حجاب و عفاف
دوشنبه 24/9/1393 - 18:29
حجاب و عفاف
دوشنبه 24/9/1393 - 18:25
حجاب و عفاف
پنج شنبه 13/9/1393 - 14:59
حجاب و عفاف
پنج شنبه 13/9/1393 - 14:57
حجاب و عفاف
پنج شنبه 13/9/1393 - 14:56
حجاب و عفاف
در ایستگاه اتوبوس نشستهای و منتظر آمدن سرویس دانشگاه هستی. از کیفت آینهی جیبی را در میآوری و موهایت را که به طور منظم بیرون آوردهای نگاه میکنی که بههم نریخته باشد؛ همان موهایی که صبح؛ قبل از بیرون آمدن از خانه حداقل یک ساعت برای آن وقت گذاشته ای!
در سرویس از دوستت میپرسی: موهایم چطوره؟ خراب که نشده؟
از سرویس پیاده میشوی و در دانشگاه به دنبال اولین سطح صیقلی هستی تا بتوانی دوباره ظاهرت را چک کنی و آرایش پاک شدهات را ترمیم کنی.
و این قضیه همچنان ادامه دارد...
خسته نمیشوی؟ این همه نگرانی واقعاً برای چیست؟
این همه وقت و تلاشت را میگذاری تا دل چند نفر را بدست بیاری!؟
پس به دست آوردن دل اونی که اون بالا هستش، چی میشه؟ به دست آوردن دل عزیزترین خلیفه ی روی زمین؛ آقامون امام زمان (عج) چی میشه؟ واقعاً به دست آوردن دل کدامیک برایت مهم است؟
اگر نام آن پسر تو دانشگاه بیاورند و بگویند دو خط راجع ش بنویس بجز توصیف چهره اش چه میدانی؟
ولی اگر بگویند راجع آقا امام زمان (عج) راجع خدا، راجع حضرت فاطمه (س) بنویس دهها صفحه می دانی.
کدام مهمتر است؟ بدست آوردن دل یک بشر همانند تو یا کسی که رضایتش رضایت خداست؟
اگر جوابت خداست، پس دیگر این همه نگرانی و دلواپسی تمام میشود.
نمیگویم زیبا نباشی؛ آراسته باش ولی آراسته خدایی...
پنج شنبه 13/9/1393 - 12:22
حجاب و عفاف
به گزارش گروه اینترنتی رهروان ولایت، ترویج عفاف بین بانوان مسئلهای جدی است که از طریق گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیگیری میشود.
رسوخ ماهوارهای دشمنان غربی تأثیرگذاریهای مخربی را در حوزه عفاف و حجاب تاکنون در بر داشته است که نمیتوان نادیده گرفته شود.
رواج انواع مدهای غربی، پدیدههای ضدفرهنگی و حضور ناهنجار غربزدهها در جامعه و مراکز علمی و دانشگاهی را در پی دارد که تخریب فرهنگی از آثار و پیامدهای نقشههای ضد فرهنگی و اعتقادی است که از دریچه رسانههای غربی به جامعه امروزی انتقال مییابد.
مدیر حوزه علمیه خواهران امام صادق (ع) شهرستان بویین زهرا در این خصوص به هجوم غرب برای براندازی حجاب و عفاف در بانوان اشاره کرد و افزود: با توجه به این نکته لازم است تا ضمن توجه به آموزههای اخلاقی از بروز بسیاری پدیدههای ناهنجار غیراخلاقی و ضد فرهنگی در جامعه جلوگیری به عمل آورد.
اکرم محمدزادگان با اشاره به تأکید دین اسلام بر ضرورت رعایت حدود شرعی عفاف در میان بانوان گفت: در این راستا لازم است تا ضمن فرهنگسازی مناسب و غنی از بروز شبیخون نرم در جامعه جلوگیری کرده و ارتقای معنوی و تعالیم دینی را در اولویت قرار داد و دنبال کرد.
محمدزادگان با بیان اینکه تلاش برای گسترش عفاف بین دختران و بانوان باید در اولویت قرار گیرد، افزود: در این راستا مدارس و دانشگاهها باید ضمن گسترش فرهنگ حجاب بین بانوان از تخریب فرهنگی جلوگیری کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان بویین زهرا ادامه داد: با توجه به رواج افسار گسیخته شبیخون نرم دشمنان، نیاز است تا امروز ضمن تعالی بخشی به دختران و بانوان برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی و ضد فرهنگی تلاش کرد.
محمدزادگان با تأکید بر اینکه ساختارها و چارچوبهای حضور بانوان در اجتماع باید تعریف شود، گفت: حضور بانوان و دختران در مراکز اجتماعی و دینی با رعایت کامل حدود شرعی و دینی بلامانع است.
این مسئول ادامه داد: تحصیل بانوان در حوزههای علمی نیز در گسترش روحیه دینی و اعتقادی تأثیرگذار است که به تازگی در استان قزوین نیز با رشد قابل توجهی روبهرو بوده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران بویین زهرا به رواج برخی از ناهنجاریهای ضد اجتماعی و فرهنگی از سوی دشمنان به ویژه در بخش عفاف و حجاب تصریح کرد: ترویج حجاب بین دختران و بانوان باید به صورت تدریجی و همراه با سازوکارهای مناسب انجام شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با بیان اینکه تنوعطلبی و نوگرایی از خصلتهای هر فردی است، یادآور شد: هر ساله دانشجویان بسیاری در رشته طراحی و دوخت لباس فارغالتحصیل میشوند که با برنامهریزی دقیق و مناسب میتوان از این سرمایههای انسانی برای طراحی مد و لباس اسلامی و ایرانی به نحو مطلوب استفاده کرد.
در حال حاضر استان قزوین با توجه به ظرفیتهای ویژه فرهنگی نیازمند نگاه ویژه به عرصه بانوان و دختران است.
حسن کاشی مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در جلسه اخیر کمیته تخصصی عفاف و حجاب استان قزوین گفت: مراکز دانشگاهی و عمومی قزوین از لحاظ رعایت عفاف و حجاب سالمسازی میشوند.
بیتردید درخشش و کسب موفقیتهای بانوان و دختران محصل و دانشجو در میادین علمی و فرهنگی سندی برای حضور این قشر در فعالیتهای اجتماعی است که با افزایش رویکردهای حمایتی و افزایش حجاب و عفاف توسعه مییابد.
پنج شنبه 13/9/1393 - 12:20
حجاب و عفاف
به گزارش گروه اینترنتی رهروان ولایت، وقتی رفتم پیش دانشگاهی عاشق دبیر ادبیاتم شدم چون حس کردم حجابو دوس دارن هد زدم تا ترم ۳ دانشگاهم همیشه هد داشتم هیچوقت اجازه ندادم حتی یه تار موم بیرون باشه ولی چون این حجاب با احساس به یه موجود خاکی شروع شده بود بازم رفت.
وقتی رفتم مشهد به امام رضام قول دادم دختر خوبی باشم از اون موقع بازم حجابم کامله.
از تیرماه فقط دغدغه اینو داشتم که چادری شم با پریسا دوستم هم مشورت کردم اونم با اینکه چادری نیس ولی تشویقم کرد.
من موندم با کلی فکر که خدا تو زمستون چیکار کنم سختم میشه ، خدا تابستونا گرمم میشه ... البته نا گفته نمونه خیلی برخوردای بدی از برخی چادری ها دیده بودم که فک میکردن خودشون فرشته اند و بقیه جنی یا بچه شیطونی، چیزی، و خلاصه نگاه تحقیر امیزی داشتند بطوری که از چادر زده شده بودم ولی مگه همه چادری ها بدن؟ نه؛ یا مثلا همه مانتویی ها بدن؟ نه...
خلاصه میدونین آخرش به چی فک کردم...
من که با کلی خطا دل اماممو شکوندم، واسه زخمهایی که خودم به دل مبارک اقا زدم باید یه مرهمی جور کنم...
خوب حجاب داشتن که واجبه باید یه کاری کنم که واسه خودم خیلی سخت باشه
تصمیم گرفتم چادری شم با اینکه واقعا سختمه
چادرم هدیه ای برای مولایم مهدی
آقاجان قبول کن این تحفه را از من و برام دعا کنین تا آخر، همراهم حفظش کنم...
***
البته اینم بگم تو خونه ی ما هیچوقت به من حجاب تحمیل نشد. به قول دکتر شریعتی: "نمیخواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمایید فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم میگیرد که چه لباسی برازنده اوست"
ناگفته نمونه چادری شدنم با مطالعه بوده و تو اون خیلی از وبلاگا مثله زینت زن=حفظ حجاب یا دختران ماه پیشونی نقش داشتند. تحمیل کردن حجاب نتیجه ی بدی میده .آخرش میشه یه دختر چادری که فقط موقع از خونه در اومدن چادر داره و سر کوچه چادر میره تو کیفش و میشینه وسط خیابان به ارایش کردن چیزی که خیلی دیده شده...
پنج شنبه 13/9/1393 - 12:17
حجاب و عفاف
رهروان ولایت ـ میگویند خفاشها نمیتوانند در برابر نور مقاومت کنند و از آن فرار میکنند، پس آنها نور را مانع خود میبینند و میخواهند همهجا تاریک باشد تا از فرصت استفاده کنند.
دشمنان اسلام، هم که از ارزشهای مورد نظر اسلام، میترسند و میخواهند براى هرگونه هوسرانى و ظلم و بیدادگرى آزاد باشند و به قول قرآن کریم: «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ؛ [قیامت/5] انسان مىخواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت) در تمام عمر گناه كند»، پس هریک از ارزشهای اسلامی را مانعی برای رسیدن به هوسرانی خود میبینند و میخواهند آنها را بیارزش جلوه دهند تا آن ارزش، مورد بیتوجهی قرار گیرد.
در نتیجه؛ آنها از اصل اسلام و اسلام اصیل، میترسند زیرا اسلام میگوید: «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً؛[نساء/141] خداوند هرگز راهى براى سلطهى كفّار بر مسلمانان قرار نداده است».
كلمه «سَبیلاً » (در آیهی کریمه) به اصطلاح از قبیل «نكره در سیاق نفى» است و معنى عموم را میرساند یعنی كافران، نه تنها از نظر منطق بلكه از نظر نظامى و سیاسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد. [1]
پس اگر کافران، راهی برای تسلط بر عدّهای از مسلمانان پیدا کردند، چنین مسلمانانی از نظر عقیده یا عمل، دچار اشکال شدهاند، و یکی از مهمترین برنامههای دشمنان اسلام؛ برای راه یافتن به میان مسلمانان و تسلط بر آنها، ایجاد کمتوجهی به حجاب است.
و نکتهی دیگر؛ اینکه، پیامبراکرم (صلیاللهعلیهوآله) در سخنی کوتاه و پر معنی میفرماید: «النِّسَاءُ حِبَالَةُ الشَّیْطَانِ؛[2] زنان دام شیطانند» و دشمنان اسلام هم که فرمانهای شیطان را اجرا میکنند، میخواهند زنان را وسیلهای برای جلب توجه مردان و بخصوص، قشر پر انرژی جامعه، یعنی جوانان، قرار دهند تا به دو نتیجه برسند:
اولاً: ارزشهای دینی؛ مانند: «عفت و حیا و غیرت» را از زنان و مردان مسلمان بگیرند.
و ثانیاً: چنانکه میدانیم، فکر انسان وسیلهای است که اگر در مسیر صحیح؛ کار کند میتواند عاملی برای هرگونه پیشرفتی باشد و به همان نسبت اگر مقداری منحرف شده و توجهی به این انحراف نشود، به هر مقداری که زمان میگذرد، فاصلهی انسان از خط مستقیم و صحیح زندگی، بیشتر و اهداف دشمن، تأمین میشود، همان دشمنی که خداوند فرمود: «إِنَّ الشَّیْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا؛ [فاطر/6] همانا شیطان، دشمن شماست پس شما هم او را دشمن خود بگیرید». بنابراین بیحجابی، وسیلهای قوی برای انحراف فکری انسان ــ بخصوص جوانان ــ است.
و این دشمنان، به قول قرآن کریم: «إِن یَظْهَرُواْ عَلَیْكُمْ لَا یَرْقُبُواْ فِیكُمْ إِلاًّ وَ لَا ذِمَّةً یُرْضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَ تَأْبىَ قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثرَُهُمْ فَاسِقُون؛ [توبه/8] اگر ایشان بر شما دست یابند هیچ خویشاوندى و عهدى را رعایت نمىكنند، با زبانهاى خود، شما را خشنود ساخته ولى دلهایشان (از این معنا) اباء دارد و بیشترشان فاسقند».
اما هرچه بیشتر با حجاب مخالفت میکنند، ارزش حجاب و تعداد باحجابها بیشتر میشود.
«یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون؛ [صف/8] مىخواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش كنند و خدا تمام كننده نور خویش است هر چند كه كافران كراهت داشته باشند».
--------------------------------------------
پینوشت:
[1]. با استفاده از تفسیر نمونه، ج4، ص175.
[2]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص376.
پنج شنبه 13/9/1393 - 12:15
حجاب و عفاف
رهروان ولایت ـ ارزشهای اجتماعی از دو راه در وجود انسان نهادینه میشود؛ یکی این که خودمان نسبت به آنها ایمان قلبی داشته باشیم و دیگر این که سازمان یا ارگان خاص، ما را نسبت به پایبندی به رفتار و ارزش خاصی، ملزم یا ترغیب نماید.
پوشش و رفتار اجتماعی یکی از این مقولههاست. نوع خاصی از رفتار، پوشش و باور، حجاب و عفاف نامیده میشود. حجاب مىتواند ریایى، تحمیلى، ظاهرى یا غیر اختیارى نیز باشد؛ ولى عفت، یک ارزش اختیارى است.
عفت نمودهاى گوناگونى دارد؛ از جمله: عفت در نگاه، عفت در گفتار، عفت در شهوت و... ممکن است کسى حجاب مناسب داشته باشد ولى عفت در نگاه، سخن گفتن و یا امور جنسى نداشته باشد که این خود نمونه حجاب بدون عفت است.
«عفت»نقطه مقابل«شكم پرستى و شهوت پرستى»است. همچنین به گفته راغب اصفهانى در كتاب «المفردات»، به معنى پدید آمدن حالتى درنفس است كه آدمى را از غلبه شهوت باز مىدارد. علمای اخلاق نیز معتقدند هیچ كس در سیر الى الله،بدون داشتن«عفت»به جایى نمىرسد.
عفت نیز همچون خیلی از مقولههای اخلاقی دیگر نیازمند ظرفیت درونی فرد و توفیق از طرف خداوند میباشد. تا جایی که در مورد حضرت یوسف (علیهالسلام) آمده است:
«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى بُرْهانَ رَبِّهِ» [سوره یوسف، آیه 24]
آن زن قصد او كرد و او نیز- اگر برهان پروردگار را نمىدید- قصد وى مىنمود! اینچنین كردیم تا بدى و فحشاء را از او دور سازیم،زیرا او از بندگان مخلص ما بود.
آراستگی به صفت عفت متضمن زحمت و تلاش بسیار و تحمل سختیها و بیمهریها و تمایلات طبیعی انسانی است. مردى خدمت امام علی علیهالسلام عرض كرد: اعمال و طاعات من ضعیف و روزهایم كم است، ولى امیدوارم كه هرگز مال حرامى نخوردهام. امام علیهالسلام در پاسخ فرمود:«اى الاجتهادافضل من عفة بطن و فرج» كدام تلاش در راه اطاعت خدا،برتر از عفت در مقابل شكم ومسایل جنسى است.
راهکارهای ترویج حجاب و عفاف:
1- ایجاد معرفت و شناخت نسبت به حجاب در نظام آموزش ابتدایی
آموزش بهترین فرصت برای ایجاد معرفت نسبت به حجاب و عفاف است؛ شناختی که علاوه بر درک عقلانی متضمّن احساس علاقه نیز باشد. این امر میتواند با روشهای تربیتی متناسب با این سنین انجام پذیرد؛ قصهگویی و نمایشهای عروسکی، اردوهای تفریحی تربیتی و انتخاب معلمانی با رفتار و پوشش اسلامی ازجمله روشهای مطلوب ایجاد شناخت نسبت به حجاب در این سنین است.
2- تقویت خودباوری ملی
ایجاد خودباوری ملی در میان افراد جامعه به خصوص جوانان کمک زیادی میکند تا احساس علاقه به حجاب در میان ایشان ریشه دار شود. به عنوان نمونه این که هیچ تصویری از مردان و زنان باستان بدون پوشش مناسب در سنگوارهها به چشم نمیآید. و یا نوع پوشش قومیتهای مختلف ایران در طول قرون گذشته نشانگر عزم و الزام ملی نسبت به رعایت عفت و حیا در جامعه ایرانی بوده است.
3- تشکیل کانون عفاف و حجاب در دانشگاهها
محیط دانشگاهها از جنبههای مختلف، تاثیرات بسزایی در نهادینه شدن ارزشها در دانشجویان دارد. از سویی دانشجویان پای درس استادی مینشینند که ضمن دارا بودن مدارج بالای علمی و تحصیلی، با فرهنگ ملل غیرایرانی نیز آمد و شد داشته و بسیاری از گفتهها و نوشتهها را به چشم خود دیده و برای دانشجویان خود بازگو میکند. و از سوی دیگر به جهت تعویض جایگاه خانوادگی قبل از دانشگاه با محیطهای دوستانه خوابگاهی با دانشجویانی از فرهنگ های متفاوت، بازنگری در باورهای پیشین فرد و ایجاد بینش، گرایش و منشی متفاوت از قبل را در افراد باعث میشود.
یکی از فضاهای موثر در کمک به تکوین صفات و ارزشهای اخلاقی، کانون ها و تشکلهای فرهنگی مذهبی و از جمله آنها کانون عفاف و حجاب در دانشگاههاست. کانون عفاف و حجاب وظیفه دارد نسبت به دانشجویان محجبه و عفیف حساس و تیزبین بوده و موفقیتهای علمی، ورزشی و فرهنگی ایشان را رصد نموده و ضمن تقدیر شایسته از این افراد ایشان را به عنوان دانشجویان موفق محجبه به جامعه دانشگاهی معرفی نماید. این کانون علاوه براینکه باید خروجی فعالیتهای موفق دانشجویان محجبه را به تصویر بکشد لازم است نسبت به تقویت بنیه ی علمی، ورزشی و فرهنگی ایشان نیز تا حد امکان اقدام نماید.
دعوت از زنان تازه مسلمان در محافل دانشگاهی و عمومی راهکار دیگری است که میتواند در ترغیب و تشویق دانشجویان به مساله حجاب و عفاف مفید واقع شود.حضور در چنین محافلی برای آن دسته از افراد که حجاب را مانع و محدودیت زندگی خود میدانند تأثیرگذار است. تأثیر سخنان کسانی که میدانی متفاوت از ما را تجربه کردهاند به مراتب بیشتر از سخنان به اصطلاح خودی هاست.
به کارگیری افراد با پوشش اسلامی و البته متخصص، در کادر علمی و اداری دانشگاهها و سازمانها راهکار دیگری است که افراد باحجاب و عفیف را نسبت به رعایت ارزشهای خود استوار مینماید.
الگوسازی مناسب نمونه دیگری از فعالیتهای این کانون میباشد. اگر ما در الگوسازی موفق عمل نکنیم پس از چندی شاهد جامعهای با افراد نامتعادل خواهیم بود؛ افرادی که مطابق با نیاز خود رو به الگوهایی آوردهاند که با شرایط فرهنگی، اجتماعی ایشان سازگاری لازم را نداشته است. ورزش و سینما دو عرصه برای عرض اندام افرادی بوده که مورد تقلید و الگوی جوانان و نوجوانان واقع شدهاند، و متأسفانه به دلیل عدم نظارت و کار فرهنگی در این حوزه، غالباً افرادی کاملاً مغایر و مباین با رفتار و پوشش اسلامی الگو قرار گرفتهاند.
4- رفع موانع و محدودیتها برای حضور بدون دغدغهی زنان در اجتماع
به خاطر حضور برخی افراد در مکانهای فرهنگی تفریحی به شکل نامناسب، اغلب زنان متعهد به عفاف و نیز مردان پایبند به ارزش های اخلاقی از حضور در چنین مکانهایی خودداری نموده و از برخی امکانات فرهنگی تفریحی که جزء حقوق یک شهروند است محرومند. مناسبسازی چنین فضاهایی برای حضور و استفادهی همه ی افراد از آن، میتواند برای مردان و زنان محجبه امنیت روانی لازم را برای چنین حضوری فراهم سازد.
5- ترك خودآرایى در متن جامعه
بى عفتى رابطه مستقیمى با بىحجابى و خودآرایى در انظار عمومی دارد. بىحجابى، علاوه بر این كه از نظر اخلاقى سبب ناامنى خانوادهها مىشود، باعث ایجاد هیجانهاى مستمر عصبى و حتى بیمارىهاى روانى در خانواده و جامعه میشود كه ثمره آن سستى پیوند خانوادهها و كاهش ارزش شخصیت زن در جامعه است.
6- کنترل اختلاط زن و مرد
در مواردى كه ضرورتى نداشته باشد، چنان كه از اختلاط بی مورد زن و مرد پرهیز شود، عفت و پارسایى، بهتر حفظ خواهد شد، دلیل آن هم پایین آمدن محرکات جنسی و برجستگی صفات و ارزشهای انسانی و موفقیتهای افراد شده و انگیزه برای جلوهگری در جامعه را پایین میآورد.
-------------------------------------------------
منابع:
1- تفسیر مراغى،ج 22،ص 10.
2- اصول كافى،ج 2،ص79.
3- غرر الحكم،شماره 4114.
4- اصول كافى،ج 2،ص79.
5- اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه 307 آیت الله مكارم شیرازى
پنج شنبه 13/9/1393 - 12:12