• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 27021
تعداد نظرات : 2747
زمان آخرین مطلب : 3258روز قبل
کاردستی و خیاطی

با کاموا سر یک اسب رو درست می کنیم

مقداری کاموای سفید رو دور یک کتاب بپیچید

بعد با نخ قرمز یک طرف را گره بزنید و کاموا را از کتاب در بیاورید.

کاردستی سر اسب با کاموا,کاردستی,کاردستی کودکانه

حالا با کاموای قرمز پوزه اسب رو بسازید

 کاردستی سر اسب با کاموا,کاردستی,کاردستی کودکانه

بعد با یک نخ دیگه یک گره بزنید سر اسب می شود

بقیه کاموا هم یال اسب

می توانید دو چشم متحرک هم برای این اسب زیبا بگذارید

 کاردستی سر اسب با کاموا,کاردستی,کاردستی کودکانه

حالا نخ رو ببافید تا زیبا تر بشه و بعد افسار رو به یال وصل کنید تا سر اسب واضح شود

 کاردستی سر اسب با کاموا,کاردستی,کاردستی کودکانه

 کاردستی سر اسب با کاموا,کاردستی,کاردستی کودکانه

 کاردستی سر اسب با کاموا,کاردستی,کاردستی کودکانه

 

منبع:krokotak.com
khaleleila.com

يکشنبه 23/9/1393 - 14:13
آشپزی و شیرینی پزی
 

طرز تهیه استیک مرغ,استیک مرغ با سس مایونز


این غذا شاید یکی از ساده ترین دستورهای آشپزی به نظر برسد ولی بیشتر هدفم این بود که کاربرد گریل شیاردار را ببینید.در ضمن زمان پخت آن بسیار کم است و ساده و بی دردسر تهیه می شود.


مواد لازم :

 سینه مرغ بی استخوان و پوست یک عدد
 روغن ذرت ( یا زیتون ) 2 ق غ
 رنده ی پوست لیموترش 2 عدد
آب لیمو 4 ق غ
گشنیز تازه خرد شده 2 ق غ
دانه فلفل سیاه آسیاب شده به مقدار لازم
روغن ذرت اضافی برای چرب کردن روی مرغها


مواد لازم برای سس مایونز لیمویی تند:

 مایونز  4 ق غ
 فلفل قرمز بدون تخم و ریز شده  1 عدد  (یا پودر فلفل قرمز)
 رنده ی پوست لیموترش  1 عدد
 آب لیمو 2 ق چ
نمک و فلفل به مقدار لازم

 

طرز تهیه :

سینه مرغ را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را از عرض با چاقو ببرید و به دو قسمت تقسیم کنید. در واقع 4 تکه مرغ داریم. با بیفتک کوب کمی گوشتها را بکوبید تا ضخامت همه قسمتهای گوشت مرغ یکی شود، خیلی نیاز نیست مرغ ها را نازک کنید. برای رنده کردن پوست لیمو فقط قسمت زرد لیمو را رنده کنید و قسمت سفید را نیازی نداریم چون باعث تلخی مرغ می شود. مواد را با هم مخلوط کنید و به همراه مرغ ها داخل کیسه فریزر بریزید و بگذارید به مدت 1-2 ساعت داخل یخچال تا مرغ ها مزه دار شود.

 

طرز تهیه استیک مرغ,استیک مرغ با سس مایونز


برای درست کردن سس، تمام مواد را مخلوط کنید و روی ظرف را بپوشانید و بگذارید داخل یخچال تا زمان سرو غذا.

 

طرز تهیه استیک مرغ,استیک مرغ با سس مایونز


قبل از پخت وقتی مرغها را از داخل مایه درآوردید، آنها را کاملا با دستمال خشک کنید.
گریل را بدون هیچ گونه روغنی، برای 2-3 دقیقه روی دمای متوسط بگذارید تا گرم شود. برای اینکه داغی سطح گریل را امتحان کنید، چند قطره آب خنک روی گریل بریزید؛ اگر آب درجا بالا و پایین پرید و بخار شد یعنی گریل به اندازه کافی گرم شده ولی اگر آب به آرامی حباب زد و بخار شد،گریل هنوز آماده نیست و بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه دیگر زمان لازم است تا گریل داغ شود.


حالا شیارهای گریل را با کمی روغن چرب کنید و مرغ ها را اریب کنار هم روی گریل بچینید. اصلا نباید روی گریل روغن بریزید مثل بقیه تابه ها چون تمام روغن می پاشد بیرون و مرغ به جای پخته شدن زودتر می سوزد.


مرغها را تا قبل از اینکه بخواهید برگردانید حرکت ندهید در غیر اینصورت، خطوط گریل روی آنها مشخص نمی شود. برای 3-4 دقیقه بگذارید تا مرغها گریل شود. لبه ی یکی از قطعات مرغ را بگیرید و به آرامی بلند کنید اگر دیدید به ظرف نچسبید یعنی آماده ی برگرداندن است. اما اگر مرغ به سختی جدا شد بهتر است حدود یک دقیقه دیگر هم صبر کنید و بعد برگردانید و مجددا برای 3-4 دقیقه دیگر بگذارید تا گریل شود.


برای اینکه از مغز پخت شدن مرغ مطمئن شوید، می توانید با یک خلال دندان سوراخ کنید اگر رنگ آن صورتی بود بهتر است بگذارید کمی دیگر بپزد.

 

طرز تهیه استیک مرغ,استیک مرغ با سس مایونز

 

منبع : ghashoghchangal.com

يکشنبه 23/9/1393 - 11:48
آشپزی و شیرینی پزی
 

پخت خورش سیب زمینی و گل کلم,طرز تهیه خورش گل کلم


گاهی بدن به غذاهای سبک نیاز دارد. غذاهای گیاهی علاوه بر مغذی بودن و هضم آسان، سریع آماده می شود.

مواد لازم برای 6 الی 8 نفر :

 روغن گیاهی 3 قاشق غذاخوری
 پیاز برش زده 2 عدد
 سیر خرد شده  4 حبه
 دانه خردل یک قاشق چای خوری
زیره سیاه یک قاشق چای خوری
گوجه فرنگی رنده شده 2 عدد
برگ کاری 6 عدد
پودر گشنیز، زردچوبه و زنجبیل هر کدام یک قاشق چای خوری
نمک و فلفل به اندازه لازم
سیب زمینی خرد شده نیم کیلوگرم
گل کلم بزرگ خرد شده یک عدد


طرز تهیه :
_ روغن را در قابلمه ای داغ کنید، پیاز و سیر را به مدت 6 دقیقه تفت دهید تا نرم شود.
پیاز را بردارید و کنار بگذارید.

_ دانه خردل و زیره را در ماهیتابه خشک تفت دهید تا بوی آن ها را احساس کنید، سپس آن را همراه با گوجه، برگ کاری، بقیه ادویه، سیب زمینی و گل کلم به قابلمه حاوی پیاز سرخ شده اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس به آن آب اضافه کنید به اندازه ای که روی مواد را بگیرد و بگذارید مواد آرام آرام بپزد.

_ این خورشت را می توان با نان و ماست سرو کرد.

منبع : khorasannews.com

يکشنبه 23/9/1393 - 11:33
اطلاعات دارویی و پزشکی
 

 آنتی بیوتیک های گیاهی,گیاهان دارویی,داروهای گیاهی

روغن مرزنگوش، سیر و سرخارگل؛ آنتی بیوتیک هایی هستندکه به نسخه نیاز ندارند.

روغن مرزنگوش، سیر و سرخارگل؛ آنتی بیوتیک هایی هستندکه به نسخه نیاز ندارند. این روزها، داروهای آنتی بیوتیک نسبت به دیگر داروها بیش از حد معمول تجویز می شود و در نتیجه باعث آسیب دیدگی سیستم گوارش می شود و قدرت سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با هر نوع عفونت کاهش می دهد. این در حالی است که گیاهان موثری برای رفع عفونت وجود دارد بدون این که مصرف آن به سیستم گوارشی آسیب برساند.به نقل از سایت «هلث نیوز» چند نوع آنتی بیوتیک طبیعی و قوی وجود دارد که برخی از آن ها عبارت است:

روغن طبیعی مرزنگوش:این روغن بدون از بین بردن باکتری های مفید، باکتری های بیماری زا را از بین می برد. دارای خاصیت ضدویروسی و ضدقارچی است.ماده کلیدی و ضدمیکروبی آن کارواکرول است و برای این که تاثیرگذار باشد، روغن مذکور باید حاوی حداقل ۷۰ درصد کارواکرول باشد.

سرخارگل:صدها سال است که از این گیاه برای درمان انواع عفونت ها استفاده می شود. در قدیم از این گل برای درمان زخم های باز، مسمومیت خونی و دیگر بیماری های باکتریایی استفاده می شد. این روزها از این گیاه برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می شود. زیرا قابلیت از بین بردن خطرناک ترین انواع باکتری از جمله استافیلوکوکوس را دارد.

سیر:هزاران سال است که در کشورهای مختلف دنیا از این گیاه به عنوان دارو استفاده می شود. در قدیم از سیر برای از بین بردن وبا استفاده می شد. سیر حاوی خواص آنتی بیوتیک، ضدویروسی، ضدقارچی و ضدمیکروبی است از بدن در برابر باکتری ها محافظت می کند. غنی از آنتی اکسیدان طبیعی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد. آلیسین عنصر کلیدی در آن، باکتری های مضر را از بین می برد. برای فعال کردن اثرگذاری، آن را خام یا کمی پخته مصرف کنید.

منبع:روزنامه خراسان

يکشنبه 23/9/1393 - 11:27
حجاب و عفاف

به عقیده آیت الله نوری همدانی فعالیت در زمینه حجاب وعفاف مصداق اقدام فرهنگی است...

http://www.rajanews.com/Files_Upload/7436.jpg

آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند انسان ها وسایر موجودات رابا حکمت

و توانایی خود با نظمی دقیق آفریده است عنوان کرد: شناخت این نظم راهی به سوی توحید

را در اختیار انسان میگذارد. وی ادامه داد: در مورد قلب و ضرورت یاد خدا در قلب انسان

روایات فراوانی وجود دارد وحضرات معصومین(ع) تاکید فراوانی برتقویت تقوا برای رسیدن

به همین هدف یعنی تبدیل شدن قلب انسان به حرم الهی داشته اند.

آیت الله نوری همدانی درادامه به ضرورت پرداختن به مسئله عفاف وحجاب درجامعه اسلامی

اشاره کرد وگفت:یکی مهمترین واصلی ترین مصادیق کار فرهنگی که امسال هم بنام فرهنگ

و اقتصاد نامیده شده همین مباحث مربوط به حجاب است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: مدت زیادی است که در این مورد در تریبون های

مختلف صحبت میشود ولی باید بدانیم که حرف زدن تنها دردی را دوا نمی کند.

وی تصریح کرد: همه مردم نسبت به مقوله حجاب و عفاف مسئولند ولی در این میان دولت

و نهاد های فرهنگی باید بیش از دیگران به وظایف خود عمل کنند و در ادارات دولتی هم

بد حجابی را شاهد نباشیم تا درآینده نزدیک شاهدریشه کن شدن این معضل فرهنگی ازجامعه

اسلامی خود باشیم.

منبع:حجاب نیوز

يکشنبه 23/9/1393 - 11:26
اهل بیت
مام حسن عسگری (ع) خواندن زیارت اربعین را نشانه های مومن می دانستند زیرا در روز عاشورا تمام توجه ها به مظلومیت امام حسین است اما در اربعین توجه به کارنامه انقلاب ایشان می شود.

آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر شنبه به مناسبت اربعین حسینی در میان خیل عزاداران حسینی و از کنار مضجع نورانی امام رضا(ع) گفت: زیارت اربعین برای این است که نگاه اربعین را در عرصه های مردم سالاری نظام پیاده کنیم.

وی ادامه داد: زیارت اربعین برای این است که حزب و جریان های سیاسی که دنبال قدرت راه می افتند و به ولایت کاری ندارند، در مقابل ولی فقیه قد علم می کنند و سعی در تبرئه فتنه و فتنه گری دارند را بشناسیم.

امام جمعه مشهد افزود: اگر راه برای آدم هایی که دنبال فرصت طلبی و قدرت طلبی هستند و می خواهند وزیر و وکیل شوند باز شود؛ تا جایی جلو می آیند که نوه های پیامبر را تکه تکه می کنند و برای شان فرقی ندارد چه کسی در مقابل شان است. اما نکته مهم این است که باید توجه کرد راه را برای این گروه مردم غفلت زده باز می کنند.

تعدد قرائت ها از دین باعث ضربه زدن به اسلام است

وی ادامه داد: من اینجا فریاد می زنم بی حجابی به اسلام ضربه می زند اما می گویند تو نظر خود را می گویی و کسانی دیگر حرف های تو را قبول ندارند، این تعدد قرائت است، ما می گوییم نمی توانیم دنبال هر فریادی، هر مرده باد و زنده بادی راه بیفتیم چون ما ولی و رهبر داریم و تنها از او فرمان می گیریم اما می گویند این نظر تو است و نظر ما این نیست.

خطیب جمعه مشهد اظهار کرد: پیامبر شیعیان را به کسی سپرده که به عنوان حجت خود قرار داده و ما هم به حجت خود وابسته هستیم، بقیه مسلمانان گفتند که پیامبر رفت و قرآن را گذاشت و رفت، حالا هر طور بخواهیم می توانیم قرآن را بخوانیم و تفسیر کنیم و تعدد قرائت پیش آمد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به راهبرد سیاسی اربعین تصریح کرد: باید دقت کرد که راهبردی که انقلاب کربلا به ما می آموزد تا آن را در زندگی پیاده کنیم آن چیست؟ اگر در کنار اشک، راهبرد سیاسی اربعین وجود داشته باشد آن با ارزش است اما اگر آن را درک نشد اشک به تنهایی ارزشی ندارد زیرا عمرسعد نیز برای امام حسین اشک ریخت.

زیارت اربعین توجه به کارنامه انقلاب کربلاست

امام جمعه مشهد افزود: امام عسکری(ع) پنج نشان برای مومنان ذکر کردند که نشانه دوم را خواندن زیارت اربعین دانستند زیرا زیارت اربعین امام حسین، توجه به کارنامه انقلاب کربلاست، اگر بنا بود نظر امام منحصرا به زیارت اربعین بود چرا نفرمودند که زیارت عاشورا نشان شیعه است؟ با اینکه حتی زیارت عاشورا یک خصوصیت برتری از زیارت اربعین دارد و آن اظهار برائت است و با جریان فکری شیعه هماهنگی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: علت اینکه ایشان خواندن زیارت اربعین را نشان شیعه می دانستند این بود که در روز عاشورا تمام توجه ها به مظلومیت امام حسین است اما در اربعین توجه به کارنامه انقلاب است و بیشتر به این نکته توجه دارد.

خطیب جمعه مشهد اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) خواستند مسلمانان و شیعیان در اربعین به زیارت اباعبدالله بروند و کارنامه انقلاب امام حسین را کاملا مورد توجه قرار دهند و از آن به عنوان یک نکته عبرت آموز در بینش گاه های سیاسی خود در صحنه زندگی اجتماعی مورد توجه قرار دهند.

ایستادگی در پای هدف خصلت تمام اهل بیت است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بازگشت اهل بیت در اربعین اول به کربلا تصریح کرد: امروز اهل بیت به کربلا برگشتند، این برگشت به معنای پایان کارنامه عملیاتی و اجرای امام حسین است، آنها اعلام کردند انقلاب تمام نشد اما نکته پایانی کارنامه عملیاتی در روز اربعین به پایان رسید.

آیت الله علم الهدی افزود: در این چهل روز مسیر کارنامه عملیاتی و اجرایی کربلا در دو نقطه مقابل چشم قرار می گیرد، پایمردی ها و دلاوری ها نه تنها فقط توسط مردهای جنگجو بلکه از یک کودک سه ساله و یک زن که بسیار در پای هدف خود ایستاده بودند اتفاق افتاد.

لزوم شناخت علت حادثه کربلا برای جلوگیری از وقوع مجدد آن

خطیب جمعه مشهد اظهار داشت: اشک در کنار درس، دنبال قافله امام حسین راه افتادن و راهبرد سیاسی امام حسین را اجرا کردند ارزش دارد، باید دقت کرد که در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم آن زمان چه شد این همه جنایت انجام دادند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به جریانات بعد از رحلت پیامبر اکرم گفت: پیامبر که رحلت کرد همه مجتهد و مفسر شدند همه آیه قران می خواندند و قرآن معنا می کردند اما در این بین یک مفسر قرآن حقیقی یعنی امام علی(ع) بود.

يکشنبه 23/9/1393 - 11:24
اهل بیت

چهل روز از غمناک ترین روزی که جهان به خود دیده است گذشته و اینک اربعین سید و سالار شهیدان فرا رسیده است.

شیعیان در سراسر جهان بار دیگر خود را برای تجدید عهد و پیمان در این روز آماده می کنند تا بگویند معتقد هستند که کربلا در روز عاشورا تمام نشده و آن تازه ابتدای راه بود، محبان حسین ابن علی(ع) آماده هستند تا با سوگواری های خود ثابت کنند، پای ارزش های خود ایستاده و از آن کوتاه نخواهند آمد. 

اربعین شاخصه ماندگاری پای ارزش ها است

حجت الاسلام مهدی زحمتکش در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان فضیلت های روز اربعین گفت: اربعین یعنی ایستادن پای ارزش ها، یعنی اینکه اگر ما حق را پیدا کردیم و به آن ایمان آوردیم تا انتها پای آن بایستیم زیرا انقلابی شدن مهم نیست بلکه انقلابی و پای ولایت ماندن مهم است که رمز اربعین نیز در همین است.

 مسئول آموزش حوزه علمیه مشهد افزود: آیت الله آملی در سخنی، نماز را با اربعین مقایسه فرمودند و گفتند همانطور که نماز ستون دین است زیارت اربعین ستون ولایت است.

وی با اشاره به فراز هایی از زیارت اربعین بیان کرد: امام حسین(ع) خون قلب خود را، علی اصغر و تمام دار و ندار خود را فدا کرد و علت آن این بود که حقیقت به نسل امروز برسد زیرا اگر امام حسین(ع) نبودند معلوم نبود ما حتی با جستجو نیز به حقیقت دست پیدا می کردیم.

هدف قیام کربلا رساندن حقیقت به نسل های بعد بود

حجت الاسلام زحمتکش اظهار داشت: امام صادق(ع) در فرازی از زیارت اربعین می فرمایند، پرودگارا امام حسین(ع) خون قلب خود را فدا کرد تا آدم ها از غبار جهل بیرون بیایند و از حیرانی گمراهی نیز خارج شوند.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: اگر بگوییم امام حسین(ع) جانفشانی کرد که پیروز جنگ شود که اینطور نشد و در ظاهر امام حسین(ع) شکست خورد اما باید به موضوع کربلا با توجه به اهداف آن نگاه کرد که آن انتقال حقیقت بود و اباعبدالله نیز به هدف خود دست پیدا کرد برای همین در لحظه شهادت لبخند بر لبان ایشان بود.

مسئول آموزش حوزه علمیه مشهد گفت: اکثر مفرسان اعتقاد دارند که آیات پایانی سوره الفجر در توصیف امام حسین(ع) است که خداوند در این آیات می فرمایند، "یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی"، در این آیه چندین نکته وجود دارد که اولین آن اشاره خداوند به آرامش است.

بندگی خداوند را انجام دادن باعث رسیدن به آرامش می شود

وی اضافه کرد: راه های زیادی در عالم است و همه سعی در جذب انسان دارند، اما کسی در این آشفته بازار می تواند به آرامش برسد که تنها از یک نفر دستور بگیرد.

حجت السلام زحمتکش به آیه الکرسی اشاره و تصریح کرد: خداوند در این آیه می فرماید، "اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ" یعنی کسی که به خداوند ایمان بیاورد، از یک نفر دستور گرفته و به آرامش می رسد اما اگر بندگی خداوند را انجام ندهند و به ادعای این که بنده نباشد دستورات خداوند را انجام ندهد، مجبور است تا از چندین نفر دستور بگیرد و همین باعث حیرانی آن فرد می شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اولین شاخصه در رفتار حسین ابن علی(ع) همان آرامشی است که ایشان با بندگی خداوند آن را بدست آورد و تمام مردم عالم نیز همیشه به دنبال همین آرامش هستند و برای رسیدن به آن کارهای زیادی را انجام می دهند.

منطق دینداری لذت نبردن و استفاده نکردن از نعمت ها نیست

وی با بیان اینکه شاخصه و ماندگاری ایمان اربعین است، گفت: دومین نکته در آیات پایانی سوره الفجر که در آیه ۲۸ آن وجود دارد، با خدا زندگی کردن است که باعث می شود انسان با حالتی که هم خداوند از او راضی است و هم او راضی می باشد به سوی پروردگار خود بازگردد که این شاخصه نیز در رفتار امام حسین(ع) وجود داشت.

حجت الاسلام زحمتکش بیان کرد: فلسفه دین داری و منطق دین این است که انسان تا ابدیت را ببیند، سپس انتخاب کند، یعنی انسان خود را به کم نفروشد، باید دانست که مفهوم دین به معنای لذت نبردن و استفاده نکردن از نعمت ها نیست و امام حسین(ع) نیز قیام کردند تا به انسان ها بگویند خود را ارزان نفروشد.

يکشنبه 23/9/1393 - 11:23
اطلاعات دارویی و پزشکی
 

آبریزش بینی, زکام

آیا بینی شما در بیشتر مواقع کیپ می‌شود، بدون این‌که دلیلش را بدانید؟ به عقیده متخصصان گوش و حلق و بینی، دلایل متعدد و حتی عجیب در بروز این مشکل دخالت دارند که شناختن‌ آنها بی‌فایده نیست. در واقع گرفتگی و آبریزش بینی همیشه به‌دلیل وجود آلرژی نیست. در برخی موارد از تغییرات هورمونی گرفته تا مصرف ماست و ماهی و حتی مصرف برخی داروها و... نیز در بروز این مشکل دخالت دارند.

 

تغییرات هورمون‌ها
از آنجایی که داخل بینی گیرنده‌های هورمونی زیادی وجود دارد، ممکن است این هورمون‌ها به صورت چرخه‌ای باعث بسته ‌شدن و گرفتگی بینی شوند. برای مثال در دوره بارداری برخی از خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی، دچار مشکلی به نام «رینیت بارداری» می‌شوند که نام علمی آبریزش و گرفتگی بینی در این دوره است. این نوع زکام زودگذر باعث آماس و ضخیم‌ شدن مخاط کورنه‌های تحتانی (شاخک‌های تحتانی بینی) شده و علائم گرفتگی بینی بروز می‌کند. این مشکل همچنین ممکن است باعث خونریزی در بینی و لثه‌ها شود. علاوه بر این، خانم‌ها در دوره قاعدگی نیز دچار گرفتگی بینی گذرا می‌شوند. در واقع تغییرات هورمونی بخصوص در دوره تخمک‌گذاری نیز به‌طور گذرا بینی را پر و کیپ می‌کند. به این نوع گرفتگی بینی «رینیت قبل از سیکل قاعدگی» می‌گویند.

 

گرفتگی بینی با خوردن
از آنجا که بیشتر خوراکی‌ها و مواد غذایی مصرفی ما حاوی مواد افزودنی یا مواد نگه‌دارنده هستند، ممکن است باعث بروز گرفتگی بینی شوند. اگر مرتب دچار گرفتگی و آبریزش بینی می‌شوید، بهتر است در حین خرید مواد غذایی به ترکیباتشان دقت بیشتری داشته باشید. به عقیده متخصصان فرانسوی، «تارترازین» یا E102 نوعی رنگ خوراکی است که ممکن است در برخی افراد باعث بروز پلیپ شود. «سولفیت‌ها» از دیگر افزودنی‌هایی هستند که باعث گرفتگی بینی مصرف‌کننده می‌شوند.

 

علاوه بر اینها، ماده نگه‌دارنده «بنزوات سدیم» که کمتر مشهور است نیز منجر به کیپ و پر شدن بینی می‌شود. البته ممکن است مصرف مواد غذایی طبیعی مانند لبنیات، شکلات تلخ و ماهی نیز در بروز این مشکل نقش داشته باشد. به عقیده متخصصان وجود لاکتوز در شیر و محصولات لبنی یکی از عوامل ایجادکننده رینیت (گرفتگی بینی) و سینوزیت در بزرگسالان است. علاوه بر این، وجود مواد نگه‌دارنده در برخی از ماهی‌ها را مسئول گرفتگی بینی می‌دانند. به عقیده متخصصان گوش و حلق و بینی، الکل نیز باعث احتقان مخاط و کیپ‌ شدن بینی می‌شود.

 

مصرف برخی از داروها
مصرف برخی از داروها باعث بروز مشکل گرفتگی بینی می‌شود، از قبیل:‌
داروهای مربوط به عملکرد هورمون‌ها: ویاگرا، لِویترا و سیالیس جزو داروهایی هستند که برای برطرف‌کردن مشکل نعوظ در آقایان مصرف می‌شوند. این داروها در برخی از آقایان باعث پرخونی و گرفته‌شدن بینی می‌شوند. گرفتگی بینی ناشی از عوارض مصرف این داروها زودگذر و در عین حال شدید است. از دیگر داروهای هورمونی که باعث گرفتگی بینی می‌شود برخی از قرص‌های ضدبارداری قوی با دوز بسیار بالاست. البته درخصوص قرص‌های نسل دوم و قرص‌های پروژستیو این احتمال کم یا اصلا وجود ندارد.

 

آسپرین: این دارو بین افرادی که دچار مشکل تحمل نکردن آسپرین هستند باعث گرفتگی بینی می‌شود.

 

قرص‌های ضد فشارخون: تقریبا تمام داروهای ضدپرفشاری خون و بخصوص بتابلوکان‌ها (داروهای مسدّد گیرنده بتا) باعث کیپ و پر شدن بینی می‌شود. این داروها باعث گشاد شدن عروق در دستگاه گوارش می‌شود و غیرمستقیم باعث پرخونی و التهاب در مخاط بینی می‌شود. در نتیجه بینی مصرف‌کننده پر و کیپ می‌شود.

 

داروهای ضداحتقان: زمانی که در مصرف این داروها و قطره‌ها زیاده‌روی می‌شود، باعث کیپ‌شدن بینی می‌شود؛ چون در ابتدای مصرف بدن با کیپ‌ کردن مخاط بینی در برابر تاثیر دارو مقاومت می‌کند؛ در نتیجه استفاده زیاد از آنها برعکس عمل می‌کند و باعث تشدید مشکل می‌شود.

 

آبریزش بینی, زکام

 

استرس یا احساسات قوی
وقتی فرد دچار احساسات و عواطف زیاد می‌شود و گریه می‌کند، لب‌ها حجیم و متورم ‌شده و بینی کیپ می‌شود، چون ارتباطاتی در ناحیه بینی، چشم‌ها و لثه‌ها وجود دارد و در نتیجه وقتی فرد دچار احساسات قوی می‌شود این سه منطقه عکس‌العمل نشان می‌دهد. استرس در این نوع گرفتگی بینی که «رینیت وازوموتور» (با علایمی مانند عطسه، آبریزش آبکی بینی) نام دارد، نقش زیادی ایفا می‌کند.

 

تغییرات آب‌ و هوا
تغییرات آب‌ و هوایی نیز در پر و کیپ ‌شدن یا آبریزش بینی بی‌تاثیر نیست. عبور از شرایط واچرخنده به شرایط کم‌فشار (low pressure) در مناطقی با آب‌وهوای معتدل باعث کیپ‌ شدن بینی می‌شود. علاوه بر این در اوضاع جوی ناپایدار، زمانی که ناگهان یک جبهه هوای گرم، جای یک جبهه هوای سرد را می‌گیرد، بیشتر افراد دچار آبریزش بینی می‌شوند تا گرفتگی بینی. در هر دو حالت، تغییرات آب‌ و هوایی باعث گرفتگی و آبریزش بینی می‌شود.

 

ترکیبات آسیب‌رسان در محل کار
نوع دیگری از گرفتگی بینی وجود دارد که در محل کار بروز می‌کند و به آن «رینیت شغلی» می‌گویند. در واقع تماس با ترکیبات حساسیت‌زا مانند رزین، پنبه نسوز یا آمیانت و گرد و خاک باعث بروز مشکل رینیت شغلی می‌شود. بهترین راه برای مقابله با این مشکل محافظت از مجاری تنفسی است. برای این کار لازم است ماسک بزنید و کمتر با این ترکیبات آلرژیک در تماس باشید.

 

سندرم بینی خالی
آیا تا به حال راجع به این سندرم شنیده‌اید؟ سندرم بینی خالی از سال‌های2007ـ 2006 شناخته شده است. به گفته دکتر حسام جهاندیده، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، سندرم بینی خالی معمولا به‌دنبال اقدامات جراحی تخریبی که بیشتر در گذشته یعنی حدود 30 یا 40 سال گذشته انجام می‌شده، دیده می‌شود؛ به‌دلیل این‌که در گذشته آشنایی کامل به نقش و جزئیات ساختارهای بینی وجود نداشت.

 

در نتیجه برای مثال به قصد باز کردن بینی، شاخک‌های بینی (کورنه‌های بینی) برداشته می‌شد. در پی این اقدام مریض با وجود باز بودن حفره‌های بینی باز احساس گرفتگی بینی می‌کند. به علت این‌که گیرنده‌های هوا برداشته شده است و لایه طبیعی مخاط با همان کیفیت لازم وجود ندارد، بیمار با وجود داشتن بینی‌ای که از نظر ظاهری و آناتومیک فضای بازی دارد بشدت احساس گرفتگی بینی و تنگی‌نفس می‌کند. خوشبختانه هم‌اکنون این نوع شکایت از گرفتگی بینی کمتر دیده می‌شود، اما در صورت لزوم باید بافت داخلی بینی بازسازی شود که اقدامی دشوار است.
منبع:jamejamonline.ir

يکشنبه 23/9/1393 - 11:13
دانستنی های علمی

واخواهی در لغت به معنای اعتراض است. در حقوق ایران، واخواهی، شکایت و اعتراضی است که مختص احکام غیابی است و در احکام حضوری واخواهی معنایی ندارد.
 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پس از محاکمه غیابی و محکوم شدن متهم، برای محکوم‌علیه غایب، حق واخواهی ایجاد می‌شود. حق واخواهی به این معنا است که محکوم‌علیه رأی غیابی حق دارد با رعایت ترتیبات و تشریفات قانونی به رأی غیابی اعتراض کند و دادگاه صادرکننده رأی غیابی نیز بر خلاف قاعده فراغ دادرس، مکلف به رسیدگی مجدد می‌شود.

واخواهی در لغت به معنای اعتراض است. در حقوق ایران، واخواهی، شکایت و اعتراضی است که مختص احکام غیابی است و در احکام حضوری واخواهی معنایی ندارد. احکام غیابی صادرشده، خواه قابل تجدیدنظرخواهی باشند و خواه قابل تجدیدنظرخواهی نباشند، در مهلت مقرر در قانون قابل واخواهی هستند که این مهم را می‌توان از اطلاق ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری استنباط کرد.

باید توجه داشت، چنانچه محکوم‌علیه رأی غیابی، در مهلتی که حق واخواهی دارد از تجدیدنظرخواهی استفاده کند، با توجه به اینکه واخواهی حق است و هر حقی نیز اسقاط می‌شود (مگر در قانون استثناهایی پیش‌بینی شده باشد) بنابراین در اینجا باید قایل به عدول از حق واخواهی و انتخاب حق تجدیدنظرخواهی شد.در این مورد عده‌ای معتقدند با عنایت به ملاک ذیل ماده ۲۱۷ این قانون، باید این تجدیدنظرخواهی را واخواهی تلقی کرد و برابر مقررات واخواهی اقدام شود. این مطلب وقتی صحیح به نظر می‌رسد که معترض، آشنایی با کلمات واخواهی و تجدیدنظرخواهی نداشته باشد.در غیر این صورت، در جایی که هر دو واژه را می‌فهمد یا حتی از وکیل استفاده کرده است اما به دلایلی تمایل نداشته باشد از حق واخواهی خود استفاده کند، نظریه نخست قوی‌تر نشان می‌دهد.

 باید توجه داشت که دادگاه صادرکننده رأی غیابی باید در رأی خود به غیابی بودن و حق واخواهی محکوم‌علیه اشاره کند و با این حال توجه نداشتن دادگاه به این مهم، رأی را از غیابی بودن و معترض را از حق واخواهی محروم نخواهد کرد. چنانچه دادگاه بر اثر اشتباه، رأی غیابی را حضوری یا بالعکس اعلام کند، نیز تأثیری در ماهیت امر ندارد.

 دیوان عالی کشور در رأی شماره ۶۷۰۷/۳۱۰ خود می‌گوید: «حضوری و غیابی بودن هر حکمی تابع کیفیت و نفس‌الامری آن حکم است بنابراین هر حکم غیابی ولو هم خلاف واقع حضوری بودن آن قید شده باشد، قابل اعتراض است و به هر حال اصدار حکم حضوری به جای غیابی و بالعکس موجب نقض خواهد بود.» باید توجه داشت که رأی صادر شده از طرف دادگاه هیچ ‌گاه در خصوص شاکی، غیابی محسوب نمی‌شود و برای شاکی فقط حق تجدیدنظر خواهی می‌تواند وجود داشته باشد نه حق واخواهی.
 
 واخواهی در چه پرونده‌هایی صورت می‌گیرد؟

در پاسخ به این پرسش که واخواهی در چه پرونده‌هایی صورت می‌گیرد، باید میان امور حقوقی و امور کیفری قایل به تفکیک شد. در آیین دادرسی مدنی‌‌، در هر پرونده‌ای که در دادگاه مطرح شود و خوانده یا نماینده او در جلسه حاضر نبوده و لایحه نیز ارسال نکرده باشند، می‌توانند از واخواهی استفاده کنند. به عبارت دیگر در آیین دادرسی مدنی در هر موضوعی امکان صدور حکم غیابی وجود دارد. این موضوع از مفاد ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی قابل فهم است اما در آیین دادرسی کیفری اینگونه نیست.طبق مفاد ماده ۲۱۷ قانون آیین دارسی کیفری، در تمامی جرایم مربوط به حقوق‌الناس و نظم عمومی که جنبه حق‌اللهی نداشته باشند، اگر متهم یا وکیل او در جلسه دادگاه حاضر نباشند و لایحه نیز ارسال نکرده باشند، دادگاه می‌تواند حکم غیابی صادر کند و متعاقب آن فرد محکوم‌شده نیز می‌تواند به این حکم غیابی اعتراض کند که‌‌ همان واخواهی خواهد بود. اما در حقوق‌الله اصولاً امکان صدور حکم غیابی وجود ندارد. به عنوان مثال در هیچ یک از حدود الهی نمی‌توان حکم غیابی مبنی بر محکومیت افراد صادر کرد.‌‌ همانطور که می‌دانیم ۹ جرم حدی در قوانین جزایی ما وجود دارد که عبارت از زنا، لواط، تفخیذ، مساحقه، قوادی، قذف، شرب خمر، محاربه و افساد فی‌الارض و در ‌‌نهایت نوع خاصی از سرقت است. البته محاکم کیفری می‌توانند در خصوص حق‌الله غیاباً حکم برائت متهم را صادر کنند اما غیاباً امکان صدور حکم محکومیت در این دسته از جرایم وجود ندارد. در نتیجه در این موارد بحث واخواهی منتفی خواهد بود. در آیین دادرسی کیفری باید به یک نکته مهم دیگر نیز توجه شود و آن این است که حاضر شدن یا نشدن متهم یا وکیل او در مرحلهه دادسرا و تحقیقات مقدماتی، ملاک تعیین حضوری بودن یا غیابی بودن حکم صادره از دادگاه نیست. بلکه ملاک حضوری بودن یا غیابی بودن حکم، حاضر شدن یا حاضر نشدن متهم یا وکیلش در دادگاه است. در نتیجه باید میان دادسرا و دادگاه نیز قایل به تفکیک شویم. بنابراین اگر متهم در دادسرا حاضر شود اما در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نبوده و وکیل نیز به دادگاه نفرستد و لایحه دفاعیه نیز ارسال نکند، در این حالت باز هم حکم صادره، غیابی خواهد بود.
 
 مهلت واخواهی

واخواهی مهلت دارد و مهلت آن 10 روز پس از ابلاغ است. ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری به این موضوع مهم اشاره کرده و نوع ابلاغ را واقعی دانسته است. این مهلت در آیین دادرسی مدنی 20 روز پیش‌بینی شده است.

در صورتی که خوانده خارج از کشور بوده و ظرف مدت مشخص‌شده قادر به واخواهی نباشد، اجرای حکم چگونه است؟ در این زمینه میان حقوق‌دانان اختلاف نظر وجود دارد:

برخی بر این باورند که در امور کیفری، اصل بر سرعت رسیدگی به اتهامات است.بر اساس مفاد ماده ۲۱۷ قانون آیین دارسی کیفری، در تمامی جرایم مربوط به حقوق‌الناس و نظم عمومی که جنبه حق‌اللهی نداشته باشند، اگر متهم یا وکیل او در جلسه دادگاه حاضر نباشند و لایحه نیز ارسال نکرده باشند، دادگاه می‌تواند حکم غیابی صادر کند و متعاقب آن فرد محکوم‌شده نیز می‌تواند به این حکم غیابی اعتراض کند که‌‌ همان واخواهی خواهد بود.در نتیجه قانونگذار مهلت ۲ ماهه را در آیین دادرسی کیفری برای افراد مقیم خارج از کشور در نظر نگرفته است. اما برخی با این نظر مخالفند و می‌گویند در هر موردی که قانون آیین دادرسی کیفری سکوت کرده باشد، برای رفع مشکل می‌توان به قانون آیین دادرسی مدنی رجوع کرد.

به این معنا که اگر قانون آیین دادرسی کیفری تکلیف افراد مقیم خارج از کشور را روشن نکرده است، در این مورد باید از آیین دادرسی مدنی بهره جست و‌‌ همان مهلت ۲ ماهه را برای آنان فرض کرد. اما در کل به نظر می‌رسد با گسترش روزافزون ارتباطات و با سهل شدن هر چه بیشتر سفر در عصر حاضر، مهلت ۲ ماهه برای افراد مقیم خارج از کشور، مهلت ناچیزی نیست و اصولاً در این مهلت، حکم غیابیِ صادره از دادگاه اجرا نخواهد شد. احکام غیابی چه در امور کیفری و چه در امور حقوقی پس از انقضای مهلت واخواهی و سپس پس از انقضای مهلت تجدید نظر، قابلیت اجرا می‌یابند. ذکر این نکته نیز لازم است که در قانون آیین دادرسی مدنی آمده است: اگر فردی به دلیل عذر موجه نتواند در مهلت مقرر واخواهی کند، اگر دادگاه موجه بودن عذر تأخیر را بپذیرد، رسیدگی به درخواست واخواهی حتی پس از سپری شدن مواعد فوق نیز بلامانع است.
 
 برخی نکات درباره احکام حضوری و غیابی

احکام دادگاه حقوقی در خصوص خواهان همواره حضوری محسوب می‌شود.ابلاغ واقعی در صورتی است که برگ ابلاغ به شخص مخاطب رسیده باشد.حضور نداشتن متهم در دادگاه منجر به صدور حکم غیابی می‌شود.در هیچ یک از حدود الهی نمی‌توان حکم غیابی مبنی بر محکومیت افراد صادرکرد.ملاک حضوری بودن یا غیابی بودن حکم، حضور یا حضور نداشات متهم یا وکیلش در دادگاه است.دادخواست واخواهی به‌‌ همان دادگاهی تقدیم می‌شود که حکم غیابی را صادرکرده است./حمایت
يکشنبه 23/9/1393 - 11:12
کامپیوتر و اینترنت

افزونه امشب با نام Pocket متعلق به مرورگر گوگل کروم است و این مشکل را برای شما حل خواهد کرد.
 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، برای هر کاربر اینترنتی، زمان هایی پیش می آید که وقتی در حال وب گردی برای موضوع خاصی است، با مطالب جالب و خواندنی دیگری مواجه می شود، که در آن زمان وقت مطالعه اش را ندارد و مجبور به بستن آن صفحه می شود.

افزونه امشب با نام Pocket متعلق به مرورگر گوگل کروم است و این مشکل را برای شما حل خواهد کرد.

با این افزونه می توانید صفحات مورد علاقه خود را ذخیره کنید و سپس در زمان استراحت و در حالت آفلاین حتی روی دستگاهی دیگر مانند تبلت و یا تلفن همراه که دارای این افزونه است و مرورگر کروم آن با اکانت گوگل شما باز شده است، به مطالعه آن ها بپردازید.

 تمام کاری که نیاز است انجام دهید، نصب این افزونه از فروشگاه افزونه های گوگل کروم و ثبت نام در آن است. افزونه پاکت همچنین برای سیستم  عامل های مختلف به صورت رایگان در دسترس است./خراسان
يکشنبه 23/9/1393 - 11:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته