• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4101روز قبل
تاریخ

489پیش ازمیلاد:4 ژوئیه سال 489 پیش از میلاد داریوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ایرانی بودن هر كار تعصب می ورزید و پیدایش ناسیونالیسم نیرومند ایرانی را به او نسبت می دهند تصمیم گرفت كه قلمرو ایران به 30 ایالت تقسیم شود و هر ایالت را ساتراپی (كه واژه ای مادی است) نامید (قانون، ایالت های فعلی ایران «استان» خوانده است كه اختصاص به ایالت ایران دارد و نمی توان ایالت كشور دیگر را «استان» ترجمه كرد). داریوش شرح این ساتراپی ها را در سنگنبشته داده است كه باقی مانده است و تاریخنگاران جهان آن را «سند مالكیت ایران = دید» خوانده اند (هیچ كشوری در جهان چنین سندی را ندارد). مصر یكی از ساتراپی های ایران آن زمان بود كه داریوش توجه خاصی به آبادكردن آن داشت. داریوش در همین روز دستور داد كه با تاسیس پستخانه ارتباط مردم این ایالتها با هم تامین شود و داد و ستد با پول انجام گیرد (سكه هایی كه ضرب كرده بود و در جهان به «داریك» معروف شده اند). داریوش همچنین دستور داد که میان شهرهای شوش و سارد (نزدیك مدیترانه) یك شاهراه ارابه رو ساخته شود (این راه به طول 2700 كیلومتر كشف شده است كه در بسیاری از قسمتهایش، نوعی اسفالته بود) و ... . داریوش سه سال بعد درگذشت و استخوانهای او، پس از دخمه گذاری، در گوری در «نقش رستم» كه از قبل آماده كرده بود دفن شد.

داریوش بزرگ پدر ناسیونالیسم ایرانی


979م:مطابق اسناد متعدد، كار ساختن «بند امیر» در چهارم ژوئیه سال ۹۷۹ میلادى كاملاً به پایان رسید. عضدالدوله دیلمى از دودمان بوئیان ایران این بند (سد) را بر روى رود «كر Kor» در استان فارس - نزدیك شیراز - ساخته است.

عضدالدوله كه مانند سایر بوئیان یك میهندوست تمام عیار ایرانى بود، در تاریخ به آبادسازى و عمران معروفیت ویژه دارد. وى در سال ۹۸۳ میلادى درگذشت.

 

1887م:بیست سال پیش از امضاى قرارداد تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ (میان انگلستان و روسیه) در سن پترزبورگ كه مورخان متفق القول از آن به عنوان شرم آورترین معاهده قرن ۲۰ یاد كرده اند، انگلستان و روسیه چهارم ژوئیه ۱۸۸۷ در زمینه سرنوشت افغانستان به توافق رسیدند كه این توافق نیز بر ضد تمامیت تاریخى ایران بود. طبق این توافق، انگلستان سلطه روسیه بر «فرارود» را برسمیت شناخت و روسیه نفوذ انگلستان بر افغانستان و خطوط مرزی آن را. به این ترتیب، مرزهای شرقی و شمالشرقی وطن ما در سازش این دو قدرت استعماری تعیین و تثبیت، و ایران رسما كوچكتر شد!. رقابت هاى استعمارى انگلستان و روسیه در قرون ۱۹ و ۲۰ دشوارى هاى متعدد براى ایران به بار آورده است. سرزمین كلیدی افغانستان نیز به خاطر موقع جغرافیایی خود در رنج و گرفتاری است و دشواری های این سرزمین، با انسجام قدرت تازه ای به نام «اوراسیا» كه از شكل گیری آن چند سال گذشته است بیشتر خواهد شد. مشكلات جاری افغانستان از سوم ژوئیه 1979 شدت گرفته است كه در این روز جیمی كارتر رئیس جمهور وقت آمریكا دستورالعمل محرمانه كمك همه جانبه را به مخالفان دولت كمونیست كابل كه دست نشانده مسكو بود امضاء كرد و .... گفته شده است كه همین دستور العمل سرانجام به پیدایش طالبان و القاعده انجامید و ....


1329ش:در این روز در سال 1329 هجری خورشیدی (مصادف با 4 زوئیه 1950) و برغم مخالفت شدید دكتر مصدق و یارانش، مجلس بر نخست وزیر شدن سپهبد رزم آرا صحه گذارد كه نمایندگان مخالف - از فرط خشم صندلی های مجلس را شكستند.

همین ابراز خشم كه در جامعه منعكس شد نقطه عطفی در تاریخ ایران شد و مبارزات ملی به منظور نجات ایران از سلطه دولتهای استعمارگر اروپایی به ویژه انگلستان كه از 120 سال پیش از آن آغاز شده بود شدت گرفت و به ترور رزم آرا و ملی شدن نفت ایران انجامید، و مردم ظرف مدتی كوتاه بساط سابق را برچیدند. اما، نظم نو پس از پیروزی ملت ایران كه سرمشق سایر ملل استعمار زده قرار گرفت، به دلیل ادامه توطئه از خارج و سازش (خیانت) از داخل بیش از 30 ماه طول نكشید و با براندازی 28 مرداد سال 1332 پایان یافت. خشم مردم ایران از این براندازی هنوز فرو ننشسته است.

