• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4100روز قبل
پوست و مو

برای تقویت موهایمان چه بخوریم

 

هر كسی آرزو دارد موهایی زیبا و درخشان داشته باشد و شاید به همین دلیل هر روز انواع جدید شامپو و تقویت‌کننده‌ موها را در بازار می‌بینیم. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند تغذیه مناسب می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از ریزش موها و تقویتشان شود...

 

آنها معتقدند حبوبات، منبع خوبی از ویتامین B6، روی، گوگرد و اسیدفولیک هستند و تمام این ریزمغذی‌ها می‌توانند به تقویت ریشه موها کمک کنند. گوشت بوقلمون نیز پروتئین و آهن فراوانی دارد و مصرف آن می‌تواند استحكام ریشه موها را در پی داشته باشد. بنابراین نقش تغذیه در جلوگیری از ریزش موها بسیار مهم‌‌تر از استفاده از مواد شیمیایی است. به همین دلیل به سراغ دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران رفتیم تا اطلاعات بیشتری را درباره ارتباط تغذیه و ریزش مو به دست بیاوریم.

 

آقای دکتر! آیا ریزش مو به تغذیه، مربوط است؟

 

صددرصد! اصولا موهای ما برای رشد به انرژی و درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها نیاز دارند. یعنی اگر فردی دچار سوءتغذیه ناشی از كمبود پروتئین یا انرژی باشد، به دلیل کمبود درشت‌‌مغذی‌ها دچار ریزش مو می‌شود. کمبود ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌های گروه B، آهن و روی هم می‌توانند ریزش مو را در پی داشته باشند.

 

بنابراین اگر فردی به اندازه کافی غذا بخورد، دیگر دچار ریزش مو نمی‌شود؟

 

اینطور نیست. ممکن است یک نفر از منابع انرژی و پروتئین کافی در طول روز بهره‌مند شود یا حتی بیشتر از نیازش هم دریافت داشته باشد اما در مجموع، سطح آهن، روی یا ویتامین‌های گروه B در بدنش پایین باشد و در نتیجه به ریزش مو مبتلا شود.

 

منظور شما این است که افراد چاق هم دچار ریزش مو می‌شوند؟!

 

بله، بگذارید موضوع را کمی ساده‌تر بگویم؛ برخی افراد در اثر پرخوری و دریافت انرژی مازاد،‌ دچار افزایش وزن و چاقی می‌شوند اما چون انرژی را با خوردن بی‌اندازه مواد غذایی مختلف به دست می‌آورند، بنابراین ممكن است مشکلی مانند بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدنشان به وجود آید و معمولا این به هم ریختگی هورمون‌ها بیشتر به نفع هورمون‌های مردانه است. با بالا رفتن سطح هورمون‌های مردانه نیز مشکلی مانند ریزش مو برای فرد چاق پیش می‌آید.

 

تفاوت ریزش موی مستقیم و غیرمسقیم در اثر عوامل تغذیه‌ای چیست؟

 

در این نوع ریزش موی (غیرمستقیم)، برخلاف ریزش موی مستقیم، تعادل هورمون‌های بدن به هم می‌ریزد و ممکن است خانم‌ها در کنار ریزش مو از مشکلات دیگری مانند بی‌نظمی در قاعدگی، ایجاد موهای زائد یا حتی کیست هم رنج ببرند. اولین توصیه متخصصان پوست و مو به چنین افرادی، کاهش وزنشان است. بنابراین می‌توان گفت که به‌طور کلی در رژیم‌های غذایی هرگونه عدم تعادل چه در مصرف انرژی، چه پروتئین و چه ریزمغذی‌ها که همان ویتامین‌ها هستند، ریزش مو را به دنبال خواهد داشت.

 

آقای دکتر! خیلی وقت‌ها به افرادی که قصد رژیم گرفتن دارند توصیه می‌شود برنج را از رژیم غذایی‌شان حذف نکنند چون دچار ریزش مو می‌شوند. آیا این ادعای درستی است؟

 

در درجه اول باید بگویم که در هیچ رژیم اصولی و علمی‌ای، برنج و به‌طور کلی کربوهیدرات‌ها حذف نمی‌شوند. اینکه خیلی‌ها می‌گویند حذف برنج باعث ریزش مو می‌شود، بیشتر به این دلیل است که برنج منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است. در رژیم‌های غیرعلمی که معمولا افرادی که متخصص تغذیه نیستند، آنها را تجویز می‌كنند، برنج و سایر کربوهیدرات‌ها مانند نان و ماکارونی از برنامه غذایی حذف می‌شوند. در این رژیم‌های غیراصولی بیشتر مواد غذایی پروتئینی گنجانده می‌شود. در این صورت، چون خود فرد در دوران رژیم‌ از خوردن چربی‌ها هم پرهیز می‌کند، در نتیجه تعادل تغذیه‌ای‌اش به هم می‌ریزد و دچار عوارضی مانند ریزش مو خواهد شد.

 

پس چرا کسانی که رژیم پروتئینی می‌گیرند، خیلی زود لاغر می‌شوند؟

 

من نگفتم رژیم پروتئینی باعث لاغر شدن نمی‌شود. اتفاقا کسانی که فقط پروتئین مصرف می‌کنند، ممکن است خیلی هم زود لاغر شوند ولی چون این نوع کاهش وزن به صورت علمی و منطقی صورت نگرفته است، می‌تواند عوارضی مانند ریزش مو را در پی داشته باشد.

 

یعنی شما در رژیم افرادی که قصد لاغر شدن دارند، حتما برنج و سایر کربوهیدرات‌ها را می‌گنجانید؟

 

بله، حتما. ما در رژیم‌های اصولی، راه و روش درست غذا خوردن را به افراد می‌آموزیم و

هیچ یک از گروه‌های غذایی را حذف نمی‌کنیم. اگر برنج، نان یا ماکارونی از رژیم غذایی افراد حذف شوند، اولین اتفاقی که می‌افتد، همین ریزش مو است.

 

بنابراین افرادی که تحت?نظر متخصصان تغذیه رژیم می‌گیرند، دچار ریزش مو نمی‌شوند؟

 

به‌طور منطقی در جریان رژیم غذایی اصولی نباید ریزش مو اتفاق بیفتد اما ممکن است در اثر عدم تعادل هورمون‌ها در روزهای اول رژیم، یک ریزش موی جزئی پیش بیاید که این نوع ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد و خیلی زود در ادامه روند رژیم‌درمانی از بین می‌رود و موها دوباره رشد طبیعی‌شان را پیدا می‌کنند.

 

پس چرا برخی از افراد حتی با داشتن یک رژیم غذایی درست و منطقی باز هم دچار ریزش موی شدید می‌شوند؟

 

خیلی از افراد برای غلبه بر استرس خود به غذا خوردن روی می‌آورند. یعنی غذا برایشان حکم دارو دارد. حالا چنین فردی اگر بعد از مدتی دچار اضافه وزن و چاقی شود و به متخصص تغذیه مراجعه کند و حتی یک رژیم منطقی هم بگیرد، باز ممکن است به ریزش مو مبتلا شود. به دلیل اینکه خود استرس یکی از دلایل ریزش مو به حساب می‌آید اگر متخصص تغذیه هنگام رژیم دادن، این نکته را در نظر نگیرد و داروی استرس چنین فردی که همان غذاست، از او گرفته شود، به احتمال زیاد بیمار به دلیل زمینه استرس و نه وجود اشکال در نوع رژیم غذایی‌، دچار ریزش مو می‌شود بنابراین گرفتن شرح حال پیش از دادن رژیم غذایی به بیمار اهمیت زیادی دارد.

 

آقای دکتر! لطفا منابع غذایی ویتامین B را که نقش پررنگی در جلوگیری از ریزش و تقویت مو دارند، معرفی کنید.

 

انواع جوانه‌ها، سبزی‌ها، گوشت‌هایی مانند گوشت قرمز یا ماهی، تخم‌مرغ و غلات منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شوند. در بین ویتامین‌های گروه B، بیوتین برای رشد و تقویت موها بسیار کمک‌کننده است. زرده تخم‌مرغ، گوشت و سبزی‌های برگ سبز تیره هم از بهترین منابع دریافت بیوتین به شمار می‌روند.

ندا احمدلو/پرسشی از دكتر سید سعید حسینی متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع:سلامت

سه شنبه 14/4/1390 - 18:13
بهداشت روانی

 

وسواس سبب اتلاف وقت ، کاهش توان فرد ، احساس خستگی ، اختلال در روند طبیعی زندگی ، شغلی ، فعالیت‌هایمعمول اجتماعی و روابط فردی می‌شود

 

اختلال وسواسی- اجباری (OCD) ، یک اختلال اضطرابی‌ ست و خصیصه‌ی اصلی آن، وجود وسواس‌ها یا اجبارهای مکرر و شدید است که رنج و عذاب قابل ملاحظه‌ای را برای فرد به‌بار می‌آورد. وسواس سبب اتلاف وقت ، کاهش توان فرد ، احساس خستگی ، اختلال در روند طبیعی زندگی ، شغلی ، فعالیت‌های معمول اجتماعی و روابط فردی می‌شود. افراد دچار وسواس، نمی‌توانند به‌طور طبیعی با مردم ارتباط عاطفی داشته باشند و برای برقراری ارتباط با دیگران، یک سلسله‌قواعد و قوانین خاص ایجاد می‌کنند.

 

این افراد، از تصمیم آنی و لحظه‌ای، احساس، افکار و اعمال حساب‌نشده هراس دارند. وسواس با ترس (فوبیا) و اضطراب همراه است. شک و تردید در وسواس وجود دارد؛ تا آن‌جا که ممکن است فرد نتواند تصمیم بگیرد و یا کاری انجام دهد. بیمار مبتلا به وسواس، از غیرمنطقی‌بودن وسواس‌اش آگاهی دارد و وسواس را ناهمنوا با خود (ایگو) می‌یابد و درواقع، آن را یک رفتار ناخواسته می‌داند. فرد دچار وسواس معمولاً تمایل عمیقی درخود برای مقاومت در برابر افکار یا اعمال وسواسی می‌بیند اما بعضی از این بیماران، مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهند.

 

گاهی‌اوقات، وسواس نزد بیمار اهمیت می‌یابد؛ برای نمونه حتی اگر شغل‌اش را به‌خاطر وقتی‌که صرف شست‌وشو می‌کند، از دست بدهد، بر این اعتقاد خود که شست‌وشوی اجبارگونه‌اش اخلاقاً صحیح است، پای‌می‌فشرد.

 

وسواس دو نوع است :

 

1) وسواس فکری: یعنی فکر، احساس یا اندیشه‌ی مزاحم و تکراری (عودکننده) که ناخواسته به ذهن می‌آید.

 

2) وسواس عملی : یعنی عمل (رفتار) تکراری که فرد مجبور به انجام آن‌ است؛ به‌طوری‌که فرد می‌ترسد اگر آن عمل (رفتار) را انجام ندهد، عواقب هولناکی نصیب‌اش ‌شود. وسواس عملی، اعمالی‌ست که فرد در انجام آن‌ها احساس اجبار و فشار می‌کند. وسواس عملی، تلاشی برای کاستن اضطراب است اما همیشه به کم‌شدن اضطراب منجر نمی‌شود، بلکه ممکن است اضطراب فرقی نکرده باشد یا حتی بیش‌تر شده باشد.

 

مبتلایان به وسواس فکری، معمولاً در ادای جملات و کلمات، مکث و تأمل و تردید می‌کنند و به تصحیح آن‌ها می‌پردازند. مبتلایان اضطراب، خود را با افکار تکراری کنترل می‌کنند.

 

در بیش‌تر بیماران مبتلا به وسواس، بین شدت تمایل تکرار فکر و عمل از یک‌طرف و بی‌اهمیت بودن آن فکر و عمل از طرفی دیگر، عدم تناسب وجود دارد.

 

تحقیقات نشان‌می‌دهد بیماران مبتلا به وسواس، بیش‌تر متعلق به خانواده‌هایی هستند که پدر و مادرهای سخت‌گیر، کمال‌طلب، خرافی ، دقیق در جزئیات امور و بی‌تحمل در برابر بی‌نظمی و سروصدا دارند. این والدین اغلب آرمان‌های بسیار صعب‌الوصولی را برای کودکان خود درنظر می‌گیرند و یا عقاید خود را بدون آن‌که ببینند آیا کودک آمادگی یا استطاعت جسمی و روانی قبول آن‌ها را دارد یا نه، به او با فشار تحمیل می‌کنند؛ برای نمونه تأکیدهای فراوان زودرس و نامتناسب با سن کودک در رابطه با نظافت، از این‌قبیل است.

 

وسواس، اشکال مختلفی دارد:

 

وسواس آلودگی ، وسواس تردید ، وسواس تقارن ، وسواس فکری اعمال پرخاشگرانه یا جنسی ، ترس از احتمال وقوع اتفاقی وحشتناک مانند آتش‌سوزی ، مرگ یا بیماری فرد موردعلاقه‌ی خود، نظم و ترتیب ، صرفه‌جویی اجبارگونه ، کندن اجبارگونه‌ی مو ، ناخن‌جوی ، اعتقاد به اعداد سعد و نحس ، افکار یا تصاویر یا تکانه‌های جنسی ممنوع یا انحرافی ، دست‌شستن زیاد ، حمام‌کردن زیاد ، مسواک‌زدن زیاد که موجب ضایعات لثه می‌شو د، به سر و وضع خود رسیدن به‌صورت افراطی ، اعمال تکراری مانند داخل و خارج شدن مکرر از در یا نشستن و برخاستن مکرر یا شستن مکرر بخشی از بدن یا شانه‌کردن مکرر مو، وارسی درب منزل یا ماشین و قفل و اجاق یا ترمز ماشین، انجام اقداماتی برای پیشگیری از صدمه‌رسیدن به خود یا دیگران؛ مانند آویختن لباس‌ها به ترتیبی خاص، داشتن الگویی خاص برای پوشیدن لباس، انجام شمارش برای محافظت از خود در مقابل ترس؛ برای نمونه وقتی از پله پایین می‌رود، 3بار جمله‌ای را تکرار می‌کند و اگر در شمارش، مانعی به‌وجود آید، شمارش را از نو شروع می‌کند. کندی در کار؛ برای نمونه فرد ساعت‌ها وقت خود را صرف کارهای ساده هم‌چون لباس‌پوشیدن یا غذاخوردن می‌کند و یا ایجاد اگزما و ترک‌خوردگی پوست در اثر شست‌وشوی زیاد.

 

«وسواس آلودگی»: شایع‌ترین نوع وسواس است که معنی آن، شست‌وشو یا اجتناب اجبارگونه از شیئی که فرد گمان‌می‌کند آلوده است، می‌باشد. بیمار ممکن است دست‌هایش را به افراط بشوید، بساید و بخراشد یا از ترس میکروب، قادر به ترک خانه‌اش نباشد. این افراد معتقدند که آلودگی با کوچک‌ترین تماس از شیئی به شیء دیگر و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

 

«وسواس تردید» : دومین نوع شایع است؛ برای نمونه فرد می‌ترسد اجاق را خاموش یا در را قفل نکرده باشد؛ بنابراین چندبار کنترل می‌کند که اجاق را خاموش کرده و یا در را بسته است یا نه. این افراد به‌خاطر فراموش‌کردن چیزی، احساس گناه می‌کنند.

 

«وسواس تقارن» : نیز شایع است که معنای آن، لزوم رعایت تقارن یا دقت است. بیمار، ساعت‌ها وقت لازم دارد تا یک وعده غذا بخورد یا صورتش را اصلاح کند.

 

«اختلال وسواسی- اجباری»: می‌تواند در نوجوانی، کودکی و حتی در 2سالگی هم شروع شود اما میانگین سن شروع آن، حدود 20سالگی‌ست. در بزرگسالان، احتمال ابتلای زن و مرد یکسان است اما نوجوانان پسر، بیش‌تر از دخترها دچار این اختلال می‌شوند. افراد مجرد نیز بیش‌تر از متأهلان به این اختلال دچار می‌شوند. ابتلا به سایر اختلال‌های روانی در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری، شایع است؛ مانند افسردگی، جمعیت‌هراسی، اختلال اضطرابی، اختلالات شخصیتی، فوبیا، اختلال پانیک (اختلال هول) و اختلالات غذاخوردن. سابقه‌ی تیک در بعضی از این بیماران وجود دارد.

 

اختلال وسواسی-اجباری، مؤلفه‌ی وراثتی قابل توجهی دارد. 35درصد از بستگان درجه اول این بیماران، خود به همین اختلال مبتلا هستند. در بیماران متأهل، میزان اختلافات زناشویی، بیش‌ از حدمعمول است. در بیش‌تر بیماران دچار اختلال وسواسی-اجباری، علائم به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و بیش‌تر علائم پس از واقعه‌ی پرفشاری چون حاملگی، مشکل جنسی یا مرگ یکی از بستگان بروز می‌کند. از آن‌جا که خیلی از این بیماران می‌کوشند تا علائم خود را از دیگران پنهان کنند، بیش‌تر آنان با 5 تا10سال تأخیر به پزشک مراجعه می‌کنند. «اختلال وسواسی-اجباری» معمولاً سیری درازمدت اما متغیر دارد و در بعضی از بیماران به‌صورت نوسانی‌ست و در برخی دیگر به‌صورت ثابت.

 

«وسواس‌های خرافی» : بر ترس از مرگ متمرکزند و افراد مبتلا، چیزهای خاصی را با بدشانسی مرتبط می‌دانند و از فعالیت‌ها و مکان‌های خاصی که گمان می‌کنند موجب بدشانسی می‌شوند، اجتناب می‌کنند؛ نمونه‌ی آن، فردی‌ست که نمی‌توانست لباس‌هایی را که هنگام حضور در مراسم تشییع‌جنازه پوشیده بود، بر تن کند.

 

راه‌های درمان وسواس:

 

«رفتاردرمانی» و «دارودرمانی»، علائم را کاهش می‌دهند. «خانواده‌درمانی» و «گروه‌درمانی» نیز مفید هستند.

منبع:تهیه شده توسط :دکتر احمد قادری/ مجله شادکامی و موفقیت

سه شنبه 14/4/1390 - 18:12
کامپیوتر و اینترنت

6 قابلیت ناشناخته در نرم‌افزارVLC media player

 

 

نرم‌افزار VLC media player یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نرم‌افزارهای پخش فایل‌های صوتی و تصویری در جهان است. VLC media player از مجموعه عظیمی از فرمت‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند، بر روی پلتفرم‌های متعددی عرضه شده است و از همه مهم‌تر رایگان و متن‌باز است. اکثر کاربران تنها برای گوش دادن به فایل‌های صوتی و یا مشاهده فایل‌های تصویری از VLC استفاده می‌کنند، اما قابلیت‌های این نرم‌افزار بسیار فراتر از این‌هاست. در این ترفند قصد داریم به معرفی 6 قابلیت ناشناخته VLC media player بپردازیم که کمتر کاربری از آن‌ها اطلاع دارد.

 

1. Ripکردن DVDها
به عمل تبدیل فیلم‌های DVD به فایل‌های تصویری مرسوم نظیر AVI و ذخیره آن بر روی هارددیسک، عمل Rip کردن DVD گفته می‌شود. این موضوع می‌تواند بسیار کاربردی باشد چرا که دیگر نیازی به کپی کردن یک DVD با حجم بالا بر روی هارددیسک نخواهید داشت و تنها یک فایل تصویری با حجمی به مراتب کمتر و همان کیفیت اصلی در اختیار خواهید داشت. برای Rip کردن DVD توسط VLC کافی است ابتدا DVD را درون DVD-ROM قرار دهید. سپس از منوی Media بر روی Convert / Save کلیک کنید. در پنجره Open Media به تب Disc بروید. در این قسمت شما می‌توانید تعین کنید چه میزان از ویدئو Rip شود. با کلیک بر روی دکمه Convert / Save می‌توانید نوع فرمت خروجی و محل ذخیره فایل را در تنظیم نمایید و نهایتاً با فشردن دکمه Start عملیات تبدیل و کپی را آغاز کنید.

 

2. عکس‌برداری و فیلم‌برداری از ویدئو
شما می‌توانید توسط VLC از صحنه‌ای از ویدئو عکس بگیرید و یا قسمتی از ویدئو را به صورت جداگانه ضبط کنید. برای این کار کافی است از منوی View گزینه Advanced Controls را انتخاب کنید تا دکمه‌های مربوط به این کار نمایش داده شود.

 

3. پخش فایل‌های فشرده
فرض کنید شما یک فایل فشرده با فرمت RAR یا ZIP و یا سایر فرمت‌های مشابه در اختیار دارید که درون آن‌ها فایل‌های صوتی یا تصویری ذخیره شده است. اگر از VLC استفاده می‌کنید، برای پخش این فایل‌ها نیازی به Extract کردن فایل‌ فشرده ندارید. کافی است در VLC از منوی Media گزینه Open File را انتخاب کنید. سپس فایل فشرده را انتخاب کنید. VLC به طور اتوماتیک محتویات فایل فشرده را برای شما پخش خواهد کرد.

 

4. پخش ویدئو در حالت ASSCII
کدهای اسکی (ASSCII) یک ترکیب کاراکتری بر اساس الفبای انگلیسی هستند. شما در VLC می‌توانید فایل‌های تصویری خود را در قالب این کدها مشاهده کنید! این قابلیت VLC بیشتر جنبه سرگرمی دارد. برای این کار کافی است از منوی Tools به Preferences بروید. سپس به بخش Video بروید و گزینه Output را بر روی Color ASSCII art video output تنظیم نمایید و بر روی دکمه Save کلیک کنید. حال کافی است یک ویدئو را اجرا کنید. برای بازگردانی به حالت قبل کافی است مجدد گزینه Output را بر روی Default تنظیم کنید.

 

5. تبدیل فایل‌های صوتی و تصویری
در صورتی که قصد تبدیل فرمت‌های فایل‌های صوتی و تصویری را دارید نیازی به استفاده از نرم‌افزارهای جانبی نخواهید داشت. VLC این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. برای این کار از منوی Media بر روی Convert / Save کلیک کنید. در همان تب File، بر روی Add کلیک کنید و فایلی که قصد تبدیل آن را دارید را انتخاب کنید. این کار را می‌توانید به دفعات انجام دهید. سپس بر روی Convert / Save کلیک کنید. اکنون می‌توانید فرمت فایل جدید و تنظیمات مربوط به آن و همچنین محل ذخیره فایل تبدیل شده را اعمال کنید. با کلیک بر روی دکمه Start عملیات آغاز می‌گردد.

 

6. مشاهده و دانلود ویدئوهای آنلاین
شما به وسیله VLC می‌توانید ویدئوهای آنلاین موجود در صفحات اینترنت نظیر ویدئوهای یوتیوب را مشاهده کنید و همچنین آن‌ها دانلود نموده و بر روی هارد ذخیره کنید. برای این کار کافی است از منوی Media بر روی Open Network Stream کلیک کنید. اکنون آدرس صفحه‌ای که ویدئو در آن قرار دارد را وارد کنید. اگر دکمه Play را بزنید ویدئو در محیط VLC پخش خواهد شد. اما اگر بر روی فلش کوچک کنار آن کلیک کنید و Convert را انتخاب کنید، می‌توانید آن را با هر فرمتی که علاقه‌مندید بر روی هارددیسک ذخیره کنید.

منبع:tarfandestan.com

سه شنبه 14/4/1390 - 18:11
خواص خوراکی ها

سرخالو» برای بهبود گردش خون مفید است

 

سرخالو (Lychll) میوه ای است که پوست آن سرخ و چرم مانند و تیغ تیغی و شبیه توت فرنگی است. قسمت خوراکی آن سفید، شفاف، سفت و آبدار است. این میوه استوایی به وفور در جنوب چین، جنوب تایوان، شمال ویتنام، اندونزی، فیلیپین و هند کشت می شود.

 

لازم به ذکر است این میوه تا جایی که ما اطلاع داریم در ایران وجود ندارد و قصد ما از بیان خاصیت این میوه، آشنایی بیشتر خوانندگان با خواص میوه های مختلف است که طی سفرهای خود ممکن است اسم آن را بشنوند و همچنین انگیزه ای باشد برای واردکنندگان تا در کنار وارد کردن انواع و اقسام لوازم لوکس و تزئینی، توجهی هم به محصولات گیاهی و زیست محیطی سایر نقاط دنیا داشته باشند.

 

این میوه در افزایش انرژی بدن کمک می کند.

 

حال عمومی فرد را بهبود می بخشد.

 

سرخالو غنی از ویتامین c است و نسبت به پرتقال ۴۰ درصد ویتامین c بیشتری دارد.

 

میزان بتاکاروتن در این میوه نسبت به آن چه که در هویج وجود دارد، بیشتر است.

 

این میوه خاصیت ادرارآور دارد و برای سیستم گوارشی نیز مفید است.

 

اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در آن در جذب بتاکاروتن کمک می کند.

 

این میوه از لخته شدن خون و از آسیب های شدید سلول ها پیش گیری می کند و در بیماران قلبی احتمال سکته را ۵۰ درصد کاهش می دهد.

 

سرخالو منبع خوب کربوهیدرات و فیبر است.

 

دانشمندان معتقدند این میوه یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان است.

 

چینی ها از خواص این میوه برای بهبود بیماری خونی کمک می گیرند.

 

این میوه درد را تسکین می دهد.

 

فلاوانوئید موجود در آن، مانع رشد سلول های سرطانی به خصوص سرطان سینه می شود.

 

از آن جایی که این میوه سرشار از ویتامین c است، برای سرماخوردگی، تب و گلودرد مفید می باشد.


منبع:روزنامه خراسان

سه شنبه 14/4/1390 - 18:10
ادبی هنری

جایگاهی برای یک شیء که خداوند به آن قسم خورد

 

 

پیوند قلم با فرهنگ ایران ‌زمین
با ورود اسلام، استفاده از قلمدان در مکتب خانه‌ها و مدرسه‌ها معمول شد. از دوره سلجوقیان تا تیموریان به دلیل حمایتی که از شعرا، نویسندگان و هنرمندان وجود داشت، این هنر پیشرفت زیادی نمود اما در دوره صفویه که خوشنویسی به بالاترین حد خود رسیده بود، هنر قلمدان‌سازی نیز به اوج خود رسید و قلمدان‌های برجای مانده از آن دوران از ارزشمندترین و پرهنرترین آثار فرهنگی - هنری ایران به شمار می‌روند. در دوره‌های زندیه و قاجاریه نیز همچنان این هنر در اوج بود و بیشتر در میان هنرمندان اصفهانی رواج داشت. البته گفتنی است که اطلاعاتی درباره قلمدان در دوران پیش از اسلام در دست نیست.
از جمله نام‌دارترین قلمدان‌سازان دوران صفویه و زندیه و قاجاریه می‌توان «محمدزمان نگارگر»، «حسن خداد»، «سمیرمی»، «محمدصادق امامی اصفهانی»، «کاظم نجف قلی»، «عبدالرحیم اصفهانی» و «آقانجف قلمدان» را نام برد.

قلمدان و قلمدان‌سازی در زمره تولیداتی قرار می‌گیرد که با هنر و فرهنگ ایران رابطه و پیوند دیرینه دارد چرا که گران‌مایه‌ترین میراث‌های نقاشی و مینیاتور، تذهیب و منبت کاری هنرمندان قدیمی ما بر جعبه‌های قلمدان نقش بسته است. از طرفی قلمدان در گذشته‌ای نه چندان دور مهم‌ترین وسیله کتابت بود.



قلمدان ها عمدتاً از سه دسته تشکیل شده‌اند:
چوبی، فلزی و مقوایی، این قلمدان ها را در انواع و اشکال گوناگون قالب گیری می کردند و بعد روی آن نقاشی مینیاتور و به ندرت تذهیب به کار می‌بردند.

قلمدان‌ها از نظر اندازه:
1- کوچک یا نیم بهره با ابعاد 2 × 13 سانتی متر
2- متوسط یا یک بهره با ابعاد 3/7 × 21 سانتی متر
3- قلمدان عادی یا دو بهره با ابعاد 4/4 × 23/5 سانتی متر
4- قلمدان بزرگ یا سه بهره با ابعاد 5/5 × 28 سانتی متر
هر قلمدان در ساده‌ترین فرم از یک غلاف و یک زبانه یا کشو تشکیل می‌شود و برای ساخت هر یک بهتر است از قالبی جداگانه استفاده شود. قالب‌ها را معمولاً از چوب‌های سختی چون گردو می‌سازند.
از قلمدان‌سازان معروف در دوره قاجار که قلمدان مقوایی می‌ساختند، می‌توان به «میرزا ابوالقاسم طباطبایی»، «مشهدی حسن تهرانی»، «کریم مقواساز» اشاره کرد. قیمت و ارزش یک قلمدان معمولاً بستگی به کیفیت نقوش آن داشت به طوری که نوشته‌اند در سال‌های آخر سلطنت ناصرالدین شاه، نقاشان قلمدان فقط برای تزیین یک قلمدان گاه تا پنجاه تومان اجرت می‌گرفتند و این مبلغ در مقایسه با نان که هر سه کیلو، فقط یک قران قیمت داشت قیمت قابل توجهی بود.
منبع: bornanews.ir

سه شنبه 14/4/1390 - 18:10
تغذیه و تناسب اندام

آچای را با لیمو ترش نخورید!

 

مصرف لیمو ترش همراه با چای به مینای دندان آسیب می‌زند.


یك متخصص تغذیه گفت: مصرف لیمو ترش همراه با چای موجب از بین رفتن ویتامین c آن می‌شود و احتمال آسیب رساندن به مینای دندان را افزایش می‌دهد.

 

وی افزود: چای دارای تركیباتی آنتی‌اكسیدانی است كه اگر بدون قند مصرف شود و گرما و حرارت آن كم باشد آنتی‌اكسیدان‌های آن بهتر جذب بدن می‌شوند.

 

وی گفت: چای جزو نوشیدن‌ هایی است كه باعث رفع خستگی بدن و استحكام دندان‌ها می‌شود و مواد آنتی ‌اكسیدانی ‌موجود در آن رادیكال‌ های آزاد را از بین می‌برد.

 

این متخصص تغذیه افزود: چای به دلیل داشتن تانن نباید قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود به دلیل اینكه جذب آهن غذا را مختل می‌كند همچنین مصرف مواد فیبردار و نان‌هایی كه خوب تخمیر نشده است به دلیل تشكیل ماده‌ای به نام فیتات از جذب آهن خون جلوگیری می‌كند.


وی ادامه داد: مصرف لیمو ترش همراه با چای معمولاً به عنوان یك چاشنی استفاده می‌شود. لیمو ترش همراه با چای موجب از بین رفتن ویتامین c آن می‌شود و احتمال آسیب رساندن به مینای دندان را افزایش می‌دهد و خشكی دهان را افزاش می‌دهد. البته مصرف لیمو ترش بدون چای موجب افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود.

سه شنبه 14/4/1390 - 18:9
بیماری ها

راه‌های جلوگیری از وزوزگوش

 

 

عارضه وزوز گوش یکی از معدود عوارضی است که این روزها بدون هیچ علت مشخصی بر شمار مبتلایان به آن افزوده می‌شود؛ عارضه‌ای که از داخل سر منشأ می‌گیرد و اصلا منبع بیرونی ندارد.

برای همین کاملا استثنایی است. البته این یک تعریف قدیمی از وزوز گوش است چون در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌‌های زیادی که صورت گرفته، مشخص شده که وزوز علت و منشأ عصب شناختی دارد به‌طوری که محققان معتقدند وزوز صدایی است که به خاطر درگیری‌های راه‌های عصبی و قشر مغز اتفاق می‌افتد. یعنی زمانی که سلول‌ها و نرون‌های مغز فعالیت اضافه پیدا می‌کنند.

این عارضه یکی از اختلالات شنوایی است که فرد را هم از نظر روحی و روانی و هم جسمی درگیر می‌کند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوایی گذاشته‌اند.

متأسفانه در این میان علتی هم که بخواهیم برای وزوز گوش معرفی کنیم، وجود ندارد.

با این حال وزوز گوش دو نوع است؛ وزوزهای فردی و وزوزهای عینی.

وزوز فردی به این معنی است که فقط خود فرد قادر به شنیدن صدای وزوز است و دیگران نه. ولی در وزوز عینی اگر فردی گوش خود را نزدیک فرد مبتلا بکند، صدای وزوز را خواهد شنید. ولی بیشترین نوع این عارضه به‌صورت فردی است.

البته گاهی وزوز به‌علت بروز بیماری‌های دیگر هم می‌تواند باشد. مثل ایجاد تومور روی عصب شنوایی. اگر این بیماری‌ها برطرف شوند، وزوز هم بهبود خواهد یافت. با این حال یک‌سری اقدامات درمانی برای این عارضه در همه جای دنیا شناخته شده است. این روش‌ها هم شامل درمان‌های پزشکی و هم توانبخشی هستند.

در گذشته بیشترین درمان، همان درمان دارویی بود که به تبع خوردن یکسری از داروها عارضه قطع می‌شد ولی این روش به هیچ وجه راه درمان قطعی نبود. اما توانبخشی و استفاده از سمعک راه‌های درمانی دیگری هستند که سال‌هاست مورد استفاده قرار دارند. به این ترتیب که با گذاشتن این ابزار در گوش، صدایی وارد آن می‌شود که دیگر صدای وزوز شنیده نخواهد شد. اینها درمان‌های نسبتا موفقی بودند اما باز هم مؤثر نیستند. چون اگر از گوش برداشته شوند، وزوز همچنان پابرجاست.

درمان‌های دیگر مثل تحریک الکتریکی یا مغناطیسی هم درمان‌هایی هستند که استفاده‌کنندگان از آن‌ معتقدند وزوز، ناشی از اختلال در عملکرد عصب شنوایی است و اگر این عصب تحریک شود، به حالت اولیه برخواهد گشت. متأسفانه باید گفت که این روش‌ هم راه درمان قطعی نیست برای همین روانشناسان و روانپزشکان از طریق درمان شناختی به این نتیجه رسیده‌اند که فرد می‌تواند از طریق کنترل خودش و گرفتن مشاوره، صدای وزوز را کنترل کند. این روش‌ها البته روش‌هایی هستند که هر کسی قادر به انجام‌شان نیست. برای همین و در نهایت آخرین و موفق‌ترین روش درمان این عارضه روش آموزشی بازآموزی وزوز است.

در این روش به فرد یاد می‌دهند که با استفاده از کنترل‌کننده‌های صدا و با شرکت در یکسری جلسات آموزشی، هم صدای وزوز را کنترل کند و هم در انتهای این جلسات اضطراب و استرس شدید از فرد دور خواهد شد. موفقیت این درمان بالای 80درصد است. با این حال مهم‌ترین نکته در مورد عارضه وزوز که ممکن است همه به آن گرفتار شوند، پیشگیری از آن است. در این مورد به تمام کسانی که از صدا فراری هستند و فقط به‌دنبال سکوتند، توصیه می‌شود که گوش خود را به صدا عادت دهند و همچنین به کسانی که در معرض صداهای بسیار بلند و آلودگی صوتی‌ هستند، هم توصیه پرهیز از این شرایط می‌شود.

منبع:hamshahrionline.ir

سه شنبه 14/4/1390 - 18:8
كودك

توصیه هایی قبل از بچه دار شدن

 

اگر بر مبنای دلایل غلط و غیرمنطقی صاحب فرزند شوید، لذت شیرین پدر و مادر شدن به پشیمانی و عذابی ابدی برای شما و فرزندانتان تبدیل خواهد شد...

 

البته فرزند با خود شادی های بسیاری به همراه می آورد اما در عین حال چالش های فراوانی نیز پیش روی شما قرار می دهد. داشتن فرزند روابط، فعالیت های روزمره، شغل، وضعیت مالی و به طور کلی سبک زندگی شما را تغییر خواهد داد. به همین دلیل قبل از بچه دار شدن، باید برای آینده خود برنامه ریزی کنید و ببینید حضور فرزند در آن چه تغییراتی ایجاد می کند.

 

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از بچه دار شدن این است که حتما درباره نحوه پرورش کودک با همسرتان صحبت کنید و به توافق های اصولی برسید. از افرادی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، در مورد مشکلات مرتبط با نگهداری کودک بپرسید و صادقانه ببینید می توانید از عهده آنها بربیایید یا خیر.

 

بسیاری از مادران پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی پس از زایمان می شوند که از دلایل عمده آن عدم آمادگی برای مادر شدن، ناتوانی در درک حقایق زندگی، توقعات نامعقول و عدم برنامه ریزی قبلی است. تصمیم برای بچه دار شدن، تصمیم مهمی است که نباید آن را دست کم بگیرید. داشتن یک نوزاد کوچک می تواند جالب و مفرح باشد؛ حتی می تواند برخی نیازهای درونی شما را ارضا کند، به نحوی که قبل از بچه دار شدن شاید تصور آن را هم نمی کرده اید، اما پذیرش مسوولیت یک نوزاد قدری دشوار است.

 

وقت و انرژی زیادی از شما گرفته و زمان کمی برای استراحت و تجدید قوا باقی می ماند، و معمولا زمان، پول، حمایت عاطفی، آموزش یا آمادگی لازم برای کارهایی که باید انجام دهید، نخواهید داشت، بنابراین قبل از بچه دار شدن به همه جوانب آن خوب فکر کنید و منطقی تصمیم بگیرید چرا که توافق پدر و مادر برای بچه دار شدن در سلامت روح و روان کودک بسیار موثر است و باعث می شود فرزند را مورد توجه و محبت بیشتری قرار دهند.

 


منبع:روزنامه سلامت

سه شنبه 14/4/1390 - 18:8
اخبار

دختر ۷ ساله قربانی اشتباه مربی شنا

 

 

 

 صبح شنبه – ۱۱ تیر – بازپرس شاهنگیان از شعبه دوم دادسرای جنایی تهران در پی تماس تلفنی مأموران کلانتری ۱۱۱ هفت چنار از کشف جسد متعفن مرد جوانی در یک خانه قدیمی باخبر شد.

به گزارش ایران، سرپرست تیم مأموران مبارزه با مواد مخدر در تشریح ماجرا به بازپرس جنایی گفت: «چندی قبل با دریافت گزارش های مردمی در جریان رفت و آمد معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر به این خانه قرار گرفته و صبح امروز برای پاکسازی به این مکان آمدیم.

اما به محض ورود با توجه به بوی تعفن شدید با یک بسته بزرگ روبه رو شدیم که بشدت بوی تعفن می داد. در ادامه نیز با جسد مرد جوانی روبه رو شدیم.

مرد صاحبخانه که همراه همسر، پسر و دو مرد معتاد دیگر دستگیر شده بود در بازجویی ها گفت: جسد متعلق به امید – ۳۵ ساله – است که گاهی برای مصرف مواد مخدر به خانه ما می آمد. عصر چهارشنبه – ۷ تیر – وقتی به اینجا آمد خمار بود و تعادل هم نداشت.

اول چند تا قرص خورد و بعد هم مواد کشید اما ناگهان حالش بدتر شد و دقایقی بعد هم جان سپرد. ما که خیلی ترسیده بودیم نمی دانستیم با جسد چه کار کنیم. بنابراین آن را با پارچه و چسب و طناب بسته بندی کرده و گوشه یکی از اتاق ها گذاشتیم.

اما دیگر موضوع را فراموش کردیم و جسد همانجا مانده بود تا این که دستگیر شدیم. بازپرس جنایی تهران ضمن صدور دستور بازداشت هر پنج تن، تا اعلام نظر پزشکی قانونی آنها را در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داد.... / بکه ایران

سه شنبه 14/4/1390 - 18:7
آموزش و تحقيقات
ورزش سریع، خطر مرگ ناشی از سرطان را كاهش می دهد

 

یك بررسی جدید نشان داد ورزش كردن با حركات تند و سریع و فقط نیم ساعت در روز می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را به میزان قابل توجهی كاهش دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پریدن، شنا كردن و بازی هایی مثل اسكوآش یا فوتبال همگی خطر ابتلا به سرطان و احتمال مرگ ناشی از این بیماری را كاهش می دهند اما این مطالعه تایید می كند كه اگر مردم بخواهند از مزایای این ورزش ها برای سلامتی بهره مند شوند باید حداقل ۳۰ دقیقه در روز تمرینات خود را انجام دهند.

به گزارش روزنامه دیلی اكسپرس، متخصصان دانشگاه های كیوپیو و اویولو در فنلاند با انجام این مطالعات دریافتند كه فعالیت بدنی سریع و چابك بهترین روش برای كاهش خطر ابتلا به سرطان، بویژه سرطانهای ریه و دستگاه گوارش است.

در این بررسی ها ۲۵۶۰ مرد ۴۲ تا ۶۱ ساله از منطقه شرق فنلاند تحت آزمایشاتی قرار گرفتند. این افراد هیچ سابقه ابتلا به سرطان نداشتند.

شرح این مطالعه در مجله انگلیسی «طب ورزش» منتشر شده است..... /  خبرگزارى ایسنا

سه شنبه 14/4/1390 - 18:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته