حجاب و عفاف
خدا
پلک را داد
برای بستن چشم
در گناه و ما
خرجش کردیم
برای چشمک زدن
بر گناه...
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:54
اطلاعات دارویی و پزشکی
بـاتـوجه
به خونریزیهای ماهانه، همه خانمها در سنین باروری که دورههای قاعدگی
دارند باید از نظر دریافت آهن و نیز احتمال کم خونی بررسی شوند.
خودمراقبتی
گام اول سلامت است. معنی خودمراقبتی به زبان ساده این است که ما مراقبت از
خودمان را یاد بگیریم. در واقع، بین 65 تا 85 درصد ازمراقبتهایی که به
سلامت ما منجر میشود، محصول خود مراقبتی است. وقتی صحبت از مراقبتهای
پیشگیرانه مربوط به بانوان میشود، هم باید به مسائل مربوط به هررده سنی
وهم مسائل مربوط به این جنس خاص توجه شود. سلامت زنان از دو جنبه دارای
اهمیت است؛ از سویی بهعنوان مادر و کسی که پایه و اساس یک خانواده و سلامت
فرزندان بستگی به سلامت او دارد و از سوی دیگر بهعنوان یک انسان مستقل که
50 درصد جمعیت کشور را شامل میشود. به همین دلیل، سازمان جهانی بهداشت،
سلامت مادران را بهعنوان یکی از شاخصهای اصلی سلامت جامعه مورد توجه قرار
میدهد. با توجه به اهمیت خودمراقبتی در حوزه سلامت زنان با دکتر آمنه
لاهوتی، متخصص زنان و زایمان به گفتوگو نشستهایم.
آیا وقتی صحبت از خود مراقبتی در زنان میشود، تاکید اصلی بر چکاپهای خاص مربوط به سلامت زنان است؟
بخشی
از خودمراقبتی درهمه سنین، شامل مراجعه به پزشک و انجام آزمایشهای چکاپ
دورهای است. در مورد زنان، معاینات دورهای پستان که از سوی خود شخص انجام
میشود نیز در محدوده همین اقدامات خودمراقبتی قرار میگیرد. همه زنان در
دورههایی از عمر خود ناگزیر از مراجعه به پزشک متخصص زنان هستند. به همین
دلیل یکی از وظایف متخصصان زنان یادآوری ودرخواست آزمایشهای چکاپ متناسب
با سن بیمار و نیز انجام معاینات دورهای وی است.
بررسی سلامت و بلوغ جنسی نوجوانان در این خصوص چه قدر اهمیت دارد؟
متخصصان
بیماریهای زنان وزایمان، علاوه بر اینکه مسئولیت مشاوره و درمان بانوان
درسنین مختلف را بهعهده دارند، نوجوانان را نیز در شرایط بحرانی معاینه و
مراقبتهای لازم رابرای حاملگیهای ناخواسته یا بیماریهای آمیزشی اعمال
میکنند. به نظرمیرسد مخاطرات بهداشتی کنونی برای نوجوانان معمولا جنبه
رفتاری دارد؛ زیرا نوجوانان امروزی در مقایسه با نسلهای قبل در سنین
پایینتری در رفتارهای پرخطر شرکت میکنند. البته دختران نوجوان نیز
بهتراست برنامه مشخصی برای ویزیت از سوی متخصصان زنان داشته باشند که شامل
ویزیت اولیه متخصص زنان میشود که لزوما با معاینه همراه نیست. در این
ارتباط ضمن ارائه راهنماییهای بهداشتی و پیشگیرانه از سیزده تا هجده
سالگی، ویزیتهای سالانه نیز با هدف ارائه مراقبتهای بهداشتی و پیشگیرانه
صورت میگیرد.
غیر از جنبههای مربوط به بلوغ جنسی، چه ابعاد دیگری از سلامت عمومیدر نوجوانان باید بررسی شود؟
بررسیهای
دورهای از سیزده تا هجده سالگی شامل بررسی کلی از نظر سلامت عمومی، بررسی
تغذیهای، قد و وزن، فشارخون، تکامل جنسی، بهصورت جسمی و رفتاری،
راهنمایی از نظر پرهیز از رفتارهای پرخطر، به تعویق انداختن فعالیتهای
جنسی و مصرف کلسیم میشود. از سوی دیگر، به وضع بهداشت دندانها، مخاطرات
تفریحی، علایم افسردگی، مصرف دخانیات، الکل ومواد نیروزا در نوجوانان نیز
باید توجه ویژه شود.
در دوران کودکی و قبل از سنین باروری عاملی که روی
سلامت و آینده دختران بسیار تاثیرگذار است، مساله تغذیه و چاقی است.
خانوادهها باید به این مساله بسیار توجه کنند زیرا چاقی باعث پایین آمدن
سن بلوغ میشود و این موضوع مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت.
بیماریهای
هورمونی و دیابت نیز از عوارض ابتلا به چاقی است که هر کدام میتواند روی
باروری دختران اثر بگذارد. البته با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و
اصلاح شیوه زندگی میتوان از بروز چاقی در دختران پیشگیری کرد.
خودمراقبتی در سنین باروری، بویژه قبل و حین بارداری بر انجام چه چکاپهایی تاکید دارد؟
برای
بانوانی که در ابتدای سنین باروری (سنین باروری از 19 تا 39 سال در نظر
گرفته میشود) هستند، در صورتی که قصد باردارشدن نداشته باشند وفقط بخواهند
از نظر سلامت عمومی، چکاپ شوند، باید از نظر وضع سلامت عمومی، خانوادگی و
سابقه جراحی مورد بررسی قرار بگیرند. در این زمینه پزشک باید از نظر
تغذیهای، فعالیت فیزیکی و تجارب جنسی با بانوان صحبت کند. همچنین پزشک
باید درمعاینه به قد، وزن، فشارخون، وضع غده تیروئید و سلامت پستانها توجه
کند و حتما یک معاینه لگنی نیز انجام دهد.
از بیست و یک سالگی به بعد
یا از سه سال بعداز ازدواج نیز باید برای یک خانم، سالانه تست پاپ اسمیر
انجام شود. همچنین معاینه پستان به بانوان آموزش داده شود و توصیه به انجام
معاینه ماهانه از سوی خود فرد و معاینه از سوی پزشک صورت گیرد.
اگر
بانوان در این سن، تمایل به بارداری دارند، حتما ازچندماه قبل از بارداری
باید مکمل اسیدفولیک دریافت کنند. حتما وزن خود را در حد مطلوب نگه دارند،
پاپ اسمیرانجام دهند و از نظر سلامت عمومی معاینه شوند.آزمایشهایی که در
این افراد انجام میشود علاوه بر آزمایشهای سلامت عمومی مادر (مثل
قندخون و بررسی تستهای مربوط به کلیه و کمخونی) شامل آزمایش تیروئید،
آزمایشهایی از نظر بیماریهای عفونی (مثل هپاتیت و ایدز) و نیز بررسی از
نظر واکسیناسیون برای بیماریهایی مثل هپاتیت، سرخجه و آبله مرغان میشود.
خانمها در سنین باروری و پس از آن به صورت عمومیچه مکملهایی را باید دریافت کنند؟
بـاتـوجه
به خونریزیهای ماهانه، همه خانمها در سنین باروری که دورههای قاعدگی
دارند باید از نظر دریافت آهن و نیز احتمال کم خونی بررسی شوند. حتی بعضی
از متخصصان اعتقاد دارند همه خانمها حداقل صد روز در ماه از مکمل آهن برای
پیشگیری از کم خونی استفاده کنند. امروزه توصیه میشود برای تمام بانوان
در سنین باروری و یائسگی، اندازهگیری ویتامین D نیز به صورت سالانه انجام
شود و براساس نتیجه آزمایشهایی با تجویز پزشک، قرص ویتامین D و کلسیم مصرف
کنند. بویژه از چهل و پنج سالگی به بعد باید به مصرف کلسیم، توجه ویژهای
صورت بگیرد.
کنترل وضع سلامت خانمها در دوران یائسگی چرا پراهمیت تلقی میشود؟
در
سنین پس از باروری یعنی از حدود چهل و پنج تا پنجاه سالگی به بعد، یائسگی
خانمها شروع میشود و با توجه به افزایش طول عمر افراد، زنان زیادی به
سنین پس از باروری میرسند و اگر متوسط عمر خانمها را 80 سال در نظر
بگیریم؛ چیزی حدود یکسوم عمر آنها در این دوران طی خواهد شد. به همین دلیل
در این دوران چون ترشح برخی از هورمونها در خانمها قطع میشود خانمهای
یائسه با مسائل جسمی و روحی متعددی روبهرو خواهند شد و باید آموزشهایی
را در مورد ورزش و رژیم غذایی دریافت کنند. این آموزشها در بهبود وضع روحی
در آنها بسیار موثر است و نیز ریسک ابتلا به افسردگی را در آنها کاهش
میدهد. از سوی دیگر در جلوگیری از بروز پوکی استخوان نیز بسیار کمککننده
است و همینطور از چاقی آنها که بهدلیل پایین آمدن متابولیسم بدن اتفاق
میافتد، پیشگیری میکند.
خانمها از سنین پس از چهل سالگی باید چه بررسیهایی را ازنظر سلامت جسمی بهطور منظم انجام دهند؟
در
چهل تا چهل وششسالگی بانوان علاوه بر بررسی از نظر سلامت عمومی و معاینه
از نظر وزن، فشارخون، تیروئید، پستانها، زیربغل، شکم و لگن نیز باید
یکسری آزمایشهای دورهای انجام دهند. مثلا تست پاپ اسمیر بهطور سالانه
باید ادامه یابد. از چهل و پنج سالگی به بعد نیز هر پنج سال باید بررسی
چربیخون در خانمها انجام شود. همچنین از پنجاه سالگی به بعد باید بررسی
سالانه خون مخفی در مدفوع یا «کولونوسکوپی»، هر ده سال یکبار و تست یا
سیگموئیدوسکوپی، هر پنج سال از نظر سرطان روده بزرگ انجام شود. در این گروه
سنی هم باید به مصرف کلسیم، توجه ویژهای صورت بگیرد. همچنین بررسی قندخون
ناشتا (هر سه سال بعد از چهل و پنج سالگی) و بررسی هورمون تیروئید (هر پنج
سال از پنجاه سالگی) جزو آزمایشهای لازم دراین گروه سنی است.
باتوجه به شیوع بیماری سرطان پستان
در کشور ما غربالگری سرطان پستان نیز باید باماموگرافی سالانه از چهل
سالگی شروع شود. درخانمهایی که سابقه سرطان پستان در فامیل درجه یک (مادر،
خواهر و خاله) دارند باید شروع این ماموگرافی از ده سال زودتر از سن فردی
که در خانواده به سرطان مبتلا شده است، باشد.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
منبع : جام جم سرا
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:50
حجاب و عفاف
قبل از خواندن متن توجه داشته باشیم که:با دیدن این عکسها وخواندن این مطالب سریع
نگوییم اینهاانگل هستندسریع نسخه فی البداهه نپیچیم که باید بااینها برخورد شودسریع
به دنبال روشهای فیزیکی بی فایده و انسان عقده ای کن نباشیم.
ولی راه حل چیست؟
به نظر میرسد برای پدیده حجاب باید به این سولات جواب روشن دقیق وعینی(یعنی علم
واقع گرایانه) داد.سوالاتی از قبیل سولات زیر:
اول بایدعلت ایجاد این پدیده شناسایی شود.همچنین باید مشخص شودکه این پدیده انحراف
است یانه؟بعد باید دید که چرا این افراد آن را می پسندند؟چرا نباید این روش را بپسندند؟
تفاوت این افرادبا کسانی که خودحجاب اختیاری دارند چیست؟چگونه این شکاف رامیشود
پر کرد؟فرهنگ بر اساس منافع دریافتی و ذهنی افراد شکل میگیرد.چرا این افراد از این
روش احساس نفع میکنند؟ نفع از نظراین افرادچیست وبا افراد باحجاب چه تفاوتی دارد؟
شکاف نفع و فایده و ادراک ازآن چگونه ایجاد شده و چگونه پر میشود؟
با پاسخ به این سوالات تازه میتوان پدیده بدحجابی رابه طوری کامل توصیف کرد.نوشته
زیر تنها توصیف دیده ها وگزارشی است از واقعیت در بخشی از دختران و زنان ایران.
توصیف کامل وتجویزدرمان درجای خود قابل طرح است. ازعجله بپرهیزیم اگرمیخواهیم
علمی برخورد شود.
مانتو یا شنل؟
هر سالی که میگذرد بدحجابی ها شکل و شمایل جدیدتری به خود میگیرند تا جایی که
دیگر باسری به مانتوفروشی ها متوجه میشویم که باید با چیزی به نام"دکمه"خداحافظی
کنیم. مانتو هم دیگر معنای خود را ازدست داده و بیشتر شبیه شنلی شده که تنها روی
شانه ها آویزان میشود و از روبرو چیزی به نام" مانتو" دیده نمیشود.شلوار زنانه هم
جای خودرا به پوششی بنام"ساپورت" داده است پوششی که علی رغم ترجمه آن هیچ
حفاظتی برای شخص مصرف کننده ندارد وحتی جذاب تر از برهنگی برای افراداست
شال و روسری هم تنها تکه پارچه ای شده اند که وسط سر را می پوشانند وموها و
گردن را جذاب تر از بی حجابی به نمایش می گذارند.
اگر در سالهای پس از انقلاب در ایران رنگ های حضور در جامعه سفید قهوه ای و
طوسی مشکی خلاصه میشد در سالهای اخیر استفاده از رنگ های متنوع در اجتماع
متداول شد واین روزها استفاده از رنگها به اوج خود رسیده ورنگ های شبرنگ از
شبرنگ از سرخابی تا سبز فسفری تبدیل به مد روز شده است.
رنگین کمان ویترین ها میدان هفت تیر تهران یکی از بورس های مانتو فروشی است که
از بالای شهر و پایین شهر خریداران خودش را دارد. ویترین ها رنگین کمان مانتو شال
سر و ساپورت هستند. وارد یکی از مغازه ها میشوم قیمت ها از80 هزار تومان شروع
و بنابر جنس و کاری که برده گران تر میشود.فروشنده ها تلاش میکنندتا بفهمند دنبال چه
مدل مانتو یا ساپورتی هستیم. به یکی از آنها میگویم: ببخشید مانتوی دکمه دار میخواهم.
فروشنده جواب میدهد:آهان اداری می خواهید؟ میگویم: مگر فقط در اداره باید دکمه دار
پوشید؟ فروشنده میگوید: من نمیدانم خانم مدل های ما همین هاست.جلویش بند دارد دیگه
کسی دکمه دار نمی پوشد! فروشنده دیگر میگوید: خیلی ها تازه می آیند میگویند:مانتویی
که همین بند را هم نداشته باشد ندارید؟
یکی دیگر از بورسهای مانتو فروشی در تهران چهارراه امیراکرم است.اگرکسی حوصله
گشتن داشته باشد لابه لای مانتوهای مغازه های این محدوده می تواند مانتوهای شبیه مانتو
که هم آستین داشته باشد و هم دکمه را پیدا کند.
عفاف رنگ باخته است/ اتاق پرو وسط مغازه مانتو فروشی
علی رغم آنکه همه مغازه های مانتو فروشی اتاق پرو دارند تا مشتری قبل از خرید لباس
را بپوشد و امتحان کند اما ظاهرا باهمه گیر شدن مانتوهای بدون دکمه جلو باز ایت اتاقها
هم کاربری خود را از دست داده اند.چون بخش عمده مشتریان این مانتوها را همان وسط
مغازه می پوشند و انتخاب می کنند.
البته این اقدام مورد اعتراض خود مغازه داران قرارمیگیرد و به این خانم ها اینطورتذکر
می دهند که" بخاطر خرید یک مانتو ما را از نان خوردن نیندازیدالآن یک مامورببیند در
مغازه را می بندند ما بدبخت می شویم"ولی این تذکر هم مثل تذکری که مقابل در ورودی
تمام مغازه های لباس فروشی زده شده است "رعایت حجاب اسلامی الزامی است"کارساز
نیست.خانم مانتویی حدود 50ساله ای مشغول انتخاب مانتوی مناسب برای دخترنوجوانش
هست درباره ی مدل های موجود در بازار می گوید:من خودم خیاطی میکنم و مانتوهای
خودم را هم خودم می دوزم اما دخترم اصرارداردکه از مدل های مانتوی حاضری بخرد
چون دوستانش اینطور لباس می پوشند من هم سعی میکنم حداقل از بین مدلها ورنگهای
فعلی مدلی که کمتر جلب توجه کند را کمک کنم انتخاب کند.ولی باید بپذیریم که با این
وضع مغازه ها و جامعه از دست پدر ومادر در نوع پوشش بچه ها کاری بر نمی آید.
آقای فروشنده هم می گوید:ما به بازارنگاه میکنیم ومدلهای مانتو رابه مغازه می آوریم
این مدلهای بدون دکمه و شنلی ارزان تر هستند و رغبت بازار هم نسبت به اینها خوب
است. بیشتر که با فروشنده ها و خریداران صحبت میکنم مستاصل بودن مردم در برابر
موج بی بند وباری را کامل تر حس میکنیم.
چرخه ای معیوب و خراب.عده ای با برنامه ریزی دقیق مدل یا مدل هایی از لباس را
تبدیل به الگو میکنند و مدام دربرنامه های ماهواره ای خود ازآن استفاده میکنند بخشی
از این لباسها به شکل قاچاق وارد کشور ما میشود و بخشی دیگر دانسته ویا ندانسته
توسط تولید کنند گان داخلی کپی برداری و تولید میشود. مدل ها به مغازه ها و بازار
فروش راه می یابند.عده ای آنان را برتن میکنند و در شهرجولان میدهند وبعد ازمدتی
مثل یک ویروس واگیردار با قیمتی ارزان تراز پوشش اسلامی همه جا را فرامیگیرند.
مثلا"مد روز"میشوند تا حدی که دیگر پیدا کردن یک لباس اسلامی کیمیا میشود و این
موج تلاش میکند سبک ترها را با خود ببرد.
آنچه درقانون قید شده است مسئولیت 26نهاد دررابطه با قانون گسترش حجاب وعفاف
است اما همه تاحرف از برخورد با بدحجابی و گسترش عفاف درجامعه میشود انگشت
به سمت نیروی انتظامی دراز میکنند برای اینکه مبادا مسئولان سایر دستگاهها ازصدا
وسیماووزارت ارشاد گرفته تاوزارت بازرگانی ازخواب زمستانی دربرابر بی حجابهای
فصلی بیدار شوند.
بدحجاب ها زیبا هستند؟
زمانی میگفتند بدحجاب ها زیبایی های خود را به رخ رهگذران می کشند اما آیا واقعا
بدحجاب های امروزی زیبا هستند تا ترسناک؟ میگویند زیبایی از چشم آقایان با خانمها
فرق دارد به همین دلیل از آقایان درباره بدحجاب ها می پرسیم.
یک آقای جوان دانشجو معتقد است که قیافه همه بدحجاب ها را تقریبا میشود به2یا3
گروه تقسیم کرد. چون تقریبا تیپ و ظاهرشان تقلیدی است حتی عمل های جراحی که
روی صورتشان هم انجام میدهند آنهارا بیشتر به هم شبیه کرده است.وی درباره اینکه
آیا تذکر و برخورد با این افراد تاثیری بر رفتار آنها می گذارد هم پاسخ میدهد: فکر
نمی کنم شاید برای همان موقع تذکرخودشان را جمع وجور کنند اما دو قدم آن طرف
تر تازه لج میکنند و بدتر از قبل تیپ میزنند.
آقای طلا فروشی هم که خودش دختران نوجوان و جوان دارد می گوید: من گاهی
وقتها از دیدن بعضی قیافه ها واقعا میترسم بعضی از خانم ها که برای خریدمی آیند
100لایه آرایش کرده اندیا لباسهایی می پوشندکه من شرمم می آید به چشمم بخورد.
باید اینها را از سطح جامعه جمع کنند وگرنه کل جامعه را فاسد میکنند.
خانم های بدحجاب عمد تا بر این اعتقاد هستند که حجاب امری شخصی است وآنها
دوست دارند با ظاهری آراسته وزیبا واردجامعه شوند اما جدا ازاینکه جامعه فضایی
عمومی باقوانین و هنجارهای خاص خوداست بیشتر آقایان معتقد هستند که نگاهشان
به این بدحجاب های رها در جامعه بیشتر از روی تعجب وتاسف است نه از روی
تحسین به خاطر زیبایی!
منبع: معادله
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:49
حجاب و عفاف
مهمترین دستورات قرآن به زنان
دو آیه اخیر، درباره همسران پیامبر نازل شده است؛ امّا هیچ کدام ویژه
آن ها نیست. حجاب میان همه زنان مسلمان مشترک است و در ضمن، جمله «ذلِکمْ
أَطْهَرُ لِقُلُوبِکمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» در آیه اخیر علّت حکم را بیان
مىکند و مىتوان آن را درباره همه زن ها تعمیم داد؛ بنابراین، آیه شریفه،
مرد مسلمان را نیز به رعایت احترامِ حجابِ همه خانم هاى اجنبى، موظّف کرده
است.
دومین
توصیه به خانم ها این است که با مرد بیگانه کم تر اختلاط داشته باشند؛
البتّه اگر زن با رعایت حدود حجاب شرعى در بازار رفت و آمد کرد، از نظر
قانونى قابلِ تعقیب نیست، مگر این که به فساد و فحشا کشیده شود؛ امّا از
نظر اخلاقى، زن مسلمان موظّف است خود را از مرد اجنبى دور نگه دارد و
بکوشد تا کارش در محیط خانه باشد.
گاهى ممکن است وضع خاصّى پیش آید و
مصالح اجتماعى و سیاسى، اقتضاى شرکت زنان در اجتماع را داشته باشد که در
این صورت نیز تا حدّ ممکن، باید اجتماع زنان از مردها جدا باشد. اختلاط زن
و مرد بیگانه ـ به ویژه اگر زن آرایش کرده باشد ـ از نظر اسلام ارزش
اخلاقى منفى دارد. قرآن کریم مىفرماید:
حواسمان باشد که خداوند
متعال هم به ظاهر و باطن ما آگاه است و هم همه آن بیمار دلانی که از حد
حدود خود غافلند . ما مأموریم که خود را بپوشانیم ،عفت داشته باشیم و آنها
هم همین دستور را دارند ... نه اینکه ما مس?ل رفتار آن ها باشیم . خداوند
متعال خود پاداش دهنده هر عملی است هم او که عادل است و به آنچه ما در
سینه خود پنهان کرده ایم آگاه ...
وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى....3
و در خانه هاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیتِ نخستین [با آرایش میان مردم] ظاهر نشوید.
سومین
سفارش به خانم ها، رعایت حیا است. حیا به این معنا است که انسان به سببب
ترس از آلوده شدن به گناه، خود را از مظانِّ آلودگى به گناه دور بدارد؛
بنابراین، هرگونه کم رویى یا ضعف نفس را نمىتوان حیا نامید.
قرآن کریم، در داستان دختران شعیب مىگوید:
فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیاء....4
یکى از آن دو [دختر] به سراغ او [= حضرت موسى(علیه السلام) ]آمد؛ در حالى که با نهایتِ حیا گام برمى داشت.
از این آیه استفاده مىشود که حیا براى زن، ارزش اخلاقى ویژه دارد.
سفارش
چهارم به خانم ها آن است که هنگام سخن گفتن با مردان، وقار و متانت را
رعایت کنند و کیفیّتِ سخن گفتنشان به گونه اى نباشد که هوس آنان را
برانگیزد. خداوند در این باره مىفرماید:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً.5
پس به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید.
مخاطب این آیه، همسران پیامبر هستند؛ امّا به طور مسلّم این یک سفارش اخلاقى است که رعایت آن براى هر زن مسلمانى رجحان اخلاقى دارد.
اگر
کسی مسلمان است و می خواهد دیندار باشد خوب می داند که خداوند متعال بد او
را نمی خواهد و همه دستوراتش بر اساس علم لایزالی است بدون اینکه ذره ای
در آن خطا باشد .
اکنون خواهر عزیز من شما خود می دانید که می خواهید
به دستور صریح خداوند عمل کنید یا باب میل این و آن که در شعارهای رنگی ،
خود را رنگین تر کنی در کوچه و بازار آماج تیرهای شهوت مشتی انسان مریض و
آلوده باشید .
و حواسمان باشد که خداوند متعال هم به ظاهر و باطن ما
آگاه است و هم همه آن بیمار دلانی که از حد حدود خود غافلند . ما مأموریم
که خود را بپوشانیم ،عفت داشته باشیم و آنها هم همین دستور را دارند ...
نه اینکه ما مس?ل رفتار آن ها باشیم . خداوند متعال خود پاداش دهنده هر
عملی است هم او که عادل است و به آنچه ما در سینه خود پنهان کرده ایم آگاه
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:48
دانستنی های علمی
فصل
بیست و نهم از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) جرایمی را تحت
عنوان جرایم ناشی از تخلفات رانندگی جرمانگاری کرده است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، جرایم
ناشی از تخلفات رانندگی، جرایمی است که بر اثر تخلف از مقررات مربوط به
رانندگی ایجاد میشود. این جرم ناشی از تقصیر مرتکب است بنابراین هر چند که
ماهیت جرم ارتکابی از موارد خطای محض باشد اما به دلیل وجود تقصیر، از
جرایم شبه عمد محسوب میشود.
فصل بیست و نهم از کتاب پنجم قانون
مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) جرایمی را تحت عنوان جرایم ناشی از تخلفات
رانندگی جرمانگاری کرده است.
جرایم ناشی از تخلفات رانندگی دارای
جنبه خصوصی و نیز واجد جنبه عمومی است و در این گونه جرایم صرف نظر از
شکایت خصوصی، تعقیب موضوع بر عهده رییس حوزه قضایی است. بنابراین چنانچه
مصدوم احتیاج به کمک داشته و در بیمارستان در اغما فرو رود و قادر به ادای
توضیح یا طرح شکایت نباشد، این وضعیت مانع از تعقیب امر توسط رییس حوزه
قضایی نخواهد بود، دعوی مطالبه دیه پس از روشن شدن وضعیت مصدوم نیز قابل
پذیرش و رسیدگی است.جرایم ناشی از تخلفات رانندگی را به لحاظ درجه اهمیت،
میتوان به دو بخش عمده جنایات ناشی از تخلفات رانندگی و سایر جرایم ناشی
از تخلفات رانندگی تقسیم کرد.
الف- جنایات ناشی از تخلفات رانندگی
عنصر قانونی
قانونگذار
در مواد 714 تا 717 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) به
جنایات ناشی از تخلفات رانندگی میپردازد. هر چند قانونگذار در مواد فوق
منحصرا به شرح قتل و سایر صدمات غیرعمدی ناشی از تخلفات رانندگی پرداخته
اما این موضوع بدین معنا نیست که ارتکاب سایر جنایات (عمد، شبیه عمد و خطای
محض) از طریق تخلفات رانندگی منتفی است. در حقیقت، اختصاص مواد مذکور به
جنایات غیرعمدی به این دلیل است که بیشتر جرایم ناشی از تخلفات رانندگی به
صورت غیرعمدی واقع میشود.جرایم مذکور در مواد مزبور، همگی از نوع جنایات
غیرعمدی هستند که از قتل آغاز میشود و به صدمات بدنی خفیف خاتمه مییابد.
ارکان مادی و معنوی همه جنایتهای مذکور یکسان هستند و تفاوت آنها در نتایج
مجرمانه و مجازاتهای مقرر است. قانونگذار در ماده 714 که اختصاص به قتل
غیرعمدی دارد، به طور کامل به شرح رکن معنوی و وسایل مورد نظر پرداخته است.
مصادیق تقصیر و وسایل مذکور در این ماده مرجعی برای مواد پس از آن است.
بنابراین در مواد بعدی با درج جمله «هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده
714»، از تکرار این موارد خودداری کرده است. از این رو منابع حقوقی در
بررسی این مواد، به توضیح ماده 714 اکتفا کرده و در خصوص مواد بعدی، به
ویژگیهای آنها همچون نتایج مجرمانه و مجازاتهای آنها پرداختهاند.
عنصر مادی
«رانندگی
یا تصدی وسیله موتوری به گونهای که به یکی از صدمات مذکور در قانون منتهی
شود»، عنصر مادی جرایم مورد بحث است. به این ترتیب عمل فیزیکی در این
جرایم عبارت است از رانندگی یا تصدی؛ و مهمترین شرط لازم برای تحقق این
جرم، وسیله موتوری محسوب شدن آنچه رانده یا هدایت میشود و نتیجه لازم برای
وقوع جرم، بروز یکی از صدمات مذکور در قانون است.مقصود از رانندگی، هدایت و
به حرکت در آوردن وسیله نقلیه و منظور از تصدی، هدایت وسیله غیر نقلیه
است. مانند کسی که هدایت جرثقیل، تله کابین یا دستگاههای تفریحی موجود در
شهربازی و نظایر آنها را بر عهده دارد که به عمل وی رانندگی اطلاق
نمیشود.مقصود از وسیله موتوری، هر وسیله نقلیه یا غیرنقلیهای است که با
قدرت موتور کار کند. بنابراین دوچرخه، درشکه و چرخ و فلک دستی غیرموتوری از
شمول ماده 714 و سایر مواد فصل 29 قانون مجازات اسلامی خارج است. بنا به
تصریح ماده 714 تفاوتی میان وسیله موتوری زمینی، هوایی یا آبی وجود
ندارد.صدمه حاصل از رانندگی یا تصدی وسیله موتوری نقلیه یا غیرنقلیه در
تحقق نوع جرم ارتکابی نقش اصلی را ایفا کرده و مجازات خاص خود را به دنبال
خواهد داشت. بنابراین چنانچه صدمات حاصله، قتل باشد، مجازات مذکور در ماده
714 اجرا خواهد شد. هرگاه صدمه حاصله، مرض جسمی یا دماغی غیرقابل علاج باشد
یا موجب از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که
یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام میدهد، شود یا سبب تغییر شکل
دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود، مرتکب به موجب ماده 715 قانون
مجازات اسلامی مجازات خواهد شد. در صورتی که عمل راننده یا متصدی موجب بروز
صدمات خفیفتر، یعنی نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن
شده یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم شود، بدون آن که از کار بیفتد
یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود، طبق ماده 716 این قانون مجازات
خواهد شد. در نهایت، هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده 714 موجب صدمه بدنی
شود، مرتکب به موجب ماده 717 مجازات خواهد شد بنابراین جرایم ناشی از
رانندگی جزو جرایم مقید است؛ چرا که حصول نتیجه مجرمانه مقید به سلب حیات
یا وارد شدن صدمه شده است.
عنصر روانی(معنوی)
عنصر
روانی جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، مذکور در مواد 714 تا 717 عبارت از
«بیاحتیاطی»، «بیمبالاتی»، «عدم رعایت نظامات دولتی» و «عدم مهارت» است
که موارد مذکور در این مواد در حقیقت مصادیق تقصیر محسوب میشود.بیاحتیاطی
عبارت از انجام کاری است که عرف، انجام ندادن آن را از مرتکب انتظار داشته
است. مانند رانندگی با سرعت بسیار بالا در یک منطقه مسکونی.بیمبالاتی نیز
عبارت است از انجام ندادن کاری که عرف انجام آن را از مرتکب انتظار داشته
است. مانند راهنما نزدن در هنگام گردش به چپ.عدم رعایت نظامات دولتی را نیز
میتوان شامل مواردی از قبیل رانندگی در جهت ممنوع یا راندن وسیله نقلیه
دارای نقص فنی دانست. همچنین عدم مهارت به معنای تسلط نداشتن فرد در
رانندگی است، اعم از اینکه وی دارای گواهینامه رانندگی باشد یا خیر.در
تمامی موارد مطرحشده در این بحث، مسئولیت راننده به قتل غیرعمد یا وارد
کردن صدمه منوط به تحقق خطا از ناحیه او است، اما در صورتی که خطایی از
جانب راننده صورت نگرفته و وقوع خطا از جانب عابر باشد، مسئولیتی متوجه
راننده نخواهد بود.جنایات ناشی از تخلفات رانندگی به موجب مواد 718 و 719
کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) در موارد زیر تشدید میشود:بر
اساس ماده 718، هر گاه راننده یا متصدی وسایل موتوری در موقع وقوع جرم مست
بوده یا پروانه نداشته یا زیادتر از سرعت مقرر حرکت میکرده یا آن که
دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی موثر در تصادف به کار انداخته
یا در محلهایی که برای عبور عابر پیاده علامت مخصوص گذارده شده است،
مراعات لازم را نداشته باشد یا از محلهایی که عبور از آن ممنوع شده است،
رانندگی کند، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد فوق محکوم
خواهد شد. دادگاه میتواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا
پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم کند.همچنین بر اساس ماده
719، هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان
رساندن مصدوم به مراکز درمانی یا استمداد از مأموران انتظامی از این کار
خودداری کند یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها
کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و
۷۱۶ محکوم خواهد شد. دادگاه نمیتواند در مورد این ماده کیفیت مخففه اعمال
کند.
ب- سایر جرایم ناشی از تخلفات رانندگی
گذشته
از جنایات، جرایم دیگری نیز وجود دارد که ناشی از تخلفات رانندگی است. اهم
این جرایم در مواد 720 تا 724 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (بخش
تعزیرات) ذکر شده است.
دستکاری در پلاک و مشخصات وسیله نقلیه که به موجب ماده 720 این قانون، مرتکب به مجازات حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
2- اوراق کردن بدون مجوز وسیله نقلیه موتوری، که به موجب ماده 721 مرتکب به مجازات حبس از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
3-
گزارش نکردن سرقت یا مفقود شدن وسیله نقلیه یا پلاک آن، که به موجب ماده
722 مرتکب به جریمه نقدی از پانصد هزار تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.
این جرم منوط به اطلاع از سرقت یا مفقود شدن وسیله نقلیه است.
4-
رانندگی یا تصدی بدون گواهینامه مخصوص، که به موجب ماده 723 فرد مرتکب به
مجازات حبس تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال در مرتبه نخست و در
صورت تکرار به مجازات حبس از دو تا شش ماه محکوم میشود. این جرم از جرایم
عمدی بوده و نیازمند علم و عمد است و معاونت در آن جرم بوده و به استناد
ماده 726 به حداقل مجازات محکوم خواهد شد. البته اگر جرم مزبور منتهی به
ارتکاب جنایت ناشی از تخلف رانندگی شود (ماده 714 و 717)، معاون در این جرم
مجازات نخواهد شد مگر اینکه به گونهای باشد که معاون، سبب اقوی از مباشر (
راننده یا متصدی) باشد.
5- دستکاری در دستگاه ثبت سرعت وسیله
نقلیه و استفاده آگاهانه از آن وسیله نقلیه، که به موجب ماده 724 به مجازات
حبس از 10 روز تا دو ماه یا جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال
یا هر دو در مرتبه نخست و در صورت تکرار به دو تا 6 ماه حبس محکوم میشود.
این جرم در صورتی واقع میشود که تغییر و دستکاری عمدی و از سوی خود
راننده باشد./حمایت
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:45
عقاید و احکام
آنچه
مجموعه مباحث آیتالله تهرانی را از بسیاری جهات ممتاز گردانده، نگاه
ریشهای وی به حركت تاریخی و تاریخساز امام حسین (علیهالسلام) است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آیتالله
حاجآقا مجتبی تهرانی، از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرز مكتب فقهی،
اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی (رضواناللهتعالیعلیه) بودند
كه بیش از 30 سال، كرسی دروس اسلامیشان در حوزه علمیه تهران، طلاب و
فضلای اُمّالقرای جهان اسلام را سیراب ساخت. اكنون دو سال از ارتحال
آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی میگذرد و سالگرد ارتحال این بزرگوار نیز
بسیار نزدیک است از این رو سخنان او را در مورد قیام امام حسین و روز
اربعین برای شما آورده ایم.
وی از سال 1380 هـ.ش در بیانات ایام دهه
اوّل محرّمالحرام و دهه آخر ماه صفر خود، به تشریح ابعاد گوناگونی از
قیام و انقلاب حضرت سیدالشهدا پرداختهاست كه نگاهی چنین عمیق به مقوله
عاشورا، آن هم توسط چنین شخصیتی، در نوع خود مثالزدنی است.
آنچه
مجموعه مباحث آیتالله تهرانی را از بسیاری جهات ممتاز گردانده، نگاه
ریشهای وی به حركت تاریخی و تاریخساز امام حسین (علیهالسلام) است؛ نگاهی
كه این حركت را به ریشه های اسلام ناب محمّدی پیوند میزند و آن را در
امتداد بعثت رسول مكرم اسلام و بهعنوان عامل حفظ و استمرار آن توجیه و
تبیین میكند.
بر همین اساس است كه وی معتقد است: «إن الإسلام بدؤه
محمدی و بقاؤه حسینی». عظمت قیام انسانساز حضرت سیدالشّهدا سبب شده است
كه نتوان تنها یك هدف برای آن در نظر گرفت یا تنها از یك بُعد و زاویه به
آن نگاه كرد.
به گفته وی: «اگر بخواهیم فقط یك هدف را مطرح كنیم و
بگوییم هدف از حركت حسینی فقط همان بوده، به آن حضرت جفا كردهایم. نمیشود
گفت كه این ولی بزرگ خدا، با عملی كه انجام داد ـكه در طول تاریخ بشریت
بینظیر استـ فقط یك هدف داشته است. كوتاهی درك ما موجب نمیشود كه
هدفگیری او محدود شود! لذا از كلمات حضرت در موقعیتهای مختلف در این
حركت، اهداف گوناگونی به دست میآید».
بر این مبنا، آیتالله تهرانی
تلاش كرده با مروری بر كلمات و جملات امام حسین(علیهالسلام) در طول این
حركت، از مدینه تا كربلا، چارچوبی از اهداف و ابعاد این قیام ارائه كرده و
ساختار بحث را با تكیه بر منابع و معارف غنی اسلامی، نظیر قرآن كریم و
روایات اهلبیت(علیهمالسلام) تكمیل نماید تا مُراد از هر بُعد و هدفی كه
حضرت سیدالشهدا مطرح كردهاند، به درستی روشن شود.
در حقیقت، شیوه
علمی مباحث وی، نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است. در این شیوه،
جملات كلیدی امام حسین (علیهالسلام) مبنای «تئوریپردازی علمی» قرار گرفته
و سپس به كمك آیاتی از قرآن كریم و سایر روایات اهلبیت(علیهمالسلام)
تبیین میشود.
جاذبه و زیبایی این تفسیر در این است كه مخاطب، در
خلال این مباحث ضمن دستیابی به فهمی عمیقتر و دقیقتر از كلمات و جملات
حضرت، متوجه میشود كه هر یك از اهداف قیام عاشورا را میتوان از ابعاد
گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی مورد بررسی قرار داد.
مطالبی
كه توسط آیتالله مجتبی تهرانی ایراد شده در همان حال كه ساده و روان است،
مبتنی بر مبانی استوار علمی است و در برخی موارد، همان بحثهای دقیقی است
كه حتی در درسهای خارج و كتابهای فقه استدلالی هم كمتر میتوان یافت.
به
طور كلّی وی قیام عاشورا را از 9 منظر مختلف، مورد كالبدشكافی قرار داده
است كه عبارتند از «تعاون و همیاری»، «امر به معروف و نهی از منكر»، «هجرت و
مجاهدت»، «دین و دینداری»، «استقامت و پایداری»، «عزت و ذلت»، «غیرت دینی»
و «بصیرت دینی».
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:45
حجاب و عفاف
حجاب و عفاف در کربلا دختران
و خواهران امام، مواظب بودند تا حریم عفاف و حجاب اهلبیت پیامبر تا آنجا
که میشود، حفظ و رعایت شوم. ام کلثوم به مامور بردن اسیران گفت:
وقتى ما را وارد شهر دمشق میکنید از دری وارد کنید که تماشاچى کمترى داشته
باشد. و
از آنان درخواست کرد که سرهاى شهدا را از میان کجاوههاى اهلبیت فاصله
بدهند تا نگاه مردم به آنها باشد و حرم رسول الله را تماشا نکنند (1)
از
اعتراضهاى شدید حضرت زینب علیهاالسلام به یزید، این بود که: اى یزید! آیا
از عدالت است که کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشتهاى و دختران
پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر میگردانی، حجاب آنها را هتک کرده،
چهرههایشان را در معرض دید همگان قرار دادهاى که دور و نزدیک به صورت
آنان نگاه میکنند؟! (2)
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:44
عقاید و احکام
اربعین
روز پایان حیرت، سردرگمی، بهت و ضلالت است. اربعین، روز باز کردن چشمهاست
که در زیارت اربعین میخوانیم و «بذل مهجته فیک لیستقذ عبادک عن الجهاله و
حیره الضلاله» حسین خونش را در راه تو بخشید تا بندگان را از جهالت و
سردرگمی گمراهانه رها کند.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اربعین
بازگشت قافلهای است به کربلا که 40 روز سخت، دشوار و غمبار را پشت سر
گذاشته است؛ قافلهای که باید در اوج شکستگی باشد، اما اینک سرفراز و پیروز
بازمیگردد؛ شرنگ شکست را در کام عبیدالله و یزید ریخته است. قدرت غاصبانه
آنان را به باد انتقاد گرفته و پردههای دروغ، فریب و تزویر را پس زده است
تا تماشای حقیقت را ممکن سازد. اربعین تجسم رسوایی ستم است و پیروزی حق
مظلوم.
«اربعین انتهای جاده اسارت است و ابتدای اسارت ستم. اگر
نگاهی از جنس حقیقت آن سوی اربعین را میدید 33 هزار زنجیری را میدید که
پیشاپیش آنان یزید، عبیدالله و عمرسعد در سلسله و غل بودند.»
1.
اربعین روز پایان حیرت، سردرگمی، بهت و ضلالت است. اربعین، روز باز کردن
چشمهاست که در زیارت اربعین میخوانیم و «بذل مهجته فیک لیستقذ عبادک عن
الجهاله و حیره الضلاله» حسین خونش را در راه تو بخشید تا بندگان را از
جهالت و سردرگمی گمراهانه رها کند.
2. اربعین، عدد کمال است؛ کمال
تابستان، چله تابستان است و کمال زمستان، چله زمستان؛ چهل سالگی سن کمال
است و نقطه بعثت و برانگیختگی پیامبران؛ اربعین روز رسیدن به کمال است.
کمال عاشورا، اربعین است؛ کمال همه رفتنها، کمال همه تکاپوها و تلاشها.
کربلا در اربعین آینه به قله رسیدگانی است که 40 منزل تا مقصد را یک نفس و
همنفس میپیمایند و در این راه رخوت، سکون و عقبگرد نمیشناسند.
3.
در زیارتنامه اربعین میخوانیم: و قد توازر علیه من غرته الدنیا و باع
خظه بار ذل الادنی و شری آخرته بالثمن الاوکس و تغطرس و تردی فی هواه و
اسخطک و اسخط نبیک و اطاع من عبادک اهل الشقاق و النفاق و حمله الاوزار
المستوجبین النار فجاهدهم فیک صابرا محتسبا حتی سفک فی طاعتک دمه
در
آن روز، تاریک دلانی مقابل حسین ایستادند که فریبخوردگان دنیا بودند و به
فروترین و بیارجترین بها خود را فروخته و آخرت خویش را از سر غرور و
حماقت به اندک قیمتی به حراج و تاراج سپرده بودند. فریبخوردگانی که واژگون
در چاه هوسها افتاده و خشم حسین(ع) و پیامبر(ص) را برانگیخته و به پیروی
از بیآبرویان و دورویان، جهنم را بر دوش گرفتند و خون حسین(ع) را که
صبورانه و عاشقانه مجاهدت میکرد، ریختند و حرمت حرمش را نامردمانه شکستند.
لعنت وبالآمیز و سنگین بر آنان باد.
اربعین، روز برائت و بیزاری
از این خصلتهاست. روز نفرت و بیزاری از هواپرستی، خودپرستی و دنیاپرستی
است. اربعین روز دیدن ناکامی دنیازدگان است؛ روز فهم قیمت انسان. اربعین
درک حظی است که باید از آخرت ببریم و این درک و حظ، بیخط کشیدن بر دنیای
فریبناک ممکن نیست.
4. بازگشت به کربلا، نوعی تجدید عهد با شهداست. تکریم و تجلیل شهید و راه شهید است. زیارت شهید، مرور و ذکر راه شهید است.
5.
در عاشورا، خداوند میراث همه انبیا را به حسین(ع) بخشید. (و عطیته مواریث
الانبیا) روز اربعین روز بخشیدن این میراث به تاریخ است. عاشورا نمایشگاه
بخشش خدا به حسین و اربعین نمایشگاه بخشش حسین(ع) به انسان و تاریخ است.
6.
سلام، پل پیوند با کسی که بر او سلام میدهیم. روز اربعین روز سلام و
پیوند با شهیدان و با آرمان شهیدان کربلاست و این سلام، سلام به فداکاری،
ایمان، ایثار، خلوص، آزادگی، عزت، امر به معروف و نهی از منکر است.
اربعین
روز سلام به صحابه حسین(ع) است. سلام به جانهای صیقل خورده است و این
سلام یعنی سلام به معرفت، یقین، عبادت، رادی و آزادی و آزادگی. روز اربعین
روز بیعت با خوبی و خوبان است. زیارت است و همراهی و همدلی و همردایی.
اربعین پایان هجران و آغاز وصال است.
روز،
روز چشم به حسین(ع) و راه او گشودن است و رهنمود راه او بودن، هر چند این
راه با زخم و درد و طعن و تازیانه و تحقیر و تلخی طی شود.
اربعین همیشه «راهرو» ماندن است.
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:44
اطلاعات دارویی و پزشکی
بیشتر
افراد جامعه درصد بالایی از ساعات روزانه خود را چه در محل کار و چه در
خانه به صورت نشسته آن هم به صورت نادرست سپری میکنند. البته این
نشستنهای طولانیمدت میتواند خطرآفرین باشد و سلامتتان را تهدید کند.
آیا با عوارض ناشی از بد نشستن آشنا هستید؟ چطور میتوان با این مشکلات
مقابله کرد؟
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آرتروز
بیماری شایعی است که به دلیل شرایط نادرست بدن مثلا نشستن غیراصولی، دو
زانو نشستن و حتی ایستادن در وضعیت غلط بروز میکند. در چنین شرایطی سطح
مفصلی با گذر زمان دچار تغییراتی میشود، استحکام استخوانها کاهش یافته و
سیستم عروقی کند شده و تغذیه سطوح مفصلی کاهش مییابد. سطوح مفصلی که
غضروفی است، شروع به ساییده شدن میکند و استخوانسازیهای نابجایی ایجاد
میشود و در نتیجه با افزایش سن احتمال ابتلا به آرتروز هم افزایش مییابد.
دکتر
عطا رحیمی، فیزیوتراپیست در گفتوگو با جامجم میگوید: شایعترین آرتروز
مربوط به زانوست و آرتروز ستوان فقرات در رتبه بعدی قرار میگیرد.
علت
بروز این آرتروز که در سنین پایین هم دیده میشود فشار زیاد وارده به کمر
است. درواقع مهرههای پنجم و خاجی و مهرههای پنجم و چهارم که حالت پایهای
برای کمر دارند دچار این عارضه میشوند. در این بیماران غضروف به حالت
شفاف و انعطافپذیر نیست و رنگ تیرهتری پیدا میکند.
این مشکل در
افرادی که هنگام نشستن اصول سلامت را رعایت نمیکنند، بیشتر از بقیه دیده
میشود. به علاوه بد نشستن شایعترین علت درد گردن به حساب میآید.
گردن درد عارضه مهم بد نشستن
افرادی
که در طول روز زیاد پشت میز مینشینند و با رایانه کار میکنند، به دلیل
طرز نشستن نامناسب، دچار گردن درد میشوند، چراکه وقتی گردن رو به بالا و
شانهها حالت افتادگی دارند به گردن فشار زیادی وارد شده و عوارضی مثل درد
گردن، درد پشت گردن، درد شانه، درد دست، سردردهای مداوم، درد نوک انگشتان و
دردهای مختلف بدن و حتی درد در ناحیه قلب بروز خواهد کرد و اگر این عوارض
جدی گرفته نشود به آسیب دیسک، اختلال در سیستم عصبی، افسردگی و دردهای
مزمن سر منجر میشود.
درمانی برای گردن درد
به
گفته دکتر رحیمی، اولین راهکار برای درمان درد گردن، اصلاح حالت نشستن است
و در مراحل بعدی میتوان از ورزشهایی که مربوط به حرکات شانه، سر، گردن و
عضلات عمق گردن میشود، استفاده کرد. به عبارتی افرادی که از درد گردن رنج
میبرند باید به تقویت عضلات گردن بپردازند.
همچنین به بیماران،
درمان دارویی نیز توصیه میشود. البته فیزیوتراپی میتواند به درمان گردن
درد کمک کند؛ به شرطی که به صورت روزانه باشد. اگر این حرکات به صورت پی در
پی انجام نشود، تاثیرات آن، بعد از مدت کوتاهی از بین میرود.
بنابراین
مهمتر از انجام فیزیوتراپی، حرکات فعال و مداوم فرد برای کاهش گردن درد
است. در این بین نباید فراموش کنید اگر نشستن بیمار اصلاح نشود و گردن درد
ادامه پیدا کند، در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده بتدریج
دیسکهای گردن از حالت طبیعی خود خارج شده و در نهایت بیرون زدگی دیسک
اتفاق میافتد.
افراد در معرض خطر
کاربران
رایانه، حسابداران، خیاطان، آرایشگران و افراد پشت میز نشینی که امور
دفتری دارند، بیشتر از از افراد دیگر در معرض ابتلا به دیسک گردن قرار
میگیرند. برای برخی بیماران حرکات گردن به خصوص خم شدن گردن و حرکت سر به
عقب بسیار دردناک است و همچنین بعضی بیماران هنگام خم کردن سر به جلو احساس
برق گرفتگی در تمام ستون فقرات میکنند. در بیمارانی که دچار علائم ناشی
از فشار روی ریشه عصبی میشوند، در مرحله اول درمانهای طبی شامل استفاده
از گردنبند، مصرف داروهای ضد التهابی و سرانجام ورزشهای گردن توصیه
میشود. اکثر بیمارانی که دردهای ناشی از فشار عصبی دارند، با این درمانها
بهبود مییابند ولی بیماران مقاوم به این درمانها نیازمند عمل جراحی
هستند.
وقتی شانهها میافتد
ازجمله
عوارض دیگر بد نشستن، افزایش احتمال بروز واریس است، چراکه پاها در حالت
آویزان قرار میگیرد. برای پیشگیری از این مشکل هنگام نشستنهای طولانی مدت
قوز نکنید، از یک زیر پایی مناسب استفاده کنید و شانههایتان را رو به
بالا نگه دارید. در عین حال، افتادگی شانهها نیز به دنبال نشستنهای
غیراصولی بروز میکند که نهتنها باعث ظاهر نامناسب اندام فرد میشود، بلکه
دردهای شایع شانهای را به همراه دارد و گردن درد و درد ستون فقرات را نیز
تشدید میکند.
به گفته دکتر رحیمی برای رفع این مشکل باید به
فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا به کمک نرمشهای مخصوص از شر این مشکل خلاص
شوید. یکی از این تمرینها این است که در حالت ایستاده قرار بگیرید. با دست
راست مچ دست چپ را پشت تنه گرفته و سعی کنید دستها را به سمت عقب بکشید.
این حرکت باعث کشش بافتهای نرم اطراف شانه میشود. هر تمرین باید حدود یک
دقیقه طول بکشد. سپس استراحت کرده و تمرین را بادست دیگر انجام دهید.
عوارض دو زانو نشستن
حتما
شما هم شنیدهاید که میگویند دو زانو نشستن باعث بروز آرتروز میشود. آیا
چنین چیزی حقیقت دارد؟ به گفته دکتر رحیمی این نوع نشستن باعث اعمال فشار
زیاد به مفصل زانو شده و در طولانی مدت میتواند زمینه بروز آرتروز را
فراهم کند. بنابراین از نشستن روی زمین خودداری کنید. البته ارتفاع مبل و
صندلی نیز باید در حدی باشد که کف پا به طور کامل روی زمین قرار بگیرد.
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:43
عقاید و احکام
قرآن
میفرماید: « یَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»، یعنی هر گروهی
در قیامت به دنبال امام خود وارد محشر میشوند و بر اساس روایات رسیده،
زائران امام حسین (ع) در روز قیامت زیر پرچم و لوای سیدالشهدا (ع) هستند.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
در ارتباط با اجر و پاداش زیارت امام حسین (ع) در کل سال و بخصوص در ایام
اربعین نکات فراوانی بیان شده است. اولین نکته که در روایات مورد اشاره
قرار گرفته، این است که فرموده اند، هر کس سیدالشهدا (ع) را زیارت کند،
معادل زیارت خدا در عرش است. این نخستین فضل و پاداش برای زائر است.
همه
میدانند که خداوند در همه جا حضور دارد، « هو معکم أین ما کنتم »، خدا که
جا و مکان مشخصی ندارد، بنابراین عرش خدا در این روایت حایز نکته خاصی
است؛ یعنی کربلای معلی به عرش الهی تشبیه شده و کسی که به کربلا میرود، در
حقیقت نه حضرت حسین بن علی (ع) را در کربلا، بلکه خداوند متعال را در عرش
الهی زیارت میکند.
البته همه این آثار مشروط به یک قید است، «من
زار الحسین (ع) عارفا بحقه و غفرا... ذنوبه»، یعنی غفران ذنوب، مشروط به
عرفان و شناخت حق امام حسین (ع) است.
اینکه حقیقتاً حضرت سیدالشهدا
(ع) را آن گونه که شایسته اوست، بشناسد. به عنوان یک انسان کامل و کسی که
تمامی ارزشهای متعالی را در خود متبلور کرد. زندگی فردی، خانوادگی،
اجتماعی، سیاسی و ... آن حضرت نشان میدهد که ایشان کاملاً تحت امر و مطیع
خدا بود و در زیارتنامههای مربوط به آن حضرت نیز آمده است که «العبد مطیع
...» پس عارفاً به حق شرط غفران ذنوب است، با این شرط اگر زیارت در اربعین
یا غیر آن در همه اوقات سال چه از نزدیک و چه از دور انجام شود، این اثر بر
آن مترتب خواهد شد.
زیارت اربعین از این جهت افضل الاعمال است که
وقتی کسی به زیارت امام حسین(ع) میرود و در محضر امام قرار میگیرد،
لحظاتی درباره پیامد آنچه در تاریخ زندگی این امام همام پیش آمد، فکر
میکند و تلاش میکند تا خود را به منویات و اهداف بلند آن حضرت نزدیک
نماید و طبق آنچه که از زیارتنامه ها و سیره حضرت سیدالشهدا (ع) برمی آید،
شخصیت ایشان در اطاعت محض خداوند و کسب مقام بندگی مطلق خلاصه میشود که
این ویژگی از ویژگی های انبیا، اولیا و اوصیای الهی بوده است.
بر
اساس روایات وارده، کسانی که در دنیا سعی میکنند «عارفاً بحقه» حضرت
سیدالشهدا (ع) را زیارت کنند و در ایام اربعین، اگرچه از راه دور، زیارت
مخصوصه اربعین را قرائت کرده و پیوند و ارتباط خود را با آن حضرت برقرار
مینمایند، برای ورود به بهشت از سایران مقدم هستند و پیش از دیگران وارد
بهشت میشوند، به عبارت دیگر سایر اهل بهشت منتظر میمانند تا زائران امام
حسین (ع) بر بهشت و نعیم ابدی از آنها سبقت بگیرند./قدس
پنج شنبه 20/9/1393 - 15:42