• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 86
تعداد نظرات : 51
زمان آخرین مطلب : 3416روز قبل
حجاب و عفاف

 

تو ای زن ایرانی، ای فرزند ایران، و ای دخت نو باوه ایرانی، ای جواهری که در ایران و تنها مملکت شیعه جهان به سر می بری، تو مانند دری در صدف هستی، تو گوهر نایابی هستی که فقط در پوشش و حجاب مادری خود می توانی محفوظ و سربلند بمانی، تو تنها پایه و اساس کانون یک خانواده هستی، خانواده ای که كانون عشق و امید و تحقق آرزوهاى آدمى در معارف الهی است و مهم ‏ترین جایگاه پرورش انسان است و می تواند مركز تولد و پرورش نسل بشر باشد، بدان که هیچ جامعه‏ اى نمى‏تواند بدون خانواده پایدار بماند و از دامان توست که انسانهای بسیار شایسته ای، در خانواده تربیت شده و به جامعه تحویل می دهی و خانواده است که مهم ترین و با اهمیت ‏ترین نهاد اجتماع مردم است.

 

بدان که مردانت تنها به نصیحت بسنده نمی کنند و لازم باشد برای حفاظت از حجاب تو خون خود را هم نثارت می کنند، چرا که حجاب تو سلاحی قویتر و برنده تر از سلاح های مادی است، حجابت را که ارزنده ترین زینت و افتخار توست حفظ کن، حجاب تو سنگری برای حفاظت از خون مرد توست و تو بالاتر و والاتر از آن هستی که سفارش به پوشش و حجاب تو بکنم چرا که بهشت زیر پای تو قرار دارد، پس قدر و منزلت حجابت را بدان.
خواهرم اگر حجاب و عفاف تو مورد تهدید و تجاوز قرار گیرد و این دژ مستحکم تو شکسته شود جامعه در مسیر سیلاب‌ های پر خطر قرار می گیرد، چون که حجاب و پوشش صحیح تو، از عوامل بسیار مؤثر در حفظ خانواده است، حجاب تو بوی خوش گل عفاف و به رنگ تقوا است و سپری قوی در برابر شمشیر های تهاجم فرهنگی غربیان است.
حجاب مظهر اقتدار زنان است و خداوند حجاب را به منظور حفظ عفت و شرف زن قرار داد و برای اینکه نشانه ای بر ایمان و عقیده ی او باشد بر او واجب نموده است، ای بانوان مومن و محجبه ایران و دختران و زنان شایسته شما با آراستن خویش به حجاب اسلامی بزرگترین معلمان اخلاق و پاکی و فضیلت هستید، و بدانید زنانی که جسم خود را با ارزشمند تر از آن می دانند که هر چشمی از آن بهره ببرد، بر مسند والای فضیلت نشسته اند، و این حجاب است که عفاف و شخصیت و متانت زن را نمودار می کند و او را همچون مرواریدی گرانبها در بر می گیرد.
ای زن آیا می دانی که در پشت حجاب تو رازی هست که نمی تواند آتش هوس مردان را بر‌افروزد، و چشم و دل سبک سران را بی ‌اختیار به دنبال تو روان کند، و مانع نگاه شهوت آلود و خریدارانه زود گذر و موقتی مردان و پسرانی شود که احساسات و عصمتت را چند صباحی به بازی بگیرند.
عظمت زن به این نیست كه بتواند چشم مردها را و هوس هوسرانان را به خودش جلب كند، چرا که این افتخارى براى یك زن و تجلیل از زنان نیست، این تحقیر زن است، عظمت زنان به آن است كه بتوانند حجاب و عفاف زنانه را كه خدا در وجود آنها به ودیعه نهاده است را با احساس تكلیف و وظیفه حفظ كنند، چرا که حجاب زن دژ و قلعه ای برای پاسداری از گوهر عفاف اوست و به خاطر ارزش و كرامتی كه دارد باید محفوظ بماند.
خواهرم بیاموز که حجابت را جزء زندگی خصوصی ات قرار بدهی و گرنه دیگران بی حجابیت را وسیله سرگرمی خود قرار خواهند داد، بدان که نگاه های چشم چران مردان به بی حجابی و بد حجابی شما، بازتابی برای ارضای خوشان است، نه احترام گذاشتن به شخصیت حقیقی شما، و شما زنان مومنه این مرز و بوم، و شما زنان پارسای ایران زمین، که پیامبر خاتم صلوات الله علیه شما را گل آفرینش نام نهاده است، آیا می دانید که حجاب شما نشان وقار و علامت افتخار و عزت نفس شماست، به یقین که قدرت زنان در داشتن حجاب می تواند تاثیری زیادی را روی دلها و ذهن های یک جامعه داشته باشد.
جامعه ‌ای که حریم حجاب و عفاف و غیرتش شکسته شود ارزش‌ ها و دارایی‌ های جامعه به تاراج می‌ رود، چرا که مهم ‌ترین عامل در تقویت بنیان خانواده حفظ حریم حجاب است و زیباترین هدیه خداوند به زن حجاب است، و حجاب حافظ اسرار زیبایی های زنان است و یک زن بخاطر ارزش و کرامتی که در جامعه دارد باید با رعایت حجاب که امن ترین پناهگاه اوست محفوظ بماند.
حجاب سرچشمه کمال زنان و رساندن آنان به رتبه عالی معنویت است، حجاب یک زن در حفاظت از عفت و شرم او ، و در آراستگى و زیبایى همراه با وقار او، نقشى مهم ایفا مى كند و مى توان آن را نشان دهنده گرایش اعتقادى فرد و تعلق وى به فرهنگى خاص دانست، حجاب و عفاف حالتی در نفس است كه انسان ها را از غلبه شهوت باز می‏ دارد، چرا که اصالت یک زن مسلمان عفت اوست، و حجاب او مهمترین رکن آن است که برایش مصونیت می آورد نه محدویت، و پر واضح است که حجاب و عفاف زنان به آنها قدرتی می دهد که می توانند یک جامعه را از سقوط و انحطلاط اخلاقی نجات بدهند.
نگاه عمومى به زن بی حجاب را كه در فرهنگ غرب برای زنان نهادینه کرده اند نگاه غلطى است، نگاه ابزارى است، نگاه اهانت ‌آمیز است، در غرب به شخصیت زنان خیلی توهین می شود و حتی زن آلت دست جاسوسان شده است، در حالی که حجاب و عفت زن مایه احترام و شخصیت خود اوست، مهم تر اینکه مسأله حجاب به این خاطر است كه قضیه عفاف در این بین سالم نگه داشته شود، چرا که عفت در زن وسیله ‌اى براى تعالى و تكریم شخصیت زن است و آیا می توان پذیرفت که از زنان بی حجاب و بد حجاب بوی گناه به مشام برسد، ولی مدعی آن باشند که دلشان پاک است.
این ارمغان فمینیسم است که این ذهنیت را در ذهن زنان نهادینه می کند که اگر عفاف و حجاب داشته باشند در جامعه مطرح نمی‌ شوند، مگر نمی توان با چادر و حجاب زیبا بود؟ دیدگاه های فمینیستی همیشه برای زنان بی‌ عفتی به بار آورده است، فمینیسم باعث شده است که زنان را مورد تهاجم قرار دهند و آن ‌ها قربانی بی ‌عفتی شوند، و اگر در جامعه غرب، همه چیز برای یک زن آزاد است ولی هیچ‌ گاه به اندازه الان احساس بدبختی نکرده‌اند، در حقیقت غرب، در برابر گرفتن حجاب زن، هیچ چیزی که بتواند سعادت و خوشبختی واقعی او را تامین کند، به او نداده است.
باید از این منادیان به اصطلاح آزادی سؤال کرد چگونه است که شما زن مسلمان محجبه را زندانی و زن بی حجاب را آزاد می دانید؟ آیا غیر از این است که می خواهید زنان را بازیچه دست مردان هوس باز قرار داده و در لجنزار فساد و تباهی غرق کنید، این به اثبات رسیده است که وقتی بین زنان و مردان حریمی به نام حجاب و عفاف نباشد، میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد.
متاسفانه بی حجابی و بد حجابی که عده ای از زنان ایرانی را در بر گرفته است بیشتر از تبلیغات و سو استفاده های سیاسی و فرهنگی بوده است، که از زمان کشف حجاب در زمان دیکتاتوری رضا شاه شروع شد و در زمان شاه مخلوع هم به روش های گوناگونی رواج پیدا کرد، و در بعد از انقلاب هم به خاطر بعضی از سیاست های نادرست فرهنگی باعث شد که عده بسیار کمی از زنان بی حجاب ایرانی، که بازمانده همان کشف حجاب رضا خانی هستند، در مقابل اکثریت مطلق زنان با حجاب در جامعه ایران قرار بگیرند.
در حالی که ما می بینیم که زنان بى ‏حجاب در اندیشه نمایش خود و زیبایى خودشان هستند، و این امر فقط عقده ها را مى ‏نمایاند و زمینه رشد و تعالى فکری زنان را نابود مى ‏سازد، كسى كه با نمایش زیبایى خود و بی حجاب و بد حجابی فقط در اندیشه جلب نظر دیگران به سر مى ‏برند، در حقیقت مى ‏خواهند با تكیه بر جذابیت‏ هاى ظاهرى خویش و نه اصالت‏ ها و ارزش‏ هاى متعالى یک زن، جایى در جامعه بیابند، در واقع آنان از این طریق اعلام می کنند آنچه برایشان اهمیت دارد جذابیت های زنانگی بودن آنهاست، نه انسانیت و بصیرت و توانی هایشان، و چنین زنانی فرصت پرداختن به آرزوهاى بزرگ‏ تر را نمى ‏یابند.
زنانی كه دائما به فکر زیبایى خود و نگران به جهت معرفى اندام زنانه خود هستند، نمی توانند قابلیت‏هاى خود را بشناسانند و به فعلیت برسانند، و توجه به نیازهاى جسمانى و سطحى خودشان امكان هیچ رشد متعالی را به آنها نمى ‏دهد تا بتوانند حس هویت یابى خودشان را بشناسند، تا چه رسد به آن كه هویتشان را به كمال برسانند.
برهنه شدن و كشاندن رفتارهاى جنسى به كوچه و خیابان به یک زن ارزش نمى ‏دهد، شاید احساس رضایت آنى و زود گذر برایش پدید آورد، ولى کمتر كسى است كه این حالت و رفتار آنان را ارزش تلقى كند، حتی همان کسانی را که به خود جذب می کنند، این روحیه و عمل آنان را ارزشمند نمی دانند، در حالی که زنان برخوردار از حجاب، با دور نگهداشتن خود از دسترس دیگران، سطح ارزشمندى خود را ارتقا مى ‏بخشند، چرا که حجاب احساس ارزشمندى است كه موقعیتى بلند مرتبه و والا براى زنان پدید مى‏ آورد.
و از آن‏ جا كه احساس بى ‏ارزش بودن تمام وجود این افراد را پر كرده است، در پى جبران این كمبود بر مى‏آیند، و چون آسان‏ ترین راه رسیدن به این احساس، مقبول دیگران واقع شدن است، از طریق سكس و عرضه پیكر خود در این مسیر گام بر مى ‏دارند تا به شكلى، احساس ارزشمندی از بین رفته خود را جبران كنند، در حالى كه شخص بر خوردار از حجاب هرگز چنین نیازى را احساس نمى ‏كند، و در نگاه او بهترین راه ارزشمند بودن آن است كه خود را از دسترس بیگانگان دور نگه دارد و مقام و موقعیت خود را پایین نیاورد، و در پى كسب صفات ارزشمند و پایدار باشد.
و در پایان باید پذیرفت که اسلام با نگاه عاطفی به شخصیت زنان، مردان را نیازمند عواطف آنها می کند و در پرتو این عواطف است که جامعه ای عاطفی بنا می شود تا جایی که ایثار و فداکاری از ویژگی های بارز چنین جامعه ای شمرده می شود، ولی در غرب با نگاه غریزی به شخصیت زنان، مردان را نیازمند غرایز او می کند و در جامعه ای که غریزه حرف اول را می زند، جامعه ای است منهای عاطفه و صمیمیت و فداکاری.

جمعه 28/9/1393 - 16:28
حجاب و عفاف

 

حجاب نشانۀ معرفت است .
هر قدر معرفت به ارزش وجودی بیشتر باشد حجاب حساسیت و منزلت بیشتری خواهد داشت و توجه بیشتر به خود اختصاص خواهد داد .
حجاب نشانۀ ارزش دانی و قدر شناسی است .
حجاب نشان منزلت شناسی است .
حجاب نشان اوج آزادی است هر که حجاب ندارد ، آزادی ندارد .
حجاب از والایی و بالایی شخصیت نشأت گرفته است هر قدر حجاب حساب شده تر باشد نشانگر شخصیت بالاتر است .
حجاب از اهمیت انسان حکایت دارد و حجاب از معرفت انسان به ارزش زندگی و حیات حکایت دارد که هر قدر فهم از ارزش حیات بیشتر باشد حجاب اهمیت و توجه بیشتر خواهد یافت .
حجاب تهدید حیات نیست تمدید حیات است و مایه و پایۀ حیات است .
حجاب جانی تازه به زندگی می بخشد و به لطافت آن می افزاید و آزادی مخصوص و فراخور شأن انسان را تضمین می بخشد .
حجاب از کمال جویی هر موجودی است و کمال جویی نیز در ظرف حجاب نضج می گیرد و نشو و نما می یابد و حس جاودانگی را اشباع و جاودانگی را محقق می سازد .
آنان که حجاب را مورد حمله و تاخت و تاز قرار می دهند کسانی هستند که یا بی بهره از سلامت و بهداشت شعورند ، شعوری که فراخور انسان است و یا جاهل هستند و یا عناد دارند و یا چپاول گر و یا آمیخته ای از این ها .
از سلامت شعور بی بهره اند که حیات و حجاب در سبد شعوری آن ها نمی گنجد .
جاهل هستند که معنی حیات را نمی دانند که حیات ظرف و جانمایه لازم دارد و حجاب جانمایۀ حیات است و حیات بدون حجاب وجود ندارد .
سفیه هستند که ترازوی عقلی آنان ارزش حقیقی حیات را درست درک نمی کند .
چپاول گر هستند که می خواهند گوهر حیات را تاراج کنند و نامی از حیات باقی نگذارند .

جمعه 28/9/1393 - 16:26
حجاب و عفاف
پنج شنبه 27/9/1393 - 20:6
حجاب و عفاف
پنج شنبه 27/9/1393 - 19:59
حجاب و عفاف
پنج شنبه 27/9/1393 - 19:50
حجاب و عفاف
بانوی خوبم!
فلسفـه حجاب تنها به گنـاه نیفتـادن مردهـا نیست!
که اگر چنین بود، چرا خدا تو را با حجـاب کامل به حضور میطلبد در عاشقانه ترین عبادتت؟؟؟

جنـس تو با حیـا خلق شده و خدا میخواهد تو را ببیند!!!
خودِ خودِ تو را!!!
در زیبا ترین حالت!
در ناب ترین زمان!
حیـا سرمایه توست !
حیا مایه حیات توست!
نه تنها دارویی برای حفظ سلامت مردان شَهرَت!

چهارشنبه 26/9/1393 - 20:3
حجاب و عفاف

 

چهارشنبه 26/9/1393 - 19:24
حجاب و عفاف

اولین طرح استعمار برای رخنه کردن و برچیدن فرهنگ یک کشور اسلامی، اشاعه فحشا و فساد در این کشورهاست. برای این منظور، زن مسلمان به عنوان یک سدّ بزرگ بر سر راه آنان بود و اولین اقدامی که برای برداشتن این سدّ انجام دادند؛ برداشتن حجاب بود و در این حجاب‌زدایی از حجاب سر شروع کردند.

فساد از برهنگی سر که سرآغاز برهنگی‌هاست، به تدریج به دیگر اعضا سرایت می‌نماید؛ نمی‌توا‌ن زنی را دید که سر خود را در حجاب داشته امّا اعضای دیگرش برهنه باشد.
همین که بخواهند ملّتی را عریان نمایند، از سرها شروع می‌کنند. مثلاً در مورد زنان، ابتدا سر برهنه می‌شود و سپس مینی‌ژوب و آنگاه مرد در لباس زن و زن به شکل مرد در می‌آید.

با نگاهی به تاریخ در می‌یابیم که حتی زنان اروپایی دارای حجاب بودند که از رنسانس به بعد، آهسته ابتدا زنان را بی‌حجاب كردند و به جایی رسید كه امروز زنان فرانسوی کاملاً برهنه در پشت ویترین‌ها برای سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند.
در مدارس راهنمایی‌شان کلاس آموزش روابط جنسی برگزار می‌نمایند و در خبری از میزان تجاوزات جنسی می‌خوانیم: از هر چهار دختر در اروپا یک نفر زیر سن هجده سال مورد تجاوز قرار می‌گیرد.[1]

مبارزه دشمنان اسلام با حجاب صرف مبارزه با یک نماد و سمبل مذهبی و فرهنگی نیست، بلکه آنان می‌خواهند با تغییر حجاب، یک فرهنگ را تغییر داده و در سایه آن اندیشه‌ها و عقاید را به نفع خود تغییر دهند.
متاسفانه این روند خطرناک در کشورهای اسلامی نیز در جریان است که تاحدودی موفق بوده‌اند، این امر ایجاب می‌کند که همه برادران و خواهران به مساله حجاب اهمیت و توجه بیشتری داشته باشند.

--------------------------------------

پی‌نوشت:

1. کیهان 18\3\71 صفحه 7.

چهارشنبه 26/9/1393 - 19:20
حجاب و عفاف
ا
امیرالمومنین علیه السلام در نامه31 نهج البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن علیه السلام توصیه هایی تربیتی دارد که در یک فراز درباره همسر و نحوه رفتار با زنان توصیه می کند و می فرماید: ...فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَى عَلَیْهِنَّ... سخت گرفتن در حجاب عفت آنان را بیشتر حفظ می کند.[1]
با این وجود ما نباید از نقش همسر در نوع پوشش زنان غافل باشیم. اما آیا این توصیه در حد واجب لازم الاجرا می باشد و یا اینکه مرد باید سعی خود را در اجرای پوشش اسلامی برای همسر خود داشته باشد؟

حال به بیان نظر مراجع محترم پیرامون این سوال می پردازم:

آیت الله خامنه ای:

س: اگر همسر حجاب را رعایت نکند آیا باید شوهر، او را با دعوا و درگیرى به رعایت حجاب وادار کند؟
ج: در رعایت حجاب واجب و انجام سایر تکالیف شرعیه، شوهر حق دعوى و درگیرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملایمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نماید.[2]

آیت الله سیستانی:

س: آیا مرد اجازه دارد که حجاب را به همسر و فرزندان خود تحمیل کند؟
ج: مرد نمی تواند همسر خود را مجبور کند به رعایت کردن حجاب ولی می تواند او را از بیرون رفتن منع کند حتی با حجاب. پس می تواند شرط کند که اگر حجاب کامل پوشید حق دارد خارج شود. و اما در مورد فرزندان بالغ نمی تواند آنها را مجبور کند و تنها از راه تبلیغ صحیح و ارشاد و امر به معروف باید آنها را وادار نماید.[3]

آیت الله مکارم شیرازی:

س: اگر مرد راضى نباشد که همسرش با مانتو در جامعه ظاهر شود، و از او بخواهد که با چادر بیرون رود، و زن امتناع نماید، چه حکمى دارد؟
ج: مرد نمى تواند زن را به پوشش خاصّى مجبور کند، مگر این که حجاب اسلامى با آن پوشش مراعات نگردد. و مانتو در صورتى که تنگ و چسبان نباشد، و تمام بدن زن به جز گردى صورت و دستها تا مچ را بپوشاند، حجاب اسلامى محسوب مى شود; هر چند چادر حجاب برتر است.[4]

آیت الله بهجت رحمه الله علیه:

س: آیا مرد مى تواند همسر خود را به زدن پوشیه یا پوشیدن لباس خاصّى مجبور كند؟
ج: نمى تواند، ولى مى تواند بدون پوشیدن آن لباس، اذن خروج از منزل را ندهد.[5]

نتیجه: با توجه به اینکه نظر اکثر مراجع در مورد اجبار به پوشش خاص یا حجاب منفی می باشد، نباید از از این نکته غافل شد که با توجه به اینکه حکم خروج از منزل زن با مرد است، پس مرد می تواند با این ابزار حجاب همسرش را مدیریت کند تا هم کانون خانواده گرم و پر از عاطفه بماند و هم جامعه از فساد و گناه در امان باشد.

------------------------------------

پی نوشت:

1- نهج البلاغه، نامه 31، ترجمه علی شیروانی، دفتر نشر معارف.

2- برگرفته از سایت آیت الله خامنه ای، استفتاات جدید، حجاب.

3- برگرفته از سایت آیت الله سیستانی.

4- برگرفته از سایت آیت الله مکارم شیرازی.

5- برگرفته از سایت آیت الله بهجت رحمه الله علیه.

چهارشنبه 26/9/1393 - 19:15
حجاب و عفاف

 

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاه وَیؤْتُونَ الزَّکاه وَیطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِک سَیرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکیمٌ؛ مردان و زنان باایمان، ولی (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند؛ نماز را برپا می‌دارند؛ و زکات را می‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ بزودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمی‌دهد؛ خداوند توانا و حکیم است! [1]

حجاب برای همه است یعنی اینکه اولا خداوند فرقی بین مرد و زن در مورد رعایت حجاب و عفاف نگذاشته و همه موظف به انجام آن هستند. ثانیا اینکه تذکر به حجاب و امر به معروف در مورد حجاب تنها برای کسانی که حجاب ندارند یا عمل به آن نمی‌کنند نیست بکه با حجاب و بی‌حجاب؛ مرد و زن؛ همگی موظف به رعایت حجاب و تذکر در مورد آن برای همه می‌باشند.
اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه همگانی شود مخصوصا در مورد حجاب و عفاف اگر صورت بگیرد بسیاری از مشکلات و فسادهای جامعه برطرف می‌شود.

حجاب یک حق شروندی در جامعه بشری است پس همه موظف به رعایت آن هستند و بر طبق حق شهروندی در سراسر دنیا هرکس اگر خطایی در موردی می‌بیند باید به افراد تذکر دهد.
در احکام و دستورات الهی فرقی بین افراد نیست و همه باید به آن عمل کنند زیرا شیطان تا آخرین لحظه عمر به دنبال گمراهی بشر است و به همین دلیل است که فرامین الهی، هم برای خوبان همیشه مورد خطاب است و هم برای گمراهان می‌باشد.

-------------------------

پی‌نوشت:
[1] سوره توبه آیه 71

خلاصه ای از بیانات استاد عمار در حلقه معرفت، مربوط به تاریخ 93/06/01

چهارشنبه 26/9/1393 - 19:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته