• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1994
تعداد نظرات : 294
زمان آخرین مطلب : 4529روز قبل
سينمای ایران و جهان

 سریال های نوروزی سیما در سال 90

رامبد جوان، مهران مدیری، مجید صالحی، سیروس مقدم و...به عنوان گزینه های کارگردانی سریال های نوروزی سیما مطرح هستند.

شبکه ایران: در فاصله کمتر از 70 روز مانده به ایام نوروز، در حالی که انتظار می رود شبکه های تلویزیونی این روزها در تب و تاب انتخاب سریال های نوروزی شان باشند، هنوز به طور رسمی خبرهایی از سوی شبکه ها در این ارتباط منتشر نشده و باید در روزهای آینده منتظر خبرهایی در این خصوص باشیم. اما آنچه می خوانید گمانه زنی هایی است در خصوص چندوچون سریال های نوروزی سیما با استناد به اخبار منتشر شده از مسئولان مربوطه که البته بعضا با تکذیب و تاییدهای مدیران بالادستی و پایین دستی همراه بوده است.

"یه مورد استثنایی" از سیروس مقدم تا "توطئه فامیلی" رامبد جوان

اولین خبر در خصوص سریال های نوروزی تلویزیون مربوط به کار تازه رامبد جوان بود که به طور رسمی با کلید خوردن ساخت آن در روز هفتم مهرماه و با عنوان "توطئه فامیلی" در محافل خبری منتشر شد. اما در حالی که رامبد جوان با پشتکار تمام پیگیر ساخت دومین مجموعه نوروزی خود پس از سریال پرمخاطب "نشانی" بود، زمزمه هایی از دست به کار شدن سیروس مقدم برای ساخت سومین تجربه نوروزی اش هم به گوش رسید. هر چند این خبر در سایه تازه ترین کار سینمایی سیروس مقدم و بازگشت این کارگردان پس از 17 سال به عرصه سینما و دیگر اخبار تولیدات تلویزیونی اش همچون "زمانی برای شخم زدن" و "زندگی امیر"تا حدودی به فراموشی سپرده شد؛ اما احتمال تولید این سریال در روزهای آتی همچنان وجود دارد. این سریال با عنوان "یه مورد استثنایی" به تهیه کنندگی الهام غفوری قرار بود پس از اتمام نگارش فیلمنامه توسط محسن تنابنده در قالب 15 قسمت 45 دقیقه ای جلوی دوربین برود.

اما "توطئه فامیلی" که آخرین مراحل تولید را برای پخش در ایام نوروز پشت سر می گذارد، بر اساس فیلمنامه ای از فلورا سام، قصه مردی به نام رحمانی را روایت می کند که شرکت تجاری بزرگی دارد. او در آستانه مرگ، تصمیم می گیرد اموالش را به پسر شریک سابقش ببخشد و او را مدیر شرکت کند. لادن نوه او و پوران عروسش که با تصمیم او مخالف هستند، تلاش می کنند تا از هر راهی که شده مانع این امر شوند و ... . سعید پورصمیمی، جمال اجلالی، مریم امیرجلالی، گوهر خیراندیش، فلورا سام، آناهیتا همتی، سحر دولتشاهی، کمند امیرسلیمانی، خسرو احمدی، مجید مظفری و... امیر جعفری از بازیگرانی هستند که در این سریال بازی دارند.

شبکه کودک و "نامه های بالدار"

گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما، بر اساس تعریف این شبکه به عنوان شبکه کودک در سال 90 دو سریال با مضمون کودک و خانواده را برای پخش در ایام نوروز تدارک خواهد دید. سریال تلویزیونی "نامه های بالدار" در 15 قسمت 45 دقیقه ای به کارگردانی امیر فیضی و تهیه کنندگی سیدعلیرضا سبط احمدی، روایت گر داستان چند نوجوان است که با دریافت نامه های عجیب و غریب، سفری را آغاز می کنند که این سفر شروع یک تغییر بزرگ در زندگی آنهاست. همچنین سریال تلویزیونی "بچه ها نگاه می کنند" نیز به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند و تهیه کنندگی محمد تخت کشیان در 15 قسمت برای پخش در نوروز 90 از شبکه دو سیما تهیه و تولید خواهد شد. این مجموعه با موضوعی اجتماعی و برخورداری از رگه های طنز به قلم علیرضا محمودی به نگارش درآمده است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره بازیگران و دیگر عوامل این سریال دو منتشر نشده است.

دوئل طنز مهران مدیری با درام اجتماعی تهیه کننده سریال "فاصله ها"

درباره سریال نوروزی شبکه سه سیما نیز هنوز خبری رسمی منتشر نشده، اما زمزمه های قطعی مهران مدیری و تیمش در نوروز 90 شنیده می شود و خبرهایی نیز به نقل از مدیر شبکه سه سیما مبنی بر ارائه طرح یک سریال طنز توسط این کارگردان منتشر شده است.

ناگفته نماند که تاکنون شایعات زیادی درباره سریال نوروزی شبکه 3سیما شنیده شده و تهیه کننده سریال "فاصله ها" نیز به عنوان یکی از گزینه های ساخت سریال نوروزی این شبکه مطرح شده است. این سریال را که برخلاف دیگر آثار نوروزی این شبکه، مضمونی اجتماعی دارد، قرار است اصغر نعیمی در 15 قسمت 35 دقیقه ای کارگردانی کند.

ضمن این که احتمال تداوم پخش سریال طنز سروش صحت در ایام نوروز به عنوان دیگر گزینه نوروزی این شبکه مطرح شده است. "ساختمان پزشکان" به تهیه کنندگی محسن چگینی درباره چند پزشک مختلف و مناسبات خانوادگی آنان است که در ورای تعریف داستان های گوناگون، مناسبات و موقعیت های کمیک را ایجاد می کنند. بهنام تشکر، بیژن بنفشه خواه، شقایق دهقان، هومن برق نورد و امید روحانی از جمله بازیگرانی هستند که آنها را در نقش های مختلف این سریال خواهیم دید.

بدقولی رضویان و سپردن سکان کارگردانی به مجید صالحی

سریال نوروزی شبکه پنج سیما که قرار بود کارگردانی آن به جواد رضویان سپرده شود و مذاکراتی نیز با او صورت گرفته بود، گویا طبق گفته محمد صالحیان (تهیه کننده این پروژه تلویزیونی) به دلیل عدم همکاری حرفه ای از جانب رضویان به زمان دیگر و یافتن گزینه های مناسب تری برای کارگردانی موکول شد.

ماجرا از این قرار است که "سراب" قرار بود از بیستم دی ماه مقابل دوربین برود اما مشغله جواد رضویان برای ساخت فیلم سینمایی اش تولید این سریال را با وقفه مواجه کرده و همین موضوع باعث شده تا تهیه کننده این پروژه تلویزیونی به فکر گزینه ای دیگر برای کارگردانی باشد.

اما تولید این مجموعه از بهمن ماه آغاز خواهد شد تا به صورت سه شب در هفته از فروردین سال آینده روی آنتن پخش این شبکه قرار گیرد. این سریال بر اساس فیلمنامه علی مسعودی، مضمونی طنز دارد و در 26 قسمت قصه خانواده ای را روایت می کند که پدر خانواده صاحب یک نانوایی است، ولی یک کلاهبردار آنان را فریب می دهد و طی اتفاقاتی همه دارایی شان از میان می رود تا اینکه ... .

طبق آخرین اخبار، شبکه تهران قرار است سریال نوروزی خود را به مجید صالحی بازیگر جوان سینما، در مقام کارگردان بسپارد. از "سفر، کیش مات" برای نام این سریال نام می برند و علی صادقی اولین بازیگری است که برای حضور در طنز تازه مجید صالحی قرارداد بسته است. فیلمنامه این سریال طنز را امیرعباس پیام می نویسد و قصه چند جوان است که به جزیره کیش می روند و در آنجا با اتفاقات مختلفی مواجه می شوند. سیدمحمود رضوی که سریال مناسبتی "نون و ریحون" را در ایام ماه مبارک رمضان در کارنامه کاری خود دارد، این بار نیز در ساخت سریال نوروزی با مسئولان این شبکه همکاری خواهد کرد. پیش تولید و انتخاب سایر بازیگران این سریال همچنان ادامه دارد و احتمال می رود با پایان مراحل قبل از تولید، اواخر دی ماه جاری مقابل دوربین رود.

 

منبع : inn.ir
سه شنبه 14/10/1389 - 12:41
سينمای ایران و جهان

گفت وگوی مفصل با بهروز افخمی پس از بازگشت از كانادا

فیلمسازی در کانادا آسان تر است

بهروز افخمی كه مشغول ساخت فیلم black noise در كانادا بود، پس از یك سال و برای تدوین این فیلم به ایران بازگشته است. این اولین گفت وگوی مفصلی است كه او بعد از بازگشت به ایران انجام داده. متن اصلی گفت وگو خیلی مفصل تر از اینها بود اما از آنجا كه مسائل مربوط به «فرزند صبح» هنوز ادامه دارد، افخمی ترجیح داد كه تا زمان روشن شدن تكلیف فیلم خیلی از مسائل گفته نشود. همچنین افخمی در سفرش به ایران موفق شده نسخه ای از «سن پطرزبورگ» را كه روی پرده رفته ببیند و نظرش را این بار بعد از دیدن فیلم ابراز كند. همچنان گلایه ها از آقای تهیه كننده دارد و البته ما مشتاقیم كه اگر حمید اعتباریان تمایل داشت، حرف ها و پاسخ های وی را هم بشنویم.

کمتر از دو ماه به برگزاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده. تهیه كننده و سرمایه گذار فیلم «فرزند صبح» طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام كردند كه مایل نیستند سرمایه شان بیش از این راكد بماند و فیلم را برای جشنواره امسال آماده می كنند. خبرهای رسیده گواه این مسئله را می دهد كه در غیاب شما موسیقی متن و صداگذاری فیلم به طور كامل انجام شده است، می خواستم نظرتان را درباره این اتفاق بدانم.

در مورد فیلم «فرزند صبح» چیزهایی كه من شنیده ام با قضیه «سن پطرزبورگ» فرق می كند. به نظر می رسد «فرزند صبح» كه برای من فیلم خیلی عزیزی است به طرز مشكوكی از اختیار آقای شرف الدین هم خارج شده است. اتفاقاتی كه برای این فیلم افتاد بسیار ناگوارتر از اتفاقاتی بود كه برای «سن پطرزبورگ» رخ داد. اول اینكه پس از پایان فیلمبرداری موسسه تولیدكننده و همینطور آقای شرف الدین ما را رها كردند و تدوین این فیلم در دفتر من با نظر من و توسط مرحوم سیف الله داد به صورت مجانی و بدون اینكه حتی ریالی بابت كرایه وسایل داده شود انجام شد وتا دو سال بعد از فیلمبرداری آن هیچ قدمی برای دوبله و صداگذاری این فیلم توسط موسسه تولیدكننده برداشته نشد و درست به محضی كه من از ایران خارج می شوم این آقایان می نشینند و فیلم را با سلیقه خودشان دوبله می كنند. با سلیقه خودشان آهنگساز انتخاب می کنند و در نهایت تدوین سیف الله داد را دور می ریزند و فیلم را مجددا خودشان تدوین می کنند.

همه این عملكردها توسط موسسه نشر آثار امام صورت گرفته است؟

بله. من تا جایی كه اطلاع دارم می دانم كه آقای شرف الدین هم در این زمینه اختیاری نداشته است و این کارها ظاهرا تحت مسئولیت آقای مهدی ارگانی انجام شده است. من خیلی خوشحال خواهم شد اگر ایشان مسئولیت خودشان را بپذیرند و نام خود را به عنوان کارگردان این فیلم در تیتراژ بیاورند تا کار را تمام کرده باشند و خیال همه ما را راحت کنند. یك چیز را هم بهتر است بگویم ماجرای فیلم «فرزند صبح» كاملا با فیلم «سن پطرزبورگ» متفاوت است حتی اگر لازم شود من برای تك تك مخاطبان بالقوه فیلم، نامه می نویسم كه من این فیلم را كارگردانی نكرده ام.

یک بار اشاره کردید که سینمای ایران در این سال ها به لحاظ تولید بسیار حقیر شده و در مقابل امکانات سینمای کانادا را با اینجا مقایسه کردید و گفتید ممکن است دیگر در ایران فیلم نسازید. چقدر در اجرای این تصمیم مصمم هستید؟

می توانم ادعا کنم فیلمسازی در کانادا بسیار آسان تر است. آنجا کسی منتظر ننشسته تا برای شما مجوز تولید صادر کند. در عوض همه تلاش می کنند تا فیلم شما به بهترین نحو ساخته شود. نکته دیگر این است که خیلی از فیلم هایی که ما در ایران می سازیم، تولیدش در کانادا بسیار ساده تر و کم خرج تر از ایران است. حتی به نظر من می توان پس زمینه های خیابان را در اینجا فیلمبرداری کرد و با ساخت دکور و کروماکی فیلم را در تورنتو تولید کرد و ارزان تر هم در بیاید. اما این ها که گفتم به این معنی نیست که دوست ندارم در ایران فیلم بسازم. علاقه اصلی من همیشه این بوده که در ایران کار کنم به شرطی که شرایط مناسب و آبرومند باشد و شرمنده تماشاگران نشوم.

از black noise برای ما بگویید، فکر کنم کمترین تعداد جلسات فیلمبرداری را در آثار شما این فیلم داشت؟

چون فیلم جمع و جوری بود. بخش عمده ای از black noise در یک خانه و آسایشگاه سالمندان فیلمبرداری شده و البته بخش کوچکی هم در خیابان های تورنتو و جاده بین تورنتو و نیاگارا. شاید می توانست از این سریع تر هم فیلمبرداری شود ولی تهیه کننده ما برخلاف اینجا در همان روزهای اول فیلمبرداری وقتی نتایج کار را دید، اصرار کرد که فیلم به جای یک ماه در دو ماه تصویربرداری شود و پس از کشمکش های بسیار با من روی شش هفته توافق کرد! فیلم بدون هیچ گونه تشنج و استرسی و با یک گروه کاملا جوان و علاقه مند به کار که حاضر بودند هر چند ساعت كه لازم باشدکار کنند، فیلمبرداری شد.

«سن پطرزبورگ» را بالاخره دیدید؟

بله، سه هفته پیش فیلم را دیدم.

نظرتان درباره تدوینش چیست؟

پیش از این حدس می زدم که فیلم در تدوین و صداگذاری ضایع شده است. وقتی آن را دیدم مطمئن شدم. یک چیزی حدود 15 دقیقه طولانی تر از آن چیزی است که باید باشد. نیمه دوم فیلم خیلی لق و کش دار شده است. صحنه هایی را که می توانست خیلی بانمک باشد و شوخی های دیگر را تکمیل کند، حذف کرده اند و صحنه هایی را کش داده اند که باید خیلی کوتاه تر می بود. به نظر من آقای اعتباریان با این کار لگد به بخت خود زده و فیلمی را که می توانست دو برابر یا بیشتر فروش کند به فیلمی با فروش متوسط تبدیل کرده که به لحاظ هنری هم یک فیلم کم اهمیت شده است. اگر فیلم آنطور که من می خواستم در می آمد بسیاری از تماشاگران آن را دوباره و چندباره می دیدند و هر بار کسان دیگری را با خود به سینما می بردند. ولی در حال حاضر اینطور نمی شود و فیلم فعلی به نظر من بیش از یکبار، ارزش دیدن ندارد.

منظور شما از نیمه دوم فیلم تقریبا همزمان با ورود شخصیت ها به تالار وحدت است؟

من فقط فیلم را یک بار دیده ام اما در بخش های مربوط به تالار وحدت کاملا مشخص است که فیلم خیلی كشدار شده است. احتمالا به خاطر اینکه فکر می کردند پول زیادی خرج کرده اند و سیاهی لشکر آورده اند سعی کردند هر نمایی را از اول تا آخر نشان بدهند و پول خرج شده را به رخ بیننده بکشند. اغلب نماهای این بخش، بنا بود که با سرعت زیاد نمایش داده شود مثلا آن نمای كش دار که به تقلید از فیلم «بد نام» آلفرد هیچکاک از چلچراغ های سقف تالار وحدت شروع می شود و به تدریج پایین می آید تا به تصویر نزدیک تلفن همراه در دست فرشاد می رسد بنا بود به تدریج سریع تر و سریع تر نمایش داده شود و در نهایت با یک سرعت غیر عادی و مضحک به نمای نزدیک تلفن همراه برسد. چون که قرار است با فیلم هیچکاک شوخی کنیم نه اینکه ادای آن فیلم را در بیاوریم. گذشته از این چند تا نمای دیگر در تالار وحدت هست که با کرین بلند و حرکات مارپیچ و پیچیده انجام شده اما قرار نبود با سرعت عادی و این شکل متظاهرانه که هیچ ربطی به فیلم کمدی ندارد در تدوین بیاید. هرکدام از این نماها بنا بود در بخش هایی و در لحظاتی تند شود و بعد دوباره به سرعت عادی برسد. آقای اعتباریان و تدوینگرشان این را نمی دانند که وقتی با امکانات دیجیتال کار می کنیم این کارها ممکن است در طراحی فیلم و طراحی تدوین پیش بینی شده باشد. البته حالا که فکرش را می کنم یادم می آید که من این چیزها را در طول فیلمبرداری به آقای اعتباریان گفتم و حتی گفتم که تمام فیلم را در حدود پنج درصد تند می کنیم که هم سریع تر و سر حال تر بشود و هم پنج دقیقه سریع تر نمایش داده شود. این هم از آن کارهایی است که با سینمای دیجیتال امکان پذیر شده است. یعنی شما می توانید فیلم را کمی کند و با احتیاط اجرا کنید تا همه چیز درست و تمیز از آب دربیاید و بعد همه چیز را بین پنج تا 10 درصد تندتر نمایش دهید و به زمان سنجی و سرعتی که مناسب می دانید برسید. نرم افزارهایی هست که با آن می توانید صدای بازیگر را حتی تا حدود بیست درصد تند یا کند کنید بدون اینکه ترکیب فرکانس ها و جنس صدای بازیگر خراب بشود. یعنی دیالوگ سریع تر اجرا می شود اما صدای بازیگر تن طبیعی خود را از دست نمی دهد وحالت زیر وجیغ و ساختگی پیدا نمی کند. من این را بارها به آقای اعتباریان گفته بودم اما ایشان ظاهرا فراموش کرده و تدوینگرشان هم که چیزی از الفبای تدوین نمی داند چه برسد به امکانات تدوین دیجیتال. اگر فیلم آن طور که طراحی کرده بودم در حدود پنج درصد تند می شد و بعضی از نماهایش با سرعت خیلی بیشتری نمایش داده می شد خود به خود به زمان حدود صد دقیقه می رسیدیم ولی بعضی از لحظات و نماهای فیلم فعلی اصولا قابل حذف است و حتی بعضی از سکانس ها می تواند به یک نما تقلیل پیدا کند و در عوض بعضی از سکانس هایی که خیلی بامزه بودند و نمی دانم به چه دلیل حذف شده اند، می توانند به فیلم برگردند. در مجموع به نظرم می شد فیلمی داشته باشیم در حدود 100 دقیقه که مطابق فرم و زیبایی شناسی کمدی های کارتونی به تدریج هر چه به پایان نزدیک تر می شود، سریع تر و خند ه دارتر باشد.

به صداگذاری فیلم هم اشاره كردید. مشكل شما با صداگذاری فیلم چیست؟

اگر این فیلم در یک سینمای مجهز و استاندارد نمایش داده شود و تماشاگران هم به صداگذاری و پخش صدای خوب عادت کرده باشند وضع مضحکی پیش می آید. صداگذاری اشتباهات ابتدایی دارد و خیلی خنده دار است و فیلم را در یک جاهایی دو برابر کمدی کرده است.

پیمان قاسم خانی سه روز بعد از مصاحبه من با شما در كانادا گفت وگویی با خبرگزاری فارس انجام دادند و در آن مصاحبه عنوان كردند كه فیلم فعلی تفاوت اندكی با خواسته شما دارد. چقدر این دیدگاه را تایید می كنید؟

چند روز پیش با پیمان صحبت کردم. قبول داشت که نیمه دوم خیلی لق و پر ایراد است اما گذشته از این وقتی که پیمان قاسم خانی از من خواست که این فیلم را کارگردانی کنم، احتمالا فکر می کرد می توانم چیزهایی به کار اضافه کنم که به عقل خودش نمی رسید. این فیلمی که الان هست چندان تفاوتی با فیلمی که خود پیمان می توانست کارگردانی کند ندارد. در حالی که من طراحی کرده بودم و نقشه کشیده بودم تا فیلمی بسازم که رفته رفته سرعتش بیشتر شود و حوادثش دیوانه وارتر شود و حرکات دوربین و نحوه اجرایش بی منطق تر تا بالاخره به یک پایان کاملا دیوانه وار سریع و شبیه به کارتون برسد. پیمان سعی خودش را کرده که فیلم را در مراحل تدوین و صداگذاری نجات دهد اما هم گرفتار کارهای دیگرش بوده و هم از پس آقای اعتباریان و خانم مهاجر بر نیامده است. آقای اعتباریان چیزی از سینما نمی داند. آنها فیلم را بر داشته بودند و متواری شده بودند! به تلفن های من و ایمیل هایی که می فرستادم جواب نمی دادند و اصرار داشتند که فیلم را به صورتی که ملاحظه می کنید در بیاورند. هر چقدر پیغام می فرستادیم که فیلم قبلا تدوین شده است و کوتاه کردن و شکل دادن به آن در مرحله نهایی تدوین از طریق اینترنت امکان پذیر است و خیلی هم سریع و راحت انجام می شود فایده ای نداشت. پس پیمان احتمالا از دست آنها عاجز شده و رضا به قضا داده است! اساسا پیمان قاسم خانی آدم خیلی خوش اخلاق و آسان گیری است و وقتی می بیند فیلمنامه هایش در مرحله ساخت ضایع و نفله می شود می خندد و می گوید خب این هم خراب شد حالا برویم سر کار بعدی! راستش را بخواهید من به رفتار او و آسانگیری اش غبطه می خورم از من حرفه ای تر و خونسردتر است. درست که حسابش را بکنید من هم به این ماجراها باید بخندم. آقای اعتباریان این اواخر پرت و پلاهایی گفته که جز خندیدن و سر تکان دادن جوابی ندارد. مثلا شنیده ام در یک مراسم فرش قرمز بالا رفته وگفته که ما موفق شدیم «سن پطرزبورگ» را بعد از 45 سال بسازیم و یا در مصاحبه ای ادعا کرده که فکر استفاده از پیمان قاسم خانی اول به ذهن خودش رسیده و من آن را روی هوا قاپیده ام و جای دیگر ادعا کرده بود که مرجان شیرمحمدی می خواسته در فیلم بازی کند و ایشان مخالفت کرده در حالی که فیلم «سن پطرزبورگ» چند نقش فرعی زن دارد و همه می دانند که مرجان شیر محمدی همیشه نقش اول بازی کرده و اصرار من برای اینکه در یکی از نقش های این فیلم بازی کند به جایی نرسید. آقای اعتباریان وقتی وارد دعوا می شود هیچ مرام و مسلکی را رعایت نمی کند. مثلا معلوم نیست که مرجان شیر محمدی توی دعوای ما چه تقصیری داشته؟ غیر از اینکه همسر من است. فیلم «سن پطرزبورگ» در همین شکل حاضر تا حدود زیادی مدیون طراحی صحنه و طراحی لباس و حتی ایده هایی است که مرجان شیر محمدی برای گریم فیلم داد اما آقای اعتباریان سعی می کند او را هم ناراحت و آزرده خاطر کند چون با من نسبتی دارد. می گویند خدا دوبار می خندد: یک بار وقتی می خواهد بنده ای از بندگانش را زمین بزند و ادب کند و بعضی از بندگان دیگرش جوش می زنند و فعالیت می کنند تا آن بنده خدا زمین نخورد اینجا خدا می خندد. یک بار دیگر هم وقتی است که می خواهد بنده ای را بالا ببرد وعزت و دولت بدهد و بعضی از بندگان جمع می شوند تا نگذارند اینطور شود و باز هم خدا خنده اش می گیرد ما تمام سعی خودمان را کردیم که آقای اعتباریان چند میلیارد پول در بیاورد و اعتبار واقعی پیدا کند اما نشد گمان می کنم حالا که درجه کینه توزی ایشان معلوم شده تعجبی ندارد که چرا فیلم «سن پطرزبورگ» هم باید به سود مختصری اکتفا کند. ایشان همه جا گفته که من سر صحنه می خوابیدم اما آنقدر مرام ندارد که بگوید در کدام شب از شب های فیلمبرداری خوابیده ام چون خودش می داند که این اتفاق در سه، چهار شبی پیش آمد که در نیمه اول خرداد ماه من مشغول ساختن فیلم های انتخاباتی بودم و با وجود اینکه در طول روز کار می کردم برای فیلمبرداری شبانه سر صحنه «سن پطرزبورگ» می آمدم و از فرصت های کوتاه آماده شدن گروه فیلمبرداری استفاده می کردم تا چرتی بزنم و بتوانم فکر کنم. روی هم رفته ایشان آدم خیلی بی معرفتی است!

ظاهرا آقای اعتباریان در یكی از مصاحبه های خود عنوان كرده بودند كه قرار بود مایكل كین برای نقش كریم استفاده شود كه شما اصرار داشتید محسن تنابنده آن را بازی كند!

مایكل كین جای محسن تنابنده؟! (می خندد) مایكل كین نمی تواند راه برود! مایكل كین را من پیشنهاد دادم برای یك نقش فرعی آن هم در حد یك مكالمه تلفنی كه از لندن صورت می گیرد با یك مامور مخفی در ایران (امین حیایی) كه این زوج را تعقیب می كند یعنی گفتم اگر شرایطی باشد كه مایكل كین فقط یك سكانس آن هم پشت میز بنشیند و برای ما یك مكالمه تلفنی را انجام دهد، خوب است. فکر کرده بودم مایكل كین در چند نما از فیلم ظاهر شود و امین حیایی را در تهران با تلفن هدایت كند! ولی این حرف هرگز جدی گرفته نشد نه خود من خیلی جدی گفتم و نه آقای اعتباریان آن را جدی گرفت.

پس احتمالا در قسمت دوم فیلم كه در روسیه می گذرد ما شاهد حضور مایكل كین خواهیم بود.

من فكر می كنم آقای اعتباریان بهتر است خودش را از این پروژه کنار بكشند و بگذارند من، پیمان قاسم خانی و محسن تنابنده قسمت دوم این فیلم را بسازیم ولی اگر ایشان حضور داشته باشند ما نیستیم.

پس چندان بی میل هم به ساخت قسمت دوم این فیلم نیستید؟

فکر کنم زوج با مزه ای شده اند و ماجراهای بعدی نیز می تواند بانمک باشد.

سخن آخر در مورد «سن پطرزبورگ»؟

یك چیزی را كه فراموش كردم بگویم این است كه ما قرار بود «سن پطرزبورگ» را به صورت پرده عریض اكران كنیم اساسا این فیلم را ما در اندازه 169 برای نسخه دی وی دی و اندازه یك به دو فرمت 35 برای نمایش سینما ساختیم كه همه اینها فراموش شده است! آقای اعتباریان حتی اسم فرعی فیلم را كه قرار بود «ریكس كنندگان» باشد فراموش كردند من واقعا نمی دانم آقای اعتباریان در چه فكری بودند كه این چیزها را فراموش کردند فیلمی كه قرار بود پرده عریض باشد اینگونه نمایش داده می شود؟

 

 

 

منبع : tehrooz.com/ پویا نبی
سه شنبه 14/10/1389 - 12:39
سينمای ایران و جهان

خداحافظی با خالق پلنگ صورتی

خالق پلنگ صورتی، «بلیك ادواردز» هم رفت

15 دسامبر 2010 خبر درگذشت یكی دیگر از سینماگران مشهور و معتبر جهان تیتر یك روزنامه ها شد. بلیك ادواردز (Blake Edwards)؛ كه آثارش همواره در مرزی میان حوزه های تجارت، هنر و كمدی قرار داشت و حدود 6 سال قبل هم به خاطر سوابق درخشانش صاحب اسكار افتخاری شد. البته یك بار هم سال 1983 به خاطر نوشتن فیلمنامه «ویكتور وویكتوریا» نامزد اسكار شده بود. (از دیگر جوایز او می توان به جایزه سزار بهترین فیلم خارجی برای ویكتور و ویكتوریا و دو جایزه از انجمن نویسندگان آمریكا اشاره كرد).

او در 88 سالگی براثر عوارض ناشی از بیماری ذات الریه در شهر سانتامونیكا در كالیفرنیا درگذشت. بسیاری از صاحب نظران، این سینماگر را به واسطه فیلم های كمدی موفقی كه ساخت، با كمدی سازان مشهوری چون لئو مك كری، پرستون استرجس و فرانك تاشلین مقایسه می كردند. ادواردز از آن دسته فیلمسازانی بود كه برخلاف عمده همكاران هالیوودی اش در عرصه كمدی، تلاش داشت از سطحی نگری های متداول بپرهیزد و با ایده های جدید و سبكی ظریف مجموعه آثاری ماندنی را از خود به جای نهد. او در آثارش شیوه ای شخصی را از كمدی های كلاسیك بكوب بكوب عرضه می كرد (معروف است كه او فیلم های كمدی كلاسیك، از جمله آثار چارلی چاپلین و باستر كیتون را بررسی های دقیق كرده بود و بویژه به سری فیلم های لورل و هاردی، زوج كمدی دهه های 1930 و 1940 علاقه فراوان داشت). وی علاوه بر كمدی، در ژانرهای دیگری همچون وسترن، پلیسی و موزیكال هم فعالیت داشت. در آثار این سینماگر تلخی ها و دلخوشی ها به شكلی توامان حضور داشت و قهرمانان داستان فیلم هایش عموما افرادی از طبقه متوسط جامعه بودند كه در زندگی خود با نقاطی عطف و سرنوشت ساز مواجه می شدند. درگیری های همیشگی او با هالیوود بر سر این كه تهیه كننده ها و مدیران نظام استودیویی همواره در كارهای هنری و سینمایی اش دخالت های بی جا می كنند و به اعمال نظر می پردازند، باعث شد كه در دهه 70، پنج سال را در اروپا سپری كند و از اینجا بود كه در شهرت او تا حدی تزلزل ایجاد شد. پسرش جئوفری فیلمنامه نویس و دخترش جنیفر هنرپیشه سینما هستند.

 

جولی اندروز همسر دومش هم كه خود از ستارگان معروف سینمایی در دهه های میانی سده قبل بود، در چند فیلم او از جمله اس او بی، ویكتور و ویكتوریا و این زندگی است حضور داشت.

بلیك ادواردز سال 1922 در شهر تولسا واقع در ایالت اوكلاهاما به دنیا آمد. او از سینماگرانی است كه فاقد تحصیلات سینمایی بوده و این حرفه را براساس تجربه و ذوق شان در پیش گرفته اند. البته موقعیت خانوادگی او هم در تمایلش به سینما بسیار موثر بود؛ پدربزرگ او جی.گوردون ادواردز بود كه از كارگردان های متبحر در عرصه فیلم های صامت به شمار می آمد. پدرش نیز مدیر تولید بود. این موقعیت باعث شد ادواردز جوان سینما را به عنوان یكی از اصلی ترین اهدافش در زندگی دنبال كند. او حتی در دوران جوانی چند نقش هم بازی كرد اما بازیگری مقوله ای نبود كه بخواهد رویش حساب كند. بلیك بیشتر به نویسندگی علاقه مند بود و ارائه چند نمونه از دست نوشته هایش به محافل هنری، سرانجام او را در رادیو و سپس تلویزیون و در نهایت سینما به اشتغال سوق داد. او كارش را با نویسندگی برای كمپانی های كلمبیا و یونیورسال شروع كرد و در 27 سالگی یك سریال پلیسی به نام ریچارد دایموند را برای نمایش های رادیویی نوشت و موفقیت در آن، كارش را به نوشتن فیلمنامه های سریال های تلویزیونی كشاند.

اما اولین تجربه سینمایی اش با نگارش فیلمنامه ولگردی رقم خورد كه اثری در ژانر وسترن محسوب می شد و خودش هم اتفاقا در آن ایفای نقش كرد. او بعد از این تجربه، چند فیلمنامه وسترن و كمدی دیگر هم نوشت تا این كه سال 1955 اولین فیلم سینمایی اش را در مقام كارگردان با نام لبخندت را به همراه بیاور (Bring Your Smile Along) عرضه كرد، اما نام او بیش تر با اثر سومش به نام مستر كوری (Mister Cory) مطرح شد؛ فیلمی درباره جوانی كه بعد از همكاری با گنگسترهای آمریكایی، فضای موقعیتی اش را ترك می گوید و به مناطقی دوردست عزیمت می كند. بعد از چندی بلیك اقدام به ساخت یك كمدی با نام مرخصی كامل كرد. داستان این فیلم درباره مردی است كه به جای همه افراد مستقر در یك واحد نظامی به مرخصی می رود و ماجراهایی خنده دار می آفریند. مرخصی كامل به ادواردز مهارت بیشتری در ساخت كمدی بخشید. او این مهارت را در فیلم كمدی- جنگی عملیات زیرپیراهنی بیشتر نشان داد؛ اما درخشش او در مقام یك فیلمساز، بیشتر از سال 1961 جلوه گر می شود و دست گرمی هایش در 7 فیلم نخستش نتیجه ای درست می دهد. صبحانه در تیفانی فیلم مهمی بود كه او در این سال ساخت و در آن به بررسی موقعیت اخلاقی و روانی اقشاری از جامعه آمریكایی پرداخت و الگویی جدید را در كمدی های اجتماعی سینمای آمریكا به راه انداخت. این فیلم كه متعلق به مكتب نیویورك است، در عین نگاه روشنفكرانه سازنده اش، واجد یك واقع گرایی طنزآمیز نیز بود و صراحت كلام ممتازی در سینمای آن روز آمریكا داشت. صاحب نظران هنوز مشغول تمجید از این فیلم بودند كه ادواردز یك اثر دلهره آمیز جنایی با نام تجربه ای در وحشت را به بازار اكران فرستاد، فیلمی درباره تبهكاری كه دو خواهر را در تنگنایی هولناك قرار می دهد و پلیس به دنبال نجات آن دو است. منتقدان از دكوپاژ دقیق و جزئیات روایی این فیلم ستایش كرده اند. فیلم بعدی ادواردز روزهای شراب و گل سرخ (Days of Wine and Roses -1962) نام داشت كه در قالب درامی جذاب و انسانی، به بررسی تاثیر مخرب الكل بر عواطف و سرنوشت انسان ها می پرداخت.

اما 2 سال بعد ادواردز مقدمه یكی از معروف ترین الگوهای سینمایی را كارگردانی كرد: پلنگ صورتی. The Pink Panther امروزه اغلب مخاطبان تا نام این عبارت را می شنوند بی درنگ به یاد آن انیمیشن معروف و شیرین می افتند كه قهرمان صورتی اش با ایده ها و حركت های شگفت آمیز توجه بسیاری از كودكان و بزرگسالان را به خود جلب كرده است. اما پلنگ صورتی ادواردز این نبود بلكه عبارت از یك كمدی پلیسی شلوغ و مهیج با ایده هایی برگرفته از سینمای كمدی كلاسیك با بازیگری كمدین معروف پیتر سلرز بود. داستان این فیلم ادواردز درباره كارآگاه بی عرضه فرانسوی ای به نام كلوزو بود كه در سوئیس ماموریت می یابد به دنبال یك سارق زبردست به نام شبح باشد و تحقیقات او به ماجراهایی مضحك و غریب ختم می شود. پلنگ صورتی در واقع سرآغاز موفقیت جهانی ادواردز است و استقبال چشمگیری از جانب تماشاگران سراسر دنیا از آن به عمل آمد. موسیقی شنیدنی هنری مانچینی و نیز تیتراژ انیمیشنی فیلم هم خود سرآغاز همان انیمیشن معروف و جذابی بود كه از آن یاد كردیم. ماجرا از این قرار بود كه در سال 1964 دو طراح انیمیشن به نام های فریتس فرلینگ و دیوید دو پاتی به سفارش بلیك ادواردز برای فصل افتتاحیه و تیتراژ فیلم پلنگ صورتی او بیش از صد طرح تهیه كردند. طرح ها در كف سالن خانه ادواردز چیده شدند و بلیك در حالی كه روی آنها قدم می زد سرانجام یكی را برگزید و به این ترتیب نخستین ظهور پلنگ (دوست داشتنی) صورتی بر پرده سینما در فصل افتتاحیه و تیتراژ فیلم كمدی پلنگ صورتی با كارگردانی بلیك ادواردز شكل گرفت. واكنش تماشاگران نسبت به این كاراكتر چنان مثبت بود كه پلنگ صورتی مدت زمان كوتاهی سر از روی جلد مجله تایم در آورد. آگوست 1964 كه قسمت دوم فیلم پلنگ صورتی بلیك ادواردز با نام گلوله ای در تاریكی به نمایش درآمد، پلنگ دوباره در عنوان بندی افتتاحیه حضور داشت.

دسامبر 1964 نخستین انیمیشن كوتاه از مجموعه پلنگ صورتی ساخته شد و ظرف 15 سال بعد حدود 140 كارتون پلنگ صورتی با همراهی تعداد دیگری از شخصیت های خلق شده فرلینگ و دوپاتی ساخته شد. هنری مانچینی سازنده تم اصلی و موسیقی های متن پلنگ صورتی در 1965 موفق به دریافت 3 جایزه گرمی شد. در سال 1965 نیز پلنگ اسكار بهترین موضوع كوتاه انیمیشن را دریافت نموده و هنری مانچینی هم كاندیدای دریافت اسكار بهترین موسیقی متن اورجینال شد. در همین سال كاراكتر جدیدی بدون حضور پلنگ صورتی در كارتون مجزایی ظاهر شد با عنوان بازرس، این كاراكتر با موسیقی متن فیلم گلوله ای در تاریكی همراهی می شد و براساس مشخصات ظاهری كارآگاه بی دست و پای آن فیلم (پیتر سلرز) طراحی شده بود. بعدها با اضافه شدن دو كاراكتر مورچه و مورچه خوار از سال 1971، این انیمیشن قالبی سه گانه یافت و در عرض چند سال بعد تبدیل به یكی از محبوب ترین كارتون ها در سراسر جهان شد. در واقع از همان زمان كه اولین قسمت این مجموعه (همان قسمت كه پلنگ صورتی با شخصیتی دیگر سر رنگ خانه دعوا دارند) برنده اسكار 1964 شد. گروه سازنده با عزمی راسخ تر هر ماه یك قسمت از این مجموعه را تولید كرد كه در سراسر جهان و بویژه اروپا با استقبال خیره كننده ای روبه رو شد. این كارتون اگرچه مستقیما به بلیك ادواردز مربوط نبود ولی حمایت های او را در پشت سر داشت، در عین این كه به هر حال ایده اولیه كار هم از روی فیلم های او شكل گرفته بود.

برگردیم به كارنامه بلیك ادواردز؛ او به دنبال موفقیت فیلم پلنگ صورتی در سال 1964، دنباله های دیگری نیز كارگردانی كرد: تیری در تاریكی (1964)، بازگشت پلنگ صورتی (1975)، پلنگ صورتی دوباره ضربه می زند (1976)، انتقام پلنگ صورتی (1978) و رد پای پلنگ صورتی (1982) از جمله اینها هستند. پس از مرگ پیتر سلرز، ادواردز در سال 1993با فیلم پسر پلنگ صورتی سعی می كند ساخت مجموعه را ادامه دهد، اما چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

جدا از پروژه پلنگ صورتی، ادواردز در دهه های 1960 به بعد فیلم های دیگری نیز ساخت. یكی از مشهورترین آنها مسابقه بزرگ با بازی جك لمون و تونی كرتیس بود كه منتقدان آن را یك كمدی خالص و دور از چارچوب های دست و پاگیر دانسته اند. در فیلم در جنگ چه كردی بابا نیز باز سراغ لحن كمیك در ژانر جنگی می رود و داستانی را درباره تاثیر جنگ دوم جهانی روی زندگی یكی از شهرهای ایتالیا روایت می كند. فیلم پارتی (The Party) با درخشش پیتر سلرز یكی دیگر از آثار شاخص ادواردز است كه دو سال بعد ساخته شد؛ روایتی كمیك درباره خود سینما. داستان این فیلم راجع به یك بازیگر دست و پا چلفتی هندی است كه اشتباها به منزل مجلل یك تهیه كننده هالیوودی و مهمانی باشكوهش دعوت می شود و با خرابكاری هایش همه چیز را به هم می ریزد.

بلیك ادواردز در كارنامه سینمایی اش مجموعا 39 فیلم سینمایی بلند در مقام كارگردان دارد كه البته این جدای از كارهای تلویزیونی ای است كه هر از چندگاهی از او دیده می شد. به هر حال مرگ این فیلمساز توانا، پایان بخش دوره ای دیگر از شكوه سینما بود. او در ساخت كمدی هایی آرامبخش با مایه های روانشناسانه تبحر داشت و به همین مناسبت شخصیت های داستانی اش دارای عمق دراماتیك زیادی بودند. چنین شمایلی از سینمای كمدی، دیگر بسیار اندك در سینمای جهان امروز یافت می شود و جایش را فیلم هایی سخیف با مایه هایی پیش پاافتاده گرفته اند. مرگ ادواردز یادمانی از این ژرفنای از دست رفته است.

 

 

منبع : jamejamonline.ir / مهرزاد دانش
سه شنبه 14/10/1389 - 12:39
سينمای ایران و جهان
مرجانه گلچین: از تاریكی می ترسم!!

مرجانه گلچین: فیلم «جن گیر» را در دوران سیزده، چهارده سالگی بود كه دیدم. با این كه فیلم را همراه خانواده ام دیدم، اما تاثیر زیادی روی من گذاشت.

آنقدر كه هنوز ترسناك ترین فیلم زندگی من به حساب می آید. به طور كلی آدم شجاع و جسوری نیستم و هنوز هم از تاریكی و تنهایی می ترسم، اما جن گیر هم از آن دسته فیلم هایی نبود كه بشود آن را دید و فراموشش كرد. من هنوز سكانس حضور كشیش در اتاق دختر جن زده و تلاش او برای خارج كردن جن از جسم او را كاملا به یاد دارم.

بعد از آن 2 بار دیگر در مقاطع سنی مختلف فیلم را دیدم، اما بیشترین تاثیر را همان بار اول روی من گذاشت، هر چند كه من معتقدم اگر فیلمی با ساختار درست و رعایت اصول ساخته شده باشد، در هر مقطع زمانی می تواند تاثیرگذار باشد. بعدها وقتی فیلم «شب بیست و نهم» توسط آقای رخشانی به من پیشنهاد شد به خاطر تاثیر بسیار زیادی كه نقش روی من گذاشت در 18 سالگی تمام تلاشم را به كار گرفتم تا آن را باور كنم و برای ایفای آن نقش، سنگ تمام گذاشتم.گرچه در حال حاضر به خاطر تغییر روحیه ام ژانر ملودرام را برای تماشا به دیگر ژانرها ترجیح می دهم، اما با تجربه ای كه از گذشت زمان در بازیگری به دست آورده ام، دوست دارم بار دیگر یك كار نو و ماندگار را در ژانر وحشت تجربه كنم.

 

منبع : jamejamonline.ir
سه شنبه 14/10/1389 - 12:38
پوست و مو
18 خوراكی خوب برای پوست های بد!

خیلی ها ریشه بسیاری از ناراحتی های بدنشان را در عوامل خاص و بیماری های عجیب و غریب جست وجو می كنند؛ در حالی كه بعد از كلی تحقیق و معاینه و آزمایش، تازه به این نتیجه می رسند كه همه چیز زیر سر تغذیه شان بوده! سلامت پوست هم از این سهل انگاری مستثنا نیست...

پر كردن سبد غذایی تان از انواع خوراكی های سالم و مفید می توانید پوستی سالم، زیبا و جوان داشته باشید.

1) آب: اولین و مهم ترین چیزی كه می توانید به بدنتان برسانید تا پوستتان زیباتر و سالم تر شود، آب است. هرچه آب بیشتری بنوشید مواد مضر بیشتری از بدنتان دفع شده و ظاهر پوستتان بهتر می شود.

2) آووكادو: این میوه پر خاصیت سرشار از بیوتین است و برای جلوگیری از خشكی پوست، سستی مو و شكنندگی ناخن بسیار مفید است. استفاده موضعی از این میوه می تواند سوختگی را التیام بخشد. می توانید در خانه ماسك مرطوب كننده آووكادو درست كنید. ابتدا هسته این میوه را در بیاورید؛ بعد، پوست آن را بگیرید و مانند پوره له كنید. روغن این میوه بسیار نرم كننده است و ویتامین E نیز دارد.

3) چای سبز: پلی فنول های انباشته شده در چای سبز از آن نوشیدنی پرخاصیتی ساخته اند. سعی كنید روزانه 4 فنجان چای سبز بنوشید؛ سرد یا گرمش هم تفاوتی نمی كند. هنگام نوشیدن چای به آن شیر یا شكر نیفزایید.

4) گوجه فرنگی: دانشمندان آلمانی دریافته اند مصرف موضعی رب گوجه خانگی همراه روغن زیتون از آفتاب سوختگی پوست جلوگیری می كند. گوجه فرنگی سرشار از لیكوپن و كاروتنویید است. این ریزمغذی ها می توانند پوست را در برابر صدمات ناشی از رادیكال های آزاد محافظت كنند.

5) هندوانه: هندوانه سرشار از آنتی اكسیدان هایی است كه رادیكال های آزاد را جذب كرده و از فعالیت های مضر آنها جلوگیری می كنند.

6) ماهی: ماهی حاوی كاروتنوییدی به نام آكستانتین است كه به پوست خاصیت الاستیسیته می بخشد. پس اگر می خواهید پوستتان كمتر چروك شود بهتر است ماهی را پای ثابت رژیم غذایی خود قرار دهید.

7) انواع توت: توت فرنگی، توت سفید، توت قرمز، تمشك و... منابع بی نظیری برای دریافت آنتی اكسیدان هستند. این میوه ها را به عنوان میان وعده میل كنید؛ حتی می توانید آنها را در كنار غذا به عنوان چاشنی مصرف كنید.

8) كلم بروكلی: بروكلی نوعی سبزی است كه خواص سلامت بخش متنوعی دارد. حتما پیش از این هم شنیده اید كه: "برای سلامت خودتان بروكلی بخورید" و حالا از ما هم بشنوید كه: "برای سلامت پوستتان بروكلی بخورید." یكی از مواد مفید بروكلی ویتامین A است كه در ساخت سلول های پوست نقش مهمی ایفا می كند و با مصرف آن تجدید سلول های پوست بهتر و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

9) گریپ فروت: گریپ فروت میوه ای سرشار از ویتامین C است كه پوست شما نیاز مبرمی به آن دارد.

10) انار: انار میوه ای سرشار از آنتی اكسیدان است كه می تواند ساخت كلاژن را در بدن افزایش دهد. دانه های انار را گاهی روی پوست تان قرار دهید و از فواید بی نظیر آنها بهره مند شوید.

11) اسفناج: ویتامین A فراوان این سبزی می تواند پوست تان را جوان و شاداب كند.

12) لبنیات كم چرب: یكی از دیگر از گروه های غذایی كه ویتامین A قابل توجهی دارند، انواع لبنیات هستند. اگر می خواهید با لبنیات، نیاز پوستتان را به ویتامین A برآورده سازید، باید انواع كم چرب لبنیات را انتخاب كنید تا انواع مضر چربی به بدنتان نرسد.

13) هویج: هویج را به خاطر ویتامین A زیادش خوب می شناسند. از آنجا كه ویتامینA یكی از ویتامین های ضروری برای پوست محسوب می شود، بهتر است هویج را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

14) تخم مرغ: تخم مرغ سلول های آسیب دیده با رادیكال های آزاد را ترمیم می كند؛ زیرا سرشار از پروتئین است. از طرفی، مقادیر قابل توجه بیوتین تخم مرغ باعث شده این ماده غذایی از خشكی پوست هم جلوگیری كند.

15) گردو: اگر پوست جوان و سالمی می خواهید، باید در رژیم غذایی خود مقادیر كافی اسید چرب امگا3 داشته باشید. گردو منبع خوبی از این ماده مغذی است. به علاوه، اگر طعم ماهی را زیاد دوست ندارید، گردو جایگزین خوبی برای دریافت این ماده است. اسید چرب امگا3 باعث نرمی پوست و مو شده و ظاهر جوان تری به شما می بخشد.

16) حبوبات: یكی دیگر از منابع غنی پروتئین، حبوبات هستند. این گروه غذایی می توانند خراب كاری های رادیكال های آزاد بر پوست را از بین ببرند. پروتئین ها در بدن به مواد تشكیل دهنده شان یعنی آمینواسید ها تبدیل می شوند. سلول های بدن هم از آمینواسید ساخته شده اند بنابراین در دسترس بودن آمینواسید كافی امكان بازسازی سلول ها را به بدن می دهد.

17) پرتقال: حتما شنیده اید كه برای دریافت ویتامین C پرتقال بخورید. ویتامین C این میوه تاثیر بسزایی بر پوست می گذارد.

18) غلات كامل: اگر سبوس غلات از آنها جدا نشوند، به آنها غلات كامل می گویند. این گروه غذایی منبع مناسبی از سلنیوم هستند كه پوست به این ماده معدنی نیاز دارد. انواع غلات صبحانه و نان و برنج قهوه ای می توانند سلنیوم مورد نیاز پوست را فراهم كنند.

 

 

 

منبع : tabnak.ir
سه شنبه 14/10/1389 - 12:38
اخبار

خرابكاری در ایران؛اولویت كاری این آقا

تامیر پاردو، رییس جدید سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) کار خود را از امروز به طور رسمی آغاز کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری الرساله نت، با پایان ماموریت مائیر داگان در موساد، کابینه اسراییل در نشست هفتگی خود در روز یک شنبه به طور رسمی میزبان داگان بود.

تعیین پاردو به جای داگان دلیلی بر اعتماد کابینه نتانیاهو به اوست هر چند ابعاد سیاسی ناشی از پرونده ترور محمود المبحوح از رهبران حماس در دبی، یکی از سوابق او به حساب می آید.

دفتر نتانیاهو انتصاب پاردو به ریاست موساد را برای پیگیری مقابله با ایران بسیار حایز اهمیت دانست و اعلام کرد، سوابق پاردو در موساد سبب می شود تا دراین زمینه تجربه خوبی داشته باشد.

به نظر می رسد، پاردو در دوره ریاستش بر موساد مجموعه عملیات سری اسراییل از جمله طرح ضربه به تاسیسات هسته ای ایران و ترور فعالان فلسطینی ولبنانی را در اولویت کاری اش قرار دهد.

منبع : jahannews.com
سه شنبه 14/10/1389 - 12:36
اخبار

مرگ 20 جنین در ویلای وحشت

خانه ویلایی محلی بود که زن ماما و همدستانش با کشاندن زنان باردار به آنجا دست به عمل غیرقانونی سقط جنین می زدند.

چند روز پیش گزارشی در اختیار ماموران پلیس آگاهی استان گیلان قرار گرفت که از فعالیت یک مرکز زیرزمینی سقط جنین در مرکز شهر رشت حکایت داشت.در این گزارش آمده بود که اعضای یک باند با کمک مالک یک فروشگاه لوازم بهداشتی، زنانی را که قصد سقط جنین دارند، شناسایی کرده و با کشاندن آنها به مرکز غیرقانونی خود، اقدام به عمل سقط جنین می کنند.

با این گزارش، رسیدگی به پرونده در دستور کار گروهی از کارآگاهان قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری اعضای باند شروع شد.از آنجا که تنها سرنخ پلیس همان گزارش مردمی بود، ماموران بر آن شدند که با نقشه ای حساب شده، این مرکز غیرقانونی را شناسایی کنند.

در نقشه پلیس، یکی از ماموران زن در نقش یک زن باردار ظاهر شد و این در حالی بود که 2 مامور پلیس نیز او را همراهی می کردند.آنها در نخستین اقدام راهی فروشگاهی شدند که گفته می شد صاحب آن، رابط باند سقط جنین است. وقتی صاحب فروشگاه از زبان مامور مخفی پلیس شنید که او قصد سقط جنین دارد، مقداری دارو به وی داد و خواست چند روز بعد از مصرف داروها، دوباره به مغازه وی مراجعه کند.

این اظهارات صاحب مغازه یعنی اینکه حدس پلیس درست بوده و آنها یکی از اعضای باند سقط جنین را شناسایی کرده اند.

ماموران که نخستین مرحله از نقشه را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند، چند روز بعد دوباره به مغازه مورد نظر مراجعه کردند تا توسط فروشنده فروشگاه به مرکز سقط جنین معرفی شوند.

رابط باند که تصور نمی کرد زن جوان و 2 مرد همراهش مامور پلیس باشند، آدرس خانه ای ویلایی را در مرکز شهر روی کاغذ نوشت و آن را به زن جوان داد. وی سپس از او و همراهانش خواست صبح پنجشنبه، 9 دی ماه، بی آنکه توجه کسی را جلب کنند به این خانه بروند و بعد از گفتن کلمه رمز وارد آنجا شده و به انتظار شروع عمل بمانند.

آن روز وقتی ماموران پلیس از فروشگاه لوازم بهداشتی خارج شدند، ماجرا را به بازپرس پرونده اطلاع دادند و دستور بازداشت اعضای باند سقط جنین صادر شد. در روز قرار، تیم های عملیاتی پلیس به صورت نامحسوس خانه ویلایی را زیرنظر گرفتند تا اینکه زمان عمل فرا رسید و وقتی مامور مخفی پلیس، زنگ در را فشار داد و اسم رمز را گفت، در خانه به روی او باز شد.

زن مأمور قدم به داخل خانه گذشت و همزمان تیم های عملیاتی نیز با در اختیار داشتن حکم قضایی، وارد خانه ویلایی شدند و زن مامایی را که در آنجا عمل سقط جنین انجام می داد، دستگیر کردند. با کشف دستگاه های مخصوص عمل سقط جنین، مقداری دارو و نسخه های سفیدی که روی آنها مهر و امضای یک پزشک عمومی به چشم می خورد، زن ماما به اداره آگاهی انتقال یافت و تحت بازجویی قرار گرفت.

سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، درخصوص این خبر گفت: زن جوان در بازجویی ها ادعا کرد که علاوه بر مالک فروشگاه، یک پزشک عمومی هم با وی همدست بوده است. وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد پزشک عمومی نسخه های سفید امضایی را در اختیار زن ماما قرار داده بود تا وی بعد از انجام عمل سقط جنین، داروهای مورد نیاز بیماران را روی آنها بنویسد و در اختیارشان قرار دهد.

سرهنگ کریمی با اشاره به دستگیری ماما افزود: محیطی که اعضای این باند آنجا را به مرکز سقط جنین تبدیل کرده بودند فاقد هر گونه تجهیزات بهداشتی بود و این احتمال که بیماران این باند بعد از عمل، دچار بیماری های عفونی نیز شده باشند وجود دارد.

وی تصریح کرد: با دستگیری اعضای این باند، آنها در بازجویی ها تا کنون به حدود 20 مورد سقط جنین اعتراف کرده اند و با صدور قرار قانونی برای این افراد، تحقیقات درخصوص این پرونده و شناسایی شاکیان احتمالی ادامه دارد.

منبع : tabnak.ir
سه شنبه 14/10/1389 - 12:36
اخبار

حذف كامل یارانه های غذای دانشجویی در پنج سال

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان مرادیان کوچک سرایی در نشست خبری روز یکشنبه 12 دی ماه در خصوص موضوع هدفمندی یارانه ها و واگذاری خدمات دانشجویی به بخش خصوصی و میزان وام شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز افزود: غذای دانشجویی به طور کامل گران نمی شود اما در بخش هایی ارزان تر و در بخشهایی دیگر گران تر دیده شده است. البته بر اساس بخشنامه وزیر علوم هرگونه تغییر در سال جاری غیرقانونی است و اقلام گوشت و برنج و روغن طبق سال گذشته در اختیار دانشگاهها قرار می گیرد.

وی گفت: هدفمندی یارانه در بحث تغذیه دانشجویی به این معنا است که یارانه هایی که صندوق به دانشگاهها برای اقلام اساسی می دهد و اعتباری که معاونت اداری و مالی وزارت علوم به عنوان سرانه دانشجویی به دانشگاهها می دهد به صورت هدفمند هزینه شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: ما مبنایی به عنوان تعداد مصرف کنندگان فعلی و تعداد دانشجویان خوابگاهی داریم که بر اساس برآورد صندوق رفاه به هر وعده به طور میانگین 1250 تومان یارانه تعلق می گیرد که این میزان در وعده ناهار 1700 تومان است. یعنی دانشگاهها باید علاوه بر یارانه ای که دریافت می کنند پولی را نیز به این بخش اختصاص دهند.

وی افزود: ژتون غذای دانشجویی 175 تومان است و این مبلغ سه سال است که تغییر نکرده و در سال 89 نیز تغییر نمی کند و همانطور که وزیر علوم نیز طی بخشنامه ای اعلام کرده است هزینه خدمات دانشجویی و رفاهی افزایش نمی یابد.

مرادیان با اشاره به نحوه هدفمندی موضوع تغذیه دانشجویی یادآور شد: طرح تاک همزمان با طرح هدفمندی یارانه ها اجرایی می شود و بر این اساس دانشجویان می توانند با دریافت وام تغذیه میزان پرداخت های خود و تغذیه ای که استفاده می کنند را مدیریت کنند و این وام را پس از فارغ التحصیلی به صورت اقساط بلند مدت پرداخت کنند.

طرح هدفمندی تغذیه دانشجویی به صورت آزمایشی در چند دانشگاه در حال انجام است

وی خاطرنشان کرد: این طرح به صورت آزمایشی در چند دانشگاه در حال انجام است و دانشجو می تواند اعتبار یارانه خود را که در حسابش مانده را صرف وسایل کمک آموزشی و یا کتاب کند اما برای پیشگیری از سوء تغذیه، دانشجو ملزم است که از یک وعده غذایی استفاده کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در واقع به این روش فرد در ابتدای سال وام تغذیه  دریافت می کند و ماهانه از 6 نوع غذا با قیمت های متفاوت که از 900 تومان تا 2200 تومان در نوسان است استفاده کند و اعتبار مانده را ذخیره کند. در این طرح نیاز به رزرو غذا از قبل نیست و استاندارد غذایی نیز باید در آن رعایت شده باشد. وام تغذیه دانشجویان روزانه برای چهار سال و 5 وعده در هفته 730 هزار تومان است و برای دانشجویان خوابگاهی 5/2 برابر این میزان که این مبالغ جزء بدهکاری دانشجو به صندوق محسوب می شود.

وام تغذیه دانشجویان روزانه برای چهار سال و 5 وعده در هفته 730 هزار تومان است

وی گفت: بر اساس طرح هدفمندی یارانه ها و تغییراتی که در تغذیه دانشجویان رخ می دهد، برای یک دانشجوی روزانه که در هفته 5 وعده غذایی دریافت می کند و برای دانشجویان ساکن خوابگاه که 14 وعده غذایی در هفته دریافت می کنند هر وعده از 450 تا 540 تومان متغیر خواهد بود.

مرادیان افزود: طرح همگام با سرانه دانشجویی اجرا می شود و از سوی دیگر مکانیزه کردن آشپزخانه های دانشگاهها نیز به صورت کامل تا مهر سال آینده انجام می گیرد.

وی با اشاره به سیاست واگذاری خدمات رفاهی و خوابگاهی به بخش خصوصی گفت: این سیاست بر اساس برنامه پنجم باید سالانه 20 درصد اجرا شود و در 5 سال کل این خدمات به بخش خصوصی واگذار شود. از سوی دیگر ایجاد یک محیط امن با امکانات فرهنگی و ورزشی نیز برای دانشجویان ضروری است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در حال حاضر ما 100 درصد پاسخگوی نیاز دانشجویان خوابگاهی نیستیم و پوشش مطلوبی در این بخش نداریم. طرح جامعی برای واگذاری خدمات رفاهی و خوابگاهی به بخش خصوصی آماده شده و پس از تایید وزیر علوم نهایی و اجرایی می شود.

وی یادآور شد: در بحث واگذاری نکته این است که ساختمان، مدیریت و یا زمین باید واگذار شود که برای تمام اینها برنامه ریزی صورت گرفت که فهرستی از خوابگاههای موجود تهیه شود. بخشی از خوابگاهها در داخل دانشگاهها قرار دارند و امکان واگذاری وجود ندارد، برای این گروه باید تغییر کاربری صورت گیرد و یا بخشهای اداری معاوضه شوند. همچنین واگذاری زمین های دولتی نیاز به مجوز دولت دارد که برای این موضوع هم باید در دولت راهکاری دیده شود.

اتحادیه شرکت تعاونی خوابگاه داران غیردولتی ایجاد شد

مرادیان افزود: از سوی دیگر با توجه به کافی نبودن تعداد خوابگاههای موجود باید خوابگاههای جدید ساخته شوند که در این میان ساز و کار مشخصی وجود نداشت و پس از مدت های زیادی، اتحادیه شرکت تعاونی خوابگاه داران غیردولتی ایجاد شد و ساز و کار نظارت بر این خوابگاهها نیز تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: استانداردهای ساختمانی، اجاره بها، بخش های فرهنگی و ورزشی در خوابگاهها بر اساس آیین نامه های تدوین شده در اختیار این افراد قرار گرفت و از سوی دیگر برای آنها تسهیلات ویژه بانکی نیز تدارک دیده شد. پس از پیگیری های به عمل آمده هیئت دولت مصوبه ای داشت که بانک مرکزی را موظف کرد که برای ساخت و خرید خوابگاههای دانشجویی در وزارتخانه های علوم و بهداشت تسهیلات بانکی با نرخ سود 4 درصد داده شود و 8 درصد دیگر نیز برعهده معاونت راهبردی باشد.

وام خوابگاه برای دانشجویان متناسب با هدفمندی یارانه ها تخصیص می یابد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: این وام باعث تشویق آنها می شود اما به طور عملی ساخت خوابگاهها تا سال 91 محقق می شود. از سوی دیگر خوابگاه داران غیردولتی صرفاً با عضویت در این شرکت تعاونی می توانند در بخش واگذاری خدمات فعالیت کنند.

وی درباره تغییرات اجاره بهای خوابگاهها در راستای هدفمندی یارانه ها گفت: وام خوابگاه برای دانشجویان متناسب با هدفمندی یارانه ها درنظر گرفته شده و تا پنج دهک اول از 100 درصد تا 70 درصد تخصیص می یابد. پیش بینی ما این است که هزینه یک خوابگاه دو نفره که اکنون 24 هزار تومان است پس از پنج سال به 70 هزار تومان برسد.

مرادیان درباره استانداردی که برای خوابگاه داران خصوصی تعریف شده گفت: سرانه هر دانشجوی خوابگاهی 10 متر تعریف شده که برای ساخت خوابگاه در سال 90 برای 120 هزار دانشجو، 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

جزئیات بیمه خدمات درمانی و حوادث دانشجویان  

وی درباره بیمه دانشجویان یادآور شد: بیمه خدمات درمانی مصوبه مجلس است و دانشجویان که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند می توانند از این بیمه استفاده کنند. دانشجویان مجرد و دانشجوی متاهل هم می توانند همسر و فرزندانشان را تحت پوشش بیمه قرار دهند. هزینه این بیمه 8 هزار تومان است که نیمی از آن را دانشگاه و نیم دیگر را سالانه صندوق رفاه به صورت وام در اختیار دانشجو قرار می دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: در صورتی که دانشجویی بخواهد والدین و خواهران و برادران را تحت پوشش بیمه قرار دهند، باید کل هزینه بیمه را شخصاً پرداخت کنند.

وی گفت: بیمه حوادث نیز یک هزار تومان است که برای تمام دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی از طریق کنسرسیوم دانشگاهها با 4 شرکت بیمه ای که اعلام شده اند اجرا می شود. در اثر این بیمه حوادث دانشجویان تا یک میلیون تومان هزینه درمان دریافت می کنند و در صورت فوت و نقص عضو نیز 5 میلیون تومان از سوی شرکت های بیمه ای پرداخت می شود.

مرادیان افزود: از سوی دیگر صندوق بیمه حوادث نیز مبالغ اضافه تر را به صورت وام به دانشجو پرداخت می کند و در حال حاضر هم 140 میلیون تومان در این صندوق ذخیره شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین با اشاره به مهلت به دانشجویان برای پرداخت شهریه گفت: از دانشگاهها خواسته شده است که به دانشجویان مهلت دهند تا دیرکردی برای پرداخت شهریه آنها محسوب نشود ما به دانشگاهها اعلام کرده ایم که برای ترم اول به زودی بخشی از اعتبارات وام شهریه پرداخت می شود.

منبع : mehrnews.com
سه شنبه 14/10/1389 - 12:35
اخبار

آمادگی اسرائیل برای جنگ در خاورمیانه

ویکی لیکس در اسناد جدیدی با اشاره به ادعای آمریکا درباره وجود 50 هزار موشک در لبنان فاش کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل از آمادگی این رژیم برای وقوع جنگی تمام عیار در خاورمیانه خبر داده بود.

روزنامه نروژی "آفتن پوستن" با استناد به اسناد ویکی لیکس روز یکشنبه فاش کرد که ژنرال " گابی اشکنازی" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در اواخر 2009 به هیأت آمریکایی به نمایندگی "ایکه اسکلتون" گفته بود که آماده جنگی تمام عیار در خاورمیانه احتمالا علیه حماس و حزب الله است.

در تلگرام های دیپلمات های آمریکایی که مربوط به پانزدهم نوامبر 2009 است، آمده است: اشکنازی از مجهز کردن ارتش اسرائیل به جنگی تمام عیار در خاورمیانه خبر داده بود.

ویکی لیکس در اسناد خود فاش کرد: اشکنازی ادعا کرده بود که تهدید موشکی علیه اسرائیل بیش از همیشه جدی است و به همین دلیل است که تل آویو بر دفاع موشکی تاکید کرد.

اشکنازی مدعی شده بود: اسرائیل در هنگام حمله تنها 10 تا 12 دقیقه با اخطار روبرو می شود و حماس در غزه و حزب الله بیشترین تهدید را برای تل آویو دارند.

در این اسناد آمده است که اسرائیل ادعا کرده بود حزب الله دارای بیش از 40 هزار موشک است که بسیاری از آنها تهدیدی جدی برای تل آویو محسوب می شوند. در همین حال مقامات آمریکایی ادعا کردند که حزب الله صاحب زرادخانه ای با 50 هزار موشک است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در جنگ سال 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان، هزار و 200 لبنانی که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، شهید شدند. این درحالی است که تنها 160 صهیونیست به هلاکت رسیدند. همچنین در جنگ غزه صدها فلسطینی بی گناه به شهادت رسیدند.

این اسناد جدید در حالی منتشر می شود که "جولیان آسانگ" موسس ویکی لیکس اخیرا در گفتگو با الجزیره انگلیسی اعلام کرد که این پایگاه اینترنتی اسناد فوق العاده سری آمریکا درباره رژیم صهیونیستی را در شش ماه آینده منتشر می کند. موسس سایت ویکی لیکس اظهار داشت: 3 هزار و 700 سند مرتبط با اسرائیل وجود دارد و منبع 2 هزار و 700 سند خود صهیونیست ها هستند.

منبع : aftabnews.ir
سه شنبه 14/10/1389 - 12:35
ورزش و تحرک

رسوایی اخلاقی،یك فوتبالیست رانابودكرد

وقتی بعضی آقایان می گویند فوتبال دیگر پاک نیست، راست می گویند. متاسفانه مسائل غیر اخلاقی روز به روز در فوتبال ما چهره بدتری به خود می گیرد و متاسفانه هر روز خبری به دستمان می رسد که گواهی خوب برای اثبات ناپاکی های فوتبال است.

به گزارش آتی نیوز به نقل از ورزش ایران ، یکی از همان فوتبالیست هایی که در اوایل ظهورش همه او را با آتیه خواندند هم اسیر حاشیه ها و مسائل اخلاقی شد و دیگر نتوانست به دوران اوجش برگردد.

وی که پس از حضور در یکی از تیمهای شهرستانی چهره شد و به نوعی خودش را به فوتبال حرفه ای معرفی کرد خیلی ها امیدوار بودند جا پای بزرگان فوتبال ایران بگذارد اما اتفاقات ناگوار در پشت سر هم وی را از رسیدن به اهدافش ناکام کرد.

هنوز زمان زیادی از دوران خوبش نگذشته بود که آزمایش دوپینگش مثبت شد و ۲ سال از حضور در میادین بالاجبار امتناع کرد و در این مدت کارش شده بود فقط تمرین کردن.

هنوز امیدواری ها برای بازگشت او به سطح اول فوتبال ادامه داشت و اتفاقاً با حضور در یکی از تیمهای مطرح و متمول شهرستانی کم کم این امیدواری ها داشت به واقعیت تبدیل می شد اما...

آقای فوتبالیست که در این ۲ سال بدجوری بر حاشیه های پیرامونش افزوده شده بود در تیم مطرح شهرستانی زمان زیادی برای بازی کردن پیدا نکرد البته شاید نه به دلایل فنی.

راوی می گفت سرمربی تیم که خودش هم دست کمی از بازیکنش نداشته با او چپ افتاده و دستور اخراج وی را صادر کرده است. گویا آقای بازیکن وقتی در کنار دوست مونثش بوده است آقای سرمربی با همان خانم محترم! تماس می گیرد که با نامردی بازیکن این ماجرا در اردوی تیم پخش می شود و سرمربی آگاه از ماجرا بازیکن با آتیه سابق را مورد غضب قرار می دهد.

آخر فصل هم او مجبور به ترک آن شهرستان و رفتن به شهر دیگری برای ادامه فوتبالش شود. از آنجایی که او هر روز حواشی اش بیشتر می شد در تیم جدید هم دوام نیاورد البته باز هم راوی می گفت به دلیل مسائل غیر اخلاقی. راست و دروغش هم گردن راوی.

به هر حال رسوایی های اخلاقی فوتبالیستی که از او به عنوان یکی از امیدهای اول کشور نام برده می شد را حالا به لیگ دسته اول فرستاده و او تنها امیدش این است که بتواند با حضور در این لیگ اوج بگیرد البته اگر حاشیه ها امانش دهد.

مخلص کلام اینکه زمانی می توانیم ورزش کشورمان را به جایگاه مناسب و در خور نام ایران اسلامی برسانیم که نظارت خود را بر این مجموعه بیشتر کنیم و اجازه ندهیم که حاشیه ها استعدادهای ناب ورزش کشورمان را به قهقرا ببرند.

منبع : سایت سیمرغ
سه شنبه 14/10/1389 - 12:34
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته