• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4622روز قبل
بهداشت روانی
20 روش برای کاهش استرس

حتماً تا به‌حال تشخیص داده‌اید که استرس موضوعی شخصی است.
آنچه برای فردی تحمل‌ناپذیر و طاقت‌فرساست ممکن است برای دیگری موجب موفقیت شود؛ اما فارغ از اینکه چه عاملی استرس را در فرد ایجاد می‌کند، هر کسی می‌تواند یاد بگیرد که این فشار را از خود دور سازد.

مقاله زیر به ۲۰ روش برای کاهش استرس پردا‌خته است و سعی می‌کند ما را برای حفظ آرامش و خونسردی در زندگی آماده‌تر سازد. در اینجا راه‌حل‌های غلبه بر ترس و خشم در زندگی روزانه را مرور می‌کنیم.

خودتان سرنوشت را رقم بزنید

یادآوری این نکته به‌خودتان می‌تواند به شما کمک کند که حتی در موقعیت‌های فوق‌العاده استرس‌زا، خونسردی خود را حفظ کنید. سعی نکنید نقش اول نمایشی غم‌انگیز را بازی کنید. وقتی مشکلی استرس‌زا پیش می‌آید به‌خودتان بگویید: دنیا به آخر نرسیده! این کار به شما کمک می‌کند تا بر اوضاع تسلط یابید.

با دیگران به توافق برسید

قبول کنید که شاید همیشه به چیزی که می‌خواهید نرسید؛زیرا این پذیرش استرس را کاهش می‌دهد.

جسور باشید نه ستیزه‌جو

تفاوت بسیاری بین جسارت و ستیزه‌جویی وجود دارد. با این حال اغلب افراد این دو را با هم اشتباه می‌کنند. برای حفظ جسارت نیازی به بالا بردن صدا یا پررویی نیست تفاوت این دو را از یکدیگر تشخیص دهید و به این ترتیب از استرس خود بکاهید.

برای خود ارزش قائل شوید

این مهم‌ترین نکته در کنترل استرس است. معنایش این است که یاد بگیرید به دیگران اجازه ندهید که شما را گول بزنند، تهدید کنند. اگر نمی‌دانید که چگونه با این مشکل روبه‌رو شوید از افرادی که آنها را تحسین می‌کنید، کمک بگیرید. دقت کنید که آنها چگونه بر اوضاع تسلط پیدا می‌کنند و به چه نحو با آنچه شما دشوار می‌دانید کنار می‌آیند.

صادق و درستکار باشید

به‌خصوص در مورد احساسات خود بیاموزید از کاه کوه نسازید. به‌طور مثال اگر با بهترین دوست خود اختلاف‌نظر پیدا کردید کار را به عصبانیت بیش از حد نکشانید.

جمله خونسرد باش را پیش خودتان تکرار کنید

وقتی که احساس ترس یا استرس می‌کنید این جمله را نه با صدای بلندبلکه در ذهن خود تکرار کنید. چندین بار تکرار این جمله به‌آرامی واقعاً به شما کمک می‌کند تا خونسردی خود را حفظ کنید.

کلمه نه را بر زبان آورید

افرادی که نمی‌توانند به دوستان و خانواده خود «نه» بگویند، کسانی هستند که به سادگی دچار استرس می‌شوند زیرا برای خود فرصت یا شرایط مناسب را فراهم نمی‌کنند. آموختن اینکه چگونه پاسخ منفی بدهید راه بسیار خوبی است برای اینکه به‌خودتان اطمینان
ببخشید.

به‌خود فرصت بیشتری بدهید

مدیریت زمان راه‌حلی ضروری در بازی استرس است قبل از اینکه هر شغل مهم یا کار بزرگی را بپذیرید، ببینید که چگونه می‌توانید برای زمانی که دراختیار دارید به‌نحو احسن برنامه‌ریزی کنید تا بدون عجله به همه کارهای خود برسید.

استراحت کنید

یکی از عوامل بسیار مهم برای کاهش استرس رسیدن به آرامش است. راه حل اصلی برای رسیدن به آرامش کامل این است که ذهن خود را از هر چیز دیگری خالی کنید.

تنفس صحیح را فراموش نکنید

وقتی دچار استرس می‌شویم، فراموش نکنیم که به نحو صحیح تنفس کنیم و در چنین حالتی باید نفس‌های عمیق بکشیم تا ضربان قلب شدت نیابد و میزان اکسیژن خون کم نشود و برای نشان دادن عکس‌العمل سریع و مناسب در لحظه‌های استرس‌آمیز، سه نفس عمیق بکشید و سپس وارد عمل شوید.

قبل از درگیر شدن صبر کنید

وقتی که دچار استرس و عصبانیت هستید به‌سادگی کنترل خود را از دست می‌دهید، به همین دلیل قبل از اینکه چیزی بگویید به آرامی تا شماره ۱۰ بشمارید. این کار به شما امکان می‌دهد قبل از حرف زدن فکر کنید و به این ترتیب بر موقعیت استرس‌زا چیره شوید.

به کارهای خود نظم و ترتیب ببخشید

یکی از دلایل اصلی ایجاد استرس، رعایت نکردن نظم و ترتیب است. درصورتی که خاطره بدی در ذهنتان باقی مانده آنها را بنویسید. عادت کنید که هر روز هر کاری را که مجبور به انجام دادن آنها هستید، یادداشت کنید. به این ترتیب آن کارها را فراموش نخواهید کرد.

زمان نگرانی خود را محدود کنید

اوقات نگرانی خود را محدود کنید و این قانون را برای خود بگذارید که به هر شکلی فقط ۲۰ دقیقه فکر کنید اگر بعد از گذشت این مدت هیچ راه‌حلی پیدا نکردید به‌خودتان استراحت دهید و بعداً دوباره به موضوع برگردید.

صبح‌ها در باره مشکل خود فکر کنید

نگرانی درباره استرس‌هایتان در طول شب بسیار بد است زیرا اولاً شما خیلی خسته‌تر از آن هستید که بتوانید تفکر درستی داشته باشید و ثانیاً این افکار شما را بی‌خواب می‌کند.

تصمیم بگیرید که صبح‌ها مشکل خود را حل کنید.اگر در طول شب خوابتان نمی‌برد نگرانی خود را روی کاغذ بنویسید و ببینید که تا چه اندازه به شما آرامش می‌دهد.

بیشتر ورزش کنید

ورزش باعث ترشح مسکن‌های طبیعی اندروفین‌ها در بدن می‌شود که شما را سرحال می‌کند و هفته‌ای سه روز ورزش کنید آن هم به‌مدت ۲۰ دقیقه خستگی و اضطراب را از شما دور می‌کند.

به حرف‌های دیگران گوش دهید

شاید این حرف عجیب و غریب به‌نظر برسد اما هیچ‌یک از ما به اندازه کافی به حرف‌های دیگران گوش نمی‌کنیم، به همین دلیل همیشه اکثر ما دچار سوءتفاهم می‌شویم. در این حالت خونسردی خود را حفظ می‌کنیم و موقعیت را عاقلانه می‌سنجیم و راه‌حلی مناسب پیدا می‌کنیم.

به اندازه کافی بخوابید

هر فرد باید ۸ ساعت در روز بخوابد. اگر بیشتر یا کمتر از این مقدار بخوابید نه‌تنها نسبت به تأثیرات استرس حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهید بلکه تمام روز دچار تندخویی می‌شوید.

رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید

خوردن بیش از حد غذاهایی که قند زیاد و ارزش غذایی اندکی دارند، باعث می‌شود تا میزان قند موجود در بدن به سرعت افزایش پیدا کند. باید این مقدار قند را کاهش داد و به تعادل درآورد و برای این کار باید مقدار زیادی میوه و سبزی بخوریم.

به‌مدت ۲ دقیقه در برابر وحشت خود مقاومت کنید

اوقاتی هست که کنترل خود را از دست می‌دهید و دچار وحشت می‌شوید. دو دقیقه به‌خودتان فرصت دهید ، نفس عمیق بکشید و سپس پیش خودتان بگویید: من می‌توانم این کار را انجام دهم و اگر هم نتوانستم دنیا به آخر نمی‌رسدو زندگی ادامه دارد.


سه شنبه 1/6/1390 - 9:3
سخنان ماندگار
گفتارهایی ناب از ویلیام جیمز روانشناس

بسیاری از مردم فکر می‌کنند در حال فکر کردن هستند، در حالی‌که مشغول بازآرایی و تنظیم پیشداوری‌ها و تعصباتشان هستند.

پذیرش آن‌چه اتفاق افتاده است، نخستین گام در غلبه بر پیامدهای هر بدشانسی است.

فلسفه، والاترین و بدیهی‌ترین خواستة بشر است.

عقل‌سلیم و شوخ‌طبعی، هر دو یک چیزند که با سرعت‌های متفاوت حرکت می‌کنند. شوخ‌طبعی، همان عقل‌سلیم با دور تند است!

هرکس باید برای تمرین، هر روز حداقل دو کاری که از آن‌ها نفرت دارد را انجام دهد.

انگیزة نهانی تمام کارهایی که اغلب مردم می‌کنند این است که چگونه شادی به‌دست آورند، چگونه آن را نگه دارند و چگونه آن را بهبود بخشند.

هنر «عاقل بودن» عبارت است از هنر آگاهی از این‌که از چه چیزهایی چشم‌پوشی کنید.

تنها یک دلیل برای شکست انسان وجود دارد و آن کمبود ایمان فرد به خودِ واقعی‌اش است.

همة ما آمادگی داریم تا به دلایلی کارهای وحشیانه و غیرمتمدنانه انجام دهیم. فرق بین یک آدم خوب و یک آدم بد در انتخاب آن دلیل است.

عمیق‌ترین اصل طبیعت انسان، اشتیاق و میل شدید او به قدردانی شدن است.


سه شنبه 1/6/1390 - 9:2
بهداشت روانی
مثبت اندیشی

مثبت اندیشی چیزی فراتر از اعتقاد کورکورانه است و قدرت آن بر زندگی انسانها بسیار زیاد و شگفت انگیز است. خوشبین ‌ها تقریباً در همه جنبه‌های زندگی بهتر از بدبین ها عمل می‌کنند و معمولا به موفقیتهای بیشتری نائل شده و از موفقیتهای اجتماعی لذت بیشتری می‌برند. انسانهای خوشبین همچنین کمتر مستعد پذیرش افسردگی و بیماریهای جسمی هستند . " مارتین ای . پی . سلیگمن " پروفسور روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: " شواهدی وجود دارد که خوشبینی ، سیستم دفاعی و حفاظتی بدن را تقویت می‌کند."



خوشبینی بودن یا نبودن چیست؟
روانشناسان معتقدند خوشبینی و بدبینی ، عاداتی هستند که ما از زمان کودکی می‌آموزیم و والدین ما الگو و سرمشقهای ما هستند. به یاد بیاورید هنگامی که در اثر ترکیدن لوله آب ، خانه جدید شما غرق آب شد، پدر شما آه و ناله کرد که " چرا من چنین خانه بدی را انتخاب کردم؟ " یا گفت : " در قرار داد ما تضمین شده که همه چیز بی عیب و نقص باشد، بنابراین من از معمار ساختمان می‌خواهم لوله کشی ساختمان را تعمیر کرده و خسارت بوجود آمده را جبران کند؟" سلیگمن می‌گوید: " خوشبینی ، یک روش عادی برای توضیح شکستها به خودتان است."

انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد ، از شرایطی دائمی و ثابت نشأت می‌گیرد: "من در امتحان ریاضی مردود شدم ، چون استعداد یادگیری اعداد و ارقام را ندارم" و اتفاقات خوب ، از شرایطی موقتی ناشی می‌شود: "همسرم امروز به من یک شاخه گل هدیه کرد، چون روز کاری خوبی داشته". اما انسان خوشبین ، شکست را به عوامل موقتی نسبت می‌دهد "من در امتحان رد شدم چون دقت نکردم" و موقعیتهای مطلوب را به عوامل پایدار؛ " او برای من گل هدیه آورد، چون مرا دوست دارد."

بدبین اجازه می‌دهد ناامیدی در بخشی از زندگی اش وارد شود و به سایر بخشها نفوذ و سرایت کند. به عنوان مثال وقتی به شخصی گفته می‌شود بطور موقتی از کار بر کنار شده است، انسان بدبین نه تنها بخاطر از دست دادن شغل خود احساس بدی دارد بلکه نگرانی اش را به سایر ابعاد زندگی خود منتقل کرده ، ابراز می‌کند که زندگی زناشویی اش در معرض خطر است و فرزندانش غیر قابل کنترل هستند، اما انسان خوشبین اجازه نمی‌دهد یک شکست ، تمام زندگی او را محدود کند، او با خود فکر می‌کند "پس من در این شرایط ، شغلی ندارم، ولی من و همسرم هنوز رابطه خیلی خوب و نزدیکی باهم داریم و فرزندانمان مایه افتخار ما هستند."

وقتی مشکلی پیش می‌آید و کارها خراب می‌شود، بدبین ها خود را سرزنش می‌کنند: برای مثال اگر راننده دیگری به ماشین پارک شده آنها خسارت وارد کند، آنها خود را سرزنش می‌کنند که چرا ماشین را در جای نامناسبی پارک کرده‌اند. اما انسان خوشبین چنین مشکلی را به اتفاق نسبت می‌دهد یا سعی می‌کند راه جدیدی پیدا کند: "دفعه بعد ماشین را در جایی که ماشینهای کمتری وجود دارد، پارک می‌کنم ."

چگونه می‌توانید، خوشبین باشید؟

خوشبختانه عادتهای فرا گرفته شده می‌توانند به فراموشی سپرده شوند. تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که خوشبینی ، مهارتی است که هر انسانی می‌تواند به خوبی آن را فراگیرد . به برنامه چهار مرحله‌ای زیر عمل کنید تا به کمک آن مثبت بیندیشید.

با افکار منفی مبارزه کنید.

فرض کنید با تأخیر به محل کار خود رسیده‌اید، پیش از آنکه خود را سرزنش کنید و بگویید: "من همیشه دیر می‌رسم" از خود ارزیابی دقیق و درستی داشته باشید. سعی کنید بخاطر بیاورید آخرین باری که با تأخیر به محل کار خود رسیدید، چه زمانی بود، دیروز ؟ نه ، هشت هفته پیش. آیا تأخیر شما به این دلیل بود که برای جدا شدن از رختخواب تنبلی کردید؟ نه ، پسر نوجوان شما دیشب باک ماشین را خالی کرده بود و شما مجبور شدید برا ی پر کردن باک ماشین به پمپ بنزین بروید.

بدترین فیلمنامه را تصور کنید که بر خلاف انتظار ، بهترین فیلم را در پی داشته باشد؛ شما آه و ناله می‌کنید که "من حتما اخراج خواهم شد"، اما شاید رئیس شما در ترافیک گیر افتاده باشد و حتی دیرتر از شما به محل کار برسد. در مرحله بعد ، سناریویی را که احتمال وقوعش بیشتر است، مجسم کنید: همچنان که شما با دستپاچگی و به سرعت به سمت میز کار خود می‌روید، رئیس با اخم و عصبانیت به شما نگاه می‌کند. دستپاچه کننده و باعث شرمندگی است، ولی کشنده که نیست. در نتیجه به فکر یافتن یک راه حل باشید. یا در وقت صرف نهار هم کار کنید یا چند دقیقه زودتر خانه را ترک کنید تا در صورت بروز تأخیرهای پیش بینی نشده ، فرصت کافی در اختیار داشته باشید.

با افکار منفی مبارزه کنید.

فرض کنید با تأخیر به محل کار خود رسیده‌اید، پیش از آنکه خود را سرزنش کنید و بگویید: "من همیشه دیر می‌رسم" از خود ارزیابی دقیق و درستی داشته باشید. سعی کنید بخاطر بیاورید آخرین باری که با تأخیر به محل کار خود رسیدید، چه زمانی بود، دیروز ؟ نه ، هشت هفته پیش. آیا تأخیر شما به این دلیل بود که برای جدا شدن از رختخواب تنبلی کردید؟ نه ، پسر نوجوان شما دیشب باک ماشین را خالی کرده بود و شما مجبور شدید برا ی پر کردن باک ماشین به پمپ بنزین بروید.

بدترین فیلمنامه را تصور کنید که بر خلاف انتظار ، بهترین فیلم را در پی داشته باشد؛ شما آه و ناله می‌کنید که "من حتما اخراج خواهم شد"، اما شاید رئیس شما در ترافیک گیر افتاده باشد و حتی دیرتر از شما به محل کار برسد. در مرحله بعد ، سناریویی را که احتمال وقوعش بیشتر است، مجسم کنید: همچنان که شما با دستپاچگی و به سرعت به سمت میز کار خود می‌روید، رئیس با اخم و عصبانیت به شما نگاه می‌کند. دستپاچه کننده و باعث شرمندگی است، ولی کشنده که نیست. در نتیجه به فکر یافتن یک راه حل باشید. یا در وقت صرف نهار هم کار کنید یا چند دقیقه زودتر خانه را ترک کنید تا در صورت بروز تأخیرهای پیش بینی نشده ، فرصت کافی در اختیار داشته باشید.

برنده بودن را تمرین کنید.

در امتحانات ، افرادی که تصور می‌کنند نتیجه خوبی خواهند گرفت و موفق خواهند بود، بسیار بهتر از آنانی که از خود انتظار مردود شدن دارند، عمل می‌کنند ، اگر برای امتحانی که در پیش دارید، احساس نگرانی می‌کنید ، پیش از روز امتحان ، خود را مجسم کنید در حالی که سرجلسه امتحان نشسته‌اید و برگه امتحان در مقابلتان قرار دارد و شما با یاد خداوند و کمک خواستن از او شروع به خواندن سؤالات کرده و به خوبی به آنها پاسخ می‌دهید. در هنگام مواجهه با صحنه واقعی ، این تمرین فکری به شما اطمینان و نیروی اراده خواهد داد.

به خودتان اعتبار و ارزش بدهید.

به موفقیتهای خود در گذشته اعتراف کنید. اتفاقات خوبی را که برای شما بوجود آمده ، به عنوان نتیجه تلاشهای خودتان تجزیه و تحلیل کنید. عکسهایی که در تعطیلات گرفتید، عالی بودند نه به این خاطر که دوربین به خوبی ساخته و طراحی شده بود، بلکه بخاطر مهارت شما در زمینه نور و ترکیب اجزای صحنه. "مهمانی شما در فضای باز موفقیت آمیز بود، نه به این دلیل که هوا خوب و مساعد بود، بلکه این موفقیت به خاطر تدارک خوب و مهارتهای اجتماعی شما بوده است." از موفقیتهای خود تجلیل کنید ( موفقیتهای خود را جشن بگیرید ) : "من قفل در را تعمیر کردم بدون این که مجبور باشم از نجار کمک بخواهم، حالا من به شیوه جدیدی با خود رفتار خواهم کرد." احساس افتخار و مباهات ، نسبت به کمالات و فضایل خود ، برای شما یک احساس خود ارزشی می‌سازد.

برا ی خود ، هدف تعیین کنید.

دقیقاً تعیین کنید که قصد دارید چه کاری انجام دهید. مثلا ً متعهد شوید که هفته‌ای یک بار بصورت داوطلبانه در مؤسسات خیریه فعالیت کنید. هدفهای بزرگ را به هدفهای کوچکتر تقسیم کنید، تا زیر بار سنگین وظایفتان فلج نشوید. با دستیابی به هر هدف اولیه ، شاهد یک پیشرفت خواهید بود. شما در مورد آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، احساس انرژی و هیجان خواهید داشت و این ، نشانه و قدرت یک انسان خوشبین است.
سه شنبه 1/6/1390 - 9:1
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی
چند اشتباه رایج بین زنان دنیا

 

 

زنان در حق مردان مادری كرده و آنان را با بچه‌ها اشتباه می‌گیرند.

 

این جمله یعنی اینكه زنان بیش از حد در حق مردان مفید واقع می‌شوند و كارهای را كه خودشان می‌بایست انجام دهند برایشان انجام می‌دهند برای مثال:

 

1. در حق آنها مفید هستید، مثلا: دنبال كلید‌هایش می‌گردید .

 

2. راه انداختن بازی‌های كلامی با انها جهت بیرون كشیدن اطلاعات: گرسنه ای؟ چی دوست داری؟ چی كار كردی؟

 

3. چنین فرض می‌كنید كه مردها كم حافظه‌اند و اطلاعاتی كه می‌بایست خودشان به خاطر داشته باشند باید به آنها گوشزد شود . وقت دكتر امروزت یادت نره! یادت نره بچه‌ها رو از مدرسه بیاری!

 

4. آن‌ها را نكوهش می‌كنید آن گونه كه بچه‌هایتان را دعوا می‌كنید: چند بار بگم چراغ‌ها را قبل از خوابیدن خاموش كن!

 

5. به عهده گرفتن كارهایی كه فكر می‌كنید نمی‌توانند انجام دهند: یك روز با بچه‌ها فرستادمش كه برن لباس بخرن فاجعه بود! دیگه همچین كاری را نمی‌كنم.

 

6. اصلاح كردن اشتباهاتشان و امر ونهی كردن به آنها: اگر جای تو بودم از سمت چپ رانندگی می‌كردم! اگر جای تو بودم از دوستم به خاطر كاری كه انجام دادم معذرت خواهی می‌كردم.

 

اما چرا ؟

 

به دلیل حس مادرانه‌ای كه در وجود همه زنان است و آنها هنگامی كه دختر كوچكی بودند همین رفتار را از مادر خود دیده‌اند و همان الگو را عینا تكرار می‌كنند و مسلما مردها هیچ مخالفتی با این عمل ندارند چون راحت‌تر هستند كه كس دیگری كارهایشان را انجام دهد اما به یاد داشته باشید این كار بعد از مدتی شما را كلافه و خسته می‌كند.

 

چرا بعد از مدتی با وجود تمام این فداكاری‌هایتان ، باز هم روابط خراب می‌شود؟

 

علی رغم اینكه در ابتدا این روابط جوانب مثبتی دارد اما بعد از گذشت زمان همسرتان از شما منزجر می‌شود چون الان او همانند یك پسر بچه‌ای است كه همیشه آرزوی این را دارد كه خانه، هم چنین مادر خود را ترك گفته و مستقل زندگی كند و با برقراری رابطه‌ای جدید آنها مادرشان (همسرانشان) را با یك معشوقه معاوضه می‌كنند. و با امر ونهی مداوم به همسرتان او احساس می‌كند كه بی‌لیاقت است و باعث به وجود آمدن یك چرخه‌ی معیوب در زندگی می‌شود.

 

راه حل:

 

1. از انجام دادن كار‌هایی كه همسرتان خودش می‌تواند انجام دهد پرهیز كنید: اجازه دهید خودش دنبال كلیدش بگردد. ولی هیچ‌گاه جواب سرد كننده‌ای به او ندهید مثلا به او نگویید خودت برو بگرد من كه مادرت نیستم.

 

2. با همسرتان مانند شخصی لایق، دانا و قابل اعتماد رفتار كنید. سعی ننمایید به جایش فكر كنید و یا تقویم او باشید. یك بار كه وقت دكترش را فراموش كرد دفعه‌ی بعدی آن را به خاطر می‌سپارد.

 

3. مسئولیت‌ها را به او واگذار كنید و اگر از انجام آنها برنیامد سعی نكنید مسولیت‌ها را از او سلب نمایید. هرگز وسوسه نشوید كه او را نجات دهید و كنترل اوضاع باز به دست خودتان بیافتد و به او اجازه اشتباه كردن بدهید.

 

زنان، خود و ارزش‌هایشان را زیر پا گذاشته و در مقایسه با مردان، خود را در مرتبه دوم قرار می‌دهند!

 

تصور كنید بر سر میز شام یك تكه از ماهی‌های بزرگتر آن یكی است آن را به كی می‌دهید؟ چرا به همسرتان؟ و خودتان را در رتبه دوم قرار می‌دهید.

 

1. علاقه، عادت‌ها و فعالیت‌های خود را بخاطر همسرتان كنار می‌گذارید چون این علایق خوشایند او نیست، و معمولا زنان می‌گویند كه وارد مرحله جدیدی شده‌اند ودیگر این فعالیت‌ها برایشان جذابیتی ندارد در حالی كه خودشان را گول می‌زنند و اغلب اوقات بعد از تمام این روابط (طلاق) دوباره زنان به همان فعالیت‌های سابقشان باز می‌گردند. و یا اینكه بسیاری از مردان سعی دارند شما را از كسانی كه دوستشان دارید (پدر، مادر، دوستان...) جدا كنند. مردانی كه از درون احساس ناامنی زیادی دارند، شما را از سیستم‌های حمایتیتان جدا كنند. زیرا آنها نیاز دارند كه احساس كنند همسرشان در كنترل كامل آنها باشد. اما اگر كسی دیگر این كار را با خودشان انجام دهد و آنها در كنترل خود بگیرد شكوه سر می‌دهند و اینكه زن در كنترل مرد باشد دو اثر سوء دارد:

 

- بیش از حد به مرد خود وابسته می‌شوید چون جز او كسی را ندارید.

 

- شما منزوی و گوشه گیر شده و قادر به برقراری ارتباط با دیگران نخواهید بود.

 

2. از لحاظ احساسی و برای اینكه مردتان را راضی كنید به هر شكلی كه او می‌خواهد در می‌آیید: یكی از معمول‌ترین راه‌هایی كه ارزش خود را زیر پا گذاشته و خود را در درجه‌ی دوم اهمیت قرار داده و همه چیز خود را حتی قیافه، رفتار و عقایدشان را تغییر داده تا به شكل زن ایده‌ال او در آیند. خود را در معرض جراحی‌های خطرناك قرار داده فقط بخاطر اینكه همسرشان او را با قیافه دیگر و یا هیكل دیگر بیشتر دوست بدارد و می‌پسندد.

 

3. برای اینكه رویاهای مرد مورد علاقه‌تان را تحقق ببخشید، رویا‌های خود را به كلی فراموش می‌كنید. زنی كه از كار خود استعفا می‌دهد تا به شغل همسر خود برسد و به او كمك كند و بعد از سه سال كه آنها قطع رابطه می‌كنند خود را بیكار و نیازمند می‌بیند.

 

چرا زنان در روابط خود را فدای دیگران می‌كنند؟

 

زنان به دلایل زیادی این كار را انجام می‌دهند چون هزاران سال است كه به زنان آموزش داده اند كه خود را فدای شوهرانشان كنند. (علایق، استعداد، و شغل‌هایشان را و ....) چون مادران و مادر بزرگانمان خود را این گونه دیده‌اند . به عوض آن كه تلاش كنیم رویا‌های خودمان را تحقق ببخشیم فدا كردن انها در راه مردانمان را نوعی ایثار و قربانی می‌دانیم. خیلی ساده است كه بگویید:

 

می توانم درسم را تمام كنم و یك مهندس شوم، اما دوست داشتم حمایت بیشتری از همسرم كه در رشته عمران تحصیل می‌كرد، بكنم، بنا براین تصمیم گرفتم از حق خودم بگذرم. وقتی شخصیت خودتان را برای این كه بیشتر دوست داشته شوید زیرا پا می‌گذارید نتیجه این خواهد شد كه خودتان را كمتر دوست داشته باشید.

 

راه حل: چگونه از فدا كردن رویاها در روابطتان پرهیز كنید:

 

1. از تمامی رویا‌ها و خواسته‌های گذشته‌تان كه بخاطر عشق شوهرتان زیر پا گذاشته‌اید لیستی تهیه كنید تا در اینده دیگر مرتكب چنین كاری نشوید.

 

2. رویاهایتان را تعقیب كنید و شخصیت خود را تمام و كمال بخاطر بسپارید و به خاطر شخصی به هر رنگی در نیاید به امید اینكه مردی را بیابید كه بتواند شما را اغنا كند. هر چه زن كامل‌تری باشید احتمال اینكه مستاصل شوید كمتر است و ارزش‌هایتان را كمتر زیر پا می‌گذارید.



سه شنبه 1/6/1390 - 9:0
سخنان ماندگار
گفتارهایی ناب از کارل راجرز روانشناس انسان گرا
Carl Rogers

 

 

وقتی به دنیا نگاه می‌کنم، بدبینم ولی وقتی به مردم نگاه می‌کنم، خوش‌بینم.

آدم فرهیخته کسی است که یاد گرفته باشد چگونه یاد بگیرد و تغییر کند.

جوهر و ذات خلاقیت، تازگی و نو بودن آن است و در نتیجه، ما استانداردی برای قضاوت دربارة آن نداریم.

تجربه برای من بالاترین اولویت را دارد. معیار صحّت و اعتبار هر چیز، تجربة خود من است. نظرات افراد دیگر، و حتّی ایده‌های خودم نیز به اندازة تجربیاتم اعتبار ندارند.

برای کسی که کاملاً در برابر تجربیات جدید راحت (باز) است و حالت تدافعی نمی‌گیرد، هر لحظه، می‌تواند سرشار از تازگی باشد.

در ابتدای کارم این سؤال را از خود می‌پرسیدم که: «چگونه می‌توانم این فرد را درمان کنم یا تغییر دهم؟» اکنون این سؤال را بدین صورت تغییر داده‌ام که: «چگونه می‌توانم رابطه‌ای با این فرد برقرار کنم که او بتواند از این رابطه برای رشد شخصی خودش استفاده کند؟»

من رفته‌رفته به یک نتیجه‌گیری بدبینانه و منفی دربارة «زندگی خوب» رسیده‌ام. به نظرم می‌آید که زندگی خوب یک شکل ثابت ندارد، بلکه یک فرآیند است. یک جهت است، نه یک مقصد.


سه شنبه 1/6/1390 - 8:59
آلبوم تصاویر
راز چشم ها هنگام دیدن عشقتان!

راز چشم ها هنگام دیدن عشقتان!

مردمک چشمان شما هنگام دیدن فردی که او را دوست دارید، بلافاصله گشوده می شود…

 

دلیل این امر، ارسال پیام های عصبی به چشم است، چون کنترل ماهیچه های چشم در اختیار اعصاب انسان است. این واکنش ممکن است در برابر هرگونه هیجان آنی دیگر نیز بروز کند.

راز چشم ها هنگام دیدن عشقتان!


سه شنبه 1/6/1390 - 8:58
آلبوم تصاویر
دیدنی های امروز

نگهداری از یک توله شیر در پارک وحشی در آلمان

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


انتقال یک مار پیتون ۷ متری به کلینیک باغ وحش چستر بریتانیا

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


صورت یک بوقلمون از نمایی نزدیک

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


رقابت پلیکان های سفید برای دریافت ماهی در پارک پرندگان در آلمان

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


یک پسر بچه ۱۰ ساله در کیپ تاون آفریقای جنوبی

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


یک جوان علاقه مند به فوتبال با ماکت های کاپ جام جهانی در آفریقای جنوبی

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


کلاه ساخته شده از دهها تخم مرغ بر سر یک شهروند آفریقای جنوبی

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


جلوه گری نمادهای ایران باستان در غرفه ایران در نمایشگاه شانگهای چین

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


تظاهرات دلقک ها در السالوادور. این دلقک ها به کشته شدن دو دلقک خیابانی در اتوبوسی در شهر سان سالوادور از سوی چند اوباش اعتراض دارند

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


نصب یک ساعت در باغی در ادینبورگ اسکاتلند

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


عملیات مین یابی از سوی دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در هلمند افغانستان

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


بارش تگرگ های بزرگ در شرق فرانسه. این تگرگ های بزرگ به بیش از هزار خودرو آسیب زدند

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹


بدون شرح

 

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹

دیدنیهای امروز دوشنبه 24 خرداد ۱۳۸۹

سه شنبه 1/6/1390 - 8:53
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی
چگونه به ازدواج فکر میکنید ؟ (تست روانشناسی)

چگونه به ازدواج فکر میکنید ؟ (تست روانشناسی)

-پایان دنیا نزدیک است. اگر فقط بتوانید یک نوع از حیوانات را نجات
دهید، کدام را انتخاب میکنید؟

الف : خرگوش
ب : گوسفند
پ : گوزن
ت : اسب

.

۲- به آفریقا رفتهاید. به هنگام بازدید از یکی از قبیلهها، آنها اصرار
میکنند که یکی از حیوانات زیر را به عنوان یادگاری با خود ببرید. کدام را
انتخاب میکنید؟

الف : میمون
ب : شیر
پ : مار
ت : زرافه

۳- فرض کنید خطای بزرگی انجام دادهاید و خداوند برای مجازات شما تصمیم
گرفته است که به جای انسان، شما را به صورت یکی از حیوانات زیر در آورد.
کدام را انتخاب میکنید؟

الف : سگ
ب : گربه
پ : اسب
ت : مار

۴- اگر قدرت داشتید که یک نوع از حیوانات را برای همیشه از روی کره زمین
نابود کنید، کدام را انتخاب میکردید؟

الف : شیر
ب : مار
پ : تمساح
ت : کوسه

۵- یک روز، با حیوانی برخورد میکنید که میتواند با شما به زبان خودتان
صحبت کند. دلتان میخواهد که کدامیک از حیوانات زیر باشد؟

الف : گوسفند
ب : اسب
پ : خرگوش
ت : پرنده

۶- در یک جزیره دور افتاده، تنها یک موجود زنده به عنوان همدم و همراه
شما وجود دارد. کدامیک را انتخاب میکنید؟

الف : انسان
ب : خوک
پ : گاو
ت : پرنده

۷- اگر قدرت داشتید که هر نوع حیوانی را اهلی و دستآموز کنید. کدامیک از
حیوانات زیر را به عنوان حیوان خانگی خودتان انتخاب میکردید؟

الف : دایناسور
ب : ببر
پ : خرس قطبی
ت : پلنگ

۸- اگر قرار بود برای ۵ دقیقه به صورت یکی از حیوانات زیر در میآمدید،
کدامیک را انتخاب میکردید؟

الف : شیر
ب : گربه
پ : اسب
ت : کبوتر

تحلیل جواب:

۱- در زندگی واقعی، برای چه نوع آدمهایی جذابیت و کشش دارید.

الف: خرگوش- کسانی که دارای شخصیت دوگانه هستند، به سردی یخ در ظاهر اما
به گرمی آتش در باطن

ب: گوسفند- مطیع و گرم

پ: گوزن- زیبا و آداب دان

ت: اسب- کسانی که غیرقابل جلوگیری، بیبند و بار و آزاد هستند.

۲- در فرایند ابراز عشق و درخواست ازدواج، کدام رویکرد برای شما
خوشایندتر و موثرتر است.

الف: میمون- مبتکر و باذوق که هیچگاه احساس خستگی نکنید.

ب: شیر- سرراست، صاف و پوست کنده به شما بگوید که دوستتان دارد.

پ: مار- دمدمی مزاج، پر نوسان، نفس گرم و عشق سرد

ت: زرّافه- صبور، هرگز شما را رها نکند.

۳- دلتان میخواهد معشوقتان چه عقیدهای درباره شما داشته باشد.

الف: سگ- باوفا، صادق، ثابت قدم

ب: گربه- شیک و زیبا

پ: اسب- خوش بین

ت: مار- انعطافپذیر

۴- چه اتفاقی باعث میشود که شما رابطهتان را قطع کنید/ از چه خصوصیتی بیش
از همه نفرت دارید.

الف: شیر- متکبر و خودخواه، امر و نهی کن

ب: مار- هیجانی و دمدمی مزاج، نمیدانید چگونه او را خوشحال کنید.

پ: تمساح- خونسرد، بیرحم، سنگدل

ت: کوسه- ناامن

۵- دوست دارید چه نوع رابطهای با او برقرار سازید.

الف: گوسفند- سنتی، بدون آن که چیزی بگوئید او بفهمد چه میخواهید، ارتباط
برقرار کردن از طریق قلبها.

ب: اسب- هر دو بتوانید درباره همه چیز با هم صحبت کنید، هیچ چیز مخفی در
میان نباشد.

پ: خرگوش- رابطهای که همیشه خود را گرم و عاشق او حس کنید.

ت: پرنده- رابطهای پایدار و طولانی و بالنده

۶- آیا به او خیانت می کنید.

الف: انسان- شما به جامعه و اخلاقیات احترام میگذارید، پس از ازدواج هیچ
کار خلافی نمیکنید.

ب: خوک- نمیتوانید در مقابل تمایلاتتان مقاومت کنید، به احتمال زیاد
خیانت میکنید.

پ: گاو- خیلی سعی میکنید که چنین کاری نکنید.

ت: پرنده- شما هرگز نمیتوانید استوار و ثابت قدم باشید، شما واقعاً برای
ازدواج مناسب نیستید و نمیخواهید تعهدی بپذیرید.

۷- درباره ازدواج چه فکر میکنید.

الف: دایناسور- شما خیلی بدبین هستید و فکر میکنید این روزها دیگر ازدواج
سعادتمندانه وجود ندارد.

ب: ببر- شما به ازدواج به صورت یک چیز گرانبها فکر میکنید. پس از آن که
ازدواج کردید، پیوند زناشویی و همسرتان را بسیار باارزش و گرامی میدارید.

پ: خرس قطبی- شما از ازدواج میترسید، فکر میکنید آزادیتان را از شما
خواهد گرفت.

ت: پلنگ- شما همیشه طالب ازدواج بودهاید ولی در واقع، شناخت دقیقی از آن
ندارید

۸- در این لحظه، به عشق چگونه فکر میکنید.

الف: شیر- شما همیشه تشنه عشقید و میتوانید هر کاری برای آن بکنید اما به
راحتی در دام عشق نمیافتید.

ب: گربه- شما خیلی خودمحور و خودخواهید. شما فکر میکنید عشق چیزی است که
میتوانید به دست آورید و هرگاه که خواستید آن را دور بیاندازید.

پ: اسب- شما نمیخواهید در قید و بند یک رابطه پایدار قرار بگیرید. به هر
چمن که رسیدی گلی بچین و برو

ت: کبوتر- شما به عشق به صورت یک تعهد دو طرفه فکر میکنید.

سه شنبه 1/6/1390 - 8:51
تزیینات و دکوراسیون
عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

عکسهایی از مدل دکوراسیون تمام نقاط منزل

سه شنبه 1/6/1390 - 8:49
شعر و قطعات ادبی

دوبیتی های عاشقانه

دوبیتی های عاشقانه از رضا ایزدی

 

. . .

سفره دل :

خدایا دل به عشق یار لرزید و سفره ی دل باز شد

وجود پاک تو نیز در اون بالا محرم این راز شد

ما به لطف بیکرانت دل بسته ایم و شک را دک کرده ایم

خدایا یا علی گفتیم شاید عشق آغاز شد . . .

 

. . .

موج :

قدر چشم های تو را هیچ کس ندانست جز عاشقت

اما خوب میدونم که این عشق هرگز نبوده لایقت

ترسم از روزیست که می خواهی کنی ترک مرا

دست بیداد فلک موجی زند بر قایقت . . .

. . .

قلب شیشه ای :

در این دور و زمانه دل هر کس دل نیست

کاسه ی سفالی محبت ها از گل نیست

نمی دانستم جنس دل ها تمام از سنگ است

واسه قلب شیشه ای جایی در این منزل نیست . . .

. . .

دعوت :

دیگر پر شده کاسه ی صبرم در این دنیای فانی

با این سرنوشت سرکش و این همه غم های جانی

ای خدا اگر صد بار مرا از خود برانی یا که نه اگر فقط یک بار مرا از خود بدانی

دعوتت را با تمام دل خود لبیک گویم آنی . . .

. . .

انتظار :

خیلی وقته چشمهایم از فکر تو بارانیست

سال هاست دریای دلم از عشق تو طوفانیست

دیگر کاسه صبرم شده لبریز از درد بی تو بودن

خدایا انتظار دیدن یار چقدر طولانیست . . .

. . .

کویر :

ای خدا این دل کویر است محتاج بارانیم هنوز

برآورده شدن این آرزو را ازتو خواهانیم هنوز

چی بگوییم از عشق یار و رحمت بی وصف تو

که ایستاده به روی خط پایان و از امیدوارانیم هنوز . . .

. . .

قلب تو :

کاش این قلب کثیف و بدرنگ تو از این همه دوز و کلک ها لک نبود

کاش این قلب پر از نیرنگ تو جای هیچ گونه دروغ و شک نبود

کاش از بی مهری روی قلب سنگ تو واژه ای به اسم خیانت حک نبود . . .

. . .

لعنت :

هر کاری که می کنیم بی سرانجام است لعنت

هر راهی که می رویم منتهی به دام است لعنت

برسردر عشق و دوستی باید حک کرد/ بر هر چی رفیق بی مرام است لعنت . . .

. . .

دریا :

دل من یاد دریا می کند گاهی

به فکر ساحل فردا می کند گاهی

برای دور افتادن ز غم ها گریه در‎ ‎روزها‎ ‎و شبها می کند‎ ‎گاهی . . .

. . .

فریاد :

دل دیوونه ی ما با این صحبت ها شاد نمیشه

یک دم از غم دوری تو آزاد نمیشه

سکوت غوغا میکنددردل ماتم زده ی ما

شکستن این بغض سنگین جز به دست فریاد نمیشه . . .

. . .

سه شنبه 1/6/1390 - 8:44
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته