• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4115روز قبل
دانستنی های علمی

ناف بري؛ پيوندي اجباري

 

يکي از قديمي ترين سنت هاي سيستان که خوشبختانه در حال حاضر کمرنگ تر شده، اما هنوز در برخي نواحي و روستاهاي اين منطقه به چشم مي خورد، سنت ناف بري دختر و پسر يا به تعبيري؛ نامزد کردن دختر و پسر خردسال براي يکديگر است.

اجراي اين مراسم به اين صورت بوده که هرگاه در خانواده اي، دختري متولد شود، بستگان نزديک پسردار، با مشورت خانواده دختر يا پدربزرگ و مادربزرگ، ناف وي را به اسم پسرشان مي بريدند؛ به تعبيري آن دختر را نامزد پسر خود اعلام مي کردند تا زماني که طرفين به سن بلوغ رسيده و با يکديگر ازدواج کنند. در بعضي موارد در گوش همان پسر گوشواره مي گذاشتند به اين معنا که اين پسر دختري نشان کرده دارد و نمي تواند با فرد ديگري ازدواج کند.

بلوچ معتقد است، عهد و وفاي قوم و خويش بهتر از عهد و وفاي ديگران است، از اين رو پدران و مادران بلوچ در حفظ اين شيوه تعصب و اصرار زيادي داشته و سعي دارند تا حد امکان براي فرزند خود از ميان خويشاوندان و افراد قبيله، همسر برگزينند، به همين خاطر هنگام تولد نوزاد، قابله (يا همان ماما) مبلغي را از والدين نوزاد به عنوان مژدگاني دريافت مي کند که اگر نوزاد پسر باشد، اين مژدگاني را پدر و اگر دختر باشد يکي از اقوام نوزاد که پسري همسال يا کمي بزرگ تر دارد، پرداخت کرده و دستور مي دهد تا قابله، ناف دختر را به اسم پسر وي ببرد.در برخي از قبايل استان چنين رسم است که علاوه بر پول، يک دست لباس نوزاد و مقداري طلا هم به خانواده نوزاد پيشکش مي کنند.

در مناطق ديگر سيستان و بلوچستان براي نشان کردن دختر، مبلغي پول يا تحفه اي به عنوان رونمايي (روگشايي) به نوزاد دختر داده مي شود و در صورتي که پدر و مادر دختر، تحفه و هداياي والدين پسر را قبول کنند، نشانه اين است که پسر کوچک را به دامادي قبول کرده اند و ديگر هيچ گاه نمي توانند فرد ديگري را به دامادي خود برگزيند، مگر اين که داماد کوچک فوت کند.والدين دختر و پسر از همان زمان کودکي، ارتباط نزديک خود را همه ساله با دادن هدايايي هر چند کوچک، حفظ کرده و خاطره ناف بري را تا زمان ازدواج قطعي و زنده نگه مي دارند.البته اين سنت که ظاهرا و به عقيده بزرگ ترها و ريش سفيدهاي قوم در گذشته با هدف تحکيم بخشيدن به بنيان هاي طايفه اي و جلوگيري از گسست خانوادگي و قومي ـ عشيره اي، اجرا مي شده است امروزه از نظر علم ژنتيک سنتي اشتباه و مردود شناخته مي شود، چرا که فرزندان معلول نتيجه همين ازدواج هاي فاميلي هستند. از سوي ديگر اين سنت، تحميل يک نوع ازدواج ناخواسته بر دختران و پسران قبيله بوده است که بايد يک عمر به زندگي مشترک گاه ناخواسته که از سوي پدران و مادران بر آنها تحميل شده است، تن بدهند. حتي روايات و حکايت هايي حاکي از نارضايتي جوان ها در همان ادوار بوده است به طوري که نارضايتي خود را در اقداماتي همچون خودکشي يا زندگي توام با اجبار و کراهت نشان مي داده اند.

منبع:jamejamonline.ir

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:44
کامپیوتر و اینترنت

8 راه غير متعارف براي دسترسي به Gmail

 

يکي از مشکلاتي که کاربران ايراني به دليل سرعت پايين اينترنت خود زياد با آن برخورد ميکنند استفاده از سيستم ايميل Gmail است؛ به طوريکه به دليل تکنولوژي هاي به کار رفته در Gmail لود صفحات آن با سرعت بسيار کندي صورت ميگيرد و يا اصلأ گاهي پيغام هاي خطايي نظير 502 (temporary) نمايش داده ميشود. اما شما براي دسترسي به Inbox خود در Gmail راه هاي ديگري نيز داريد! راه هايي که به وسيله آنها ميتوانيد به Gmail با سرعتي بسيار بالاتر دسترسي پيدا کنيد. در اين ترفند به معرفي 8 راه غير متعارف براي دسترسي به سرويس Gmail ميپردازيم.

بدين منظور شما ميتوانيد از هر يک از 8 آدرس مخصوص زير به دلخواه استفاده نماييد.
هر صفحه داراي ويژگي هاي خاص خود است:

حالت پايه:
http://mail.google.com/mail/?ui=html

 

ورژن قديمي:
http://mail.google.com/mail/?ui=1

 

حالت Secure يا امن:
https://mail.google.com

 

حالت Safe يا ايمن:
http://mail.google.com/mail/?labs=0

 

حالت موبايل:
http://mail.google.com/mail/?ui=mobile يا http://m.gmail.com

 

حالت آيفون:
http://mail.google.com/mail/x/gdlakb-/gp

:iGoogle gadget
http://www.google.com/ig/gmailmax

 

حالت عدم چک نمودن نوع مرورگر:
http://mail.google.com/mail?nocheckbrowser

(اين حالت مخصوص زماني است که نميخواهيد Gmail اتوماتيک نوع ورودي شما را تشخيص دهد و خود را با آن تطابق دهد).
منبع:tarfandestan.com

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:41
سلامت و بهداشت جامعه

بخوانيد و انجام دهيد


نکات بهداشتي زيادي وجود دارد که ما بدون چون و چرا آن ها را انجام مي دهيم، اين توصيه ها نسل به نسل از پدران و مادران به فرزندان انتقال يافته است و محققان زيادي بر روي اين باورها تحقيق و آزمايش هايي انجام داده اند.بسياري از اين باورها تاييد و بسياري ديگر مورد بي اعتنايي و انکار پژوهش گران قرار مي گيرد. برخي از اين توصيه ها را براي شما آورده ايم.

 

? نبايد کناره هاي نان برش خورده را دور بيندازيد زيرا سرشار از ويتامين است؛ در بررسي که در سال ???? انجام گرفته، محققان آلماني دريافتند روند پخت نوعي آنتي اکسيدان که با سرطان مقابله مي کند در نان ايجاد مي کند و مقدار اين آنتي اکسيدان در کناره هاي نان ? برابر خود نان است.

 

? اگر با موهاي خيس از منزل خارج شويد، سرما خواهيد خورد؛به گفته متخصصان، شايد هنگامي که با موي خيس خارج مي شويد احساس سرما کنيد ولي اين کار باعث مريض شدن شما نخواهد شد زيرا که احساس سرما روي سيستم ايمني بدن تاثير نمي گذارد.

 

? حالت چپ نگاه کردن چشم مي تواند ماندگار شود؛ اين عادت در صورتي که عمدي باشد نمي تواند روي بينايي فرد تاثير بگذارد. اما اگر در حالت عادي متوجه تکرار زياد اين حرکت توسط کودک شديد، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد.

 

? خوردن ماهي به بالا بردن هوش کودک کمک مي کند؛در مورد کودکان ? تا ? ساله اين موضوع واقعيت دارد. ماهي هاي چرب مانند ماهي آزاد سرشار از اسيدچرب امگا? و نوعي اسيد به نام (DHA docosahexaenoic) است. DHA در ? سال اول رشد کودک نقش مهمي در رشد مغز و قدرت ديد دارد. در بررسي که روي کودکان ? ساله انجام گرفت مشخص شد، کودکاني که روزانه از مکمل هاي DHA مصرف مي کردند يادگيري کلمات و درک آنان بهتر است. افرادي که از ماهي خوششان نمي آيد مي توانند گردو، آواکادو و روغن کانولا را جايگزين آن کنند.

 

? يک ساعت پس از خوردن غذاي سبک شنا کنيد و نه قبل از آن؛پس از خوردن، بيشتر خون به طرف سيستم گوارش جريان پيدا مي کند. در زمان قديم مادربزرگ ها بر اين باور بودند که شنا کردن پس از خوردن يک وعده غذاي سنگين باعث گرفتگي عضلات و در نهايت غرق شدن مي شود، اما اين چنين نيست. به گفته کارشناسان، شايد براي شنا کردن انرژي کمتري داشته باشيد اما اين امر مانع بازي کردن در آب نخواهد شد.

 

? هر کودکي بايد به طور روزانه قرص مولتي ويتامين مصرف کند؛واقعيت امر اين است که کودکاني که در سال اول تنها با شير مادر تغذيه شده اند بايد مکمل هاي ويتامين D مصرف کنند. پس از آن مصرف مولتي ويتامين مانعي ندارد اما متخصصان معتقدند که حتي اگر کودک شما بدخوراک باشد نياز به مولتي ويتامين وجود ندارد. مطمئن باشيد بدغذاترين کودک نيز که لب به غذا نمي زند، نياز بدن خود را تامين خواهد کرد.

 

? خوردن شير ولرم قبل از خواب، خواب آور و آرام بخش است؛شير حاوي مقدار کمي تريپتوفان ( نوعي اسيد آمينه موجود در بوقلمون) است و براي ايجاد آن حالت خواب آور، نياز است فرد شير بخورد.

 

? ?? درصد گرماي بدن خود را از طريق سر از دست مي دهيد؛اين گفته احتمالا براي سر نوزاد که نسبت به سر يک بزرگسال درصد بيشتري از کل بدن را تشکيل مي دهد، گفته شده است. بنابراين لازم است سر نوزاد در هواي سرد پوشيده بماند. اما در خصوص بزرگسالان تنها ?? درصد حرارت بدن از سر خارج مي شود. البته توجه داشته باشيد، حرارت از هر قسمت عريان بدن مانند دست، پا و ... خارج مي شود. بنابراين همان گونه که در هواي سرد استفاده از کلاه اهميت دارد، دستکش نيز فراموش نشود.

منبع:khorasannews.com

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:40
موفقیت و مدیریت

تاثير زيبايي در موفقيت

 

چه رابطه اي بين زيبايي و موفقيت افراد جامعه وجود دارد؟ آيا واقعا زيبايي مي‌تواند به رشد و موفقيت اجتماعي يک فرد کمک کند و در نهايت به خوشبختي او بينجامد؟ پاسخ اين پرسش در تازه ترين تحقيق دانشگاه تگزاس آمريکا آمده است.

 

دانشگاه تگزاس در استين آمريکا در تازه ترين تحقيق خود به نام « آيا زيبايي رمز خوشبختي است؟» بار ديگر به بحث پردامنه و جاودانه زيبايي جسماني و تاثير آن بر زندگي ما پرداخته است.

 

براي اين منظور نظرات بيش از ?? هزار نفر در ? کشور گردآوري شد و توسط دو اقتصاددان به نام هاي دانيل هامرمش و جيسن ابروايا مورد بررسي قرار گرفت.

 

در اين مطالعه سطح موفقيت و خوشبختي ابراز شده از سوي افراد با ميزان جذابيت جسماني آن ها مورد ارزيابي قرار گرفت. نتيجه مشخص شد: ?? درصد افرادي که به لحاظ زيبايي جزو ?? درصد بالاي جدول بودند به طور متوسط خوشحال تر و خوشبخت تر از آن هايي بودند که در يک سوم پايين جدول معيار جسماني قرار داشتند. يعني به طور مشخص آن ها که کمتر زيبا بودند غمگين تر بودند.

 

دانيل هامرمش در اين باره مي‌گويد: زيبايي فردي انسان را خوشبخت تر مي‌کند. البته مي‌دانم اين نتيجه تعجب آور نيست. اما آن چه شگفت آور است اين که هيچ کس تا کنون اين امر را به طور واقع اندازه گيري نکرده است.

 

حال چرا معمولي ترها غمگين تر از زيبارويان بودند؟ پاسخ آن به مشکلاتي بر مي‌گردد که در طول زمان به دليل تحت تاثير قرار ندادن اطرافيان خود با آن برخورد کرده اند. آن ها عملا کمتر پول در مي‌آورند... در پيدا کردن همراهي براي زندگي خود با مشکل مواجه مي‌شوند... و در جوامعي که روز به روز به زيبايي ظاهري توجه بيشتري نشان مي‌دهد مشکل بيشتري در پذيرفته شدن پيدا مي‌کنند.

 

تمام اين داده ها تا اينجا به نظر بديهي مي‌رسد. اما مطالعات جدي نشان مي‌دهد که افراد جذاب تر به طور متوسط ? درصد بيشتر از ديگران در طول زندگي خود پول در مي‌آورند. زنان و مردان زيبا در واقع بيش از ديگران مورد توجه معلم، مربي و اطرافيان خود قرار مي‌گيرند.


نويسنده مقاله نتيجه مي‌گيرد: واقعيت بازار کار اين است: بهتر است زيبا باشيد با هوش متوسط ؛ تا اين که نابغه باشيد با قيافه معمولي...!

منبع:patoghkade.com

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:36
آرایشی و زیبایی

 

 

وقتي فصل ها تغيير مي کنند زيبايي شما نيز بايد متحول شود. نيازي نيست که بعد از يک روز کاري همه لوازم آرايش خود را دور بريزيد ساده تر اين است که راهي را براي به روز کردن چهره خود...

 

من عاشق بهار هستم، زمان بسيار خوبي براي تغيير و دوباره سازي ميباشد. وقتي فصل ها تغيير مي کنند زيبايي شما نيز بايد متحول شود. نيازي نيست که بعد از يک روز کاري همه لوازم آرايش خود را دور بريزيد. ساده تر اين است که راهي را براي به روز کردن چهره خود با اضافه کردن رنگ هاي گرم تابستاني براي لب و چشم پيدا کنيد.

 

نگهدارنده هاي پوست

 

اول از همه نگهدارنده هاي پوستي خود را با توجه به تغيير فصل انتخاب کنيد. پوست خود را هفته اي يکبار براي جلوگيري از پوسته شدن آن لايه برداري کنيد، و از مرطوب کننده هاي قوي تر براي محافظت از پوستتان در هواي گرم و خشک استفاده کنيد. با اين حال شما بايد باز هم از مرطوب کننده هايي که در آنها ضد آفتاب نيز وجود دارد براي محافظت از پوستتان در برابر آفتاب استفاده کنيد.

 

بعد از اينکه به کار برگشتيد، کرم پودر هاي مرطوب را دور بريزيد و از فونداسيون و محو کننده ها استفاده کنيد. تابستان وقت مناسبي براي اين است که فونداسيون هاي قديمي خود را دور بريزيد (چون پر از باکتري هستند) و يکي جديد بخريد. محو کننده ها - يا اون چيزي که من آنها را راز جهاني مي نامم)- براي پوشاندن دور چشم بسيار مناسب است.

 

آرايش

 

شما بايد از سايه هاي تابستاني در اين فصل استفاده کنيد، اما تغيير از بهار به تابستان نبايد زياد چشمگير باشد. ساده ترين کار اين است که سايه هاي گرم و گندم گون مي تواند تغييز زيادي ايجاد کند. رژهاي مايع خود را با رژهاي کرم مانند (رژهاي جامد) عوض کنيد. اگر برافروختگي اي که در بهار برايتان ايجاد شده است در حال محو شدن است ، از رنگ برنز براي پيشاني و گونه ها و بيني و چانه خود استفاده کنيد.

 

در فصل تابستان همه سايه ها از رنگ هاي طبيعي پوست الهام گرفته اند. اين رنگ ها در دنيا بسيار جذاب و پر کاربرد هستند زيرا باعث زيبا تر شدن زنان شده اند . زيبايي طبيعي به اين معنا نيست که از لوازم آرايش استفاده نشود، بلکه به اين معناست که سايه ها و رنگ ها بايد با رنگ پوست شما همخواني داشته باشد.

 

مو ها

 

گذراندن زمان زياد در زمستان و بهار موها را زخيم و شکننده مي کند. فصل تابستان بهترين فصل براي ترميم موها مي باشد. من همچنين تن هاي هايلايت موهايم را در تابستان براي ظاهري گرم تر که براي اين فصل مناسب است حفظ کرده ام.

منبع:seemorgh.com

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:36
خواص خوراکی ها

خواص درماني دارچين

 

 

دارچين، به جز درمان اختلال هاي گوارشي، خاصيت آرامش بخشي دارد. دارچين قند و کلسترول خون را کنترل مي کند و از آن براي درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده مي شود.

متخصصان به اين نتيجه رسيده اند که دارچين علاوه بر آن که ديابت را کنترل مي کند، بر کلسترول خوب و LDL هم اثر مي گذارد. افرادي که آلرژي دارند نبايد از مصرف دارچين در غذاهاي خود پرهيز کنند زيرا موجب تشديد آلرژي نمي شود.

 

اثرهاي مضر مصرف زياد دارچين، عبارت است از، التهاب يا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک هاي گوشه دهان و سوزش معده. دارچين، از لخته شدن خون جلوگيري مي کند اما زيادي آن در خون باعث بروز مشکل هاي خوني و گردش خون مي شود به ويژه اگر با داروهايي مانند آسپرين که باعث رقيق شدن خون مي شود مصرف شود مشکل را ? برابر مي کند.

 

دارچين، رمز جواني است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه مي دارد و بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است و به عنوان تب بر استفاده مي شود.دارچين خاصيت عجيب ديگري دارد که آن هم قوي کردن مصونيت بدن در مقابل امراض است. اگر حس مي کنيد ضعيف شده ايد و ممکن است مريض شويد، چاي دارچين را فراموش نکنيد. حتي اگر سرما خورده ايد يا ضعف شديد داريد چاي دارچين بهترين دارو است.


روزنامه خراسان

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:35
آشپزی و شیرینی پزی

پيتزا انبه

 

 

مواد لازم :

 

 

 

انبه
يک عدد
كالباس دودي ورقه شده
150 گرم
پنير پيتزا مكعبي خرد شده
150 گرم
گوجه‌ فرنگي چري زرد نصف شده
12 عدد
نمك و فلفل سياه به ميزان لازم

 

 

 

 

طرز تهيه :

 

آرد و مايه را به همراه كمي نمك، در ظرف بزرگي ريخته، وسط آن را گود كنيد. آب را به همراه سه قاشق غذاخوري روغن‌زيتون درون مواد بريزيد. آنها را با هم خوب مخلوط كرده و روي سطح آن آرد بپاشيد سپس ورز دهيد تا نرم و يكدست شود.

 

خمير آماده شده را درون ظرف برگردانيد و روي آن را با پارچه نم‌دار يا پلاستيك چرب شده بپوشانيد. صبر كنيد خمير 30 دقيقه در جاي گرم بماند و اندازه آن دوبرابر شود.

 

خمير را به شش قمست تقسيم كرده و هر قسمت را به صورت گلوله درآوريد. هر گلوله را با كمك انگشتان به صورت يك دايره به قطر 15 سانتي‌متر پهن كنيد به طوري كه لبه‌هاي آن كمي ضخيم‌تر باشد.

 

انبه را پوست كنده و هسته آن را درآوريد. سپس آن را به صورت مكعبي خرد كنيد. انبه خرد شده را به همراه كالباس روي خميرها بچينيد و روي آنها پنير خرد شده و گوجه‌فرنگي چري قرار دهيد، نمك و فلفل را به آن اضافه كنيد. باقيمانده روغن را روي ميني‌پتيزاها بپاشيد و آنها را به مدت 10 دقيقه درون فر 200 درجه سانتي‌گراد يا 400 درجه فارنهايت قرار دهيد.

 

 

 

منبع : groohashpazi.blogfa

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:35
اخبار

 پانا، "زارا" دختر 13 ساله انگليسي است که اخيرا به نوعي بيماري عجيب دچار شده که علائم زودهنگام پيري در صورت و چهره وي نمايان شده است. 

http://www.asriran.com/files/fa/news/1390/3/31/178425_739.jpg

 http://www.asriran.com/files/fa/news/1390/3/31/178426_402.jpg


اين بيماري موجب شده که اين دختر جوان را به پير زني 50 يا 60 ساله تبديل کند در حالي که مادر او 40 سال بيشتر ندارد.

گفته مي شود اين دختر جوان که توسط خانواده اش براي درمان نزد پزشکان متخصص پوست برده شد، آنان تشخيص دادند که علت اين پيري زودرس، جمع شدن چربي هاي اضافي پشت پوست صورت و پس از آن سوختن اين چربي در مدت زمان کوتاه بوده است.
 

چهارشنبه 1/4/1390 - 1:32
دانستنی های علمی

 

آرامگاه دکتر علي شريعتي کجاست؟

 

آرامگاه دکتر شريعتي در گورستاني چسبيده به حرم حضرت زينب (س) قرار دارد که راه ورودي آن از کوچه بازار اطراف حرم حضرت است.

موزه دکتر علي شريعتي که آخرين خانه اي است که او در آن زيسته است در خيابان جمالزاده شمالي، نرسيده به فاطمي، کوچه ده متري نادر، پلاک ? قرار دارد.

اين خانه اسفندماه سال ???? با شماره ???? در فهرست آثار ملي ثبت و به موزه تبديل شد.

«مرگ هر لحظه در کمين است، توطئه ها در ميانم گرفته اند، من با مرگ زندگي کرده ام و با توطئه خو گرفته ام. اما اکنون و اين چنين نمي خواهم بميرم، هنوز خيلي کار دارم، چشم هايي که از زندگي عزيزترند انتظار مرا مي کشند.».... / شبکه خبري برنا 

يکشنبه 29/3/1390 - 22:2
کامپیوتر و اینترنت

استفاده ازنوارآدرس مرورگربه عنوان ماشين حساب

 

فرض کنيد که در حال گشت‌و‌گذار در محيط وب هستيد و قصد داريد تا يک عمل رياضي نظير جمع يا تفريق را انجام دهيد. شايد سريع‌ترين راهي که به ذهن مي‌رسد استفاده از ماشين حساب ويندوز باشد. اما بايد بدانيد که مي‌توانيد از اين نيز سريع‌تر عمل کنيد! در اين ترفند قصد داريم نحوه استفاده از نوار آدرس مرورگر اينترنت به عنوان يک ماشين حساب را براي شما بازگو کنيم. به طوري که بدون نصب هرگونه افزونه‌اي و در هر مرورگر دلخواهي، مي‌توانيد عمليات رياضي را در قسمت نوار آدرس مرورگر انجام دهيد و جواب بگيريد.

 

بدين منظور:
ابتدا مرورگر اينترنتي دلخواه خود را باز کنيد.
اکنون در نوار آدرس مرورگر (محلي که آدرس‌هاي اينترنتي را وارد مي‌کنيد) عبارت زير را وارد کنيد:

javascript:X+Y

به جاي X و Y دو عدد دلخواه را وارد کنيد. به عنوان مثال براي محاسبه جمع دو عدد 14 و 29 بايستي اين عبارت را وارد نماييم:

javascript:14+29

خواهيد ديد که عدد 43 به عنوان نتيجه بر روي صفحه نقش مي‌بندد.

شما مي‌توانيد از هر 4 عمل اصلي رياضي استفاده کنيد. به مثال زير که در آن علائم تفريق، ضرب و تقسيم نيز استفاده شده است توجه کنيد:

 

javascript:(17-2)/3*2

حاصل اين عبارت 10 خواهد بود.

همچنين شما امکان محاسبه توان و جذر اعداد را نيز خواهيد داشت. عبارت زير حاصل 2 به توان 3:

(javascript:Math.pow(2,3

و عبارت بعدي حاصل جذر عدد 32 را نمايش خواهد داد:

(javascript:Math.sqrt(32

در صورتي که اين ترفند بر روي مرورگر شما عمل نکرد، قابليت Javascript بر روي مرورگر شما غبرفعال است که بايستي از قسمت تنظيمات مرورگر،‌ آن را فعال کنيد.

منبع:tarfandestan.com

يکشنبه 29/3/1390 - 21:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته