حجاب در اسلام برای حفظ نشاط جنسی است، چون حجاب تخیل جنسی را تحریك میكند و سبب میشود كه مسئله جنسی معنادار شود و دچار بیمعنایی نگردد.
1 . غریزه جنسی، قویترین غریزه انسانی است كه زندگی انسانی را از نظر كمی و كیفی مورد تاثیر و تاثر قرار میدهد . این غریزه در كنار غریزه گرسنگی، بسترساز فرهنگهای انسانی در طول تاریخ شده و دین با ورود در این بستر، معنا بخش فرهنگ انسانی میشود; به همین دلیل در تاریخ ادیان كمتر دینی است كه درباره مسئله جنسی سخن نگفته باشد .
2 . غریزه جنسی در یك چارچوب، مورد توجه ادیان قرار میگیرد و در چارچوب جهانبینی آن دین، جایگاه مسئله جنسی را با توجه به انسانشناسی خود، و جهانشناسی و اخلاقیات مبتنی بر آن، تشریح و تفسیر میكند كه اغلب دائر مدار آن، انسان واسطهای و متعالی دینی، مثل پیامبران و یا بنیانگزاران دین مثل بودا قرار میگیرد .
3 . در غرب مسیحی قرون وسطی كه انسان كامل مسیحی محور معرفتشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی و سپس جامعهشناسی واقع شده بود، درباره مسئله جنسی، چه از بعد انسانشناسی و چه جامعهشناسی، به همان میزان قضاوت میشد و چون انسانهای كامل مسیحی، حضرت مسیح و حضرت مریم و حضرت یحیی (ع)، هر سه ازدواج نكرده، در مسیحیت دوری از عمل جنسی، یك شرط برای انسان كامل شمرده شد و كم كم ترك عمل جنسی به ترك كلی عمل جسمی كشانده میشود و در دوران قرون وسطی، انسانهایی اعم از زن و مرد، دور از شهرها در نقاط دور افتاده جنگلها و كوهها و بیابان زندگی میكردند كه به دور از لذتهای جسمی یك زندگی كاملا مجردانه داشتند . پس حجاب در همین جهت قلمداد میشد; یعنی دوری از لذتهای جسمانی بطور كامل .
4 . با شروع رنسانس، تفسیری دیگر از انسان كامل ارائه شد كه بر فرهنگ جنسی غرب به شدت اثر گذاشت; این تفسیر آن بود كه چون خدا در جسم انسان (عیسی) تجلی یافته است، پس جسم انسان تقدس مییابد، به همین دلیل سعی در زیباشناسی جسم انسان است و با یك نوع آناتومی جسم انسان و بدست آوردن رگ، پی، ماهیچه، استخوان و ... به ترسیم جسمهای زیبا پرداخته شود كه این مهم به وسیله «لئوناردو داوینچی» و «میكل آنژ» و «رافائل» ، بر روی دیوارههای كلیساهای روم و فلورانس انجام میشود . به طوری كه جسمهای برهنه و بسیار موزون و هماهنگ بر روی دیوارها ترسیم و یا در مجسمهها تجسم مییابند . شرمگاه اناث حذف و ذكور بسیار كوچك ترسیم میشود تا گفته شود خود جسم مطمح نظر است، نه مسائل جنسی آن، ولی با همین ترسیم انسان برهنه، اولین قدم برهنگی در غرب، توسط نوعی تفسیر از انسان كامل رخ میدهد .
5 . دو تفسیر حجابی و برهنگی از انسان كامل در غرب، با همان حالت تضادگونه در غرب ادامه یافت تا تفسیر یهودی دین مسیحیت در قالب پروتستانیزیم اتفاق افتاد و بر تفسیر برهنگی انسان كامل بصورت شدیدتر تاكید شده است و كفه به طرف برهنگی در جامعه غربی سنگینی كرد تا آنكه بر برهنگی انسان به شدت تاكید شد و این زمانی بود كه انقلاب صنعتی رخ داد و ماشین به صحنه زندگی انسانها آمد .
6 . این تاكید از سوی فروید صورت گرفت كه بر فرهنگ یهودی در باب جنسیت تاكید میكرد و نمونههای آن در نامههای خصوصی او مشاهده میشود . فرهنگ یهودی یكی از جنسیترین فرهنگهای دینی است كه بر رابطههای جنسی محارم مثل دختر و پدر، و پسر، و مادر، و برادر و خواهر با دیده اغماض نگریسته است و آنها را بیاشكال دانسته است . فروید با فرهنگ یهودی بر فرهنگ جنسی مسیحیت هجوم برد و سعی كرد كه بر برهنگی جنسی، چه از نظر بدنی و چه از نظر روحی تاكید كند و ریشه تمامی عقدههای انسانی را در حجاب (به معنای عام) خلاصه كند كه مانع عمل جنسی، بطور برهنه، در طول زندگی انسانی میشود .
7 . انقلاب صنعتی در غرب و مهاجرت جغرافیایی انسانها از مكانهای كوچك به مكانهای بزرگ و تماسهای دو جنس در سطوح مختلفكاری، هنجارشكنی جنسی را افزایش داد . حال اگر این را به برهنگی اجباری زنان، به علت كار با دستگاههای خطرناك و كشانده شدن زنان به درون دستگاه، توسط لباسهای زنانه اضافه كنیم، به خوبی برهنگی زنان در محیط كار ترسیم میكند . تاثیر صنعت تا جایی رسید كه همسران، چه زن و چه مرد، به روابط جنسی فراتر از ازدواج روی آوردند و این روابط جنسی خارج از عرف و قانون موجب شد كه برهنگی زنان در قالب فحشا و فاحشههای برهنه افزایش یابد (رابطه صنعت و برهنگی در دائرهالمعارف غرب مثل بریتانیكا آمده است) .
8 . ورود ماشین به زندگی عمومی انسانها در غرب، برهنگی را افزایش داد، چرا كه ماشینها انسانها را از خانه و خانواده جدا میكرد و حتی ماشین به عنوان جایگزین خانه مطرح شد و خانههای متحرك در ماشین ترسیم شدند . پس ماشین رقیب خانه و انسانهای ماشین دار رقیب خانواده شدند . پس روابط جنسی غیر معمول و غیر عادی رواج یافت و روابط جنسی غیر معمول، برهنگی را بیشتر رواج داد; مثل نقاشیهای برهنه جنسی و تشویق برای برهنگی (فیلم تایتانیك و شكسپیر عاشق به خوبی این مسئله را نشان میدهد) .
9 . ماشین و محیط كار صنعتی و نظریه مبتنی بر فرهنگ یهودی جنسی فروید، سه عاملی بودند كه انقلاب جنسی در غرب را به وجود آوردند . و غرب را از دوران ملكه ویكتوریا به دوران برهنگی وارد كرد و بر همین اساس، گروههایی به وجود آمدند كه سختبر برهنگی جمعی تاكید كرده و برهنگی را نیز معیار گروهی قرار دادند، این گروهها هیپیها، پانكها، رپها و ... بودند و سبب رواج برهنگی شدیدتر شدند كه امروزه به Nake یا برهنههای مادرزاد مشهور شدهاند .
10 . بنابراین، در غرب اگر حجاب مطرح شده است، یعنی دوری شدید از عمل جنسی و غریزه جنسی (چه زن و مرد) و اگر برهنگی مطرح شده است، یعنی آزادی عمل جنسی و رفتن در آن . پس حجاب در غرب، نقطه مقابل انسان و غریزه قرار گرفته است، بطوری كه اگر كسی حجاب داشته باشد، علیه انسانیتخود قدم برداشته است و بیحجابی، یعنی برگشت و بازگشتبه خویشتن خویش .
11 . ولی این برهنگی بهجای بازگشتبه خویشتن انسانی، موجب شد كه انسانها از خودشان بیشتر دورتر شوند، اول آنكه برهنگی وسیلهای شد كه بدن انسانی طعمه مطامع اقتصادی شود . بدن فروشی، به صورت فحشا و به صورت مانكن تبلیغاتی كالا و به صورت بازیگران فوتبال و ورزشهای دیگر و به صورت هنرمندان سینمایی و تلویزیونی و ... معمول شد; یعنی به جای كرامت انسانی، ذلت و رذالت انسانی نصیب او گردید .
12 . انسانهای معمولیای كه برهنه شدند نیز به عنوان محل مصرف مد و «ابزارهای اقتصادگردان سرمایه داری» در مصرف تعیین شدند و از لباس زیر تا لباس رو، همه تابع مد روز واقع شدند (لباس گشاد یا لباس تنگ و یا تركیبی از آن دو و . .). ; در نتیجه مد به عنوان تنوعطلبی مطرح شد، ولی در واقع سبب غفلتزایی مداوم از خود و همنوع خود و جهان اطراف گردید; بنابراین برهنگی عمومی، از خودبیگانگی عمومی را برای انسان غربی به ارمغان آورد .
13 . برهنگی در غرب، بیرغبتی جنسی را برای غربی به ارمغان آورد، چرا كه برهنگی سبب تحریك اولیه انسان به طرف عمل جنسی در سنین اولیه بلوغ میشود، ولی در نهایتبه سرد مزاجی جنسی تبدیل میشود، چرا كه اسراف جنسی در دوران بلوغ، به بیرغبتی جنسی در سنین بالاتر منتهی میشود، مگر آنكه كالاهای رغبت افزای جنسی به میدان بیاید، مثل الكل و یا قرصهای نشاط آور جنسی كه باز در دراز مدت سبب بیرغبتی جنسی بیشتر خواهد بود و چون غریزه جنسی كه نشاط آور زندگی است، به ركود كشانده شود، بنیاد خانواده رو به سستی میرود و فحشا جای آن را پر میكند و افسردگی فردی بر افراد حاكم میشود كه به عنوان طاعون عصر غرب مطرح شده است; پس برهنگی بر افسردگی جنسی غرب، و ركود روحی و روانی افراد افزوده است .
14 . حجاب در اسلام برای حفظ نشاط جنسی است، چون حجاب تخیل جنسی را تحریك میكند و سبب میشود كه مسئله جنسی معنادار شود و دچار بیمعنایی نگردد (مثل برهنگی) و چون اسلام بر طبیعت جنسی سخت تاكید دارد و انسان كامل خود را نه فقط در معنویت انسان كامل، بلكه در مسائل دنیوی و جنسی او میداند (چون نكاح و عمل جنسی از سنت انسان كامل در اسلام میباشد و هر كس از این سنت روی بر میگرداند، از او نیست) . پس انسان كامل در اسلام الگوی جامع و كامل انسان در دنیا و آخرت و از جمله مسئله جنسی است كه باید مورد تقلید قرار گیرد .
پس حجاب یك فرهنگ جنسی است كه سبب گرم واقع شدن غریزه جنسی در سطح یك جامعه و هدایت ارضای آن در قالب خانواده میشود به همین دلیل امروزه شرق به علت محور قرار دادن ارضای جنسی و حجاب، جنسیتر از غرب قرار داده شده است و تاریخ شرق و غرب نیز مؤید مسئله است و شاید به همین دلیل است كه عرفان شرقی در هند و عالم اسلام به زبان جنسی بیان میشود; مثل شعر حافظ و ابن عربی كه فص محمدیه را فص نكاحیه و جنسی نامیده است; به همین دلیل است كه معنویت از جنسیت جدا نیست و حجاب علاوه بر حفظ كرامت انسانی، سبب رشد انگیزه جنسی در جامعه و نیز رشد نشاط جامعه اسلامی میشود، بدون آنكه به سستی و لهو و لعب دچار شود . 1
بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب
به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هر
چند در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال
سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه بطور کامل از بین
نرفته است. مورّخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب
نبوده ویا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند، یاد می کنند.
دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل تاریخ و عصر حجر نسبت می دهند. کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح
مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، می نویسد:
با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به
دوران پیش از مذاهب مربوط می شود؛ و به این دلایل، عقیده عده ای که می
گویند «مذهب» موجد حجاب می باشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در
دگرگونی و تکمیل آن بسیار موءثر بوده است.
. پوشش زن در یونان و روم باستان
دایره المعارف لاروس درباره پوشش زنان
یونان باستان می گوید: زنان یونانی در دوره های گذشته، صورت و اندامشان را
تا روی پا می پوشاندند. این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود، در جزایر کورس
و اِمِرجوس و دیگر جزایر ساخته می شد. زنان فنیقی نیز دارای پوششی قرمز
بودند. سخن درباره حجاب، در لابلای کلمات قدیمی ترین موءلفین یونانی نیز
به چشم می خورد؛ حتی «بنیلوب» (همسر پادشاه «عولیس» فرمانروای ایتاک) نیز
با حجاب بوده است. زنان شهر «ثیب» دارای حجاب خاصی بوده اند، بدین صورت که
حتی صورتشان را نیز با پارچه می پوشاندند. این پارچه دارای دو منفذ بود که
جلوی چشمان قرار می گرفت تا بتوانند ببینند. در «اسپارته» دختران تا موقع
ازدواج آزاد بودند، ولی بعد از ازدواج خود را از چشم مردان می پوشاندند.
نقش هایی که بر جای مانده، حکایت می کند که زنان سر را می پوشانده، ولی
صورت هایشان باز بوده است، و وقتی به بازار می رفتند، بر آنان واجب بوده
است که صورت هایشان را بپوشانند؛ خواه باکره و خواه دارای همسر باشند.
حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای صغیر و زنان شهر ماد (و فارس و
عرب) نیز وجود داشته است. زنان رومانی از حجاب شدیدتری برخوردار بوده اند،
به طوری که وقتی از خانه خارج می شدند، با چادری بلند تمام بدن را تا روی
پاها می پوشاندند و چیزی از برآمدگی های بدن مشخص نمی شد.2
یکی از تاریخ نویسان غربی نیز شواهد
زیادی دال بر وجود حجاب در بین زنان یونان و روم باستان آورده است. او
درباره «الهه عفت» که یکی از خدایان یونان باستان است، می گوید: «آرتمیس»،
الهه عفت است و عالی ترین نمونه (و الگو برای) دختران جوان به شمار می
آید. دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابک و به زیور عفّت و تقوا آراسته
است.»3
همچنین درباره مردم یکی از قبائلی که
نهصد سال قبل از میلاد زندگی می کرده اند، آمده است : «بالاتر از ارمینان
و در کنار دریای سیاه، «سکّاها» بیابانگردی می کردند. آنها مردم وحشی و
درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند که
در ارابه به سرمی بردند و زنان خود را سخت در پرده نگاه می داشتند.»4
این مورّخ در جای دیگر می گوید: «زنان
فقط در صورتی می توانند خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشن های
مذهبی و تماشاخانه ها حضور یابند که کاملاً در حجاب باشند. 5
همچنین از قول یکی از فلاسفه یونان
باستان، درباره شدت پوشش زن، نقل می کند: نام یک زن پاک دامن را نیز چون
شخص او باید در خانه پنهان داشت.6
2. پوشش زن در ایران باستان
در مورد پوشش زنان ایران باستان، مطالب
زیادی در تاریخ وجود دارد. ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و
اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات
بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه
بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش
(اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا
برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ
صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.»7
از دائره المعارف لاروس نیز به دست می
آید که حجاب در بین مادها و پارس ها وجود داشته است.8 همچنین در تفسیر
اثنی عشری9 آمده است: «تاریخ نشان می دهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته
است». در کیش «مازدیسنی» نامه شت مهاباد، آیه 90 گوید: زن خواهید و جفت
گیرید و هم خوابه دیگری را نبینید و بر او منگرید و با او میامیزید.»
نصوصی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان
است، نشان می دهد که زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها
(هخامنشیان)، اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند، که به چند
نمونه آن اشاره می شود:
دوره مادها
در کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» آمده:
«اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما
قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با
پوشاک مردان یکسان است.»10
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای
مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود
دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر
خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»11
دوره پارسی ها (هخامنشیان)
پارسی ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از
میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند. آنها از نظر لباس همانند
مادها بودند. در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: «از روی برخی
نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمی خوریم که پوششی جالب دارند.
پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به
زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری
مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و
در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»12
دوره اشکانیان
در این دوره نیز همانند گذشته، حجاب زنان
ایرانی کامل بوده است. در این باره چنین می خوانیم: «لباس زنان اشکانی
پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین دار و یقه راست بوده است.
پیراهن دیگری داشته اند که روی اولی می پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی
کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند.»13
در جای دیگر آمده است: «چادر زنان اشکانی
به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یک تخته
فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است.
این چادر به نحوی روی سر می افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت
عقب و پهلوها می پوشانیده است.»14
در کتاب «پارتیان» نیز آمده است: «زنان
عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن می کردند، با شنلی که بر سر افکنده می شد
و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می آویختند.»
دوره ساسانیان
در این دوره اردشیر پسر بابک با استفاده
از ضعف اشکانیان، سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی
کشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشکده های ویران را بازسازی نمود. زنان
در این دوره که احکام دینی زرتشتیان در کشور اعمال می شده است، همچنان
دارای حجاب کامل بودند. در مورد پوشاک زنان چنین آمده است: «چادر که از
دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به
صورت مختلف مورد استعمال داشته است.»15
حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است.»16
برای اثبات توجه زنان در این دوره به
حجاب، کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم: هنگامی که
سه تن از دختران کسری، پادشاه ساسانی، را با ثروت فراوانی از اموال، برای
عمر آوردند، شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب،
خود را پوشانده بودند، ایستاندند، خلیفه دستور داد، با آوازی بلند بر آنان
فریاد کشند که: پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند و
خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن
صورت خودداری کردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور
ساختند. خلیفه خشمناک شد و خواست با تازیانه آنان را بیازارد، در حالیکه
شاهزادگان ایرانی می گریستند. حضرت علی(علیه السلام) به عمر فرمودند: در
رفتارت مدارا کن؛ از پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) شنیدم که می فرمود :
«بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده، گرامی بدارید». عمر پس از
شنیدن فرمایش حضرت علی (علیه السلام) آتش خشمش فرو نشست. سپس حضرت اضافه
کرد: «با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد.»17
3. پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
حجاب در شریعت حضرت ابراهیم(علیه السلام)
در آئین مقدس حضرت ابراهیم (علیه السلام)
مسأله پوشش زنان، حائز اهمیت بوده است. در کتاب تورات چنین می خوانیم:
«"رفقه" چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد،
زیرا از خادم پرسید: این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید؟ خادم
گفت: آقای من است. پس برقع خود راگرفته، خود را پوشانید.»18
از این بیان روشن می شود که پوشش زن در
مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم (علیه السلام) وجود داشته است؛ زیرا
«رفقه» در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود، از شتر پیاده شد و خود را
پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد.
حجاب در آیین یهود
در اصول اخلاقی «تلمود» که یکی از کتاب
های مهم دینی و در حقیقت فقه مدون و آیین نامه زندگی یهودیان است، آمده:
«اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت، چنانچه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر
داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت یا با هر سنخی از
مردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلّم می
نمود، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت
بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.»19
حجاب در آیین مسحیت
در کتاب انجیل آمده است: پولس در رساله خود به قدنتیان تصریح می کند:
«اما می خواهم شما بدانید که سر هر مرد،
مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح، خدا. هر مردی که سرپوشیده دعا یا نبوت
کند سر خود را رسوا می نماید. اما هر زنی که سربرهنه دعا کند، سر خود را
رسوا می سازد؛ زیرا این چنان است که تراشیده شود. زیرا اگر زن نمی پوشد،
موی را نیز ببرد و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد؛
زیرا که مرد را نباید سر خود را بپوشد چون که او صورت و جلال خداست، اما
زن جلال مرد است؛ زیرا که مرد از زن نیست، بلکه زن از مرد است و نیز مرد
به جهت زن آفریده نشده، بلکه زن برای مرد. از این جهت زن می باید عزتی بر
سر داشته باشد، به سبب فرشتگان... در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است که
زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند.»20 پس در جایی که برای دعا باید سر زن
پوشیده باشد، به هنگام روبه رو شدن با نامحرم پوشش سر لازم تر خواهد بود.
و نیز در انجیل، در رساله پولس، به
تیموتاوءس می گوید: «و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز،
نه به زلف ها و طلا و مروارید و رخت گران بها، بلکه چنان که زنانی را می
شاید که دعوای دینداری می کنند به اعمال صالحه.» 21
پی نوشت ها:
1ـ
علی اکبر علویقی، زن در آیینه تاریخ؛ اگر منظور نویسنده این است که حجاب
یک امر فطری است و بر اثر یک رسم اکتسابی به وجود نیامده، ما هم قبول
داریم، ولی نمی توان پذیرفت دین موجد حجاب نبوده است؛ زیرا اولاً دوران
پیش از مذاهب، پیش فرض باطلی است. چون بنا بر آموزه های دینی، اولین انسان
خود پیامبر و دارای مذهب بوده است، ثانیاً اگر حجاب را جزئی از تعلیمات
مذهب بدانیم، به فطری بودن آن نقصی وارد نکرده ایم، زیرا تعالیم دین با
فطرت انسان هماهنگی کامل دارد، چنانچه آیه 30 سوره روم بدان اشاره دارد.
2ـ به نقل از دایرة المعارف القرن العشرین، 1923.
3ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص 520.
4ـ همان، ص 336.
5ـ همان، ص 340.
6ـ همان.
7ـ همان، ص 434.
8ـ به نقل از دایره المعارف القرن العشرین، 1923.
9ـ تفسیر اثنی عشری، ج 10، ص 490.
10ـ ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص 51.
11ـ همان، ص54.
12ـ همان، ص 56.
13ـ جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص 194.
-
غرق تلاطم شده بحر محیط
یک سره درد است بساط بَسیط
شد چهلم روز عزای حسین
جان جهان باد فدای حسین
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
بنازم آنکه دایم گفتگوی کربلا دارد
دلی چون جابر اندر جستجوی کربلا دارد
به یاد کاروان اربعینی با گریه می گوید
همی بوسم خاکی را که بوی کربلا دارد
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
دوستان با من و دل ناله و فریاد کنید
آه را با نفس از حبس دل آزاد کنید
اربعین آمده تا از شهدا یاد کنید
گریه بر زخم تن حضرت سجاد کنید
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
کربلایت بار دیگر منزل زینب شده
در عزای اربعینت جان او بر لب شده
او که شمع محفل شمس و قمر، وان غنچه بود
بعد از این پروانه ی هجده گل و کوکب شده
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
اربعین است اربعین کربلاست
هر طرف غوغایی از غم ها به پاست
گویی از آن خیمه های نیم سوز
خود صدای العطش آید هنوز
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
دل ما در پی آن کاروان است
که از کرب و بلا، با غم روان است
چه زنجیری به دست و بازوان است
که گریان دیده روح الامین است
به یاد کربلا دل ها غمین است
دلا خون گریه کن چون اربعین است
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
دلا کوی حسین عرش زمین است
مطاف و کعبه دل ها همین است
اگر خیل شهیدان حلقه باشند
حسین بن علی، آن را نگین است
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
بلبلان آمده گل ها همه پرپر گشتند
حرم الله دوباره به حرم برگشتند
زائر پیکر صد پارة بی سر گشتند
همگی دور مزار علی اکبر گشتند
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
گوش کن بانگ جرس از دل صحرا آید
ناله ای سخت جگر سوز و غم افزا آید
پیشباز اسرا دختر زهرا آید
به گمانم ز سفر زینب کبرا آید
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
سفر کردم به دنبال سر تو
سپر بودم برای دختر تو
چهل منزل کتک خوردم برادر
به جرم این که بودم خواهر تو
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
جابر این جا حرم محترم خون خداست
هر طرف سیر کنی جلوة مصباح هداست
غسل از خون جگر کن که مزار شهداست
سر و دست است که از پیکر صد پاره جداست
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
آیینه شدی تا که خدا در تو درخشید
خورشیدترین حادثه ها در تو درخشید
بر دوست همان روز که با حنجره ی خون
گفتی تو «بلی» کرب و بلا در تو درخشید
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
جابرا اشک فشان ناله بزن زمزمه کن
گریه با فاطمه از داغ بنی فاطمه کن
در حریم پسر فاطمه یاد از همه کن
روی از گوشة گودال سوی علقمه کن
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
چشم گریان سویت از شام خراب آورده ام
خیز، ای لب تشنه از بهر تو آب آورده ام
گر بپرسی داغ تو با سینه خواهر چه کرد
قامت خم گشته یی بهر جواب آورده ام
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
صد نوا خیزد ز نای نینوایت یا حسین
نغمه های عشق باشد در نوایت یا حسین
می زند آتش به قلب دوستانت دم به دم
داستان جانگداز کربلایت یا حسین
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
دیده خونبار دارد آسمان کربلا
هست تا در انتظار کاروان کربلا
روز و شب در انتظار مقدمِ آلِ علی ست
تشنه کامی ها به دشتِ بیکران کربلا
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
تا قیامت نرود نقش تو از لوح ضمیر
حیرتم کشت، بگو این چه معماست حسین
گر چه شد جوهر عشق از قلم عاطفه پاک
رقم مِهر تو بر صفحه دل هاست حسین
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
تمام یاس هایت را به شام از کربلا بردم
چو برگشتم برایت یک چمن نیلوفر آوردم
مسافر از برای یار سوغات آورد اما
من از شام بلا داغ سه ساله دختر آوردم
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
باز در جان جهان یکسره غوغاست حسین
این چه شوری ست که از یاد تو برپاست حسین
این چه رازی ست که صد شعله فرو مرد و هنوز
روشن از داغ تو ظلمت کده ماست حسین
اربعین حسینی تسلیت باد
پیامک اربعیــن حسینی
بنازم آنکه دایم گفتگوی کربلا دارد
دلی چون جابر اندر جستجوی کربلا دارد
دلش چون کربلا کوی حسین است و نمی داند
که همچون دوردستان آروزی کربلا دارد
به یاد کاروان اربعینی با گریه می گوید
به هر جا هست زینب رو به سوی کربلا دارد
اربعین حسینی تسلیت باد
منبع:بیتوته