• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4101روز قبل
آلبوم تصاویر

بدون شرح!
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ

دوشنبه 13/4/1390 - 12:28
دانستنی های علمی

 

ریشه چند اصطلاح عامیانه

 

زپرتی:
واژة روسی Zeperti به معنی زندانی است و استفاده از آن یادگار زمان قزاق‌های روسی در ایران است. در آن دوران هرگاه سربازی به زندان می‌افتاد دیگران می‌گفتند یارو زپرتی شد و این واژه کم کم این معنی را به خود گرفت که کار و بار کسی خراب شده و اوضاعش به هم ریخته است.



هشلهف:
مردم برای بیان این نظر که واگفت (تلفظ) برخی از واژه‌ها یا عبارات از یک زبان بیگانه تا چه اندازه می‌تواند نازیبا و نچسب باشد، جملة انگلیسیI shall have به معنی من خواهم داشت را به مسخره هشلهف خوانده‌اند تا بگویند ببینید واگویی این عبارت چقدر نامطبوع است! و اکنون دیگر این واژه مسخره آمیز را برای هر واژه عبارت نچسب و نامفهوم دیگر نیز (چه فارسی و چه بیگانه) به کار می‌برند.



چُسان فسان:
از واژة روسی Cossani Fossani به معنی آرایش شده و شیک پوشیده گرفته شده است.



شر و ور:
از واژة فرانسوی Charivari به معنی همهمه، هیاهو و سرو صدا گرفته شده است.



اسكناس:
از واژة روسی Assignatsia که خود از واژة فرانسوی Assignat به معنی برگة دارای ضمانت گرفته شده است.



فکسنی:
از واژة روسی Fkussni به معنای بامزه گرفته شده است و به کنایه و واژگونه به معنای بیخود و مزخرف به کار برده شده است.


نخاله:
یادگار سربازخانه‌های قزاق‌های روسی در ایران است که به زبان روسی به آدم بی ادب و گستاخ می‌گفتند Nakhal و مردم از آن برای اشاره به چیز اسقاط و به درد نخور هم استفاده کرده‌اند.
منبع:seemorgh.com

دوشنبه 13/4/1390 - 12:20
ازدواج و همسرداری

ریزه کاری های اولین روزهای تاهل

 

ازدواج و از تب و تاب افتادن احساسات عاشقانه، از آن تجربه‌های ناخوشایندی است که بسیاری از زوج‌ها درگیر آن هستند. گاهی در رابطه‌ای هستید که مدت‌ها در انتظارش بوده‌اید، اما حالا احساس خوشبختی نمی‌کنید....

 

اولین روزهای تاهل

 

گاه حس می‌کنید کسی را که عاشقانه دوست داشتید گم کرده‌اید یا او ناگهان به آدم دیگری تبدیل شده است یا شاید فکر کنید که از اول درباره او اشتباه کرده‌اید و این چیزی نبوده که می‌خواستید. این نه مساله پیش پا افتاده‌ای است و نه چیزی که بتوانید به سادگی از آن چشم‌پوشی کنید. از خودتان می‌پرسید این اتفاق کی و چگونه رخ داده است؟ چطور ممکن است چنین اشتباهی کرده باشید؟ و چرا همه نقشه‌هایتان غلط از آب درآمده؟ غمگین و دلسرد می‌شوید، امیدهایتان را بر باد رفته می‌بینید و بارها و بارها حال و گذشته رابطه‌تان را زیرورو می‌کنید. اما اینها چیزی را عوض نمی‌کند؛ این اتفاقی است که افتاده و از این پس، نوع مواجهه شماست که اهمیت دارد.

 

بنابراین توصیه می کنیم قبل از این که سایه سردی بر زندگی تان بیفتد، این نکته ها را بخوانید و به کار ببندید:

 

زندگى مشترك عرصه كمال است نه صحنه پیكار

 

بنابراین یار و یاور هم باشید و سعى نكنید بر همسرتان تسلط یابید. به عبارت دیگر با هم و در كنار هم باشید نه جدا از هم و رو در روى هم! خانواده زمانى موفق خواهد بود كه در آن هماهنگى وجود داشته باشد و همه اعضا در یك محفل انس با كمال صمیمیت و شادى زندگى كنند. بنابراین همسران جوان باید از هر نوع رفتارى شامل طعنه‏زدن، تحقیر و مقایسه كردن همسر با دیگران و ... پرهیز نمایند.

 

از ابراز محبت نسبت به یكدیگر دریغ نورزید

 

ابراز محبت به‏موقع در زندگى مشترك، نشاط و طراوت و علاقه را به دنبال خواهد داشت. این امر فقط لازمه چند روز نخستین ازدواج نیست بلكه با گذشت زمان نهال نوپاى زندگى به درختى تناور تبدیل مى‏شود كه نیاز بیشترى به آبیارى دارد. با ابراز محبت و نشان دادن عشق و علاقه به هم، مى‏توان این درخت تناور را براى همیشه بارور و باطراوت نگاه داشت و بر نشاط آن افزود.

 

عاشقانه به هم نگاه كنید

 

نحوه نگریستن هر یك از ما به دیگرى، به «چگونه بودن ما» بستگى دارد نه به «چگونه بودن او». شیفتگى زمانى حاصل مى‏شود كه فكر كنید همسرتان فردى باشكوه، ناب، صمیمى، خوش‏خُلق و خوش‏برخورد است. این شیوه نگرش به همسران جوان مى‏آموزد به جاى اینكه عشق را جستجو كنند، با عشق و محبت به زندگى نگاه كنند. زبان نگاه، زبان مؤثرى است. شما با نگاه كردن به طرف مقابل به او مى‏فهمانید به صحبت كردن با وى علاقه‏مند هستید. حالات نگاه كردن اثر معجزه‏انگیزى در ایجاد صمیمیت میان زوجین جوان دارد. میل به صمیمیت نه تنها جنبه جسمى بلكه جنبه روانى نیز دارد.

 

سفره دل‏تان را نزد هر كسى باز نكنید. بخصوص پیش پدر و مادرتان درددل نكنید زیرا این كار موجب سرافكندگى همسرتان شده و امكان آشتى را بسیار ضعیف مى‏ كند

 

وقتى اشتباه میكنید، صادقانه و صمیمى اعتراف كنند

 

صداقت و اظهار پشیمانى و ندامت تنها علاج واقعه است. قبول نكردن اشتباه و نپذیرفتن خطا، اختلافات را دامن خواهد زد.

 

در مطرح كردن مسائل ناخوشایند و نامطلوب سعى كنید خود را هم دخالت دهید

 

مثلاً به جاى اینكه بگویید «چرا با فلانى این طور برخورد كردى»، بهتر است بگویید: «كاش با فلانى این طور برخورد نمى‏كردیم.»


اگر خطایى از همسر خود مشاهده نمودید، زود از كوره در نروید

 

سفره دل‏تان را نزد هر كسى باز نكنید. بخصوص پیش پدر و مادرتان درددل نكنید زیرا این كار موجب سرافكندگى همسرتان شده و امكان آشتى را بسیار ضعیف مى‏ كند.

 

اگر میخواهید عشق و علاقه ‏تان تداوم داشته باشد

 

نخست باید بدانید زمان كافى را براى با هم بودن و ابراز محبت كردن اختصاص بدهید. سعى كنید به انگیزه عشق و ازدواج‏تان بیندیشید؛ با همسرتان در باره نخستین روزهاى آشنایى و دوران خوشِ اولین روزها گفتگو كنید. یادآورى شادى‏ها و رویدادهاى شیرین، هم وجودتان را گرم كرده و هم تازگى و طراوت رابطه شما را با همسرتان حفظ خواهد كرد.

 

انعطاف‏پذیرى یكى از ویژگى‏هاى مهم براى ایجاد سازگارى بیشتر و سلامت روانى است

 

با چشم‏پوشى و نرمش نسبت به برخى رفتارهاى كودكانه و لجبازى‏ها نه تنها مى‏توان از تنش‏هاى بى‏دلیل پیشگیرى نمود، بلكه مى‏توان از همان اول زندگى بنیاد خانواده را مستحكم نمود. زوج‏هاى جوان باید به خاطر داشته باشند كه مسائل و موارد اختلاف و یا اختلاف‏برانگیز را براى رسیدن به یك دیدگاه مشترك طرح نمایند، نه به تكرار و تثبیت كدورت‏ها و دشمنی ها.

برگرفته از:پورتال همسر، همشهری مجلات

دوشنبه 13/4/1390 - 12:18
کامپیوتر و اینترنت

14دلیل استفاده ازJetAudio به جایMedia Player

 

برنامه Windows Media Player یقینأ پر استفاده ترین نرم افزار پخش کننده فایلهای صوتی و تصویری در جهان میباشد. این نرم افزار هم در نسخه های جدیدی که ارائه داده است قابلیتهای جدیدتر و متنوع تری را در خود گنجانده است. اما نرم افزارهای دیگری نیز هستند که توانایی های دیگری نیز دارند که Windows Media Player از آنها بی بهره است. یکی از معروف ترین آنها نرم افزار JetAudio است. در این ترفند قصد داریم 14 قابلیت مهم را برای شما مطرح کنیم که در JetAudio وجود دارد ولی در Media Player موجود نیست.

 

1- Rip کردن سی دی Audio در Windows Media Player فقط با فرمتهای WMA و در نسخه های جدیدتر Mp3 امکان پذیر است در صورتی که در Jet Audio با فرمتهای *.APE & *.FLAC & *.MP3 & *.MPC & *.OGG & *.SPX & *.WAV & WMA ( Windows Media Player 7 ) & *.WMA ( Windows Media Player 9) & Real Player امکان پذیر است.

 

2- Convert یا تبدیل فرمتهای صوتی و تصویری در Windows Media Player وجود ندارد در حالی که این قابلیت در Jet Audio وجود دارد و باعث بی نیاز شدن از نصب بسیاری از نرم افزارهای تبدیل کننده فرمتهای صوتی و تصویری می شود (کلیک بر روی دکمه Convert بر روی منو نرم افزار و انتخاب Convert Video Or Convert Audio که Video تبدیل فرمتهای تصویری به یکدیگر و Audio تبدیل فرمتهای صوتی به یکدیگر).

 

3- ضبط صدا یا Record که در Windows Media Player وجود ندارد در Jet Audio وجود دارد و باعث می شود با این قابلیت بیشتر صداهای خروجی کامپیوتر را ضبط کرد مانند ضبط کردن از میکروفن و Mono mix و Phone line و... در نتیجه باعث بی نیاز شدن از نصب بسیاری از نرم افزارهای ضبط صدا شد (کلیک بر روی دکمه Record و انتخاب منبع صدا و انتخاب مقصد و فرمت فایل صوتی).

 

4- رایت سی دی یا Burn که در Windows Media Player وجود دارد اما برای رایت یک سی دی Audio از فایلهای MP3 مدت بسیاری طول می کشد زیرا Windows Media Player ابتدا آنها را تبدیل به فرمت فایلهای Audio می کند و سپس رایت می کند که مدت زیادی طول می کشد در حالی که در Jet Audio برای رایت سی دی Audio به راحتی هر فرمتی را در مدت اندک بر روی سی دی رایت می کند.

 

5- پاک کردن سی دی های Rerwrite یا CD-RW در Windows Media Player وجود ندارد در حالی که این قابلیت در Jet Audio وجود دارد (کلیک بر روی دکمه Burn و سپس کلیک بر روی دکمه Erase CD-RW در برنامه).

 

6- دانلود کردن موزیک ، که در Windows Media Player وجود ندارد اما در حالی که این قابلیت در Jet Audio وجود دارد (کلیک بر روی دکمه Get Music و انتخاب 1000 Free MP3s From eMusic! و کلیک بر روی دکمه Get Music و انتخاب SoundBuzz Digital Music Downloads و دانلود جدیدترین موزیکها از این وب سایت ها).

 

7- کلیدهای میانبرهای انتخابی که این قابلیت در Windows Media Player وجود ندارد اما در Jet Audio وجود دارد (کلیک بر روی Preferences در گوشه سمت راست پنجره ی Jet Audio و در سمت چپ ، General را گسترش دهید و Hot Keys را گسترش دهید حالا دکمه های انتخابی تان را در کنارش تیک بزنید).

 

8- چت کردن که این قابلیت در Windows Media Player وجود ندارد اما در Jet Audio وجود دارد. شما به مسیر نصب برنامه Jet Audio بروید و بر روی jetCast.exe دابل کلیک کنید و با این نرم افزار که در مجموعه نرم افزار Jet Audio وجود دارد وارد شوید و بر روی شمایل ماهواره در سمت گوشه چپ کلیک کنید و به راحتی با دوستان خود چت کنید.

 

9- میکس و ضبط کردن صدا که این قابلیت در Windows Media Player وجود ندارد اما در Jet Audio وجود دارد برای استفاده از این قابلیت به مسیر نصب برنامه Jet Audio بروید و بر روی JetRecorder.exe دابل کلیک کنید و وارد برنامه شوید و لذت ببرید.

 

10 - داشتن تقویم که این قابلیت در Windows Media Player وجود ندارد اما در Jet Audio وجود دارد. این قابلیت روی پنجره اصلی برنامه در سمت راست است.

 

11 - قابلیت Goto tray یا مخفی شدن که این قابلیت در Windows Media Player وجود ندارد اما در Jet Audio وجود دارد. این قابلیت روی پنجره اصلی برنامه در سمت گوشه بالا ، راست و به شکل یک فلش است که باعث می شود این برنامه به صورت یک بالن در سمت راست Taskbar برود.

 

12- تبدیل شدن به Taskbar که این قابلیت در Windows Media Player تا حدودی وجود دارد اما در Jet Audio منحصر به فرد است. برای این کار ، روی پنجره اصلی برنامه در سمت گوشه بالا ، راست بر روی دکمه سمت راست " ؟ " کلیک کنید.

 

13- Skin که این قابلیت در Windows Media Player وجود دارد و در Jet Audio هم وجود دارد برای تغییر Skin یا پوسته برنامه بر روی پنجره اصلی برنامه در سمت گوشه بالا ، چپ بر روی دکمه Skin کلیک کنید و در پنجره باز شده Skin مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا برای دانلود Skin های جدید بر روی دکمه Get More skins from web! در سمت راست کلیک کنید.

 

14- کم تر اشغال کردن Ram رایانه. Jet Audio از Windows media player کم تر Ram را اشغال می کند در موقع پخش ، که این باعث بهتر شدن سرعت رایانه می شود.

منبع:tarfandestan.com

دوشنبه 13/4/1390 - 12:17
سلامت و بهداشت جامعه

سلامتی تان را پشت رایانه حفظ کنید

 

استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه برای اجزای مختلف بدن مضر است. خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست ، درد شانه و بازوها ، درد گردن، کمردرد و خمیدگی پشت از عوارض کار زیاد و طولانی مدت و نادرست با رایانه است.

 

کار با کامپیوتر

اگر بیش از دو ساعت در روز از رایانه استفاده ‌کنید، احتمال دارد که به «سندرم بینایی رایانه‌ای» مبتلا شوید.

دکتر جنیفر آشتون، پژوهشگر و متخصص کانادایی در این باره می گوید:

"سندرم بینایی رایانه‌ای یا «CVS» شامل علائمی است که در پی استفاده طولانی مدت از رایانه و ابزار الکترونیکی دستی، در طول روز و به طور مکرر بروز می‌کنند.

‌مهم ترین علائم این سندرم عبارتند از خستگی چشم، خشکی و تحریک پذیری چشم، خستگی عمومی بدن و سردردهای مکرر.

دکتر آشتون برای بهبود و کاهش خستگی چشمی در مبتلایان به این سندرم توصیه می‌کند کسانی که ساعات طولانی جلوی رایانه می‌نشینند، باید مدام پلک بزنند. با این کار اشک در چشم جریان پیدا می‌کند و نه تنها از خشکی چشم جلوگیری می‌کند، بلکه به طور طبیعی خاصیت درمانی دارد. کاربران باید پس از هر 10 دقیقه استفاده از رایانه، پلک‌های خود را به هم بزنند.

دیگر این که بعد از هر 20 دقیقه کار با کامپیوتر، 20 ثانیه به نقطه‌ای در مسافت 6 متری خیره شوند تا چشم ها استراحت کنند.

نکته سوم اطمینان از وجود نور مناسب در محیط است. بهتر است نور مناسب از بالای سر و در محدوده میز کار بتابد و نباید به خود فرد بتابد. همچنین باید صفحه مانیتور را طوری قرار داد که نور پنجره یا چراغ در آن منعکس نشود.

در پایان نیز تاکید می‌شود که موقعیت مناسب قرار دادن مانیتور، 15 تا 20 درجه پایین‌تر از سطح چشم هاست که 50 تا 70 سانتیمتر هم باید از چشم‌ها فاصله داشته باشد. "
کاربران رایانه، ساعد، دست‌، بازو، پشت و گردن خود را در یک حالت ثابت قرار می‌دهند و این عمل موجب وارد شدن فشار زیاد در مدت زمان طولانی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی منجر شود.
وجود نور کافی و مناسب ، استفاده از میز مخصوص که دارای عرض و ارتفاع استاندارد باشد، استفاده از صندلی مخصوص رایانه که ارتفاع آن طوری تنظیم شود که ستون فقرات کاربر را آزار ندهد و استفاده از زیرپایی برای جلوگیری از بی‌حسی پا می تواند در پیشگیری از مشکلات جسمی ناشی از رایانه موثر باشد

 


توصیه های سلامتی پشت رایانه :
* به صورت صحیح پشت یک میز کار خود بنشینید. کمر خود را صاف کرده، شانه ها را به عقب برده، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمان شما در یک راستا قرار گیرد.


* وقتی مشغول تایپ کردن هستید، بدن خود را در یک وضعیت متعادل و مناسب نگه دارید. مچ دستان شما باید اندکی از آرنج شما پایین تر باشد. این عمل از ابتلا به نوعی سندرم در مچ دست (سندروم تونل کارپال) شما جلوگیری می کند. پاهایتان را از زانو خم کنید، طوری که زانو از باسن اندکی بالاتر قرار گیرد. کف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یک چهارپایه یا زیرپایی مناسب قرار دهید.


* هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و با حرکات کششی بدن خود را نرمش دهید یا برای چند لحظه قدم بزنید.

 

* ساق پاهایتان را بکشید و در این حین برای چند لحظه از نگاه کردن و خیره شدن به صفحه نمایشگر بپرهیزید. این عمل باعث جلوگیری از ایجاد لخته های خون در پاهای شما می گردد. به خاطر داشته باشید که لخته شدن خون در کاربران میانسال رایانه بسیار معمول است.


* یاد بگیرید که چگونه اعضای بدن خود را نرمش دهید. برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنید. هرگز سر خود را در اطراف گردن به صورت دایره وار نچرخانید. این عمل باعث صدمه دیدن مفاصل گردن شما می شود.


* اگر مدت زیادی مشغول تایپ کردن هستید، برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار بچرخانید و ورزش دهید. این کار باعث جلوگیری از ابتلا به سندرم مچ دست می شود.


* از قوز کردن به سمت جلو و روی صفحه کلید خودداری نمایید.


* هر چند لحظه یک بار چند نفس عمیق بکشید. اگر برایتان امکان دارد در هوای آزاد این نفس ها را بکشید که مقداری هوای تازه وارد شش های تان شود.


* زمانی که نشسته اید ، پاهای خود را روی پنجه برده و دوباره روی زمین بگذارید. آن قدر این کار را انجام دهید تا پاهایتان کمی خسته شود. این کار را برای یک ساعت به صورت مداوم انجام دهید . این حرکت باعث تقویت ساق پاهای شما می شود .


* یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و عادت کنید که هر نیم ساعت آب بنوشید . اگر این عمل را دائما انجام دهید احساس خواهید کرد که هوشیارتر هستید و در دراز مدت لاغر خواهید شد.


* پشتی صندلی خود را عقب ببرید و به کمر خود زاویه ی بیشتر از 90 درجه بدهید.


* از سلامت چشمان خود غافل نشوید. خیره شدن به صفحه نمایش رایانه برای مدت طولانی برای چشمان شما مضر است، پس به چشمان خود استراحت دهید و هر چند مدت یک بار آنها را ببندید. محیط کار نباید خیلی پر نور یا تاریک باشد تا به چشم شما فشار وارد نشود. درد، سرخی و سوزش و آب‌ریزش چشم، احساس تاری دید که به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می‌شوند، از عوارض چشمی کار زیاد و نادرست با رایانه هستند.

دوشنبه 13/4/1390 - 12:15
آشپزی و شیرینی پزی

طرز تهیه آوف لآوف

 


مواد لازم :

 


گوشت چرخ کرده
۲۵۰ گرم
رب گوجه
۴ ق غذاخوری
هویچ فرنگی متوسط
۲ عدد
فلفل دلمه ای
۲ عدد
پنیر پیتزا ۱۵۰ گرم
قارچ ۱۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
نخود سبز پخته ۲/۱ پیمانه
جعفری خرد شده مقداری
ماکارونی فرمی ۲ پیمانه
زردچوبه-دارچین-نمک-فلفل-پودر کاری به میزان لازم


 

طرز تهیه :

 

فلفل٬ هویچ٬ قارچ و پیاز نگینی خرد کرده و جدا جدا کمی سرخ میکنیم . پیاز را سرخ کرده بعد گوشت را به آن اضافه کرده تفت میدیم زردچوبه و رب را اضافه کرده کمی دیگر سرخ میکنیم یک حبه سیر هم خرد میکنیم مقداری اب ریخته و نمک و فلفل ریخته میزاریم تا بپزد.فلفل دلمه ای و هویچ و قارچ و نخود را هم اضافه کرده چند جوش بزند٬ تقریبا آبدار باشد سپس ادویه و جعفری را در ان ریخته مخلوط میکنیم.

 

ماکارونی رو آبکش کرده زنده تر بر میداریم ظرف پیرکس را چرب کرده یک ردیف ماکارونی روی اون گوشت و کمی سس سفید( ارد ٬کره ٬ شیر) و پنیر پیتزا به همین ترتیب تا مواد تموم بشه لایه اخر پنیر فراوان در فر با ححرارت ۱۸۰ نیم ساعت تا پخته شود بعد گریل را روشن کنین تا روش طلایی بشه.

 

 

نوش جون

دوشنبه 13/4/1390 - 12:15
دانستنی های علمی

برترین سوالهای بی پاسخ علمی در جهان

 

 

پروژه کشف برترین رازهای علم در حدود دو سال پیش توسط نشریه لایو ساینس آغاز شد و طی آن از چندین دانشمند در زمینه های مختلف در این باره سئوالهایی پرسیده شد. در نهایت از میان 14 پدیده مطرح شده 10 پدیده به عنوان برترین سئوالهای بی جوابی که انسان همچنان در جستجوی آن به سر می برد توسط این نشریه ارائه شده است.

 

عامل تکامل چیست: بارها تکرار شده است که عامل شکل گیری تکامل انتخاب طبیعی است. این دلیل به عنوان موتور اصلی که تولید ارگانیسمها و موجودات پیچیده را به عهده دارد و همچنین به عنوان یکی از برترین تئوری های علمی شناخته می شود. اما آیا تکامل بر اساس انتخاب طبیعی تنها توضیح برای شکل گیری ارگانیسمهای پیچیده است؟ به گفته ماسیمو پیگلیوجی از بخش اکولوژی و تکامل دانشگاه استونی بروک در نیویورک، این سئوال یکی از برترین رازهای کنونی علم به شمار می رود. آیا تکامل تنها تحت تاثیر انتخاب طبیعی قرار دارد یا خصوصیات دیگری نیز در شکل گیری آن دخیل هستند؟

 

در درون یک زلزله چه رخ می دهد: قرارگیری چنین سئوالی در لیست رازهای علمی جهان کمی دور از ذهن به نظر می آید. اما واقعیت این است که انسان تا کنون اطلاعات دقیقی از آنچه در اعماق سیاره زادگاهش در حال وقوع است، ندارد. متخصصان می توانند با دقتی بالا مکان آغاز و نوع گسلی که در آغاز زلزله شرکت داشته است را تعیین کنند. حتی امکان پیش بینی مدت پس لرزه ها نیز وجود دارد. اما تا کنون به صورت قطعی آنچه در هنگام زلزله در حال وقوع است مشخص نشده است. طبیعت و نیروهای طبیعی که گسلها را حفظ کرده و سپس آنها را رها می کنند، همچنان ناشناخته باقی مانده اند.

 

تام هیتون زمین شناس دانشگاه کلتک معتقد است مشکل لغزش اصطکاکی در زلزله ها یکی از اصلی ترین مشکلات موجود در علوم زمینی است و اکنون به یکی از بزرگترینها رازها در اصول فیزیکی زلزله تبدیل شده است.

 

من کیستم: طبیعت خودآگاهی از گذشته های دور روانشناسان و دانشمندان شناختی را پریشان و سردرگم کرده بود. جوزف دیلاکس عصب شناس دانشگاه نیویورک معتقد است در حالیکه انسان بر این باور است که عاملی مستقل به حساب می آید، اینگونه نیست. تمامی اعمال انسان تحت تاثیر فرایندی ناخودآگاه و محیطی قرار دارد. درک چگونگی تصمیم گیری هشیارانه، داشتن ذهنی مستقل و شخصی، روح و ... از عواملی هستند که پاسخ آنها بیش از چندین دهه از انسان فاصله دارند. اینگونه به نظر می رسد که بشر زمان زیادی را برای پاسخ دادن به حیاتی ترین سئوال زندگی خود نیاز خواهد داشت.

 

زندگی چگونه بر روی زمین شکل گرفته است: شواهد اولیه نشان می دهد حیات اولیه میکروبها در زمین به بیش از سه بیلیون سال پیش باز می گردد و هیچکس از چگونگی آغاز آن آگاه نیست. ایده های مختلفی مانند واکنشهای شیمیایی زنجیره ای در بستر دریاها وجود دارند. دیانا نورتآپ از بیولوژیستهای دانشگاه نیومکزیکو معتقد است تئوری های زیادی درباره منشا حیات ارائه شده است که اثبات و یا رد آنها بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.

 

مغز انسان چگونه عمل می کند: برخی بر این باورند که تسلط کاملی بر پاسخ علمی این سئوال ایجاد شده است. در واقع نمی توان انکار کرد که نسبت به دهه های گذشته اطلاعات بسیار بیشتری از عملکرد مغز در اختیار انسان قرار گرفته است اما با وجود بیلیونها نرون عصبی که هریک از هزاران اتصال برخوردارند نمی توان گفت که انسان درباره عملکرد مغز به قطعیت رسیده است.

 

اسکات هیوتل از مرکز علوم عصب شناختی در دانشگاه داک در باره این موضوع می گوید: انسان بر این باور است که مغز را به طور کامل درک کرده است یا حداقل هر فرد با توجه به تجربیاتی که داشته مغز خود را درک کرده است. اما تجربیات شخصی هر انسان، راهنمای بسیار ضعیفی برای کشف عملکرد کامل مغز به شمار می رود. سئوالات زیادی از جمله چگونگی مطالعه، چگونگی تشکیل شبکه های نرونی، چگونگی یادگیری، به خاطر سپردن، عشق ورزیدن، شنیدن، حرکت کردن و یا هر عمل دیگری درباره مغز انسان بی پاسخ باقی مانده است. درصورتی که بتوان مغز را درک کرد، انسان خواهد توانست تمامی ظرفیتها و محدودیتهای فکری، احساسی، استدلالی، عشق و تمامی جنبه های حیات را درک کند.

 

بقیه جهان کجاست: دانشمندان پاسخ این سئوال را با توجه به پدیده های مرموز ماده و انرژی تاریک، بخش تاریک جهان می نامند. در واقع تنها تمامی گونه های ماده و انرژی که تا کنون در جهان یافته شده اند، تنها چهار درصد از کل ماده و انرژی واقعی و موجود جهان را تشکیل می دهند. میزانی که با هیچ برابری می کند. 96 درصد باقی مانده همچنان ناشناخته اند و دانشمندان برای یافتن آن به دورترین نقاط فضا و عمیق ترین نقاط زمین روی آورده اند.

 

عامل گرانش چیست: شاید گمان برود که جاذبه زمین کاملا درک شده و هیچ نکته مرموزی ندارد زیرا نیوتون آن را در زمانهای بسیار گذشته کشف کرده است. نیروی گرانش یکی از ضعیفترین نیروهایی است که تا کنون در جهان شناسایی شده و در حالت استاندارد فیزیکی هیچ توضیحی برای چگونگی عملکرد آن وجود ندارد. نظریه پردازان معتقدند شاید این نیرو در اثر ذرات بی حجم و کوچکی به نام گراویتونها که در میدانهای گرانشی جریان دارند، شکل گرفته است.

 

مارک جکسون، یکی از نظریه پردازان فیزیک در لابراتوار فرمی درایلینویز معتقد است گرانش از آنچه در حالت استاندارد فیزیک توضیح داده می شود، کاملا متفاوت است. زمانی که درباره تعاملات کوچک گرانشی محاسباتی انجام می گیرد جوابهای غیر عقلانی به دست می آید و می توان گفت علم ریاضی در توضیح این مسائل کاملا ناتوان است.

 

آیا نظریه ای برای توضیح همه چیز وجود دارد: فیزیکدانان از مدلهای استاندارد خوبی برخوردارند که می توانند جهان هستی را به صورت ذراتی ترسیم کند تا به این وسیله بتوان کوچکترین جرم و ماده موجود در جهان را از مغناطیس گرفته تا اتم توضیح داد. مدلهای استاندارد فیزیکی ذرات را نقاطی بسیار خرد می پندارند که اکثر آنها حامل نیروهای بنیانی هستند. دو مشکل بزرگی که این مدلها در پی دارند عدم توانایی توضیح گرانش و نامفهوم شدن در توضیح نیروهای بزرگ است. درصورتی که نظریه ای با توانایی توضیح انرژی های خارق العاده جهان اولیه به وجود آید که بسیاری ارائه چنین نظریه ای را غیر ممکن می دانند می توان گفت تئوری جهانی فیزیک به واقعیت پیوسته است.

 

آیا حیات بیگانگان واقعیت دارد: حیات همه جا، حداقل در سیاره زمین حضور دارد. در این صورت بسط دادن آن در تمامی جهان امری منطقی به نظر می رسد. با این حال نمونه ها و مطالعات انجام گرفته تنها در محدوده زمینی بوده است و به همین دلیل بسیار کوچک به شمار می روند. انسان اکنون آگاه است که عناصر حیات به صورت وسیعی پراکنده شده است و منظومه خورشیدی مشابه منظومه خورشیدی زمین وجود دارد.

 

جیل تارتر مدیر مرکز تحقیقات SETI در کالیفرنیا معتقد است انسان از تخیلات مملو و ساخته شده است، پس حداقل می توان تصور کرد که حیات دیگری نیز دور از چشمان انسان وجود دارد. به گفته فرانک ویلژک، برنده جایزه نوبل موسسه ام آی تی، نوع بشر از میان 4.5 بیلیون سال تاریخ شکل گیری زمین تنها طی 200 سال گذشته به تمدن علمی تکنولوژیکی دست یافته است. بر این اساس می توان انتظار داشت تمدنهای علمی و تکنولوژیکی زیادی وجود داشته باشند که به میلیونها و شاید بیلیونها سال زمان برای توسعه یافتن نیاز خواهند داشت.

 

جهان چگونه آغاز شد: مهمترین، اصلی ترین، مرموزترین و قدیمی ترین سئوال بی پاسخ در میان انسانها است که تمامی اسرار دیگر جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است. برخی نظریه ها اعلام کرده اند که جهان در حدود 13.7 بیلیون سال پیش و پس از پدیده ای به نام انفجار بزرگ آغاز شده است. پس از این انفجار همه چیز در مدت کوتاهی شکل گرفت و در کمتر از یک چشم به هم زدن تحت تاثیر پدیده ای به نام تورم کیهانی، ابعاد کیهانی به خود گرفت. تئوری تورم کیهانی از ایده های بسیار قدرتمندی است که تا کنون امکان اثبات و بررسی شکل گیری آن به وجود نیامده است. تا زمان بی جواب باقی ماندن چنین سئوالی در علم محدود بشر، هیچ یک از دیگر سئوالها نیز مجالی برای یافته شدن و کشف شدن پیدا نخواهند کرد

دوشنبه 13/4/1390 - 12:14
سلامت و بهداشت جامعه

۵ راهکار کلیدی برای سلامت مواد غذایی

 


▪ رعایت نظافت و پاکیزگی

 

دستهای خود را پیش از دست زدن به مواد غذایی و در طول آماده سازی آن به دقت بشوئید.

 

پس از استفاده از سرویس بهداشتی دستهای خود را بشوئید.

 

تمامی سطوح آشپزخانه و وسائلی که در تماس با مواد غذایی هستند را به دقت شسته و تمیز نمائید.

 

آشپزخانه (و محل طبخ و آماده سازی غذا) را از دسترسی حشرات، حیوانات خانگی و دیگر حیوانات دور نگه دارید.

 

 

▪ جدا نگه داشتن مواد غذایی خام و پخته شده

 

گوشت خام، ماکیان و مواد غذایی دریایی خام را از دیگر مواد غذایی دور نگه دارید.

 

وسائل آشپزی مانند چاقو و تخته گوشت بری که در تماس با مواد غذایی خام می باشد، را برای غذاهای پخته استفاده نکنید.

 

مواد غذایی را در ظرف گذاشته و در داخل یخچال قرار دهید، دقت کنید که مواد غذایی خام و پخته در یک ظرف قرار نگیرند.

 

 

▪ پخت کامل غذا

 

مواد غذایی به خصوص گوشت، ماکیان، تخم مرغ و مواد غذایی دریایی را به طور کامل بپزید.

 

غذاهایی مانند سوپ و خورشت را به طور کامل جوشانده و مطمئن شوید که دمای آن از ۷۰ درجه سانتیگراد گذشته است. از صورتی نبودن و شفاف بودن آب گوشت و مرغ اطمینان حاصل نمایید. برای تعیین دمای غذا از دماسنج استفاده کنید.

 

در صورت استفاده مجدد از غذاهای پخته، آنها را به طور کامل دوباره گرم کنید.

 

 

▪ غذا را در درجه حرارت مناسب قرار دهید.

 

مواد غذایی پخته شده را در بیرون از یخچال برای بیش از ۲ ساعت قرار ندهید.

 

در اسرع وقت مواد غذایی پخته شده و غذاهایی که زود فاسد می شوند، را در یخچال قرار دهید.

 

مواد غذایی پخته شده را پیش از مصرف کاملاً داغ (بیش از ۶۰ درجه) کنید.

 

مواد غذایی را برای مدت طولانی حتی در فریزر نگهداری ننمائید.

 

مواد غذایی یخ زده (فریز شده) را در دمای اتاق گرم ننمائید.

 

 

▪ از آب آشامیدنی و مواد غذایی خام سالم استفاده نمائید.

 

از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی استفاده نمائید.

 

از دستفروش های دوره گرد مواد غذایی را خریداری نکنید.

 

در هنگام استفاده از شیر آن را خوب بجوشانید.

 

میوه ها و سبزیجات به ویژه اگر به صورت خام مصرف می شود را به دقت بشویید.

(۴ مرحله رعایت شود).

 

از مواد غذایی که تاریخ مصرف آنها گذشته به هیچ وجه استفاده ننمایید.

دوشنبه 13/4/1390 - 12:13
خواص خوراکی ها

 

«باباآدم» مانع از رشد تومور می شود

 

باباآدم گیاهی است علفی با برگ های درشت، خشن و سبزرنگ و گل های توپ مانند. باباآدم در قاره اروپا و آسیا یافت می شود و خاصیت دارویی دارد که در این مطلب به نقل از «ehow» به آن اشاره شده است.

 

در کشورهای روسیه و هند برای درمان سرطان بدون تاثیر مضر شیمی و اشعه درمانی به کار برده می شود.

 

ناراحتی های معده را برطرف می کند.

 

با مصرف ریشه باباآدم می توان از آسیب رسیدن به کبد جلوگیری کرد.

 

روغن آن برای کاهش شوره سر و ریزش مو به کار برده می شود.

 

برگ های این گیاه سوختگی را التیام می دهد و مانع از رشد باکتری می شود.

 

برای درمان آرتریت، سرماخوردگی، گلودرد، ناراحتی کبد و کلیه، زخم معده، یبوست، نقرس، التهاب کیسه صفرا، عفونت کلیه، ایجاد تعادل در هورمون ها و ممانعت از رشد تومور به کار برده می شود.

 


منبع:روزنامه خراسان

دوشنبه 13/4/1390 - 12:12
بیماری ها

بیماری های خوش خیم سینه

 

 

بیماری فیبروکیستیک پستان:

این بیماری که در واقع حاصل تغییرات طبیعی پستان ها در پاسخ به هورمون هاست، موجب نگرانی بسیاری از بانوان بخصوص در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی می شود، اما همان طور که گفته شد این تغییرات، طبیعی بوده و در واقع بیماری نیست. این تغییرات در ۱۰ درصد خانم ها دیده می شود و می تواند سابقه این بیماری در بستگان نزدیک وجود داشته باشد.

 

علائم آن به صورت دردهای دوره ای پستان ها به خصوص نزدیک به شروع عادت ماهانه همراه با احساس بزرگ شدن پستان ها همراه است. این بیماری می تواند بدون درد بوده و تنها در معاینه با احساس توده های متعدد پستانی تشخیص داده می شوند، در سونوگرافی به صورت کیست های متعدد و دو طرفه پستان دیده می شوند.

 

در برخی بیماران ترشحات زرد مایل به سبز یا بی رنگ از نوک پستان ها دیده می شود. اندازه این کیست ها کمتر از ۳ سانتیمتر بوده و اغلب در اندازه های ۲ تا ۱۰ میلی متر وجود دارند. این کیست ها هر چند وقت از بین رفته و کیست های جدید تشکیل می شوند. بر خلاف تصور عمومی این کیست ها بسیار به ندرت منجر به سرطان پستان می شوند.

 

درمان خاص و مطمئنی برای این بیماری پیدا نشده است، ولی توصیه می شود رژیم های غذایی خاص رعایت شود، یعنی از خوردن مواد کافئین دار مثل قهوه و شکلات و کولاها و همین طور چای پرهیز شود. از مصرف ادویه جات و غذاهای چرب و پنیر هم پرهیز شود تا از بزرگ شدن کیست ها و دردهای همراه با آن جلوگیری شود. در کنار توصیه های فوق داروهای مختلفی، مثل ویتامین ای، دانازول و روغن گل پامچال برای درمان آزمایش شده اند.

 

در مورد پیگیری و مراقبت های لازم در این بیماران، معاینه ماهانه پستان ها توسط بیمار و معاینه توسط پزشک در کنار سونوگرافی یا ماموگرافی سالانه (جهت بررسی تغییرات سایز ناگهانی کیست ها) توصیه می شود.

 

▪ فیبروآدنوما:

از بیماری های دیگر پستان فیبروآدنوماست که مخصوص سنین پایین تر ۱۵ تا ۳۵ سال است. اغلب به صورت یک توده نرم و متحرک لمس می شود، اما می تواند متعدد هم باشد که در سنین پایین (۲۵ سالگی) یافت می شوند. این توده ها دردناک نیستند و معمولا از ۳ سانتیمتر بزرگ تر نمی شوند (اما انواعی هم وجود دارد که بسیار بزرگ می شوند). اینها اغلب خود به خود بهبود می یابند و نیاز به درمان ندارند و تنها جهت تشخیص سرطان های احتمالی رحم (که تنها در ۴ درصد موارد چنین است) معاینه و سونوگرافی سالانه آن لازم است. در موارد خاص نمونه برداری از این توده ها لازم می شود.

 


منبع:روزنامه جام جم

دوشنبه 13/4/1390 - 12:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته