• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4101روز قبل
بیماری ها

 

کم خونی فقر آهن تکامل کودک را مختل می کند

 

اگر دریافت آهن کمتر از میزان مورد نیاز باشد، آهن از ذخیره فریتین پلاسما برداشته شده و به کاهش ذخیره آهن بدن منجر می شود. در این مرحله، فریتین پلاسما به کمتر از ۱۰ میکروگرم در لیتر می رسد. در صورت ادامه این کمبود، میزان هموگلوبین به کمتر از حداقل میزان طبیعی رسیده و کم خونی فقر آهن بروز می کند.

 

مطالعه های متعددی نشان داده اند که کم خونی فقر آهن ممکن است در ۱ تا ۲ سالگی به اختلال تکامل منجر شود که حتی با درمان طولانی مدت آهن هم جبران نشود. به نظر نمی رسد که کمبود آهن در غیاب آنمی به اختلال تکامل منجر شود. کودکان مبتلا به آنمی فقر آهن رفتارهایی از خود نشان می دهند که می تواند به انزواگرایی منجر شود. در این حالت کودک محتاط تر شده، دچار تردید است، زود خسته می شود و شادابی و لبخند او کمتر می شود.

 

بیشترین مقدار آهن در شیر انتقالی مادر وجود دارد که حدود ۹۷ صدم میلی گرم در لیتر است اما به طور مداوم طی دوران شیردهی کاهش می یابد؛ به طوری که تا ۵ ماهگی به سطح حدود ۳/۰ میلی گرم در لیتر می رسد.

 

به نظر نمی رسد که مقدار آهن شیر مادر به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر وضعیت آهن مادر، کمبود آهن مادر یا درمان او با آهن قرار گیرد. ۲ تا ۱۰ درصد شیر مادر در کازئین، ۶۵ تا ۸۱ درصد آن در پروتئین و ۱۹ تا ۲۶ درصد آن در چربی است.

 

سایر منابع آهن در سال اول زندگی شامل غذاهای کمکی و برای کودکان محروم از شیر مادر، شیر مصنوعی است. بررسی های اولیه نشان می دهد که اضافه کردن غذاهای کمکی جذب آهن را از شیر مادر کم می کند ولی غذاهای تقویت شده با آهن اثر مثبتی در وضعیت آهن شیرخوار دارد؛ به شرطی که آهن آن به خوبی جذب شود.

 

در غذاهای کمکی تقویت شده با آهن، اضافه کردن ویتامین C، جذب آهن را ۲ برابر می کند. میزان آهن دریافتی از غذاهای کمکی در ۶ ماهگی حدود ۶/۰ میلی گرم در روز و در ۹ ماهگی ۴/۲ میلی گرم در روز است. شیوع آنمی یا فریتین پایین پلاسما در شیرخواران با وزن تولد بالای ۳ کیلوگرم کمتر است ولی در نوزادان با وزن تولد کمتر از ۳ کیلوگرم، حدود ۱۰ درصد و در زیر ۲ کیلوگرم وزن تولد، تقریبا ۵۰ درصد است.

 

به نظر می رسد دادن غذاهای کمکی غنی شده با آهن وضعیت آهن تغذیه ای شیر مادر خوار را بهبود می بخشد. مصرف شیر گاو خطر کمبود آهن را افزایش می دهد.


روزنامه سلامت

دوشنبه 13/4/1390 - 12:11
داستان و حکایت

 

جواب تحسین برانگیز

 

نقل کرده اند که حاتم اصم اراده سفر کرد و به همسر خود گفت: چه قدر خرجی بگذارم؟زن گفت: به قدری که در دنیا حیات دارم.

 

حاتم گفت: حیات تو در دست من نیست.

زن گفت: روزی من هم در دست تو نیست.

حاتم او را تحسین کرد و به او آفرین گفت.


منبع:روزنامه خراسان

دوشنبه 13/4/1390 - 12:9
آموزش و تحقيقات

تهران - محققان دانشگاه براون به تازگی با استفاده از نانوذرات طلا روش جدیدی را ارایه كرده اند كه انتظار می‌رود در تشخیص بموقع سرطان یعنی خیلی زودتر از اینكه تومور به اندازه پنج سانتیمتر رشد كند موثر باشد.
تشخیص بموقع سرطان كبد با استفاده از نانوذرات طلا
به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، سرطان كبد یكی از كشنده ترین انواع سرطان است كه سالیانه جان بیش از پانصد هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. اكثر كسانی كه به این بیماری مبتلا می‌شوند ظرف مدت كمتر از شش ماه جان خود را از دست می‌دهند.
یكی از بزرگترین موانع در درمان موثر این بیماری عدم تشخیص بموقع است. علایم این بیماری اغلب زمانی خود را نشان می‌دهد كه سلول‌های سرطانی در سراسر بدن پخش شده‌اند. تكنولوژی‌های تصویربرداری موجود - CT اسكن و MRI – زمانی پزشك را از وجود سرطان آگاه می‌كنند كه تومور حدود پنج سانتی‌متر رشد كرده باشد، ولی در این حالت سرطان كاملاً حالت تهاجمی به خود گرفته است و در مقابل شیمی‌درمانی مقاومت می‌كند؛ علاوه بر آن حذف تومور با اعمال جراحی بسیار دشوار است.
این روش بر مبنای نانوذرات طلا با یك پوشش پلیمری باردار و تكنولوژی تصویربرداری به روش پراكندگی اشعه X قرار گرفته است.
مدیر این پروژه تحقیقاتی می‌گوید : آنچه ما انجام داده‌ایم یك روش غربالگری نیست، اما در یك معاینه معمولی افرادی كه بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند مورد بررسی قرار می گیرند. معمولاً در این افراد تومورهایی با ابعاد چند میلیمتر نیز قابل تشخیص است.
در این روش از نانوذراتی با ابعاد 10 تا 50 نانومتر استفاده می‌شود و این ذرات توسط یك جفت پوشش پلی الكترولیتی به ضخامت یك نانومتر به صورت حلقه درمی‌آیند. پوشش مذكور نانوذرات طلا را باردار می‌كند و باعث می‌شود كه سلول های سرطانی به ذرات بچسبند.
پس از اینكه سلول‌های سرطان نانوذرات طلا را احاطه كردند تصویربرداری به روش پراكندگی پرتو x انجام می‌شود و سلول‌های بدخیم را شناسایی می كند.
محققان بر این باورند كه متد تصویربرداری به روش پراكندگی پرتو X می تواند برای شناسایی نانوذرات در اعضای دیگر بدن نیز مورد استفاده قرار گیرد و این آزمایش به شناسایی تومور كبدی محدود نمی‌شود.
محققان بر این باورند كه توسعه این روش جدید گام موثری در مهاركردن این بیماری كشنده است.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:51
كودك

تهران – دانشمندان انگلیسی دریافتند كه حتی نوزاد سه ماهه نیز صدای انسان را به خوبی تشخیص می دهد و ناراحتی پدر و مادر را كاملاً درك می‌كند.
نوزادان ناراحتی پدر و مادر را درك می‌كنند
به گزارش ایرنا و به نقل از دیلی میل، محققان نوزادان هفت تا سه ماهه را مورد اسكن مغزی قرار دادند. در حین اسكن صداهای انسانی و غیر انسانی برای نوزادان پخش شد و محققان در كمال تعجب مشاهده كردند كه نوزادان سه ماهه نیز صدای انسان را كاملاً تشخیص می‌دهند.
در این آزمایش صدای خمیازه، سرفه، عطسه و حتی صدای آب حمام نیز همه بخشی از مغز نوزاد را فعال می‌كرد كه پردازش گقتاری در آن ناحیه صورت می‌گیرد. این بخش از مغز زودتر از نواحی دیگر توسعه می‌یابد. به علاوه این ناحیه در نوزادان نسبت به شنیدن صدای انسان واكنش بیشتری نشان داد.
پس از آن دانشمندان آزمایش كردند كه آیا مغز نوزادان نسبت به شنیدن صدای انسان شاد یا ناراحت واكنش متفاوتی نشان می‌دهد
محققان در كمال تعجب مشاهده كردند كه صدای گریه و ناراحتی انسان مغز نوزاد را بیشتر از شنیدن صدای خنده و صداهای دیگر تحریك می‌كند و نوزادان قادرند ناراحتی والدین و اطرافیان خود را به راحتی درك كنند.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:51
سلامت و بهداشت جامعه

تهران - استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: با توجه به آغاز فصل تابستان و گرمای شدید هوا، سبزیجات و میوه ها را برای پیشگیری از بیماری وبا با آب های مطمئن و بهداشتی بشویید.
سبزیجات و میوه را با آب های مطمئن و بهداشتی بشویید
دكتر "زهرا عبدی" در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه وبا، یك بیماری واگیردار است، افزود: "وبا" یا "التور"، هر دو یك نوع میكروب است كه از طریق آب، سبزی یا میوه های آلوده به افراد منتقل می شود.
وی اظهار داشت: خانواده ها باید تا آنجا كه امكان دارد سبزیجات را پس از شست و شو با آب های بهداشتی، به شكل پخته مصرف كنند.
عبدی با بیان اینكه برخی از سبزیجات ممكن است با آب های آلوده، آبیاری شده باشد، گفت: خانواده ها باید سعی كنند از مصرف سبزیجات خام خودداری كنند.
عبدی در مورد بروز نشانه های بیماری وبا در افراد افزود: افراد باید پس از ابتلا به اسهال شدید به پزشك مراجعه كنند تا مراحل درمانی برای ابتلا نشدن به بیماری وبا را انجام دهند.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:51
بیماری ها

متخصص مغز و اعصاب گفت: سفت شدن گردن می تواند نشانه یك بیماری عفونت مغزی موسوم به "آنسفالیت" باشد.
سفت شدن گردن، نشانه بیماری مغزی است
"امیررضا برومند" در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: مهمترین علت التهاب بافت پارانشیم مغز، عفونت های ویروسی است كه از راه تنفسی فوقانی پیشرفت كرده و پس از عبور از سد مغزی، وارد مغز انسان می شود.
وی اظهار داشت: تغییرات رفتاری و پرخاشگری غیرمتعارف نیز از علایم این بیماری است و این تغییر رفتارها، نشانه مهمی برای تشخیص عفونت مغزی به شمار می رود.
این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان كرد، مبتلایان به بیماری آنسفالیت در روزهای نخست، علایمی مانند تب، سردرد و گلودرد و سپس سفتی گردن و پس از این علایم تغییر رفتار دارند.
برومند گفت: شایع ترین ویروس ابتلا به بیماری آنسفالیت، ویروسی موسوم به "هرپس سیمپلكس" است كه این ویروس دو نوع دارد و معمولا نوع نخست آن موجب عفونت مغزی می شود.
وی تصریح كرد، بیماری آنسفالیت یك اورژانس پزشكی است كه می تواند علایمی مانند تشنج، اختلال حافظه و اختلال شنوایی را در بدن فرد مبتلا ایجاد كند.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: مبتلایان این بیماری در ابتدا باید به متخصصان مغز و اعصاب یا متخصصان بیماری های عفونی مراجعه كنند و در اسرع وقت، بستری شده و تحت درمان ضد ویروسی قرار گیرند.
برومند خاطرنشان كرد، درمان سریع و به موقع این بیماری، میزان مرگ و میر را به شدت كاهش می دهد اما به تاخیر انداختن درمان منجر به بروز عوارض در اعصاب مركزی یا مرگ خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه سالانه دو هزار نفر در آمریكا به این بیماری مبتلا می شوند، گفت: بیماری آنسفالیت با دارو درمان می شود.
برومند یادآور شد، افراد دارای نقص ایمنی بدن، بیش از سایر اقشار در معرض ابتلا به بیماری آنسفالیت قرار دارند، همچنین اوایل بهار و پاییز به عنوان فصل های ابتلا به عفونت های ویروسی شناخته شده است.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:51
سلامت و بهداشت جامعه

تهران - استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: خوردن ناگهانی و فراوان یخ و آب یخ، منجر به گرفتگی عضلات معده افراد می شود.
خوردن فراوان آب یخ باعث گرفتگی عضلات معده می شود
دكتر "‌سیامك خالقی" در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: افرادی كه با تشنگی شدید و كم آبی در بدن مواجه می شوند، حجم معده خود را با مصرف آب فراوان پر می كنند.
وی با بیان اینكه نوشیدن آب به مقدار زیاد منجر به دل درد در افراد می شود، گفت: تشنگی شدید باید با مصرف مایعات حاوی سدیم (مایعات نمك دار) مانند دوغ برطرف شود.
این فوق تخصص گوارش به شهروندان توصیه كرد، برای پیشگیری از دل درد، آب نه چندان سرد و بدون یخ بنوشند و همچنین از نوشیدن ناگهانی این ماده حیاتی خودداری كنند.
به گفته وی، استفاده از برخی نوشابه ها و مایعات نمك دار می تواند تشنگی افراد را تا حدود زیادی كاهش دهد.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:50
بیماری ها

تهران- پژوهشگران می گویند چاقی و كم تحركی، كودكان را در خطر ابتلاء به بیماری خطرناك كبدی قرار می دهد.
بیماری كبدی در كمین كودكان چاق
به گزارش دیلی میل، پروفسور مارتین لمبارد مدیر مركز بیماری كبدی انگلیس گفت: كودكان چهار تا 14 ساله می توانند به بیماری كبدی غیر الكلی مبتلا شوند.
بیماری كبدی ناشی از تولید چربی در سلول های كبدی است و این چربی می تواند موجب از كار افتادگی كبد شود.
اگرچه سیروز كبدی بیماری رایج مرتبط با مصرف زیاد الكل است اما چاقی نیز می تواند عامل بروز این بیماری شود.
لمبارد هشدار داد: كودكان چاق به خاطر وجود چربی زیاد در كبد در خطر ابتلا به بیماری كبدی هستند و در سنین بالاتر مشكلات جدی تری این كودكان را تهدید خواهد كرد.
پزشكان بیماری كبدی را قاتل خاموش می نامند و از اینكه نسل بعدی در سنین كودكی بر اثر بیماری های قابل پیشگیری مانند بیماری كبدی جان خود را از دست دهند ابراز نگرانی می كنند.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:49
دنیای گیاهان و حیوانات

دانشمندان برای اولین بار دریافتند كه بلندترین صدا نسبت به جثه روی زمین متعلق به چه حیوانی است.
حشره‌ای كوچك با صدایی بلند
به گزارش ایرنا و به نقل از سی ان ان، این حشره كوچك آبزی كه "Micronecta scholtzi" نام دارد نسبت به جثه كوچكش مقام اول را كسب می كند.
صدای این حشره چند سانتیمتری 99.2 دسی بل است؛ یعنی معادل شنیدن صدای یك اركستر سمفونیك با 300 نوازنده كه از صندلی ردیف اول شنیده شود!
با توجه به اینكه 99 درصد از این صدا هنگام انتقال از آب به هوا گرفته می‌شود ولی چنانچه فردی از كنار رودخانه عبور كند 1 درصد باقیمانده چنان صدای بلندی است كه فرد به راحتی می‌شنود.
حشره نر از این صدا برای یافتن جفت مناسب استفاده می‌كند. این صدا توسط سایش دو قسمت از بدن حشره به هم تولید می‌شود.
جالب است بدانید اندازه این دو ناحیه كه منجر به تولید این صدا می‌شود حدود 50 میكرومتر است.
محققان در شگفتند كه صدای به این بلندی چگونه توسط این ناحیه با این ابعاد فوق كوچك تولید می‌شود.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:47
تاریخ

امروز "دوشنبه" برابر با سیزدهم تیر 1390 هجری خورشیدی، دوم شعبان 1432 هجری قمری و چهارم ژوئیه سال 2011میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح ذیل است:
سیزدهم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
13تیر 1359
جیمی كارتر رئیس جمهور وقت آمریكا به تلافی شكستهای سیاسی و نظامی در مقابله با جمهوری اسلامی ایران، دستور توقیف كلیه دارایی های ایران را در بانكهای آمریكا، صادر كرد.

13 تیر 1335
در ادامه مذاكرات دولت با شركت‌های نفتی و پس از اعلام توافق دولت ایران و اعضای كنسرسیوم در موضوع تولید نفت‌، نفت ایران به نسبت‌های متفاوت بین اعضای كنسرسیوم تقسیم شد، عامل امضای این توافقنامه "علی امینی" وزیر دارایی بود.

13 تیر 1332
روزنامه های ایران در این روز نوشتند : "دوایت دیویدآیزنهاور" (سی و چهارمین رئیس جمهور آمریكا) در پاسخ به نامه "مصدق" تأكید كرد؛ تا زمانی كه رضایت دولت انگلیس جلب نشود، امریكا از خرید نفت ایران خودداری خواهد كرد.

13 تیر 1316
ایران و عراق، تحت فشار انگلیس، قرارداد جدیدی را امضاء كردند كه در آن مرز آبی دو كشور از حدود قلمرو ساحل طرفین به عمیق‌ترین خط طولی اروند رود "خط القعر" انتقال داده شد.

13 تیر 1264
30 نفر از علما و مراجع وقت با پافشاری دولت انگلیس، از عراق به ایران تبعید شدند. سید"ابوالحسن اصفهانی"‌، "میرزا‌حسین نائینی" و "شیخ‌عبدالكریم حائری یزدی" جزء تبعید شدگان بودند.

دوشنبه 13/4/1390 - 11:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته