• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 2853
زمان آخرین مطلب : 3362روز قبل
رمضان

« روز نوزدهم »

پایه های اسلام:
قال الباقر(ع): بنی الاسلام علی خمسة اشیاء، علی الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولایه.
امام باقر(ع) فرمود: اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولایت (رهبری اسلامی).(فروع كافی، ج 4
ص 62، ح 1)

**************************

آیه منتخب :

أَوْفُوا الْكَیْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ ﴿شعراء - 181﴾
وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ ﴿شعراء - 182﴾
وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ ﴿شعراء - 183﴾

پیمانه را تمام دهید و از كم‏فروشان مباشید (181)
و با ترازوى درست بسنجید (182)
و از ارزش اموال مردم مكاهید و در زمین سر به فساد بر مدارید (183)

 

**************************

وسایل نگارش قرآن چه چیزهایی بودند؟
وسایل نگارش نزد عرب مشهور و شناخته شده بود. در قرآن کریم کلماتی در این مورد به چشم می خورد مانند: « قرطاس،
قلم، مداد، صحف، سجل، و ورق» در احادیثی که به جریان نگارش قرآن پرداخته نام برخی نوشت افزارهایی که نویسندگان وحی از آنها استفاده می کردند آورده شده است از جمله:
عسب: جمع «عسیب» که به چوب درخت خرما گفته می شود.
لخاف: جمع «لخفه» که به سنگ نازک گفته می شود.
اکتاف : جمع « کتف» که به استخوانهای پهن شانه شتر یا گوسفند گفته می شود.
اقتاب: جمع« قتب» که به چوبی گفته می شود که بر پشت شتر می گذارند تا بر آن سوار شوند.
رقاع: جمع « رقعه» که شامل معانی گسترده ای است و به برگهای درختان و پوست جانوران و انواع ورق های دیگر گفته
می شود.
حریر: پارچه هایی بود که قرآن را بر آن می نوشتند.
قراطیس: جمع « قرطاس» که همان کاغذ است.

 


( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )

***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی
jade2oosti@gmail.com

شنبه 29/5/1390 - 20:0
رمضان

« روز هجدهم »

 

عفو عمومی اعلام کردن !!
میگن عفو عمومی اعلام شده !!
شما چیزی شنیدی ؟
من که می خوام برم خودم رو معرفی کنم
می خوام برم به هر کار اشتباهی که کردم اعتراف کنم
می خوام برم تعهد بدم، اونم یه تعهد کتبی
می خوام هر جوری که شده ، به هر قیمتی که شده اشتباهاتم رو جبران کنم
خدا رو شکر که به خاطر شب قدر عفو عمومی اعلام شد ،
و گرنه معلوم نبود ،افرادی مثل من چه عاقبتی پیدا میکردن ...
به مناسبت شبهای قدر از شما دوستان گرامی التماس دعا دارم.
 

تشنه ام این رمضان ، تشنه تر از هر رمضانی
شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی
لیله القدر عزیز است بیا دل بتکانیم
سهم ما چیست از این روز، همین خانه تکانی ؟

**************************

تقدیر اعمال:
قال الصادق(ع): التقدیر فی لیلة تسعة عشر و الابرام فی لیلة احدی و عشرین و الامضاء فی لیلة ثلاث و عشرین.
امام صادق(ع) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام می‏ گیرد و تصویب آن در شب بیست و یكم و تنفیذ آن در شب
بیست ‏سوم.(وسائل الشیعه، ج 7 ص 259)

**************************


آیات منتخب :


وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَیْنَا كِتَابٌ یَنطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ ﴿مؤمنون - 62﴾

و هیچ كس را جز به قدر توانش تكلیف نمى‏كنیم و نزد ما كتابى است كه به حق سخن مى‏گوید و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت (مؤمنون - 62)


*******************

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ یُزَكِّی مَن یَشَاء وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿نور - 21﴾


اى كسانى كه ایمان آورده‏اید پاى از پى گامهاى شیطان منهید و هر كس پاى بر جاى گامهاى شیطان نهد [بداند كه] او را به زشتكارى و ناپسندی وامى‏دارد و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هیچ كس از شما پاك نمى‏شد ولى [این]خداست كه هر كس را بخواهد پاك مى‏گرداند و خدا[ست كه] شنواى داناست (نور - 21)


**************************

ترتیب نزول آیات در هر سوره چگونه بوده است؟
نزول قرآن به ترتیب بوده که هر سوره با فرود آمدن «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز میشد و آیات به ترتیب نزول در آن ثبت
میگردید تا موقعی که « بسم الله ...» دیگری نازل میشد و سوره دیگری آغاز میگردید. این نظم طبیعی آیات بود. گاهی اتفاق می افتاد پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) با اشاره جبرئیل دستور می داد تا آیه ای برخلاف نظم طبیعی در سوره دیگری قرار داده شود؛ مانند آیه 281، سوره بقره که براساس روایاتی آخرین آیه نازل شده است و به دستور پیامبر (صلّی الله علیه و آله) در سوره بقره آیه 281 ثبت شد.


( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )

***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

جمعه 28/5/1390 - 17:32
رمضان

« روز هفدهم »

 

روزه یاد آور قیامت
قال الرضا(ع): انما امروا بالصوم لكی یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخر.
امام رضا(ع) فرمود: مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی
آخرت را بیابند.(وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10).
 


**************************


آیات منتخب :

إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ ﴿حج - 38﴾

قطعا خداوند از كسانى كه ایمان آورده‏اند دفاع مى‏كند . همانا خدا هیچ خیانتكار ناسپاسى را دوست ندارد (حج - 38)


*******************

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿حج - 77﴾

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید ركوع و سجود كنید و پروردگارتان را بپرستید و كار خوب انجام دهید باشد كه رستگار شوید (حج - 77)

**************************


گروهی از سوره ها به یک نام کلی هم معروفند ، میال هستید همراه با هم این نامها را بخوانیم ؟

حوامیم: سوره هایی را گویند که با حروف مقطعه «حم» شروع میشوند (8سوره)
ممتحنات: سوره های فتح، حشر، سجده، طلاق، قلم، حجرات، تبارک، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله،
ممتحنه و تحریم را گویند. وجه نامگذاری آنها به ممتحنات شباهتی است که بین آنها و سوره ممتحنه که یکی از آنهاست میباشد.
مسبحات ( عرائس القرآن): سوره های « اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن، و اعلی» را گویند یعنی : سوره هایی
که با کلمه ای از ماده « سبّح» شروع میشود.
حمد یا حامدات (مقاصیر القرآن): سوره های «فاتحه الکتاب، انعام، کهف، سباء و فاطر» را شامل میشود ( سوره هایی که
با کلمه ای از ماده حمد آغاز میشود)
عتاق: عتاق از عتیق به معنای کهنه و قدیم است و گویا از آن جهت که اینها در آغاز امر، نزول یافته اند به عتاق مرسوم
گشته اند. سوره های « اسراء، کهف، مریم، طه و انبیاء» در این دسته می باشد.
عزائم: عزائم جمع عزیمه به معنای واجب و فریضه است و چون این سوره ها سجده واجب دارند به عزائم نامیده شده اند. 
« سجده، فصلت، نجم وعلق» .
طوامیس: سوره های « شعراء، نمل و قصص» را گونید (یعنی: سوره هایی که با طس شروع شده اند. )

معوذتین: سوره های « فلق و ناس» می باشد و چون آن دو با قل اعوذ شروع شده اند به این نام موسوم شده اند.

 

( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )

***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

پنج شنبه 27/5/1390 - 20:45
رمضان

« روز شانزدهم »

شادی روزه دار:
قال الصادق(ع): للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه.
امام صادق(ع) فرمود: برای روزه دار دو سرور و خوشحالی است: 1- هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار(وقت مردن و در
قیامت). (وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح‏6 و 26).


**************************


آیه منتخب :

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا ﴿كهف - 103﴾
الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا ﴿كهف - 104﴾
أُولَئِكَ الَّذِینَ كَفَرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَزْنًا ﴿كهف - 105﴾

 

بگو آیا شما را از زیانكارترین مردم آگاه گردانم (كهف - 103)
[آنان] كسانى‏اند كه كوشش‏شان در زندگى دنیا به هدر رفته و خود مى‏پندارند كه كار خوب انجام مى‏دهند (كهف - 104)

[آرى] آنان كسانى‏اند كه آیات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند در نتیجه اعمالشان تباه گردید و روز قیامت براى آنها [
قدر و] ارزشى نخواهیم نهاد (كهف - 105)

*******************

إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی ﴿طه - 14﴾

منم من خدایى كه جز من خدایى نیست پس مرا پرستش كن و به یاد من نماز برپا دار (طه - 14)

*******************

وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى ﴿طه - 82﴾

و به یقین من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ایمان بیاورد و كار شایسته نماید و به راه راست راهسپار شود (طه - 82)  
**************************

چرا قرآن، غیبتِ دیگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه كرده است؟
دلائل متعدّدى براى این تشبیه قرآن بیان شده است: «أیُحِبُّ أحدكم أن یأكل لحم أخیه مَیتاً»( سوره حجرات، آیه 12.) 
1- مُرده، روح ندارد تا از خود دفاع كند و شخصى هم كه مورد غیبت قرار مى‏گیرد، حضور ندارد تا از خود دفاع كند. 
2- غیبت، ریختن آبرو است و آبرو كه رفت، قابل جبران نیست. همان‏گونه كه گوشت مرده، اگر كنده شود، قابل جبران
نیست.  اگر مالى گم شود، قابل جبران است امّا آبرو كه رفت، دیگر جبرانش شبیه محال است و تفاوتى هم نمى‏كند كه به قصد جدّى باشد یا از روى شوخى و مزاح، زیرا در هر دو صورت، آبروى طرف مى‏ریزد. 
3- گوشت به تدریج رشد مى‏كند ولى یكباره خورده مى‏شود، آبرو هم به تدریج پیدا مى‏شود ولى غیبت كننده یك مرتبه آن
را مى‏ریزد. انسان سالها زحمت كشیده تا وجهه و آبرویى كسب كرده است و شما با غیبت كردن، نتیجه زحمات او را نابود مى‏كنید.

 

( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )

***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

چهارشنبه 26/5/1390 - 18:38
رمضان

« روز پانزدهم »

روزه سپر آتش:

قال رسول الله(ص): الصوم جنة من النار.
رسول خدا(ص) فرمود: روزه سپر آتش(جهنم) است. «یعنی بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»(
الكافی، ج 4 ص 162)


**************************


آیه منتخب :


وَاتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا ﴿كهف - 27﴾

و آنچه را كه از كتاب پروردگارت به تو وحى شده است بخوان كلمات او را تغییردهنده‏اى نیست و جز او هرگز پناهى نخواهى یافت (كهف - 27)


**************************

چگونه ممکن است یک عملی بسیار کوچک تمام اعمال را از بین ببرد چنانکه گفته شده بعضى گناهان، تمام كارهاى خوب انسان را حبط کرده و از بین می برد؟

یك بمب كه منفجر مى‏شود و ساختمانى فرو مى‏ریزد، تمام زحمات انسان‏ها را در یك لحظه از بین مى‏برد. خوردن یك قاشق سم، تمام مراقبت‏هاى بهداشتى چند ساله را نابود مى‏كند.  یك لحظه خواب در هنگام رانندگى، ماشین را به درّه پرتاب مى‏كند.  یك لحظه فرو كردن چاقو در چشم، سبب نابینایى سالیان دراز مى‏شود.  آرى، برخى گناهان همچون آتش، جنگل نیكى‏هاى انسان را سوزانده و به خاكستر تبدیل مى‏كند. چنانكه قرآن مى‏فرماید: «حَبِطَت اعمالهم»( سوره بقره، آیه 217.)  البتّه در برابر آیات حبط، آیاتى داریم كه مى‏فرماید: به خاطر یك كار شایسته، بدى‏هاى انسان محو مى‏شود. «مَن یؤمن باللّه و یَعمل صالحاً یُكفِّر عنه سیّئاته» ( سوره تغابن، آیه 9.)  مثلِ كارگرى كه سالها بد كار مى‏كرده ولى یك لحظه وقتى وارد منزل كارفرما مى‏شود كودك كارفرما را مى‏بیند كه به استخر افتاده و در آستانه غرق شدن است، او را نجات مى‏دهد. این عمل تمام بدرفتارى‏ها وكم‏كارى‏هاى او را جبران مى‏كند. چنانكه قرآن مى‏فرماید: نماز به پا دارید كه آن حسنه‏اى است كه بدى‏ها و زشتى‏ها را از بین مى‏برد. «و أقمِ الصلوة... اِنّ الحَسنات یُذهِبنَ السَّیئات»( سوره هود، آیه 114.)

 

( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )

***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

سه شنبه 25/5/1390 - 19:39
رمضان

« روز چهاردهم »

قرآن و ماه رمضان:
قال الرضا(ع): من قرا فی شهر رمضان ایة من كتاب الله كان كمن ختم القران فی
غیره من الشهور.
امام رضا(ع) فرمود: هر كس ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا را قرائت كند مثل این
است كه در ماه های دیگر تمام قرآن را بخواند.(بحار الانوار ج 93، ص 346)


**************************

آیات منتخب :

إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَیْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَیَكُونُ ﴿نحل - 40﴾

ما (منظور خداوند است) وقتى چیزى را اراده كنیم همین قدر به آن مى‏گوییم: باش. بى‏درنگ موجود مى‏شود (نحل - 40)


***************

وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی كُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِیدًا عَلَى هَؤُلاء وَنَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ تِبْیَانًا لِّكُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ ﴿نحل - 89﴾
 
و [به یاد آور] روزى را كه در هر امتى گواهى از خودشان برایشان برانگیزیم و تو را
[هم] بر این [امت] گواه آوریم و این كتاب را كه روشنگر هر چیزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است بر تو نازل كردیم (نحل - 89)

دلیل انتخاب آیه :

بشنو اینک آیه ای محکم، از این قرآن ما
از همین آیـه درآمــــــد، نام این تبیان ما
از ســـــوره نحل اســــــت این گفتارحق
این که بر هر امتی نازل شــود، تبیان ما
ای مسلمان این بشـــــــارت بهر ماست
اینکه قرآن می شود در زندگی، تبیان ما


***************

وَأَوْفُواْ بِعَهْدِ اللّهِ إِذَا عَاهَدتُّمْ وَلاَ تَنقُضُواْ الأَیْمَانَ بَعْدَ تَوْكِیدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللّهَ عَلَیْكُمْ كَفِیلاً إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ﴿نحل - 91﴾

و چون با خدا پیمان بستید به پیمان خود وفا كنید و سوگندهاى [خود را] پس از استوار كردن آنها مشكنید با اینكه خدا را بر خود ضامن [و گواه] قرار داده‏اید زیرا خدا آنچه را انجام مى‏دهید مى‏داند (نحل - 91)

***************

فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَیِّبًا وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿نحل - 114﴾

از آنچه خدا شما را روزى كرده است‏حلال [و] پاكیزه بخورید و نعمت‏خدا را اگر تنها او را مى‏پرستید شكر گزارید (نحل - 114)
 

**************************

در برخورد با حوادث تلخ، چه كنیم؟
انسان‏ها در برابر حوادث سه گروهند: چنانكه كودك همین كه لب به فلفل و پیاز و
ترشى مى‏گذارد ناراحت مى‏شود، نوجوان تحمّل مى‏كند و والدین او پول مى‏دهند و فلفل و ترشى را مى‏خرند.  قرآن مى‏فرماید: گروهى همین كه دچار سختى مى‏شوند، جیغ مى‏زنند، «اذا مَسّه الشَرّ جَزوعا»( سوره معارج، آیه 20.) گروهى صبر مى‏كنند، «و بَشِّر الصّابرین الّذین اذا أصابَتهم مُصیبة قالوا اِنّا لِلّه و اِنّا الیه راجِعون»( سوره بقره، 154 - 155.) و گروهى به استقبال سختى‏ها مى‏روند. «و منهم مَن یَنتظر»( سوره احزاب، آیه 23.) كسانى نزد پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله مى‏آمدند تا آنان را به جهاد و جبهه جنگ اعزام كند، حضرت مى‏فرمود: اسب و شمشیر ندارم تا شما را مجهّز كنم آنان گریه مى‏كردند كه چرا به جبهه نرفتند.

توجه به اینکه حوادث تلخ نیز بركاتى دارد، از جمله:  1- توجّه انسان را به خدا بیشتر مى‏كند. 2- انسان را سنجیده و استعدادهاى او را شكوفا مى‏سازد. 3- كفّاره گناهان و لغزش‏هاى او مى‏شود. 4- قدر نعمت‏ها بیشتر شناخته مى‏شود. هنگامى كه امام كاظم علیه السلام را به زندان انفرادى بردند، فرمود: چه جاى خوبى براى عبادت است؟!  بسیارى از علما، كتاب‏هاى خود را در شرایط سخت و در زندان و تبعیدگاه‏ها نوشته‏اند.

 

( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )

***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

دوشنبه 24/5/1390 - 22:42
طنز و سرگرمی
قبول باشه! 


سلامی به طراوت بهار قرآن

عرض تبریک و شادباش جاده دوستی را به مناسبت سالروز ولادت کریمه اهل بیت « امام حسن مجتبی علیه السلام » پذیرا باشید.
یکی از توصیه های دین مبین اسلام شاد نمودن دیگران است . امیدوارم شما هم از خواندن
این شعر طنز رمضانی لذت ببرید و سراینده تبیانی اش را غرق دعای خیر خود نمایید.

 

سحرگشت و ز شــــــــوق روزه داری
ز جــــــــــــــــا برخاستم با بی قراری
***
به زحمت چشم خــــــــود را باز کردم
بسی خمیازه هــــــــــــــم آغاز کردم
***
ولیکن داشتـــــــــــــم بس تنبلی ها
به خـود گفتم:خداییش هم شُلی ها
***
خدایـــــــــا این سحر نیکوست لیکن
به خواب نـــــــاز، محتاجم بسی من
***
خودت گفتی توانم می دهی کـــــو؟
توان رفتست و جانـــــم آمدست رو
***
خـــــــدایا جانِ من همراهی ام کن
در این ماه صیـــــام هم یاری ام کن
***
دو چشـمم تا که افتد روی ساعت
ز تو نیرو بگیـــــــــــــــرم بهر طاعت
***
خودم دانـــــم ز من خیری ندیدی
بیا بگــــــــذر، شتر دیدی، ندیدی !!
***
درست است سخت باشد روزه داری
ولی گفتی ثوابی خیـــــــــــــــر داری
***
به حـــــــال روزه داران غبطه دارند
همان هایی که اکنون روزه خوارند
***
دعــای جاده دوستی چنین است
به درگاه خدای جان، همین است
***
شود هــــــــــر سفره افطار صد رنگ
و ای کاش هم شود دلها به یک رنگ
***
خدایا روز ها یک ســــــال گشتست
سحر خوردم ولی جان زار گشتست
***
چو اکنون موســــــــــــم افطار گشته
و سوی چشم من هم تـــــــار گشته
***
همین جا شعــــــــر را پایان دهم من
روم بر جسم بی جان، جان دهم من

 


شعر : سعید سخایی

***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

دوشنبه 24/5/1390 - 15:56
رمضان

« روز سیزدهم »

جرعه نوشان بهشت:
قال رسول الله(ص): من منعه الصوم من طعام یشتهیه كان حقا علی الله ان یطعمه
من طعام الجنة و یسقیه من شرابها.
رسول خدا(ص) فرمود: كسی كه روزه او را از غذاهای مورد علاقه‏اش باز دارد
برخداست كه به او از غذاهای بهشتی بخورانند و از شراب های بهشتی به او بنوشاند.(بحار الانوار ج 93 ص331).

 

**************************

آیات منتخب :

وَالَّذِینَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلاَنِیَةً وَیَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ ﴿رعد - 22﴾

و كسانى كه براى طلب خشنودى پروردگارشان شكیبایى كردند و نماز برپا داشتند و از آنچه روزیشان دادیم نهان و آشكارا انفاق كردند و بدى را با نیكى مى‏زدایند ایشان راست فرجام خوش سراى باقى (رعد - 22) 

 


***************

الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿رعد - 28﴾

همان كسانى كه ایمان آورده‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏گیرد آگاه باش كه با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد (رعد - 28)

 

***************

قُل لِّعِبَادِیَ الَّذِینَ آمَنُواْ یُقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَیُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِیَةً مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَلاَ خِلاَلٌ ﴿إبراهیم - 31﴾

به آن بندگانم كه ایمان آورده‏اند بگو نماز را بر پا دارند و از آنچه به ایشان روزى داده ایم پنهان و آشكارا انفاق كنند پیش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى باشد و نه دوستیى (إبراهیم - 31)

 

**************************

آیا تا کنون کسی آیه یا سوره ای از قرآن جعلی ساخته است؟ مگر در خود قرآن ذکر نشده که کسی نمی تواند آیه ای مانند آیات قرآن کریم بیاورد؟

قرآن همه جهانیان را به معارضه دعوت کرده و قاطعانه از همگان می خواهد که اگر در الهی بودن قرآن شک دارند، چنان چه می توانند مانند آن را بیاورند سپس تخفیف داده و کمتر از آن را مطرح می کند؛ ولی به رغم آشنایی دیرینه مخاطبان نخست قرآن با تحدی و مبارزه طلبی در عرضه سخن، نه تنها نتوانستند این دعوت را اجابت کنند، بلکه بزرگ ترین استادان و سخنوران فصیحی که آن را از سنخ کلام بشر نیافتند و جذب شگفتی و شیوایی آن شدند.قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هدا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا. بگو: اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند، مانند آن  را نخواهند آورد هر چند برخی از آنها پشتیبان برخی دیگر باشند. در طول تاریخ اسلام، همواره عده ای در تلاش بوده اند تا چنین وانمود کنند که قرآن، مورد معارضه واقع شده است. اخیرا چهار قطعه بر صفحه اینترنت منتشر کرده اند و به خیال خام خود به معارضه با اسلام و قرآن برخاسته اند، غافل از این که علاوه بر ذلت و بی مایگی معنایی، به این کار سرقت می گویند نه معارضه ادبی! این سوره های دروغین که به ایمان، وصایا، تجسد، و مسلمون موصوم شده، مشتمل بر مقدار زیادی از آیات قرآن است و در برخی قریب 90 درصد آن از آیات قرآن گرفته شده و به همراه کلماتی بی محتوا به هم متصل شده است که نه تنها قرآن نیست و بین آن تا قرآن از زمین تا آسمان فاصله است که همانند سخن یک انسان عاقل و عالم نیز نیست. یکی از وجوه اعجاز قرآن، هم آهنگی و عدم اختلاف در مضامین و معانی آن است. در حالی که اگر محتوای سوره های ساختگی را مطالعه کنیم، به اموری متناقض بر می خوریم.


( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )


***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

يکشنبه 23/5/1390 - 15:22
رمضان

« روز دوازدهم »

افطاری دادن :
قال الكاظم(ع): فطرك اخاك الصائم خیر من صیامك.
امام كاظم (ع) فرمود: افطاری دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه(مستحبی)
بهتر است.(الكافی، ج 4 ص 68، ح 2)

**************************

آیات منتخب :

 

وَلَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَیَئُوسٌ كَفُورٌ ﴿هود - 9﴾

وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاء بَعْدَ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّیِّئَاتُ عَنِّی إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ ﴿هود - 10﴾

إِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِیرٌ ﴿هود - 11﴾

و اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانیم سپس آن را از وى سلب كنیم قطعا نومید و ناسپاس خواهد بود (هود - 9)

و اگر پس از محنتى كه به او رسیده نعمتى به او بچشانیم حتما خواهد گفت گرفتاریها از من دور شد بى‏گمان او شادمان و فخرفروش است (هود - 10)

مگر كسانى كه شكیبایى ورزیده و كارهاى شایسته كرده‏اند [كه] براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود (هود - 11)


***************

وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ ﴿هود - 115﴾


و شكیبا باش كه خدا پاداش نیكوكاران را ضایع نمى‏گرداند (هود - 115)


**************************

شیوه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کدام است؟

1 ) کیفیت بیان. هنگامى كه خداوند به حضرت موسى دستور داد نزد فرعون برود و او را ارشاد كند، موسى علیه السلام از خداوند خواست كه برادرش هارون كه بیان بهترى دارد را همراه او بفرستد. «و أخى هارون هو أفصحُ منّى لِساناً فَارسله مَعى» ( سوره قصص، آیه 34.) 
2 ) تنوع و تکرار. گاهى با یكبار اثر نمى‏كند، امّا با تكرار اثر مى‏كند، آن هم با بیان
هاى گوناگون. چنانكه قرآن مى‏فرماید: ما مطالب خود را در قالب‏هاى گوناگون بیان كردیم تا شاید اثر كند. «لقد صَرّفنا فى هذا القرآن»( سوره اسراء، آیه 41.)
3 ) تناسب شیوه و برخورد. ممكن است شیوه ما صحیح نبوده كه اثر نكرده است.
چون امر به معروف و نهى از منكر شرایط و اصولى دارد و با هر منكر باید به گونه‏اى متناسب برخورد كرد؛  گاهى گرد و غبار روى لباس شما مى‏نشیند و گاهى دوده. غبار با ضربه محكمى كه بر لباس مى‏زنید برطرف مى‏شود، امّا اگر همین ضربه را به دوده بزنید، هم دستتان سیاه مى‏شود و هم دوده به لباس فرو مى‏رود. برطرف كردن دوده با فوت است و برطرف كردن غبار با ضربه. پس هر منكرى را باید به گونه‏اى خاص برطرف كرد.  چنانكه قرآن مى‏فرماید: «واتوا البیوت من أبوابها»(سوره بقره، آیه 189.) یعنى هر خانه‏اى را باید از راهش وارد شد. 
4 ) براى بازداشتن مردم از فساد باید راه‏هاى حلال را به روى آنان باز كرد. حضرت
لوط علیه السلام هنگامى كه دید مردم به مهمانانش، سوء قصد دارند فرمود: من حاضرم دخترانم را به ازدواج شما در آوردم تا شما دست از مهمانان من بردارید. من راه حلال را براى شما باز مى‏كنم تا شما به گناه گرفتار نشوید. «هؤلاء بَناتى هُنّ أطهرلكم فاتّقوا اللّه و لا تخزونى فى ضَیفى»(سوره هود، آیه 78.)

 

( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )


***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

شنبه 22/5/1390 - 15:47
رمضان

« روز یازدهم »

 

اهمیت ماه رمضان:
قال رسول الله(ص): لو یعلم العبد ما فی رمضان لود ان یكون رمضان السنة.
رسول خدا(ص) فرمود: اگر بنده«خدا» می ‏دانست كه در ماه رمضان چیست[چه بركتی وجود دارد]
دوست می ‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.(بحار الانوار، ج 93، ص 346)

 

**************************

آیات منتخب :


أَلَمْ یَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ ﴿التوبة - 104﴾

آیا ندانسته‏اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى‏پذیرد و صدقات را مى‏گیرد و خداست كه خود توبه‏پذیر مهربان است (التوبة - 104)


***************

وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿التوبة - 105﴾


و بگو [هر كارى مى‏خواهید] بكنید كه به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در كردار شما خواهند نگریست و به زودى به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانیده مى‏شوید پس ما را به آنچه انجام مى‏ دادید آگاه خواهد كرد (التوبة - 105)

***************

إِنَّ اللّهَ لاَ یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ﴿یونس - 44﴾

خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمى‏كند لیكن مردم خود بر خویشتن ستم مى‏كنند (یونس - 44)


***************

وَإِن یَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْكَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿یونس - 107﴾

و اگر خدا به تو زیانى برساند آن را برطرف‏كننده‏اى جز او نیست و اگر براى تو خیرى بخواهد بخشش او را ردكننده‏اى نیست آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‏ رساند و او آمرزنده مهربان است (یونس - 107)


**************************

 

حوادث تلخ و شیرین در زندگى انسان نتیجه چیست؟

در قرآن مى‏خوانیم: «ما أصابك مِن حَسنةٍ فَمِن اللّه و ما أصابك مِن سَیِّئة فَمِن نَفسك»( سوره نساء، آیه 79.) هر خوبى به تو رسد از خداوند است ولى هر بدى كه به تو رسد از نفس خودت مى‏باشد.  كره زمین كه به دور خود و خورشید مى‏گردد و همواره بخشى از آن روشن و بخشى دیگر تاریك است، هر كجاى آن روشن باشد از خورشید است و هر كجاى آن تاریك باشد، از خود زمین است. خداوند انگور را آفرید، ولى بشر از آن شراب مى‏سازد كه مایه بروز هزاران حادثه و بیمارى است. خداوند به انسان قدرت داد، ولى عدّه‏اى با سوء استفاده از این قدرت، به محرومان ضربه مى‏زنند. خداوند به انسان عقل داد، ولى عدّه‏اى از این عقل سوء استفاده كرده و به دنبال مكر و حیله براى مردم هستند. پس آنچه از سوى خداوند است، نیكوست و بدى‏ها از خود ما سرچشمه مى‏گیرد.


( این قسمت برگرفته ار نرم افزار مشکات تولید شده توسط موسسه تبیان است )


***********************************************************
بارالها ... دلم را رنگی بزن که دیگر پاک نشود و هرگز راهم را گم نکنم
جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

jade2oosti@gmail.com

 

 

جمعه 21/5/1390 - 21:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته