• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4100روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

تهران- پژوهشگران به مادران شیرده هشدار می دهند مصرف داروهای مسكن حاوی كدئین را به دلیل مضرات آن برای نوزاد محدود كنند.
مادران شیرده از مصرف مسكن ها خودداری كنند
به گزارش شینهوا، دكتر گاوین پاتولو پزشك متخصص بیهوشی بیمارستان رویال نوت شور سیدنی گفت: زنانی كه به تازگی مادر شده اند باید مصرف داروهای مسكن حاوی كدئین را به كمتر از چهار روز كاهش دهند.
به گفته وی این مادران اگر به دلیل مصرف این دارو احساس خواب آلودگی می كنند مصرف دارو را متوقف می كنندو نوزاد خود را برای بررسی علایم خواب آلودگی نزد پزشك متخصص ببرند.
به گفته پاتولو این امر به این خاطر است كه كدئین باید برای تولید مورفین در كبد سوخت و ساز شود تا درد را از بین ببرد و این فرایند تبدیل در كبد بسیار غیرقابل پیش بینی است.
وی افزود: كبد برخی از بیماران پس از مصرف كدئین میزان زیادی مورفین تولید می كند و موجب خواب آلودگی می شود درحالی كه ممكن است دیگران اصلا مورفینی تولید نكنند.
پاتولو می گوید: برای مادران شیرده، میزان زیاد مورفین می تواند از طریق شیر وارد بدن نوزاد شده و موجب مرگ نوزاد براثر مصرف زیاد مورفین شود.
در حالی كه تازه مادران نباید نگران باشند اما باید بدانند مسكن های حاوی كدئین در موقعیت خاصی می تواند مضر باشند.

دوشنبه 13/4/1390 - 16:22
آموزش و تحقيقات

مصرف اكلیل كوهی باعث گشادی رگ‌ها و تقویت گردش خون می شود و بنابراین برای جلوگیری از ریزش موها مفید است.
رزماری باعث گشادی رگ ها و تقویت گردش خون می شود
به گزارش ایرنا ،این گیاه زمانی در آئین های مذهبی و غیرمذهبی مانند ازدواج و مراسم تدفین به كار می رفت از این گیاه در مراسم تاج می ساختند و البته به عنوان بخور نیز می سوزاندند. در قرن شانزدهم در یكی از مقابر فراعنه مصر باستان شاخه ای از این گیاه به دست آمد.
درختچه ای است از تیره نعناعیان با برگ های ماندگار كه در زمین های خشك نواحی مدیترانه ای فراوان است . برگ هایش متقابل ، باریك ، ضخیم و ماندگار است روی برگ به رنگ سبز مایل به خاكستری و زیر آن سفید و كرك دار است. گل ها به رنگ آبی كم رنگ با لكه های بنفش در انتهای شاخه ها دیده می شوند. این گیاه بوی خوشی داشته اندكی نیز بوی كافور دارد.
خواص گیاه اكلیل كوهی یا رزماری
اكلیل كوهی بومی منطقه? مدیترانه و كشور اوروگوئه است. گل‌های آن در رنگ‌های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی می رویند.
استفاده در آشپزی
از برگهای تازه و خرد شده اكلیل كوهی به دلیل وجود اسانس معطر و روغن فرار و همچنین تانن در سالاد و در تهیه خوراكهای مرغ و ماهی استفاده می شود. پودر برگهای خشك شده اكلیل كوهی به تنهایی یا همراه با سایر ادویه جات به عنوان چاشنی جهت خوش طعم نمودن غذاها به خصوص سس سالاد به كار می رود.
خواص دارویی
از نظر خواص طبی و دارویی اكلیل كوهی اثر ضدعفونی كننده و معرق داشته و جریان خون را در اندامهای شكمی افزایش می دهد و در تحریك میزان ترشح شیره های گوارشی و صفرا بسیار مفید است.
این گیاه شفا بخش برای معالجه رماتیسم، فلج، سستی اعضاء، تشنج، اختلالات عصبی و تنفسی و همچنین نارسایی كبد و كیسه صفرا مفید و موثر است. این گیاه و سبزی در ایران كمتر مورد توجه طباخان و بانوان آشپز ایرانی قرار گرفته ولی در كشورها اروپایی جایگاه ممتازی در آشپزخانه داردو در تهیه سسها و هنگام خوردن گوشت كباب وجود آن ضروری است.
مصرف اكلیل كوهی باعث گشادی رگ‌ها و تقویت گردش خون می شود و بنابراین برای جلوگیری از ریزش موها مفید است از رزماری به صورت خوراكی در درمان اضطراب، سردرد، میگرن، فشار خون، نفخ و بی‌اشتهایی و به صورت موضعی برای مسكن موضعی در درمان دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی استفاده می‌شود.
همچنین به علت عطر و طعم مناسب در صنایع آرایشی ـ بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد . روغن رزماری یك روغن محرك است و از نظر رایحه و اثر، گرم و نافذ می‌باشد. اثر محرك رزماری روی سیستم اعصاب مركزی بسیار برجسته است.
مصرف رزماری چون موجب سهولت ترشح و دفع صفرا می‌شود از این جهت از آن در بیماریهای یرقان و نارسائی اعمال كبد استفاده بعمل می‌آورند. مصرف روماری در موارد ضعف عمومی، خستگی مفرط و بیحالی بیمار در دوران نقاهت مفید تشخیص داده شده است.
عوارض جانبی
مصرف دارویی موضعی گیاه و یا كاربرد فرآورده‌های آرایشی ـ بهداشتی حاوی رزماری در برخی از افراد حساس، گهگاه ایجاد قرمزی پوست، درماتیت، حساسیت پوستی و حساسیت به نور ایجاد می‌كند.
موارد احتیاط
رزماری در دوران بارداری، شیردهی و در بیماران صرعی و فشار خون بالا بهتر است استفاده نشود . روغن رزماری دارای 20ـ10 درصد كافور می‌باشد كه اگر به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند موجب تشنجات صرع‌مانند شود.
موارد استعمال در پزشكی گذشته
در طب گذشته از رزماری به صورت خوراكی بعنوان مدر و ضدنفخ و به صورت موضعی برای ضد التهاب و ضد درد استفاده می‌كرده‌اند.
در طول صدها سال از رزماری در مراقبت از پوست و مو استفاده شده و یكی از اجزاء ادوكلنl و جزء اصلی آب تقطیری تهیه‌شده از الكل رقیق و گلهای رزماری است كه نوعی مخلوط قابض گیاهی در حامل سرك? سیب است و به پاكسازی، تقویت و سم‌زدائی پوست بویژه پوست‌های چرب و مستعد آكنه كمك می كندو به داشتن اثرات فوق‌العاده در ایجاد جوانی مشهور است.
رزماری برای آبكشی موهای تیره و مالش‌دادن پوست سر مورد استفاده قرار می‌گیرد كه برای تأمین سلامت موها و جلوگیری از ریزش بیش از حد آنها بویژه متعاقب بیماریها واقعاً ارزشمند است. رزماری به برگرداندن رنگ به موهای خاكستری و حتی درمان طاسی مشهور است.

دوشنبه 13/4/1390 - 16:21
اخبار

اهم برنامه‌های خبری پیش بینی شده روز سه‌شنبه كشوركه شماری از آنها را گروه های خبری ایرنا پوشش خواهند داد، به این شرح است:
اهم برنامه های خبری روز سه‌شنبه كشور
** فرهنگی
- اولین گردهمایی فرهنگی رییسان دانشگاههای كشور در دانشگاه پیام نور
- مراسم گرامیداشت روز قلم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشكده فرهنگ و هنر معماری
- مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره قلم زرین در انجمن قلم ایران
- كنسرت همایون شجریان در تالار وحدت
- مراسم اختتاحیه جشنواره فیلم پلیس در تالار ایوان شمس
- مراسم افتتاح چاپخانه سازمان تبلیغات اسلامی در شركت واژه پرداز اندیشه
- مراسم افتتاحیه جشنواره فرش در كاخ فرهنگی تاریخی سعدآباد
- مراسم افتتاحیه مجموعه فرهنگی هنری و ورزشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با حضور وزیر در محل این وزارتخانه

** اقتصادی
- مصاحبه مطبوعاتی رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در وزارت بازرگانی
- نشست خبری بهره برداری از سد و واحدهای نیروگاهی كارون 4 درشركت توسعه منابع آب و نیرو
- مصاحبه مطبوعاتی مدیرعامل بورس در سازمان بورس
- مراسم جشن صادرات سایپا در هتل المپیك
- همایش سراسری نقد و بررسی قانون برگزاری مناقصات در شهرك غرب

**اجتماعی
- تقدیر از جانبازان با حضور حجت الاسلام محسن قرائتی در تالار ابن سینا
- نخستین همایش ملی پزشكی و خانواده در دانشگاه تهران
- آغاز عملیات اجرایی ساختمان دیوان عدالت اداری در خیابان گلستان
- مراسم اختتامیه یازدهمین همایش سالانه نمایندگان مجلات رشد
- تقدیراز جانبازان بانوی تهرانی در مجتمع طلاییه

**علمی
- دومین جشنواره پژوهش های تجربی ابوریحان در پژوهشكده فرهنگ و هنر
- نشست خبری آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در پارك پردیسان
- كنفرانس تحدید سازه های هوایی و صنعتی پیرو فرسوده در دانشگاه صنعتی شریف

دوشنبه 13/4/1390 - 16:20
بهداشت روانی

آیا تا به حال فكر كرده‌اید كه منظور از شاد بودن چیست و چه عواملی می‌توانند شما را واقعا به شادی برسانند؟

به گزارش سرویس«بهداشت و درمان» ایسنا، اگر می‌خواهید انسان شادی باشید آیا تا به حال به این درك مهم رسیده‌اید كه برای شاد بودن خودتان، نباید دیگران را غمگین كنید و نباید شادی را از آنها بگیرید؟

و اما یك نكته مهم دیگر این است كه شادی نیز مانند هر صفت دیگری باید در انسان پرورش پیدا كند و به ثمر برسد.

سایت اینترنتی لایف‌ هاك در یك مقاله جالب به نقل از روانشناسان بالینی، فهرستی از راه‌كارها و روش‌هایی را ارائه كرده كه به شما كمك می‌كنند صفت شاد زیست واقعی را در خود پرورش دهید و شاهد رشد این فاكتور مهم روانی در خلق و خوی خود باشد. سعی كنید عواملی را كه موجب شادیتان می‌شوند، درك و پیدا كنید.

هر فردی نیازهای منحصر به خودش را برای شاد شدن دارد. به عبارت دیگر آنچه كه یك نفر را خوشحال می‌كند با عامل خوشحال شدن در فرد دیگر بسیار متفاوت است. به این ترتیب عامل شادی منحصر به خودتان را پیدا كرده و از اینكه فاكتور شاد كننده شما با دیگران فرق می‌كند هیچ نگران نباشید.

 

زندگی خود را طوری برنامه‌ریزی كنید كه به اهدافی كه معتقد هستید شما را شاد می‌كنند، دست پیدا كنید.

وقتی به هدفتان می‌رسید بدون شك خلق و خوی شما تا حد زیادی بهبود پیدا می‌كند و برای رسیدن به هدف بعدی انگیزه بیشتری پیدا می‌كنید. وقتی به هدفتان می‌رسید در خود احساس ارزش می‌كنید و این حس حال شما را واقعا خوب می‌كند.

 

دوستان شاد بیابید و اطراف خود را از آدم‌های شاد و راضی پر كنید. بدیهی است كه احاطه شدن در میان افرادی كه افكار منفی دارند، شادی شما را در احساسات منفی خفه می‌كند. در واقع فكر منفی مثل عفونت احساس مثبت را می‌خورد و واگیردار است.

وقتی اشتباهی از شما سرمی‌زند به جای افسوس خوردن به دنبال راه‌حل بگردید. افراد شاد اجازه نمی‌دهند كه اشتباهات گذشته روحیه و حال خوب آنها را خراب كنند بلكه اندكی فكر می‌كنند و شرایط را مطابق میلشان تغییر می‌دهند.

 

هر روز چند دقیقه‌ای درباره كارها و فاكتورهایی كه شما را شاد می‌كنند، بیندیشید. این چند دقیقه تفكر به شما فرصت می‌دهد كه روی چیزهای مثبت در زندگی‌تان متمركز شوید و این كار باعث تداوم شادی شما می‌شود.

نكته مهم دیگر این است كه هر روز یك كار خوب برای خودتان انجام دهید. مثلا یك ناهار خوشمزه بخورید، استخر بروید، یا فقط چند دقیقه به طور آگاهانه چهره خود را در وضعیت حال خوب نگه دارید. هر چند برخی مواقع لازم است جدی باشید اما در شرایط مناسب شوخی كردن و خندیدن را فراموش نكنید.

توجه به سلامتی یكی دیگر از فاكتورهای مهم شاد بودن است. اضافه وزن یا عدم دریافت مواد مغذی ضروری برای بدن می‌تواند تاثیر منفی روی خلق افراد داشته باشد. به علاوه ورزش كردن موجب آزاد شدن آندروفین در بدن می‌شود كه حاصل آن ایجاد احساس شادی است.

و بالاخره اینكه به شاد بودن و خرسندی اهمیت بدهید. كسانی كه به شاد بودن و شاد زیستن ارزش و بها نمی‌دهند در واقع به طور ناخودآگاهی با شاد بودن می‌جنگند. اگر لازم است هر روز به خودتان اهمیت شاد بودن را یادآوری كنید.

 

اگرچه شادی را به سختی می‌توان تعریف كرد اما اكثر مردم خوب می‌دانند كه در چه مواقعی شاد و چه مواقعی غمگین هستند.

انتهای پیام

دوشنبه 13/4/1390 - 16:14
آموزش و تحقيقات

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های پوستی در فصل تابستان، توصیه می‌شود از كفش‌های تابستانی و روباز استفاده شود.

دكتر محمد امیدیان درگفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه خوزستان، اظهار كرد: در فصل تابستان و به‌ویژه در مناطق گرمسیر باید از كفش‌های تابستانی استفاده شود،‌ زیرا پوشیدن كفش‌های چرمی و بدون منفذ موجب تعریق بیش از حد و بوی نامطبوع پا و ابتلا به بیماری‌های پوستی و قارچی می‌شود.

وی افزود: تعریق بیش از حد پا به دلیل پوشیدن كفش‌های بدون منفذ می‌تواند موجب بروز حساسیت در ناحیه پا شود. همچنین در صورتی كه سابقه ابتلا به بیماری‌های پوستی در فرد وجود داشته باشد، احتمال بروز بیماری‌های قارچی در فضای میان انگشتان افزایش می‌یابد.

امیدیان تصریح كرد: قارچ انگشتان پا به صورت لكه‌های سفید رنگ در فضای میان انگشتان و یا در كف پا بروز می‌كند و با خارش شدید همراه است.

این متخصص پوست خاطرنشان كرد: برای پیش‌گیری از ابتلا به حساسیت‌های پوستی در فصل تابستان توصیه می‌شود در طول روز پاها به دفعات با آب و صابون شسته و بلافاصله با حوله تمیز خشك شوند.

وی ادامه داد: استفاده از كفش‌های روباز و تابستانی، میزان تعریق پا را كاهش می‌دهد و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قارچی و پوستی هم كاهش می‌یابد.

امیدیان با تاكید بر این‌ كه نباید كفش را بدون جوراب پوشید، گفت: برخی افراد نسبت به چرم و یا پلاستیك به كار رفته در كفش حساسیت دارند این ‌گونه افراد نباید كفش را بدون جوراب بپوشند. جوراب مانعی برای تماس مستقیم پا با كفش است و مانع بروز حساسیت پوستی و اگزما می‌شود.

انتهای پیام

دوشنبه 13/4/1390 - 16:11
آموزش و تحقيقات

متخصصان تغذیه تاكید كردند تماشای تبلیغات تلویزیونی مربوط به خوردنی‌های صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در كودكان تاثیرگذار است به ویژه اگر كودكان بیشتر تلویزیون تماشا كنند این احساس گرسنگی در آنها تشدید می‌شود.

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، بر همین اساس كارشناسان بهداشت عمومی در آكادمی اطفال آمریكا بر ضرورت ممنوعیت پخش این قبیل آگهی‌های تبلیغاتی كه به ویژه كودكان را مورد خطاب قرار می‌دهند تاكید كرده و هشدار دادند كه این آگهی‌ها می‌توانند بحران چاقی را بیش از پیش در كودكان تشدید كنند.

دكتر اما بویلند از متخصصان دانشگاه لیورپول در انگلیس و دستیاران وی در مطالعات خود روی كودكان شش تا 13 ساله آزمایشاتی انجام دادند و متوجه شدند كه تماشای تبلیغات تجاری درباره خوردنی‌ها و مواد غذایی در افزایش اشتهای كودكان تاثیر بسزایی دارد و در نتیجه منع پخش این تصاویر به تبلیغات راهكاری موثر برای مقابله با چاقی در كودكان است.

به گزارش روزنامه تلگراف، این بررسی‌ها تاكید كرد: روزهایی كه كودكان این آگهی‌ها را تماشا می‌كنند، بیشتر به خوردن تنقلات روی می‌آورند و احساس گرسنگی در آنها بیشتر می‌شود. علاوه بر این مشاهده این آگهی‌ها تمایل كودكان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش می‌دهد. درعین حال در زندگی واقعی فاكتورهای دیگری به این میل در كودكان دامن می‌زند كه از جمله آنها می‌توان به تمایل والدین برای خرید خوراكی‌های صنعتی و آماده اشاره كرد.

جزئیات این مطالعه در مجله اطفال منتشر شده است.

انتهای پیام

دوشنبه 13/4/1390 - 16:10
سلامت و بهداشت جامعه

آهن یك ماده بسیار ضروری برای سلامت بدن است. نیاز روزانه به این ماده مغذی بسیار اندك و در حد میلی گرم است. اما گاهی همین مقدار كم نیز از طریق رژیم غذایی روزانه تامین نمی‌شود و در نتیجه در طولانی مدت، كمبود آهن سبب بروز بیماری، ناتوانی و كم خونی می‌شود. كودكان زیر 5 سال، نوجوانان در سنین بلوغ ( بویژه دختران)، زنان سنین باروری (بویژه زنان باردار) و سالمندان بیشتر در معرض خطر كمبود آهن قرار دارند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در كشور ما كم خونی و كمبود آهن از مشكلات تغذیه‌ای شایع است به طوری كه كم خونی در حدود یك پنجم كودكان 6 ساله، نوجوانان و مادران و مادران باردار و یك سوم كودكان 15 تا 23 ماهه گزارش شده است.

با مصرف منظم و روزانه نان غنی شده با آهن و اسید فولیك می‌توان از عوارض ناشی از كمبود آهن پیشگیری كرد.

پیامدهای كم خونی فقر آهن

- مبتلایان به كم خونی فقر آهن زود خسته می‌شوند و قدرت و توانایی انجام كار در آنها كاهش می‌یابد.

- در كم خونی فقر آهن احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف به علت تضعیف سیستم ایمنی افزایش می‌یابد. طول مدت بیماری و شدت آن نیز در این افراد بیشتر است.

- ضریب هوشی كودكان مبتلا به كمبود آهن و كم خونی تا 10 امتیاز كاهش می‌یابد. توانایی یادگیری در این كودكان كمتر است و در دوران تحصیل با افت تحصیلی مواجه می‌شوند.

- میزان تمركز برای مطالعه (به ویژه در دانش آموزان) كاهش می‌یابد.

- مرگ و میر مادران مبتلا به كم خونی فقر آهن شدید به هنگام زایمان افزایش می‌یابد.

- در مناطقی كه كمبود آهن و كم خونی شایع است، مرگ و میر جنین و شیوع تولد نوزاد نارس افزایش می‌یابد.

 روش‌های مقابله با كمبود ریزمغذی‌ها

برای تامین مواد مغذی مورد نیاز روش‌هایی با كمترین هزینه و بیشترین سهولت در دسترس وجود دارد كه عبارتند از:

- مصرف منابع غذایی حاوی ریزمغذی‌ها در برنامه غذایی روزانه

- مصرف مكمل در افراد در معرض خطر مانند زنان باردار و كودكان زیر 2 سال

- غنی سازی مواد غذایی با ریزمغذی‌ها

غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیك از حدود پنجاه سال گذشته در برخی از كشورها به اجرا درآمده است.

اصطلاح غنی‌سازی به معنی اضافه كردن یك یا چند ریزمغذی به یك ماده غذایی به منظور بهبود سطح سلامت جامعه است.

در غنی سازی مواد غذایی، غذاهایی كه همه روزه توسط مردم مصرف می‌شود انتخاب شده و به كمك دستگاه‌های خاصی در كارخانجات، مواد مغذی مورد نیاز مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی به آن ماده غذایی اضافه می‌شود. به عنوان نمونه در كشوری كه اغلب مردم آن برنج مصرف می‌كنند این ماده غذایی یك راه حل خوب برای افزودن مواد مغذی است.

 غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك

در كشور ما نان غذای اصلی مردم به شمار رفته و به طور روزانه مصرف می‌شود (با میانگین سرانه مصرف 320 گرم)، بنابراین انتخاب خوبی برای افزودن مواد مغذی مانند آهن و اسید فولیك است. در حال حاضر نان غنی شده (شامل نان لواش، تافتوت و بربری) در سراسر كشور در دسترس مردم قرار دارد. با مصرف روزانه نان غنی شده بخشی از نیاز روزانه بدن به دو ریزمغذی و اسید فولیك تامین می‌شود. این راهكار جهت پیشگیری از كمبود آهن واسید فولیك در جامعه ما انتخاب شده است.

غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك از حدود 50 سال گذشته در برخی از كشورها به اجرا درآمده است.

تمام افراد حتی مبتلایان به تالاسمی نیز بدون به خطر افتادن سلامتی می‌توانند از نان غنی شده استفاده كنند. استفاده از مكمل‌های آهن و اسیدفولیك مغایرتی با مصرف نان غنی شده ندارد.

همچنین در دوران بارداری از آنجا كه نیاز به آهن بسیار بالاست، علاوه بر مصرف نان غنی شده باید مصرف مكمل آهن مطابق با توصیه‌های وزارت بهداشت معادل روزانه یك قرص سولفات فرو از شروع هفته 16 بارداری تا 3 ماه پس از زایمان ادامه یابد.

در غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك افزودن مواد مغذی هیچ تاثیری بر طعم، بو، مزه و رنگ و ظاهر نان ندارد.

 فواید غنی سازی آرد با اسیدفولیك

افزودن اسیدفولیك به آرد در پیشگیری از برخی بیماری‌های شایع بسیار موثر است:

- كمبود اسید فولیك در ماه اول بارداری كه سیستم عصبی جنین در حال شكل‌گیری است، می‌تواند منجر به بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در لوله عصبی شود. نقص لوله عصبی برحسب شدت آن می‌تواند منجر به مرگ نوزاد شده و یا صدمات جبران ناپذیری به سلامت كودك وارد كند. مصرف نان غنی شده با اسیدفولیك یكی از راه‌های مهم پیشگیری از بروز نقایص مادرزادی لوله عصبی در نوزادان است.

- نقش اسید فولیك در پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی و ابتلا به سرطان‌ها نیز نشان داده شده است. برخی از كشورها، با اضافه كردن آهن و اسید فولیك به آرد موفق شده‌اند. شیوع نقایص مادرزادی لوله عصبی و بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد قابل ملاحظه‌ای كاهش دند.

به خاطر داشته باشید كه برای پیشگیری از كمبود آهن و پیامدهای ناشی از آن، علاوه بر استفاده از نان غنی شده باید نكات زیر را رعایت كرد:

- مصرف منابع غذایی حاوی آهن مانند گوشت، حبوبات و انواع مغزها

- مصرف منابع غذایی ویتامین C از جمله سبزی‌ها و صیفی‌های تازه مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز، گل كلم، سبزی خوردن و میوه‌ها به ویژه مركبات

- خودداری از صرف چای و قهوه از یك ساعت قبل تا 2 ساعت پس از صرف غذا

دوشنبه 13/4/1390 - 16:10
آموزش و تحقيقات

یك متخصص سرشناس بیماریهای كبدی در انگلیس هشدار داد كه صدها هزار كودك در سراسر جهان در معرض خطر اپیدمی در سطح جهانی، رژیم غذایی و تغذیه نامناسب و غیرسالم و نیز فقدان تحرك بدنی هستند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پروفسور مارتین لومبارد در این باره تاكید كرد: بیش از نیم میلیون نفر از كودكان زیر 15 سال به دلیل الگوی زندگی ناسالم با خطر ابتلا به بیماری‌های كبدی مواجه هستند.

وی تصریح كرد: افزایش نرخ چاقی بدین معنی است كه این كودكان و نوجوانان با خطر ابتلا به بیماری كبد چرب در سنین پایین مواجه هستند كه این بیماری به نوبه خود می‌تواند موجب بروز سرطان، سكته مغزی و بیماریهای قلبی شود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، پروفسور لومبارد ابراز نگرانی كرد كه والدین به اندازه كافی از این خطر مطلع نیستند و این بی‌خبری می‌تواند بحران فوق را تشدید كند.

انتهای پیام

دوشنبه 13/4/1390 - 16:8
سلامت و بهداشت جامعه
جام جم آنلاین: هنگامی كه زیر آفتاب داغ تابستانی راه می‌روید، علاوه بر محافظت از پوست باید به فكر چشم‌هایتان هم باشید. شاید با خودتان فكر ‌كنید با تنگ كردن چشم‌ها و نگاه نكردن مستقیم به خورشید مشكل حل می‌شود، اما باید بدانید همان‌قدر كه اشعه‌های آفتاب برای پوست مضر است، می‌تواند برای سلامت چشم‌ها هم دردسرساز باشد.

پس بسادگی از این مورد نگذرید و با انتخاب و استفاده درست از عینك‌های آفتابی سلامت چشم‌ها را تامین كنید.

دكتر امین‌الله نیك‌اقبالی، دبیركل انجمن چشم پزشكی ایران در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره استفاده از عینك‌های آفتابی می گوید: تابش شدید آفتاب و وجود اشعه ماورای بنفش، استفاده از عینك‌های آفتابی را ضروری می‌كند.

در تابستان كه روزها طولانی‌تر و تابش آفتاب مستقیم‌تر است، نیاز به استفاده از این عینك‌ها بیشتر احساس می‌شود. در فصل زمستان هم به دلیل وجود برف نباید استفاده از عینك‌های آفتابی را فراموش كرد. علاوه بر این زمانی كه كنار دریا هستید نیز به دلیل بازتاب اشعه از سطح آب نیاز است از عینك آفتابی استفاده شود.

به گفته وی، هر جا كه نور آفتاب زیاد باشد، چه به دلیل طولانی بودن روز یا تابش مستقیم آفتاب و چه به دلیل بازتاب نور از سطوح صیقلی، برای محافظت از چشم‌ها باید از عینك‌های آفتابی استفاده شود.

اگر از عینك آفتابی استفاده نكنید...

تقریبا تمام قسمت‌های بدن توسط پوست پوشیده شده است و به همین دلیل تاثیر اشعه ماورای بنفش روی پوست دیده می‌شود. به گفته دكتر نیك‌اقبالی همان‌طور كه اشعه ماورای بنفش پوست را می‌سوزاند و برنزه می‌كند، روی پوست پلك هم تاثیر می‌گذارد.

اما چشم تنها جایی است كه قسمتی از آن را پوست نمی‌پوشاند؛ مثل قرنیه و ملتحمه كه به طور مستقیم در معرض تابش اشعه‌ ماورای بنفش قرار دارد. این فوق تخصص شبكیه در این زمینه هشدار می‌دهد: تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش و بازتابی كه از مناطق مختلف دارد، باعث می‌شود ملتحمه و قرنیه تحت تاثیر قرار بگیرد و دچار عوارضی مانند بیماری ناخنك شود. چون عقیده بر این است كه شاید اشعه ماورای بنفش زمینه‌ساز ایجاد ناخنك باشد.

وی درباره تاثیر اشعه ماورای ‌بنفش بر چشم‌ها توضیح می‌دهد: وقتی جوشكاران بدون استفاده از محافظ، جوشكاری می‌كنند، دچار سوزش چشم می‌شوند. علت این سوزش نیز زخم‌های ایجاد شده روی قرنیه است كه باعث می‌شود این افراد به نور حساس شوند، اشك ریزش پیدا كنند و تا مدتی نتوانند چشم‌هایشان را باز نگه دارند.

به گفته دكتر نیك‌اقبالی اگر اشعه ماورای‌بنفش برای مدتی طولانی به چشم بتابد همین عوارض را ایجاد خواهد كرد. به همین دلیل اگر برای مدتی طولانی در برف راه بروید یا كنار دریا بمانید، ممكن است دچار این حالات شوید. وی می‌افزاید: اشعه ماورای بنفش باعث می‌شود سطح قرنیه و ملتحمه زخم شده و در آن سوختگی ایجاد شود. در نتیجه چشم فرد دچار درد، سوزش و ناراحتی خواهد شد.

دكتر نیك‌اقبالی با اشاره به این‌كه قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورای بنفش خورشید احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد، خاطرنشان می‌كند: مقداری از اشعه ماورای بنفش توسط قرنیه فیلتر می‌شود، ولی مقدار كمی نیز ممكن است به چشم راه پیدا كند و امكان بروز آب مروارید را افزایش ‌دهد؛ در این شرایط بخصوص میان افراد سیگاری احتمال ابتلا به آب مروارید بیشتر می‌شود.

به گفته وی، حتی ممكن است مقداری از لنز هم عبور كند، به شبكیه برسد و آن را بسوزاند. در نتیجه دید شخص كاهش می‌یابد.

به گفته دكتر نیك‌اقبالی تابش آفتاب و نور هم می‌تواند روی پوست پلك تاثیر بگذارد و هم ممكن است اثراتی روی ملتحمه و قرنیه داشته باشد. همچنین ممكن است با تاثیر گذاشتن روی عدسی احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد یا شبكیه را بسوزاند و دید مركزی را مختل كند.

ویژگی‌های عینك آفتابی مناسب

اكثر عینك‌های آفتابی برای محافظت از چشم‌ در برابر پرتوهای مضر نور خورشید طراحی شده‌اند، ولی هنگام خرید باید دقت داشته باشید حفاظت در مقابل بعضی از این اشعه‌ها بیشتر اهمیت دارد.

دكتر نیك اقبالی در این زمینه توضیح می‌دهد: تقریباً همه عینك‌های موجود در عینك‌سازی‌ها استاندارد است. در عینك فروشی‌ها نیز دستگاهی وجود دارد كه تاثیر اشعه ماورای بنفش و میزان آن را نشان می‌دهد. بنابراین اگر قصد خرید عینك آفتابی مناسبی دارید، باید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه و حتما امتحان كنید.

امروز در بازار انواع مختلف عینك‌های آفتابی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد. دكتر نیك اقبالی با بیان این‌كه انتخاب میان رنگ‌های مختلف عینك‌ها به سلیقه افراد بستگی دارد، می‌افزاید: عقیده بر این است كه برای رانندگی و مواردی این چنین، رنگ خاكستری بهتر است چون شخص می‌تواند راحت‌تر و بهتر ببیند. ولی در كل انتخاب رنگ‌ها به سلیقه شخص بستگی دارد.

دبیر كل انجمن چشم پزشكی ایران با اشاره به این‌كه در تمام نقاط ایران تابش آفتاب شدید است، به همه افراد توصیه می‌كند عینك آفتابی مناسبی تهیه و از آن استفاده كنند.

نیلوفراسعدی بیگی
جام جم

دوشنبه 13/4/1390 - 15:52
سلامت و بهداشت جامعه
جام جم آنلاین: با گرم شدن هوا و تعطیلی مدارس، سر و كله جوجه‌های رنگی و زیبا در جعبه‌های مقوایی در گوشه و كنار خیابان‌های شلوغ و پرتردد شهر هم پیدا می‌شود. این جوجه‌های بخت برگشته اغلب با اصرار بچه‌ها و البته استقبال والدین جهت مهار شیطنت كودكان خریداری می‌شود، اما آیا خرید و نگهداری از جوجه خصوصا در آپارتمان‌های كوچك امروزی آن هم توسط كودكانی كه شرایط نگهداری آنها را نمی‌دانند، درست است؟ آیا نگهداری از این حیوانات در خانه ممكن است موجب انتقال بیماری به انسان شود؟

اغلب جوجه‌هایی كه در كنار خیابان و توسط دستفروشان عرضه می‌شوند، جوجه‌های نر مرغ‌های تخمگذاری هستند كه چون نگهداری آنها برای مرغدار صنعتی به صرفه نیست آنها را معدوم می‌كنند یا آن كه توسط كارگران مرغداری یا دستفروشان به صورت غیرمجاز عرضه می‌شوند. متاسفانه این جوجه‌ها كه اغلب جوجه مرغ و اردك هستند در شرایط غیربهداشتی و نامناسب به صورت متراكم و فشرده به دور از تهویه مناسب در كنار خیابان‌های آلوده به دود و انواع میكروب‌های بیماری‌زا نگهداری و عرضه می‌شوند. بنابراین اغلب، عمر كوتاهی داشته و ضعیف و بیمار هستند كه البته برخی از این جوجه‌ها ممكن است با داشتن ظاهری سالم و مقاوم ناقل میكروب‌های بیماری‌زا باشند.

بیماری سالمونلوز

معمولا بیماری عفونی كه از جوجه‌ها می‌تواند به انسان منتقل شود بیماری «سالمونلوز» است.

این بیماری، مشترك میان انسان و حیوان است و اغلب باكتری آن به طور طبیعی در دستگاه گوارش، پوست و موی بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی وجود دارد. متاسفانه امروز بسیار دیده می‌شود كه كودكان به دلیل اشتیاق زیاد به جوجه‌ها، در كنار آنها غذا می‌خورند. آنها را می‌بوسند، به لباس و موهای خود می‌مالند و گاهی نیز در محیط داخلی خانه به بازی با آنها می‌پردازند یا شخصا اقدام به تعویض و نظافت محیط نگهداری آنها می‌كنند. این در حالی است كه در اثر آلوده شدن غذا یا لباس كودكان به مدفوع آلوده جوجه‌ها یا استنشاق غبار حاصل از مدفوع، ادرار یا غذای آلوده به این باكتری در هنگام نظافت محل نگهداری احتمال انتقال این بیماری به كودك دلبند شما وجود دارد .خطر ابتلا به این بیماری در كودكان و افراد مسن و ضعیف بیشتر است.

این بیماری معمولا بعد از 12 تا 14 ساعت با علائمی نظیر: تب، لرز، پیچش شكم، اسهال و استفراغ یا گاستریت شدید بروز می‌كند و ممكن است تا یك هفته ادامه داشته باشد و اغلب درمان‌پذیر است. نكته مهم‌تر آن كه برای جذابیت بیشتر و فروش راحت‌تر، این جوجه‌ها را رنگ می‌كنند. این رنگ‌ها معمولا مجاز و خوراكی نیستند و ممكن است در طولانی‌مدت خصوصا برای بچه‌ها مشكلاتی ایجاد كنند.

چه باید كرد؟

اگر در اثر اصرار كودك ناچار به خرید جوجه شدید، حداقل كاری كه باید انجام دهید این است كه به بچه‌ها بیاموزید قبل و بعد از دست زدن به جوجه‌ها دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند.

برای آگاهی از شرایط نگهداری، شستشو، نحوه استفاده از داروهای ضدانگل و شیوه رفتار با پرنده حتما با كلینیك‌های دامپزشكی مشورت كنید.

از خرید جوجه‌هایی كه به صورت فشرده و متراكم در فضاهای كوچك و نامناسب نگهداری می‌شوند، خودداری كنید چرا كه در صورت وجود جوجه بیمار در چنین فضاهای محبوسی براحتی عامل بیماری‌زا به جوجه‌های دیگر نیز منتقل می‌شود.

فاخره بهبهانی
جام‌جم

دوشنبه 13/4/1390 - 15:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته