و … دانسته شده است .
عنوان :
بررسي حقوق زن در اسلام ( تفاسير قرآن كريم )
نويسنده :
شمس گاييني
سال :
1375
استاد :
گرجيان
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
نويسنده در اين پاياننامه با تحقيق در تفاسير شيعه به بررسي موضوعات ذيل در ارتباط با حقوق زن پرداخته؛ زن در اجتماعات بدوي، ازدواج در جوامع بدوي، زن از ديدگاه اسلام و تفاوتهاي مرد و زن.
عنوان :
بررسي حروف مشبه به فعل در قرآن كريم
نويسنده :
پروين خاتميمرند
سال :
1375
استاد :
فيروز حريرچي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
اين پاياننامه مشتمل بر يك مقدمه و شش فصل است. در مقدمه موضوعاتي چون اقسام كلمه، تقسيمات حروف، حروف مخصوص اسماء و حروف مطرح شدهاست. در فصلهاي ششگانه پاياننامه مباحث مربوط به حروف مشبهه به فعل تحت عناويل ذيل بر آياتي از قرآن منطبق شده و براي هر يك شاهدي از قرآن ذكر شده است ك معاني حروف مشبه به فعل، عمل اين حروف، لام ابتداء حكم معطوف بعد از خبر يا مابين دو معمول ان و اخوات آن ، حكم تخفيف حروف مشبهه به فعل مختوم به نون مشدد، فتح و كسر همزه ان.
عنوان :
بررسي تطبيقي روشهاي تفسيري مجمع البيان و تبييان
نويسنده :
ابوالفضل بورغاني فراهاني
سال :
1375
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
اين پاياننامه در شش فصل تنظيم شده و حاوي مباحث ذيل است: تعريف لغوي و اصطلاحي تفسير، موضوع و فائده علم تفسير، مراحل تفسير، طبقهبندي مفسران، معرفي شيخ طوسي، مؤلف تفير تبييان و شيخ طبرسي صاحب تفسير مجمعالبيان و تأليفات آن دو منابع آن دو تفسير و استادان و شاگران آنان ، زمان و شرايط حاكم در عصر هر يك از آن دو مفسر ،روش تفسيري دو مفسر،ترتيب مطالب هر يك از دو تفسير، تفاوت اين دو تفسير با ساير تفاسير.
عنوان :
بررسي تسبيح موجودات با تكيه بر آيات و روايات معصومين (ع)
نويسنده :
رضيالله مصلح آبادي
سال :
1375
استاد :
محمد تقي آشتياني
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مباحث اين پاياننامه عبارتند از : تسبيح در لغت و اصطلاح، اهميت تسبيح، آثار تسبيح، تسبيح تكويني و تشريعي، نظرات دانشمندان در مورد منزلت موجودات و ارتباط آن با تسبيح ، و ديدگاههاي علما پيرامون ارتباط نماز با تسبيح.
عنوان :
بررسي ايجاد انگيزه در قرآن و كلام و كلام معصومين (ع)
نويسنده :
علي صباغيان
سال :
1375
استاد :
غلامعلي رمزگويان
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق (ع)
موضوع :
اين پاياننامه به بررسي ايجاد انگيزه كار از ديدگاه قرآن و روايات بويژه نهج البلاغه ميپردازد؛ و در آن راههاي ايجاد انگيزه به تفصيل بيان شدهاند . يافتههاي حاصل از اين پژوهش نشان ميدهد كه از طريق شناخت ابعاد مختلف استعدادها و تواناييها و نيازهاي نيروي كار و تأمين حاجات مادي و معنوي انسان ميتوان انگيزه كار و تلاش را فعال ساخت.
عنوان :
بررسي اصول، اهداف و روشهاي تربيت از ديدگاه قرآن
نويسنده :
فتاح نيازي
سال :
1375
استاد :
صمد ديلمقاني موحد
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران، مركزي
موضوع :
مباحث اين پاياننامه عبارتند از : تربيت و ديدگاهها، انسان در قرآن، مشخصات تربيت از ديدگاه قرآن، اصول تربيت از منظر قرآن، اهداف تربيت از نظر قرآن و روشهاي تربيت در قرآن .