امام علی(ع) در حکمتهای منسوب به ایشان: زندگی را برای خوردن مخواه ؛ بلکه خوردن را برای زندگی بخواه.3 امام علی (ع): عاقل را بایسته است که به هنگام شیرینی غذا، تلخی دارو را نیز به یاد داشته باشد.4 فایده های ظاهری کمخوری:
1- سلامت تن امام علی (ع): هر کس خوراکش کم باشد، دردهایش نیز کم است.5 امام علی (ع): هر کس در خوردن به کم بسنده کند، سلامتاش بیشتر میشود و اندیشهاش سامان مییابد.6 2- شادابی چهره پیامبر خدا(ص): برادرم عیسی، از شهری گذر کرد که در آن، مرد و زنی به یکدیگر فریاد میکشیدند. پرسید: «شما را چه شده است؟» مرد گفت: ای پیامبر خدا! این زن من است و او را مشکلی نیست. زنی درستکار است ؛ اما دوست دارم از او جدا شوم. گفت: «به هر حال به من بگو او را چه میشود؟» مرد گفت: بی آنکه کهنسال باشد، چهرهاش بی طراوت است. گفت:«ای زن! آیا دوست داری دیگر بار، چهرهات پر طراوت شود؟» زن گفت: آری به او گفت: «چون غذا میخوری، از سیر شدن حذر کن؛ زیرا اگر غذا بر سینه سنگینی کند و از اندازه افزون شود، طراوت چهره از میان میرود.» آن زن، چنان کرد و دیگر بار، چهرهاش طراوت یافت.7 3- طول عمر لقمان(ع): اگر خوراک انسان اندک باشد، زیاد زنده میماند.8 4- صفای اندیشه امام علی (ع): هر کس خوراکش کم باشد، اندیشهاش صفا مییابد.9 5- فروغ دل: پیامبر خدا(ص): اگر کسی خوراک خود را کم کند، درونش از نور سرشار میگردد.10 6- رهایی از شیطان: پیامبر خدا(ص): هر کس، از این خرسند میشود که خویش را از ابلیس برهاند، باید گوشت و چربی خود را با کم خوری آب کند؛ چرا که از کمخوری، حضور فرشتگان و فراوان اندیشیدن در آنچه نزد خداست، حاصل میآید.11 پیامبر خدا(ص): با کمی خوراک و نوشاک، با نفس خویش جهاد کنید تا فرشتگان بر شما سایه بگسترند و شیطان از شما بگریزد.12 7- تقرب به درگاه خداوند: پیامبر خدا(ص): کاستن از خوراک، نزد خداوند، جایگاهی والا دارد.13 پیامبر خدا(ص): دوست داشتنیترین شما نزد خداوند، کمخوراکترین و سبکبدنترین شماست.14 امام صادق(ع): نزدیکترین حالت بنده به خداوند، هنگامی است که شکم وی سبک باشد.15 پی نوشت: 1- المعجم الاوسط: ج5 ص229 ح 5165 2- تنبیه الخواطر: ج2ص116 3- شرح نهج البلاغه: ج20 ص 333 ح824 4- همان ج20 ص 272 ح 149 5- غررالحکم: ح 8409 6- همان: ح 8803 7- علل الشرایع: ص497 ح1 8- المواعظ العددیّة: ص71 9- غررالحکم: ح8462 10- الفردوس: ج1 ص 290 ح 1138 11- الفردوس: ج3 ص 536 ح 5672 12- تنبیه الخواطر: ج2 ص 122 13- تنبیه الخواطر: ج2 ص 119 14 کنز العمال: ج15 ص 261 ح 40869 15- الکافی: ج6 ص 269ح4 منبع: دانشنامه احادیث پزشکی- محمد ریشهری
لازم به ذكر است كه احكام و اوصاف "زن" از دو دیدگاه قابل مطالعه و بر دو قسم است: قسم اول: راجع به اصل زن بودن او است كه هیچ گونه تفاوتی در طی قرون و اعصار در آنها رخ نمیدهد. مانند لزوم حجاب و عفاف و صدها حكم عبادی و غیر عبادی، كه مخصوص زن است و هرگز دگرگون نخواهد شد. و بین افراد زن هم هیچ فرقی در آن جهت مشترك زنان نیست.