کد سوال : 5581
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : من نسبت به صحبتهاى ناراحتكننده ديگران حساس هستم و خيلى زود ناراحت مىشوم. مرا راهنمايى كنيد؟
پاسخ : انسان فطرتا ميل به كمال دارد از اين رو آن گاه كه او را تمجيد كنند و از اوصاف كمالش سخن گويند خوشحال شده و در صورتى كه شكايت وگلايهاى باشد ناراحت مىگردد. بنابراين خوشحال شدن و ناراحت گشتن لازمه طبيعت آدمى است پس بايد: اولا مانع آثار منفى آنها كه سبب خروج انسان از مسير حق است گرديد و ثانيا نبايد كارهايى را براى تمجيد و ستايش ديگران انجام داد. بايد بررسى كنيم كه چرا اشخاص زبان به تمجيد مىگشايند و گروهى انتقاد و شكايت مىكنند؟! اگر ملاحظه كنيم كه ستايش ديگران از ما مطابق با واقع است و به خاطر تشويق ما به كارهاى خير صورت گرفته است خوشحال شدن مانعى ندارد و يا انتقاد آنها به خاطر اين است كه از نواقص اعمال و افكار ما كاسته شود بايد نه تنها دلخور نشويم كه از چنين انتقادى استقبال نيز بكنيم.حال اگر ديديم كه تمجيد كننده دروغ مىگويد و يا انتقادش از روى حسادت است در چنين موردى اگر به اثر منفى آن توجه كنيم كه مانع رشد و تكامل ماست از تمجيد او خوشحال نخواهيم شد. و چون انتقادش واقعيت ندارد ما را ناراحت نخواهد كرد. و احيانا اگر از چنين انتقادى ناراحت شديم از شر آن به خدا پناه ببريم. و همين سبب خواهد شد كه با تمجيد ديگران غرور پيدا نكند و از شكايت و انتقادشان نا اميد نشود. بروز اين حالت (كم ظرفيتى) با مجموعهاى از عوامل درونى شما مرتبط است. شناخت اين عوامل مىتواند راه درمان و نجات از مشكل را به شما نشان دهد. راه شناخت اين عوامل بررسى وضعيت خانواده و محيط تربيتى شماست ولى مهمتر از همه آن است كه شما اين اصل را پذيرفتهايد كه آدمى كم ظرفيت هستيد و دقيقاً به علت همين پذيرش، رفتارهايى متناسب با آن از خود بروز مىدهيد. درمان شما نيز وارونه كردن اين اصل پذيرفته شده است.
تا آن زمان كه شما نتوانيد جاى اين اصل را با اين اصل كه :«من آدمى كم ظرفيت نبوده بلكه رفتارى معتدل و حساب شده دارم» عوض كنيد وضع به همين منوال خواهد بود.اين باور را عوض كنيد، همه چيز عوض خواهد شد. {H{/Bإِنَّ اَللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ{w13-22w}{I13:11I}/}H}؛ {Mخداوند حال هيچ قومى را دگرگون نخواهد كرد تا زمانى كه آن مردم حالشان را تغيير دهندM}، {V(سوره رعد، آيه 11)V}.
بنابراين شما با توكل بر خداوند و يقين به حصول نتيجه به برنامه ذيل عمل نماييد:
1- از خداوند براى غلبه بر مشكلات خويش استمداد كنيد.
2- شبها موقع خوابيدن و آرامش بدن اين جملات را به آرامى تكرار كنيد: من به هيچ وجه كم ظرفيت نيستم. من قادرم هر سخنى را كه مىخواهم ابراز دارم. من از ديگران هيچ هراسى ندارم. من قادر خواهم بود آن گونه كه دوست دارم باشم.
3- سركلاس و در هر محفل ديگر سخن خود را به هر صورت ابراز كنيد هرچند ديگران به شما بخندند تحمل كنيد و به پيش برويد.
4- در برنامههاى جمعى شركت فعال داشته باشيد.
کد سوال : 5582
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اجتماعي _ فرهنگي>اطلاعات عمومي
پرسش : چرا رضا خان در قضيه كشف حجاب موفق نشد ولى در جمهورى اسلامى روز به روزبىحجابى گسترش پيدا مىكند؟
پاسخ : در اين باره بررسى و تحليلى عميق و چند جانبه لازم است، ليكن در اين جا به اختصار چند نكته را يادآور مىشويم:
الف) اين كه آمده است رضا شاه نتوانست به زور چادر را بردارد، حرف درستى است؛ امّا به معناى اين نيست كه هيچ كس در آن زمان بىحجاب نشد؛ بلكه بسيارى از افراد سست ايمان بر اثر ضعف دينى يا تحت تأثير تبليغات غربزدگان به سمت بىحجابى كشيده شدند و زشتترين صورت آن را در سطح جامعه اسلامى به نمايش گذاشته و به گسترش آن پرداختند؛ به طورى كه در زمان خروج شاه اين پديده ننگين گستردگى بسيارى يافته بود و جامعه اسلامى ايران را تا حدى شبيه به كشور تركيه و امثال آن كرده بود.بنابراين ناتوانى رضا شاه تنها در برابر زنان باايمان و استوارى بود كه با تمام وجود از دين و عفت خويش پاسدارى نمودند؛ به صورتى كه نه تسليم زور مىشدند و نه تسليم تهاجم فرهنگى غربىها و غربزدگان داخلى.
ب) اين كه ديده مىشود برخى از زنان به سمت بدحجابى تمايل پيدا كردهاند، ناشى از عواملى چند است، از جمله: 1- هواى نفس كه پديدهاى خطرناك و لغزاننده است و در همه اعصار انسانهايى بر اثر گرفتار آمدن در دام آن، به سرپيچى از حقيقت و يا مبارزه با آن گراييدهاند. همين مسأله بوده است كه همواره تاريخ بشريت را سياه كرده و بسيارى از انسانها را رو در روى پيامبران و اولياى الهى قرار داده است. 2- تهاجم سنگين فرهنگى غرب و همسويى بسيارى از غربزدگان در نوشتهها و هنرهاى خود با آنان و ترويج خزنده ماترياليسم و سكولاريسم اخلاقى و كاهش دادن تعهدات دينى و روح تعبد و تسليم در برابر احكام و هنجارهاى الهى و ....
ج) يكى از وظايف حكومت دينى احياى ارزشها و مبارزه با منكرات است. بنابراين جلوگيرى از گرايش جامعه به سمت بىحجابى، لازم است. در اين راستا اقدامات قانونى لازم است ولى كافى نيست، بلكه بايد دستگاههاى فرهنگى كشور ارزش واقعى حجاب را در جامعه احيا كرده و آن را از طريق ابزارهاى مختلف انتقال فرهنگى بر جان و روان جامعه حاكم سازند. به نظر ما با كمال تأسف دستگاههاى فرهنگى، اقدامات بايسته را در اين جهت به عمل نياوردهاند. در نتيجه برخى از افراد به جاى آن كه با شور و اشتياق به سمت حجاب اسلامى بروند، در يك خلأ فرهنگى تحت تأثير القائات غربزدگان قرار گرفته و آن را نوعى تحميل برخود مىپندارند.
کد سوال : 5584
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>اطلاعات عمومي
پرسش : جهت دست يافتن به اهداف دنيوى و معنوى چه امورى را بايد رعايت كرد؟
پاسخ : شما در زندگى خود دو هدف را مشخص كنيد: يكى هدف دنيوى و مادى و ديگرى هدف معنوى. در هدف دنيوى خود، آينده زندگى خويش را ترسيم كنيد به طورى كه شغل و درآمد مادى و امكانات رفاهى و ساير جهات آن صد در صد متناسب با استعداد، توان و علاقه شخصى شما باشد. در هدف معنوى نيز فعلاً مقصود اصلى خود را انجام واجبات و ترك محرمات قرار دهيد.
جهت دست يافتن به اهداف دنيوى امور ذيل را مراعات كنيد:
1- استعدادهاى خود را كشف كنيد و دريابيد كه با فعاليت در چه زمينهاى، موفقتر خواهيد بود؟ فعاليتهاى علمى، تجارى يا صنعتى؟
2- واقعبين باشيد و خود را به دست اوهام و خيالات و آرزوهاى دست نايافتنى نسپاريد.
3- اعتماد به نفس داشته باشيد و باور كنيد كه خواستن توانستن است، مشروط به اين كه در تشخيص علاقه و استعداد اشتباه نكرده باشيد.
4- اراده خود را تقويت كنيد.
5- تا حد امكان از الگوى مناسب استفاده كنيد.
6- در مسير رسيدن به هدف خود خطرپذير بوده و بدانيد هميشه آنچه كه مىخواهيم نخواهد شد. پس نبايد در مقابل ناكامىها مأيوس شويد، بلكه بايد هر شكست را پُلى جهت رسيدن به هدف خود تلقى كنيد.
7- توكل به خدا و درخواست كمك از وى را فراموش نكنيد و نيز پُر توقع نبوده، راضى به رضاى او باشيد.
براى دست يافتن به هدف معنوى نيز علاوه بر رعايت تمام شيوههاى ياد شده، رعايت نكات زير نيز ضرورى است:
1- راجع به صفات خداوند زياد مطالعه و فكر كنيد.
2- حالات و زندگىنامه علما و عرفا را بخوانيد.
3- خود را در معرض نسيمهاى هدايت خداوند قرار دهيد؛ به عنوان مثال سعى كنيد اهل نماز جماعت و مسجد و شركت در مراسم مذهبى باشيد.
4- در ترك گناه و خودسازى قدم به قدم پيش رويد و از تصميمهاى دفعى و بسيار بزرگ پرهيز كنيد.
5 - در مجالس و مراسم معنوي شركت كنيد.
6- با انسان هاي معنوي دوست و همراه شويد.
کد سوال : 5590
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان>تربيتي و مشاوره
پرسش : پدر و مادر در دوران باردارى چه وظيفهاى براى مراقبت از فرزند خود دارند
پاسخ : وظايف پدر و مادر در دوران باردارى عبارت است از:
{Tالف) وظايف مادر: T}
1- آرامش روحى و حالات معنوى مادر از ضروريات اين دوران است. خواندن و شنيدن قرآن، دعا و مناجات، مطالعه مطالب اميد بخش و ارزنده، تفريحات سالم، پياده روى و قدم زدن در مكانهاى خوش آب و هوا و ديدن منظرههاى زيبا، تأثير به سزايى در ايجاد اين آرامش و معنويت دارد؛
2- دورى از گناه (غيبت، سخنچينى، دروغ و ....) و غذاهاى حرام و شبههناك؛
3- داشتن تغذيه سالم و برنامه صحيح و منظم غذايى؛
4- در طول اين دوران، لازم است مادر زير نظر يك پزشك متعهد و متخصص زنان باشد و از مصرف خودسرانه داروها خوددارى كند.
{Tب ) وظايف پدر: T}
پدر در همه امورى كه بيان شد، نقش مهمّى را بر عهده دارد. مرد بايد با حمايتها و مراقبتهاى مستمر خود، همسرش را يارى كند و با ايجاد اميد و دلگرمى در او، زمينه مناسبى را براى پرورش جنين فراهم سازد. از ابتدايىترين وظايف پدر و مادر در قبال نوزاد، انتخاب نام نيكو، عقيقه نمودن (قربانى كردن) و ختنه كردن پسران است.
کد سوال : 5591
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اخلاق و عرفان
پرسش : براي زندگي روزمره چه برنامه مناسبي پيشنهاد مي كنيد؟
پاسخ : در مورد برنامه اي براي زندگي امور ذيل مفيد است:
1- بيدار شدن از خواب چند دقيقه قبل از اذان صبح ,
2- آماده شدن براي نماز شب (در صورت تمايل ) و يا نماز صبح ,
3- خواندن تعقيبات پس از نماز صبح,
4- تلاوت حداقل بيست آيه از قرآن مجيد همراه با تدبأر,
5- ورزش صبحگاهي براي بيدار شدن كامل اعضاي بدن,
6- صبحانه و پرداختن به امور خود از قبيل درس و يا رفتن به كلاس,
7- در صورت امكان قبل از ظهر چند دقيقه استراحت و به خواب رفتن
8- نماز ظهر و عصر و تعقيبات,
9- صرف ناهار,
10- استراحت مختصر و سپس پرداختن به كارهاي جاري ,
11- نماز مغرب و عشا,
12- مطالعه و پرداختن به دروس,
13- تناول مقداري اندك غذا (در اوايل شب ),
14- زود به بستر خواب رفتن (به جهت بيدار شدن سحر) به گفته علامه حسن زاده آملي : »سبر از كسي برود ولي سبح بر نرود«,
15- تلاوت قرآن قبل از خواب (مانند آيه الكرسي و يا آيات و سوره هاي ديگر).
کد سوال : 5593
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>فلسفه احكام>كلام و دين پژوهي
پرسش : با توجه به اختيار انسان فلسفه امر به معروف و نهى از منكر چيست؟
پاسخ : اختيار مانع مسؤوليت نيست؛ زيرا اختيار امرى تكوينى است نه تشريعى. از نظر تشريعى هر كس موظف است راه صحيح را بپيمايد و ديگران را به آن دعوت كند و با عوامل انحراف و فساد و گمراهى مبارزه كند.
کد سوال : 5599
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>اجتماعي _ فرهنگي>اخلاق و عرفان
پرسش : در برابر شدايد و مشكلات زندگى، چه بايد كرد و چگونه آنها را تحمل نمود؟
پاسخ : جوهر زندگى انسان، رويارويى با مشكلات و تلاش براى غلبه بر آنهاست. آنچه كه انسان و زندگى را مىسازد، همين درگير شدن با مشكلات و تلاش براى رفع آنهاست. تحقيقاً نمىتوانيد كسى را بيابيد كه مدعى باشد كه اساساً مشكلى ندارد. اگر چنين كسى را يافتيد، يا انسان نيست و يا آن كه راست نمىگويد، پس انتظار پايان يافتن مشكلات، انتظارى بيهوده است. هر مشكلى كه مرتفع گردد، بلافاصله نوع ديگرى از مشكل به جاى او مىنشيند.
پس بايستى، نگرش خود را به زندگى و مشكلات آن، دگرگون كنيم. بايد بدانيم كه استعدادهاى آدمى در عرصه همين مشكلات است كه بروز مىكند. پس بايستى از مشكل استقبال كرد و با شادابى و طراوت به رفع آن اقدام نمود. برادر عزيز! گرچه مسائل پيش آمده براى شما تا حدودى نگران كننده و سخت بوده است؛ ولى اگر قدرى به اطراف خود بنگريد، خواهيد ديد كه آنچه شما با آن روبه رو هستيد در مقابل مشكلات ديگران چيزى به حساب نمىآيد. شما بحمداللَّه در تحصيلات عاليه موفق بودهايد كه اين خود شاخصى بزرگ در موفقيت است. همچنين از نظر اخلاقى روحيهاى شاداب و جذاب داريد كه اين نيز خود موهبتى بزرگ است و دهها نمونه ديگر...، پس همواره بايد موارد مثبت را مد نظر قرار داد و به درگاه خداوند شاكر بود؛ وگرنه موارد غيرمثبت بىنهايت است. از آنچه كه تاكنون براى شما پيش آمده است نگرانى به خود راه ندهيد؛ زيرا اين ناراحتى علاوه بر آن كه سودى در بر ندارد، موجب يأس و از دست رفتن قواى شما خواهد شد. در نامههاى ما، نمونههاى فراوانى وجود دارد كه در وضعيتى اسفبار و دردناك زندگى مىكنند. آن فرزند سر راهى كه هيچ اثر و نشانى از كسان خود نمىيابد و آرزو دارد كه كاش قبرى از مادر و يا پدرش به دست مىآورد و به همين قانع است. يا دخترى كه پدر و مادرش معتادند و خود نيز در دام... نمونههاى رنج و سختى فراوان است كه سخن گفتن از آن عمر نوح مىخواهد و مثنوى هفتاد من. شما بحمدالله در كنار خانواده خود هستيد. بسيارى از جوانان هستند كه حسرت موقعيت شما را دارند. از اينها كه بگذريم درست است كه سختىهايى بوده و هست ولى مىدانيد كه سختىها خود سكوى ترقى و رشد و كمال انسانى است؛ مگر نه اين است كه اكثريت قريب به اتفاق شخصيتهاى بزرگ علمى، هنرى، اجتماعى، سياسى و... از كوره سختىها بيرون آمدهاند. كسانى كه با سختىها دست و پنجه نرم نكرده و هيچگاه طعم مشكلات را نچشيدهاند احساسات متعالى را نيز كمتر در وجود خود مىيابند، آنها كجا مىتوانند احساس شما و امثال شما را داشته باشند. از آن احساسات نيرو بگيريد نه اينكه آنها را در راه تخريب شخصيت خود به كار گيريد. قدر خود را بدان و نمونهاى از صبر و استقامت و احساسهاى متعالى باش. آيندهاى را براى خود ترسيم كن كه انشاءاللَّه با يافتن شغلى مناسب بتوانى دست افتادگان را بگيرى و به خانواده خود رسيدگى كنى . اهدافى بلند، زندگانى آبرومند، شخصيتى ممتاز و به تمام معنا انسان و دلسوز، همسرى مناسب و مهربان و... اينها را در نظر بگير و با توكل برخداوند عزم خود را براى رسيدن به آن جزم كن كه بدون كمترين ترديد به آنها خواهى رسيد. واقعيت خود را بشناس و به آن ايمان داشته باش و خود را دستكم نگير.
استقامت كن. نيرويت را به جاى تلف كردن براى گذشته در اهداف آتيه خويش متمركز كن. از گذشته فقط درسهاى آن را به ياد داشته باش. برخيز، بكوش، دگرگون شو، دگرگون كن، بشتاب، همت كن و شكر خداوند مهربان بگذار كه ترا از گردنههاى بلند حوادث سالم عبور داد و هم از او مدد بجوى كه همواره ياور و پشتيبانت خواهد بود. آرى واقعيت آن است كه گذشتهها گذشته است و آينده نيز نيامده و ما در اين ميان سرگردانيم ولى به فرموده مولا على(ع): {Hما فات مضى و ما سياتيك فاين قم فاغتنم الفرصه بين العدمينH}؛ {Mگذشتهها گذشت و آيندهها هنوز نرسيدهاند، بپاخيز و فرصت را در بين اين دونيستى غنيمت شمارM}.
پس چرا درمانده باشيد؟ درماندگى و احساس ضعف را از خود دور كنيد، با تمام توان به صحنه زندگى وارد شويد، پيش برويد، استعدادهاى خود را بشناسيد و آن را به فعليت برسانيد. مردان بزرگ تاريخ در عرصههاى مختلف هنر، ادبيات، سياست و ... همه از دامان سختىها و شرايط دشوار بيرون آمدهاند. هنر آن نيست كه گلى در گلخانه گرم و مرطوب پرورش يابد. هنر آن است كه در بين صخرههاى سرسخت و طوفان و سرما نهالى سر بيرون بياورد و گلى دلنواز را بر دامان خود نشاند. بزرگان از شرايط دشوار خسته و مأيوس نمىشوند. به قول بزرگمهر: بايد لب فرو بست و بازو گشود. اين ديدگاه كلى ما در مورد طرز تفكر شماست. برخى مشكلاتى كه مطرح كردهايد، به طور طبيعى در زندگى افراد، پيش مىآيد، منتها براى هر كس به رنگ و كيفيت خاصى. آنچه مايه اميدوارى است اين كه، اين مسائل گذراست و به تدريج حل مىشود. به هر حال شما ازدواج خواهيد كرد و زندگى مستقلى تشكيل خواهيد داد. بالاخره بگذار كه با زبان حافظ شيرازى حرف را به آخر برسانيم. {Sيوسف گمگشته باز آيد به كنعان غم مخور# كلبه احزان شود روزى گلستان غم مخورS} {Sاى دل غمديده حالت به شود دل بد مكن# وين سر شوريده باز آيد به سامان غم مخورS} {Sدور گردون گر دو روزى بر مراد ما نرفت# دائماً يكسان نباشد حال دوران غم مخورS} {Sهان مشو نوميد چون واقف نيى از سر غيب# باشد اندر پرده بازىهاى پنهان غم مخورS}
پس اكنون:
1- به خداوند بزرگ اميدوار باشيد و دائماً بر او توكل كنيد.
2- ارتباط خود را با او استحكام بخشيد و با نماز و ذكر، پيوسته او را ياد كنيد و از او استمداد بطلبيد.
3- هيچ گاه مأيوس نشويد و با روحيه اميد به پيش برويد و در انتظار حل مشكلات باشيد.
4- در موقع اندوه ذكر {A{/Bلا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظَّالِمِينَ{w16-24w}{I21:87I}/}A} را تكرار كن.
5- پس از نمازها حتماً تعقيبات را بخوانيد و از خداوند حاجات خود و حاجات همه مؤمنان را طلب كنيد. اگر ميسر گرديد صبحهاى جمعه، نماز جعفر طيار را بخوانيد و حاجات خويش را از خداوند طلب كنيد.
کد سوال : 5602
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>فلسفه احكام
پرسش : فلسفه حنوط كردن مرده چيست ؟
پاسخ : حنوط كردن ميت بنا به دستور پيامبر اكرم(ص) انجام مىگيرد. در روايتى آمده است: جبرئيل از بهشت كافورى براى پيامبر(ص) آورد (به وزن چهل مثقال) و حضرت رسول آن را سه قسمت كرد: يك قسمت را براى خودشان و دو قسم ديگر را براى حضرت امير(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) قرار داد.
يكى از حكمتهاى حنوط كردن ميت، خوشبو كردن جنازه و از بين بردن بوى بد احتمالى آن به وسيله كافور است.
کد سوال : 5603
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>فلسفه احكام
پرسش : چرا پسر دو برابر دختر ارث مي برد؟
پاسخ : الف) در مواردى ارث زن مساوى با مرد است.
ب ) احكام و قوانين هميشه با توجه به موارد غالب وضع مىشود، ولى اطلاق و عموميت آنها موارد نادر را نيز شامل مىشود و فقط موارد ضرورى خاصى از آنها استثنا مىگردد. در مثل هنگام قرمز بودن چراغ تقاطع بايد توقف كرد. فلسفه اساسى وضع چنين مقرراتى جلوگيرى از تصادف و راهبندان است. و اين در صورتى مصداق دارد كه از جوانب مختلف خودروهايى در حركت باشند، ولى اگر تنها يك خودرو، از يك طرف در حركت باشد و به چراغ قرمز برخورد كند، هرگز چنين فلسفهاى در مورد او صدق نمىكند، ولى در عين حال موظف به رعايت مقررات مىباشد. چنانكه گفته شد اين وضعيت در همه احكام و قوانين اعم از الهى و بشرى جارى است. و خود داراى فلسفههاى برترى است كه تفصيل آن در اين مختصر نمىگنجد.
ج ) مسأله ارث از مسائل اقتصادى احكام خانواده در اسلام است، به عبارت ديگر جزئى از يك كل است و براى قضاوت پيرامون چنين احكامى بايد مجموعه نظام خانوادگى در اسلام و احكام آن را در نظر گرفته و با يافتن پيوند و ربط منطقى بين آنها به نتيجهگيرى پرداخت. بنابراين اگر گفته مىشود علت نصف بودن ارث يا ديه زن آن است كه مرد نانآور خانواده است، در واقع نظر به نظام حقوقى و خانوادگى اسلام است كه اساساً مسؤوليت تأمين معاش و به دوش كشيدن بار اقتصادى خانواده را بر عهده مرد نهاده است.
د ) افزون بر مسأله فوق به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه به طور معمول آنچه مرد به دست آورد، چه از راه ارث و يا راههاى ديگر به خاطر مسؤوليت اقتصادى كه در خانواده دارد، عنداللزوم بايد آنها را در جهت تأمين نياز خانواده صرف نمايد؛ در حالى كه زن چنين وظيفهاى ندارد و هر چه به دست آورد، مال خود اوست و حتى اگر شوهر توان تأمين نيازهاى او را ندارد، بر زن واجب نيست از دارايى خود استفاده كند.
ه ) در احكام خانواده در اسلام افزون بر ميراث و تأمين مايجتاج اقتصادى، حقوق ديگرى مانند مهريه براى زن قرار داده شده است كه در واقع كسر كردن از دارايى مرد و افزودن بر دارايى زن مىباشد.
و ) از طرف ديگر كسى كه ازدواج نكرده و يا بيوه باشد، باز در احكام اقتصادى خانواده، تأمين نيازهاى او بر عهده پدر يا جدش مىباشد و حتى در برخى از موارد بر عهده دولت اسلامى است. بنابراين همه اين فروض در احكام اسلامى ملاحظه گرديده و در حقوق اسلامى در هيچ شرايطى زن بدون تكيهگاهى براى تأمين نيازهاى اقتصادى رها نشده است.
کد سوال : 5604
موضوع : پرسش و پاسخ از نهاد رهبری>فلسفه احكام
پرسش : چرا اسلام بعضي جاها كه عقل سقط جنين را مجاز مي داند جايز نمي داند؟
پاسخ : اگر به انواع مختلف سقط جنين - كه در دنياي امروز شايع است - توجه كنيد, اين حقيقت را خواهيد پذيرفت كه »عقل « در همه اين موارد, مستمسك كار بوده است و در اين بين بسياري از ارزش ها - از جمله ارزش انسان و حيات او - دستخوش بسياري از صلاحديدهاي ديگر شده است.
اين از افتخارات اسلام است كه براي انسان حتي در موقعيت نطفه نيز ارزش ويژه قائل است و اجازه نمي دهد حرمت و كرامت انساني شكسته شود و هر كس به انگيزه اي اين موجودارزشمند را به مسلخ بفرستد. البته موضوع سقط جنين با توجه به پيشرفت دانش پزشكي , مسلما" بايستي بازنگري شود و موضوع اهم و مهم - كه قاعده اي فقهي و عقلي است -در اين بين حاكم گردد; چنان كه برخي از فقها در موارد مشابه آنچه نوشته ايد نظر به جواز داده اند.
براي آگاهي بيشتر ر.ك : 1- استفتاآت پزشكي از مقام معظم رهبري . 2- استفتاآت آيت الله مكارم شيرازي .