کد سوال : 14454
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : اگر بايد موجودي قائم به ذات باشد چرا اين موجود طبيعت نباشد؟
پاسخ : زيرا طبيعت داراي اجزاء است و هر مركبي اجزايش نيازمند است و موجودي كه نيازمند باشد نميتواند قائم به ذات باشد. به علاوه طبيعت سابقه نيستي دارد و موجودي كه سابقه نيستي دارد نميتواند قائم به ذات باشد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14455
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : تقدم شي بر نفس يعني چه و چرا محال است؟
پاسخ : تقدم شي بر نفس يعني اين كه چيزي قبل از اين كه خودش به وجود آيد وجود پيدا كند و تعبير ديگر توقف شي بر نفس است يعني چيزي متوقف بر خودش باشد و اين همان دور است كه محال ميباشد مثلاً وجود پسر توقف دارد بر وجود پدر اگر وجود پدر هم توقف بر پسر داشته باشد اين دور و توقف شي بر نفس و محال ميباشد زيرا مستلزم اجتماع دو نقيض با هم ميباشد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14456
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : عالم ناسوت يعني چه؟
پاسخ : عالم طبيعت و ماديت را عالم ناسوت ميگويند. ناسوت در مصطلح عارفان به معناي طبيعت و جهان مادي است در مقابل لاهوت، به معناي عالم امر و جهان غيب. و آنچه مطابق با آراء صوفيان است، اين است كه عالم ناسوت عالم تعلقات سالك است. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14457
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : تفاوت تركيب اتحادي و تركيب انضمامي چيست؟
پاسخ : تركيب اتحادي اين است كه دو ماهيت كه در خارج موجود به يك وجود هستند با هم تركيب شوند مانند تركيب جنس و فصل و تركيب انضمامي تركيب دو ماهيتي است كه داراي دو وجود در خارج هستند مانند تركيب انسان با بياض كه در خارج داراي دو وجود هستند. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14458
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : جوهر و عرض چيست؟
پاسخ : در مورد جوهر و عرض يادآور ميشويم كه جوهر ماهيتي است كه در خارج بدون موضوع وجود پيدا ميكند مانند ديوار ولي عرض ماهيتي است كه بدون موضوع نميتواند وجود پيدا كند و نياز به موضوع دارد مانند سفيدي ديوار كه نياز به ديوار دارد تا در آن وجود پيدا كند. و خود مستقلاً نميتواند موجود، شود. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14459
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا درست است كه هر كس از ديدگاه خاص خود نظر ميدهد؟
پاسخ : شناخت مراتب مختلفي دارد كه كساني در مراتب نازل شناخت هستند، آناني كه در مرتبه عالي باشند درك نميكنند به همين جهت كه رسول خدا«صلي الله عليه وآله» فرمودند:آنچه سلمان ميداند اگر به ابوذر القاء شود، كافر ميگردد.آناني كه از ديد شهودي سخن ميگويند مطالبشان مورد درك عقليون نيست، و آناني كه از روي تعقل سخن ميگويند مطالبشان مورد درك حسيون نخواهد بود به همين جهت است كه حسيون و مادي گرايان، عقليون را به خرافه پرستي متهم ميكنند و صاحبان معقول، عرفاء را احياناً خيالباف ميخوانند. در اين ميان براي نجات از قيل و قال اين و آن بايد به قرآن و عترت كه دو منبع مطمئن علمي هستن و مكمل يكديگر در هدايت ميباشند، تمسك جست. اما نظر دادن درباره اشخاص به جهت ابعاد مختلف آنهاست. گاهي فردي را تأييد ميكنند به اين كه دانشمند است و از جهتي از او تمجيد ميكنند اما اين دانشمند ممكن است داراي اشتباهاتي باشد و اشخاصي او را از آن بعد اشتباهات ببيند و سرزنش كند. بنابراين تمجيد و سرزنش يك فرد از سوي دو گروه باهم تنافي ندارد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14460
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : چند كتاب مقدماتي عرفاني را مطرح فرماييد؟
پاسخ : در مورد عرفان، كتاب مصباح الشريعه(ترجمه آقاي مصطفوي) و سيروسلوك(آيت الله حسيني تهراني) و عرفان و حماسه آيت الله جوادي آملي را ملاحظه فرمائيد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14461
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : عرفان اسلامي به چه معني است؟
پاسخ : عرفان اسلامي به معناي حقيقي همان است كه از طريق پيامبر و امامان«عليهم السلام» به ما رسيده است و آنچه از ناحيه افرادي كه با مكتب اهل بيت پيامبر«عليهم السلام» سروكاري نداشتهاند مطرح است بايد آن را عرفان التقاطي ناميد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14462
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : چگونه حالت عرفان حقيقي در انسان حاصل ميگردد؟
پاسخ : پيدا شدن حالت عرفاني حقيقي در انسان در اثر پيمودن كامل مراحل علم و عمل به وجود ميآيد بهر نسبت كه انسان در راه شناخت خداوند اصول و اعتقادات ديني و تزكيه نفس و عمل به وظائف ديني فداكاري و تلاش بيشتري انجام دهد خداوند به او عنايت بيشتر خواهد كرد و قلب وي به نور معرفت و ايمان روشنتر خواهد شد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14463
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : اين كه گفته شده هر چيزي كه قابل اندازهگيري با مقياسهاي زماني باشد نحوه وجودش تدريجي و ذاتاً داراي حركت است به چه معني است؟
پاسخ : موجودات زماني يعني موجوداتي كه در ظرف زمان حادث ميشوند. قابل اندازه گيري با مقياس زمان ميباشند مقياسهاي زماني قطعاتي از زمان ميباشند كه به وسيله آنها موجودات زماني اندازه گيري ميشوند مثلاً سال، ماه، هفته، روز، ساعت و غير اينها مقياسهاي زماني كه موجودات مادي واقع در زمان با آنها اندازهگيري ميشوند و براساس برهاني كه ذكر شده موجوداتي كه چنين باشند نحوه و جودشان تدريجي و حركت آنها ذاتي است. « بخش پاسخ به سؤالات »