 

رزم آرا

 

460پیش ازمیلاد:عرق برگ درخت بید(بید شیرین) همان خاصیت آسپرین را در پیشگیری از سكته مغزی و حمله قلبی و رقیق سازی خون دارد، البته به میزانی ضعیف تر و یك ضد درد است و بر خلاف آسپرین به معده هم آسیب نمی زند. در مورد تاریخچه كشف خاصیت آن كه 25 قرن سابقه دارد و به زمان كنفوسیوس می رسد، به درستی معلوم نیست كه كدام ملت ، زودتر آن را مورد استفاده قرار داده اند: ایرانیان و یا چینیان. هردو ملت در آن زمان همسایه بی واسطه بودند و با هم وسیعا مراوده داشتند، ولی نوشته های چینی كه به خاصیت درمانی برگ بید و سایر ریشه ها ، برگها و گلهای گیاهان اشاره كرده قدمت بیشتری دارد. تاریخ قدیمی ترین این اسناد مربوط به ژوئیه سال 470 پیش از میلاد است. با وجود این؛ سابقه نگاران علوم، ایرانیان را مخترع تقطیر و عرقگیری گیاهان و گلهااز جمله مینت Mint (نعناع) بشمار آورده اند. یونانیان باستان و مردم مدیترانه هم در این كار سابقه طولانی داشته اند.

 

2004م:«جان كری» نامزد دمكراتها در انتخابات دوم نوامبر 2004 هم متوجه اهمیت وب سایت شخصی در اینترنت شده بود. وی سوم ژوئیه 2004 اعلام داشت كه اخبار مربوط به تصمیماتش را نخست در این «وبلاگ» قرار خواهد داد از جمله تعیین معاون آینده اش را.

او از رسانه ها خواسته بود كه برای كسب هر گونه اطلاع، نخست به این سایت كه ساعت به ساعت ـ اگر مطلب تازه ای باشد ـ در آن قرار داده خواهد شد مراجعه كنند. وی گفته بود كه عده مراجعین روزانه به این سایت از رقم یك میلیون گذشته است و هركس می تواند نظر و پرسش خود از طریق « ای ـ میل» ضمیمه این سایت برای او ارسال دارد.

كری همچنین گفته بود كه با بكار گیری این سایت، صرفه جویی او در هزینه های تبلیغاتی، دست كم پنج میلیون دلار بوده است؛ حال آن كه هزینه ادامه فعالیت این سایت برای او در ماه حدود یكی ـ دو هزار دلار است.

 

جان کری


2005م:اوایل ژوئیه 2005 دو روزنامه نگار آمریكایی، هر دو 89 ساله درگذشتند كه هركدام نظر مهمی را در ژورنالیسم از خود به یادگار گذارده اند. ویلیام برینك در طول عمر روزنامه نگاری خود كه از شش دهه تجاوز كرده بود سردبیر چند روزنامه بزرگ از جمله نیویورك دیلی نیوز بود. او معتقد به زدن تیتر بزرگ و چاپ عكس با حالت در صفحه اول روزنامه بود، حتی اگر این صفحه حاوی تنها یك تیتر و یك عكس باشد. او می گفت كه چنین تیتر و عكسی باید همه چیز را بگوید و در مغز خواننده و بیننده آن نقش بندد و نظرش را تغییر و عزم او را راسخ كند. وی در سی ام اكتبر سال 1975 با زدن یك تیتر چند كلمه ای و چاپ عكس جرالد فورد رئیس جمهوری وقت كه وی را مردی بی اعتنا و از خود راضی نشان می داد باعث شد كه نیویوركی ها به او رای ندهند و در انتخابات از كارتر شكست بخورد و نه تنها مسیر تاریخ آمریكا بلكه تاریخ جهان ورق بخورد. اگر فورد شكست نخورده بود نظامهای ایران، افغانستان، اتیوپی، نیكاراگوئه و ... تغییر نمی كردند. فورد با دادن كمك مالی از جانب دولت فدرال به شهرداری نیویورك كه در آستانه ورشكستگی قرار داشت مخالفت كرده بود و ویلیام برینك از این موضوع استفاده كرد و در آن روز تیتر زد كه فورد گفت: مرده را باید حذف شده تلقی كرد. (كه اشاره فورد به شهر نیویورك بود كه از نظر وی یك «مرده» بود و نباید به آن اعتنا و كمك می شد). بسیاری هستند كه این روش تیتر زنی ویلیام برینك را بكار می برند.

روزنامه نگار دیگر كه فوت شد ویلیام بلاك ناشر چندین نشریه در سراسر آمریكا از جمله پیتسبورگ پرس (پنسیلوانیا)، هرالد (كالیفرنیا) و بلید(اهایو) بود. وی عقیده داشت كه روزنامه باید متعلق به فرد و یا یك خانواده باشد تا در نتیجه دلسوزی آنان رشد كند، همانند نیویورك تایمز و واشنگتن پست. تعلق داشتن روزنامه به یك شركت باعث دست به دست شدن متوالی و تغییر روش می شود، نه خودش رشد می كند و نه سودی به جامعه می رساند و تنها در خدمت اهداف بزرگترین سهامدار است كه هدف روزنامه نگاربودن و درنتیجه دلسوزی ندارد ــ دلسوزی او در حد سرمایه گذاری اوست و اگر سود حاصله اش از اعمال نفوذ از طریق روزنامه از میزان سرمایه گذاری اش بیشتر باشد خیلی آسان روزنامه به كشتن می دهد. بلاك 62 سال روزنامه نگاری كرد. پدر و پدر بزرگ او هم روزنامه نگار بودند.


1776م:چهارم ژوئیه مصادف با سالروز تصویب اعلامیه استقلال مهاجرنشینان انگلیسی آمریكای شمالی (ایالات متحده) در سال 1776 در کنگره نمایندگان این مهاجر نشینان است كه جزیی از قلمرو انگلستان بشمار می رفتند، ولی تحقق این جدایی بدون جنگ صورت نگرفت و این جنگ كه با كمك فرانسه ــ رقیب اروپایی انگلستان ــ انجام گرفت مدتها طول كشید. سالروز امضاء شدن اعلامیه استقلال آمریكا به نام یكایك مردم این سرزمین در سال 1776، دراین كشور روز ملی و تعطیل عمومی است.

 

1807م:چهارم ژوئیه 1807 جیوسپ گاریبالدی Giuseppe Garibaldi میهندوست بنام ایتالیا كه در تامین وحدت وطن خود، پس از 14 قرن از هم پاشیدگی، جانفشانی بسیار كرد به دنیا آمد و 74 سال عمر كرد. كاوور با زبان و قلم و گاریبالدی با تفنگ، وحدت ایتالیا را تامین كردند كه كاری بس دشوار بود. گاریبالدی پس از بیرون آوردن مناطق متعدد ایتالیا از دست حكام مستقل، برای تحقق آرزوی دیرینش كه شهر رم بار دیگر پایتخت ایتالیا شود، با مردان خود دو بار به این شهر كه در دست پاپ بود حمله برد. گاریبالدی كه در جنگهای وحدت ایتالیا با ارتشهای فرانسه و نیروهای اتریش هم درگیر شده بود پس از تامین وحدت، شهر به شهر می رفت و از مهندسان و صنعتگران ایتالیایی می خواست كه سلاحهای برتر بسازند و می گفت كه تا دنیا چنین است و حرف آخر را گلوله می زند، ایتالیا هم باید بهترین توپها را داشته باشد تا از حق و منافع خود دفاع و دیگران را وادار به قبول خواستهایش كند. گاریبالدی یك جمهوریخواه بود ولی به نظر اكثریت احترام می گذاشت و هنگامی كه پارلمان ایتالیا رای به پادشاهی امانوئله بر همه ایتالیا داد آن را پذیرفت مشروط بر این كه حكومت در دست نخست وزیر باشد. نظام پادشاهی ایتالیا تا بعد از جنگ جهانی دوم ادامه داشت و دوم ژوئن 1949 با انجام رفراندم به جمهوری تغییر یافت. گاریبالدی دوم ژوئن 1882 درگذشت.

 

Giuseppe Garibaldi

 

1826م:چهارم ژوئیه سال 1826 جان ادامز John Adams دومین رئیس جمهوری و توماس جفرسونThomas Jefferson اندیشمند معروف و سومین رئیس جمهوری آمریکا در گذشتند. اتفاقا جیمز مونرو James Monroe پنجمین رئیس جمهوری آمریکا هم در همین روز در سال 1831 میلادی جان سپرد.

 

1966م:لیندن جانسون Lyndon B. Johnson رئیس جمهوری وقت آمریکا چهارم ژوئیه1966 قانون «آزادی اطلاعات» را که به تصویب کنگره این کشور رسیده بود امضا کرد. این قانون که کار روزنامه نگار را آسان ساخته است درست در همین روز از سال بعد (1967) به اجرا درآمد. روزنامه نگار، تاریخنگار و هر پژوهشگر می تواند در ایالات متحده آمریکا به استناد این قانون خواستار مطالعه و نسخه برداری از اسناد عمومی شود و منتشر سازد.

 

2004م:درپی انتشار گزارش جلسه تفهیم اتهام كه اول ژوئیه 2004 انجام شد، صدها حقوقدان از سراسر جهان و به ویژه دنیای عرب داوطلبانه آمادگی خود را برای دفاع از صدام حسین در جریان محاكمه او اعلام داشته بودند كه در میان آنان «عایشه معمر قذافی» دختر رهبر لیبی كه یك پروفسور درس حقوق است و نیز «رمسی کلارک» داستان کل آمریکا در دوران زمامداری جیمی کارتر دیده می شدند.

بیشتر این حقوقدانان این رسیدگی قضایی را غیر قانونی و غیر مشروع دانسته بودند؛ زیرا كه بزعم آنان، دولت موقت عراق از جانب آمریكا كه عراق را در اشغال نظامی دارد منصوب شده بود، نه مردم عراق در یك انتخابات آزاد و یا یك بپاخیزی (انقلاب) سراسری داخلی؛ و در نتیجه ارکان چنین دولتی نمی تواند اعضای دولتی را كه بر سركار بود و اتهام دزدی و اختلاس و سوء استفاده هم به آنان وارد نشده بود تعقیب قضایی كند.

دفتر زیاد الخسونه، یك وكیل قضایی اردنی در شهر امان كه وكالت از صدام را به خواست خانواده اش برعهده گرفته بود به مركز دریافت پیامهای حقوقدانان از سراسر جهان مبدل و از مشاركت داوطلبانه دختر قذافی ابراز قدردانی كرده بود.

با صدام، یازده تن از دستیاران او در حکومت نیز متهم شده اند که در جلسه مقدماتی اول ژوئیه، به آنان تفهیم اتهام شد.

 

2004م:دوم و سوم ژوئیه 2004 اظهارات صدام حسین در نخستین جلسه قضایی تفهیم اتهام و عكسهای او وسیعا در رسانه های جهان انتشار یافته و روزنامه های آمریكا تمامی قسمت بالای صفحه اول خود را به درج آن اختصاص داده بودند. ماحصل نظر مفسران این رسانه ها در این باره و در آن دو روز از این قرار بود:

- اظهارات و عكسهای صدام نظر بسیاری از جهانیان را نسبت به او تغییر داد و مساعد وی ساخت. این رسیدگی عجولانه به زیان دولت موقت بغداد تمام شد و دشوار است كه بتواند نظر جهانیان را نسبت به خود كه تردید دارند مستقل از آمریكا عمل کند تغییر دهد.

- حمایت دولتهای دیگر از دولت موقت بغداد كمی دشوارتر شده است.

- تردید به قانونی بودن و مشروعیت محاكمه صدام در عراق توسط یك محكمه داخلی، خیلی بیشتر شده و صدای اعتراض حقوقدانان را بلندتر كرده است.

- جز مطبوعات كویت و تا حدی كم امارات عربی متحده، سایر رسانه ها گزارشهای مربوط را بی طرفانه منعكس كرده بودند.

- همدردی نسبت به عراقی ها در مورد اشغال نظامی كشورشان در كشورهای اسلامی و عرب و از جمله اندونزی افزایش یافته است.

- صدام حسین به صورت سمبول ضد آمریكا در آمده است و دشوار است كه بشود حتی در زندان او را دست كم گرفت.

- دولت آمریكا این بار هم بدون تعقل كافی و پیش بینی نتایج، با پیش افتادن رسیدگی قضایی موافقت كرد. این رسیدگی زودرس حتی سبب شد كه حزب بعث عراق پس از 15 ماه جان بگیرد و رسما اعلامیه بدهد و هر خشونت قبلی صدام را به حساب «حفظ منافع ملی» بگذارد. پیش انداختن زمان این رسیدگی قضایی نتوانست شیعیان عراق را كه نسبت به دولت موقت ظنین هستند راضی كند.

- بیشتر روزنامه ها از جمله گاردین لندن نخستین جلسه رسیدگی را «نمایش روی صحنه به كارگردانی آمریكا» و یا همانند ایدیپندنت


1636: شهر پراویدنس در امریکای شمالی توسط مهاجران انگلیسی ساخته شد که بعدا مرکز ایالت رودآیلند قرار گرفت.

1715: Christian Gellert شاعر و داستان نگار ساکسونی (آلمان) متولد شد.

1789: کنگره ایالات متحده قانون تعرفه کمرگ را به تصویب رساند تا نه تنها درآمد برای دولت نوبنیاد تامین کند بلکه کنترل تجارت خارجی را در دست داشته باشد.

1802: آکادمی نظامی آمریکا (دانشکده افسری) در "وست پوینت" ایالت نیویورک آغاز بکار کرد.

1845: کنگره جمهوری مستقل تکزاس رای به الحاق این جمهوری به ایالات متحده آمریکا داد و یک ایالت این کشور شد.

1848: شاتوبریان Francois Rene de Chateaubriand داستان نگار و سیاستمدار فرانسوی در گذشت.

1874: حزب سوسیال دمکرات آمریکا تاسیس شد.

1894: مجمع الجزایر هاوائی که قبلا نظام پادشاهی داشت جمهوری شد.این جزایر بعدا به صورت یک ایالت آمریکا درآمد.

1946: فیلیپین پس از نزدیک به نیم قرن، استقلال خود را از آمریکا گرفت. فیلیپین که از مستعمرات اسپانیا در آسیا بود در جریان جنگ آمریکا و اسپانیا به تصرف آمریکا درآمده بود.

1950: دولت آمریكا رادیوی اروپای آزاد را بكار انداخت كه یك ابراز جنگ سرد توصیف شده است.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:34
آموزش و تحقيقات
كمردرد مزمن روي فعاليت مغز تاثير مي گذارد

 

 

گروهي از پزشكان و كارشناسان درد در دانشگاه مك گيل و مركز بهداشتي اين دانشگاه دريافته اند كه درمان كمردردهاي مزمن مي تواند به بهبود فعاليت ها و عملكردهاي مغز كمك كند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين كارشناسان در بررسي هاي اخير خود متوجه شدند افراد بالغي كه به كمردرد مزمن مبتلا هستند در عين حال ناتواني ها و مشكلات ذهني را نيز تجربه مي كنند و در اين افراد مقدار قشر خاكستري مخ در بخش هايي از مغز كاهش پيدا مي كند كه اين بخش ها با پردازش درد و پيامدهاي احساسي درد مثل افسردگي و اضطراب مرتبط هستند.

به گزارش سايت اينترنتي نورت امريكن اسپين، اين آزمايشات روي بيماراني صورت گرفت كه بيش از ? ماه دچار كمردرد شده بودند و قرار بود از طريق روشهايي چون تزريق يا جراحي ستون فقرات تحت درمان قرار بگيرند.

جزييات اين مطالعه درمجله نوروساينس به چاپ رسيده است.... / خبرگزارى ايسنا

پنج شنبه 2/4/1390 - 1:59
آلبوم تصاویر

 

کيک

 

 

در اين مقاله نمونه هايي از کيک هاي عجيب و غريب و بسيار زيبا وجود دارد اميدواريم از ديدن آنها لذت ببريد.

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

 

 

کيک

پنج شنبه 2/4/1390 - 1:56
آشپزی و شیرینی پزی

اردور بادمجان

 

 

مواد لازم :

 

بادمجان

چهار عدد

سير رنده‌ شده

دو حبه

ژامبون

100 گرم

آب گوشت

نصف پيمانه

قارچ پخته شده

250 گرم

مغز نان سفيد

يك پيمانه

کره

50 گرم

جعفري خرد‌شده

دو قاشق سوپخوري

نمك وفلفل

به ميزان لازم

 

 

طرز تهيه :

 

اول بادمجان‌ها را از قطر نصف كرده و در روغن سرخ مي‌‌كنيم و كنار مي‌‌گذاريم سپس كره را در ظرفي ريخته و سير را افزوده، ژامبون و قارچ خردشده را هم با آن تفت مي‌‌دهيم، سپس آب گوشت و مغز نان سفيد را ريخته تا آبش كشيده شود و جعفري را نيز با مواد مخلوط مي‌‌كنيم كمي توي بادمجان‌ها را خالي كرده از اين مواد درون بادمجان ريخته و با پشت قاشق صاف مي‌‌كنيم. در ظرف پيركس چيده و روي آن حلقه‌هاي گوجه‌فرنگي و جعفري ريخته و به مدت هفت دقيقه درون فر با حرارت 180 درجه سانتي‌گراد گذاشته تا اردور آماده شود.

 

 

 

منبع : groohashpazi.blogfa

پنج شنبه 2/4/1390 - 1:52
طنز و سرگرمی

ضرب‌المثل متناقض در زبان انگليسي!

 


زبان پديده اي پيچيده است. و وقتي که به واژه‌ها‌ي طعنه آميز و عبارت‌ها‌ي متناقض برمي‌خوريم پيچيده‌تر نيز مي‌شود. اما عجيب‌تر از پيچيدگي بعضي وقتها به جملاتي برمي‌خوريم که توضيح دانشان مشکل است.
در زير ليستي را مي‌بينيد از جملات جالب و مثل‌ها‌ي عاقلانه که در زمان خود صادقانه و درست پنداشته مي‌شدند. از پيچيدگي زبان انگليسي لذت ببريد و از پيچيدگي عقلانيت فيلسوفانه شان. اينجا تعدادي از گفته‌ها‌ي جالب، خنده دار و البته خردمندانه را مي‌بينيد که هر کدام ظاهرا نصيحت ديگري را نقض مي‌کنند.

1. صداي اعمال بلندتر از کلمات است. قلم قوي تر از شمشير است. مرد خاموش مرد عاقلي است. انسان بدون سخن انسان بدون فکر است.



2. دانش قدرتمند است. جهالت خوشبختي است.



3. قبل از خيزبرداشتن به جلو فکر کن. کسي که تامل نمي‌کند گمشده است. از روي پلهايت رد شو وقتي که به آنها مي‌رسي. آگاهي قبلي مثل آماده شدن براي خطرها زودتر از موقع است.



4. تا خطر نکني چيزي بدست نمي‌آوري. امنيت بهتر از پشيماني است.

 

5. دو سر بهتر از يک سر است. اگر مي‌خواهي کاري درست انجام شود، خودت آن را انجام بده.



6. دست که زياد شد کارها زودتر پيش مي‌رود. آشپز که دو تا شد غذا يا شور مي‌شود يا بي نمک.



7. ذهن‌ها‌ي بزرگ مثل هم مي‌انديشند. احمق‌ها‌ به ندرت با يکديگر تفاوت دارند.



8. پرنده‌ها‌يي با بال‌ها‌ي يک شکل با هم مي‌مانند. متضادها يکديگر را جذب مي‌کنند.



9. هرچه بزرگتر بهتر. بهترين چيزها در بسته بندي‌ها‌ي کوچک مي‌آيند.



10. چيزهايي که از دست داده ايم تازه قدرشان را مي‌فهميم. از دل برود هر آنکه از ديده برفت.

منبع:seemorgh.com

پنج شنبه 2/4/1390 - 1:48
سلامت و بهداشت جامعه

عوارض مصرف نوشابه گازدار


نوشابه گازدار يکي از پرطرف دارترين نوشيدني هايي است که امروز مردم مصرف مي کنند.اين نوشيدني که در قوطي هاي زيبا به بازار عرضه مي شود، جاي خود را در بين نوشيدني ها پيدا کرده است.در اين مطلب درباره خطرات مصرف اين نوشيدني مي پردازيم.

 

? تاثير مصرف آني کوکاکولا:

?? دقيقه بعد از مصرف؛ ?? قاشق مرباخوري شکر وارد سيستم بدن مي شود. اما به علت اسيد فسفريک موجود در آن که طعم شيريني آن کاهش مي يابد.

 

?? دقيقه بعد: ميزان قند بالا مي رود و باعث افزايش انسولين مي شود. کبد واکنش نشان مي دهد.

 

?? دقيقه بعد: جذب شدن کافئين توسط بدن به پايان مي رسد.مردمک چشم گشاد مي شود، فشار خون بالا مي رود و در نتيجه کبد قند بيشتري وارد جريان خون مي کند. در اين زمان گيرنده هاي آدنوزين موجود در مغز مسدود مي شود و مانع خواب آلودگي فرد مي شود.

 

?? دقيقه بعد: بدن با توليد بيشتر دوپامين، مرکز مغز را تحريک مي کند.

 

?? دقيقه بعد: اسيد فسفريک، کلسيم،منيزيم و روي را در روده به هم مي چسباند تا سوخت و ساز را افزايش دهد. در اين حالت دفع کلسيم از طريق ادرار افزايش مي يابد.

 

?? دقيقه بعد: فرد با افت قند مواجه مي شود و اين افت باعث بي قراري و بي حالي وي مي شود. در اين زمان علاوه بر دفع تمامي آب موجود در نوشابه، مواد مغذي با ارزش بدن نيز از بدن خارج مي شود.

 

? تاثير درازمدت مصرف روزي يک قوطي کوکاکولا:

با افزايش وزن مواجه مي شويد.بررسي ? ساله روي ?? هزار زن که روزي يک قوطي نوشابه مصرف مي کردند، نشان داد طي ? سال با ? کيلوگرم افزايش وزن رو به رو شدند.

به احتمال زياد دچار ديابت خواهيد شد:نتايج تحقيقات نشان مي دهد افرادي که روزي يک يا بيش از يک وعده نوشيدني گازدار يا آب ميوه مصرف مي کنند نسبت به افرادي که به ندرت اين نوع نوشيدني مصرف مي کنند، دچار ديابت نوع ? مي شوند.

احتمالا دچار بيماري قلبي مي شويد:طبق بررسي که در مجله موسسه قلب آمريکا چاپ شد، افرادي که به مدت ? سال هر روز يک قوطي نوشابه مصرف مي کردند با ?? درصد خطر افزايش ميزان قند خون مفيد رو به رو بودند. هم چنين افرادي که روزي ? نوشيدني با شيريني مصنوعي مصرف مي کردند نسبت به افرادي که به ندرت نوشيدني شيرين مصرف مي کردند ?? درصد بيشتردر معرض حمله قلبي و مرگ بر اثر بيماري قلبي قرار داشتند.

منبع:khorasannews.com

پنج شنبه 2/4/1390 - 1:48
كودك

آرايشگاه هاي ترسناک

 

براي ترس‌هايي كه بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد كردن ناگهاني و تلاش براي درگير كردن بچه‌ها با آن قضيه و ترساندن كودك براي از بين بردن ترس اصلا توصيه نمي‌شود.

 

ظرفيت رواني كودكان به اندازه افراد بزرگسال نيست و براي ترس‌هايي كه بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد كردن ناگهاني و تلاش براي درگير كردن بچه‌ها با آن قضيه و ترساندن كودك براي از بين بردن ترس توصيه نمي‌شود. اين كار نه تنها نتيجه درماني ندارد بلكه سبب افزايش ترس كودك مي‌شود. بايد براي كودكان روش حساسيت‌زدايي تدريجي را امتحان كنيم.

 

در روش حساسيت‌زدايي تدريجي ما ابتدا كودك را با شرايط مشابه آشنا مي‌كنيم. برخي كودكان از رفتن به آرايشگاه و كوتاه‌كردن مو مي‌ترسند. براي از بين بردن ترس او كافي است بازي‌اي را طراحي كنيم و در آن عروسك يا شخص ديگري مانند يكي از دوستان كودك كه از كوتاه كردن مو ترس ندارد را بنشانيم و موهايش را كوتاه كنيم.

 

بعد از اينكه كودك به شكل خفيف با اين موضوع آشنا شد بدون اينكه خود او را درگير كنيم، مي‌توانيم او را همراه با مادر يا پدر يا دوستان به آرايشگاه ببريم تا شاهد كوتاه كردن موي ديگران باشد تا حساسيت او كم شود بعد آرام آرام مي‌توان كودك را درگير كرد و به او كمك كرد تا ترس‌اش از بين برود يعني به عنوان نمونه ابتدا تنها پايين موها را كوتاه كرد.

 

در مورد بچه‌هايي كه از كوتاه كردن موها بدشان مي‌آيد بايد گفت هويت‌ها به تدريج در كودكان شكل مي‌گيرد و اين شكل‌گيري ابتدا به ظاهر است بعد مسائل باطني و دروني شكل مي‌گيرد. بهتر است والدين اجازه دهند كودك در مورد ظاهرش تا حدي كه غيرمعمول نيست تصميم بگيرد.

 

نكته‌اي كه نبايد فراموش كرد تشويق كودك است چون توانسته شرايط را تحمل كند، بعد از مدتي حساسيت كودك به اين مساله از بين مي‌رود و ترس او كاملا از بين مي‌رود.

 

در مورد بچه‌هايي كه از كوتاه كردن موها بدشان مي‌آيد بايد گفت هويت‌ها به تدريج در كودكان شكل مي‌گيرد و اين شكل‌گيري ابتدا به ظاهر است بعد مسائل باطني و دروني شكل مي‌گيرد. بهتر است والدين اجازه دهند كودك در مورد ظاهرش تا حدي كه غيرمعمول نيست تصميم بگيرد.

 

اگر دختر‌بچه‌اي تمايل به كوتاه كردن مو ندارد بهتر است با او همگام شويم. ممكن است خانواده روي اين موضوع تاكيد داشته باشد كه موي بلند كودك از نظر نظافت و مرتب كردن سخت است اما در هر صورت مي‌توان كودك را مسووليت‌پذير كرد. به عنوان نمونه به او گفت اگر موهايت هميشه شانه كرده نباشد نمي‌توانيم بيرون برويم يا نمي‌توانيم شما را با خود ببريم. بايد نظافت و مرتب بودن را به كودك آموزش داد.

 

در مورد پسربچه‌ها گرچه تاكيد داريم كه ظاهر براي ايجاد هويت فردي و اعتماد به نفس مهم است اما اين موضوع را هم مدنظر مي‌گيريم كه هويت جنسي هم در حال شكل‌گيري است. از آنجا كه شكل‌گيري جنسي حدود 2 سالگي شروع مي‌شود لازم است به آنها كمك كنيم هويت جنس خود را بگيرند. در مورد پسربچه‌ها بهتر است با سيستم تشويقي آنها را به گونه‌اي بار بياوريم كه ظاهر خود را شبيه جنس موافق خود يعني پدر درست كنند.

منبع : سيمرغ

پنج شنبه 2/4/1390 - 1:44
سلامت و بهداشت جامعه

بستن لوله ها در زنان

 

در مورد فلسفه جلوگيري از بارداري و روش هاي مختلف آن، ? دسته روش جلوگيري وجود دارد که شامل روش هاي دائمي و غيردائمي هستند که از روش هاي دائمي مي توان به بستن لوله ها در زنان يا بستن لوله ها در مردان (وازکتومي) اشاره کرد و از روش هاي غيردائمي، انواع قرص هاي خوراکي و آمپول هاي يک ماهه يا ? ماهه و همين طور کاندوم و ديافراگم و آيودي است که راجع به هريک از اين روش ها و مزايا و معايبشان توضيحاتي داده خواهد شد.

 

در اينجا بستن لوله ها در زنان که شايع ترين روش مورد استفاده در برخي کشورهاي پيشرفته است، بحث مي شود. اين روش براي کساني مورد استفاده است که به هيچ عنوان تمايل به بارداري ندارند و حتي در صورت تغيير شرايط زندگي فعلي (مثل فوت همسر يا فرزندان يا ازدواج مجدد) هم نظرشان تغيير نخواهد کرد و بهتر است کساني از آن استفاده کنند که سن بالايي داشته باشند، چون تحقيقات نشان مي دهد بيشتر کساني که از بستن لوله ها پشيمان شده اند، در سن زير ?? سالگي لوله هايشان را بسته اند يا ازدواج مجدد داشته اند. پس اين تصميم بايد در شرايط مناسبي گرفته شود، نه در زمان خشم يا ناراحتي مثلا پس از سقط جنين.

 

بستن لوله ها در زنان روش هاي مختلفي دارد که هريک مزايا و معايب خود را دارند. ساده ترين و قديمي ترين روش، بستن لوله ها حين سزارين يا پس از زايمان طبيعي است. اين کار از طريق جراحي شکم و زير نظر مستقيم جراح انجام مي شود. اين راه مطمئن ترين روش بستن لوله است و احتمال حاملگي به دنبال اين روش کمتر از يک درصد است، چون هيچ روش جلوگيري در جهان روش قطعي و صددرصد نيست.

 

روش ديگر بستن لوله ها با يک برش کوچک ?سانتي متري در قسمت پايين شکم انجام مي شود که نياز به بيهوشي مختصر و بستري به مدت يک روز در بيمارستان دارد و درصد اطمينان آن از روش قبلي کمتر است، بخصوص در مواردي که فرد قبل از انجام جراحي حامله شده؛ اما در زمان جراحي اين موضوع را نمي داند.روش جديدتر استفاده از لاپاروسکوپ است که از طريق ? شکاف کوچک در شکم و استفاده از تجهيزات خاص و دوربين، دستگاه وارد شکم شده و با لوازمي مثل حلقه هاي لاستيکي مخصوص، کليپس هاي مخصوص يا جريان برق اقدام به برداشتن يا بستن لوله ها مي کنند. روش هاي ديگر مثل بستن لوله ها از طريق واژن به دليل احتمال عفونت بالا انجام نمي شود.همچنين تزريق مواد داخل لوله ها با کمک دستگاه هاي خاص (هيستروسکوپ) نياز به مهارت بالايي دارد که مواد خاص مذکور در کشور موجود نيست، به همين دليل فعلا اين روش در کشور معمول نيست. هفته بعد در مورد ساير روش هاي دائمي جلوگيري از بارداري صحبت مي شود.

 



منبع:روزنامه جام جم

پنج شنبه 2/4/1390 - 1:40
اخبار

خبرگزاري فارس: حشمت مهاجراني براي حضور در پرسپوليس به استيلي جواب مثبت داد.


به گزارش خبرگزاري فارس، حميد استيلي پس از انتخاب شدن به عنوان سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس، حشمت مهاجراني را به عنوان گزينه پيشنهادي‌اش براي پست مديريت اين تيم اعلام كرد و وي نيز به اين درخواست پاسخ مثبت داد.

مهاجراني درگفت‌وگويي با خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس اظهار داشت: براي حضور در پرسپوليس مشكلي ندارم و هرجا حميد باشد آنجا هستم. جلسه‌اي با كاشاني برگزار خواهم كرد و افتخار مي‌كنم در باشگاه بزرگ پرسپوليس در كنار كاشاني و استيلي و حمايت هواداران كار كند.
انتهاي پيام/ا

چهارشنبه 1/4/1390 - 19:48
آموزش و تحقيقات

 گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از "آسوشيتدپرس"، "آبل سنتلا"، مدير انستيتو هواشناسي كشوري اعلام كرد: مدل ها پيش بيني مي كند كه سطح درياها در سال 2050 ، 27 سانتيمتر و در سال 2100 ، 88 سانتيمتر افزايش مي يابد.
"هرناندز مارسلينو"، يك دانشمنددر زمينه نياز به حفاظت از محيط زيست -كه مي تواند تاثيرات مهاجرت دريا را كاهش دهد- هشدار داد.
وي گفت: در حال حاضر محافظت از تپه هاي مرجاني، چمن دريايي و سواحل شن ضروري است.
هرناندز افزود: هر يك از اين اكوسيستم ها يك سد و مانع طبيعي براي دفاع سواحل از اثرات تغييرات آب و هوايي است.
مطالعات علمي بين المللي پيش بيني كرده است كه تا پايان قرن حاضر سطح درياهابه دليل ذوب شدن يخچال ها و پوشش هاي يخي، 190 سانتيمتر افزايش خواهد يافت.
اين افزايش سطح درياها به علت جريان ها، باد و ديگر عوامل در سراسر جهان يكنواخت نيست.

چهارشنبه 1/4/1390 - 18:48
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته